HUHTIVAUVAT 2009 *Marraskuussa*

Moi,

pitkästä aikaa.6kk-neuvola takana(9840 ja 72,5) ja todettu on että ruoka-aikana ollaan oltu kotona .Vaikka paino ja pituus käsi kädessä meneekin,samalla viikolla oli hammaslääkäri ja sikapiikki.Kaikki sujui mallikkaasti.

Ruokaa menee hyvin, ja äitin itetehdyt hedelmä,kasvis ja lihasoseet kaikki maistuu.
meillä nukutaankin tosi kivasti,jo 2kk iästä alkaen on nukuttu läpi.Nyt nukkuu aamuisin välillä jopa klo 10 asti.mikä sinänsä estää monia tapahtumia joissa pitäisi olla jo klo 10 :D
 
milky vau, teillä nukutaan hienosti =) ja syödään myös :p ja tuttu tunne tuo "ei ehdi kympiksi minnekään" kun vauva nukkuu niin pitkään! meilläki yhä ysin pintaan, kymppiin posotellaan, tosin ei enää klo 11 asti kuten pitkään meni. tilalle on tullut risasemmat yöt ja piiiitkät päiväunet.

hemuli hurjasti tsemppiä unikouluun :hug: tuo on varmasti älyttömän rankkaa niin vauvalle kuin äideille ja iseille.
 
Mitenkäs Hemulilla ja pienellä yö meni?

Wau, Milky, teillähän nukutaan ja syödään hyvin. Kelpais mullekkin.


Nyt löytyi ruoka mistä Elli ei tykkää, nimittäin mustikat :D Eilen laitoin puuron sekaan niin neiti vain irvisteli eikä tykännyt sitten yhtään.
Pienihän noi neidin annokset ovat mutta tähän asti on kaikki maistunut mitä on tarjottu.


Plääh, menin viikolla jossain häiriössä lupaamaan että siivoan tänään vaatehuoneen. :kieh: Joten pakko kait se on alkaa hommiin.
 
Vähän lisää kun taas kerkee..

Töihin en ole ajatellut palata hetkeen,ajatellut jäädä kotiin hoitamaan.Ja sitten kun pikkumies n.vuoden jättää ehkäisy pois ja koittaa taasen onneaan(ennemmin ei uskalla kun viimeksi tärppäsi heti) ja hoitaa kakkonen sitten ehkä vuoden ikään kotona ja sitten katsoa töitä uudestaan.Ja ihanaa tässä on se että mies tukee täysin,ei halua että menisi jo hoitoon mutta ymmärtäisi kyllä jos en jaksaisi olla kotona.Mutta kyllä mä jaksan.

Meillä ei ole minkäänlaista vierastusyta yms ollut vaan on iloinen ja avoin kaikille.Hymy on herkässä,juttua tulee jos jonkinlaista.Olen kyllä nautttinut tästä lapsesta niin paljon,ja moni onkin sanonut että onneksi pojalla meidät vanhempinaan jotka ovat "olleet välittämättä ja avoimin mielin kertoneet leikkauksesta jne".Mutta eipä tuosta leikkauksestakaan mitään "haittaa" ole ollut sillä täysin terve poiikahan tuo on koko ajan ollut.Ei ole ollut nuhaa,ei kuumetta.

Eilen siirryttiin sitten kaukalosta turvaistuimeen.Mikä toisaalta huono,toisaalta hyvä.Britax oli liian kapoinen meille joten otimme sitten brion istuimen.Ja rattaisiin ollaan siirrytty jo aikaa sitten kun ei meillä viihdytty enää aikoihin vaunuissa kun näkyvyys oli huono.Muuten onloistava matkustelija oli se kyyti sitten mikä tahansa.

Hammaslääkäri meille sanoi että pitäisi ruveta totuttaa veteen ja mukista hörppäämällä;paniikki iski kun sanoi että vuoden ikäisenä pitäisi pullosta luopua!Kotona sitten kokeiltiin ja ukkeli joi mukista vettä sen oloisena että olisi joka pv niin tehnyt.Kyllä tuo yllättää joka pv.
 
