Huhtimasut 2009

  • Viestiketjun aloittaja babyface
  • Ensimmäinen viesti
Piparminttu-Pipsa.
Oi, olipa kaunis tuo Kevätmamman peitto! Kyllä sen alla kelpaa pienoikaisen pötkötellä. =) Ja tuohan on aivan ihana kesälläkin vaunuissa, suojaa sopivasti mutta ei hiosta. Ihana!

Pyörähdettiin tänäänkin kaupungilla, kun on hirveästi ostettavaa aina kun päästään tänne "isoon" kaupunkiin. ;) Pitäis vielä lähteä vaikka kävelylle, niin sais taas vähän liikettä tuonne mahan seudulle. Eilisiltana kävin pikku kävelyllä ja jotain pieniä harjoitussuppareita tuli, mut jotenkin tuntuu, ettei niistäkään oo paljo apua. Huoh, jotenkin alkaa olla jo ihan kypsä tähän odottamiseen. En ees uskalla kuvitella, millaiset fiilikset mahtaa olla kahden viikon päästä, jos vauva ei oo vielä silloinkaan syntynyt...

Tulkaahan kirjoittelemaan neuvolakuulumisia ja antakaa hyviä vinkkejä, miten vois aprillata miestä... :D

PP 39+3
 
Kevätmamma
Hei taas,

no niin, neuvolakäynti takana ja periaatteessa kaikki hyvin, ainoa, että mun paino oli tasan tarkkaan sama kuin 3 viikkoa sitten, joten terveydenhoitaja kyseli, että syönhän minä. No kieltämättä ruokahalu on ollut viime päivinä selkeästi hunompi, mutta eiköhän pahin suru hellitä tässä. Onneksi anoppi on meillä vierailulla, enkä ol päivisin yksin ajatusteni kanssa. Vauva ei ole vieläkään laskeutunut, terveydenhoitajan mukaan ei siis olisi syntymässä ihan lähipäivinä. Täytyy alkaa käydä vähän pitemmillä lenkeillä ja kokeilla niitä ässiä viimeistään ensi viikosta eteenpäin. Onko teillä muuten vauvan syke tullut matalammaksi nyt loppuraskaudesta? Meillä oli aluksi aika lailla 160 ja nyt on enimmäkseen 140 - 150.

Jännää odotella, kuka meistä saa ekana vauvansa syliin :) Mulla noita harjoitussupistuksia on muuten ollut ihan kiitettävästi, mutta eivät taida kovin paljon merkata, kun ei ole vauvakaan vielä laskeutunut. Ei kyllä tunnukaan siltä, koska mua hengästyttää edelleen tosi helposti.

PP, minä ajattelin vielä viikko sitten, että olisi aika törkeä aprillipila laittaa kaikille tekstarit, että olemme lähdössä vauvanhakumatkalle. Nyt en vaan ole ollut oikein aprillifiiliksessä ja ehkä tää pila olisi jo vähän liikaa ainakin mun vanhemmille.

Meillä onkin viikonloppuna tuplasynttärit, kun mulla oli 30.3. ja anopilla on 6.4. jote pidetään yhteiset viikonloppuna. Täytyy huomenna siivota vähän perusteellisemmin ja sitten perjantaina kokata ja leipoa, joten voi olla, etten ehdi tulla kirjoittelemaan kuin vasta sunnuntaina. Toivottelen siis varmuuden vuoksi kaikille aurinkoista viikonloppua ja mahdollisesti vauvanhakuretkelle lähteville oikein paljon tsemppiä.

Kevätmamma 37+0 (juhlan kunniaksi söin ison kulhollisen Daim-jätskiä :) )
 
kanelin
Hei
Kevätmamman peitto on ihana. Harmittaako en osaa ite virkata. Täytys kait opetella tuoki taito.
Toivotaan, että Piparminttu pääsee pian synnyttään. Alkaa kyllä itelläki olleen jotenki aika täys ja kyllästyny olo tähä raskauteen. Toivon kovasti, että pääsen tuosta mahasta pian eroon. Ootan kyllä vähän innolla, että pääsen omiin vaatteisiin, jos niistä johonki vielä mahtuu.
Mie pääsen kanssa huomenna shoppaileen, kun äiti tulee kattoon esikoista. Täytyy vielä ostaa vauvalle parit puolipotkarit ja itelle aattelin hannkia jotaki reilunkokosta normaali vaatetta, kun pääsen laitokselta pois. Uhkarohkeasti myös mietin, että uskaltaisko ostaa synnäri kassiin jo karkkia valmiiksi. Vai onko liian houkuttelevaa itelle, jos nyt jo ne sinne ostaa.

