Huoli 1 vuotiaan kehityksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ToukoMamma08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

ToukoMamma08

Vieras
Olen nyt ollut huolissani kun meidän kohta 1 vuotta täyttävä tyttö ei osaa vielä taputtaa, vilkuttaa tai osoittaa sormella kiinnostavia juttuja. Osaa kyllä katsoa lamppua kohti jos kysyn missä lamppu.

Motorisesti on kyllä kehittynyt ihan hyvin eli nyt kävelee sujuvasti tukia pitkin ja osaa seisoa ilman tukea ja kävelee taaperokärryillä. Tasapaino on oikein hyvä. Katsekontaktissa ei ole ongelmia. Sanoja ei vielä tulee mutta tavuja jokeltelee. Ja kirjan sivuja osaa käännellä. Että kyllä moni juttu on onneksi hallussa :)

Tuntuu että muut samanikäiset osaavat jo vilkuttaa ja taputtaa ja osoittaa sormella. Onko muita joilla nämä taidot tulevat vähän myöhässä?

Tyttö on vasta alle vuoden, eihän noilla jutuilla niin kiirettä ole! Osaahan tyttösi kuitenkin niin paljon kaikkea muuta, että en todellakaan olisi huolissani. Lapset kehittyy niin yksilöllisesti.

Meidän 1 v 4 kk ei osaa muuten vieläkään vilkuttaa. Eikä ymmärrä juuri mitään puhetta. Sormellakaan ei juuri mitään osoittele. En siltikään ole huolissani, koska muuten meidän taapero on tosi reipas ja touhukas ja lähti kävelemäänkin tosi aikaisin. Luotan siihen, että kaikki kyllä opitaan - ennemmin tai myöhemmin. Mikäs kiire tässä on, valmiissa maailmassa!

Meillä opittiin vilkuttaminen kunnolla 11kk iässä, taputtaminen "vasta" 1v2kk ikäisenä ja esineiden osoitteluakin tuli säännöllisemmin saman ikäisenä. Kävelemään lähti kunnolla ilman tukea myös samaan aikaan, eli 1v2kk iässä. Ja äitiä lukuunottamatta mitään selkeitä sanoja ei tule vieläkään, ikää nyt 1v4kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ToukoMamma08:
Olen nyt ollut huolissani kun meidän kohta 1 vuotta täyttävä tyttö ei osaa vielä taputtaa, vilkuttaa tai osoittaa sormella kiinnostavia juttuja. Osaa kyllä katsoa lamppua kohti jos kysyn missä lamppu.

Motorisesti on kyllä kehittynyt ihan hyvin eli nyt kävelee sujuvasti tukia pitkin ja osaa seisoa ilman tukea ja kävelee taaperokärryillä. Tasapaino on oikein hyvä. Katsekontaktissa ei ole ongelmia. Sanoja ei vielä tulee mutta tavuja jokeltelee. Ja kirjan sivuja osaa käännellä. Että kyllä moni juttu on onneksi hallussa :)

Tuntuu että muut samanikäiset osaavat jo vilkuttaa ja taputtaa ja osoittaa sormella. Onko muita joilla nämä taidot tulevat vähän myöhässä?

Meillä juuri 1 vuotta täyttänyt tyttö. Motorinen kehitys aivan samalla tasolla kuin sielläkin, taputtaa on jo osannut kauan mutta ei osaa vilkuttaa. Ei myöskään osoita sormella eikä sano yhtään järkevää sanaa. En ole kyllä ajatellutkaan että pitäisi huolestua, kaikki aikanaan!

Ei meilläkään osaa noita yllä mainittuja asioita, mutta monenlaista muuta kyllä. Olen pitänyt omaa lastani ihan hyvin kehittyneenä enkä ole osannut olla huolissani.

Mistäs keksit juuri nuo asiat, onko ne jotain yleisesti tutkittuja kehittymisen merkkejä?

Eiköhän ne kaikki lapset kehity omaa tahtiaan. Itse pidän puhetta, "temppuja" ja jopa motorista kehitystä toisarvoisena, tärkeintä on että lapseen saa kontaktin, että hän osoittaa ymmärtävänsä puhetta ja tunteita vaikkei puhuisi sanaakaan.

Meidän 1v 2kk tyttö ei kyllä vieläkään osaa taputtaa (tai voi olla että osaisi mutta ei tunnu kovin kiinnostavalta puuhalta..) On kävellyt jo 1,5kk, juttelee kovasti omaa kieltään ja muutamia tolkkusanoja, ymmärtää kehoituksia ja osaa vastata myöntävästi tai kieltävästi omalla kielellään ja eleillä, vilkuttaa kylläkin mutta usein ihan oudoissa tilanteissa...

Olin kyllä ollut huolissani kun tyttö ei osoita mulle kuvasta banaania, appelsiinia, kukkaa, autoa yms juttuja jotka tiedän että hän varmasti tunnistaa ne ja osaa yhdistää oikeaan sanaan. Mutta tänään isänsä sitten kuvakirjasta niitä kyseli ja kappas vaan, se pieni sormi osoitti heti oikeaa kuvaa. Eli pikkuvintiö vaan juksaa äitiä. Ovela likka. :)

Tulin päivittämään tilannetta eli turhaan hätäilin :) Tyttö oppi ihan vasta taputtamaan, kypsässä 1v2kk iässä :) Ja nyt innolla taputtaa aina kun pyytää. Ja nyt myös on alkanut osoittelemaan sormella. Vilkuttaa ei vielä osaa mutta siitä en stressaa yhtään kun muuten tyttö on niin hienosti kehittynyt. Ymmärtää paljon puhetta jne.

Yhteistyössä