huoltajuuskiistasta?

Minulla edessä mahdollisesti jonkinlainen oikeustaistelu lapsesta. Asia ei sinänsä ole vielä ajankohtainen, mutta mielenkiinnosta kyselen. Uskon, että huoltajuuden puolesta päädyttäisiin oikeusteitsekin yhteishuoltajuuteen, mutta jos kiista koskisikin vain lapsen asuinpaikkaa??
Lapsi syntyy pian, emme ole isän kanssa yhdessä. Isä asuu 200km päässä minusta ja sekä lapsen kaikista isovanhemmista, serkuista, sedistä ja tädeistä.
Hänellä on hyvä työpaikka, joskin hän tuntuu olevan jonkun asteen työnarkomaani.
Minä asun lähellä kaikkia lapsen muita sukulaisia. Olen yrittäjä, ja teen töitä vain kotona. Lapsi voisi siis olla kotona ainakin pari vuotta helposti. Ehkä yhdistän aikanaan opiskelun tähän, mutta toistaiseksi siis yrittäjä. Isä kyllä tienaa paremmin kuin minä ja minun tuloni ovat epävarmat, miten se vaikuttaisi päätökseen? Eivätkö molemmat ole kuitenkin vastuussa lapsen elatuksesta, jos on yhteishuoltajuus, vaikka lapsi asuisikin vain toisen luona.

Minulla on isompi asunto, ja tässä lähellä on huomattavasti enemmän harrastus ja toimintamahdollisuuksia, kuin isän luona. Molemmat asumme vuokralla.
Kumpikaan ei käytä paljoa alkoholia (tai no, kyllä raskausaikanani isä on juonut vähintään joka toinen vloppu itsensä humalaan)

Molemmilla on oma auto jne.

Viimeisenä mietin, tulisiko se vaikuttamaan päätökseen, että siihen mennessä, kun oikeuteen lähdettäisiin, lapsi olisi asunut minun JA VAIN MINUN kanssani jo n. vuoden, syntymästään asti siis. Ei kai kotia lähdetä ihan helpolla enää vaihtamaan, varsinkin, jos isä on siihen asti nähnyt lastaan vain pari kertaa kk:ssa, kun minä olen hoitanut häntä 24/7??

Uskaltaisinko lähteä oikeuteen, vai pitäisikö tyytyä johonkin huonoon sovintoratkaisuun sen pelossa, että häviäisin jutun?
 
ja siis kuinka oleellisena seikkana pidetään sitä, että kaikki isovanhemmat ym ovat ihan lähellä? Isällä ei olisi oikeastaan mitään järkevää hoitajaa lapselle, minulla on tässä lähellä KAIKKI!?
 

Yhteistyössä