Miten juomattomuus voi häiritä joitaki ihmisiä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nainen 26v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nainen 26v

Vieras
Minä olen parikymppisestä asti juonu hyvin harvoin, kerran kolmessa kuukaudessa ehkä yhden ja humalaan asti kerran parissa vuodessa.. Nyt olin kesäkuun alussa ja krapula oli aivan kaamea :x ja kun on lapsiki ei niin vain tule muutenkaan lähdettyä.

Nyt sovittiin että miehen kanssa että lähden illalla tyttöjen kans ulos, ja olisin autolla. Muille se on ok, mutta yks, pitkäaikaisin kaverini inttää siitä miksen juo ja että minun pitää höllätä, miten ihmeessä alko liittyy siihen??? :o

Hän on tätä samaa virttä jauhanu etten osaa enää pitää hauskaa, rentoutua ja"tätimäisyydestä" siitä lähtien kun olen lopettanu juomisen lähes kokonaan.
Tuo oikeasti loukkaa, ja ihmetyttää. Minä en arvostele kenenkään juomista tai juomatta jättämistä, sitte minulle pidetään palopuhe siitä etten juo! Onpa kiva ilta siis tiedossa kun yks pitää mulle"alkovalistusta" sen hyvistä puolista..

no ymmärrän molemmat katsantokannat.
moni ei-juova ei jaksa edes kuunnella porukassa hiprakassa olevien juttuja ja se voi tuntua muista - niistä juoneista - että se selvinpäin oleva pitää tyhmänä tai arvostelee tai muuten vaan tarkkailee ja on jotenkin tilanteessa vähän "ulkopuolinen" jne.

mutta oikeus pitäs olla kaikilla joko juoda tai olla juomatta eikä joutua selittelemään valintaansa :)

Sama juttu mulla, en oikeestaan oo moneen vuoteen juonut. Kavereilta ei tästä tule palautetta, koska he ovat siihen tottuneet( ja luultavasti hyvin tyytyväisiä kun on luotettava kuski mukana. ;)
Mutta pari kertaa oon joutunut tilanteeseen, jossa joku yrittää "pakko juottaa". Eräskin mieheni ystävän tyttöystävä/hoito, joka on muutama iltana ollut mukana porukassamme yritti kirjaimellisesti juottaa väkisin mulle paukun. Siis itse oli humalassa ja lopulta yritti tarttua kasvoistani kiinni ja juottaa mulle väkisin tekemäänsä drinksua. Toki siinä vaiheessa nostin aikamoisen metelin ja nainen sai lähteä ja mieheni ystävä itseasissa (ONNEKSI) katkaisi välit tähän matamiin.( Nykyään hän seurustelee aivan ihanan naisen kanssa, joka on täysijärkinen.)

Että meitä on moneen junaan. Mielestäni juomattomuus on täysin henkilökohtainen asia, ja on lapsellista, ellei jopa typerää toisen puuttua siihen.

Raivostuttavinta on se jos se selvinpäin oleva ottaa kännissä olevista valokuvia ja jaksaa sitten naureskella ja muistella näitä juttuja aina ja ikuisesti. Ei sellaista ilonpilaajaa kukaan halua mukaan. Selvä ei välttis lähde samalla tavalla kaikkiin juttuihin mukaan, naura tyhmille vitseilel jne. Eli tosiaan se voi tuntua muusta juhlatuulella olevasta porukasta siltä kuin tarkkailisit heitä.

"vieras" :
Eiköhän toi oo tosi paljon ihmisestä kiinni. Itse oon esim.tanssinut pöydillä ja laulanut karaokea (lujaa ja nuotin vierestä) selvinpäin....
Noita ihmisiä jotka ottaa kuvia ja naureskelee löytyy vaikka ne olis humalassa...