Palataan taas
 
kevätkukkanen (ei kirj)
heips vaan!

oli tuossa sunnuntaina ja maanantaina alaselkäjomotusta joka esikoisen kohdalla ennakoi synnytystä ja meinas paniikki iskeä mutta eipä oo nyt enää ollu. Kivuttomia suppareita satunnaisesti. Välillä ihan hyvä olo ja välillä ahdistava. Nytkin meinaa maha räjähtää kun illallisesta tuli vähän ilmavaivoja, sit söin kylässä pullaa josta vauvalla nyt kauhea sokerihepuli niin vetää seiniä pitkin. Esikoisen kanssa palloillaan päivät ja yritän jotain pientä siivousta välillä. Vauveli tuntuu olevan tosi alhaalla että tässä vaan odotellaan... lauantaina olis kampaaja ja kyläilyreissu että jos nyt siihen asti pysyis ainaki, mutta mielellään vapuksi ulos :)

ostin viime torstaina suklaalevyn sairaalakassiin ja vieläkin se on tallella... ennätyksellistä. Vauvan jutskat on valmiit mutta muuten kämppä kaipaisi siivousta jne. Mies ja sen isä vaan alko nyt tekeen vielä remppaa tähän väliin (ei vissiin hoksanneet että kun sanoin että olis kiva kun ne ja ne olis tehty ennen vauvan syntymää niin tarkoitin lähinnä 2 kk ennen ei 2 pv ennen :))

no, jatkakaamme odottelua, huomenna taas neuvola

kevätkukkanen 38 tasan!
 
Ruska76
Täältäkin vielä iltakuulumiset.

Mukavasti on pitkin päivää supistellut, minun puolesta saisi jatkua vaikka yönkin. Neuvolassa paino pysynyt edelleen aivan samassa, siihen varmaan jääkin. Siis synnytykseen asti vain, toivottavasti ;) Hemppa oli hurjat 144, eipä ole veriarvot niin korkealla olleet ikinä. Nyt seuraavat käynnit onkin 2xvkossa, maanantaina eka juuri la-päivänä. Voi kun ei sinne enää tarttisi mennä! Odotan jo perjantain saunaa, viimeksi kun siellä käynti napakoitti supistukset koko illaksi.

Sykkeet ovat olleet vauvalla kutakuinkin 150, sairaalan käyrällä vaihtelua on 120-160. Kyllä minustakin tuntuu että alkuaikoina olivat enemmän tuolla ylärajalla ja nyt enimmäkseen 140 pinnassa. Kai.

Kiinnittynyt vauva on jo lujasti, ei kuulemma hievahdakaan enää lantiokuopasta. Ihmettelin tuota kun itsestä tuntuu ettei paina alas enää lainkaan. No, ehkä se painon tunne tuli silloin kun oli kiinnittymässä.

Minulla odottaa kassissa laku- ja karkkipussit ja on kyllä tosi hankalaa pysytellä niistä erossa... Onneksi sokerimittausten takia niihin ei parane vielä kajota.

Mukavaa kun kaikilla alkaa olla viikkoja paljon kasassa. Joka päivä jännittää, että mitä kuulumisia on ilmestynyt tänne!

Mitenhän Karoliinan vointi verenpaineiden kanssa?


Huomenna taas uusi päivä,
Ruska 39+2
 
Ruska76
No ei ne supistelut jatkuneet. On se kumma minne ne häviää kun menee nukkumaan.

Tänä aamuna on keskitytty kertomaan vauvalle että mahaan ei voi jäädä pysyvästi vaan sieltä pitää tulla poiskin. Tutuille on syntynyt paljon pieniä vauvoja, tuntuu vähän katkeralta olla "viimeisenä" mahan kanssa odottelemassa. Seuraavat vauvatulokkaat ovat vasta syksylle. Siihen nähden on kyllä aika onnekas, kun ei ole enää kuukausia odotettavana! Päivät vaan tuntuu niiiin pitkiltä. Mitä se mahtaakaan olla jos menee yliajalle reippaasti. Huuuh, nyt sormet ja varpaat ristiin.

Kohta ulos, pakko saada jotain tekemistä.

Ruska 39+3 (onkohan tänään torstai...)
 
Minsku83
Muhahaha :D Hauskaa kun kaikki kovasti odottaa jo synnytystä, myös minä ja sit kuitenkaan ei mitään tapahdu. Eilen oli ekaa kertaa fiilis et luojan kiitos tää maha on kohta poissa.

Kevätmamma: Oli hieno peitto, ihanaa kun toiset jaksaa tehdä.Tekisin mäkin jos vielä osaisin ;) Ja onneksi olkoon synttäreitten johdosta :)

Kävin tänään neuvolassa, arvot oli hyvät, paino noussu VIIKOSSA 1.3 kg!!!!! Mut viimeksi se olikin laskenut eikä tuo täti valittanut. Sanoi et vauva on jo tosi alhaalla mut ei kiinnittynyt...
Ens viikolla on lääkäri ja täti sanoi et jos vauva ei oo kasvanu niin ne käynnistää synnytyksen JOTEN nyt viikko jännätään kuin käy :) Tosin taaskaan vauva ei käteen tuntunu pieneltä, ota nyt sit selvää. Ens viikolla sit selvii. Kyällä mä toivon et ei ainakaan menis yliajalle. Harmittaa kun mies ei ollu mukana kun tää oli tavallaan vika neuvolakäynti kun ens viikolla lääkäri ja sitten on neuvola mut tää mukava täti on kolme viikkoa lomalla :( Sit kun miehellä vähän sairaalakammoo niin ois ollu mukava kun se ois saanu vähän juteltuu siitä jotta uskaltaa hyvillä mielin tulla synnytykseen mukaan. No siitäkös mä sit pahotin mielen... Mä oon ollu hieman kiukkunen viime päivinä ja itkunen, taitaa ruveta jännittää tuleva!? IHANAT HORMONIT!
Mut nyt lähen leipoo sämpylöitä, mukavaa iltaa naiset!
 
