huoh,mies sai töitä,mutta me juuri kotiuduttu vasta sairaalasta vauvan kanssa....

eilen siis kotiuduttu,ja mies ilmoitti et menee maanantaina töihin,häntä oltiin pyydetty samaan paikkaan missä oli kun olin jo raskaana alkuvaiheessa.

mitenkä se menee,tietääx joku ton isyysloman suhteen siis...miestä ei kyllä tunnu ees kiinnostavan koko "loma",kun sai töitä,mut musta tuntuu et oisi voinut nyt olla hyvin nää 3vkoa kotona ja autella vaavin hoidossa....
 
"vieras"
No jos mies olisi ollut fiksu olisi hän ottaessaan työn vastaan ilmoittanut et isyysloma on muuten tällöin ja tällöin. En tiedä onko hänellä siihen oikeutta jos ainuttakaan työpäivää ei vielä ole takana, palkallisena ainakaan. Kyllähän sä nyt pärjäät vauvan kanssa ilman miestäkin. Tulevaisuutta ajatellen työ on tärkeämpi kuin 3 viikkoa.
 
siis en tarkoita et olis huono juttu tuo työ!! vaan pointti oli se et ei sitä edes tunnu kiinnostavan olla sitä lakisallittua isyyslomaa, ja toikin työpaikka niin luulis siellä voivan sopia edes kuinka ja miten ja koska olisi mahollista pitää...

mut olkoot,niin tuleepahan rahaa nyt sit joo....
 
Täysi ymmärrys sulle ap!

Mun mies ei kerennyt pitää kummankaa lapsen kohdalla isyyslomaa; toinen syntyi keskelle kiireisintä työaikaa jolloin mies oli kaksi päivää kotona ja toisen kohdalla lähti töihin tunti sen jälkeen kun tultiin laitokselta kotiin. Siinä yritti tosin pitää isyyslomaa mutta joutui lähes joka päivä menemään töihin.

Tietty se ero että mun mies olisi halunnut pitää lomansa mutta noissa hommissa niin isot rahat kyseessä jos hommat seisoo että pakko on tehdä urakat alta pois. Mutta rahaa mielummin olisin minäkin pitänyt sen miehen kotona auttelemassa ja tutustumassa uuteen perheenjäseneensä.
 
"Vieras"
Onhan sillä monta kuukautta aikaa se isyysloma sopia, ei sitä tartte just nyt pitää. Tai sit pitää nyt viikon ja loput joskus myöehemmin?
Kelan sivujen mukaan ainut ehto isyysrahan saamiselle on se että kuuluu suomalaisen sosiaaliturvan piiriin ja asuu samassa osoitteessa lapsen äidin kanssa. Siellä ei sanota että pitäisi olla joku tietty aika töissä ennen isyyslomaa.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26525839:
siis en tarkoita et olis huono juttu tuo työ!! vaan pointti oli se et ei sitä edes tunnu kiinnostavan olla sitä lakisallittua isyyslomaa, ja toikin työpaikka niin luulis siellä voivan sopia edes kuinka ja miten ja koska olisi mahollista pitää...

mut olkoot,niin tuleepahan rahaa nyt sit joo....
Tiedän tunteen, mutta työ on kuitenkin tärkeää :) Mun mies on yrittäjä ja esikoisesta oli viikon ns. isyyslomalla = teki kaikkia niitä ulkotöitä, jota työaikana jää tekemättä. Toisten lasten kohdalla ei ole lomaa ehtinyt pitää, enkä ole häntä siihen painostanut, koska tekisi kuitenkin aivan jotain muuta (kuitenkin ihan tärkeää) kuin olisi lasten kanssa sinä aikana.
 
