Huomaako alkoholittoman ja tavallisen punaviinin makueroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outo kysymys

Vieras
Ollaan lähdössä isommalla porukalla syömään, mukana myös mun vanhemmat.
Isällä keuhkosyöpä, joka levinnyt aivoihin, mutta on ihan kohtuu kunnossa nyt ja hänen toivomuksesta menemmekin ravintolaan. Isä alkoholisti, mutta ei ole juonut nyt tippaakaan pariin kuukauteen, mutta nyt kuulemma tilaa itselleen alkudrinkin ja pullon punkkua.
Jos tilauksen jälkeen käydään sanomassa tarjoilijalle, että tuo isälleni alkoholittoman versio viinistä, huomaako sitä mausta? Entä muun alkhoholin kanssa?
Pelätään vaan,että jos nyt ottaa viinaa jää taas putki päälle ja sit lähtee kunto alaspäin ja on hetkessä sairaalassa. Vahvat särkylääkkeensäkin jättää ton tän päiväisen takia ottamatta, koska niiden kanssa ei viinaa saa juoda.

Sun pelkos ei ole ihan aiheeton, mutta itse olen saanut vain happanneen mehun makuista alkoholitonta viiniä ja alkoholipitoiset ovat todellakin olleet erimakuisia. Tosin, jos isäsi ei enää muista, miltä viini maistuu, niin ehkä saattaisi mennä läpi. Ja ravintolassa on varmasti paremmat alkoholittomat valikoimat kuin mun vanhemmilla. :) Toisaalta, voiko henkilökunta muuttaa viinitilausta alkoholittomaksi ilman, että tilaaja sen muuttaa?

[QUOTE="hippi";24000475]Miltä kuulostaisi sellainen, että kunnioittaisitte aikuisen ihmisen omaa vapaata tahtoa?[/QUOTE]

Kallistuisin tähän vaihtoehtoon. Niitä hyviä päiviä kun ei taudinkuvan perusteella välttämättä enää niin hirveästi ole jäljellä kuitenkaan.

Alkoholiton punaviini maistuu suunnilleen pilaantuneelle punaherukkamehulle. Ainakaan pari vuotta sitten en löytänyt ainuttakaan kohtuullisen makuista pulloa. Ero oikeaan viiniin on iso. Teidän tilanne sinänsä on hankala. Teidän täytyis varmaan puhua suoraan isänne kanssa. Voisko nyt olla sellainen hetki, että isänne täytyy saada itse valita, vaikka päätös ei olisikaan järkevä?

[QUOTE="hippi";24000475]Miltä kuulostaisi sellainen, että kunnioittaisitte aikuisen ihmisen omaa vapaata tahtoa?[/QUOTE]

siksi, että pelätään että putki jää päälle ja tossa kunnossa on luultavasti muutamassa päivässä sairaalassa, tälläkin hetkellä tasapainossa vikaa ihan ilman viinaakin.

niin ja kannattaa varmasti koittaa tukea isää kaikin tavoin, että ei ottaisi sitä alkoa. Kannustaa pysymään edelleen raittiina ja sanoa että ei tuon yhden ravintolareissun pidä pilata tipattomuutta!!

niin ja kannattaa varmasti koittaa tukea isää kaikin tavoin, että ei ottaisi sitä alkoa. Kannustaa pysymään edelleen raittiina ja sanoa että ei tuon yhden ravintolareissun pidä pilata tipattomuutta!!

ollaan yritetty puhua, mutta on itse sitä mieltä, että tää luultavasti viimeinen ravintolareissunsa ja haluaa sitä viinaa ottaa.............sanoo että juominen loppuu tähän yhteen kertaan.

[QUOTE="vieras";24000496]se alkoton punkku on aivan järkyttävää, mehumaista litkua, varmasti huomaa eron jos on vaan ikinä maistanutkaan punaviiviä..[/QUOTE]

tämä on niiin totta!

