hultajuus/uusi suhde

  • Viestiketjun aloittaja bethmb
  • Ensimmäinen viesti
bethmb
hei,voisikohan joku auttaa minua.... Olen eronnut avomiehestäni jo 2002, samana vuonna kun lapsemme syntyi. emme tehneet mitään papereita, elatus- tai tapaamisoikeusasioista. Minulla on lapsen huoltajuus. Nyt ex-mies haluaisi kuitenkin saada yhteihuoltajuuden. Minunhan ei tähän tarvitse suostua. hän ei ole maksanut elatusapua lapselle, mutta koska tapaa häntä usein, n.2vkoa kuukaudesta, koen että jaamme kulut suunilleen tasan, enkä ole halunnut riidellä. Nyt olen kuitenkin jo avoliitossa uuden miehen kanssa, ja aikeissa on mennä naimisiin. Entä kun menemme naimisiin,miten se vaikuttaa lapsen huoltajuusasioihin tai muihin asioihin? Jos otan mieheni sukunimen, miten lapsen sukunimelle käy? Lapsella on nyt minun sukunimeni.
 
niinpä
Eikö tuossa olisi järkevintä suostua yhteishuoltoon jos kerran yhdessä huollatte sen lapsen. Lapsen sukunimi pysyy samana paitsi jos haluat sen muuttaa - mutta tässä pitäisi kai kunnioittaa myös isän mielipidettä asiasta. Yksinhuoltajana voit toki päättää siitä yksin mutta erovanhemmuuteen kuuluu olennaisena osana toisen osapuolen kunnioittamista. Naimisiinmeno ei vaikuta huoltajuuskuvioihin mitenkään. Jos lapsi asuu kummankin luona ei yleensä tarvita elatusmaksuja - ja tästä on olemassa ihan korkeamman oikeuden päätöskin.

Ehkä teillä olisi ihan hyvä käydä vahvistuttamassa asiat lastenvalvojalla - yhteishuoltajuus ja tapaamiskuvio paperille.
 
bethmb
niin ed kirjoituksestani puuttui että ex-mies on ulkomaalainen, joka voi mahd. ahteishuoltajuus-tilanteessa johtaa ongelmiin, esim. jos hän muuttaa takaisin omaan maahansa.
 
Huoltaja päättää lapsen sukunimestä. Miten haluat sukunimiasian olevan? Huoltajuusasiassa minä en laittaisi rikkaa ristiin, jos lapsen isä haluaa huoltajuutta, tehköön voitavansa sen saadakseen. En siis tekisi kiusaa, mutta en mitenkään auttaisi asiaa tai ottaisi sitä puheeksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 12:59 bethmb kirjoitti:
niin ed kirjoituksestani puuttui että ex-mies on ulkomaalainen, joka voi mahd. ahteishuoltajuus-tilanteessa johtaa ongelmiin, esim. jos hän muuttaa takaisin omaan maahansa.
Pidä yksinhuoltajuus. Muutoin voit olla vaikeuksissa. Kyllä isä silti on ja saa olla lapsen isä. Elatusrahoja ei varmasti tarvi, jos kerran on puolet kuusta isän kanssa. Tulevaisuudessa asia voi olla toinen, katso tilanne uudelleen. Onko tunnustanut lapsen?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 20:54 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2006 klo 12:59 bethmb kirjoitti:
niin ed kirjoituksestani puuttui että ex-mies on ulkomaalainen, joka voi mahd. ahteishuoltajuus-tilanteessa johtaa ongelmiin, esim. jos hän muuttaa takaisin omaan maahansa.
Pidä yksinhuoltajuus. Muutoin voit olla vaikeuksissa. Kyllä isä silti on ja saa olla lapsen isä. Elatusrahoja ei varmasti tarvi, jos kerran on puolet kuusta isän kanssa. Tulevaisuudessa asia voi olla toinen, katso tilanne uudelleen.
Olen samaa mieltä! :)
 
no mun mielestä kyllä on näin että lapsen sukunimen muuttamiseen tarvitaan MOLEMPIEN vanhempien suostumus eli sun tapauksessa isän oli sitten kyseessä yksinhuoltajuus tai yhteishuoltajuus.. adoptio on ainoa toinen vaihtoehto missä isä luopuu omista oikeuksistaan/velvollisuuksistaan..

