Huhuu kaikki PCO-laiset..!!!

Lentoemo-76, mulla on pcos.

Viime viikolla aloitin syömään terolut-kuuria, kun menkkoja ei näy eikä kuulu. Toivottavasti ne saa vuodon tulemaan. Ja tuo laihdutus, miten se voi olla noin vaikeaa??? 20 kiloa pitäisi pudottaa...
 
marza: terveellisen ja vähäglykemisen ruokavalion lisäksi PCO:sta kärsivät hyötyvät erityisesti liikunnasta, koska se alentaa glykemia-arvoja veressä, ja PCOS:stä kärsivillähän tuo insuliiniresistenssi on tärkeä tekijä hedelmättömyydessä.

Tsemppiä!
 
Heips.
Kierto 32/?. Taas oli pakko tehdä testi, why? Tiesin, että nega tulee mutta.. aarghh.

Haluisin hieman tilastoida KUINKA MONELLA TULI ENSIMMÄISET MENKÄT PILLERIEDEN JÄLKEEN NORMAALISTI? Siis teillä jolla ennemmin tai myöhemmin on PCO todettu.

Mulla niitä ei näy eikä kuulu. Koko ajan pitää kuitenkin siteet olla mukana. Häitä pitäisi järjestellä, mutta ei jaksa.
Taidan hipsiä ulos, kun on noin nätti ilmakin. B)
 
Täällä kans yksi, jolla on PCO. :wave: Minulla se ilmeisesti on lievä.

Ovulaatio puuttui kuitenkin ja sitä myötä kierto tosi epäsäännöllinen. Vuoden yrittämisen jälkeen saimme avuksi Clomifenit. Niitä söin 4. kiertoa ja seuraavassa kierrossa olisi aloitettu sitten IUI- hoidot. Eipä kuitenkaan tarvinnut insseihin asti mennä, kun teimme positiivisen raskaustestin. :heart: Raskaus on vielä kovin alussa, joten yritämme pitää jalat maassa. 1,5 vuoden yritys palkittiin mitä ihanimmin. =)

Minulla oli clomeissa annoksena 1 tabl/ päivä kp 5-9. Ekassa kierrossa, kun kävin ultrassa niin limakalvo oli hyvä ja 2kpl 20mm folleja oli irtoamaisillaan. Nyt siis jännätään, että kuinkas monta siellä masussa on, kun on tosiaan voinut jopa kaksikin munista irrota.

Kyllä PCO:lainen voi tulla raskaaksi niin luomusti kuin hoitojenkin kautta. Itse en usko luomuraskautumiseen kohdallamme, mutta onneksi clomeilla saatiin vauva aikaiseksi.

Tinttu & Tiitiäinen rv 4+4 :heart:
 
lentoemo-76 siis normaalisti tarkoitin sillä, että luin jostain, et hyvin useasti pco:sta kärsivät saavat muutamat menkat normaalin kierron rajoilla 28-32 Pillereiden lopettamisen jälkeen (johtuu jostain hormooni tasapainosta) ja kuulemma oviksen makdollisuus suuri. Jostain luin tällee, en muista kyl mistä :headwall: Ja Kuulemma ensimmäiset kierrot ovat parhaita raskautumiseen. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Heippa!

Täällä ollaan onnellisesti raskaana viikolla 18.

Taustaa: Aluksi menin peruskokeisiin tk:n kautta. Sieltä sain lähetteen naistenpolille (julkiselle) eikä kestänyt kuin pari viikkoa muistaakseni. Sen jälkeen tehty lapraskopia (ei löytynyt mitään) ynnä muita lisäkokeita, miehen sperma tutkittu (joka ok). Söin 6kk clomeja, ei auttanut. Kokeiltiin yhtä inssiä, tulokseton. Epäilin jo silloin että onko inssin ajoitus oikea, ja kysyin hoitavalta lääkäriltäkin. Limakalvo oli tosi ohut nimittäin inssin aikana. En muista oliko jotain 5mm. Lääkäri vain tokaisi että toivottavasti riittää. Myöhemmin Treen väestöliiton lääkäri sanoi, että inssi ei olisi voinut edes onnistua väärän ajoituksen vuoksi. Kyllä harmitti, olin aivan turhaan pistellyt hormoneja, argh! Ja eihän nuo lääkkeet halpojakaan ole. Tämän jälkeen lääkäri ehdotti, että siirrytään ivf jonoon suoraan. Kysyin kauan joutuu jonottamaan ja hän sanoi ettei voi tietää.

