Huoli parhaasta kaverista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun eräs tuttava on ollut kriisipäivystäjänä kaupungilla, siis "sossumamma".
Hän on kertonut, samanlaista tapausta kauhistellessani, että pitäisi toimia näin: soitto esim. hätänumeroon, sieltä yhditetään oikeaan paikkaan. Kerrot mikä tilanne, että siellä on noin pieniä lapsia ja vanhemmat jurrissa. Kerro että tilanne toistuu viikosta toiseen. Paikalla lähtee sossu ja poliisi, mikäli lapset ovat kotona ja vanhemmat humalassa, tehdään välitön huostaanotto. Vanhemmat joutuvat vastaamaan tekosistaan selväpäisiksi tultuaan. Sitten punnitaan jatko.
Ehkä kaverisi tuosta havahtuisi, tai siis toivottavasti.
Onko heillä naapureita tms joka ilmoituksen voisi tehdä? Vai luuletko jääväsi kiinni heille? Jos luulet, järjestä niin, että menet itse heille kylään, ja kun tilanne on sopivan kriittinen, laitat tekstarin jollekin ( vaikka omalle äidillesi )joka soittaa sen hätäpuhelun... Hän voi kertoa sossuille, että sinä olet paikalla tilannetta seuraamassa. Näin et itse jäisi kiinni...

todellako minä joudun syytettyjen penkille, jos siellä keskenään toheloivat jotain, ja jotain sattuu? tuskinpa sentään. Oma omatunto siinä kyllä on varmasti yhtä paha rangaistus, onhan tuo vauva vielä kummipoikani. ;(
Olo on hirveä, enkä tiedä mitä tehdä. Ihan kuin tuon perhene kohtalo olisi kokonaan minun käsissäni. Ei ole oikein, oleni itsekin raskaana ja hirveän stressaantunut tästä. Muuta en enää mietikään. ;((

Ei se kenenkään elämä siihen lopu, jos sossut ja poliisi tulee paikalle katsomaan tilanteen, mutta lapset ovat oikeasti heitteillä, kun vanhemmat ovat jurrissa. Läheiseni tekee työtä alkoholistien kanssa ja kyllä perheille on olemassa perhekuntoutuspaikkoja yms ja perheet pyritään pitämään yhdessä. Pääasia, että he saisivat nyt apua, kaikki.

kaikki ilmoitukset eivät johda huostaanottoon, tilanteesta riippuen kuten sanoin voidaan myös jäädä seurantalinjalle. silloin eivät sinun tietosi tule esille. ilmoituksen voit tehdä siis nimettömä sen puolesta jos tilanne ei ole tällä hetkellä akuutti. mutta akuutti huostaanotto tulee sinun nimesi, siis mitä aiemmin teet ilmoituksen huolesta niin sitä vähempi on sinun osuutesi. miten sinä selität oikeudessa jos jotain tapahtuu ettet vienyt tietoa eteenpäin? tilanne ei ole helppo, mutta on kyse myös velvollisuudesta lapsen etua ajettaessa. myös sinä olet kansalaisena heistä vastuussa, jos ei muilla ole tietoa asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
todellako minä joudun syytettyjen penkille, jos siellä keskenään toheloivat jotain, ja jotain sattuu? tuskinpa sentään. Oma omatunto siinä kyllä on varmasti yhtä paha rangaistus, onhan tuo vauva vielä kummipoikani. ;(
Olo on hirveä, enkä tiedä mitä tehdä. Ihan kuin tuon perhene kohtalo olisi kokonaan minun käsissäni. Ei ole oikein, oleni itsekin raskaana ja hirveän stressaantunut tästä. Muuta en enää mietikään. ;((

Alkoholistien läheisten tuttu tunne.. Kamala tilanne. Ikävää, että raskausaikana joudut ressaamaan näin isoja juttuja :(

Alkuperäinen kirjoittaja omppuli74:
kaikki ilmoitukset eivät johda huostaanottoon, tilanteesta riippuen kuten sanoin voidaan myös jäädä seurantalinjalle. silloin eivät sinun tietosi tule esille. ilmoituksen voit tehdä siis nimettömä sen puolesta jos tilanne ei ole tällä hetkellä akuutti. mutta akuutti huostaanotto tulee sinun nimesi, siis mitä aiemmin teet ilmoituksen huolesta niin sitä vähempi on sinun osuutesi. miten sinä selität oikeudessa jos jotain tapahtuu ettet vienyt tietoa eteenpäin? tilanne ei ole helppo, mutta on kyse myös velvollisuudesta lapsen etua ajettaessa. myös sinä olet kansalaisena heistä vastuussa, jos ei muilla ole tietoa asiasta.

tämä on totta, että sullakin on vastuu. Hekö eivät kuuntele järkipuhetta, jos otat asian esille? Mutta ensisijanen nyt on LAPSEN hyvinvointi.