samoin kuin toisen vanhemman mennessä uusiin naimisiin mikään ei muutu lapsen vanhempien oikeuksien/velvollisuuksien välillä..

mutta sanotaan myös näin että yhteishuoltajuudessahan lasta ei voi myöskään viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman suostumusta, siis passia ei saa lapselle ilman että kummatkin vanhemmat henkilökohtaisesti allekirjoittaa sen (kokemuksesta).. kun yksinhuoltaja taas saa ilman toisen osapuolen suostumustakin

no mutta toisaalta eihän teidän tilanne miksikään muutu, ja jos lapsi on isälläänkin noin paljon niin eihän siinä silloin elatusvelvollisuudestakaan voi puhua jos lapsen kulut siis menee suurinpiirtein tasan.. huomioitavaa kuitenkin että onhan lapsesta muutakin kuluja kuin pelkkä toisella asuminen ja syöminen on vaatteet ja harrastukset jne joihin kuluihin pitäisi sen toisen myös osallistua eli se pelkkä puoliksi asuminen toisella ei riitä, mut jos esim tässä tapauksessa mies myös ostaa lapselle vaatteita ym muuta tarpeellista lapsen tarpeita omalta osaltaan niin silloinhan se on oikeutettua ettei elatusmaksuja tarvita..

periaatteessahan se yksinhuoltajuuden ja yhteishuoltajuuden ero on hiuksenhieno... yhteishuoltajuudessahan vain lapsen tietojen saaminen esim koulusta sairaalasta on yhtäläiset kummallekkin ja taas esim juuri siinä passissa taas vaaditaan molempien vanhempien suostumus..

eli periaatteessa lapsen ulkomaille vienti on joka tapauksessa miehen jotenkin keploteltava laittomasti jos ei sinulta suostumusta saa oli sit yksin tai yhteishuoltajuus, se on sit eri asia jos siinä jotenkin onnistuisii mitä kyseisen maan laki sit ymmärtäisi meidän lakeja
 
Mun tietääkseni yksinhuoltaja voi päättää lapsensa sukunimen ilman isän suostumusta. Ihan samalla lailla kuin kaikista muistakin lapsen asioista.

Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä onko vanhemmilla yhteishuoltajuus jos homma muuten toimii.
 
niinpä
Ilmeisesti asia on kuitenkin tärkeä isälle ja näin ollen mitä estettä siinä sitten olisi että isä olisi myös virallisesti huoltaja? Selvää kiusantekoa tuollainen :/
 
äizykkäinen
Kyllä niin moni asia on helpompaa kun on yksinhuoltajuus!
Itse olen iloinen, että pyysin ja sain yksinhuoltajuuden erotessamme. Kaikki on meillä mennyt suht mukavasti isän kanssa ja lapsi tapaa isää säännöllisesti, mutta mukava silti ettei tarvitse kaikenmaailman lappuihin isältä hakea nimmareita.
Siinä ei ole mistään kiusanteosta kysymys!
Lisäksi on jotenkin kiva koska päävastuu on minulla, että myös päätäntävalta on minulla eikä isä halutessaan voi kiusata (on siihen välillä sortunut) tai hankaloittaa asioita.
Niin paljon on kuitenkin asioita joista isä on ihan pihalla, halusi tai ei, koska tapaa niin harvoin. Toki yritän asioita selittää ja kysyä mielipidettä ja ottaa yleensäkin mukaan asioihin, mutta se on aika hankalaa kun näkee harvoin ja keskustelu mahdollisuuksia on vähän muutenkin. Myöskin isän kiinnostus on sitä luokkaa, että jonkin verran jaksaa kuunnella, mutta ei jokainen pikku juttu oikeen kiinnosta eli on ihan hyvillään kun kaikki langat on minulla.

