Huhtimammat-Mahtihummat 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa täältäkin suunnalta!

Jepa1 kyseli synnytyspeloista. Kävin just tänään juttelemassa kummikätilön kanssa synnärillä, kun meinaa tuo synnytys vähän jännittää. Käytiin läpi mun edellinen synnytys ja sain vähän selvyyttä sellaisiin kysymyksiin, jotka oli jääneet kaivelemaan. Kätilö kirjasi myös ylös mitä nyt haluaisin tehdä toisin; en halua nyt tällä kertaa vaan maata sängyssä vaan liikkua enemmän, haluan koittaa jakkaraa ponnistusvaiheessa (jos maan vetovoima sitten vähän helpottaisi hommaa) ja sitten yritän välttää puudutteita ennen ponnistusvaihetta, koska ne voi heikentää suppareita ja viedä ponnistustarpeen tuntemisen pois. Viimeksi mulla ei ollut mitään ponnistamisen tarpeen tunnetta ja sit supparit oli liian lyhyitä, joten otettiin imukuppi avuksi. Toivottavasti nyt toisella kertaa tulee kunnon supparit luonnostaan ja synnytys menee nopeammin... No, mutta sen näkee sitteen, että miten menee. Eipä se auta etukäteen murehtia....helpommin sanottu kuin tehty....

Meilläkin alkaa olla pikkuhiljaa kaikki valmiina vauvaa varten. Olen pessyt ja silittänyt kaikki vaatteet. Sänky on valmiina. Vielä pitäis pestä turvakaukalon ja sitterin päälliset sekä löytää vaunun kantokoppa, joka on hukassa muuton jäjiltä. Ja mun pitää kans hommata sitä korvikeeta valmiiksi. Ajattelin ostaa myös tutin, sillä meidän poika tarvi sitä jo synnärillä. Vaippojakin vois ostaa lisää....

Itselle pitäisi vielä hommata imetysliivit. Parit on vielä jäljellä, mutta voisin ostaa jotku paremmat ja sellaiset, jotka ois mukavat yöllä. Pitää varmaan tilata netistä, kun tuo kaupoilla ravaaaminen on kuitenkin aika rankkaa ja mulla on sit heti taas maha ja selkä kipeenä. Mä oon tässä raskaudessa ollut tosi paljon vaivaisempi kuin ekassa. Eka raskaudessa ei juuri edes olisi voinut voinnin perusteella tietää olevansa raskaana, niin vähän mulla oli mitään häikkää (paitsi ihan lopussa oli kyllä kans selkävaivoja). Nyt on ollut kaikenlaista pientä. Viimeisimpänä ummetusta ja närästystä. Ja se hb:n lasku. Tuntuu, että nyt ne rautatabletit alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa. Saas nähdä onko nyt tyttö tulossa, kun on ollut erilainen raskaus...

Hyvää viikonloppua ja vointeja kaikille!

-marianne rv33+4

Mua on kans toi synnytys alkanu jänistää entistä enemmän... noh tietty mitä lähemmäs se tulee niin sitä kauheemmaks ajatukset muuttuu :(
Mulla kans eka synnytys on ollu imukuppi synnytys, supparit ei riittäny nimekskää... just ku ois pitäny ponnistaa ni mul meni supparit ohi... ja mulla kans toi eka raskaus oli sellanen et ei oikee tiennykää olevasa raskaana, ei ollu kipui pahoinvointei ei niin mitää... viimiseen asti sain liikuttuu ja paljo liikuinki... toinen raskaus oli kans suht helppo pahoinvointia lukuun ottamatta, 6 kk oksensin... synnytys oli helppo ku supparit riitti hyvin... Kolmas raskaus on ollu kaikista kauhein... kivut oli niin kovat ja ns. liikkumis kiellon sain jo 5 kk ollessani... ja lopussa oli jopa vessassa käynti tuskaa... mut synnytys meni sit helposti ja nopeesti... Ei voi sanoo et raskauden hankaluus tms kertos sukupuolesta ku mulla on toi viiminen poika raskaus ollu kaikkein kauhein ja eka poika raskaus oli niin helppo... tyttöö ei voi verrata mitenkää noihin ku se oli alkuun se kaksos raskaus, ni se on oireiltaan ym muutenki erilainen ku oli 2 istukkaa... Mulla ei siis missään synnytykses ole ollu ilokaasua kummosempaa kivun lievitystä... olen varmaan maininnutkin ja tarkoitus on nytkin selvitä ilman kummosempia... kai se pitää kärsii loppuun asti tääki ;)
Mulla toi pelko ei ns liity niinkään noihin kipuihin tms. vaan siihen kun mul ollu noi synnytylkset nopeita niin ny oikeesti pelottaa et entä jos oonki yksin kotona ja sit jos en kerkeekää sairaalaan tms. ja mulla kuitenki pieni mies huolehdittavana koko ajan kotona... noh toivotaan että tämäkin kaveri tekisi lähdön vasta illalla tai yöllä niinkun noi edellisetkin :) olis ees mies kotona huolehtimassa lapsista ja potkimasa mut ambulanssiin tai taksiin ;) tällä kertaa en aja ite niinko viimeks... ny ei oo tuttu turvallinen reitti sairaalaan niinko sillo oli :D