Heipähei pitkästä aikaa!! :wave: :wave:

Kamalasti on aikaa vierähtänyt kun viimeksi olen kirjoitellut.. Varmaan pari kuukautta. Juttua teillä täällä riittää, hyvä niin :) En nyt tosiaankaan ole lukenut läheskään kaikkia, joten kommentointi jää hyvin vähäiseksi.
Kaikille sairastelijoille kovasti jaksuja ja pikaista paranemista :hug: Sekä teille jaksamisia joilla huonot yöt vaivaa.. Täällä se on niiiiin tuttua..

Mitäs meille, 6kk neuvola oli vika lokakuuta ja mitoilla 7485g ja 66,5cm. Syö kiinteitä, mutta aika heikosti. Imetys on jäänyt, valitettavasti :'( Yöt menee niinku menee. Heräilee useasti ja tarvii maitoa. Tai ei välttis tarvis, mut en jaksa muutenkaan taistella kun sillai saa niin hyvin takas uneen. Hakee konttausasentoa, ei ryömi, mutta pyörimällä ja jotenkin pääsee kyllä liikenteeseen :D Aamuisin herää aikaisin, joten ekoille päikkäreille käy jo ysiltä. KAksilla päikkäreillä yleensä pärjätään ja yöunille käy siinä 20 aikoihin. Sikapiikki olis tarkoitus kaikille muksuille ottaa maanantaina.
Isosiskot tykkää Jerestä kovasti ja välillä onkin taistelu et kuka saa hoitaa pientä ;)

Tuli tuossa muutettua lokakuun lopulla ja olihan se rankka homma :| Sekin varmaan osaltaan vaikutti imetyksen loppuun, kun ei ehtinyt syödä tai juoda niin loppuuhan se maito..

Kotiin jäämisestä. Luultavasti jään vielä kotiin hoitamaan. Onhan se aika kallista viedä kolme muksua hoitoon ja sitten kaikki muukin järjestely. Vaikka välillä kyllä tuntuu, et vois olla hyväkin päästä töihin, meinaa tuo hermo olla pikkuisen kireä toisinaan.. :(

Jepulis. Kiva lukea teidän juttuja ja huomata kuinka lapset oppii koko ajan uusia taitoja ja juttua tulee =)

Nyt tarvii taas mennä. Mukavaa viikonloppua kaikille!! :heart: :heart:

Ooti ja Jere 6,5kk :heart:

 
Hui, ärhäkän näköinen rokko mamman pienellä. Toivottavasti antautuu pian. Kiva kuulla Ootista pitkästä aikaa, ja Milkystä kans!

Kiitos tsempityksistä, meillä on eka yö unikoulua takana. Lilja meni nukkumaan klo 21.30 ja heräsi ekan kerran vaatimaan refilliä klo 23. Silloin lähti mies ekan kerran sitä taputtelemaan. Mun piti jo siinä vaiheessa laittaa peltorit päähän, sillä onhan se ihan sydäntäraastavaa kuunnella oman vauvan itkua. Rauhoittui ehkä 30 min jälkeen ja heräsi seuraavan kerran klo 01. Taas puoli tuntia itkua, kuulemma. Pahin kausi oli klo 04-07, jolloin se heräili puolen tunnin välein itkemään. Ihan samalla tavalla se aiemmin heräsi tissittelemään puolen tunnin välein tuolloin aamuyöstä.

Noh, tänään hän heräsi klo 8.30, eikä silloinkaan kovin hanakasti maitoa imenyt, eli ei ilmeisesti ollut nälkää nähnyt kuitenkaan. Eikä muutenkaan vaikuttanut kovin traumatisoituneelta.

Itse nukuin sohvalla koko yön enkä osallistunut tassutteluun. Oltiin luettu, että maidon tuoksu vain häiritsee. Otin tainnuttavan unipillerin (ensimmäistä kertaa sitten Kättärin) , mutta heräsin silti kaksi kertaa, koska kuulin peltoreista huolimatta Liljan itkevän. Siltikin nukuin ehjimmän yön miesmuistiin ja heräsin omia aikojani ja pirteänä. Kasilta oli pakko ruveta pumppaushommiin etteivät rinnat räjähdä. 150 ml tuli ihan käden käänteessä.

