Meillä jaettiin aluks nuokin hommat tasan, mutta siitä tuli vaan sekaannusta, kun oli "kaksi pomoa". Aika pian päädyttiin siihen, että minä oon lastenhoitohommien delegoija ja pomo. Olen siis itse parhaiten perillä neuvola-, päiväkoti- ja vaatetilanteesta ja jos tarvitsen asioiden hoitoon apua, pyydän miestä.
Meillä on sopimus myös niin, että kun mies on töissä, minä olen töissä lasten kanssa (silloin kun itselläni ei ole työpäivä). Kun ollaan kahdestaan kotona, kaikki hommat on jaettu. Mutta minä olen edelleen pomo ja minun täytyy SANOA, jos tarvitsen apua tai muutenkin miten yleensä olen ajatellut hoitaa iltapalan jakelun tms.
Puolisoni on kyllä myös tosi "omatoiminen", leipoo ja siivoaa itse välillä, leikkii lasten kanssa... mutta kyllä meilläkin pitää JOKA PÄIVÄ neuvotella samoista asioista. Kumpikaan kun ei ole mikään taikuri että näkisi toisen pään sisään. Ja vaikka arvot ovat pitkälle samat, niin käytännön toteutus kasvatuksessa poikkeaa huimasti toisistaan.
Rupeat pomottamaan alaistas lempeästi ja jaat niitä hommia. Pyydät apua. Selkeästi, eikä niin että "Kun oon nyt niin väsyny ja en jaksa tätä etkä sinä tee koskaan mitään vaikka sanon ja pyydän niin voisitko nyt edes vähän leikkiä tuon lapsen kanssa kun sillä on niin ollut ikävä sua ja siks se vaan itkee eikä tahalleen ärsytä sua ja onko sun pakko lapselle kiukutella mikä sua vaivaa?"
Hei, ehkä miehes ei oikeesti vaan osaa leikkiä lapsen kanssa. Käske sen ottaa laps mukaan omiin autotallihommiin, naputella vieressä ja kysellä, mies sitten vastailee. Ei kaikkien oo pakko osata "heittäytyä" leikkimään lasten kanssa.