Voi et toi meijän pikku mies osaa olla sulonen :) se tuli toho mun viekkuun massua taputellen ja sano et massuun sattuu ja et hänen masus on vauva :D hih... se kävi jo tökkii munki masuu et sais vauvan liikkeelle... siit on niin kivaa ku se mäyrii masus, vaik äidistä se ei oo enään niin kivaa ku alkaa sen vertas iso kaveri olla et liikkeet todellakin TUNTUU :)

mut nyt mä lähden nauttii saunan lämmöstä... tai toivon et nauttii... viimeks siit oli nautinto kaukana ku alko supistella ja tuli oksettava olo... :(

mut mukavaa pe iltaa mammat

Anskuli ja TahvoTiinuli

Ajattelin vaan poiketa toivottamaan mukavaa viikonloppua :-)!!!

Kiitos Ellastiina, toivotaan todellakin ettei äidin sairaus olisi kauhean vakavaa, vielä ei mitään tietoa asiasta ole tullut...

Muuten, nyt alkaa tuntua siltä että mässäilyn rajoittaminen tuottaa tulosta, eli painon nousu taitaa olla vähäsen hillitympää kuin aikaisemmin... Eli saattaa olla että 20kg ei menekään rikki ;-)

Leppoisaa viikonloppua ja hyvää vointia toivottelee Loviisa rv 33+6

Hei vain kaikki!:)

Hymyilytti kun luin, että tällainen erakoituminen on ihan normaalia.:D Mulla soi puhelin nykyään ihan älyttömästi, kaikki vaan kyselee, ett "joko olet synnyttämässä" tms. Alkaa jo ärsyttää. Olenkin nyt vain suorilta hiljentänyt puhelut...:/ Olis paljon mukavampaa NÄHDÄ kaverit, ei jauhaa ennen aikaisista supistuksista puhelimessa! Ja kuinkahan moni ihan oikeasti luulee, että unohtaisin ilmoittaa kun pojat ovat viimein maailmassa... Tuskin sitä tulee tapahtumaan.:)

Mulla on synnytys alkanut nyt viimein jännittää hiukan. Tai noh, ainoa asia mitä mie jännitän, on ett kuinka mie jaksan sen toisen puskea ulos. Ensimmäinen on hankalin ja raskain, tottakai ja sitten siihen perään pitäisi heti toinen saada ulos. Tuo on siis ainoa mitä olen mietiskellyt. Mutta olen lohdutellut itseäni, että ihan VARMASTI se B-vauvakin saadaan maailmaan, tietääkseni yksikään vauva ei ole jäänyt syntymättä!:D

Hemmetin supistukset, mie olen nyt joutunut ravaamaan kodin ja sairaalan väliä ku ei nuo lopu! Nyt ollut vissiin pari viikkoa joka päivä 1-5 kipeää supistusta, mitään dramaattista eivät olleet saanu aikaan, onneksi.

Onkos muilla jo maha laskeutunut? Mulla on, neuvolatätikin ihmetteli, ett on 9 päivän aikana laskenut PALJON. Painoa tuolla mahalla on nyt n. 7 kg, ympärystä reilu 120. *läähättää*

Onpa hyvä, kun te kokeneet kerrotte noita hankintoja!! Ei tullut mieleenkään mikään korvike tätä ennen! Pitääpä käydä ostamassa. Listatkaahan lisää!!:)

Sannanen ja pojat 30+3 (viimeinkin 30 täynnä...)

Aurinkoista maanantai aamua...

Täällä on ollutkin hiljaista viikonlopun aikaan :)

Meillä alkoi talviloma, joten kotona ei tule viikkoon olemaan hiljaista ;) noh eilen tuli lunta niin tänään pääsee lasten kanssa pulkka mäkeen, pääsee vähän purkamaan energiaa niistä pihalle...

Mä kans kiinnitin tos yks ilta et masu on kadonnu johki ;) mies sanoki siihen et hän katto jo edellisenä iltana et masu on pudonnu... Sannasella vaan jännän aikaseen pudonnu, kun masuhan yleensä putoaa vain viikkoja ennen synnytystä... tai no en mene varmaksi sanomaan kun en itsekään muista :) mul toi paino heittelee ihan tuhotomasti... viel viikko sit näytti et alkas paino nousemaan mut nyt se sit onki tippunu samaan mitä se oli viime neuvolassa... saa nähdä mitä nla täti sanoo jos en to mennes saa edes vähän painoa lisää... se jo viimeksi ripitti minua painosta, kun raskaus aikaan ei saa laihduttaa tietoisesti jne. ihan kun minä ny oikeesti oma tahtoisesti pitäsin laihutus kuuria... olen kyl sellaista ajatellu mut vasta synnytyksen jälkeen... mä vaan liikun nyt enemmän kun yleensä kun on vähän pakko noiden lasten takia liikkua, kun ei tuo meidän neiti osaa tulla suoraan kotiin koulusta niin pakko sitä on vaan saatella vaik ei oikeen toi kävely enään teekää hyvää... onneksi nyt on loma niin ei tartte juoksennella ja sit ei ois enään paljoo siihen laskettuun aikaan :) voih kulkispa aika nopeemmin...

joko tääl muil alkaa olla sellaset fiilikset et voitas olla jo reippaasti huhtikuun puolella... miksikäs ei jo toukokuussakin niin kaikilla olisi jo kääröt sylissään ;)
mä oisin jo ihan valmis lähteen viemään tätä projektia eteen päin :) mutta jos tuonne 37 viikoille viel jaksas sit vois oikeesti jo alkaan tekeen suur siivousta, juosta portaita ees taas ja saunoo enemmän ku urakalla... niin ja onha siihe viel yksi konsti nopeutukseen, mut jätettäköön se sanomatta ;)

mut nyt pitänee lähtee aamupuuron keitoon ku alkaa viimeiset mukulat heräillä...

