Huhtimammat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hermoheikoiks on siis tultu.
Mutta nyt on tullut muutamia oikein jämeriä potkuja tuohon navan seutuun. Thänks God. Olen vaan niin tottunut siihen että se liikkuu KOKOajan tai ainakin heräilee aina aamusta samaan aikaan kun itsekin herään 5.30.
Muutenkin alkanut jotenkin tänään erityisesti väsymys painaa ja itkettää.
Vielä pitäisi melkein 4 viikkoa olla töissä ja olla v**n reipas ja reipas...työssä mua ei enää oteta mihinkään kokouksiin eikä koulutuspäiväänkään -vaan saan senkin ajan raataa, kun en mitään tietoja kuulemma tartte -kun kumminkin kohta jään pois.

Ihanaa että vauva liikuu, mutta oon niiiiiii-iiin VÄSYNYT !!!

Khaosan 31+5

hyvä että kaikki kunnossa <3

kurjaa tuommonen et tavallaan "syrjitään" töissä :/ mä oon kans tullu jotenki kauheen itkuherkäks.. meillä on sairastettu nyt reilu viikko vuoron perään ja yöt ollu sen mukaisia joten väsymys on kova.. nyt muut terveenä jo mut ite kauheessa flunssassa :(

huomenna taas neuvolaan :)

zeni ja wiljami 32+0

neuvolassa käyty ja kaikki ok.. sf oli kasvanu hyvin, eli ei huolta :) paino oli taas pudonnu, eli nyt on tullu yhteensä 2,1kg painoo :D tarkoittaa sitä et tuskin jää raskauskiloja tähän mammaan ja taitaa muutama entinenki jäädä sairaalaan ;) hyvä niin.. yläpaine oli vähän koholla taas mut johtunee tästä flunssasta.. hemppaa mulla ei oo mitattu nyt parina kertana ku se on niin hyvä.. rv 28 oli 143..

sit valitusta, onko muilla unet vähissä? tuntuu et yöt ja päiväunetki menee ihan koiranunta nukkuessa :( väsymys on kova.. vauva antaa kyllä nukkua eikä vessassa tarvii ravata mut muuten tulee kyllä herättyä useasti yön aikana.. lisäks oon nyt parina yönä nähny unia synnytyksestä.. muutenki on synnytys ruennu olee jo aika paljon ajatuksissa.. välillä pelottaa ja välillä ei malttais odottaa et olis jo sen aika :)

kaikki tavarat on kasassa, sängynkin laitoin valmiiks tuossa pari päivää sitten..kyllä kun tuota valmista sänkyä katselee niin tulee entistä enemmän malttamaton olo et tahtoo jo pienen sinne tuhisemaan <3 vaatteet pitää vielä pestä, tai huuhdella "kaapin" hajut pois.. missähän vaiheessa sitä pakkais laukun valmiiks..

aurinkoista loppuviikkoa!

zeni ja wiljami 32+1

joo kyllä aika taas matelee kun jäin töistä pois.tuntuu että viikko on ikuisuus.oon kyllä kivasti saanu kaikki paikoilleen.

tuleva synnytyskin on alkanut pyöriä mielessä..huh,huh..mitenköhän sekin taas menee?

mulla on noi aikasemmat synnytykset olleet kestoltaan aika pitkiä. toinen lapsistakin painoi 4500g että siinä oli kyllä tekeminen..toki ekan ja toisen synnytyksen väli ei ollut kuin 1v ja 10 kk.

nyt alkaa olee edellisestä jo 10 vuotta ja sanovat kyllä että ens synnyttäjäksi minut nyt luokitellaan kun aikaa on noin kulunut..kääk......

aattelin että jossain asiassa pääsis ees helpommalla tässä raskaudessa...mut ei..tai mistä sitä oikeesti vielä tietää...

ajatelkaas että kuukauden kuluttua jo osa meistä aloittaa kuoriutumisen aika jännää....sitä odotellessa ja tsemppiä kaikille....

siiru ja eskimo 31+5

Niinhän se aika matelee, onneksi ei kuitenkaan mitään eritt. fyysisiä vaivoja ole. Tai se vois todellakin madella !Olen saanut närästyksenkin kokonaan loppumaan juomalla melkein litran piimää päivässä. Poitsu on kyllä kokoajan raajat pystyssä vatsaa kohtia ja navanseudussa on jo mustelma tai ainakin kipeä alue.
Olen etsinyt imetysliivejä. Olen kyllä jo varsinainen mansikki, maitoa on erittynyt 2 raskaus kolmanneksen alusta asti ja nyt sitä tulee jo vuolaasti. Ongelma on se että normikaupoista en taida 70-75 E kuppia edes löytää. Kuppikoon mukana ympärys kasvaa 80-85teen ja liivit pyörivät päällä. Ja mietin että nouseekohan mun koko F:hään asti, hirmu kiva.
Äiti osti meille turvakaukalon autoon. Eli kaikki on hankittu, mitä nyt tarvittaisiin enää isompi auto :), et semmonen pieni ois... mutta se hankinta ehkä jää sitten kesään/syksyyn.

