HUHTIMAMMAT-MAHTIHUMMAT -08

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
loviisa meijän pikku poikasten ikäero on n. 2v 6kk :)

Sannenen voimia sulle vauva arkeen, yksin on varmasti aika rankkaa kahden pienen kanssa... mutta parempi yksinkin kun retuperäisen miehen kanssa... onneksi sinulla kuitenkin on äiti joka auttaa...

Ulkopuolinen mä käyn kuikkimassa senoraa tuolla ex-kermiteissä ;)

Meidän vauva arkeen ei juurikaan mitään uutta... pikku mies on ollu aikas kiukkunen parina päivänä taas... aamut ja aamupäivät menee kohtuu hyvin mut sit iltapäivästä alkaa paha päivä... se on ollu ny aika rankkaa ku sillo ei kelpaa ku äidin syli ja huvi tissi :( edes tuti ei kelpaa... muute kyl joten kuten syö tutia... tuttipulloon vaan ei vieläkään ole oppinu... pitää vaan toivoo et maito riittää...

mut nyt meen häätää tota viimeistä koulukasta kouluun :)

Anskuli ja "Tahvo" 6 vk 6 pv

Sannaselle voimia oikein paljon! Hyvä, että sinulla on äiti, joka auttaa! :-)

Meillekään ei kuulu sen kummempia vauva-arkeen. Vähän on ollut hässäkkää, kun sisko oli vierailulla, mutta nyt on taas arki koittanut. Tytteli on nukkunut yöt edelleen tosi hyvin; toissa yönä heräsi vain kerran! :-)

Ulkoilu on vaan meillä vähän vähentynyt, kun siellä on siitepölyä ja mä saan hirveen allergiakohtauksen kun menen ulos. Mitään lääkkeitä ei oikein voi ottaa kun imettää...tai niin muistan esikoisen ajoilta. Vain nenäsumutetta ja silmätippoja kai sais ottaa, mut eniten mua vaivaa hengenahdistus. :-(

Meidän neiti on onneksi oppinut syömään pullostakin. En vaan tiedä mikä siinä on kun aina kun lähden yksin jonnekin (tasan 2 kertaa olen mennyt) ja jätän tytön miehelle hoitoon, niin pian mies jo soittaa mut takas kotiin, koska tyttö itkee niin hillittömästi eikä suostu syömään pulloa kun mies antaa. Nyt ollaan sit yritetty tehdä vähän enemmän niin, että mieskin hoitaisi tyttöä, koska aiemmin hän on keskittynyt enemmän tuohon meidän isompaan poikaan. Mutta kai se luonnollisestikin menee niin, että äiti hoitaa vauvaa enemmän...

-marianne & pikkutyttö (5vko ja risat)

marianne[/b ]Mulle annettiin astmalääkitys hengenahdistukseen kun ei voi syödä allergia tabuja, mut mul kyl ollu astma muinoin ja se oireilee enään allergian yht. joten se voi olla syy siihen... mut kannattaa kysyy lääkäristä oisko jotain ahistukseenkin... Meillä kans isä hoitaa pää asiassa isomman pikku ukon... mut meil tahtoo olla niin et vauva rauhottuu paremmin isän sylis ku on kiukku kiukku... nälkä kiukkuun voi auttaa vaan äiti ;)

Anskuli taas :)

Ihanan söpöjä sannasen pojat! Hurjasti tsemppiä ja jaksamista, onneksi saat apua äidiltäsi.

Meillä on meneillään pojan nukuttaminen. Väsynyt on mutta unta vastaan taistellaan kaikin keinoin. Ja sitten kun väsyy liikaa, alkaa taas hirveä huuto. Eikä se meinaa enää rauhoittua edes tissille, mikä ennen toimi aina. Ja johan kuuluu pinnasängystä taas kitinää. Huoh... =)

Riikka ja poika 7 vk+

Tsempitystä poikkean sannaselle myös laittamaan!!! Poijjaat on kyllä lutuisen näköisiä ja vauhdikkaita myös...

Meillä pikkuinen kanssa kitskuaa ja itkee, parhaillaan isukin sylissä kiikkustuolissa. Mikä lienee, massu täynnä ja vaippa puhdas... Nooooooh, jospa hyytyis kohtapuoliin.

Hyvät yöt kaikille!

loviisa

No löysinhän minäkin tänne, kiitos vaan!=) Muistaakseni Marianne tästä vinkkasi.
Lueskelin eilen odottajien puolella vielä teidän juttuja.

Niin, kertaan täälläkin, että meidän pieni punatukkainen tyttö syntyi 9.4. klo 12.17.
Strategiset mitat olivat 3320g ja 50cm. Apgar 9/9 ja pipo 33cm.