No osa voi riippua sinustakin - vaikka et muka arvostela. Mulla oli joskus kaltaisesi kaveri ja hän jaksoi oikein toitottamalla aina toitottaa omaa juomattomuuttaa. Baarissa hoki kuinka ei tykkää juoda...Ihan koko ajan korosti juomattomuuttaan. Ja se oli se ärsyttävä seikka. Vaikka hän ei ehkä sitä tarkoittanut, kuitenkin tuli olo että hän paheksu meitä muita.

ja kyllä hän hieman tätimäinen oli. Vaikkapa jos mentiin karaokeen hän kökötti nurkassa eikä taatusti tullut laulamaan porukassa - useasti muutekin jarrutteli menoa jne

Mun miehen sisko on absolutisti ja aivan toisesta päästä. Hän osaa relata, olla mukana eikä todellakaan korosta omaa juomattomuuttaan. Se on hänen valinta so be it. Jarrulta hän ei kuitenkaan tunnu

En minäkään tapaa juurikaan juopotella, kun viihteelle lähden ja saan siitä kyllä kuulla. Juuri tuota että pitää höllätä ja 'pitäisit sinäkin nyt hei hauskaa'.

Niin mä pidänkin, tokaisen yleensä että mulle riittää syntymähumala, mutta kun pitää koko illan vakuutella että kyllä mulla on hauskaa, loppuillasta ehkä aikamuoto jo muuttuu että 'oli hauskaa, kunnes tämä jatkuva tivaaminen ja tyrkyttäminen alkoi syödä naista'.

Mulle tulee kauhea krapula jos otan pisarankaan enemmän mitä mun ruppini sietää.

Minä en laula karaokea tai tanssi edes humalassa, baareissa olen kulkenu muiden ihmisten kanssa selvinpäin ja osannu pitää hauskaa,eli olen juttelija tyyppi ollu aina. Olen ollut ennen töissäki baarissa,joten tarkkailla ei paljon kiinnosta enää :D ja kameraa en ota baariin mukaan,lapsellista muutenki minusta ois kuvata toisten mokia.

[QUOTE="tuuli";24871313]No osa voi riippua sinustakin - vaikka et muka arvostela. Mulla oli joskus kaltaisesi kaveri ja hän jaksoi oikein toitottamalla aina toitottaa omaa juomattomuuttaa. Baarissa hoki kuinka ei tykkää juoda...Ihan koko ajan korosti juomattomuuttaan. Ja se oli se ärsyttävä seikka. Vaikka hän ei ehkä sitä tarkoittanut, kuitenkin tuli olo että hän paheksu meitä muita.
[/QUOTE]

Minusta osoittaa huonoa itsetuntoa, jos toisten juomattomuus häiritsee omia juomistottumuksia. Miksi muiden pitäisi juoda sitä varten, että yksi voi vetää kännit ja sekoilla?

Eniten minua ärsyttävät +40 ihmiset, jotka vielä jaksavat puuttua toisen juomattomuuteen. Ilta voikin nopeasti vierähtää siinä, että keskitytään seurueen absolutistien juomattomuuteen ja erilaisin tavoin haetaan ryhmäkivaa siitä, että yritetään juottaa nämä humalaan. Minusta se on niin lapsellista ja kuuluu johonkin yläasteikään, että en todellakaan jaksa kuluttaa aikaani sellaisessa seurassa. Henkisesti aikuisten ihmisten illanvietossa tällaista ei ole koskaan esiintynyt.

Ja tottakai humalaisesta ihmisestä kaikki muut ovat tylsiä, jos he eivät lähde mukaan järjettömiin tempauksiin. Yleensäkään kaikki eivät lähde, vaikka olisivatkin juoneet. Useimmat ihmiset lähtevät ulos pitämään hauskaa kavereiden kanssa, eivät esittämään kavereilleen ja vieraille ihmisille, miten typeriä päähänpistoja he ovat valmiita toteuttamaan hauskuuden varjolla.

olen ollut juomatta melkein 20 vuotta ja silti vieläkin joudun selitellä ihmisille syitä miksi en juo. Musta se on absurdia. Kaiken järjen mukaan ihmisten jotka käyttävät alkoholia ja varsinkin humaltumistarkoitukseen pitäisi mielestäni joutua selittelemään miksi he juovat, eikä heidän jotka kieltäytyvät tuhoamasta omia aivosolujaan alkoholilla.

