Huoh, miksi liian pieniä ulkona yksin?

  • Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
......
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tjaah, niitä lapsia tietty pitäisi tehdä sen verran, että jaksaisi/ehtisi olemaan kaikkien kanssa ja vahtimaan.mutta elämä on. Joillekin niitä mukuloita tulee kuin tyhjästä ja jäävät sitten hoitamatta. :whistle: Mutta jos vakavasti puhutaan niin ei tuon ikäisten voi antaa olla yksinään, ei sen nuoremman ainakaan meillä kuopus 3,5v ja ei ole yksin pihalla, mitä nyt sen verran joskus ovat kahdestaan meidän etupihalla kun puen itseni-->minuutti
Oli lapsia 1 ta 11 niin kaikkea ei voi keretä näkemään ja tapaturmia minimoimaan täysin.
Älä muuta viserrä. Mutta mahtaako enemmän sattua ja tapahtua kun liian pieni lapsi yksin pihalla vai kun äiti vierellä? Heh, näitähän näkee. Mukulat kiipeilee katoille ja syljeksii ihmisten päälle kun mutsit vetää lonkkaa.Mitäs siinä sitten tekee. Ajattelenko:eipähän ole mun mukuloita vai puutunko?

:whistle: :whistle:

Mikä kieltää sinua puuttumasta epäkohtiin? ;)
Ei mikään. En jaksa vahtia muiden penskoja pihalla. Vahtikoot itse. On niitä nyt tässä vahdittukin aika paljon. Nykyään käynkin mieluiten muissa leikkipaikoissa kun en jaksa vahtia ja ärsyttää kun mukulat roikkuu kintussa. Kun on tässä onneksi muutakin elämää kuin vahtia toisten pentuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaanaama:
en lukenut ketjua läpi. Mutta hyvin paljon riippuu lapsen luonteesta ja asuinympäristöstä.

Tässä oon kyllä täysin samaa mieltä. Meidän 7-vuotias on yksin paljonkin ulkona kavereineen, mutta jos muistelen kerrostalo lähiötä, jossa talon rakennusvaiheessa asuttiin niin sitten en vieläkään poikaa päästäis yksinään ulos, niin rauhatonta oli ja itsekin jopa varuillani siellä liikuin. Täällä rauhallisella omakotialueella voi kyllä huoletta nuorempikin lapsi ulkona olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jokainen "normaali" äiti tietää omat lapsensa ja omat voimavaransa itse parhaiten. Tuo, minkä ikäisen lapsen tai lapset voi päästää "yksin" ulkoilemaan riippuu niin paljon lapsesta sekä siitä ympäristöstä...
meilläki periaatteessa vois päästää isommat keskenään, tietää kyllä että tiellepäin ei saa mennä, ja tuskin porttia edes auki saisivat, mut silti en päästä keskenään ulos, ne on kuitenkin lapsia jotka voi keksiä mitä vaan niin ihan mieluusti itekin meen ulos lasten kanssa
Kuten sanoinkin, jokainen tietää omansa... :)
 
Meidän pihan ympäröi aita enkä siltikään päästä meidän 3v tyttöä yksin pihalle.Tuollainen pieni kun ei aina ymmärrä miksi jostain "vaarasta" varoitellaan :/ Eihän portin avaaminen ole vaarallista vaan hauskaa kun sen osaa tehdä itse.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
siinä kun se lapsi lähtee ni ei vaadita paljon!
 