"vieras"
Mikä tässä nyt se suurin ongelma on?
Mies sai töitä ja se ei sulle kelpaa?
Meillä ukko on pitäny isyyslomat vasta sitten ku lapsi on isompi. Hyvin on kerenny oleen töitten jälkeenki lapsen kans ihan vauvanakin ja hyvin on kiintymys suhteet luotu. Minusta olis ollu muutenki ahdistavaa jos ukko olis ollu kotona just ku vauva oli ihan rääpäle. Sitten ku vauva ollu vähän isompi ni on reissattu koko perheellä ja käyty kylässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26525880:
miten se on niin rankkaa se pienen vauvan hoito. että siihen monta tarvitaan. sehän vaan nukkuu ja syö. enemmän siitä isäwstä on mielestäni sitten hyötyä sitten kun vauva alkaa tarvita seuraa enemmän
Tai sitten ei nuku, jos sattuu koliikkivauva tai muuten vaan kitisevä kappale..Mun mies piti isyysloman vasta, kun tyttö oli 2 kk oli sitä ennen yöt ja päivät töissä eli hyvin ap sun mies ehtii vielä isyysloman pitämään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26525880:
miten se on niin rankkaa se pienen vauvan hoito. että siihen monta tarvitaan. sehän vaan nukkuu ja syö. enemmän siitä isäwstä on mielestäni sitten hyötyä sitten kun vauva alkaa tarvita seuraa enemmän
No näinpä. Jos kerta synnytys menny hyvin että isää ei tarvita äidin hoitamiseen ni mukavampi se loma on pitää vähän myöhemin.
 
Mun mies on yrittäjä eikä isyyslomaa pysty pitämään. Sairaalassa oli kyllä, mutta heti kotiutumisen jälkeen palasi töihin. Hyvin oon vauvan ja koiran kaa pärjännyt, vaikka miehellä vaan 1vp/vko ja vähintään 3 päivää viikossa tekee pitkän(min. 12h) työpäivän.
 
3 lasta
Voi voi, onpa ongelmat.
Jos mun mies olis työtön ja yks kaks saisikin töitä, saattaisin jopa "pakottaa" sen enemmin työmaalle kuin jäämään kotiin vetelehtimään. Ei ne vauvat tosiaan tee muuta kuin syö, nukkuu ja paskoo. Ei se yksin niin vaikeeta voi olla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26525839:
siis en tarkoita et olis huono juttu tuo työ!! vaan pointti oli se et ei sitä edes tunnu kiinnostavan olla sitä lakisallittua isyyslomaaQUOTE]

Sanoko ap missään vaiheessa ettei pärjää yksin vauvan kanssa tai ei osaa sitä vauvaa hoitaa?!??? EI!

Se on ihan normaalia haluta myös sen isän olevan kotona hetken heti sen vauvan syntymän jälkeen ja moni isä niin olisikin mielellään; ap:ta kirjoituksensa mukaan harmittaa se että tätä isää ei ilmeisesti pahemmin kiinnostaisi edes pitää sitä isyyslomaansa nyt.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26525839:
siis en tarkoita et olis huono juttu tuo työ!! vaan pointti oli se et ei sitä edes tunnu kiinnostavan olla sitä lakisallittua isyyslomaaQUOTE]

Sanoko ap missään vaiheessa ettei pärjää yksin vauvan kanssa tai ei osaa sitä vauvaa hoitaa?!??? EI!

Se on ihan normaalia haluta myös sen isän olevan kotona hetken heti sen vauvan syntymän jälkeen ja moni isä niin olisikin mielellään; ap:ta kirjoituksensa mukaan harmittaa se että tätä isää ei ilmeisesti pahemmin kiinnostaisi edes pitää sitä isyyslomaansa nyt.
No tilanteen mukaan pitää mennä. Mä en taas näe että ap iloitsis siittä että mies on saanut töitä. Ja jos mä palkkaisin nyt työntekijän ja hän ilmoittaa että olen sitten eka kolme viikkoa isyyslomalla ni saa pitää kyllä seuraavan vuodenkin. Otan jonku muun töihin joka tulee heti.
 
Kepsis
Itse kyllä ottaisin ensimmäiseksi viikoksi jo tuon loman, koska silloin on kaikki niin uutta ja pelottavaa ainakin esikoisen äidille ja henkinen tuki voi olla paljon suurempi asia kuin fyysinen sitten parin kuukauden päästä. Lapsi on kumminkin hoidettava oli koliikkia tai ei ja missä ikähaitarissa tahansa, mutta harvemmin äidin luottamus omiin taitoihin on niin alhaalla kuin vastasyntyneen kanssa. Tai pelot, jopa ne täysin perusteettomat pelot.
 
"äiti"
Pitää olla iloinen että on töitä,se ei tänä päivänä ole itsestäänselvää.Meilläkin mies tosi paljon töissä ja vain muutama päivä kesälomaa.Kyllä sä yksin vauvan kanssa pärjäät.
 
