Huoltajuusasioissa oikeuteen, apuja saisinko? :)

Eli tilanne siis tämä, miulla lapsi vain kaksi viikonloppua kuussa ja haluaisin pidentää aikaa lapseni kanssa mutta isä ei suostu siihen, koska "minusta ei ole äidiksi".

Mitä miun nyt pitäs tietää ja kuinka todennäköstä on et ylipäätänsä saan pidemmän ajan lapsen kanssa oikeuden kautta?

Kysykää jotai jos haluutte koska en nyt osaa oikein muuta tähän selitellä.
 
"vieras"
onko isällä yksinhuoltajuus vai onko teillä yhteishuoltajuus? Jos teillä on yhteishuoltajuus voit yrittää sovitella LV:n välityksellä. Jos isällä on yksinhuoltajuus voit haastaa isän oikeuteen ja vaatia yksinhuoltajuutta itsellesi. Minkä ikäinen lapsi, lapsi voi itse osallistua ja mielipidettä kysytään jos lapsi on 12v.
 
"vieras"
ainoa vaihtoehto on haastaa isä oikeuteen ja yrittää että saisit lapsen huoltajuuden itsellesi. Miksi lapsi alunperin jäi isälle? Isän haitaksi oikeudessa on että hän ei tue äidin ja lapsen tervettä suhdetta. Tämä on sinulle etu. Kerää kaikki mailit yms missä isä kieltää sinua tapaamasta lasta.
 
"kkk"
[QUOTE="vieras";28247369]onko isällä yksinhuoltajuus vai onko teillä yhteishuoltajuus? Jos teillä on yhteishuoltajuus voit yrittää sovitella LV:n välityksellä. Jos isällä on yksinhuoltajuus voit haastaa isän oikeuteen ja vaatia yksinhuoltajuutta itsellesi. Minkä ikäinen lapsi, lapsi voi itse osallistua ja mielipidettä kysytään jos lapsi on 12v.[/QUOTE]

oot aika hakoteillä. Huoltomuodolla (yksinhuolto, yhteishuolto) ja tapaamissopimuksella EI OLE mitään tekemistä keskenään.

Voi olla yhteishuolto ja etävanhempi ei syystä taikka toisesta näe koskaan laista.
Tai voi olla yksinhuoltajuus ja lapsi on etävanhemmalla 50% ajasta tai jopa enemmän.

Ota ap yhteys lastenvalvojaan. Ja lähde sitä kautta hoitamaan. Se tapaamissopimus on nimen omaan lapsen etu ja oikeus nähdä molempia vanhempia. Onko tautasi ok, ts. oletko oikeasti "kunnollinen äiti"? Ettei siis ole mitään valvottuja tapaamisia tms?

Kyllä mun mielestä pidennetyt viikonloput, esim. to-ma ja välitapaamiset toisella viikolla on ihan ok, jos lapsi on kuitenkin jo useamman vuoden vanha ja halukas tapaamisiin.
 
Minulla oli lapsi ensin joka toinen viikko ja sit se lyheni, koska en jaksanut masennukseni takia hoitaa lasta kunnolla. Tuolloin isä lupasi että saan lapsen takaisin kun jaksan taas ja tottakai sinisilmäsenä uskoin. Eipä olis pitäny.

Oon säästäny jokaikisen tekstiviestin jonka isä on lähettänyt.
 
Kyllä oon ihan kunnollinen äiti ja ei ole valvottuja tapaamisia. Lue tuo minun edellinen viesti jos valottaisi. :) Nyt kun vein lapsen pois jankutti että ei mennä isille ja ei tuntunu kovin kivalta sit viedäkään. :/
 
"vieras"
Tarvitset lakimiehen, jos sinulla ei ole varaa määrä kunta oikeusavustajan. Pyydä LV:ltä paperi jossa isään on otettu yhteyttä tapaamisen järjestämseksi mutta isä ei ole yhteistyö haluinen. Todellakin on 2v lapsen etu että näkee äitiään enemmän ja äidin sairastuminen masennukseen ei ole este. Olet osoittanut pyytämällä apua vastuuntuntoisuutta. Tämäkin puoltaa etuasi.
 