Niin kellään joka vielä kirjoittelussa on mukana ei tainnut olla ihan alkukuusta sitä laskettua aikaa, mikä tietysti ei poissulje etteiko meistä joku voisi jakaantua jo alkukuusta.Ja koko huhtikuu on jo käsittäkseni tuvallista aikaa synnyttää.
Mä en osaa vieläkään pelätä tai edes ajatella synnytystä. Onkohan se ihan normaalia ekakertaliselle..
Kiva olis kaikkee kirjottaa , mutta sen verran vähän elämässä nyt tapahtuu -et mistäs kirjotat.

Khaosan ja Pupujussi 32+2

Heipä, täälläkään ei paljoa nukuta. Herään noin tunnin-puolentoistavälein kaikki yöt jotka nukun sängyssä, ja silloin kun nukun sohvalla saan unta noin 2tunnin pätkissä mutta seuraavana päivänä on sitten lonkat aina ihan käyttökelvottomat, ärsyttävää vaan kun ei sitten saa täällä kotonakaan oikeen mitään tehtyä, kun koko ajan väsyttää.

Ja synnytyskin on nyt ollut jo jonkin verran mielessä, pikkumies vaikuttaisi kääntyneen, pää alaspäin joten se huoli alkaa olla pois, ja nyt jo odottelen synnytystä innolla, olen kai vähän hassu mutta tykkään synnyttää :) ensimmäisen synnytyksen kesto oli 7 tuntia ja jälkimmäisen noin 2-3 tuntia, eivät saaneet tarkkaa aikaa kun ei supistukset tulleet missään vaiheessa alle 5min välein, niin heittivät tuollaisen luvun papereihin.

Meiltä puuttuu enää se sitteri ja haaveilen myös parista uudesta kantoliinasta, vaikka niitä tuolla kaapissa muutama jo onkin :)
Niin ja uuden sängyn hankinta on myös edessä, kun ei meinata enää kaikki mahtua tuohon meidän 140 leveään. (nukutaan siis perhepedissä)
Jumppa pallo on muuten aivan mahtava apuvälinen avautumis vaiheessa jo ihan kotona, L.stä istuin kotona pitkät tovit jumppapallon päällä suihkussa, ja auttoi tosi paljon ainakin minulla.

hilti 33+5

Täällä kanssa aika matelee, vaikka neuvolassa väittivät että loppuaika menee nopeasti.. pöh..
Äitysloma alkoi viime viikolla ja onnellisesti aloitin sen ensiavussa. Koko päivän kärvistelin kovien alaselkä polttojen kanssa ja odotin että loppuisivat, iltasella oli pakko sitten jo lähteä ensiavun väkeä morjenstamaan. Pissatulehdus sekä virtsakiviä ne epäilivät, onneksi lääkkeet auttoivat nopeasti. Ei tarvinnut (ainakaan vielä) ultrattavaksi lähteä, eli mikäli siellä kiviä oli, niin ehkä sitten lähtivät itekseen pois. Lääkäri teki samalla sisätutkimuksen ja totesi että kohdunsuun ulkosuu olisi aukeamaan ja pehmenemään lähtenyt mutta sisäsuu on vielä kiinni. Eli ei ainakaan ihan heti olla synnyttämään menossa vielä.
Närästys vaivaa todella pahasti, samoin kuin edellisissäkin raskauksissa, vaikka maitoa ja rennietä kuluu. Olo on todella möhkö ja liikkuminen hankalaa. Sekin voi johtua siitä että vauva on kuulemma todella alhaalla.
Tavarat on kaikki, turvakaukaloa lukuunottamatta, mutta sekin on jo kyllä tilattu kunhan vain saapuisi.
Ehkä loppuaika nyt menee sitten kuitenkin nopeaan, ehkä sitä ei vain osaa ajatella niin.

Mielestäni synnytystä ei tarvitse pelätä. Mukavaa se ei ole, mutta sen unohtaa niin nopeasti ja se kestää kuitenkin vain sen hetken. Ei tässä muuten itsekkään kolmatta olisi tekemässä. =) Ja aina on nuo kivunlievitykset olemassa, joita ainakin itse suosin. Luonnonmukainen synnytys ei olisi minun juttuni, sen verran alhainen on tuo kipukynnys.

Lyllerrellään taas eteenpäin..