Anskuli ja TahvoTiinuli 35+3

Mukavaa hiihtolomaa Anskulin suunnalle...
Ei mun maha oo ainakaa mihinkää tippunu... Oikeestaan ihan jännä seurata, että paljonko toi pollukka tuosta kasvaakaan... Jännä homma toi painon seuraaminen... yleensä se ei oo kohillaan koskaan...
Eilen sain pyykättyä ekan erän vaatteita ja päädyin sitten kuitenkin pesemään sitterin kangasosatkin.. Pari koneellista vielä olis pestävää. Kovasti kateltiin, että pieniä on nuo ihmistaimen vaatteet... Saa sit nähdä kun niitä päälle laittaa, että kuinka se on äheltämistä.
Anskulilla alkaa ajatukset näköjään siirtyä jo lähestyvään synnytykseen ja miten sen sais käynnistymään... Mulla ei oo oikeestaan mitään kiirettä moista ajatella... Haluan olla sen muutaman viikon kotona ja huilata ja sitten vasta alkaa aatella koko nyytin maailmaan tuloa.

Aamulla tuossa laskeskelin, että kun tää päivä on jo alkanu, niin enäää 8 työaamua... välissä hiihtolomaviikko...

senora ja ihime rv 32

Maanantaita mammat!

Anskulin poppoolle mukavaa hiihtolomaviikkoa ja samoin muille, kenellä se nyt onkaan. Meillä päin se on sitten ensi viikolla...

Senora on saanut pestyä pikkuisen vaatteita, ne onkin niin ihania kun ekan kerran saa ne pestä... En sitten tiedä miltä se sitten tuntuu kun pesee niitä monettakokymmenettäkertaaperäkkäin ;-)

Meillä olisi keskiviikkona synnytysvalmennus sairaalassa. Kaksi iltaa on sitten täällä omassa neuvolassa vähän myöhemmin.

Minusta tuntuu kanssa, että massu on laskenut jo jokunen aika sitten? En tiedä voiko niin olla, mutta närästys ainakin on helpottanut. Ja sitten terv.hoitaja kaveri katteli tuota mahaa pari viikkoa sitten ja tuumaili että näyttäis laskeneen...?

Sitten vielä jännitystä loppu ajaksi, sillä mies lähtee etelä-suomeen koulutukseen 38 viikolla... Täytyy oikeesti pitää jalkoja ristissä, ettei vaan kaveri alkais syntyä! Vaikka vallan mahdollistahan se on... Ja me kun asutaan "peräkorvessa" eli sinne synnärille on se 50km matkaa. Huh, no ei pidä vielä panikoida asian kanssa!

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Loviisa 34+1

Jospas Loviisan Masuasukki olis ne täydet 40 viikkoa yksiössään... Tai sitten pitää tarpeen tullen soitella naapuriapua tai taksi..
Ihmeen myöhään noi valmennukset on... Meillä on vasta sit hiihtolomaviikon jälkeen, kun viikkoja on kasassa 35. Ja terveyskeskuksen neuvotteluhuoneeseen meijät huhtimammat on kutsuttu... ei kaikki kaksi mahakasta miehineen :)

Päivää!

Olen täällä omien vanhempieni luona, miehelläkin on jotain työjuttuja tällä suunnalla niin ollaan yhdessä reissussa. Tosi hassua, kun täällä ei ole yhtään lunta. Aurinko paistaa ja ruoho melkein viheriöi. Ei uskoisi että on helmikuun loppu. =)

Enää vajaa 2 viikkoa täysiaikaisuuteen. Mun puolesta saa syntyä koska vaan sen jälkeen. Vaikka toki vauvan kannalta jokainen mahassa vietetty viikko ja päivä on hyväksi. Tosin tämä kaveri on neuvolantädin mukaan viikkoihin nähden aika isokokoinen (ollaan ainakin ylitetty pienipainoisuuden raja 2500 g). Tai miten tarkkaan tuota nyt voi mahan päältä tunnustelemalla edes arvioida.

Toisaalta haluaisi nauttia tästä esikoisen odotuksesta mahdollisimman pitkään. Kun ne mahdolliset seuraavat raskaudet on sitten ihan erilaisia kun on jo yksi/useampi lapsi hoidettavana. Ei ehdi enää keskittyä vaan tarkkailemaan sitä omaa oloa ja haaveilemaan vauvasta. =)

Mun maha ei kyllä taida olla laskeutunut minnekään. Kylkiluissa ryskää ja närästää ihan niin kuin ennenkin. En tiedä voiko laskeutumisesta päätellä mitään synnytyksen ajankohtaan liittyvää. Jotkut vauvat laskeutuu vasta ponnistusvaiheessa ja jotkut taas majailee ties miten kauan syvällä lantiossa.