[QUOTE="nena";24871352]Minusta osoittaa huonoa itsetuntoa, jos toisten juomattomuus häiritsee omia juomistottumuksia. Miksi muiden pitäisi juoda sitä varten, että yksi voi vetää kännit ja sekoilla?

Eniten minua ärsyttävät +40 ihmiset, jotka vielä jaksavat puuttua toisen juomattomuuteen. Ilta voikin nopeasti vierähtää siinä, että keskitytään seurueen absolutistien juomattomuuteen ja erilaisin tavoin haetaan ryhmäkivaa siitä, että yritetään juottaa nämä humalaan. Minusta se on niin lapsellista ja kuuluu johonkin yläasteikään, että en todellakaan jaksa kuluttaa aikaani sellaisessa seurassa. Henkisesti aikuisten ihmisten illanvietossa tällaista ei ole koskaan esiintynyt.

Ja tottakai humalaisesta ihmisestä kaikki muut ovat tylsiä, jos he eivät lähde mukaan järjettömiin tempauksiin. Yleensäkään kaikki eivät lähde, vaikka olisivatkin juoneet. Useimmat ihmiset lähtevät ulos pitämään hauskaa kavereiden kanssa, eivät esittämään kavereilleen ja vieraille ihmisille, miten typeriä päähänpistoja he ovat valmiita toteuttamaan hauskuuden varjolla.[/QUOTE]

Enkös mä juuri laittanut samaiseen viestiin toisenkin esimerkin (et sitä kopioinnut...) eli kyse ei ole siitä että juoko toinen vai ei. Vaan siitä että hän itse tekee asiasta suuren, siis juomattomuudestaan. Hokee asiaa koko reissun ajan - ymmärtäisin jos hänelle olisi tyrkytetty viina, mutta ei sitä koskaa tehty.

Sitten on tämä mainitsemani miehen sisko joka ei tee asiast härkästä. Hän ei juo, mutta on aina oma rempseä itsensä. Ei haittaa pätkääkään. Hän on mukavaa seuraa vaikka onkin selvinpäin. Ei nosta omaa juomattomuuttaan illan yleiseksi puheenaiheeksi.

Usein nämä juomattomat, vaikka kuinka väittäisivät olevansa "syntymähumalassa" ja osaavansa bilettää ihan yhtälailla selvinpäinkin, hannaavat jossain vaiheessa, ovat lähdössä aikaisin kotiin eivätkä lähde juttuihin yhtä spontaanisti mukaan. Varmaan poikkeuksiakin on, mut omalla kohdalla 99% näistä menon jarruttelijoista on ollut selviä tai vähän juoneita.

[QUOTE="hmm";24871378]Usein nämä juomattomat, vaikka kuinka väittäisivät olevansa "syntymähumalassa" ja osaavansa bilettää ihan yhtälailla selvinpäinkin, hannaavat jossain vaiheessa, ovat lähdössä aikaisin kotiin eivätkä lähde juttuihin yhtä spontaanisti mukaan. Varmaan poikkeuksiakin on, mut omalla kohdalla 99% näistä menon jarruttelijoista on ollut selviä tai vähän juoneita.[/QUOTE]