Tietääköhän vanhemmat mitä ne lapset puuhailee kun kukaan ei näe? Rikkovat postilaatikoita, hajottavat autosta osia, penkovat posteja ja roskia, piirtelevät seiniin, kiipeilevät tikapuilla, varastavat ihmisten pihoista tavaraa...Tällaisesta saatu kiinni mukuloita iältään 3-8v. Sitten kun vanhem,mille sanoo niin vastauksena:ei se mitään ole tehnyt ja ovi kiinni. Että sellasia herranterttuja. Ei ihme että tekevät jos ovat päivät pitkät yksin pihalla ja kukaan ei vahdi. Tilaisuus tekee varkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Bellukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jokainen "normaali" äiti tietää omat lapsensa ja omat voimavaransa itse parhaiten. Tuo, minkä ikäisen lapsen tai lapset voi päästää "yksin" ulkoilemaan riippuu niin paljon lapsesta sekä siitä ympäristöstä...
meilläki periaatteessa vois päästää isommat keskenään, tietää kyllä että tiellepäin ei saa mennä, ja tuskin porttia edes auki saisivat, mut silti en päästä keskenään ulos, ne on kuitenkin lapsia jotka voi keksiä mitä vaan niin ihan mieluusti itekin meen ulos lasten kanssa
Kuten sanoinkin, jokainen tietää omansa... :)
niin ja kyllä mä tiiän omani että pysyisivät tuossa pihalla mutta siitä huolimatta en yksin päästä kuitenkaan.... koskaan kun ei tiedä ;)
 
Ai niin, lähteehän tuosta meidän pihasta yksi 2v useinkin kävelylle, autotielle meinaan. Isommat lapset vahtii mukamas ja jos isälle asiasta sanoo niin ei se mitään tee. Kyllä mä sen 2v ikäisen sieltä pelastan autotieltä, mutta en mä kokoajan ulkona ole. Edellisvuonna oli mukula kadonnut pitkäksi aikaa kun kukaan ei vahtinut, vasta 1v ollut. Sellasta se on kun 7v vahtii 2v ikäistä. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tietääköhän vanhemmat mitä ne lapset puuhailee kun kukaan ei näe? Rikkovat postilaatikoita, hajottavat autosta osia, penkovat posteja ja roskia, piirtelevät seiniin, kiipeilevät tikapuilla, varastavat ihmisten pihoista tavaraa...Tällaisesta saatu kiinni mukuloita iältään 3-8v. Sitten kun vanhem,mille sanoo niin vastauksena:ei se mitään ole tehnyt ja ovi kiinni. Että sellasia herranterttuja. Ei ihme että tekevät jos ovat päivät pitkät yksin pihalla ja kukaan ei vahdi. Tilaisuus tekee varkaan.

Nyt kyllä hieman yleistät!
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaanaama:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tietääköhän vanhemmat mitä ne lapset puuhailee kun kukaan ei näe? Rikkovat postilaatikoita, hajottavat autosta osia, penkovat posteja ja roskia, piirtelevät seiniin, kiipeilevät tikapuilla, varastavat ihmisten pihoista tavaraa...Tällaisesta saatu kiinni mukuloita iältään 3-8v. Sitten kun vanhem,mille sanoo niin vastauksena:ei se mitään ole tehnyt ja ovi kiinni. Että sellasia herranterttuja. Ei ihme että tekevät jos ovat päivät pitkät yksin pihalla ja kukaan ei vahdi. Tilaisuus tekee varkaan.

Nyt kyllä hieman yleistät!

juu niin varmaan. Tällaista on sattunut tässä pihassa. Kavereiden pihoissa samantyylistä. ja eri puolilla turkua asustellaan. Mutta yleistystä tietty tämä onkin, ei kaikki noin tee, mutta jotkut kuitenkin.
 
hug huh
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
Et voi oikeestikaan olla tosissasi. Ethän??? Voi luoja millaisia äitejä maailma sikiää jos olet tosissasi
 
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Ai niin, lähteehän tuosta meidän pihasta yksi 2v useinkin kävelylle, autotielle meinaan. Isommat lapset vahtii mukamas ja jos isälle asiasta sanoo niin ei se mitään tee. Kyllä mä sen 2v ikäisen sieltä pelastan autotieltä, mutta en mä kokoajan ulkona ole. Edellisvuonna oli mukula kadonnut pitkäksi aikaa kun kukaan ei vahtinut, vasta 1v ollut. Sellasta se on kun 7v vahtii 2v ikäistä. :|
Mää kerran pysäytin moisen lauman ja vein ne kotipihalleen. Laumassa oli 9 lasta, joista vanhin ekaluokkalainen ja nuorin 1,5-v. Monen perheen lapsia. Olivat tiellä ja kaukana kotoa. Yksi mamma siinä sitten ihmetteli ja sanoin, että saa nämä sielä olla, ainahan ne sielä leikkii. Ja että tää "Siiri" 7-v vahtii kyllä pienet. Kissanviikset.
 