Juu, pieniä tosiaan ovat ihmistaimen vaatteet. =) Ajattelin että miehelle täytyy pitää rättisulkeiset, vähän selittää mitä nuo vaatekappaleet on jne.

Onko joku teistä ketkä saitte neuvolasta sen vauvan odotus -kirjan jossa on isälle ja äidille omat osuutensa, lähettänyt sen kortin millä piti saada tavaranäytteitä, CD-levy ja kirja ja osallistua arvontoihin? Mä täytin sen lomakkeen netissä jo varmaan 3 kk sitten, mutta mitään ei ole kyllä postissa tullut...

Sannaselle tsemppiä! Ikävää että supistukset kiusaa edelleen. Mutta onneksi ne eivät ole saaneet "vahinkoa" aikaan. Eiköhän se B-vauvakin sieltä ulos tule, kun isoveli on jo raivannut tien valmiiksi. =)

Mukavaa viikkoa!

Riikka 35+2

Riikka: Mä oon miettiny samaa sen Vau-kirjan kanssa... Palautin lomakkeen varmaan seuraavalla viikolla kun kirjan sain... ja oon odotellu että jotain tulis postilaatikkoon, mutta ei mitää... Eihän sitä kahta, että luvata ja toteuttaa... Ja muistaakseni kerkesin ennen ekaa neuvolaa täyttää netissäkin jonku planketin... Ehkä niitä lahjuksia tulee sitten kun vauveli on jo maailmassa ...

Vai meinaa Riikka pitää rättisulkeiset... Mä voisin tulla samoihin sulkeisiin... Tarttis tukiopetusta niitten pikkuisten vaatteiden kanssa... Mutta ehkä noissa valmennuksissa käydään vaatteistoa läpi

Riikka ja senora, sama juttu täällä! Täytin ja postitin heti Vau-kirjan lapun ku tuon kirjan sain, mutta mitään ei ole kuulunut! Sitte päätin toista kuukautta sitten täyttää netissä saman ilmoituksen, ei mitään. Hmh!!:/

Riikka ihan mielen kiinnosta kysyn että saitko sinä sen vauvan odotus -kirjan? minä en meinaan saanu ja luulis et saman kaupungin neuvolois kaikki sen sais, mut ei se näköjäs niin sanottua ole... ja en usko että se on vain ensi synnyttäjille sillä minun kaverit ketkä sen on saanu niin ovat useamman lapsen äitejä... tyhmää :( se ois vaan ollu tosi kiva kirja kun luin sitä kaverin tykönä...

Anskuli

No on aika ihme touhua vau-kirjalta kun ei sieltä näytä kenellekään mitään postia tulevan. Tai sitten ne tulee vasta kun vauva on syntynyt. Toisaalta olisi ihan kiva saada se vauvan syntymästä kertova kirja ennen synnytystä...

Anskuli, mä tosiaan sain sen kirjan (vuosimallia 2007-2008) heti ekalla neuvolakäynnillä. Uskallatko paljastaa missä neuvolassa käyt? =) Mä käyn Kuokkalassa. (Onkohan tästä ollut puhetta jo aikaisemmin?) En tiedä onko kirjasta ilmestynyt jo uusi versio, koska noita 2007-2008 kirjoja oli viety pinkka neuvolan vessaan (!?) vapaasti otettaviksi. Käytännöt tuntuu vaihtelevan aika lailla neuvolasta riippuen. Töissä oli yksi tyttö, joka oli ultrattu aina neuvolalääkärissä. Ja joillain neuvoloilla taitaa olla vähän enemmän perhevalmennustakin jne.

Eilen käytiin mun äidin kanssa "vähän" vauvanvaateostoksilla. Mun äidiltä taisi karata mopo käsistä... =) 56- ja 62-kokoisia vaatteita on jo niin paljon ettei niitä tarvitse ostaa enää ollenkaan. Isompia kokoja on jotenkin vaikea ostaa tässä vaiheessa kun ei yhtään tiedä miten vauva kasvaa ja mihin vuodenaikaan esim. 68-kokoiset vaatteet on sopivia. 80-senttiset näyttää tosi isoilta, melkein koululaisen vaatteilta, kun vertaa noihin ihan pieniin. =)

Tänään ajellaan takaisin kotiin. Jotenkin autossa istuminen tuntuu tukalalta, vaikka ei kai se asento niin kovin erilainen ole kuin vaikka tässä tietokoneella istuessa. Matka kestää noin 3 tuntia ja tullessa kyllä puutui ja turposi sormet ja varpaat. Jaloittelutauko tekisi hyvää, mutta katsotaan malttaako mies pysähtyä...

