Huhtimammat 06 3

  • Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti
Anne ja Tiuku
Iltapäivää vaan kaikille, ja oih tätä kaunista kevätsäätä :D

Me käytiin autoajelulla Kainuussa asti, kilometrejä tuli 1100. Ja matkat meni yllättävän hienosti!! Tyttö katseli ulos ja luettiin kirjoja ja välillä otettiin päikkärit :) Reissun aikana puhkaistiin eka hammas ikenen läpi, jipiii!! Kyllä sitä odotettiinkin, ja ylös se sitten tulikin ihan salaa.
Äh, nyt Tiuku heräskin jo. Nukkuu edelleen 2 unet, joista jommat kummat on aika lyhyet. HHirmu vaikee jotenkin siirtyä yksiin uniin, kun herää jo klo 7 aamulla, niin päivällä on pituutta ~14h. Mites muut?
Entäs semmonen asia, kun pian pitäis (?) ostaa jokin kevätpuku/välikausihaalari, niin onko teillä ajatusta millanen kannattais ostaa, kun ei vielä varmaan tarvetta näille reimateceille yms. superkalliille vedenkestäville vaatteille? Kai joku halvempi vaan jostain cittarista tms.
Mun täytyy tunnustaa, että ei täälläkään tuo pottailu oo oikein päässy vauhtiin... muutaman kerran oon istuttanu tytön siihen ja vähän niinku tutustuttu vasta. Täytyis vaan aktivoitua sen suhteen.
Nonne, oikein mukavaa reissua vaan teille! Ihan varmasti kaikki menee hyvin, turha nipotus vaan kotiin.
Ei mutta nyt huudetaan ruokaa jo, moikka!
 
miuku---
Heii!
Täällä ei ole muistaakseni mitään mullistuksia sattunut, kunhan kirjoittelen aikani kuluksi.
Palailin Lapista sunnuntaiyönä. Reissu meni hyvin ja rentouttavasti eikä pojat olleet ilmeisesti kaipailleet ollenkaan. Niitä ei pahemmin hetkauttanut kun aamulla mut näkivät. Topias puri vaan ihan täysiä mua mahasta. Oliko se kenties kosto poissaolostani, kuka tietää.

Pojat harjoittelevat kovasti ilman tukea seisomista ja heiluttavat käsiään ylhäällä ilmassa joko polvillaan seisten tai ihan jaloillaan seisten. On kuin gospelkuorolaisia katselisi, kun kädet niin helisevät ilmassa. Mitäs muuta.. Sormella osoitellaan ahkerasti ja sanoja yritetetään toistaa. Olen tankannut pojille joitain sanoja, kuten lamppu, auto, kissa jne ja sanojen painotus alkaakin olla ihan ensiluokkaista kummallakin. Suusta vaan tulee kaikenlaista sekalaista, useimmiten äyp-päp tai paa-pap. Painotus on siis kuitenkin kohdallaan :)

Sillä välin kun reissasin, oli mies kehittänyt ruokailun sikailutilanteisiin jäähyn, joka toimii. Se, joka aloittaa ruoalla leikkimisen, käännetään salamana syöttötuolissaan istuen kasvot seinää päin. Se on tosiaan auttanut aika paljon, eikä ruokaa lennä enää läheskään niin paljon kuin ennen. Pärisyttelykin on miltei kokonaan loppunut. Jäähyilijä lopettaa porsastelun yleensä hetimiten ja alkaa kuikuilla olkansa yli ruokapöytään päin. Ihan ilman protesteja ei jäähyt suju, mutta kun ei ole huomaavinaankaan kiekujaa, niin kaveri palaa ruotuun tosi pian ja syö ihan siivosti ruokansa loppuun.

Meillä elettiin yksillä päiväunilla jonkin aikaa, mutta nyt vedetään taas kahdet. Tokat on usein kyllä lyhyet, jotain 30-45 min luokkaa eli ne voisi jättää pian varmaan lopullisesti pois.

Ihana ilma on ollut viime päivinä, kuten joku jo tuossa hehkuttelikin. Tuntuu, että elämä voittaa sittenkin, kun kesä tulee taas.