"kkk"
Mitä siellä teidän tapaamissopimuksessa lukee? Jos teillä on jo alun perin ollut viikko-viikko systeemi, niin lukeeko se siellä tapaamissopparissa? Jos lukee, niin asiassa ei ole mitään epäselvää, alat pitämään lasta viikon, jos lapsikin niin tahtoo!

Mutta muuten, ota yhteys sinne sossuun ja lähde ensin selvittämään asiaa sitä kautta. Käy juttelemassa ensin siellä sossussa/lastenvalvojalla ilman isää...
 
oon jo yhen kerran käynykin oikeusaputoimistossa ja ilmaseksi sen saan. tuolloin lapsen isä haki lähestymiskieltoa sitä saamatta.

(kunpa tietäsitte koko tarinan ja kaikki ihanat tempaukset ja syytökset tästä parin vuoden ajalta)
 
"kkk"
[QUOTE="kkk";28247509]Mitä siellä teidän tapaamissopimuksessa lukee? Jos teillä on jo alun perin ollut viikko-viikko systeemi, niin lukeeko se siellä tapaamissopparissa? Jos lukee, niin asiassa ei ole mitään epäselvää, alat pitämään lasta viikon, jos lapsikin niin tahtoo!

Mutta muuten, ota yhteys sinne sossuun ja lähde ensin selvittämään asiaa sitä kautta. Käy juttelemassa ensin siellä sossussa/lastenvalvojalla ilman isää...[/QUOTE]

Joo, en huomannutkaan että olet jo käynyt lastenvalvojalla. No siinä tapauksessa yrität saada itsellesi lakimiehen, joka on näihin asioihin erikoistunut.
 
[QUOTE="kkk";28247509]Mitä siellä teidän tapaamissopimuksessa lukee? Jos teillä on jo alun perin ollut viikko-viikko systeemi, niin lukeeko se siellä tapaamissopparissa? Jos lukee, niin asiassa ei ole mitään epäselvää, alat pitämään lasta viikon, jos lapsikin niin tahtoo!

Mutta muuten, ota yhteys sinne sossuun ja lähde ensin selvittämään asiaa sitä kautta. Käy juttelemassa ensin siellä sossussa/lastenvalvojalla ilman isää...[/QUOTE]

Kun sopimusta on muutettu niin että on vaan kaks viikonloppua kuussa. Ja ollaan käyty ainaki kymmene kertaa jo sossussa ja isä ei vaan yksinkertasesti suostu siellä siihen että lapsi olis miulla enemmän. Sen takia oikeuslaitosta ajattelin ja luultavasti sinne menenkin.
 
"vieras"
Ainahan sitä voi yrittää. Joudutte varmasti joka tapauksessa olosuhdeselvitykseen eli sossut tapaa teitä molempia ja antaa lausunnon. Voi olla että joudutte sovitteluunkin vielä eli kovin nopeasti sitä päätöstä ei sieltä käräjäoikeudesta saa.
Itse suhtaudun varauksella kaikkiin näihin etiin jotka väittää että lähi tekee kiusallaan vaan kaikkia tempauksia. Olitko sairaalahoidossa masennuksen vuoksi? Koska masennus meni remissioon? Oletko yhä jossain hoidossa? Lääkitys? Terapia? Millainen on sun elämäntilanne muuten? Pystytkö käymään töissä? Harrastamaan? Laittamaan ruokaa ja siivoamaan? Millainen tukiverkosto sinulla on? Millainen koti? Käykö lapsi päiväkodissa, onko sun mahdollista häntä sinne viedä ja hakea tarvittaessa?
Näitä asioita tulee sossu selvittämään ja punnitsemaan lapsen edun näkökulmasta. Jos tilanne on se, että olet ollut pitkällä hoitojaksolla sairaalassa, päässyt pois kuukausi sitten, et enää käy terapiassa tai omasta mielestäsi tarvitse lääkitys, asut pienessä yksiössä, saat toimeentulotukea eikä sinulla ole harrastuksia tai tukiverkostoa, niin vaikeaa olisi kuvitella että tapaamissopimusta lähettäisiin kovin pian muuttamaan. Riippuu tietenkin myös isän elämäntilanteesta.
Kuinka tuore asia tämä on, että olet hakenut pidempiä tapaamisaikoja? Ennemmin kun heti menette oikeuteen (johon muuten lapsen isä voi myös vetää kaikki koskaan sun masennuksen aikanakin sanomat asiat) niin kannattaisiko kuitenkin yrittää todistaa miehelle ja sossuille että elämä on kaikin puolin kunnossa? Ihan pitkältäkin ajalta. Puoli vuottakin on vielä lyhyt aika jos masennus on ollut todella paha. Kärsivällisyyttä se vaan vaatii.
 