Ruska76
Heh, tosiaan sitä tää on! :D
Itsekin roikun täällä vaan odottamassa jos edes jollekin jotain tapahtuis...

Nyt on kyllä jo avun tarvettakin: Onko teistä kukaan käyttänyt sitä Magnesiamaitoa nyt raskauden aikana? Maha jumittaa pahasti ja apteekin laktuloosissa on laktoosia niin että täyttää vaan entisestään ilmalla elimistöä (samoin kuin se Guarem jota pitää sokereiden takia ottaa). Jossakin oli, että Magnesiamaito auttaisi sekä ummetukseen että ilmavaivoihin. Onkohan käytännössä yhtä hyvä kuin luvataan?

Tuokin vaiva osaltaa tekee olosta tosi ahtaan...

Hei ja PP:lle ainakin tiedoksi, jos et jo olekin varautunut: LKSssa suositeltiin ottamaan omat rintakumit mukaan, niillä ei niitä enää osastolla ole, kun olivat hävinneet kävijöiden matkaan. Kävin kaupasta hakemassa itselle sellaiset, moni on kehunut että toimivat hyvin jos vauva ei saa tissistä otetta tai jos hiertyvät rikki.

Paino tosiaan voi kuulemma nousta huimastikin just jos aiemmalla kerralla on tippunut :) Toivottavasti et Minsku joudu käynnistykseen vaan vauva olisi hyvässä kasvussa. Luulisi ainakin painon nousun jostain kasvusta kertovan (?)

Ihan samaa hormooni-hirvitystä täälläkin, tuntuu jo itsestäkin ettei tunnista välillä itseään, aamuisin herää eri tyyppi kuin illalla menee nukkumaan. Päivän mittaan itkun tirahduksia tulee milloin mistäkin. Huoah. Mitähän tää on sitten synnytyksen jälkeen?? Ehkä ihan syystä pitävät äidit sisätiloissa vauvan kanssa ensimmäiset viikot ;)

Sämpylät kuulostaa niiiin hyviltä. Olen jo miettinyt mitä kaikkea syön kun hiilareita taas sallitaan. Leipää on niin ikävä! Pitäisköhän itsekin leipoa valmiiksi pakkaseen jotain, hmmm, joo.

 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Tulin kurkkimaan, josko joku olisi jo lähtenyt synnärille. Ja samalla päivittämään omat kuulumiseni, ettei kukaan vaan erehdy luulemaan,et olisin päässyt tositoimiin. ;)

Ruska, harmi et sun supparit taas laantui. No sit saunassa otat kunnon löylyt, nii jospa se synnytys pikkuhiljaa siitä käynnistyisi! Toivotaan niin! :) Sulta on kuitenkin jo mennyt limatulppa, niin jo on kumma, jos ei kohta ala homma etenemään. Kiitti tuosta rintakumi-infosta! Hyvä tietää, ettei niitä järkjesty talon puolesta. Jouduin esikoisen kans käyttämään pari ekaa kuukautta rintakumia matalan nännin takia ja vitsit että se oli ärsyttävää! Niitä kumeja piti keitellä eli desinfioida jatkuvasti ja julkisella paikalla imettäminen oli liki mahdotonta, kun piti kikkailla sen kumin kanssa. Vauvan vieroittaminen siitä pois oli myös oma operaationsa... Nyt toivonkin, ettei tartteis käyttää rintakumia, vaan että se huonompi rinta olis esikoisen imetyksen jäljiltä "paremmassa kunnossa" eli ei niin matala. En varmaan pakkaa edes rintakumeja mukaan sairaalaan, ettei tule kiusausta tarttua niihin. ;) Mies saa sit tuoda sellaisen, jos näyttää tarpeelliselta.

Minskulle tsempit, toivotaan että vauva kasvaisi vielä etkä joutuisi käynnistykseen. Vaikka toisaalta olisi varmasti helpottavaa saada vauva jo masusta pois. :)

Kevätmamma, mulla molemmissa raskauksissa vauvan syke on laskenut loppua kohden. Eli alussa on ollut noin 150 ja loppuvaiheessa 130-140.

Ihana kuulla, et muillakin alkaa hormonit heitellä loppua kohden! :D Mulla meinaa välillä itku tulla ihan mitättömistä asioista, oon tosi kärsimätön ja ties mitä...