Lilja ja mies ovat olleet tänään vähän väsyneitä. Sama homma jatkuu ensi yönä, ja toivottavasti menisi vähän jo kivuttomammin. Ilmeisesti eka yö on aina pahin.

Ainiin, piti jo aiemmin sanoa, että mekin ostettiin turvaistuin, se BeSafe Izi Combi Isofix, jonka aika monet muutkin ovat valinneet. Tilattiin Brittilästä verkkokaupasta, niin saatiin noin satasen halvemmalla kuin kivijalkakaupasta Suomessa. Ei ole vielä saapunut, joten en osaa kertoa käyttökokemuksia. Varmaan jatketaan kaukalolla vielä hetki, koska Lilja on tollanen käppänä.

Viikonloppuja!
Hemuli ja unioppilas
 
Tsemppiä Hemulille ja Liljalle ja iskälle öihin. Jospa ne siitä rauhoittuisivat pikkuhiljaa.

Olenko muuten muistanut kertoa että Ellillä on uusi sormiruoka herkku. Nimittäin mamman itse tekemä ruisleipä. Sitä mutustaa neiti tyytyväisenä. :D
 
Kiva kuulla kuulumisia milky ja ooti, kateellisena vähän noita hyvistä yöunista :)

hemuli, halauksia Liljalle ja miehelle ja sulle makoisia unia! :heart: Kuulostaa hurjalta ja meillä vielä koko touhu edessä. Pysykää vaan kovana! Me vielä hetki odotellaan unikoulun aloittamista, kun mies ollut niin paljon veke ja väsynyt. Ja oma olo mitä on.

Kivaa viikonlopun jatkoa kaikille,

kadak & pikku-t
 
huomenta,
kiva lukea hemulin unikoulusta ja sen edistymisestä.meillä onneksi meni se tosi tiheesti herääminen ohi ja enää herätään kaksi/kolme kertaa yössä.jos eivät katoa alotetaan mekin unikoulu,tosin on sen verran pieni asunto että sitten valvotaan koko perhe isovelimukaan lukien :|


mamma meillä oli just kesällä isoveikalla vauvarokko ja voi piru kun oli kiukkunen (nvkon verran) jaksuja sitte :hug:

hammaslääkäristä ootte puhuneet?meillä oli esikoisella eka tarkistus 1.5 vuotiaana.sitä ennen terkka hiukka opastaa hampin hoitoa ja antaa harjan kun eka puhkee.joten kai sama menetelmä on vieläkin käytössä.
hampaita meillä on nyt puhjennut kaiken kaikkiaan neljä.kaksi edestä alhaalta ja yläkulmahampaat.vähänkö on ihana pikkuvampyyri :heart:

täytyy jatkaa heräämistä =)

terkuin,
tutsa ja rasmus
 
Huomenta mammat!

Hemuli, kuinkas on Liljan unikoulu sujunut?

Mulla alkaa pukata kriisiä kun tuo neiti on jo 7kk. :eek: Mihin ihmeeseen tää aika juoksee?!
Viime aikoina tyttö on nukkunut paremmin kuin vähään aikaan, jopa 3 tunnin päikkärit on nähty. :D
Yöllä heräilee edelleen, mutta viime yönä "vain" 3 kertaa. Tosin klo 3.20 päätti sitten jäädä hereille. :saint: Valvo siinä tunnin verran mun vieressä noukkien puhelinta laturista yms. muuta ei niin mukavaa sillä aikaa kun mä olin unessa, joten sai neiti passituksen omaan sänkyyn ja jatkoikin siellä unia klo 7 asti jolloin noustiin ylös.
Ja nyt neiti meni jo ekoille päikkäreille.

Lämmin ruoka ei ole pariin päivään maistunut, joten liekö ne tulevat hampaat kiusaa, joten puurokin syödään kylmänä ja hedelmäsoseita maistellaan. Meni muuten sitä Piltin puolukka-päärynäsosetta heittämällä puolipurkkia ekalla maistamiskerralla. :)
Joten sitä täytyy ostaa kotiin lisää.