Kirjoittelin synnytystä edeltävänä iltana vielä, että tuskin tästä mitään tulee, vaan tulipa kuitenkin.
Kahteen asti yöllä valvoin suppareitten takia, ja sitten ne loppuivat. Menin nukkumaan ja heräsin hieman ennen viittä kamalaan viiltävään supistukseen. Nousin vessaan ja pikkareihin hulahti jotain joka sairaalassa todettiin lapsivedeksi.
Soitin äippäpolille, herätin miehen ja esikoisen ja läksimme. Matkalla sairaalaan jätettiin esikko mummolaan.
Kun pääsin sairaalaan niin kohdunkaula oli hävinnyt ja olin sen sentin verran auki. Lapsivettä valui koko ajan ja sinne sitten jäätiin.
Pääsin ammesaliin ja ammeessa loikoilin tunnin verran. Supistukset oli säännöllisiä ja siedettäviä, mutta kovenivat pikkuhiljaa.
Siinä mentiin aamuun asti. Kuunneltiin radiota ja vitsailtiin=)
Kymmenen jälkeen oli jo sellaiset tuskat, että pyysin pc-puudutuksen. Se vei supistukset tunniksi. Tässä vaiheessa olin vajaa 4 senttiä auki.
En tosiaan muistanut miten järkyttävä kipu supistuksista tulee. Puristin miehen käden muussiksi ennen ekaa puudutusta.
Olisin ottanut toisenkin pc-puudutuksen, mutta lääkäri ei ehtinyt tulla sitä laittamaan.
Tunnin aikana avauduin yli 8 senttiin asti, ja kivut oli sen mukaiset kun puudutus lakkasi. Höngin ilokaasua ja kätilö laittoi pudendaalin. Tällä hetkellä olin jo aivan auki.
Mulle ei tullut ponnistustarvetta ollenkaan ja kätilö sanoi että supistuksen aikana voin varovasti ponnistaa ja jos ponnistus vie kipua pois niin sitten voin jatkaa.
Ja minähän jatkoin. 2 minuutin ponnistamisen jälkeen pieni ihana tyttö oli syntynyt.
Tässä tiivistelmä mun synnytyksestä.
Kokonaiskesto oli vähän yli 7 tuntia.
Aivan ihana kätilö ja vielä ihanampi mies apuna synntys oli miellytävä kokemus.
Ei repeämiä, ei tikkejä.

Typy mönki ihanasti rinnalla ja osasi heti imeäkin.

Tästä on siis jo pian 6 viikkoa ja tosi hyvin on mennyt. Tyttö, jota toistaiseksi Sohviksi kutsun, on rauhallinen tapaus. Syö ja nukkuu, mahavaivoja ei juurikaan ole.
Yöt nukkuu hyvin, herää kerran tai kaksi.
Pari yötä on ollut vähän levottomampia.

Ja niin, siis ONNEA meille ihan kaikille suloisten vauvojen äideille!!=)
Taisi olla poikavoittoinen porukka...?

Ellastiina, millainen kokemus sulle jäi KHKS:stä?? Mulla on vain pelkkää hyvää sanottavaa tältä toiseltakin kerralta. Taas ihana henkilökunta niin synnärillä kuin vuodeosastollakin.
Ihanaa kun siellä on kaikki huoneet vaan 2 hengen huoneita. Paljon rauhallisempaa oli nyt. Onneksi mulle sattui vielä mukava huonekaveri=)

Kaikki muut on jo nukkumassa, pitäis kai munkin mennä!

hupsis ja sohvi

Täällähän on ollu hiljais eloa :) Mitäs kaikille vauvoille ja äideille kuuluu?
mä oon ite aika väsy huonosti nukuttujen öiden jäljiltä... vauva on nuhainen ja sen ja masu vaivojen myötä on tosi kärttyinen... eilen illalla sain n 23 aikaan rauhoittumaan ja nukkumaan, siihen saakka oli todella itkuinen :( yön nukkui onneksi hyvin ensin nukkui 4,5 tuntia ennen ku heräs syömään, sit tankkas parin tunnin päästä... jonkin aikaa yöllä valvoi ennen kun yö tankkauksen aika oli... ite vaan en osannu nukkuu niitäkään väkejä mitä vauva nukku ku ns. piti vahtia nuhaista vauvaa... voih... no jospa tämä tästä...

Iltapäivällä pitäs kestitä neidin synttäri vieraita... eikä oo yhtää hajuu kuinka monta tyttöö tulos... 8 kutsu mut niist 3 on ilm et onko tulos vai ei noh onneks kaik ilmoittaneet on tulossa niin ei ihan yksin tartte juhlia...