Mietittyämme hetken ja vertailtuamme yksityisen hintoja netissä päätettiin siirtyä hoitoihin Treen väestöliittoon. Pyysin julkisen puolen hoitopaperit ja kerroin, että siirrytään yksityiselle hoitoihin. Lähettivät postissa, meni reilu viikko.

Johan alkoi pian tapahtua. Väestöliitolla ottivat vielä lisää kokeita. Lääkäri suositteli, että kokeiltaisiin kerran tai pari vielä inssiä. Koska ajettiin pitkän matkan päästä hoitoihin, haluttiin suoraan tositoimiin eli ivf hoitomuotoon. Eka ivf jouduttiin keskeyttää koska hoitojen aikana minulle kasvoi suuren suuri kysta. Se imaistiin pois. No seuraava ivf tuotti sitten munasoluja 33. Ja oli hyperin vaara, mutta oli riskit oli kuulemma hallittavissa. Ja koko ajan piti juoda tosi paljon vettä ja ottaa todella rauhallisesti. Pelkäsin koko ajan, että lääkäri sanoo ettei alkionsiirtoon asti päästä. No päästiinhän sinne. Tulin siis heti raskaaksi tästä ekasta ivf:stä. Eikä minulla ollut muuten mitään oireita, ennen testauspäivää. Olin varma etten ole raskaana.

Tässä tämä lyhyesti, jos vain on on sen verran rahaa että pystyy menemään yksityiselle niin menkää ihmeessä! Itse en enää luota julkisen puolen hoitoihin. Toki rahaa on palanut, mutta mitä sitten, se voisi mennä huonompaakin tarkotukseen. Meille jäi pakastimeen kaiken lisäksi vielä 24 hyvälaatuista alkiota. Eli jos halutaan esim. toinen lapsi ja se ei tule luomusti niin hoidot aloitetaan yksityisellä taas aivan varmasti. Ja kun alkiot on jo pakkasessa niin hoidot on jo paljon simppelimpiä. Hormoneja ei tarvitse käyttää enää kuin paria eri lääkettä.

Tsemppiä kaikille!
 
Hemuli: samoja tietoja mäkin olen saanut, eli siis mulle moni gyne oli käskenyt ruveta yrittämään heti, koska PCO:laisiilla on parhaat tsänssit heti pilsujen lopettamisen jälkeen juuri siksi, että oma hormonituotanto on vielä hiukan unten mailla.

Kun joskus aiemmin lopetin pillerit pariksi kuukaudeksi (iho-ongelmien vuoksi en voinut kauan olla ilman), niin mulla oli eka kierto kieltämättä 28 päivää, sitten jo tokasta kierrosta lähti pitenemään viikolla ja kolmannesta kahdella viikolla...

Sen sijaan nyt oli siis jo eka kierto 41 päivää, ja oikeastaan on lyhentynyt sen jälkeen, tosin vain parilla päivällä. Mä luulinkin olevani raskaana silloin ekassa kierrossa, kun kuukautiset vain eivät alkaneet, ja tosiaan olin tottunut, että kierto olisi vain 28 päivää ekas kierros pilsujen jälkeen. Oireitakin oli niin paljon kaikenlaisia juilimisia myöten, että olin ihan varma... Mutta ei :(

Nyt oon jo sitten tottunut, että kaikenlaisia oireita (siis ei mitään kuviteltuja, vaan ihan oikeita tuntemuksia) tulee melkein joka kierrossa, vaikka en kai edes ovuloi.

Tässä kierrossa onkin ollut taas hiukan uudenlaisia oireita, koska rinnat eivät turvonneetkaan/kipeytyneet niin kuin normaalisti, vaan ovat ihan "normaalit" vielä nyt kp36, kun yleensä jo kp24 alkaa aristaa.

Onkohan kenelläkään tietoa, että onko toi rintojen aristaminen / ei aristaminen mikään merkki oviksesta. Meinaan mulla niitä aristaa ja ne turpoaa AINA, vaikka en taatusti ovuloinut ainakaan viime kierrossa. Mutta nyt ei. Eli oisinko voinutkin ovuloida, vai eikö nuo rinnat liity ovikseen mitenkään?