Tellu81 31+5

No just tollaista kommentointia haluankin kuulla synnytykseen liittyen, kiitos:).
En ajatellut itsekkään olla mikään luomusynnyttäjä, miks ihmeessä olisin, kun kerran hyviä keinoja ja keräisin itselleni turhia traumoja.

Täällä vielä kärvistellään töissä. Tai no, pariin otteeseen olen joutunut sairaslomalle, mutta nyt olisi vielä kolme viikkoa töitä jäljellä. Kaksi kertaa olen myös käynyt naistenklinikan päivystyksessä verenvuodon takia. Ekalla kerralla vuoto tuli istukasta ja tokalla luultavasti kohdunsuulta tai limakalvoilta. Ensi viikolla taas ultraillaan ja silloin luultavasti selviää myös synnytystapa. Mulla on istukka alhaalla ja pelkäävät verenvuotoa normaalissa alatiesynnytyksessä. Jänni
ttää se sektio paljon enemmän kuin alatiesynnytys! Alatiesynnytykseen saa hyvät kipulääkkeet ja yleensä siitä toipuu kohtuullisen nopeasti, mutta mitenköhän sen sektion jälkeen, onko haava sitten pitkään kipeä?

Vauvalla alkaa olla jo kaikki kasassa, vaatteet pesty ja sänky valmiina. Rintapumppu ja tuttipullot on vielä pesemättä säilytyksen jäljiltä, mutta nehän pitää kuitenkin varmaan pestä vasta sitten, kun menevät käyttöön. Jos ilmat tästä lämpenisivät, niin voisi sovitella autoon kaukaloa. Takapenkille pitäisi nyt jatkossa mahtua istuinkoroke, turvaistuin ja turvakaukalo.

mammma77 31+3

Minut taas lasketaan juurikin noihin luomusynnyttäjiin, mä olen lähtökohtaisestikin piikki kammoinen, ja muutenkin luonnonmukaisuuteen pyrkivä... Mua on aina häyrinnyt omalla kohdallani kaikki ylimääräiset synnytyksen kulkuun puuttumiset. En halua ketään tuomita, jokainen tyylillään.
Ja saattaahan se hyvin olla että tällä kertaa jotain joudun ottamaan, mutta lähtökohtaisesti en kyllä halua. Ja esim sektio tuntuu ajatuksena mulle tosi pahalta, vaikka joissain tilanteissa välttämätön onkin.

Mä tosiaan odotan jo aika innolla synnytystä, ja varsinkin sen jälkeistä aikaa... niinkuin varmaan me kaikki.

Ja voihan laiskotus, tänään pitäisi raahautua kauppaan ns. isoille ostoksille, ostetaan yleensä koko kuun kuiva-aineet ja pitkään säilyvät jutut kerralla, niin ei tarvitse sitten kuunaikana niin paljoa tavaraa roudata.

hilti rv.33+6

Kirjoitan tänne koska se on huomattavasti mukavampaa kuin siivoominen..
Aamulla oli neuvola. Kaikki näyttäisi olevan suht kunnossa. Poika kasvaa, ylös/ulos omilta käyriltään tasaisesti -ja mamma ottaa kiloja, ihan yhtä tasaisesti. Mun tavote 10kiloa painon nousua on nyt sitten suosista nostetu sinne max 14sta. Turvotusta on hieman, sormukset ei lähde ja kiristämättömät sukatkin kiristää. Mutta muuten voin hyvin. Neuvolan vaihto tais olla hyvä asia. Terveydenhoitaja oli paljon lämpimämmän oloinen ihminen kuin tämä entinen ja ihan kyselikin jotain, olin hämmästynyt :) ja neuvolan tilat oli tosi hienot, uudet ja vissiin helppokulkuiset sitten kesällä vaunujen kanssa.
Toivottavasti muillakin oli kaikki reilassa ja Tellulla ei tosiaan ois mitn virtsakiviä. Olen kuullut -että virtsatiekivistä aiheutuvat kivut olis ihan kestämättömät.
Kai se on pakko ruvata tyhjentään tiskikonetta..

Khaosan 32+4

7.4. Lilo
12.4. _hilti, 3, poika
15.4. Jenska82, Satakunnan keskussairaala
16.4. Insanity^
17.4. Aurora79
17.4. Miga, 1, (3) NKL, poika
20.4. Zeni, 3, (4), KYS, poika
20.4. Pörrö75, 2, (3), LKS, tyttö
21.4. -miia-
21.4. Helmi, 1, poika
22.4. Khaosan, 1, (2), TAYS, poika
22.4. Boogie74, 2, (5), oireeton kilpirauhasen vajaatoiminta, Kätilöopisto
24.4. siiru, 3, (5), ivf raskaus,phks
26.4. Tellu81, 3, (3), TAYS, tyttö
29.4. mammma77, poika
30.4. Emmeli

Lisäilin Helmin listalle. Jännä tosiaan että alkukuun lasketunajan odottajia ei ole kirjoittelussa mukana. Kukahan meistä synnyttää ensimmäisenä..