sinuna mitä lakkaisin miettimästä ja murehtimasta, kun ilmoituksen teet tiedät tehneesi oikein. mieti itseäsi heidän tilanteessa, joku tietää vaan ei vie tietoa eteenpäin. lapsille sattuukin jotain? mutta pääasia ettei kukaan tehny sossulle ilmoitusta.. viis siitä et esim. lapselta lähtee henki tai vanhemmalta. päätyyhän ne sit viimestään huostaan kun toinen pääsee hengestään ja toinen ei kykene yksin huolehtimaan tuotakaan vähää. kuulostan ehkä julmalta mutta työni puolesta ja kolmen lapsen äitinä en muuta mieltä voi olla. tee ilmoitus niiden kahden pienen lapsen hyvinvoinnin takia. jos vanhemmilla on yhtään halua pitää lapset on helppo motivoitua hoitoon. onnellista odotusta sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja omppuli74:

sinuna mitä lakkaisin miettimästä ja murehtimasta, kun ilmoituksen teet tiedät tehneesi oikein. mieti itseäsi heidän tilanteessa, joku tietää vaan ei vie tietoa eteenpäin. lapsille sattuukin jotain? mutta pääasia ettei kukaan tehny sossulle ilmoitusta.. viis siitä et esim. lapselta lähtee henki tai vanhemmalta. päätyyhän ne sit viimestään huostaan kun toinen pääsee hengestään ja toinen ei kykene yksin huolehtimaan tuotakaan vähää. kuulostan ehkä julmalta mutta työni puolesta ja kolmen lapsen äitinä en muuta mieltä voi olla. tee ilmoitus niiden kahden pienen lapsen hyvinvoinnin takia. jos vanhemmilla on yhtään halua pitää lapset on helppo motivoitua hoitoon. onnellista odotusta sinulle.

samaa mieltä. Sulle kaikkea hyvää ja tosiaan kannattaa tehdä velvollisuutensa ja se mikä on oikein. Tämän jälkeen asia on Korkeammas kädes (vaikka sitten sossujen).

En edes pysty lukea ketjua loppuun kun alkaa ahdistaa tuo että ap hanakasti kieltää voivansa ottaa mihinkään yhteyttä ettei välit menisi. =/

Oikeasti ne lapaset kärsivät, varsinkin se pienin, tuossa tilanteessa. Ota nyt hyvä ihminen yhteyttä jonnekin ja äkkiä.

Mua alkoi ihan kirjaimellisesti etomaan ajatus että katsoisin vaan sivusta tuollaista tilannetta. Että ihan sammuvat saunaan...

Jos laitat sosiaalitoimistolle nimettömänä postia, niin varmasti käyvät tarkistamassa tilanteen. Vanhempia täytyy nyt vähän herätellä. Joskus joutuu inhottavaan välikäteen, mutta pakko silti tehdä oikein ja ottaa vastuuta asiasta. Tsemppiä!

joopa joo... tuossa rouva omia morkkiksiaan tänne tunnon tuskissaan jakaa muka kaverin nimellä.. diipadaapa.. eikö v*ttu lopu se muiden ihmisten kyttäs ja holhous ja pitää huolen omista asioista.

sepä täsäs onkin, kun perhe on mulle niin läheinen, etten kestä ajatusta heidän menettämisestä. EIvätkä takuulla antaisi mulle ikinä anteeksi.
Vähättelen itsekin tilanteen vakavuutta ja toivon kokoajan, että tämä olisi vaan ohimenevää, kesästä johtuvaa....että syksyn tullen rauhoittuisivat....
tiedän, olen hirveä ihminen, ampukaa minut. ;((

Ajattelet siis itseäsi lähinnä?

Voiko ne lapset pahoin. Oon vaan sitä mieltä, että ne omat vanhemmat pienessä kekkulissakin on parempi vaihtoehto, kun lasten koti. tarkotan vaan sitä, että jos ei se juominen ole ihan hallitsematonta niin kannattaa ehkä antaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukosäädin:
Voiko ne lapset pahoin. Oon vaan sitä mieltä, että ne omat vanhemmat pienessä kekkulissakin on parempi vaihtoehto, kun lasten koti. tarkotan vaan sitä, että jos ei se juominen ole ihan hallitsematonta niin kannattaa ehkä antaa olla.

komppaan!!!!!!!!!!!!!

kyllähän tälläkin palstalla on vaikka kuinka paljon porukkaa joka juo ja alotuksia siihen liittyen... ikinä ei kukaan niihin puutu... Moni täällä on kyselly et onko ok ottaa kun on uimarannalla tai lapset nukkuu ym ja siihen monet että on,on.
No nytkö se ei sit ookaan?

Yhteistyössä