PP 39+4
 
Ruska76
Huomenta, ilmoittaudun tämänkin päivän odottajaksi :)

Jeee, askel eteenpäin; nyt jo yölläkin tuli kipakoita suppareita! Jospa tosiaan saunalla olisi vielä vaikutusta. On tosi ihanaa että täällä on muita samassa tilassa olevia, hulluksi tulisin jos yksin pitäisi odotella.

Vähän huolettaa miten ensi viikolla pääsiäispyhien aikaan sairaalassa on henkilöstöä ja kiirettä. Turhaa kyllä murehtia etukäteen, kun ei voi tietää milloin alkaa tapahtumaan.

Miten muilla? Onko uusia merkkejä ilmassa?

Mukavaa odotuspäivää,
Ruska 39+4
 
Piparminttu-Pipsa.
Plääh, täällä ei mitään uutta. :/

Ruska, sulla tilanne alkaa näyttää päivä päivältä lupaavammalta! =) On varma, että ehdit saada oman nyyttisi kainaloon ennen pääsiäispyhiä! Oon miettiny ihan tuota samaa, et kuinka kiireistä sairaalassa mahtaa olla pääsiäisen aikaan... Varsinkin, kun tietää esim. LKS:n tilanteen ns. normaalioloissakin. Ruskalta mun piti kysyä (ja muutkin LKS:n käytännöistä tietävät) et onko teille puhuttu esim. synnytysvalmennuksessa synnytyksen käynnistämisen ajankohdasta, jos menee yliajalle? Mietin vain, kun joissakin sairaaloissa käynnistetään automaattisesti tasan rv 42 ja joissakin taas saatetaan katsella 43.viikolle joitakin päiviä. Jotenkin musta alkaa nimittäin tuntumaan, et nuo käynnistysjutut tulee meikäläiselle ajankohtaisiksi... ;)

PP 39+5
 
kanelin
Hei

Eilen kävin neuvolassa. VAuva voi ihan hyvin ja mie olin vähän liikaa lihonu. Kroppa otti kait takasin mahataudin jälkeisen kuivuustilan tuplasti. minusta kuitenki makean himo on jotenki laskenu ihan luonnollisesti en ole syöny karkkiakaan paljoa ollenkaan tänään kaks pallaa suklaata jälkiruoaksi.

Samalla neuvolareissulla kävin sitten vähän shoppaileen. Kotia ostin pääsiäskrääsää täytyy tänään laittaa vähän jotaki esille. Rairuohonki sain eilen kylvettyä.
Hankin itelle imetyspaidan ja neuletakin ja laukun. Vauvalle hain vielä viimetingan löydyöt.

Ruskalle synnytys peukutukset toivotaan, että alkaa tulosta tulomaan. Toivotaan ettei Minskun synnytystö tarvi alkaa käynnisteleen.

Esikoisen kanssa käytiin kangaskaupasta hakeen uutta verhokangasta, joten sen kimppuun vaan niin saa laittaa makuuhuoneen kevätkuntoon.

Kanelin 37 tasan
 
Ruska76
Tämän päivän "velvollisuudet" taas hoidettu: käyty apteekissa ja pääsiäismunaostoksilla, jos sunnuntaina tulee noitia :) Oon koittanut joka päivälle jakaa jonkun hoidettavan asian niin tulee lähdettyä ulos. Nauratti kun kahdella viime kerralla ovat ehdottaneet apteekissa jo kanta-asiakkuutta ;) Onhan tää vähän hullua näiden loppuajan vaivojen kanssa, mutta nyt pitäis selvitä loppuun asti. Piti vielä hakea siihen "roikkuvaan" silmään salvaa ettei kuiva ja tulehdu, ja sitten vielä sokereita tasoittamaan Guaremia ja sen sivuvaikutuksiin sitä Magnesiamaitoa.
Tottuukohan sitä lainkaan enää normaalielämään ilman kymmentä eri lääkettä... tuntuu hurjalta tämä tilanne kun aiemmin en ole juurikaan lääkkeitä tarvinnut.

PP, viime viikolla kun olin LKSssa kontrollissa niin siinä oli samaan aikaan kaksi käynnistykseen tulevaa äitiä yhtäaikaa. Toisella 42+2 ja toisella tasan 42 muistelen, joten kyllä varmaankin aikalailla kahden viikon jälkeen pääsee suoraan käynnistykseen.
Kiirettä sielläkin on kuulemma ollut, salit täynnä. Vaan eihän tilannetta tietysti etukäteen voi tietää.