Itsellä on kokemus vain sektiosta, se tehtiin vauvan perätilan ja sairauden vuoksi. Sektio meni mulla hyvin, ja toivuin suht nopeaan. Olihan haava toki kipeä, ei kannattanut itkeä/nauraa/aivastaa.. Mulla tuli aikamoinen päänsärky leikkauksen jälkiseurauksena, mutta meni sekin ohi parissa kolmessa päivässä. Josko tällä kertaa pääsisi/joutuisi (en ole vielä päättänyt kumpaa :) ) synnyttämään alakautta.

Mä otan rautatabletin yöllä vessakäynnin yhteydessä! Sain vinkin yhdeltä toiselta palstalta. Maha on tyhjä eikä ole vaaraa että muut ruoka-aineet heikentäis imeytymistä. 2 viikon rautakuurin jälkeen hB nousi 116->122. Nämä seuraavat 2 vkoa olen ottanut tabletin vain joka toinen päivä (yö), ja tänäänpä neuvolassa selviää mikä hB on nyt.

Aika monella tuntuu olevan vaivoja, supisteluja, unettomuutta, vuotoja. Tsemppiä kovasti ja jaksuja niille jotka vielä ovat töissä. Itse jäin jo sairaslomalle, tuo palleahermon litistymisesä aiheutuva kipu on sen verran sietämätön että näin parhaaksi hakea saikkua. Ensiviikolla se loma olis alkanutkin vuosiloman merkeissä.

Mullakin on jumppapallo, ja sen päällä on kiva keikkua ja katsella telkkaa. Myös palleanseudun venyttely hoituu mukavasti sen päällä.

Meillä on edelleen turvakaukalo hommaamatta. Vaunut ja sänky pitäisi koota ja järjestellä vaipoille ja vaatteille tilaa kaappeihin. Pikkuhilljaa.. :)

Pörrö75 ja Ötti Mönkiäinen rv 33+1

Taas tuli neuvolassa käytyä.
Hemoglobiini oli laskenut raudan syönnistä huolimatta 108:n, mitähän sitten tekis? Mikäköhän senkin muuten oikeasti laskee? Mulla on aina ollu 135-145 välillä toi, myös edellisten raskauksien ajan.
Vatsa ei meinaa pillereitä kestää, joten nyt vain lisäämään ruokalistalle pelkkää rautaa sisältäviä juttuja. Mitähän kaikkea niitä sitten on?
Painoa oli tullu reilu 300g per viikko, eli suht samoissa kasvumitoissa pysynyt koko ajan.
SF oli 30cm. Kovin kipeä kohta tuolta löytyi ylävatsalta kun neuvolantäti paineli sieltä, mutta kai se kuuluu asiaan.
Ilmeisesti ei ollut virtsakiviä vaan kohtu painoi vain pahasti virtsateitä. Ainakin oireilut loppui. Oikeastihan sitä ei saa kai koskaan tietää kun sitä ei ultrattu silloin kun oli pahimmillaan.

Energiabuustin tarvisi kovasti, ei meinaa jaksaa tehdä mitään. Ja jos pikkuisen jotain tekee, niin heti väsähtää totaalisesti. No, kuten mieheni sanoo "kaks kuukautta enää"... =)

Tellu81 32+2

Taas tuli neuvolassa käytyä.
Hemoglobiini oli laskenut raudan syönnistä huolimatta 108:n, mitähän sitten tekis? Mikäköhän senkin muuten oikeasti laskee? Mulla on aina ollu 135-145 välillä toi, myös edellisten raskauksien ajan.
Vatsa ei meinaa pillereitä kestää, joten nyt vain lisäämään ruokalistalle pelkkää rautaa sisältäviä juttuja. Mitähän kaikkea niitä sitten on?
Painoa oli tullu reilu 300g per viikko, eli suht samoissa kasvumitoissa pysynyt koko ajan.
SF oli 30cm. Kovin kipeä kohta tuolta löytyi ylävatsalta kun neuvolantäti paineli sieltä, mutta kai se kuuluu asiaan.
Ilmeisesti ei ollut virtsakiviä vaan kohtu painoi vain pahasti virtsateitä. Ainakin oireilut loppui. Oikeastihan sitä ei saa kai koskaan tietää kun sitä ei ultrattu silloin kun oli pahimmillaan.