Aurinkoista tiistaita kaikille

Riikka mä käyn kans kuokkalan neuvolassa :) tosin en kyl huomannu siel veskis niit kirjoja... noh ehkä en ole hokannu kattoo ;) tai sit oon vaan niin sokee ollu joka kerralla :D Mä oon kans kuullu tost et joka nla käynti ultrattu, jopa tässä kuokkalan alueella et tosi tasa arvosta... mut minkäs tekee... ei voi ku valittaa omaan hihaansa... ku ei se kuulu käytäntöön noi tädit on vaan niiiiiiin erilaisia... tosin en tiedä ultraako se toinenkaan täti enää... kun en tiedä nyt ketään joka silä kävisi... mut toi mun täti teki selväks heti et jos ei oo mitää ongelmii ni ei lienen tarvetta ultraankaan :( tyhmää...

noh eihä noit nla käyntejä enään paljoa olis jäljelläkää... miten ie tääl noi käynnit viimeisen kk aikana... aiemmin on ollu jo täs vaihees 2 vk:n välein mut ei tääl vaa... ylihuomenna ois viiminen lääkäri nla... jännityksel odotan kun mun mielestä ny pitäs olla se paino arvion teko ny... tosin tiiä sitäkää... oishan toi kiva kuulla millanen dumbo siel tällä kertaa on odoteltavissa :) ku ei noi edellisetkää mitää mahottoman pienii oo ollu :)

ihanaa lukee kuin osal jo mummot innosunu shoppaileen vauvan vaatteita... meil ei mummot oo moisista innostunu... noh ehkä syy siinä et kyseessä ei ole ensimmäinen lapsenlapsi (meidän suunnalta siis)... mun äidille tää on kuitenki jo 10:s ja anopille 6:s... mä olen täs miettiny jo et miten kertos vauvasta sit näille jotka ei viekä tiedä... kun niitäkin on jopa ihan lähi suvussa ;) esim appi ukko ei tiedä vielä ja minun mummot ja ukit... tädit, sedät ym kuulkoon sit muualta :) mua jännittää kamalasti meidän mummon reaktio, kun sen mielestä 2 lasta on riittävästi ja nyt kun viel ei oo etukäteen kerrottu :) sisko kärähti nyt tulevasta vauvasta kyseiselle mummolle kun siskon mies oli puhunu ukille ohi suunsa :) mummon reaktio oli ollu yllättävän pehmee, oli tuumannu vaan et herra jumala sehä on jo 16:sta lapsen lapsen lapsi, mut voi ku se mummo vaan tietäs et se onki jo sit 17:sta ;) hih...

Mut nä taidan lopetella tän kirjottamisen tältä erää ku on tota tekstiä taas jo tullu ihan riittävästi... asiasta ja asian vierestä :)

mut pakko laittaa viel tähän loppuun viesti jonka löysin netistä jolla me ajateltiin ilmoittaa uudesta pikkuisesta sitten kun se on tullut maailmaan... on sen verran kiva...

"Elämä hentoinen syntyi toiveesta äidin ja isän,
antaen näin meille suuren valoisan lisän.
Lahjoista arvokkain ____(pvm) syliin siirtyi,
___cm ___kg tytölle/pojalle piirtyi."

Anskuli ja TahvoTiinuli 35+4 (hitaasti loppua kohden)

Hellurei Mammat!=)

Piiiiitkästä aikaa ehdin kirjoitella tänne. Lueskellut olen kyllä vähän ahkerammin.
Mun mies muutti Suomeen ja sen paperiasioita hoidellessa on kulunut aikaa. Sit on järjestelty kämppä vauvelia varten.
Tänään haetaan vielä hoitopöytä ja sit alkaakin olla kaikki valmista =)
Paitsi tietysti kaikki rasvat, öljyt, sun muut täytyy vielä ostaa. Tutteja ja muita unohtamatta.
Mä ostin jo joku aika sitten Aventin rintapumpun ja tuttipulloja sekä sellaisen Aventin mikroon laitettavan systeemin millä on hyvä ja nopsa desinfioida pullot ja tutit.
En muista mainitsinko jo, mutta vaunutkin haettiin jo, ja päädyin siis Gessleinen Swing Fi merkkiin. Vaikuttaisivat juuri oikeanlaisilta meille =)

Hoitopöydän suhteen päädyttiin Iskun Möhkö sarjan lipastoon ja hoitotasoon. Tosin käytettynä. Uutena aivan törkeän kallis!

Äitiyslomaa olen viettänyt virallisesti reilun viikon verran, mut kotonahan mä olen ollut jo joulukuulta asti.

Vointi on ollut viime aikoina tosi hyvä. Liitoskivuista ja selkäkivuista ei tietoakaan, nukun yöt tosi hyvin ja muutenkin olo kerrassaan mainio.
Oma osuutensa tietysti sillä, että nyt on tuo mies jeesimässä kotona =)

Eipä tässä sen kummempia. En lähde kommentoimaan nyt mitään, kun ois niin paljon kommentoitavaa etten kuitenkaan muista kaikkea =)

Voikaahan hyvin!!=)

Hupsis, 32+4

Mulle ainakin tuli se vau-kirjan paketti, missä oli siis jotain vaippanäytteitä, kirja synnytyksestä, cd-levy yms.. Kun laitoin sen postiin niin ehkä kuukausi meni että tuli, ja olen laittanut sen varmaan postiin aika lailla samaan aikaan kuin te, korkeintaan ihan pikkusen aikasemmin.

ps. siinä tulee tuo kirja synnytyksestä mukana, joka on siis myös vau-kirja, niin siellä on jälleen sellainen lappu, jolla voi tilata vauvalle ensimmäisen paketin ilmaiseksi, mutta postikulut pitää maksaa.. Niitä ei muistaakseni tuosta ihan alkupakkauksesta tarvinut edes. Tässä seuraavassa paketissa tulee muistaakseni vauvalle semmoinen pehmo-kirja ja joku vauvan kasvot-kirja. sitten tulee myös joku lelutesteri, eli voi koittaa ettei lelut ole liian pieniä vauvalle ja muistaakseni siinä oli vielä joku juttu.. Ei vain ole voinut vielä itselle tilata tuota, kun vauva ei ole syntynyt ja siihen pitää laittaa syntymäaika ja nimi.. Eli saa odotella vielä milloin päästään sekin tilaamaan..