Toivon kyllä kanssa, että olisin jo pääsiäiseksi kotona takaisin nyytin kanssa :)

Onneksi sain järjestettyä uuden tukihenkilön, joka tulee tarvittaessa synnytykseen mukaan ja tuo sairaalaan kaukalon, vauvan vaatteet jne. Ensin sovittu henkilö ilmoittikin että lähtee reissuun pääsiäiseksi ja tajusin vasta tänä aamuna, että sehän tarkoittaa ettei hän olekaan saavutettavissa jos synnytys menee ensi viikolle...
No, nyt pitäisi asia olla taas järjestettynä. Tuntuu vaan ikävältä että viimeisinä päivinä pitää vielä stressata tuostakin, laskettuaika kun on ollut tiedossa hänelläkin jo viime elokuusta lähtien. Ymmärrän kyllä toisaalta, että työssäkäyville pidempi vapaa on ainoa mahdollisuus lähteä reissuun.

Kiitos taas kannustuksista, toivotaan tosiaan että päästään viikonloppuna taas lähemmäs tositoimia :)

Ruska
 
Piparminttu-Pipsa.
Täällähän minä - ja edelleen täysin oireettomana yhtenä kappaleena...

Käytiin tänään moottorikelkkaretkellä ja laavulla makkaraa paistamassa. Aattelin toiveikkaana, et tärisevä ja pomppiva kelkkakyyti saisi aikaan suppareita, mutta katinkontit. Reipas kävelylenkkikin päivällä oli tehokkaampi, mutta silloinkin supistukset oli heikkoja ja tavallisia. Huomenna on tosiaan laskettu aika, mut sillä ei taida olla sen kummempaa käytännön merkitystä. :D

Ruska, kovasti täällä jännätään, millon sulle tulee lähtö. =) Tsemppiä tuohon tukihenkilöhässäkkään, varmasti kurja vaivata päätään tuolla asialla tässä vaiheessa. Mut kiva, et asia taitaa siis olla hoidossa. :) Ja kiitti tuosta käynnistysinfosta, kovin pitkälle 43.viikolle ei siis ilmeisesti tarvitse odotella, jos vauvaa ei siihen mennessä kuulu. Oon kans kuullut, et LKS:ssa on ollu ruuhkainen kevät ja synnyttämään on joutunu odotushuoneessa jne. Kätilöt kuulemma laukkaa synnyttäjän luota toisen luo ja ehtivät ehkä vasta ponnistusvaiheeseen. :/ Aika kurjaa, et homma on noin retuperällä. :/ Mut toivotaan kovasti, et me päästäis synnyttämään vähemmän kiireisinä päivinä!

PP 39+6
 
Ruska76
Piparminttu-Pipsalle hirmuisesti onnea lasketun ajan saavuttamisesta! :D
40 viikkoa, 280 päivää, on se aika hurja saavutus.
Upea ilma, toivottavasti ulkoilujen myötä alkaisi tapahtumaan! (Vau-kirjassa sanottiin että useimmat syynnytykset käynnistyy 40+2 viikolla)

Täällä nukuttiin aamuun asti ilman katkoksia tosi tyytyväisenä, vauva mahassa jatkaa edelleen uniaan. (omenalla testasin että on kuitenkin kunnossa ja liikkuu ;)


Aurinkoisia sunnuntaipilttejä ja hurjia pääsiäisnoitia odotellen (ensimmäisiä itselle, jälkimmäisiä naapurista...),

Ruska 39+6
 
kanelin
Hei
Ruska on edelleen kotosalla toivotaan, että aurinko tekee tehtävänsä. Minäki olin ainaki bongaavinani pari supistusta eilen tai semmosia vaimeita vihlasuja alavatsassa. Tuntuu jotenki hankalalta, kun esikoinen käynnistettiin ja supistukset oli heti alkuun aika napakat. Eräs tuttu sanoki ettei hän meinanu tajuta lähteä sairaalaan synnyttään, kun nuo luomu supistukset tuntu niin kesyiltä verrattuna käynnistykseen. Toivottavasti ymmärsittää vaikeasti selitetty.

Täällä kans LPK:ssa on ollu ruuhakaisa aika synnyttää. Käytiin eilen kattoon viikon ikästä vauvaa ja sano, että samana päivän 5 synnytystä. Aika paljon meän pieneksi sairaalaksi. Osastollaki oli ollu aika täyttä.

Itsellä on kauhea pesänrakenuus vietti meneillään täytyy tuota makkaria vielä ehostaa, joten on lähettävä käymään kohta ikeasta hakeen uus lampunvarjostin ja sisustustyynyjä.

Unohin pääsiäisnoitien karkit kauppaan täytyy vissiin niillekki jotaki samalla hakea. Hauskaa sunnuntaita ja toivotaan, että pääsettä pian synnyttään.