Aurinkoisia päiviä kaikille. Mun piti jotain erikseen kommentoidakin, mutta unohdin jo mitä.
 
Molly&poju
Moi!

Pikaisesti vaan kanssa tiedustelisin tota haalariasiaa.....kauhee pähkäily! Ostaako semmonen keväthaalari jossa lahkeet kurahousukangasta, vai vettäpitämätön haalari+kuravehkeet? En mäkään aatellu satsata mihkään 110 euron Reimaan vielä. Niin ja miks ihmeessä noi lasten vedenpitävät haalarit on niin rumia ja persoonattomia? Löysin Treelta Nanoukista ihanan (ei-sinisen) keväthaalarin, mut eihän se ollu mikään vettäpitävä. Oonkohan sit älyttömän epäkäytännöllinen jos ostan sen ja vetelen vaan kuravermeitä vesikeleillä päälle? Onhan keväällä niitä kuiviakin kelejä.....;) Miten te muut olitte aikoneet?

Muuten ei meille mitään uutta, paitsi neljäs hammas puhkesi pari päivää sitten. Niin ja meillä lamppu on KUKKA, taulu on KUKKA, puu on KUKKA, pallo on KUKKA ja kukka on KUKKA.

Toivottavasti nää aurinkoiset päivät jatkuu, mulla ainakin on mieliala taas parantunut:D
 
Mansikkainen
Pikamoit täältäkin!

Selvästi aurinko on parantanut monen mielialaa. Itselläkin hyvä fiilis. :) Haluaisin uuden fillarin (koska vanha on ruma ja kakka), että päästäis Lukaksen kanssa huristelemaan. (Luin sen fillariartikkelin tosta etusivulta...)

Mä en ole ostanut lapsraukalleni suurinpiirtein siis mitään (edes käytettynä), mutta silti vaatteita pursuaa joka paikasta. Haalareitakin on varmaan kymmenet. En ole ollut tarkkana kuoseista ja kauden väreistä vaan ottanut vastaan kaikenlaisia kauhistuksiakin. (Eikös kasarikamat ole tosin aika muodikkaita tätänykyä, vai menikö se jo?!) Kevätkeleillä olen ajatellut käyttää jotakin ohuempaa sorttia olevaa haalaria plus kurahousut. Mulla on myös housut ja takki, joissa vettä läpäisemätön pinta. Tilanteen vaatiessa teen sitten hankintoja. Päiväkodissa tuntuvat kuulemma pitävän kurahousuja hyvänä..

Mutta nyt, mä taidan syödä ennenkuin poika herää ja nuo tiskitkin olisi tietty...

Nauratti toi kukka-juttu. ;)
 
Nonne
Ja taas oltiin pudottu ties mihin :O

Pikaisesti tulin kehumaan, kun löysin niiiiiiin suloiset adidaksen superstarit pojalle sinne matkalle mukaan! Ostin alesta, niin tuli maksamaan vaan 20 €, mikä näyttää olevan tosi vähän noista lasten kengistä. Sandaalit ostan sieltä, jos tarvitsee. On ollut alle 20 lämmintä siellä tälläkin viikolla. Ja uudet Julbot (= aurinkolasit) käytiin kans ostamassa, on tosi makeet :D. Vanhat puristi jo silminnähden tukalasti. Viime vuonna ei vielä tarvittu mitään pantoja, mutta nyt alkoi heti repiminen. Kummasti kuitenkin rauhoittui, kun vei auringonpaisteeseen eikä tarvinut siristää.

Haalarikuvioista sen verran, että ostin sieltä mammuttimarkkinoilta lassien haalarin (tai oikeammin kaksi; ensin 86 senttisen ja sitten kun se oli todettu kotona isoksi palasimme hakemaan myös 80 senttisen, eiköhän kumpikin tule käytetyksi ajan myötä). Hylkii likaa ja kosteutta, muttei ole mitenkään kai teipattu tmv. Ei varmaan vielä ole välttämätöntä ja kurahaalarit ajattelin vetää päälle tarpeen vaatiessa.

Menenpäs katsomaan tuleeko sieltä tänään muuta kuin vaalitaistoa, öitä!
 