Mutta en ymmärrä miksi lähes 30-vuotiaan pitäis sekoilla ja notkua otsa baaritiskissä,jotta voi sanoa että oli kivaa. Ja mitä sitten jos lähtee aikaisemmin kotiin,jokainen kai sen itse päättää, siihen ei humala liity mitenkään.
Minusta kännissä tehdyt sponttaanit jutut ei muutenkaan ehkä ole kovin järkeviä, ei ole kiva sairastaa morkkista siitä että näytinpä tissit pokelle pikku pierussa :D

ite olen ap:n kanssa samanikäinen ja en voi kuin ihmetellä miten toisille on suuren suuri ongelma etten juo alkoa juurikaan..
saatan kerran parissa kuussa juoda siiderin.. jos niinkään usein..
kavereilleni tämä ei ole ongelma.. vaikkakaan eivät enää juurikaan pyydä baariin mukaan.. en tiedä miksi.. olen aina suostunut olemaan kuskina jotta kaverit säästäisivät taksi maksuissa.. mutta ehkä sitten ole tylsä ihminen kun en juo..
muutaman kerran "rakas" anoppini on sanonut aika ilkeästi mulle kun olemmekin lähteneet miehen kanssa yöllä himaan hänen luotaan.. kerrankin anopin äänestä kuuli suorastaan inhoa kun hän sanoi "eihän toi juonu ku YHEN siiderin tääl" ärsyttää kun kukaan ei tunnu ymmärtävän minun haluani olla juomatta.. koska tiedän millainen olen humalassa enkä siis sen takia halua juoda itseäni humalaan.. voin sen yhden pari annosta ottaa illan aikana kohteliaisuudesta mutta monille se tuntuu olevan suuri ongelma..
muutamat pitävät minua uskovaisena kun en juo.. vaan kun en ole.. olen vain oma itseni jota ei alko kiinnosta..

mut ihana huomata että muitakin samankaltaisia ihmisiä löytyy.. :) en siis ole ainut joka juo hyvin harvoin ja saa siitä kuulla liian usein.. :)

[QUOTE="hmm";24871378]Usein nämä juomattomat, vaikka kuinka väittäisivät olevansa "syntymähumalassa" ja osaavansa bilettää ihan yhtälailla selvinpäinkin, hannaavat jossain vaiheessa, ovat lähdössä aikaisin kotiin eivätkä lähde juttuihin yhtä spontaanisti mukaan. Varmaan poikkeuksiakin on, mut omalla kohdalla 99% näistä menon jarruttelijoista on ollut selviä tai vähän juoneita.[/QUOTE]

No mutta onko sillä sitten mitään väliä, jos yksi porukasta jää aikaisin pois? Mä ymmärrän, jos lähtee sellaisen kanssa kahdestaan liikkeelle, mutta silloin se varmaan on kyllä molempien tiedossa, että toinen saattaa lähteä aikaisemmin kotiin.

Mä olen ollut absolutisti reilu seitsemän vuotta. Ja menen kavereiden kanssa ulos ihan siinä missä muutkin. Mä olen yleensä aina kuskina, jolloin ainakin neljä kavereista välttyy taksimaksulta. Kaverit eivät enää pidä juomattomuuttani mitenkään ihmeellisenä, lähinnä vääntävät siitä vitsiä (tyyliin pitäiskö antaa tuolle yksi siideri niin katsotaan miten käy) ja mä olen siinä vitsailussa ihan täysillä mukana.

Mutta oma sisko ei meinannut ymmärtää valintaani lainkaan. Ihmetteli, kun en voinut edes onnittelumaljaa ottaa (ja vaihtoehtona oli kyllä ihan Pommaciakin, mutta se ei kuulemma ole aikuisille tarkoitettu...). Samoin miehen sisko yrittää edelleen tunkea mun eteen siideritölkkiä. No, kaipa ne joskus oppii :). Mua ei juomattomuuteni haittaa, oma valintahan se on. Mua ei myöskään haittaa muiden juominen, en saarnaa enkä katso pahasti kun toiset juo. Päinvastoin, ystävät tuntuvat olevan mielissään, että jos oma juominen lähtisi lapasesta, paikalla on yksi selväpäinen joka voi toimia järjen äänenä :).

