Voin kertoa kokemuksesta, että hukkumalla kuoleminen on jotain aivan hirveää! Itse olin lähellä, nuorempana olin uimahallissa uimassa parin kaverini kanssa ja lasten altaassa sukeltaessani pohjaa myöten pitkät hiukseni jäivät kiinni pohjassa olleeseen ritilään. Ritilän alla oli propelli ja se imi vettä. Ensin luulin jonkun talloneen hiuksieni päälle, mutta ku en päässyt irti, tajusin olleeni kiinni pohjassa, enkä päässyt omin avuin irti. Se oli kamalaa! Iski paniikki. Kurotin käteni veden pintaan ja kaverini yritti repiä ylös. Ei auttanut. Kaveri huusi apua uimavalvojalta, joka vastasi että ei saa turhaan huutaa apua ellei ole hätää. Tämä tuhlasi aikaa ja lopulta joku avulias uimari (kuulin olleen palomies tai jokin vastaava) tuli ja repi minut ylös. Hiuksista lähti tuppo irti kun joutui voimalla repimään minut ylös. Olin menettänyt tajuntani veden alla, ja muistan sen kuin eilisen. Kun happi loppui, haukoin vettä henkeeni ja hetken päästä taju lähti. Ehdin miettiä ja pohtia, kuolenko tosiaan nyt näin? En voi sanoin kuvailla tunteitani sillä hetkellä. Lopulta heräsin uimahallin lattialta, minut oli elvytetty. Oksensin kloorivettä herättyäni ja vieressäni oli jo ambulanssimiehet. Kyselivät muistanko nimeäni, osoitettani ja muita kysymyksiä. Muistin kyllä kaiken, mutta silti lähdettiin kiireellä pillit soiden ambulanssilla sairaalaan. Sairaalassa vietin melkein viikon. Ihme kyllä, selvisin hengissä ja järjissäni tilanteesta, jossa joku muu olisi voinut hyvin kuolla. Lääkärit olivat ihmeissään, kuinka aivoni olivat niin "hyvässä kunnossa", vaikka aivoni pitäisi olla vaurioituneet. Muistan jopa nähneeni unta ollessani tajuton. Tätä samaa unta näin vuosia onnettomuuden jälkeen aina välillä, ja se oli pelottavaa! Olin silloin niin nuori, kun tämä tapahtui, mutta nyt hieman vanhemmalla iällä olen huomannut sen vaikuttavan minuun edelleen. Hukkuminen on jotain niin kamalaa! Siinä ehtii miettimään kaikenlaista... aivan kamalaa.
Kivulias kuolema hukkuminen ei välttämättä fyysisesti ole, mutta henkisesti... huh huh!!