Mutta siis ei ollut tarkoituksena mitenkään leuhkia, että täälläpä ollaan saatu, vaan kertoa että sen siis ihan oikeasti joku on saanut. :) Kai sinne vau-kirjan toimitukseen voi soitella ja kysyä että mikä nyt on?

Neuvolaterkut tältä aamulta. Painoa oli tullut melkein kolme kiloa kahdessa viikossa, APUA! Eli tekee viikkotahtiin 1450g. En tiedä mistä moinen kertymä saalis on tullut, mutta nesteet on ruvennut ainakn kertymään. Sf-mitta oli 30. PIssa puhdas ja RR 128/66, hieman sekin nousussa, kun mittailtu tähän asti 100/50 luokkaa? Sydänäänet hyvät, pulssi siinä 135-155 tienoilla. Kaikki kunnossa siis.
Juteltiin neuvolan tädin kanssa yövalvomisista, kun olen ruvennut keikkuun yöllä pystyssä. Ehdotti etten nukkuisi päiväunia, jotta yöllä uni tulisi, mutta epäilen!
Juteltiin myös vauvan tulemisesta kotiin ja kuinka isosisko mahtaa suhtautua tulokkaaseen. Aika msutasukkaiselta pakkaukselta tuo meidän likka vaikuttaa, mutta saas ny nähä si!
Ei kai tässä nyt muuta. Parin viikon päästä on vika lääkäri ja sit alkaakin 1xvkoon käynnit neuvolassa...

Riikka ja Sannanen: Laitoin mailia vaukirjaan... ja sain vastauksen että heidän pakettinsa olisi pitänyt tulla jo... Laittoivat uuden tilaukseen... kuulemma jotai tavaraa oli yhteistyökumppaneiden paketeista puuttunu... Mutta ehkäpä jo vapuksi tulee postia... Mä muistelen muuten kans että oisin täyttäny kaavakkeen netissäkin... Omituista touhua...

Jepallakin päivät vähenee kivasti...

Terveiset aamuisesta neuvolasta! Painoa ei ollut kertynyt parin viikon aikana kuin 200g eli taitaa alkaa tasaantumaan tuo painon nousu. Turvotusta ei nyt ole ollut, mitä nyt joskus iltaisin jotain pientä nilkoissa... Sf-mitta oli sama kuin viimeksi eli 31. Johtuu siitä että vauva on kääntänyt itsensä vinottain tuonne oikealle puolelle, eli pää on enemmän vasemmalla puolella, selkä ja peppu oikealla puolella mutta rt:ssa edelleen. Pissa puhdas ja RR 122/70. Sydänäänet olivat hyvät, mutta syke oli taas aluksi vähän korkealla, kun liikehti kovasti ennen mittausta (160-167).

Niin ja meillä piti olla tänään se kotikäynti mutta se muutettiin neuvolakäynniksi, kun muuton jälkeen meillä tuolla toisella paikkakunnalla tullaan kotikäynnille, niin ei nähty sitä nyt tarpeelliseksi...mentiin sitten keskustelemaan parisuhdeasioista ym. terveydenhoitajan kanssa, jotta asiat kuitenkin saatiin käytyä läpi. :) Mulla alkaa ensi viikolla 1xviikossa käynnit ja se synnytyksen suunnittelu on 10.3. kun mulla viikkoja 37.

Tuosta vaukirjasta niin enpä ole minäkään saanut sieltä vielä mitään...ajattelinkin jo että on se kumma jos mulle ei mitään sieltä tule ja muille tulee, mutta mukava kuulla etten oo ainoa. :) Tässä sitten saadaan vieläkin odotella...sen synnytyskirjan ottaisin mielelläni minäkin ennen kuin pikkuinen syntyy :/

Hupsista...Mukavaa kuulla että olet saanut miehesi vihdoinkin tänne suomeen! =) Kyllä se mies on aika korvaamaton apu noissa kotipuuhissa, ainakin mulla ja varsinkin näillä viikoilla, kun ei tahdo paikat enää kestää eikä jaksa tehdä kaikkea yksin... Ja teillä tuntuu olevan asiat kunnossa vauvaa varten, hienoa! :)
Meiltä puuttuu vielä se rintapumppu, itkuhälytin, patja vauvan sänkyyn ja sitteri (olikohan vielä jotain muuta)...vaatteita me ei nyt enää ostella valmiiksi, vaan katsellaan sitten synnytyksen jälkeen jos jotain vielä tarvitaan lisäksi :) ja tuleehan niitä varmasti lahjaksikin. Viikonloppuna saatiin alesta halvalla unipukuja, potkupukuja ja bodeja...hankittiin pieniä kokoja (50 ja 56). Aika lailla ovat isoja nuo 50 vaatteetkin kun vertasin h&m:n 56 vaatteisiin, joten taitavat mennä sitten vähän kauemminkin...halusin vaan hankkia tuollaisia pienempiäkin vaatteita kun eivät ole sitten niin ylisuuria pienen päällä =) mutta toisaalta eivät kyllä sitten pitkään mahdukaan...mutta kun halvalla sai niin en voinut vastustaa kiusausta ;) olivat niin suloisia :D
Mites muut...oletteko hankkineet noin pieniä kokoja??