Mulla on ollut vähän samanlaista.. varsinkin nuorempana. Usein menin ihan vaan autolla baariin ja hauskaa oli. :) Mutta ei sitä moni tajunnut, kokoajan tyrkytettiin juomaa, ihmeteltiin miksen juo ja selitettiin, että joskus pitää pitää hauskaakin ja vähän irroitella. :O Ei vaan uskottu, kun sanoin, että mulla on paljon hauskempaa ilman alkoholia. No,sit tein usein niin, että otin alkoholittomia drinkkejä, ja kaveritkos oli tyytyväisiä ja ihmetteli kun ei ollut mulla krapulaa. :D Onneksi nykyään ei ole tuota ongelmaa, aniharvoin käyn missään juottoloissa tai kavereiden kanssa ulkona, ja nyt on kaveritkin jo jotenkin sen verran aikuisia, että harvoin yritetään tyrkyttää sen kummemmin. Aina on joukossa joku muukin, joka juo hyvin vähän tai ei lainkaan.

Mä oon nyt muutamana vuonna käyny viihteellä kerran vuodessa. Siis ei yksinkertaisesti kiinnosta olla räkä poskella(mihin se siis yleensä loppu yöstä menis) eikä muutenkaan kiinnosta olla ees vähä hiprakassa ja sit seuraava päivä menee makoillessa. Nyt loppu kesästä kävin ja en nähny siinä mitään järkee joten mun osalta saa jäädä tuo ryyppääminen ihan kokonaan.

[QUOTE="vieras";24871270]Raivostuttavinta on se jos se selvinpäin oleva ottaa kännissä olevista valokuvia ja jaksaa sitten naureskella ja muistella näitä juttuja aina ja ikuisesti. Ei sellaista ilonpilaajaa kukaan halua mukaan. Selvä ei välttis lähde samalla tavalla kaikkiin juttuihin mukaan, naura tyhmille vitseilel jne. Eli tosiaan se voi tuntua muusta juhlatuulella olevasta porukasta siltä kuin tarkkailisit heitä.[/QUOTE]

Sellainen on tietenkin ärsyttävää. Itse en kyllä ehdi toisia tarkkailemaan. :D Ja selvin päin tai kännissä, oon sitä mieltä, että ne ryyppyillan tapahtumat jää kanssa sinne, eikä niitä tartte puida jälkeenpäin.

En tajua kans. Mä juon nykyään todella harvoin, en vaan tykkää olla humalassa ja saan aina ihan järkyttävän krapulan jos otan enemmän kuin kaksi siideriä.
Mä en kyllä jaksa ihan kamalasti katsella muitakaan kännisiä, eikä mun mielestä siinä että 30+ ihminen ei osaa käyttää alkoholia kohtuudella, nolaa itsensä, pitää järkyttävää meteliä ja on vaan känniääliö ole mitään hauskaa.
Mua vituttaa sekin että jos on juomatta niin oletetaan että on automattisesti kuskina, mä vihaan ajaa autoa niin että kyydissä on muitakin ajokortillisia ihmisiä (jotka varsinkin humalassa katsovat aiheelliseksi arvostella mun ajamista).

Mä juon myös aika harvoin ja jos juon niin se jää yleensä 2-3 siideriin .
Monille se on iso ongelma :( ei mulle. Miksi pitäisi juoda niin paljon että menee harkintakyky ja muisti? Sitä en ymmärrä.

Älä ap välitä!

Sinulla ei ole mitään ongelmaa, mutta tuolla inttävällä kaverillasi taitaa olla. Jokainen elää elämäänsä niin kuin itse parhaakseen taitaa ja toisten on siihen sopeutuminen. Toista ihmistä ei voi muuttaa. Älä nyt vaan ala "rentoutumaan" alkoholin avulla toisten mieliksi, jotta olisit "normaali" tuon ihmisen mielestä.

Yhteistyössä