Nyt taas ajatus pätkii, joten jatketaan taas toisella kerralla kun en millään muista mitä piti kommentoida. :ashamed:


Ruttana & Beanie 7kk 1pv :heart:
 
Ruttana :hug: En ole puolukka-päärynää kokeillutkaan - ei taida lähikaupassa olla valikoimassa. Meillä meni unet taas miten meni ja mun on ollut tarkoitus saada poika hereille joka aamu ennen ysiä - no, erehdyin antamaan tissiä siinä seiskan aikaan, kun itseäni väsytti vielä niin kovasti ja tuolla se nyt sitten nukkuu vieläkin levollisesti...en raaskinut repiä ylös. Eli se taas sitten kostautuu illalla. Tikru menee edelleenkin nukkumaan vasta kymmenen jälkeen, usein klo 23. Laskin, että toissapäivänä unta tuli yhteensä vajaa 9 tuntia yöllä ja kaksi tuntia päivällä - eli 11 tuntia vaan koko vuorokaudessa :( Vaihtelee kyllä paljon ja joskus se saattaa nukkua päivällä yhteensä yli 3 tuntia ja yöllä (niinkuin nyt) 11 tuntia.

Hemulin
uutisia odotellaan!

kadak&tikrulainen
 
Kyllä se kutiaa tuo vauvarokko,päätään ainakin on raapinut kovasti.Ja ihottuma alkoi päälaelta leviten leukaperiin ja selkään.Nyt alkaa jo hellittää eikä enää ole niin kiukkuinenkaan.Täksi aamuksi varattu sikarokotus aika siirrettiin varmuuden vuoksi huomiselle.
Soitin juuri esimiehelle ja ilmoitin jääväni hoitovapaalle toukokuun loppuun.Kesällä menen töihin koska nuoriso on lomalla koulusta ja hoitavat silloin alinaa.Lupasin 16 v. lähihoitaja-opiskelija-tytölle 500 ekee näppiin kesäkuusta.Kelpaa kuulemma.Suunnittelee miten he aamulla nukkuvat pitkään ja päivällä käyvät uimassa. =)
Kadak meillä kans menee samalla lailla nuo nukkumiset.Eli usein nukkuu tosi vähän vuorokaudessa,nyt on herännyt aamuisin klo 8.30 ja illalla saattaa imeä rintaa jopa 23 saakka ennenkuin päästää irti.Ja imetys alkaa siinä ysin jälkeen.Toinen nänni on kyllä tosi kipeä.Mutta on se niin suloinen siinä imiessään,toisella kädellä samalla sivelee äitiä. :heart:

mamma ja parantunut alina
 
Hola mamacitas!

Unikoulua takana 3 yötä. Toissayö meni loistavasti; Lilja heräsi kuulemma vain pari kertaa ja rauhoittui heti taputtelulla. Nousi jo klo 7 syömään, tosin. Viime yönä oli mun vahtivuoro ja arvaatte varmaan, että kosmos kosti. Lilja meni nukkumaan klo 21.30 ja heräsi itkien klo 1. Sitten se välillä nukahti heräten oitis itkemään aina klo 3:een asti. Eli 2 tuntia roikotin kättä pinnasängyssä ja paijailin sitä. Se heilui ja jumppasi ihan hulluna. Ja itki, itki ja itki. Mutta en antanut tissiä. Vihdoin kolmelta valot sammuivat ja nukuttiin kumpikin 3 tuntia. Kuudelta alkoi taas itku, joka loppui kyllä heti, kun laitoin käteni pinnojen raosta. Ja klo 7.15 noustiin sitten syömään. Hieman on veto pois, koska nukuin vain klo 3-7. Ja lisäksi muhun tuli yöllä flunssa... En ihan heti muista yhtä kurjaa kaksituntista, kuin minkä viime yönä vietin. Toivottavasti ensi yö menee taas vähän paremmin.