Tuo laillisuus alkoi kiinnostamaan. selvittelenpä asiaa ja kerron huomenna jos tiedän. Toki mun pitäisi osata lapsia koskevat lakipykälät ulkoa, mutta ei nyt muistu mieleen. :ashamed: Olettaisin että ei laillista jos lapsi vaarassa jollain lailla.Kai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Ai niin, lähteehän tuosta meidän pihasta yksi 2v useinkin kävelylle, autotielle meinaan. Isommat lapset vahtii mukamas ja jos isälle asiasta sanoo niin ei se mitään tee. Kyllä mä sen 2v ikäisen sieltä pelastan autotieltä, mutta en mä kokoajan ulkona ole. Edellisvuonna oli mukula kadonnut pitkäksi aikaa kun kukaan ei vahtinut, vasta 1v ollut. Sellasta se on kun 7v vahtii 2v ikäistä. :|
Mää kerran pysäytin moisen lauman ja vein ne kotipihalleen. Laumassa oli 9 lasta, joista vanhin ekaluokkalainen ja nuorin 1,5-v. Monen perheen lapsia. Olivat tiellä ja kaukana kotoa. Yksi mamma siinä sitten ihmetteli ja sanoin, että saa nämä sielä olla, ainahan ne sielä leikkii. Ja että tää "Siiri" 7-v vahtii kyllä pienet. Kissanviikset.

Juu, lapset itsenäisiksi vaan pienestä alkaen. Vittu mitä dillejä nekin vanhemmat
:x
 
huh
Alkuperäinen kirjoittaja harmaanaama:
en lukenut ketjua läpi. Mutta hyvin paljon riippuu lapsen luonteesta ja asuinympäristöstä.
PEESI!! Aivan turhaa moni vauhkoo täälä eikä tiedä millaista on missäkin ympäristössä. Meilä leikkii 2v ylöspäin lapset tuosa ulkona ja ite seuraan ikkunasta. Ei kule autoja lähellä eikä ole metsääkään. Tosi hyvin pysyvät tässä lähellä. En ymmärrä miksi pitäs joka askelta seurata.
 
kamala oot
Alkuperäinen kirjoittaja hug huh:
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
Et voi oikeestikaan olla tosissasi. Ethän??? Voi luoja millaisia äitejä maailma sikiää jos olet tosissasi
Meehän hoitoon. Tuo on jo mielisairautta. Mitä pahaa siinä on jos äiti seuraa pientä sisältä. VOI ELÄMÄ!
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
Hui, yksivuotias :eek:
meillä ei vois hetkekskään jättää..mutta lapsethan on erilaisia :whistle:
 
että
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ......:
Miten se voi olla heitteillejättö jos niitä vahditaan ikkunasta?Meillä yks vuotias leikki kesällä yksin hiekkalaatikolla ja ovi oli sisälle auki. Koko ajan katsoin mitä tekee. Ei edes yrittäny lähteä mihinkään. Ulkopuolisen silmin saattoi näyttää hullulta mutta eipä tilanne olis ollut sen kummempi jos oisin istunut portaalla. Asutaan rauhallisella omakotialueella maalla.
Hui, yksivuotias :eek:
meillä ei vois hetkekskään jättää..mutta lapsethan on erilaisia :whistle:
No kyllä se äiti kerkiää apuun jos lähtee hiekkalaatikolta koska hän seurasi KOKOAJAN mitä tää 1v tekee.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja että:
No kyllä se äiti kerkiää apuun jos lähtee hiekkalaatikolta koska hän seurasi KOKOAJAN mitä tää 1v tekee.
Mä en usko...tosin mulla ei kokemusta muista 1-vuotiaista kuin omastani oo. Miksei voi olla ulkona jos kerran kokoajan vahtii?
 

Yhteistyössä