Energiabuustin tarvisi kovasti, ei meinaa jaksaa tehdä mitään. Ja jos pikkuisen jotain tekee, niin heti väsähtää totaalisesti. No, kuten mieheni sanoo "kaks kuukautta enää"... =)

Tellu81 32+2

Eikös hemoglobiini laske sen takia kun elimistön verimäärä kasvaa ja sen tähden samalla "laimenee". Eipäs multa mitattukaan torstain neuvolassa hB'ia, 2 viikon päästä vasta kuulemma mitataan seuraavan keran.

Oma terkka oli lomalla, ja tämä sijainen sai sF mitaksi 31 cm (rv 33+1). Niinpä se nyt vähän pomppasi ylöspäin keskikäyrältä. Tunnusteli myös että vauvan pää on jo aika alhaalla, mutta liikkuu vielä eli ei ole kiinnittynyt.

Pörrö75 33+3

Viimeksi muokattu:
aika toisaalta rientää ja toisaalta matelee, viime vk juoksi sitä ennen tuntu että 1 pv on 2pvää...
nyt taas ei oo kerhoja kun on hiihtoloma, mutta oon jo sopinu melkee joka pv jotain ni jos taas aika menis tytön kans vauhdilla, ootan vaan aina vkl että isi on kotona. selkä alkaa kipuilla ja vasen lonkka aina viikolla ku kaksin tytön kans.. supisteli toss viime ma-ke : ) jännä ku ei esikoiselta ollu mitään harkkoja : ) ei tuntunu missään muuta ku masu vaan kovaksi. tosi useesti pv:ssä..

sektio on esikoiselta takana, selvisin tosi hyvin ja tämä raskaus ku alko ni olin suoriltaa menossa sektioon, mutta nyt ok että aletaan eka normisti. . .

rautakuuri alko! 2vk jälemmin ku esikoiselta, vaikka että ite oisin jo halunnu sillon alottaa... mut sano että ei tarvii 117 oli sillon, nyt ku ma oli neuvola ni sano että ei mitata, ite sit puhuin että kyllä sen sais mitata ni mittas sit 113. juuu alotappa rautakuuri, selevä : )
otan kans yöllä lääkkeen, just ku ei sitten tarvii miettiä monelta syöny tai saa syödä.
meillä syödään verimakkaraa ja lättyjä mun verta parantaakseen... ja maksalaatikkoa vähän,
esikoista ku ootin ni sanovat että kaupan maksalaatikko ei sisällä maksaa niin paljoa että häirittis,kun määrät vaan kohtuulliset.
appelsiiniä, omenaa ja päärynää menee tosi paljon : ) tytön kans kiva napsia : )
magnesiumia menee kans ni niitten yhistys ei oikee onnaa, vatta menee tosi kipeeksi joskus aamusella. mutta suonenveto niiin julmaa että pakko ottaa magnesiumia 3 illalla...
villasukat autto kans heti : ) mutta en vaa hirmusti tykkää ku oon päivät kotona muutenki paljasvarpain.. noh, apu on suuri ni kutittakoot sukat.

isyyspakkauksen tein ja annoin rv 33, samaan aikaan ku esikoiseltaki : ) isi tykkäsi!! : )
kk vaihteessa on meillä suursiivous, apua tulossa : )
siinä sit pestä ja laittaa sänky ja vaatteet vauvalle : )
sitä ootellen : )

jaksuja kaikille!! rv 33+3

Kevät terveisiä kaikille!!

Se tuntuu vaan kohisten tulevan. Tuttunu oli hakenut koivunoksia sisälle ja 7pvssä tuli silmut eli kesä tulee 7vkon päästä!! Näin vanhakansa. ;)

Aika hurjat viikot takana. Kivuliaat supparit vaivasivat päivälläkin ja kävin näytillä synnärillä. Sydänkäyrää, ultrausta sisältä ja päältä ja labrakokeita. Mitään hälyttävää ei löytynyt. Järkyttäviä liitoskipuja, niin nivusissa, hävyssä ja lonkissa, käveleminen lähes mahdotonta ilman särkylääkkeitä. Elämäni kovin vatsatauti viime viikolla, luulin vähintään synnyttäväni/kuolevani veskiin. Toipuminen vei vkon. Hermot kireellä, teki mieleni raivota pyörremyrskyn lailla ja vitutuskäyrä huipussaan -> tais olla niitä hormoonimyrskyjä... ;)

Tämä vko alkanut täysin eri merkeissä. Onneksi, luulin jo sekoavani lopullisesti. Olo on rauhallinen, kivut ja supistukset helpottaneet, lähes euforinen. Naurettiinki miehen kaa, et taitaa olla tyyntä myrskyn edellä... ;) Mutta nyt nautin pv kerrallaan. Olen siivoillut ja lenkkeillyt maltillisesti ja ajattelin uskaltautua saunaankin vkoloppuna.