37 + 2 kanelin
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Se on tosiaan laskettu aika käsillä. Aika hurjaa. :D Ruskalle kiitos onnitteluista! Tuo oli ihanan lohduttava tieto, kun aamulla luin kans siitä Vau-oppaasta, et monet lapset syntyy rv 40+2. Tuo kelpais mulle LOISTAVASTI! Ja Ruskallakaan ei varmaan olis mitään sitä vastaan. ;) Minä päivänä sulta menikään se limatulppa? Kun eikös sitä sanota, et yleensä viimestään 10 päivän päästä limatulpan irtoamisesta synnytys käynnistyy? =)

Kanelin, muakin jännittää just tuo, et osaako ottaa luomusupistukset tarpeeksi vakavasti. Mullahan käynnistettiin myös esikoisen synnytys ja supistukset alkoi sit tulla ihan yhtäkkiä tosi kipeinä ja noin 3 minuutin välein! Ei mennyt kahta tuntiakaan, kun kohdunsuu oli jo 6,5cm auki... Tavallaan nyt toivonkin, et synnytys etenisi vähän rauhallisemmin. ;) Ja kyllähän ne kivuliaat supistukset ainakin erottaa ja siinä vaiheessa osaa lähteä synnärille.

Pitäis kaivella sitä meidän listaa vähän esiin, et nähtäis ketkä muut alkaa olla lasketun ajan tienoilla nyt...

PP rv 40+0 (!!!)

 
Piparminttu-Pipsa.
Tässä meidän lista. Milloinkahan saadaan laittaa eka nimi SYNNYTTÄNEET-otsikon alle?! :)


HUHTIKUUN ODOTTAJAT

5.4 Daisy Duck, kolmas, HYS
5.4. Piparminttu-Pipsa 24v. toinen, LKS (Poika 09/07) , poika U
6.4. Violina, esikoinen, poika U
6.4. Ruska, esikoinen, LKS, poika U
7.4. Nenna77, SATKS (T:-98,P:-00,P:06)
9.4. Sars76, KOS, Esikoinen, poika U
9.4. Onnellinen odottaja, esikoinen, tyttö U
12.4. Päivi-76, KYS (Poika -99, Tyttö 05)
12.4. Äiti ja pikkuvesseli (tyttö -04, tyttö 06)
14.4. Iiris86, SEKS (Poika 10/03)
14.4. mira80, esikoinen
14.4. Molly, esikoinen, tyttö U
15.4. hellluuu,esikoinen,
15.4. Kevätkukkanen, LS (Poika 05/06), tyttö U
17.4 santtuli, esikoinen
17.4. yksmiumau, esikoinen, HYS
17.4. Karoliina77, KOS, toinen (tyttö -06), poika U
19.4. Minsku83, PKKS, esikoinen, tyttö U
20.4 Sarah82,toka
22.4. kanelin, toinen
22.4. Kevätmamma, esikoinen, tyttö U
24.4. tuittis, kolmas
28.4. Binkku-81, esikoinen
29.4. Maria, toinen (poika 07)
 
Karoliina77
Moi!

On kyllä erikoista, ettei kukaan tästä klubista synnyttänyt ennen huhtikuuta - tai ei ainakaan ole ilmoittanut. Sama juttu yhdesä toisessa huhtiklubissa, jota olen lueskellut.

Minä olen voinut ihan ok, ja olen voinut hieman rentoutua verenpainelääkkeiden ansiosta, mutta viikonlopuksi iski ärsyttävä flunssa, ja samoihin aikoihin lääkkeiden vaikutus alkoi heikentyä, ja nyt iltaisin paineet on yhtä korkealla kuin ennen lääkitystä. Soitin tänään Jorviin, ja ajattelin, että he käskee vain tuplata lääkeannoksen, mutta pyysivätkin sinne huomenna aamusta. (Tänään pitää vain levätä, eli varmaan kiirettä sielläkin näin sunnuntaina..)

Olen kyllä ihan tyytyväinen, koska maanantain neuvola peruuntui hoitajan sairausloman takia. Yritin sen takia aiemmin aikaistaa torstain äitipolikontrollia, mutta heillä ei ollut aikoja ennen keskiviikkoa. Nyt siis menen ihan synnärille. En vielä tiedä, katsotaanko vain minun ja Danin vointi, ja säädetään sitten lääkitystä, vai pitääkö jäädä sinne synnytykseen asti. On toki ihan mahdollista, että käynnistystäkin aletaan miettiä jo, kun vauva on reilusti täysiaikainen ja kroppani ei selvästikään (taaskaan) tykkää olla raskaana. Ja varmaan he tekee kasvukontrollin ultraäänellä, kun edellisestä on jo se kymmenen päivää, joten varsinkin jos Danin kasvu on pysähtynyt tai hidastunut, käynnistys on varmaan edessä.

Ellei synnytys satu käynnistymään itsestään ennen sitä.. Eilen illalla oli pitkästä aikaa useamman tunnin sessio aika kipeitä suppareita noin kuuden minuutin välein, mutta siitähän ne sitten kuitenkin laantuivat. Toivottavasti kuitenkin pehmentelivät paikkoja entisestään, kun edellisistä kunnon suppareista on jo pari vai kolmekin viikkoa.