Nyt jatkamaan aamu hommia ja herätteleen esikko niin saa senki koulu tielle... neiti jo lähtikin... sit pitä kaks pienintäki pukee ni päästäs kerhoon lähtä... tänään piti olla retki pv, mut alettiin liian myöhään kyseleen paikkoja niin ei päästykää enään minnekää :( joten nyt meijän reitki on kerhon pihaan makkaran paistoon ;)

Aurinkoista perjantaiaamua

Anskuli ja öhmötti J....

Eipä tänne mitään kovin ihmeellistä kuulu. Poika on alkanut enemmän seurustella, katsella ympärilleen, jokellella ja hymyillä. Hänen kanssaan voi tehdä siis jo vähän muutakin kuin vain huolehtia peruspalveluista (ruoka, vaipat, uni). Isohan tuo jo on, eilen oli neuvolaryhmä ja punnitsin siellä pojan. Vaaka näytti vaatimattomat 6400g. Meillä on siis oltu ruoka-aikaan kotona. =) Tiistaina on 2 kk neuvola, sitten saadaan pituuskin mitattua.

Ollaan edelleen nukutettu poika illalla omaan sänkyynsä. Joskus kestää kauemmin että saa unen päästä kiinni, joskus nukahtaa melkein heti. Eilen kävi yöunille 21.30 ja heräsi ekan kerran syömään vasta klo 3. Äiti oli aika ihmeissään (ja tissit kivikovina). =) No seuraava syöttö olikin sitten jo parin tunnin päästä edellisestä. Ja klo 6 poika olisi ollut ihan valmis heräämään uuteen päivään. Mutta onneksi taintui tissille ja herättiin vasta klo 8.30.

Sunnuntaina on ristiäiset. Outoa ruveta kutsumaan poikaa oikealla nimellä. =)

Mukavaa viikonloppua!

Riikka ja poika 7 vk 4pv

Jopas täällä onkin hiljaista, onkohan kaikki niin väsähtäneitä ja kiireisiä vauvojen kanssa, että ei ehdi kirjoitella.

Ompas Riikalla potra poika :) Meidän neiti painoi 6 vkon iässä 4150g ja näyttikin niin pieneltä kun näin samanikäisen vauvan, jonka syntymäpaino oli ollut 4100g.

Meillä on vielä kaikki päivät kovin erilaisia..toisinaan nukkuu paremmin ja toisinaan taas pieniä pätkiä. Alkuyön nukkuu hyvin, mutta aamuyöt levottomia..mikä on kait aika tyypillistä. En kyllä valita, kun esikoisen kanssa ei auttanut kuin nousta ylös 5 aikaan..nyt sentään torkutaan välissä ja ähistään ja vähän saattaa itkeäkin, mutta ei onneksi suoranaista karjuntaa.

Lähdetään koko perhe retkelle eläinpuistoon, kun esikoinen herää unilta ja syömässä käydään myös jossain :)

Aurinkoista sunnuntaita :)

Heissan,
eilen jo yritin tänne kahteen eri otteeseen kirjoitella, mutta aina se jäi kesken. Kiitos suloisen tyttövauvan, joka pitää äiskän itkuillaan kiireisenä ja kädet sidottuina. :) Voi ei, taas se kitinä alkaa. Just kun pääsen tekemään jotain omaa...
Kirjottelin tuonne odotus-puolelle jokunen viikko sitten sektiosta johon kohdallani jouduttiin päätymään yllättävän perätilan vuoksi. Tyttö on siis kolme viikkoa vanha, 5.5. syntyi. Pituutta 48cm ja painoakin oli tuolloin 3060g. Nyt jo tullut kummasti kaksoisleukaa äiskän rintatulehduksesta huolimatta. Maito taitaa siis olla kermaa. :)
En varsinaisesti tähän ketjuun siis kuulu, mutta olihan meilläkin tuo laskettu aika huhtikuun puolella, 23. päivä. Eilen ajattelin pientä pahaa oloani purkaa tänne kirjoittamalla, mutta tänään se olotila on jo kaikonnut. Taitaa äiskän olo mennä tytön masun tilan mukaan. :) Kun toisella oikein on kipuja, niin ei sitä hymyllä voi katsella...
Viikko sitten aloitettiin Jekovitin käyttö höystettynä Gefilus-kapseleilla ja sen myötä sitten tuli nuo masu-kivutkin. Liekö yhteyttä asioilla...
Tutin käyttöä alotettiin pari päivää sitten kokeilemaan, kun itkeskelee niin paljon ja rinnalla vain on tyytyväinen, mutta pulauttelee niin paljon, jotta mietittiin, ettei tyttö nälkäinenkään varmaan voi olla. Imemisen tarpeen vuoksi ilmeisesti rinnalle vain rauhottuu...? Tutti ei oikein pysy suussa, toisinaan kaaressa lentää lattialle. Voiko vauvaa pitää rinnalla sitten koko aikaa? Äiskälle se on aika raskasta.. Mutta mitäpä minä en tekisi pienen nyytin eteen.. :)