Neuvolassakin antoivat luvan touhuilla jaksamisen mukaan. Neuvolassa sain kehuja, kuulemma jopa harvineisesta hbstä, joka oli 141. Joka on ihan luomu, en ole vaikuttanut lisillä tai ruokavaliolla. Verenpainettakin ollaan seurailtu, millon yläpaine hälyttävä ja milloin alapaine hälyttävä, mutta nyt 129/70. Paineet ei ol ollu ikinä noin hyvät. Fb(?) 33cm, kohollaan hieman... Paino lisääntyy normi tahtiin. Tosin aikas kateellisena lueskelin teidän keijukaisten lukuja, joten jätän mainitsemati omani. ;)

Vauva voi hyvin, vahva syke 140/min. Peppu vasten vatsanahkaani, eli pyllistelee nyt jo maailmalle ;) ja pää pysynyt alhaalla. Liikkeet rauhoittuneet ja vähentyneet, mutta johtuu tilan vähyydestä. Äidin kaa kysyttiin medaljongilla, kumpi tulee. Ennusti poikaa, mutta kun kysyin, onko piliä, ni vastaski, et ei??? Eli tulossa poika, jolla ei ole piliä... XD Hauska! Mies ei ymmärtäny lainka. Hupiahan vaan tuollaset ennustamiset. :)

Meillä hankinnat on jo hoidettu, sitteri puuttuu, mutta tuskin on niin välttämätön heti ja kerkii sen sit. Vauvan sängyllä odottaa yöpuku jo käyttäjäänsä. Synnärikassi pakattuna. Eli nyt vain odotellaan ja vihdon ja viimein nautitaan olosta. :D

34+6

Kuulostaa ihanalta tuo nauttiminen päivä kerrallaan. Oon katteellinen kaikille jotka saavat olla kotona vaan. Meillä on työssä ihan hirvittävä kiire, ihmisiä sairaslomilla ja ihan täysillä joutuu painamaan. Eilen kiukutti ja itketti illlalla. Jokainen työpäivä tuntuu viikolta huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Ens viikko vielä pitäisi jaksaa. Onko täällä kukaan muu enää töissä ??
Toisaalta ei ole yhtään hyvää syytä jäädä pois, kun mitään vaivoja raskaan olon lisäksi ei ole.

Vauva voi hyvin ja kasvaa silmissä päivittäin. Joulukuussa lapsen saaneella kaverillani ei missään vaiheessa ollut tällaista möhömahaa. Pieni tyttö oli aikomuis tehdä ja nyt onkin tulossa IIISO poika. No painoarvioa saadaan kaiketi sitten maanantaina, voihan olla että maha vaan on iso.

Oon hankkinut isot määrät bodeja ja kollarihousuja, mutta potkupukuja on hieman vähän. Pitäskö niitä hankkia, ovetko ne käytännössä helpompia?
Ammen ajattelin aluksi hankkia semmoista kohtumallia. Tuttavamieheltä saatiin lahjaksi Bumba tuoli, en ollut edes ennen moista nähnyt.

Kai se pitää taas työtä alkaa tehdä.

Khaosan 33+4

Kuulostaa ihanalta tuo nauttiminen päivä kerrallaan. Oon katteellinen kaikille jotka saavat olla kotona vaan. Meillä on työssä ihan hirvittävä kiire, ihmisiä sairaslomilla ja ihan täysillä joutuu painamaan. Eilen kiukutti ja itketti illlalla. Jokainen työpäivä tuntuu viikolta huonosti nukuttujen öiden jälkeen. Ens viikko vielä pitäisi jaksaa. Onko täällä kukaan muu enää töissä ??
Toisaalta ei ole yhtään hyvää syytä jäädä pois, kun mitään vaivoja raskaan olon lisäksi ei ole.

Vauva voi hyvin ja kasvaa silmissä päivittäin. Joulukuussa lapsen saaneella kaverillani ei missään vaiheessa ollut tällaista möhömahaa. Pieni tyttö oli aikomuis tehdä ja nyt onkin tulossa IIISO poika. No painoarvioa saadaan kaiketi sitten maanantaina, voihan olla että maha vaan on iso.

Oon hankkinut isot määrät bodeja ja kollarihousuja, mutta potkupukuja on hieman vähän. Pitäskö niitä hankkia, ovetko ne käytännössä helpompia?
Ammen ajattelin aluksi hankkia semmoista kohtumallia. Tuttavamieheltä saatiin lahjaksi Bumba tuoli, en ollut edes ennen moista nähnyt.

Kai se pitää taas työtä alkaa tehdä.