"vieras"
siis aijotko hakea huoltajuutta vaiko lisää tapaamisia?
Huoltomuotohan ei vaikuta tapaamisiin millääntavoin,tapaamisoikeus voi olla myös vanhemmalla joka ei ole huoltaja ja toisinpäin
 
Ei ollu niin paha et sairaalaan oisin joutunu, eli en. Lääkitys on ja käyn psykiatrilla. Käyn kokopäivätyössä ja asun kaksiossa miesystävän kanssa. Tukia on perhe ja muutama kaveri. Ja olen kykeneväinen kodinhoitoon. Lapsi käy vuoropäiväkodissa ja pystyn viemään hoitoon (alunperin minun työaikojen takia tuo vuoropäiväkoti tulikin).

Ja tiedän kyllä miten sosiaaliviranomaiset toimii.

Enkä oo sanonut tai tehnyt mitään vakavaa sillon kun masennus oli paha. Ja oon todistellu tässä jo pidemmän aikaa että oon hyvin kykeneväinen ja ainut jonka mielestä lapsi ei vois olla minun luona pidemmän aikaa on lapsen isä.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Kiira";28247690]Miksi ei saisi?[/QUOTE]

Terveet ihmiset ei ehkä syö lääkkeitä ja käy psykiatrilla jos tarkasti ajatellaa. Mutta muuten oon kyllä itseni ja psykiatrinkin mielestä hyvinkin kykeneväinen.
 
"vieras"
Asutteko te lähekkäin? Onko siis lapsen helppo vaihtaa vanhemmalta toiselle? Oikeudessa tunnetusti äidit on vahvoilla - silloinkin kun syytä ei olisi. Mutta ehkä se koituu sinulle ja lapselle eduksi.
 
sama vieras
hmm..miski 2,5viikka jos tapaat jokatoinen vkl?siis jos ymmräsin oikein.
hyväähän tässä on nyt se että tapaamiset ja huoltomuoto eivät liity toisiinsa..käräjäoikeus ei kuulema (viimeviikon tietoa) määrää enää vuoroviikkoasumista,olin juuri yhdesäs soivttelussa ja aijemmin istunnossa mukana jossa isä vaati vuoroviikkoasumista.
tähän ei suostunut niin käräjätuomari kuin asiantuntija ..
onko tuohon olemassa jotain välimuotomahdolisuutta,siis vuoroviikko/jokatoinen vkl systeemiin?
jos pääsisitte johonkin sovintoon..vaikka eism se pidennetty vkl jne?
 
[QUOTE="vieras";28247833]Asutteko te lähekkäin? Onko siis lapsen helppo vaihtaa vanhemmalta toiselle? Oikeudessa tunnetusti äidit on vahvoilla - silloinkin kun syytä ei olisi. Mutta ehkä se koituu sinulle ja lapselle eduksi.[/QUOTE]

Asutaan 100m päästä toisistamme kun isä muutti tähän kaupunginosaan. Mut vaihdot tehdään n. 10 kim päässä täältä koska sopimuksessa lukee niin koska isä asui ennen tuolla toisessa kaupunginosassa.
 

Yhteistyössä