Muutenkin on outoa, että mua on juilinut jo monta päivää kohdun alueella, koko ajan odotan kuukautisia alkaviksi. Yleensä mulla on tuntemuksia enemmän tuolla munasarjoissa eikä kohdun alueella. Kuka tietää, ehkä tässä kierrossa oonkin ovuloinut! Toivossa on hyvä elää :D
 
Täältä tulisin joukkoon mukaan! Mulla muutama viikko sitten todettu pco. Oireina kierron heittely, ovuloimattomuus pitkien kiertojen aikana, ihanat finnit ja karvan kasvuakin on riittävästi.... Yksityisellä gynellä kävin, ja hän sanoi että munasarjojen perusteellakin pco:lta vaikuttaa. Eli tyypillinen pco-tapaus ;)

Painoa olen saanut jo 10kg pois, vielä olisi lähemmäs 30kg matkaa normaalipainoon. Kyllä se tästä laskee, hitaasti mutta kumminkin :)
Gyne kirjoitti mulle kiertoa tasaamaan terolutit, ja clomifeniä (joka tietysti vaihdettiin apteekissa clomhexaliin kun sitä clomifeniä ei saa) avittamaan ovulaatiota.
Kuitenkin päätettiin miehen kanssa että sitten kun saan vielä toisen täyden 10kg pois painoa, niin sitten vasta rupean syömään niitä lääkkeitä.
Motivaatiota tähän elämäntapamuutokseen riittää, kun tämä vauvakuume on niin kova!
 
Täällä 1 kpl pcos:ta nauttivia kansalaisia... :headwall:

Miulla pcos "virallisesti" todettu -05, mutta oireet on olleet olemassa aina. Eli ovuloimattomuus, mielettömän pitkät kierrot - pahimmillaan yli vuotta - ja sitten näihin harvoihin kiertoihin liittyen kun ne menkat tulee niin ne kestää ja kestää ja kestää. Jopa pari kuukautta. Todella ihanaa. Ja kaiken muun iloisen lisäksi on vielä insuliiniresistenssi. Ja painoakin on päässyt kertymään tässä vuosien varrella ihan liikaa, siis sellaisia järjettömiä määriä. Tosin pcos:n oireet olivat ensin ja paino on tullut vasta sitten...

En reagoi clomifeniin, e-pillerit (useampi merkki kokeiltuna) sai kyllä aikaan menkat, mutta ihan milloin sattuu. Parhaiten tulen toimeen kun syön teroluteja. Niillä saa säännöllisen kierron. Mutta jos niin kuin lapsen meinaisi saada aikaiseksi niin hoitoihin se olisi mentävä. Mutta sitä ennen pitäisi saada n. 30-40 kiloa painoa pois. Järkyttävää.
 
lentoemo-76 ainakin minulla tuo vauvakuume on saanut aikaan sen elämäntapamuutos -motivaation, jota oon jo vuosia etsinyt :) oonkin ajatellut että parempi aloittaa myöhään kuin ei milloinkaan ;) Kiitos tsemppauksesta myös sinulle!

helianthus mulla saman verran pudotettavaa kuin sinulla, mutta kyllä se tästä lähtee... itsekin olen edelleen järkyttynyt siitä, kuinka paljon kiloja sitä on saanut kerättyä vuosien aikana itseensä. Vielä 30kg ois mullakin matkaa!
Tsemppiä! :)
 
Heips kaikille.
kierto tällähetkellä 36 ja ei kuulu tai näy. Mulla on tainut oma hormoni tuotanto tehdä täydellisen blokin.
Haluaisin tietää yhen asian kierron 21-25 mulla alko vihlomaan vas. kyljestä. (jos olis ollu oikea olisin kuvitellut, että umpisuoli. heh) Illaksi se muuttui koko alavatsan seudulle ja kipu oli aikavn järkyttävä. Olin aika lähellä, etten olis lääkäriin mennyt. Kipu loppui yhtä nopeasti kuin tulikin?Ja noihin aikoihin rinnat hyvin kipeät. Epäilen ettei se kyllä ovulaatio ollut, taisi varmaan hormonit tehdä kepposen.
Tsemppiä teille kaikille. :)
 
Päätin lopettaa stressaamisen ja tein itselleni kiellon ostaa raskaustestejä. Negaa ne kumminkin näyttää.. :(
Olen lukenut vanhoja tekstejäni ja vitsi että olen kärkäs sanomaan asioita.. Parempi olla hiljaa ja katsella sivusta. :ashamed:
tsemppiä kaikille, kyllä se joskus kohdalle osuu.
 