Khaosan 33+4

Juu juu, töissä ollaan vielä tiukasti pari viikkoa. Kun ei ole nyt taas ollut ongelmia, niin mitäpäs sitä kotonakaan. Ja kun on tässä viimeiset 4,5 v elellyt huonoilla yöunilla, niin eipä kai nämä pari viikkoa tunnu juuri missään.

mammma77 32+6

Viimeksi muokattu:
kyllä alkaa pikku hiljaa olla nauttiminen kaukana tästä.. olo alkaa olla jo tosi raskas ja tuntuu et koko lantion seutu on tulessa :( liikkua ei pysty muuten ku pakolliset vaikka tuo kevätaurinko houkuttelis niiiiiiin paljon lenkille.. hermotki on niin kireellä et joutuu oikeesti aina nieleksimään ja tosissaan pidättelemään ettei nyt ihan kaikkea kaatais tuon viattoman miesolennon niskaan.. parin viikon päästä olis sit äippäpolilla kontrolliultra taas ja tekevät sisätutkimuksen samalla ni ei tarvinnu neuvolalääkäriä erikseen varata.. mä pidän kaikki sormet ja varpaat ristissä et olis jo siihen mennessä pikkuisen tapahtunu kohdunsuulla ni olis ainaki pientä merkkiä ettei menis yliaikaseks..

huoh, olihan taas valitusvirsi, mut eikös sitä varten täällä olla että saa purkaa tuntoja :)

zeni ja wiljami 34+2

juuu, kyllä täällä saa avata "suunsa" ja kertoa asiat omilla nimillään. ku ei ala toisia sorsiin...

ja niiiiin helpottaa että muillaki hermot kireellä... en tiä, mie en vaa jaksa ku ukko keksii aina syyn mennä kaverien kans parille... tosin juuu se lopettaa täss ihan just eikä juo enää ennen vauvan syntymää mutta ei se ajatuskaan enää auta ku 3 vkl peräkkäin lähtee ny... viime vkl kävi kattoon jalkapalloa kaverinsa luona ja sit oikeesti yhen kaljan kautta kotiin, mut jotenki niiiiiin pienikin jo ärsyttää....
sit ku jos kotona ei joku asia mee ni tuntuu et itku tulee ku muka kaikki painaa...
toisaalta mulla ei oo mittään hätää... ku on niiiin luotettava mies että ei tarvi pelätä millon viesti tulee että tää oli tässä tai en tuu kotiin yöx. eikä se ees tuu kaatokännis koskaan kotiin, "tietää rajansa" ja lähtee sit aina kotiin...
varastoon ois tuossa kasa tavaraa, tuntuu että neki ikuisuuden jo ootellu millon menis...
eilen todistin sen että mies tekee yhen asian kerrallaan.. oli menos peli kamppeet hakeen varastosta ja vei mennessään roskapussin. yksi kappale vaan!!... vietkö nuo kax mattoa pois samalla, ajattelin kyllä viä roskapussin... jaaa. sit ku mie oon tämmönen että en sano
jos alkaa kaikki painaan päälle.. ehkä sitä oppii nyt ku kax lasta kohta hoivattavana...

pahinta täss on että puran miehen äitille... myös asiat mikkä koskee miestä....
yx ilta se sit sai viestin isältään että " älä luule että kaikki on aina kunnossa" ...
vittttt mie suutuin et mitä se äitinsä kaikki puhuu eteenpäin...
sama syy oli sillon , 3vkl peräkkäin oli menossa syystä tai toisesta oluelle ...

miten oppii puhuun miehelleen... tai hän mulle... kummallaki tätä vikaa et ei oikeen puhuta....

raskaus : ) tää vaavi ei nuku koskaan!! kirosin että saa jäädä laitokselle jos ei sieläkään ala nukkua : ) no ejjj... nyt vkl laittaa vaavin sänkyä taas vähän etiäpäin, sen kaariverhon paikalleen : ) inananaaaa : ) ja serkun kans kirpparille ettiin tumppubodya, ne on vaa niiin parhaat minusta, mut ei oikee myydä missää.. nyt äiti oli huomannu tampereen texissä että oli tullu 5€ kpl. käskin senki ostaan : ) kohta niitä on 7kpl : )

Mietin tätä raskautta tuossa aamulla. En tiedä onko se yhtä stressaavaa niillekin, joilla ei ole keskenmenoa takana. Tai jotka itse eivät ole alalla ja nähneet kaikkia kamalia esimerkkejä.
Lähestulkoon koko raskauden ajan on saanut jännittää jotakin, enemmän tai vähemmän. Keskiraskaus sentään oli fyysisesti muuten helppoa, ehkä viikolle 31-33 asti.
Ensimmäiset viikot jännitti että raskaus menee kesken, siten alkoi jännittää vieläkö np ultrassa on elämää, kun siitä päästiin 15-19 viikoilla stressattiin kun mahaa ei ollut vielä yhtään. -Sitten jännitettiin onko rakenne UÄssä kaikki kohdillaan..siitä kun päästiin sai sentään edes hetken hengittää.
Nyt olen ottanut ainakin kahdet hermostumiset siitä kun sikiö ei liiku. Lisäksi pelkään KUN se sitten liikkuu hervottomasti, että se sotkeutuu nuoraansa tai mulskauttaa vielä perä- tai poikkitilaan.
-Seuraavaksiko on sitten synnytysstressi, "onkovauvatervestressi" jne !?