ellastiina 35+1

Eli tässä lopussa pätkä saapuneesta mailista... Mutta sitä minä ihmettelin, kun saapuneessa mailissa kerrottiin mun tilauksen tulleen jo toukokuussa ja siitä 2kk kuluessa ois paketin pitäny tulla... Hittolainen ei meijän kalenterissa ainakaan ole elokuun ja helmikuun välissä yhtään toukokuuta... Vuotta en hoksannu kysyä... Mutta se keskeytynytkään raskaus ei ollut toukokuussa... Mutta ottakaa yhteyttä vaukirjaan... yhteystiedot on tossa lopussa.

Ilman muuta kannattaa ottaa meihin yhteyttä, mikäli pakettia ei jostain syystä kuulu.
>
>
> Ystävällisin terveisin,

> Vau'kirja
> Asiakaspalvelu
> ********************
> Vau'kirja
> PL 1360
> 00101 Helsinki
> puh. 0205 388 502 arkisin klo 8-16, 16 jälkeen vastaaja
> fax 0205 388 590
> asiakaspalvelu@vaukirja.com
> www.vaukirja.fi

Senora, sais tuo aika silti nopeammin kulua :) Olen kyllä aika malttamaton ihminen, joten minulle ainakin tämä jo riittäisi :D Millaakin, kun odotin, niin odotusaika tuntui ikuisuudelta. Ajattelin, että kuolen tylsyyteen jo ennen vauvan syntymää. Varsinkin, kun odottelin ensimmäisiä liikkeitä :D Huh, nyt osaa jo ehkä nauraakin vähän itselleen, mutta odottavanaika on tunnetusti pitkä :)

Tulipa tuossa vielä mieleeni, kun tongin noita vanhoja tuttipulloja, että tässä pari asiaa mitkä (minusta) kannattaa hommata valmiiksi:
* maidonkerääjä
* PIENIÄ minigrip pusseja! Näihin saat kätevästi laitettua äidinmaitoa pakkaseen talteen. Ja sulatat nopeasti pienenmäärän maitoa lämpöisen vesihanan alla! Äidinmaito säilyy muistaakseni pakkasessa 3kk ja se sulatettu maito tais säilyä vain sen päivän. Eli kannattaa tosiaan pakastaa maitoa pienissä erissä.
Tuo maidonkerääjä on tässä aika kiva apualainen. Tuohon kerääjään valuu toisesta rinnasta maito talteen, kun syötät toisesta.... :)

Meillä ei ole montaa vaatetta, jotka olisi kokoa 50, ehkä yksi body ja kaksi uniasua. Koosta 56 rupeaa olemaan esim. 3 body yms. koosta 60 eteenpäin alkaakin sitten kaapit tursuilemaan. Muistelen, että Millalle meni ehkä kaksiviikkoa koko 50 :)
Tai sitten muistelen omiani, mutta ihan minimaalisen ajan meni kuitenkin. Koko 80 tuntui olevan ikuisuuden käytössä :)

- Jepa ja Väkkärä

Meillä on 1-2 50senttistä pukua... muutama oisko ne sit 56 senttinen... 60 senttisiä löytyy jo vähän enemmän... eikös ne äippäpakauksen vaatteet alkanu 60 sentistä...

Eilen taas kattelin noita vaatteita ja yritin jo laittaa erilleen niitä kotiintulovaatteita... Pitää varmaan taas kaivaa netistä esiin joku vaatelista, mitä pitäis pukea päälle... Tässä vaiheessa hankala aatella tuonne huhtikuun loppuun... Kun ei taas yhtää muista, millaisia kelejä sillon on... Nyt on 12 pakkasta, ja vaateläjä näyttää tosi pieneltä... Mut parempi varmaan ottaa liikaa vaatetta mukaan ja jättää sit osa pukematta...

Viime yö oli järkky... ensin veti toisesta jalasta reidestä suonta... ja kun sen sain taltutettua niin sitten veti toisen jalan pohkeesta... Mistähän nuokin kohtaukset tuli??? Sit kun niistä pääsi, nii alko närästää... piti käydä juomassa Samarin, kun en vielä oo saanu rennietä ostettua... Onneksi ei tuo närästys oo kuin ehkä joka toinen viikko kerran... ja toisinaan menee ohi ilman mitää... sit ku sain olon muuten hyväksi ja pääsin uneen nii heräsin nännisärkyyn... joka sit sekin vaihtui toiselle puolelle... En tiijä ottivatko kylmää vai oliko jotai kasvukipua... Sen ainaki oon huomannu että vedosta eivät tykkää yhtää... Nyt pitäis ruveta pukemaan ja kiitää töihin... On sijaisen kans ihan sähäkkä päivä tiijossa..