Huih, sainpa purettua edes hieman itseäni. Kiitos, jos jaksoit lukea. :D

Tänään olen saanut jopa syötyäkin ja näköjään tämän kirjoituksenkin valmiiksi. Eilen jäi kumpainenkin väliin... Päivät on niin erilaisia. :)
Aurinkoista viikon alkua kaikille! :)

Jaanu tervetuloa :) ei sen ole väliä milloin vauva on syntynyt joukkoon vaan ;)
Meillä vauva on kans aika tissi riippuvainen ja on tissil välil vähän väliä... mä sain onneks ny pojan oppimaan tutiin ja tutti pulloon... tosin ne ei kelpaa kun todellisessa imu vimmassa ja nälässä...

Enää 4 päivää ristiäisiin... ja mulla vielä lieviä vaate ongelmia :) miehelle pitäs ostaa housut samoin esikolle... muille onneks onkin jo vaatteet... noh pian on sekin ohi...

mut nyt meen tekee koti hommia kun pikku mies nukkuu...

Anskuli ja öhmötti J...e

Heissan!

Pari (tai jotain) päivää sitten yritin kirjoitella tänne, mutta ei onnistunut kai jotain häikkää täällä ellien päässä?! Harmillista, kun niin harvoin ehtii ylipäätään koneelle!

Vai että Anskulin herran ristiäiset ovat tulevana vkl! Sama homma täällä, että vaatteet aiheuttaa päänvaivaa jo valmiiksi, vaikka juhliin on meillä vielä kolme viikkoa.. Mites Riikan perheen ristiäiset sujuivat?

Mukavaa oli kuulla sinun Hupsista ja tytön kuulumisia!

Mitenkä Jaanu olet toipunut sektiosta? Meidän poika syntyi myös sektiolla, kiireisellä sellaisella. Ja minulla toipuminen oli kyllä alkuun yhtä tuskaa. Ja maidon tuotannon kanssa on myös ollut ongelmia, ei millään riitä, vaikka kuinka imettää... Joskus vissiin tuo leikkaus sitäkin hidastaa, nyt tulee kuusi viikkoa täyteen, joten kai sen maidon pitäisi alkaa "roiskumaan" jos meinata!? Yöt melkein jo selvitään omalla maidolla, mutta päivisin on vielä korvikkeita vaan lämmiteltävä :-(.

Huomenna oiskin sitten jälkitarkastus.

Väsymys alkaa saada otteen tässä mammassa... Poika nukkuu alkuyöstä neljä tuntia, mutta minä en saa unta! Odotan, että kohta on kello kaksi ja syötön aika, riittääkö maito, nukahtaako poika uudelleen jne... Ihan karmeeta! Ja loppuyön kaveri sitten kukkuu melkein kokonaan valveilla, pieniä vajaan tunnin torkkuja vaan ottaa! Päivälläkin unoset on sen verran lyhkäsiä, ettei itse saa nukutuksi tai sitten joku soittaa tai tulee käymään tai jotain. Isästäkään ei paljon apuja ole, kun on töissä, en raaski herättää... Noh, kai tää tästä... Uskomatonta miten unen vähyys vaikuttaa negatiivisesti mielialaan. Ja että siitä tulee tällainen kierre, seuraavaa yötä saa pelätä jo edellisenä aamuna!

Mutta valitukset sikseen ja mukavaa päivää ja aurinkoista mieltä toivottelee
loviisa

Meillä oli tänään neuvola. 2 kk mitat ovat 6250g ja 61 cm. Päänympärys 42 cm. Pyysin reseptin rotavirusrokotteeseen, päädyttiin siisn kuitenkin ottamaan se. Eka annos annetaan tosin vasta 3 kk neuvolassa, vaikka kai se kannattaisi antaa mahd.pian.

Mulla oli myös jälkitarkastus ja siellä kaikki kuulemma ok. Tosi pikainen kurkistus vaan tuonne alapäähän ja se siitä. Otin reseptin minipillereihin, saapa nähdä koska niille tulee tarvetta...