Päivän positiivinen uutinen tulee possurokotusrintamalta. Käytiin Viiskulman neuvolassa uhmakkaasti heti aamutuimaan, ja ette usko, miten hienosti oli asiat järjestetty. Alhaalla oli "pysäköinninvalvoja" ohjaamassa vaunujen parkkeerausta ja ylhäällä pääsi heti ilmoittautumaan. Me ehdittiin hädin tuskin riisua Liljan toppahaalari pois, ennen kuin päästiin rokotukseen. Eli alle 5 minuutin! Otin sekä sika- että kausi-influenssat samalla kertaa. Tyttö ei ollut moksiskaan. Onpa nyt toihin touhu pois alta.

Lisää tarinaa & kommentteja myöhemmin, nyt pitää viihdyttää unioppilasta.

Hemuli ja Liljanen
 
ooti kiva kuulla kuulumisia!! :wave: vähänkö söde toi teidän jere :heart:

mamma67 hyvä että allu parantunut =) ikävän näköinen tuo rokko ja varmasti kurja pienelle, kun kutiaa ja muutenkin kipeä olo :( mutta ilmeisesti tuo ei ole vaarallinen rokko kuitenkaan? nimim. tietämätön ja lastentauteihin perehtymätön

hemuli ai kun kuulosti rankalta viime yö :| toivottavasti ensi yö on taas helpompi. :hug:

tutsa voi mä haluan nähdän rasmuksen vampyyrinhampaat :D varmaan ylisöötit :heart:

ruttana meilläkin tuo puolukka-päärynä ihan hitti =) mut ilmeisesti päärynästä tulee vähän röhelöä poskiin, niin ei kovin usein neiti valitettavasti sitä saa.

sormiruokailu kuinka moni sitä harrastaa?? ja antaako joku lapselleen pelkästään sormiruokia? mä oon vähä pikkuhiljaa siitä innostunut kun huomasin että elsa tykkää kovasti itse maistella kaikenlaista. esim. maissinaksuja ja kurkun viipaleita jaksaa mussuttaa oikeastaan loputtomiin... mutta eihän niistä juuri mitään irtoa, naksut nyt sulaa vähitellen suuhun mutta kurkusta lähtee lähinnä mehua ja pieniä palasia. joka tapauksessa aon tarjota elsalle jatkossa enempi noita sormiruokia, kun ei soseetkaan ole maistuneet ja itse syömällä ainakin tutustuu makuihin kunnolla, jos nyt ei ravintoa niistä varsinaisesti saakaan vielä... pääasiallinen ravinto siis edelleen maito, mutta soseita ja sormiruokia yritetään ohessa.

possupiikki käytiin hakemassa tänään ja täytyy sanoa, että järjestelyt toimi täällä itä-helsingissä myös =) meitä ennen oli kaksi henkilöä jonossa ja kun rokotuspisteitä oli ainakin kolme, niin just ehdin ottaa takin ja elsalta haalarin pois, kun jo päästiin piikille. elsa ei itkenyt ollenkaan (vinkaisi kyllä vähän loukkaantuneena) eikä vielä ole näkynyt sivuoireita. piikkikohta ei edes punoita. mutta aika villinä neiti on kyllä tänään ollut eikä ole uni eikä ruoka oikein maittanut (jälkimmäisessä mitään uutta tosin...), kikattaa ja ryömii vaan pitkin lattioita. rakas sekopää :heart:

meillä on nukuttu viime yöt paremmin taas, kun en ole antanut elsan nukkua enää semmoisia 6h päikkäreitä... 3-4h on hyvä, sitten jaksaa nukkua vielä yöllä 12h. tosin joskus tuokaan ei auta, vaan yöstä tulee silti levoton. pistän motoristisen kehityksen piikkiin ja odotan ajan auttavan.

hemulille ja kaikille muillekin rauhallista unia ensi yölle!!

t. manna + elsa n. 7,5kk :heart:
 
heippa,

lohdullista kuulla hemuli, että edes yksi yö on mennyt helpommin :) ,mä oon ihan taistelu hengessä mukana vaikka rasmuksen oma koulu vielä varmaan edessä :D

kadak mä en ole ihan varma onko meilläkään kulmikset vaiko kakkoset kun terävinähän ne kaikki puhkee, tosin aikamoiset majavat on eteen tulossa jos yhdet vaan meinaa othon tilaan pukata :eek: tai sitten tulee madonnan etehamppi rako :D