Ystäväni, joka on aika "selvänäköinen" sanoi kyllä jo aikaa sitten, että 7.4. tuntuu hänestä todennäköiseltä syntymäpäivältä tälle vauvalle, joten saa nähdä. Stellan syntymän hän ainakin ennusti oikein jo ennen kuin oli mitään syytä epäillä, että synnyttäisin syystä tai toisesta kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja molempien vauvojen sukupuolet hän on tiennyt heti. :)

Synnyttäminen tuntuisi helpottavalta, kun olen joutunut stressaamaan tässä raskaudessa niin paljon, mutta toisaalta olen oikeastaan vasta ensi kertaa alkanut ajatella myös sitä, kuinka elämä nyt taas muuttuu - aika varmasti joksikin aikaa rankemmaksi - ja se on alkanut vähän hirvittää. Mutta se nyt on ihan luonnollista, että muutos aina pikkuisen pelottaa.

Samoin olen vasta nyt alkanut muistella, kuinka kipeää synnytys tekikään, ja sitä kautta vähän pelätä tulevaa koitosta. Mulla oli kuitenkin suhteellisen helppo synnytys, joten saatan joutua paljon pahempaankin paikkaan. Ainoa hirvitys siinä viime synnytyksessä olikin viimeinen puoli tuntia, jonka aikana avauduin noin kolmesta sentistä sinne täyteen kymmeneen, ja puskin vauvan ulos neljässä minuutissa. Tämä nopeus "kiitos" oksitosiinitipan ja kovat kivut "kiitos" sen, että kätilö laittoi tuon tipan yhtä aikaa toisen epiduraaliannoksen kanssa, minkä takia puudutus ei ehtinyt vaikuttaa noihin yhtäkkiä hurjistuviin avautumiskipuihin.

Mutta tosiaan, kaikki oli nopeasti ohi, ja kun vauva oli niin pieni, hänen ulossaattaminen ei ollut paha nakki (sen verran epiduraali vaikutti kyllä, etten tuntenut mitään tarvetta ponnistaa, mikä teki hommasta tavallaan hankalaa). Tuohon asti kaikki oli käynyt ihan mukavasti, ja tiedän, että monella on ollut paljon vaikeampaa ja kivuliaampaa, joten en halua liikaa valittaa tai varsinkaan pelotella ensisynnyttäjiä.

Kipuja ei mielestäni unohtanut "heti kun vauva laskettiin rinnalle", mutta muutaman päivän päästä kyllä, eikä minulle mitään traumoja jäänyt. Nyt se kuitenkin pyörii luonnollisesti vähän mielessä, kun uusintakierros lähenee.. Toivon vain, ettei tarvitse tällä kertaa avautua ihan noin nopeassa tahdissa, ja aion ainakin ehdottaa, ettei oksitosiinia ja epiduraalia lisättäisi ihan yhtä aikaa, vaikka synnytys etenisikin hitaasti.

Kevätmamman peitto on tosiaan kaunis ja ihanan nostalginen! Minulla oli hyvin samanlainen nukenpeitto lapsena, ja tuli kivoja muistoja mieleen. :) Sympatiahalit lemmikin menettämisen vuoksi. Minäkin valitettavasti tiedän, miltä se tuntuu. :( Vielä myöhästyneet synttärionnittelut - toivottavasti tuplajuhlat onnistuivat hyvin!

Minäkin kävin ostamassa uudet rintakumit. Viimeksi niille oli ajoittain käyttöä, kun rinnanpäät kipeytyi imetyksestä, vaikka vauvan ote oli kuulemma ihan oikea. Käytin niitä kyllä mahdollisimman vähän, ettei olisi käynyt niin kuin PP manaili, eli että vauva ei olisi sitten osannutkaan imeä ilman. Argh, nyt tulee mieleen noita imetykseenkin liittyviä huonoja puolia, kuten nuo kivut ja varsinkin jälkisupparit, jotka kuulemma vain pahenee toisella kerralla... No, tästäpä on tulossa varsin negatiivinen kirjoitus! :)

Minäkin olen pääsiäistä laitellut jossakin määrin, kun esikoinen alkaa jo innostua tuollaisista asioista. On vähän koristeltu ja syöty suklaamunia, ja rairuohokin (tai oikeammin ohra) orastaa mullassa. Saa nähdä, miten varsinaisten pääsiäispyhien käy. Sinällään onneksi esikoinen on kuitenkin sen verran nuori, ettei osaa pahoittaa mieltään, jos synnytyksen tai vauvan takia varsinainen pääsiäinen menee vähän ohi. Virpomassakaan ei vielä käyty, kun lähellä asuvat lähisukulaiset ovat juuri poissa, ja ei tuntunut vielä tänä vuonna ajankohtaiselta lähteä naapurustoa kiusaamaan. *virn* Meillä on kyllä käynyt pikkunoitia tänään, ja Stella on ollut tyytyväinen, kun on saanut koristeellisia vitsoja leikkeihinsä.