Eron maistaa heti. Kuten on aiemmissa viestessä sanottu, se on joko ihan mehua tai käynyttä mehua, mutta viiniltä se ei kyllä maistu. Jos mulle tarjottaisi alkoholitonta viinia tavallisena, epäilisin korkkivikaa tai viikon väljähtyneeksi huoneenlämmössä. :X

Kamala tilanne, tiedän kokemuksesta oman alkoholisti isäni kanssa. Meillä tilanne oli vain niin että isäni halusi jouluna ottaa sen muutaman, esitin kysymyksen että onko tuo nyt hyvästä ja annoin sitten olla.. itsepähän päätti ja tiesi mitä teki. Ja hän sitten kyllä pysyikin ihan kohtuudessa ja siinä kahdessa, olikin varmaan hänellä viimeinen kerta kun ehti sitten enää ottamaan.

Ikävä tilanne, mutta ainakaan viiniä vaihtamalla ette selviä. Maistoin raskausaikana kaikkia alkoholittomia versioita ja IHAN KAUHEITA. Eivät ole lähelläkään normaalia viiniä, enemmänkin limua josta on hiilihappo väljähtynyt. Eli isäsi huomaa kyllä aivan varmasti ja jos ei syytä teitä niin lähettää viinin takaisin. Itse ainakin lähettäisin jos sen makuista viiniä ravintolassa saisin.

Jos hän on syöpään kuolemassa, antaisin miehen vetää sellaiset kännit kuin haluaa.

Pahoittelut surullisesta tilanteestanne. Ymmärrän todella hyvin, miksi haluaisitte välttää alkoholin tarjoamista isällenne, mutta olen kuitenkin erittäin kovasti samaa mieltä lainaamani kommentin kirjoittajan kanssa.

Mieti tilanne omalle kohdallesi. Kun elämää on noinkin vähän jäljellä, punaviinipullollinen voi olla huomattavasti mukavampi vaihtoehto, kuin raittiudella saavutetut lisähetket. Vaikkakin tiissuttelu menisi hieman yli.

Tässä tilanteessa olen samaa mieltä. Voitte kyllä puhua isänne kanssa ja sanoa miten pelkäätte ja miltä juominen teistä tuntuu, mutta isänne tekee päätöksen itse.

ollaan yritetty puhua, mutta on itse sitä mieltä, että tää luultavasti viimeinen ravintolareissunsa ja haluaa sitä viinaa ottaa.............sanoo että juominen loppuu tähän yhteen kertaan.

Minusta tätä pitäisi kunnioittaa. Oma isäni kuoli vähä uudenvuoden jälkeen maksasyöpään. Oli kysynyt hoitsuilta olisiko mahdollista että hän vetäis vähän kaljaa edes uutena vuotena, kun kuolee kuitenkin pian. Oli siis ollut raitis vuosia, entinen alkkis hänkin.
Oli tädit tosi pahasti äksynny takaisin että "no et TODELLAKAAN!!" Eikä niillä mitään hyvää perustelua tähän ollut, nyrpeitä akkoja vaikutti vain olevan.

Tästä myö muut saatiin tietää vasta UV:n jälkeen ja kyllä tuli katkera fiilis :( Jos nyt se alkoholi on niin tärkeä asia elämässä, niin totta kai "viimeisen tahdon" saa toteuttaa, omasta mielestäni. Vaikka se veisikin elinpäiviä pois, ei kai siinä ole enää tuossa vaiheessa paljoa väliä...

[QUOTE="hhh";24000745]Isäs ei varmaan kauaa elä :( Anna hänen elää ja nauttia pienistä hetkistään vaikka ne olisivat sinulle epämieluisia ja kivuliaita :/ Voimia! <3[/QUOTE]

Näin juuri.

Etenkin salailemalla tehty harhautusyritys alkoholittomaan viiniin vielä minusta vain pahentaa tilannetta.

Eihnä alkoholiton viini mitään pahaa ole - ei sinne päinkänään, mutta "huijaus" tuskin menisi läpi sellaiseltakaan, joka ei kuunaan olisi viiniä juonut - on ero niin selvä. Alkoholiton on lähinnä (ei makea) rypälemehu. Onhaan siinä oikean viinin (esim. CS) aromeita jne, mutta ei oikean viinin tuntua. Jo kulinaristisena nautintonakin oikea viini on paikallaan kruunaamaan oikeata ateriaa - puhumattakaan elämän ehkä viimeisimmistä oikeista aterioista.

Yhteistyössä