ruttana tai kuka ikinä maininnutkaan kuinka hyvä menekki voi olla piltin päärynä-puolukalla, täällä kiitetään ja kumarretaan :flower: uppos paremmin kuin mikään muu makea ikuna =)

meillä meno senkun kovenee ja veljekset ottavat enemmän keskenään kontaktia.iltasin nauraa remattavat yhdessä ja villitsevät toisinaan.ja ekat kinatkin on tullut nähtyä.kun pakko saada aina se mikä toisella on :headwall:
rasmus tunkee kaiken suuhunsa :eek: ja veikka tietysti jeesaamassa (tunkemalla jotain dubloa tai mitä tahansa toisen ammolla olevaan kitaan :D ) tänäänkin oon kaivellut sieltä ties mitä kirjansivun paloja kun isompi on jättänyt niitä lattialle ja toinen tulee repii ja syö.

ja reviiri tietoiseksikin on meidän pikkuherra tullut.jos iso veikka tulee liian lähelle ja menossa jokin mielenkiintoinen homma (kuten oman pelikuvan nuoleminen)alkaa ärjyntä vaikka toinen vain ohi menisi :LOL: ihanaa aikaa.

itse olen muuten lähdössä vapaalle vkonloppuna (jos ei mitään isoja esteitä tule).esikonen menee la yösi papalleja rasmus jää iskän kanssa kotiin. mulla on luokkakokous (ala asteen) Kyllä aika menee nopeesti, vastahan mä sieltä pääsin :D

terkuin,
tutsa ja rasmus
 
Mä oon kanssa hemuli hengessä mukana! Meillä tod.näköisesti unikoulu parin viikon päästä ajankohtanen. Ensin kokeillaan siirtyä kolmesta kiinteestä neljään ja vaikka nokkamuki hörppyytystä. Piin oli tainnu onnistuneesti kokeilla sitä? Sit vois vaikka kokeilla pinnasänkyyn siirtämistä.
Luulin ettei yöt tän pahemmiks muutu, mut kaks viime yötä on ollu ihan hirveitä |O. Tosi levotonta ollu ja päivisin kaikki ollaan väsyneitä.

Kiva kuulla, että ootte päässy ottamaan piikin noinki nopeesti. Antaa toivoa sille, ettei siellä välttämättä tarvi kökkiä viittä tuntia.

Kuulostaa tutsa kivalle. Mäki haluun luokkakokoukseen :D!

Täytyy mennä, mut laitan vielä kuvan. Hienosti Luukas PERUUTTI koiran petiin. Onneks se ei oo tarkka reviiristän :)
 
Mäkin olen jännityksellä seurannut Hemulin unikoulua, toivottavasti ensi yö menee taas vaihteeksi hyvin, ettei teidän usko ja voimat lopu.

Meilläkin ehkä unikoulu vielä joskus edessä, vaikka en tiedä miten vieroitetaan heräämisistä. Silja siis heräilee ja itkeskelee muuten vaan, mutta en syötä kuin kerran tai kaksi yössä, mikä on mun mielestä vielä ihan ok. Jos ne heräämiset jotenkin saisi kuriin (jopa 10 kertaa huonona yönä).
Nyt löyty sitten se konttaamisen avain lopullisesti ja Silja konttailee jo huoneesta toiseenkin. Pitkien matkojen ryömiminen jäi kokonaan välistä. Nyt myös nousee tukea vasten seisomaan ja karhunkävelyasentoon. Täytynee laskea pinnasängyn pohja ihan alas...

Sormiruokailusta Manna kyseli. Ei meillä siitä mitään ravintoa saada, mutta Silja mutustaa maissinaksuja, kurkkua, riisikakkuja, leipää, paprikaa, tomaatista ei niin tykänny, mansikkaa, vadelmaa ja oiskohan vielä jotain. Ajattelin kypsää perunaa, porkkanaa ja pastaa antaa, kunhan tässä sopivasti kohdalle osuu. Riisimuroilla voi harjoitella pinsettiotetta.

Mekin mennään varmaan huomenna sitten sitä possupiikkiä hakemaan, jos noin hyvin oli järjestetty.

Tilia ja Silja 6,5 kk
 

Yhteistyössä