Tuohon lähisukulaisten poissaoloon viitaten muuten ahdistaa jonkin verran se, että jos nyt tulisikin äkkilähtö sairaalaan ja nopea synnytys yöllä, oltaisiin vähän pulassa lapsenvahdin kanssa. Nimenomaan yölllä en millään haluaisi pyytää tänne ketään, jota Stella ei tuntisi todella hyvin, koska varmasti säikähtäisi keskellä yötä herätessään ja löytäessään jonkun ystävämme äidin ja isin sängystä... Mutta en todellakaan haluaisi synnyttää ilman miestäkään - eikä hän jäädä tapahtumasta pois! Anoppi on kyllä luvannut tulla mökiltä pois tarvittaessa, mutta apen on pakko jäädä sinne jonkun puusavotan takia, ja anoppi tulee siten junalla, joten ei pääse ihan milloin vain, ja kestää se matkakin muutaman tunnin. Pikkusiskoni on taas Joensuussa, mutta tulee onneksi keskiviikkona takaisin. Mutta jos nyt käynnistykseen mennään, jää aikaa reagointiin varmaan tarpeeksi, ja jos tänään tulisi lähtö, äitini sattuu olemaan lähistöllä juuri vain tämän yön matkojen takia. Huh.

Hyvä, että Ruska sai lopulta tukihenkilöasian kuntoon (mulla ollut vähän samat fiilikset tuon ylläolevan suhteen, vaikkei tietenkään voida velvoittaa ihmisiä pysymään kotonaan viikkokaupalla mahdollisen synnytyksen takia). Kovasti lähettelen sulle supistussäteitä, samoin kuin tietenkin ainakin PP:lle ja Minskulle - ja oliko muita yhtä pitkällä olevia? No, kaikkihan tässä alkaa enemmän tai vähemmän olla 37 viikon paremmalla puolella. PP:lle muuten hyvää "due datea" tänään, heh!

Olen ehkä tämän jo sanonutkin limatulpasta, mutta siskollani meni sen jälkeen vielä kolme viikkoa ennen kuin vauva syntyi (käynnistettynä), ja käsittääkseni tuo on aika yleistä, joten sinällään sen varaan ei kannata laskea. Mutta toki minäkin innostuisin, jos tulppa ilmaantuisi, varsinkin kun viimeksi se irtosi minulla vain päivää ennen synnytystä. :)

Tuota kiirettä ja ruuhkaa tuntuu olevan kaikissa sairaaloissa. Onhan tuo pääsiäisviikko varmaan siinä mielessä aika epäkiitollinen aika synnyttää. Pelottaa myös, ettei perhehuoneita löydy. Olisi tosi ikävä ajatus. Tuon henkilökunnan vähäisyyden on tosiaankin huomannut esimerkiksi siinä, että kriteerit ottaa sisään kontrolleihin jne. on tiukentuneet muutaman vuoden takaisesta reilusti, ja esim. tänään minunkin käskettiin vain levätä kotona, vaikka sitten katsottiin, että huomenna on syytä tulla heti aamusta. Moni muukin on sanonut, että esim. käynnistyksiä lykätään viimeiseen asti nykyisin.

Nyt taidan pakata vielä varmuuden vuoksi viimeisetkin tavarat sairaala- ja esikoisen hoitolaukkuun siltä varalta, ettei huomenna päästetä enää kotiin. Saa nähdä. Tsemppiä kaikille loppumetreille ja hyvää pääsiäistä siltä varalta, etten pääse ensi viikolla enää kirjoittamaan!

Karoliina 38+2
 
yksmiumau
Hei taas,

tulin ilmoittautumaan. Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena ja voidaan hyvin. Ei vaikuta meijän pyöriäiselläkään kiirettä olevan syntymisen suhteen...

Tsemppiä kaikille huhtimasuille!

t, Yksmiumau 38+2
 
Ruska76
Huomenta,

Vihdoin viimein saavutettu tämä päivä :D
Tuntuu hyvältä ja uskomattomalta. Jeeee!

Siltikään ei vielä mitään merkkejä synnytyksestä, paitsi aivan järkyttävä päänsärky. Verenpaineet kunnossa, joten ei varmaankaan mitään yhteyksiä raskausmyrkytykseen.
Luulen että lihasjumituksia, hermostuksissani yöllä puren hampaita yhteen.

Neuvolaan ollaan menossa nyt aamusta. Niin ja juu, siitä limatulpasta on nyt reilu viikko. Olen kyllä jo vähän epäillyt olikohan se varsinaista limatulppaa, kun ei ollut mikään klöntti vaan kirkasta limaa ja sen mukana veristä vuotoa. Uuh, ei voi aamusta ajatella tämmöisiä...sori.

Kivaa että muitakin ilmoittautuu taas ja tsemppiä myös miumaulle viimeisiin viikkoihin, tai kyllä kai nyt voi jo sanoa päiviin :)

On ainakin osuva nimi tälle viikolle (hiljainen viikko/kärsimysviikko). Törmäsin noihin kun piti eilen ihan tarkistaa että minkä takia sitä palmusunnuntaita vietetään ;)

Joten siis, oikein mukavaa malkamaanantaita,
Ruska 40+0!!!
 

Yhteistyössä