Jaanulle jaksamista! Meillä oli ihan samanlaista juurikin 3 viikon iässä. Monella vauvalla on silloin ns. tiheän imun kausi. Tuntui tosiaan että poika vaan roikkui rinnassa kiinni. Ja välillä käytti äitiä ihan vaan tuttina. Mutta onneksi sitäkin kesti vaan aikansa. =)

Loviisalle myös jaksamista! Voisitko vaikka viikonloppuna järjestää niin että miehesi hoitaa sen ekan syötön, että voit käydä rauhallisin mielin nukkumaan? Ja vierailijoille tai soittelijoille voi sanoa että sopisiko joskus muulloin.

Olen nyt pari päivää ihan kaksin pojan kanssa kun mies lähti työmatkalle. Vähän hirvittää mitä tästä tulee, normaalisti alan vilkuilla kelloa jo hyvissä ajoin iltapäivällä ja odotella miestä kotiin. Ja iltaisin tuo onkin ollut pojan kanssa ihan kiitettävästi.

Jaaha, kutsu käy.

Riikka ja poika 8 vk

morjens...

Meillä Tirppa on kuukauden ikäinen ja kovasti näyttää omaa tahtoa olevan... Kiireellisestä sektiosta johtuen (?) maitoa ei tunnu riittävästi tulevan. Päivällä annankin lisämaitoa. Yöt yritetään pärjätä rintamaidolla. Neiti aloittaa illalla tankkauksen hyvissä ajoin - viimeistään seiskalta. Nukahtaa ehkä ysiltä. Aloitamme syönnin sängyssä, mutta loppusyöttö istuultaan, saapi neiti maata rinnalla mahallaan ja luttuuttaa... VÄlillä meinaa tulla raivarit, kun maito ehtyy... mutta aina on sit lopulta nukahtanu. Alkuyön nukkuu omassa kopassa. Herää kahden-kolmen aikaan syömään ja nukkuu loppuyön vieressä. yösyöntiin saa hyvinkin varata tunnin aikaa. Puoli kuudelta herää sitten uudelleen ja silloin noustaankin vaipanvaihtoon ja aamusyönnille. Nyt oon jo muutamana aamuna saanu itsekkin aamukahvit juotua... Päiväunet on vähä kauhun paikka. Neiti nukahtaa syliin eli siis rinnalle ja kun siitä siirtää nukkumaan koppaan tai vaunuihin niin herää.. Aikamoista rumbaa...
Useimmiten ei nettiin kerkiä kuin pikaisesti ja silloin tosiaan käyn kirjottelemassa ex-kermiteihin.

Jokos Riikan poika on 8 vk?? Ja Anskulillakin ollu jo ristiäiset?? Laitappa viestiä mikä tuli nimeksi... Käyn ainaki joka toinen päivä mailit lukemassa...

Kiva kuulla senorankin kuulumisia! Vaikka käynkin vakoilemassa sua tuolla exissä. =)

meidän ristiäiset meni ihan kivasti. KÄytiin pienessä "sivukirkossa" hoitamassa varsinainen kaste ja kahvit oli sitten meillä kotona. Ihana tilaisuus kaiken kaikkiaan, pappikin oli tosi välitön ja mukava. Poika huusi toimituksen aluksi (vieraan kummin sylissä) mutta rauhoittui sitten mun syliin ja saatiin homma hoidettua mallikkaasti. =)

Huoh, meillä kesti nukuttaminen äsken melkein tunnin. Hirveä huuto alkoi kun pistin pojan sänkyynsä. Ei puhettakaan että olisi nukahtanut sinne itsekseen kuten tähän asti. Eikä meinannut millään rauhoittua, hysteerinen raukka parka. Taisi olla yliväsynyt. Muutaman kerran kokeilin sylissä rauhoitella ja sitten laskea sänkyyn mutta huuto alkoi heti. Tissille se sitten nukahti ja nyt nukkuu tuolla sängyssään, ainakin toistaiseksi.

Meni kyllä hermot yhdessä vaiheessa ihan totaalisesti kun en saanut poikaa rauhoittumaan. Piti jättää se hetkeksi huutamaan ja poistua huoneesta kokoamaan itseni. Hoh, onneksi mies tulee huomenna kotiin...

No, jotain hyvääkin sentään. =) Viime yönä meillä syötiin ekan kerran vasta viideltä. Nukkumaan oltiin menty jo yhdeksältä. Jotain pientä kätinää kuului puolenyön ja kolmen maissa, mutta poika nukahti molemmilla kerroilla itsekseen ilman että piti nousta edes sängystä.

Terkkuja ja tsemppiä kaikille!