Tietysti tähän perään pitää todeta että en silti IKINÄ vaihtaisi näitä 8saa kuukautta mihinkään muuhun tilanteeseen.

Mies lähti Salpausselälle, -ihanaa, saan olla ensimmäistä kertaa heinäkuun jälkeen yksin kotona -ja LEVÄTÄ. Tuntuu ettei se kuitenkaan oikein tajua tätä viime viikkkojen väsymisen määrää. Ainakin lauantaisin ja sunnuntaisin on aina pakko kohkata jotain extraa, vähintään elokuviin tai kavereitten kanssa syömään.
Ajattelin että tänään en edes pue. Mutta kai se on pakko kun lähikauppa on keskustassa, ja sinne ei kai voi ihan yöpaidassa rykästä, ilman mielipuolen leimaa.

Hyvää Viikonloppua Mammat kuukausi tai hieman päälle vielä tätä tynnyrielämäää.. pitäisi jaksaa

Khaosan ja Kippari 34+1

oih ja voih..mulla on siis niin tulessa mun lonkat ku yöllä ne puutuu jotenkin..aargh..kaikki muu kuiteskin hyvin.vaavi potkii tosi kovasti ja yölläkin hiukan valvottaa...mikä tosin ei varmaan lopu synnytykseen....

mulla on neuvola ens viikolla ja hyvin oli koko kohdun kaula hävinny johonkin viikko sitten joten lääkäri epäili että päästäänkö lasketulle...katsellaan.
supistuksia tulee päivittäin ja kipeitäkin on.
ihanaa kohta tää on ohi. pakkasin sairaala kassinkin eilen valmiiksi.

tsemppiä kaikille.

siiru ja eskimo 34+1

Eilen käytiin neuvolassa ja omakustanteisessa Uässä.
Neuvolassa kaikki oli hyvin. Saisin sairaslomasnkin koska vain. Katson nyt jaksamiseni päivä kerrallaan. Vauva on pää alaspäin mutta ei millään tavalla laskeutunut.
Uässä saimme painoarvioksi 2440g josta syntymäpainoarvio on noin 3500-3800g, jota pidän hyvänä. Ei liian iso eli liian pieni vauva. Onko muille 34+ viikolla tehty painoarviota??
Vauva on todella vilkas ja monet liikkeet näkyvät mahan päällä. Hieman tätä ihmettelin mutta lapsi vettä on kuulemma normaali määrä. UÄ maksoi 100€.

Khaosan ja <3 34+4

Neuvolassa taas käyty.. Hemoglobiini oli saatu nousemaan jopa 119. Kuulemma surkea lukema edelleen, mutta parannusta edelliseen. Painoa tullut kahdessa viikossa 800g ja SF 31,5.
Mutta,mutta... Vatsa on laskenut alas ja vauva on aivan pää alhaalla, tuolla häpyluun melkein alla. Eli melkein lähtökuopissa ollaan. Kaikenlainen rehkiminen on kielletty sitten tästä eteenpäin. Ensi viikolle sain lääkärin ja siellä sitten katsotaan onko muuta tapahtunut.
Melkein saisi tulla, olen aika valmis jo tähän raskaana olemiseen.

Kaikki on ja vauvaa varten valmiina, paitsi nyt isompaa autoa katsellaan, mutta muuten...

Olisi kamalan kiva jos itsekkin saisi vielä ultrassa käydä ja saisi painoarvion, mutta en varmaan viitsi maksaa ihan omasta ilosta. Näkee sen koon sitten kun vaavi tulee.. =)

Tellu81 34+2

Mua on ultrailtu tässä pitkin kevättä istukan paikan takia. Olen saanut juosta harva se päivä tutkimuksissa, vielä kun vertakin on tullut pari kertaa, niin se tarkoittaa aina sairaalareissua ja vähintäänkin tilanteen tarkistusta. Ensi viikolla on seuraava ultra, sitten jo varmaankin katsotaan synnytystapaa. Jos istukka majailee edelleen kohdunsuulla, niin sitten se on automaattisesti leikkaus. Kun vain saisi sen sitten riittävän aikaiseen vaiheeseen, ettei synnytys ehdi käynnistyä verenvuodolla ja päädy hätäsektioon.

mammma77 34+0

Yhteistyössä