Heissan!

Tällainen pino löytyi ja näköjään kohtalotovereita piisaa. Lentsikka onkin jo tuttu tuolta vauvakuumepuolelta... ;)

Minulla siis myös pco tai ehkä kuitenkin se pcos, sillä finnejä, karvankasvua ja hieman ylipainoakin löytyy. Lisäksi kierrot heittelevät miten sattuu, munasarjat ovat kuin reikäjuusto ja ovulaatio on EHKÄ tapahtunut spontaanisti kolme kertaa viimeisen yhdeksän kuukauden aikana.

Pco todettiin viime helmikuussa ja keväällä söin kaksi kiertoa clomeja sekä teroluteja. Ensin oli annostus 1tbl/3.-7. päivä, millä ei ollut vaikutusta. Sitten seuraavassa kierrossa tupla-annostus, mutta ei vaikutusta. Kesäksi lopetimme hoidot, koska mieheni muutti kesätyön perässä toiselle paikkakunnalle. Nyt minulla on käytössä vain metformiini. Mies ei ole vielä käynyt tutkimuksissa, mutta lähete odottaa kyllä syksyä.

Onko muuten muilla käynyt niin, että heti clomien lopettamisen jälkeen olisi kierto ollut normaali? Minulla nimittäin oli clomeista seuraava kierto vain 22 päivää ja kuukautiset tulivat aivan spontaanisti. Tosin nyt kierto on taas venymässä, joten taisi olla toiveajattelua, että metformiini yksistään auttaisi.

Tavallaan on ollut ihan mukavaa olla hermolomalla yrittämisestä, mutta tottakai kierron venyminen rassaa. Eikä se vauvakuume niin vaan haihdu, vaikka kuinka yrittäisi olla ajattelematta. :ashamed: Samalla myös tuleva syksy ahdistaa, etenkin kun on vielä tuoreessa muistissa, kuinka keväällä jännitti ja odotti seurantaultraa ja kuinka karvas pettymys olikin, kun mitään ei tapahtunut.

Kiva lukea myös niitä onnistumistarinoita! :) Pidetään me pco:laiset lippu korkealla! Tsemppiä ja mukavaa kesää kaikille! :hug:
 
Testasin tänään elämäni ekan haamun! Vaikka viiva näkyykin ihan selkeästi, on se sen verran vaalea, että saattaapi olla ihan vaan kemiallinen. Mutta olen ainakin todistetusti ovuloinut luomusti, mikä jo tekee musta tosi onnellisen!

Oli muuten hassua, että tämä haamu tuli ihan täydellistä TJOTtailukierrosta, mulla ei ollut kierron aikana hajuakaan kiertopäivistä ja söinkin/join kaikkea kiellettyä, plus oon käyttänyt silmätippoja viimeiset kaksi viikkoa... :D

Eli oiskohan tuo TJOTtailu kuitenkin voinut auttaa mua ovuloimaan?
 
lentoemo-76 pidetään peukkuja ja varpaita pystyssä :) siitä, että plussa vahvenee!!
Mulla alko tänään menkat, jee! empä ole koskaan näin paljon iloinnut. Täytyy sit alkaa metsästelemään ovista. tää eka kierto oli 38- pitkä. Minä kierron päivinä sitä kannattais alkaa testailemaan? Nää on sen verran uusia juttuja mulle.
 
Hemuli1981, kiitos!

Näähän on siitä ihania nää pco-kierrot, että toi oviksen metsästäminen on melkein mahdotonta. Mutta jos haluat kokeilla, niin ala jostain 13 eteenpäin.

Itse en käyttänyt ovistestejä enää ekojen kiertojen jälkeen, koska PCo:ssa toi ylenmääräinen LH_hormoni voi antaa vääriä ovisplussia! Mutta ei toki aina!