Hei vaan kaikille :)

Todellakin kiva kuulla senorasta (laitoinkin mailia sinulle)

Meillä oli tänään vauvan lääkärin nla ja mun jälki tarkastus... Poika oli kasvanu kovasti tai no painoa oli tullu hyvin paino nyt 6400g (viim 5575g) pituutta oli 60,5cm (viim 59cm), eli olisi ns vähän laskussa mutta todettiin että viime kerralla on pitäny tulla mitta virhe sillä silloin oli tullu kk:ssa se 6 cm ja nyt vain 1,5... Mutta ihan sopivan kokonen poika on ;)

Itelläki oli kaik on, hemppa edelleen normaalia matalampi mut oli noussu jo 119:sta (109:stä)... Ehkäsyssä päädyttiin (miehen) sterilisaatioon... sen myötä tartteekin käydä ehkäsy nlas hakeen lähete... Me tultiin siihen tilokseen et meidän lapsi luku on tässä... Nyt jätämme vuoron muille ;)

Mut nyt meen pyykki tupaan kun on kerrankin hyvaa aikaa pyykätä kun pikku ukko nukkuu, on nukkunu jo pari tuntia vaunuissa... nukahti kun lähdettiin neuvolalta... Tänään pakko saada kaikki pyykki pestyä kun huomenna lähdetään kuopioon kun la on ne ristiäiset siellä :) öhmötti saa viimein nimen... Voih, kuinka sit oppiikaan taas kutsumaan lastaan oikealla nimellä :D

Mutta aurinkoista torstaita kaikille...

Anskuli

kuulumisia täältäkin. Vauva on nyt 6 vkoa, ihan hyvin on mennyt, päivät kulkee juosten, en tiedä mihin, mitään näkyvää ei saa aikaiseksi..;) No, ehkei pidäkään.

Meillä on kanssa ongelmana juuri yöt. Iltaisin ei millään nukahda, tai jos nukahtaa niin herää heti kun tutti tippuu. EI itke muuta kuin sitten jos sitä tuttia ei laita takaisin. Myös kovin levottomalta vaikuttaa, öhisee, kädet heiluu hulluna vieressä tai naamalla, ja päätäkin nakuttaa hulluna heti jos tutti tippuu...Kapalointi auttaa käsiin muttei päähän;) Välillä makaa sängyssä vaan silmät ammosenavoinna, tutti suussa, näin olisi tyytyväinen mutta heti kun tutti tippuu.....ja välillä käy niin kierroksilla että tutti ei pysy sekuntiakaan suussa..huh, aikasintaan nukahtaa joskus puoli 2 aikaan...äitiä väsyttää aika lailla, ja yöllä valvominen tollasen ylikierroksilla käyvän kanssa tuntuu aika epätoivoiselta...sitten herää n. 4-5 aikaan, syö, ähistelee mahaa jonkun minuutin (mahavaivoja aika ajoin, ei usein), nukahtaa, uusi herätys 6-7 aikaan..sitten onkin pirteä taas...

Päiväunien määrä/pituus vaihtelee päivittäin, tuntuu että mitä enemmän liikumme päivisin kerhossa, kylässä tms. nukkuu enemmän, jos ollaan kotona, nukkuu vähemmän. Ollaan yritetty pitää sitä enemmän hereillä päivisin, mutta eihän sitä väkisin voi pitää...mistä sitä tietää minkälainen rytmi pitää vauvalle yrittää saada, ja minkä ikäisenä?

Meillä vauva syö pelkästään korviketta, kun en lääketieteellisistä syistä johtuen pysty/saa imettää. Onko kellään muilla täysin "korvikelasta"?

Olen suosiolla jättänyt kotityöt vähemmälle, ja nukkunut pokkana yhtäaikaa vauvan kanssa. En muuten jaksaisi kyllä.

Heissan kaikille!

Nyt hetki aikaa kirjoitella meidän kuulumisia.

Pikkuneiti kasvaa ja kaunistuu=) Nimiäiset on viikon päästä lauantaina.
Pituutta on tullut syntymästä viitisen senttiä ja painoa toista kiloa.
Jälkitarkastuksessa kävin reilu viikko sitten ja kaikki tuntuu olevan ok!

Meillä nukutaan edelleen tosi hyvin. Koko aikana tyttö herännyt vain pari kertaa yössä, nyt herää kerran. Menee unille kympin maissa ja herää viiden aikoihin syömään.