"äiti"
Itse kyllä ottaisin ensimmäiseksi viikoksi jo tuon loman, koska silloin on kaikki niin uutta ja pelottavaa ainakin esikoisen äidille ja henkinen tuki voi olla paljon suurempi asia kuin fyysinen sitten parin kuukauden päästä. Lapsi on kumminkin hoidettava oli koliikkia tai ei ja missä ikähaitarissa tahansa, mutta harvemmin äidin luottamus omiin taitoihin on niin alhaalla kuin vastasyntyneen kanssa. Tai pelot, jopa ne täysin perusteettomat pelot.
Mutta eikö tämä vauva ole aloittajan toinen tai kolmas lapsi?
 
Kepsis
[QUOTE="äiti";26525979]Mutta eikö tämä vauva ole aloittajan toinen tai kolmas lapsi?[/QUOTE]

En voi tietää. Ei käynyt ilmi aloituksesta enkä ikinä ole ko. henkilön juttuja lukenut aiemmin.
 
3 lasta
No tilanteen mukaan pitää mennä. Mä en taas näe että ap iloitsis siittä että mies on saanut töitä. Ja jos mä palkkaisin nyt työntekijän ja hän ilmoittaa että olen sitten eka kolme viikkoa isyyslomalla ni saa pitää kyllä seuraavan vuodenkin. Otan jonku muun töihin joka tulee heti.
Samaa mieltä. Ja jos töitä muutenkin vähänlaisesti, ei kannata paljon alkaa isyysvapaista purnaamaan tai pian loppuu ne vähäisetkin työt. Kannattaisi ap:n ajatella hieman pidemmälle näitä asioita.
 
Joo-o
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26525880:
miten se on niin rankkaa se pienen vauvan hoito. että siihen monta tarvitaan. sehän vaan nukkuu ja syö. enemmän siitä isäwstä on mielestäni sitten hyötyä sitten kun vauva alkaa tarvita seuraa enemmän
Joo, näinhän se menee, jos kaikki on ok. Meillä mies joutui menemään hommiin samantien, hyvä että ehti edes sairaalasta hakea (synnytin yksin, kun oli leikkaus). Mies oli päivät puimassa ja yöt ramppas kuivurlle, ei siinä jaksa enää apuna olla. No, meikä oli sektion jälkeen vähän heikossa hapessa ja itkeä pillitin vauvan sekä kahden vanhemman sisaruksen kanssa kotona. Loppujen lopuksi sain laskimotukoksen jalkaan ja jouduin leikkaukseen. Aivan hirveä syksy ja silloin olisi apu ollut tarpeen. Yksin vaan piti selvitä :(
 
"mama"
Itse kyllä ottaisin ensimmäiseksi viikoksi jo tuon loman, koska silloin on kaikki niin uutta ja pelottavaa ainakin esikoisen äidille ja henkinen tuki voi olla paljon suurempi asia kuin fyysinen sitten parin kuukauden päästä. Lapsi on kumminkin hoidettava oli koliikkia tai ei ja missä ikähaitarissa tahansa, mutta harvemmin äidin luottamus omiin taitoihin on niin alhaalla kuin vastasyntyneen kanssa. Tai pelot, jopa ne täysin perusteettomat pelot.
Juuri noin. :) Minä ainakin ihan uunituoreena äitinä, vailla kokemusta vauvanhoidosta tarvitsin mun miestä paljon siinä alussa. Olin niin epävarma ja kaikki oli niin uutta.. tuntui etten hallitse mitään. Suuri apu oli miehestä, ihan vaan se pelkkä läsnäolokin, ei ihan yksin tarvinnut ihmetellä.
 
Eiköhän ap:kin pärjää vauvan kanssa. Olen käsittänyt että perheessä on ainakin yksi isompi lapsi (ikä?), jolloin itse pitäisin kivana jos mies voisi vähäksi aikaa jäädä kotiin lähinnä esikoisesta huolehtimaan jolloin äidin olisi helpompi löytää yhteistä säveltä vauvan kanssa, saada imetystä sujumaan ja palautua synnytyksestä. Ymmärrän myös että harmittaa jos miehellä ei tunnu olevan mitään mielenkiintoa isyyslomaa kohtaan vaikka ymmärrän miehen kannalta senkin että tuo työ voi tuntua nyt niin isolta ja hienolta jutulta ettei halua muuta juuri ajatellakaan. Luottaen että vaimo siis pärjää kotona lasten kanssa.

Onnittelut vauvasta ja josko se mies vähän myöhemmin innostuisi siitä isyyslomasta!
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten

Yhteistyössä