hui kauhistus, meidän koira kuulemma yritti purra lasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mä olin kaupassa ja koira tietty sen aikaa kytkettynä sivummalle. Meidän koira ei oo mikään varsinainen lasten ystävä, mieluummin välttää kontaktia jos mahdollista. Esikoinen odotteli kaupan tuulikaapissa kun ei saa mennä ulos.

No, kun tulin kaupasta ulos, niin siinä oli yks tuttu tyttö ja sen 3 kaveria. Ne oli ihan kiinni koirassa. Koira tärisi ja lapset sitä kauhisteli mulle. Seurueen poika oli sanonut meidän esikoiselle että on eläinrääkkäystä pitää koiraa siinä. Eli lapset oli järkyttyneitä tärinästä ja luuli että koira on kylmissään. Vaikka siis todellisuudessa kait vaan pelkäsi lapsia.

Lapset lähti jatkamaan matkaa ja me lähdettiin vähän myöhemmin. Jossain vaiheessa meidän piti ohittaa tää seurue, niin yks tytöistä ihmetteli seurueen pojalle että miks se pelkää meidän koiraa. Poika vastasi että "no kun se yritti purra mua". Sitten toistivat uudelleen ja poika sanoi taas että koira yritti purra.

Mä sitten käännyin kysymään että meidänkö koira koitti purra. Poika myönsi. Kysyin että oliko poika sitten koskenut koiraan. Poika myönsi. Kävi ilmi että kaikki lapset olivat silitelleet koiraa.

Enpä voinut muuta kuin muistuttaa lapsia että missään tilanteessa ei saa mennä koskemaan vierasta koiraa kysymättä lupaa. Kysyin pojalta että eikö todella kotona olla semmoisesta sanottu. Ei kuulemma oltu. Kerroin että meidän koira pelkää vieraita lapsia.

Tiedän että meidän koiruli on ennenkin varoitukseksi "yrittänyt purra", eli mukamas purrut, mutta käden vierestä. Siis niin että lapsi pelästyy, mutta tarkoituskaan ei ole oikeasti purra. Eli tuskin oli nytkään muuta kuin varoittanut.

Silti en voi olla miettimättä että mitä jos. Siis oikeesti. Mitä jos meidän koira olis purrut jotain vierasta poikaa?? Ajatuskin kauhistuttaa :|

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kai täällä jokainen on ymmärtänyt opettaa lapsilleen että vierasta koiraa EI SAA KOSKEA ilman lupaa?

Jep...mutta johtuupi siitä,että meillä itsellä on koira ja ymmärrän miten koira käyttäytyy. Moni koiraton ja muutkin eivät varmasti asiaa paljon ajattele,eivätkä ehkä muista lapsiaan tässä asiassa muistuttaa.

Itse sanon lapsilleni aina,että vaikka meidän koira on kiltti ja sitä saa halia niin toisten koiria ei ja hyvin on mennyt viesti perille.

Kyllä meidänkin lapsille tullaan opettamaan kunhan vähän kasvavat, MUTTA sinuna en jättäisi koiraa enää valvomatta kytkettynä mihinkään! Sinä olet kuitenkin vastuussa siitä jos koira puree!

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Kai täällä jokainen on ymmärtänyt opettaa lapsilleen että vierasta koiraa EI SAA KOSKEA ilman lupaa?

En tiedä näistä mammoista, mutta oman kokemuksen mukaan todella harva sitä lapsilleen opettaa!
Monet lapset kävelevät suoraan "päälle" ja ovat käsi ojossa silittelemässä ja lepertämässä. mitään ei kysytä ja kun sanon (välillä todella tiukasti, jos eka sanominen ei mene perille) että älä tule, niin hyvä ettei itkua aleta tuhertamaan!
Ja kyllä, mulla on kiltti rottweiler :)

no tässä on asia niin, että jos koira olis purrut, olis se kyllä ollut lasten syy, kun kerta itse menivät koskemaan koiraa. mutta kyllä siitä varmaan koiran omistajaa silti olisi syytetty.
mutta sitten taas mua ihmetyttää se, että koira raukka joka pelkää vieraita pitää raahata köyteen sinne kaupan ulkopuolelle. luulis sitä sen verran tajuavan että jättää koiran kotiin. ajatelkaa itseenne jos teidät vietäs johonkin korpeen, jossa hiippailis vaikka minkälaisia otuksia ympärillä, sut olis köytetty vaikka puuhun kiinni. no utopistinen vertauskuva mutta kuitenkin

Vastuulliseen koiranpitoon kuuluu myös sellainen että pidät huolta ettei koira joudu ikäviin tilanteisiin. Miksi ihmeessä jätit koiran ilman aikuisen valvontaa ulos? Se nyt vaan on fakta että on lapsia joille ei ole opetettu mitään tapoja! Vastuu on sinun. Älä enää ikinä jätä koiraa ilman valvontaa mihinkään missä on pieninkin riski että vieraat kakarat pääsevät koiraan käsiksi.

Sait nyt varoituksen, ota opiksesi.

Osta koirallesi sellainen liivi johon kirjoitat kylkeen, että EI SAA KOSKEA niin loppuu se silittely. Tai no tietenkin jos lapset ei osaa lukea, mut ei kai niin pienet yksin edes kulje.....