Lotta, mä luin jostakin että vauvat nukkuu sitä paremmin yöllä, mitä paremmin ne nukkuu päivällä. Että ei kuulemma kannnattais yrittää pitää päivällä hereillä.
Mutta nekin on niin vauvakohtaisia, ettei kaikille sovi.
Toivottavasti teillä löytyy hyvä rytmi, niin sais äitylikin nukuttua.
Muistan esikoisen ajalta ne epätoivoiset aamuyön tunnit... Tsemppiä =)
Joskus 3 kk:n iästä voi yrittää alkaa pitää jotain rytmiä, kun vauvan pisin unijakso alkaa siirtyä yöaikaan. Luin tämänkin jostain... =)

Jaahas, täytyy avata maitobaari, kun kutsu käy=)
Myöhemmin lisää!=)

Moro!

Hyvänen aika, Senorakin joutunut kiireellä leikkuupöydälle, on mennyt huti tuo tieto! Sama juttu siellä kuin täälläkin tuon maidon riittävyyden suhteen. Jotenkin lohdullista kuulla! Vaikka se onkin ikävää omalle kohdalle osuessa.. Meillä kanssa koetetaan yöt selvitä rintamaidolla, mikä tietää aamukahden-kolmen jälkeen puolen tunnin tirsoja ja taasen tisua... (Ai siis missä käytte Senoraa "vaklaamassa"?)

Eilinen ilta oli kaamea.. Poitsu kitisi, känisi ja itki koko iltapäivän ja illan, aina kun laski sylistään niin alkoi itkut. Mies on iltavuorossa ja tulee vasta puolilta öin. Ajatukset oli illalla jo melkoisen synkeitä... Tänään ukkeli on sitten nukkunut senkin edestä, pelottaa kun nyttenkin uinuu ja kohtahan olisi yöunille meno!

Lotta, meilläkin siis tollanen ylivirkee kaveri, varsinkin aamuöisin. Ja ne aamun tunnit on tuskaa!

Jälkkäri oli eilen ja kaikki ok molemmilla. Sain jopa nukahtamiseen avuksi uusia melatoniinia sisältäviä lääkkeitä, jos muutamana yönä ottaisi ja sitten uni tulisi luonnostaan. Riikka, juurikin ehdotin miehelle, että hän voisi hoitaa vkonlopun öinä syötöt, että saisin nukutuksi! Otan sitten "napin huiviin" ja koetan nollata unet!

Ja voi yhdenkerran, menkat alkoivat tänään! Kyllä siinä kovempi sana livahti suusta, kun vessassa käydessä lorahti! Siis viikko vai pari vaan jälkivuodon jälkeen ja taas alkaa rättisulkeiset. Olin siinä uskossa että ainakin kesän yli mennään ilman moista riesaa, mutta kissan viikset, 6 viikkoa synnytyksestä tasan. ÄRH! Onks kellään muulla näin äkkiä alkaneet?

Nyt on pakko tota isäntää koittaa herätellä, tulee muuten pitkä yö... Tai siis voihan se tulla joka tapauksessa.

Voimia
toivottelee
Loviisa

Loviisa, mullakin alkoi menkat, melkein 5 viikkoa synnytyksestä;) Just kun oli jälkivuoto tyrehtynyt;) Ja olivatpahan menkat, ikään kuin koko 9 kuukauden edestä tuli;) Tuntui että olisi voinut vauvan vaippoja käyttää ettei olisi valskannut;)

Tänään pyöräilin ekaa kertaa 10 kuukauteen, ah miten ihanaa. Mietityttää milloinkohan voisi aloitata normaalin jumppaamisen, eli siis aerobickin hyppyineen ja vatsalihaksineen. Neuvolan täti puhui jopa puolen vuoden palautumisajasta!!!???

Tervehdys täältäkin pitkästä aikaa! =)
Koneelle ei tahdo keretä millään, en tiedä mihin se aika oikein menee...kotitöitä tehdessä menee nopeasti se aika minkä poika nukkuu...meillä päiväunet on nykyään vaan n. 30min-1h ja kun äiti pääsee pitkäkseen niin poika jo heräileekin. :-/ Yöllä nukutaan hyvin silloin kun ei vatsa vaivaa. Poika saa illalla ja yöllä imetyksen lisäksi korviketta, jotta nukuttaisiin yöt paremmin, mutta päivisin imetän pelkästään. Maitoa nousee edelleen ihan hyvin ja tuntuu että on alkanut taas nousta enemmän. :) Muutamana yönä saatiin jo nukuttua lähes viisi tuntia putkeen, mutta viime yönä oli rytmit taas sekaisin ja mun unimäärä jäi taas noin kahteen tuntiin. Meillä mies hoitaa välillä yöllä yhden syötön, jotta äitikin saa välillä nukkua hieman paremmin ja jaksaa taas paremmin vauvan kanssa. =) Yleensä tehdään näin viikonloppuna, jolloin alan olemaan jo aivan puhki viikon valvomisista.
Poika on nyt eilen ja tänään "puklannut" melko paljon ja pyykkäämistä on tiedossa taas tälle päivälle. Taitaa johtua tästä kuumasta ja painostavasta ilmasta, sillä tällaista meillä ei olekaan vielä aiemmin ollut...joka syötön jälkeen tulee melkoiset määrät puklua ja sitten taas pyritään menetettyä korvaamaan uudelleen ja kierre on valmis...alan olemaan aika väsynyt tästä valvomisesta ja syömiskierteestä, kun ei poika edes nuku kunnon päiväunia että äitikin ehtisi vähän levätä...