Sukunimi muutettiin kun menin uuden miehen kanssa naimisiin koska lapsi niin itsekkin halusi. Ei halunnut olla ainut eri sukuniminen meidän perheessä johon siis on syntynyt uusiakin lapsia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 12:55 yh-isä kirjoitti:
no mun mielestä kyllä on näin että lapsen sukunimen muuttamiseen tarvitaan MOLEMPIEN vanhempien suostumus eli sun tapauksessa isän oli sitten kyseessä yksinhuoltajuus tai yhteishuoltajuus.. adoptio on ainoa toinen vaihtoehto missä isä luopuu omista oikeuksistaan/velvollisuuksistaan..

samoin kuin toisen vanhemman mennessä uusiin naimisiin mikään ei muutu lapsen vanhempien oikeuksien/velvollisuuksien välillä..

mutta sanotaan myös näin että yhteishuoltajuudessahan lasta ei voi myöskään viedä ulkomaille ilman toisen vanhemman suostumusta, siis passia ei saa lapselle ilman että kummatkin vanhemmat henkilökohtaisesti allekirjoittaa sen (kokemuksesta).. kun yksinhuoltaja taas saa ilman toisen osapuolen suostumustakin

no mutta toisaalta eihän teidän tilanne miksikään muutu, ja jos lapsi on isälläänkin noin paljon niin eihän siinä silloin elatusvelvollisuudestakaan voi puhua jos lapsen kulut siis menee suurinpiirtein tasan.. huomioitavaa kuitenkin että onhan lapsesta muutakin kuluja kuin pelkkä toisella asuminen ja syöminen on vaatteet ja harrastukset jne joihin kuluihin pitäisi sen toisen myös osallistua eli se pelkkä puoliksi asuminen toisella ei riitä, mut jos esim tässä tapauksessa mies myös ostaa lapselle vaatteita ym muuta tarpeellista lapsen tarpeita omalta osaltaan niin silloinhan se on oikeutettua ettei elatusmaksuja tarvita..

periaatteessahan se yksinhuoltajuuden ja yhteishuoltajuuden ero on hiuksenhieno... yhteishuoltajuudessahan vain lapsen tietojen saaminen esim koulusta sairaalasta on yhtäläiset kummallekkin ja taas esim juuri siinä passissa taas vaaditaan molempien vanhempien suostumus..

eli periaatteessa lapsen ulkomaille vienti on joka tapauksessa miehen jotenkin keploteltava laittomasti jos ei sinulta suostumusta saa oli sit yksin tai yhteishuoltajuus, se on sit eri asia jos siinä jotenkin onnistuisii mitä kyseisen maan laki sit ymmärtäisi meidän lakeja
Sä olet nyt aivan väärässä.Jos lapsen vanhemmalla on yksinhuoltajuus,hän saa muuttaa lapsen sukunimen kysymättä lapsen toiselta vanhemmalta mitään.

Toinen asia missä olet väärässä on tuo passiasia.Passin saa siitä huolimatta vaikkei toinen vanhemmista sitä hakemusta allekirjoittaisi jos kyseessä on yhteishuoltajuus.