+++++kaikille!
 
lentoemo-76 Mutta olen käsittänyt, että se pystyttäis jossain kierron loppuvaiheilla toteamaan verikokeilla?Jos liuska on näyttänyt ovulaation. öö.. olenko ihan väärässä?
On ihana lukea noita onnistumis juttuja. :) Antaa itsellekkin toivoa, en enään kokoajan mieti pco:ta ja uskoa toi, kun menkat alko ja kierto ei oollut kuin 38pv pitkä. saa nähä miten käy tän kierron kanssa.
Tulehan kertomaan lentoemo-76, että miten kävi. Täällä peukut ja varpaat pystyssä!!
 
hemuli: joo, nimeomaan verikokeilla ja ultralla voidaan todeta, ihan kuten mulla todettiin viime kierrossa, että EN ovuloi :D Mikä oli todistettava :LOL:

Eli kyllä mä nyt oon vakuuttunut, että ainakin olen ovuloinut. Huomenna on uusi verikoe, että nähdään onko se tuplaantunut odotetusti perjantaista. Mutta ainakin tänään tuli ClearBluen digitaaliseen italian kielellä että RASKAANA :D

Paljon tsemppiä ja ++++puhureita, toivoa ei kannata ikinä menettää! :heart:
 
Alotin tossa jo toisen ketjun teroluteista ja metforminista, mut ajattelin josko täällä ois enemmän vilskettä näin PCOlaisten keskuudessa, lääkityksiä kun kuitenki on monia. Saanen siis liittyä joukkoon :)
Sit niitä taustatietosia. Nykyisen miehen kans on yritetty lasta parisen vuotta. Edellisen kans useempikin vuosi, mut ilman läkityksiä.
Reilu vuosi sitten söin teroluteja ja clomifeneja puolenvuoden ajan, yllättäen tuloksetta. Jätin kokoasian hautumaan kun tuli muutto yms asioita. Tietty mielessähän se on kokoajan pyöriny, mutta jotenkin olin asennoitunu elämään loppuelämäni ilman omaa pikku tuhistelijaa. Kunnes yks päivä mies laitto töistä tekstarin, että on varannu meille ajan lääkäriin... täh, siis meille, mitä himputtia me tehdään yhtäaikaa lääkärissä :LOL: No mennään kuulemma niihin lapsettomuus tutkimuksiin. Arvatkaa olinko vähän aikaa ihan seis tästä maailmasta, siis mies sanoo varanneen ajan tähän. En tienny itkenkö vai nauranko niin ihanalta tuntu huomata kuinka välittävä mies mulla on.
Nyt ollaan sit käyty eka käynti naistenpolilla. Tehtiin tämä rutiini tarkastus ja samalla aukiolotutkimus. Kaikki on nyt siltä osin kunnossa. Vasemmalla puolen ilmeisesti oli jotain hentosia kiinnikkeita kun suolaliuos ei ensin siellä meinannu virrata mut kuitenki lopulta sit virtas. Lääkityksen sain terolutit ja metforminin. Kyselin sit lääkäriltä tarviiko minun nyt käydä verikokeissa tai ultrassa lääkkeen tehoamista seurauttamassa, mutta lääkäri sano ettei tartteis. Tää lääke kuulemma toimii aina.. epäilen :LOL: Mietin tuossa nyt sit josko sit ite kuitenki sitä ovista kokeilis bongailla pari ekaa kiertoo.. tai sit ei, kun ei osaa päättää :headwall:
kuulinpa muuten lääkäriltä myös sellasen jutun, että jos menkat on puoli vuotta tai yli jossain hukassa se lisää huomattavasti osteoporoosiin sairastumisen riskiä :| No vielä ainaki luut on pysyny kasassa. Vaikka viimeks menkat ollu puoltoista vuotta sitte
:x
 
Kiva saada uusia keskustelijoita Piia- :) (vaikkakin aihe on ehkä vähemmän mukava)

Itsellä jotenkin ihmeellinen olo... kun tässä kierrossa en ovulonut, niin silti on sellainen toivo jossain tuolla sydämen pohjassa että olisinkin ovuloinut ja että täti ei tulisikaan..
Varmaan johtuu siitä nämä tunteilut kun sain diagnoosin pco:sta vasta tämän kierron alussa, ja ehkä menee oma aikansa että sisäistää että tarvitsee apua raskautumiseen.

On tämä ihmisen mieli kummallinen.

Plussatuulia kaikille!!! :flower:
 
:wave: hei Piia- tervetuloa joukkoon.
lentoemo-76 Toivottavasti plussa vahvistui. Tulethan kertomaan ilouutiset tänne!!!

Kohta alkaa 5/??. viikon päästä koitan alkaa metsästämään ovulaatiota. sen verran uskomattomia tarinoita olen kuullut, että jossain takaraivossa hiipii ajatus, että jos kumminkin.. (pahemman luokan PCO munasarjat omaavana)

plussa tuulia kaikille :heart:
 

Yhteistyössä