Mukavaa lueskella kaikkien kuulumisia :) ja senorakin käynyt kirjoittelemassa, hienoa (vaikka kyllä minäkin käyn välillä kuulumisiasi lueskelemassa muissakin ketjuissa ;) ) !

Hupsista...oltiinkohan samaan aikaan sairaalassa?? Meidän poika syntyi 12.4 mutta sairaalassa oltiin jo 11.4...vai jokohan olit silloin jo kotiutunut... Mukavaa kuulla teidänkin arjesta ja onnittelut vielä prinsessasta!! Mun mielestä myöskin aivan mahtava synnytyssairaala kaikin puolin! Kätilöt olivat todella mukavia ja asiansa osaavia...nimet meni mulla kyllä ihan ohi, kun ehti siinä ajassa kun oltiin siellä jatkuvasti vaihtumaan ;D ja kun synnytys alkoi niin mulla vaihtui vielä siinäkin vaiheessa kätilö toiseen enkä siinä supistusten ollessa kovia enää muistanut niitä nimiä...oli vaan kiire saada poika ulos :D

Onnittelut kaikille muillekin vauvautuneille, jos en ole muistanut vielä onnitella =)
Tahtoo nämä päivät olla niin kiireisiä että harvemmin tänne ehdin piipahtamaan...luin kyllä viestinne mutten enää muista mitä piti kommentoida :-/

Vaunuista kuuluu ääntä, täytyy mennä...
Mukavaa vauva-arkea kaikille!

ellastiina

Poika nukahti uudestaan joten tulin vielä kirjoittelemaan...

Meillä oli kastejuhlat sunnuntaina ja kaikki meni ihan hienosti...poika hymyili kummitädilleen ja kokenut täti sai pidettyä pojan rauhallisena koko tilaisuuden ajan :)

Eilen oltiin neuvolassa ja poika (6vko+5pvää) painoi 5200g ja pituutta oli 58,5cm. Kaikki oli pojalla ihan hyvin. Mulla on jälkitarkastus (vasta) juhannuksen aikoihin, joten tässä odotellaan vielä pitkään ennenkuin selviää omalta kohdalta tilanne, mutta uskoisin että kaikki on ok.

Niin ja mullakin alkoi menkat jo 6 viikkoa synnytyksestä, kun jälkivuotoa oli tullut neljä viikkoa ja yksi viikko oli ilman...kyllä siinä tuli käytettyä voimasanoja ;) Nyt toivon kovasti että pysyisivät poissa edes kuukauden! Sanoin miehelle että jos tämä vuoto tästä alkaa taas kerran kuukaudessa niin haluan uudestaan raskaaksi... :D jotenkin muutenkin kaipaan välillä sitä menetettyä massuani, vaikka tilalle sainkin tuon ihanan pienen pojan jota en voisi rakastaa yhtään enempää! Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?? Taitavat hormonit edelleen olla aika herkillä kun välillä ohjelmia katsellessa meinaa tulla tippalinssiin... =)

Ja Jaanulle tervetuloa joukkoon :)

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Muu perhe unella, nopsaan tässä vielä piipahdan.

Onpa monella jo alkanut menkat... miten mä muistin että imetyksen aikana ei alkais vielä.
Hui... Mä aloitin jo minipillerit, mut oiskohan pitänyt tehä testi ensin...

Lotta taisi puhua liikunnasta... mä sain jo jälkitarkastuksessa luvan alkaa juoksemaan, luulis ettei aerobiciin tarvii puolta vuotta odottaa. Sit saa alkaa tehdä vatsalihaksia (istumaannousuja) kun se jänne vatsasta on umpeutunut.
Mä teen päivittäin koontoja, eli jännitän vatsa"lihaksia" ja rentoutan sitten. Yllättävän tehokasta=)

Tosi hyvin tuntuu kaikkien vauvat kasvavan! Se on mukavaa=)

Ja kutsu käy...

Mukavaa viikonloppua kaikille!=)

Yhteistyössä