Alkuperäiselle sanoisin että se onko teillä yhteishuoltajuus vai yksinhuolto sinulla ei poista sitä mahdollisuutta että isä lapsen joskus yrittää viedä maasta pois.
Hän voi sen tehdä halutessaan,on teillä yhteishuoltajuus tai ei.
Kun isä noinkin paljon pitää lastaan,hänelle tullaan oikeudessa myöntämään yhteishuolto mikäli hän sitä oikeusteitse lähtee hakemaan.Ja jos lapsi on molempien luona kuukaudesta puolet ja puolet,elatusmaksu on mielestäni tässä tapauksessa isältä kohtuuton vaatia.
 
sahaa
Jos lapsista on yhteishuoltajuus, on passihakemuksessa oltava molempien vanhempien allekirjoitukset. samoin jos lapselle halutaan avat tili, johon on käyttöoikeuskin ennen 18v. niin tarvitaan kummankin huoltajan suostumus. Siinä voi tehdä toiselle paljon kiusaa, mutta toisaalta voi olla hyväkin, että jotkut asiat täytyy päättää yhdessä. Ja kun on yhteishuoltajuus, niin koulu, terveydenhuolto yms. viranomaiset ovat velvollisia antamaan tietoja lapsesta kummallekin vanhemmalle. Yksinhuoltaja voi myöntää erikseen luvan esim. terv. huollolle, että lapsen isälle voidaan antaa tietoja jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 15:20 sahaa kirjoitti:
Jos lapsista on yhteishuoltajuus, on passihakemuksessa oltava molempien vanhempien allekirjoitukset. samoin jos lapselle halutaan avat tili, johon on käyttöoikeuskin ennen 18v. niin tarvitaan kummankin huoltajan suostumus. Siinä voi tehdä toiselle paljon kiusaa, mutta toisaalta voi olla hyväkin, että jotkut asiat täytyy päättää yhdessä. Ja kun on yhteishuoltajuus, niin koulu, terveydenhuolto yms. viranomaiset ovat velvollisia antamaan tietoja lapsesta kummallekin vanhemmalle. Yksinhuoltaja voi myöntää erikseen luvan esim. terv. huollolle, että lapsen isälle voidaan antaa tietoja jne.
Ns. pikapassin saa nykyisin hankittua ilman toisen vanhemman suostumustakin jos on huoltaja, varsinaista passia ei. Silti lapsen siis pystyy viemään maasta!!
Ja yksinhuolto/yhteishuolto ei ole muutenkaan aivan se ja sama. Jos on riitaisat välit, ei yhteishuoltoon kannata suostua. Kokemusta on. :/
 
Minä sain yhteishuollossa olevalle lapselleni passin isän vastustuksesta huolimatta siten, että sosiaalitoimi teki lausunnon poliisille ja poliisi myönsi. El kyseessä oli isän kiusanteko, ei suostunut allekirjoittamaan passihakemusta, että olisi päästy perheen kanssa yhdessä Tallinnassa käymään. Menin kertomaan asian poliisille ja poliisi pyysi lausunnon sosiaalitoimelta, jutteli isän kanssa, jolla ei ollut mitään järkevää syytä, miksi ei suostu allekirjoittamaan passihakemusta ja puoltavan lausunnon jälkeen passi myönnettiin.

Myöhemin hain yksinhuoltajuutta käräjäoikeudelta, jota isä vastusti. Yhtenä perusteena hakemukselle oli, että isä vaikeuttaa asenteellaan (kiusanteko) perheen elämää. Hakemus meni läpi ja sain yksinhuoltajuuden. Nyt isä on valittanut hovioikeuteen ja asia on kesken edelleen. Joten ohjeeni on, että älä luovu yksinhuoltajuudesta. Elämä on paljon helpompaa ja rahaa säästyy kun ei tarvi maksella asianajajia.
 
nimimerkki yh-isä. meillä tapaus että yksi lapsista asuu molempien vanhempien luona vuoroviikoin ja sosiaalitoimistossa kerrottiin että se vanhempi joka on lapsen huoltaja ( vaikka yhteishuotajuus ) niin maksaa lapsesta aiheutuneet kulut, esim ruoka, harrastukset, vaatteet ja myös huoltaja saa lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen. lapsenhan täytyy asua jommankumman vanhemman työnä eli on lapsella yksi osoite ja se on tälle pää-asialliselle huoltajalle. sosiaalitoimisto varmistanut tämän asian maistraatista.
 

Yhteistyössä