Meillä ei ole yhtään 50-senttistä vaatetta. 56-, 60- ja 62-senttisiä onkin sitten niin että kaapit tursuaa. Ajattelin että jos tämä vauva tulee yhtään äitiinsä niin se ei ole mikään rääpäle =) (omat syntymämitat 4150g ja 52 cm...), ja voi olla ettei 50 cm vaatteet edes mahdu päälle. Onhan nuo 56 cm aluksi isoja, mutta eiköhän niillä pärjää. Ja jos ei pärjää tai jos sieltä tuleekin pikkuinen kaveri, pitää sitten ostaa pienempiä vaatteita. Lindexin vaatteet kutistuu mun mielestä aika paljon ekassa pesussa.

Jaa, pitääpä laittaa sähköpostia vau-kirjaan, jos se paketti sitten tulisi sieltä joskus...

Anskuli, mulla on vika lääkärikäynti ensi viikolla. Ja sen jälkeen pitäisi olla käynnit kerran viikossa. Tai oikeastaan mun olisi varmaan pitänyt käydä viime viikollakin, mutta terkka vaan sanoi että eiköhän tuo 2 viikkoa ole ihan hyvä väli, ota vaan sitten heti yhteyttä jos tulee jotain...

Senora, mulla oli jossain vaiheessa raskautta rinnat aika kipeät. Ne ei tykänneet yhtään kylmästä, välillä vihloi tosi kipeästi. Kannattaa pitää varustus lämpimänä, koska rintatulehdus voi tulla jo odotusaikana ja sille altistaa kai nimenomaan kylmä.

Mäkin olen miettinyt jo vauvan kotiintulovaatteita. Mulla on hankittuna kevyesti topattu velour-haalari. Sen alle ajattelin "verkka-asun" (takki ja housut), pitkähihaisen bodyn ja sukkikset. Sitten tietysti myssy päähän ja tumput käteen (haalarin lahkeensuut on umpinaiset). Ja vielä joku peitto kaukalon päälle. Mutta saa nyt tosiaan nähdä miten kylmää silloin on... Omat kotiintulovaatteet on varmaan samat missä synnärille lähdetään.

Rintapumppua en meinaa hankkia etukäteen. Käydään kyllä miehen kanssa jossain kaupassa katsomassa millainen sitten tarvittaessa pitää ostaa. Saakohan Avent Isis -pumppua muuten marketeista?

Eilen "tajuttiin" miehen kanssa että meille on siis _ihan oikeasti_ tulossa vauva. =) Kämppä alkaa olla täynnä kaikenlaista tarviketta ja laskettuun aikaan on enää reilu 4 viikkoa aikaa. Välillä meinaa iskeä paniikki, että saisiko tän vielä jotenkin peruutettua... Mutta toisaalta odottaa innoissaan että pääsisi vihdoin tutustumaan uuteen pikku-ihmiseen.

Vinkiksi muuten, että Neloselta tulee ma-ke klo 13 ohjelma "Meille tuli vauva". Siinä näytetään erilaisia perheitä/pariskuntia joille tulee vauva. Sarja on kanadalainen, ja jotkut sikäläiset käytännöt tuntuu tosi kummallisilta. Mm. se, että sairaalasta lähdetään kotiin yleensä seuraavana päivänä, vaikka lapsi olisi syntynyt yöllä. Miehet murehtii vaan sitä miten rahat riittää, tai on muuten vaan vähän omituisia. =D

Riikka 35+4

Heissan, taas jäänyt kirjoittelu, mutta olen kyllä käynyt lueskelemassa kuulumisianne :) Palailtiin su mummolasta ja on mennyt alkuvko ihan toipumiseen, kun nukuin yöt huonosti ja tietty en siellä nukkunut päikkäreitä..

Viime vkon ke oli neuvola ja painoa tullut enää 100g/vko, sf 29 ja verenpaineet ja kaikki muu ok. Terkka ultrasi ja kovasti yritti urkkia sukupuolta ja hänen "arvaus" oli, että tyttö olisi tulossa ;)

Mää en vissiin tajua vauvan tuloa ollenkaan, kun en ole edes ajatellut mitään kotiintulojuttuja..no onhan tässä vielä aikaa. Ikkunanpesua ja uusia verhoja olen hankkinut..ja suursiivousta suunnitellut..ehkä sitten alan laittamaan vauvan kamoja kuntoon ;)

Minun mielestä kannattaa hankkia sellainen yöpaita, jossa olis yläosassa napit, jotta imettäminen on yöllä helppoa. Ostinkin itselleni uuden tällaisen..niin sitten voi nukkua suunnilleen napit repsottaen ;)

Olen ajatellut käydä loppuvkoilla vyöhyketerapiassa, niin tein esikoiseltakin..ja kaikki temput otan kans esiin ettei mene yliajalle ;) Vaikka eipä niistä taida olla hyötyä..

Mää "pelkään" maidonnousua ja mahdollista jälkiturvotusta, jotka jääneet esikoiselta ikävinä muistoina..jospa nyt selviäis näistä helpommin.

Mulla on ollut neuvola 2vkon välein 30 vkolta ja ens vkolta siis rv 36 viim. lääkärineuvola ja siitä käynnit kerran vkossa..

maruska rv 35+2