Ikävä tilanne, mutta onneksi mitään pahempaa ei tapahtunut :hug:

Kyllä mä jo 4 vuotiaana ymmärsin ( koska kotona oli opetettu ) ettei vieraita koiria saa silitellä. Ei lapset tyhmiä ole. Mutta liian rohkeita ehkä.. Silittelin tuttuja koiria kiellosta huolimatta salaa.

Koskaan ei silti tullut mieleenkään silitellä kaupan eteen kytkettyjä koiria tai vastaantulevia koiria. Olisi hyvä jos vanhemmat ottaisivat hiukka enemmän suojelukseen lapsiaan ja opettaisivat näille miten koirien kanssa ollaan.

Mutta tiedän että vastuu lopulta on koiran omistajalla. On se silti HUONO juttu jos ei lapselle ole opetettu kaupunkialueella miten koiriin pitää suhtautua. Koiria tulee kuitenkin vastaan koko ajan ja lapsia ne kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Namelli:
Mä oon myös sitä mieltä että sellaisia koiria jota voi purra ei saa jättää vartioimatta. Tietty ei lapsetkaan saisi koskea mutta mutta...

ihan mikä koira tahansa saattaa purra, ei sitä voi etukäteen tietää minkälaisen tilanteen se kokee uhkaavaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja NoVelaton:
Vastuulliseen koiranpitoon kuuluu myös sellainen että pidät huolta ettei koira joudu ikäviin tilanteisiin. Miksi ihmeessä jätit koiran ilman aikuisen valvontaa ulos? Se nyt vaan on fakta että on lapsia joille ei ole opetettu mitään tapoja! Vastuu on sinun. Älä enää ikinä jätä koiraa ilman valvontaa mihinkään missä on pieninkin riski että vieraat kakarat pääsevät koiraan käsiksi.

Sait nyt varoituksen, ota opiksesi.

Juuri näin.

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:
Mä oon myös sitä mieltä että sellaisia koiria jota voi purra ei saa jättää vartioimatta. Tietty ei lapsetkaan saisi koskea mutta mutta...

ihan mikä koira tahansa saattaa purra, ei sitä voi etukäteen tietää minkälaisen tilanteen se kokee uhkaavaksi!

Niin kai, mutta en mä jättäis vartioimatta . Pitää muistaa se oma vastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja tinnttu:

mutta jos tietää et on varautunut lapsia kohtaan..

mutta mä olenkin sellainen tiukkapipo jonka mielestä mitään koiraa ei pitäis jättää kaupan eteen kauppareissun ajaks :xmas:

Onneksi nyt ap pääsi tällä kertaa pälkähästä, mutta älkää hyvät ihmiset jättäkö niitä koirianne kauppojen eteen. Siinä voi tosiaan käydä niin ikävästi, että koira puree jotakuta, tai joku sekopää idiootti menee vaikka lyömään koiraa jäkismailalla...tätäkin olen nähnyt.

Mitkään tekstit liivissä tms. eivät auta, jos koira puree lasta, joka ei osaa lukea vielä kunnolla. Omistaja on se joka tuolloin lystin maksaa eikä kyllä mikään rahasumma korvaa lapselle aiheutuvia kupuja ja mahdollista koirapelkoa.

meidän koira on vähän saman tyyppinen, ei tykkää vieraista lapsista. Siksi en KOSKAAN jätä sitä minnekään niin, että en ole itse tai mies vahtimassa. Omistajan vastuulla se koira aina on.

Mä oon nyt elkuusta saakka lähes päivittäin saattanut esikoisen kouluun ja käynyt samalla kirjastossa, kaupassa, pankissa yms. yms. Ja siis luonnollisesti koira on ollut mukana. Ei oo käynyt pienessä mielessänikään ettenkö näin voisi tehdä.

Ensinnäkin lähes kaikkialla on koirille tarkoitetut koukut, joihin siis koira jätetään odottamaan. Toisekseen olen pitänyt itsestään selvänä että jokainen ymmärtää olla koskematta vieraaseen eläimeen. Ei tietenkään pikkulapset, mutta niillä on sitten vanhemmat mukana katsomassa että ymmärtää olla koskematta.

En tosiaan ole tullut ajatelleeksi muuta. Ei juolahtanut pieneen mieleenikään. Jatkossa kai pitää jättää koira kotiin ja mies saa lenkittää iltaisin. Mutta edelleen ihmettelen voiko tosiaan joku olla opettamatta lapselleen ettei vieraisiin eläimiin kosketa???

No itse koirapelkoisena olen tehnyt jo ihan pienestä pitäen lapselle selväksi että vieraisiin koiriin ei mennä koskemaan eikä silittelemään ym. Ja tosiaan jos koira on kiinni jossain ni pitäisi se olla kaikille selvää ettei siihen mennä koskemaan!

Ap tee niinkuin ennenkin. Kyllä se pitäisi olla ihan luvallistakin!

Jotenkin arvasin, että syy vieritetään koiran omistajan niskoille (en kyllä itekään ottaisi koiraa mihinkään kauppaan mukaan), niiden muksujenhan on ihan PAKKO päästä silittämään koiraa, ku eihän ne nyt ymmärrä, ettei kaikki koirat lapsista pidä... :whistle:

Yhteistyössä