Cosmic ja Tomi
Mansikka: Mäkin haluan uuden pyörän!!! Mulla on itseasiassa kaksi pyörää, joista toinen on vanha ja huono ajaa eikä siihen saa lastenistuinta ja sit toinen aika uusi, joka on mulla aivan liian iso. Tai lähinnä renkaat on niin isot, että silläkin on huono ajaa. Mulla on siis ongelma, eli pitäis saada molemmat myytyä ja ostaa uusi. Mä en nähnytkään mitään fillariketjua, täytyypä yrittää ettiä se!

Meillä on vähän samaa Mansikka ton vaatejutun kanssa sillä erotuksella, että mä oon kyl itekin ostanut Tomille vaatteita, mut tosi paljon ollaan saatu niitä käytettyinäkin. Ja musta se on tosi hyvä juttu. Ku ollaan viime aikoina saatu paljon varsinkin sellaisia vaatteita, joita ei ite raaskiaisi edes ostaa. Suurin osa vaatteista on sen näköisiä, kuin niitä ei ois ikinä kukaan käyttänytkään. On tullu farkkuhaalareita, farkkuja, kauluspaitoja, yhdet pirun hienot juhlakengät, gollegepukuja ja kaikkea muita. Oon kyl tosi tyytyväinen!

Nonne: Toivottavasti vielä ehdin, ku en yhtään muista milloin lähdette sinne matkalle, mutta HYVÄÄ MATKAA!!! Pitäkää hauskaa ja palattuanne ois kiva kuulla teidän kokemuksia matkasta vauvelin (tai no melkein taaperon) kanssa!

Miuku: Tosi hyvä idea toi jäähylle laitto!

Meillä on myös nyt päiväunien kanssa ollut taas sitä, että Tomi nukkuu kahdet unet aika usein. Vähän aikaa jo jaksoi yksillä unilla. No, oikea syy on se, että jos ei nuku ekoja unia sitä kolmea tuntia, minkä hän siis yleensä nukkuu, vaan unet jää kahteen tuntiin tai alle, ni sit joudun laittamaan toisille unille.

Ootteko te olleet nyt ulkona siten, että lapsi on saanut temmeltää maassa vapaasti? Me ei oikein olla voitu käydä, ku Tomi ei viihdy maassa. Täytyis vaan sitkeästi yrittää. Ja siitäpä päästiin sujuvasti tuohon välikausihaalariasiaan. Eli meillä on sellainen fleecehaalari ja sit toinen sellanen lastenkirpparilta löydetty ohut ulkoiluhaalari, tais olla niitä Lindexin lastenvaatemerkkejä. Eli kumpikaan ei ole vedenpitävä tai mitään muutakaan sellaista. Ihan sen takia, kun tuskin sellaista vielä tarvitaan, kun kurahaalarit kuitenkin löytyvät. Ja Tomi varmaan oppii kävelemään vasta lähempänä vuoden ikää, johon on vielä kuitenkin yli kuukausi aikaa ja sitten ei enää haalareita varmaan tarvita. Ens talveksi sit joku kunnon haalari.

Jaahas, nyt tuli mies kotiin, joten syömään!
 
Molly&poju
Heips taas,
Ihan vaan tulin raportoimaan että oon nyt itsekseni tässä haalariasiassa tullut siihen tulokseen että peruskeväthaalari riittäköön ja siihen päälle kurahousut. Ei kai ton ikänen vielä niin ulkona riehu että jotain vedenpitävää haalaria tarvis(?).

Me ei olla valitettavasti saatu käytettynä kevyttä haalaria, serkkupojan vanha talvihaalari kyllä ja muuten paljon muita vaatteita. Se on kyllä ollut iso apu. Kirppiksiltäkin oon koittanut bongata mutta ei oo hyväkuntosia haalareita osunut silmään. Eilen tein kyllä kirppislöydön: käyttämätön 80cm sadetakki:) Oli aika reilua kokoa joten veikkaan että sopii vielä syksylläkin.

Me ollaan nyt kolmena aurinkoisena päivänä "harjoiteltu" ulkoilua, siis pihassa kököttämistä. Cosmic kyllä se teidän Tomi maastoutuu kunhan vähän vaatetus kevenee ja lumi sulaa. Ei meidänkään poju maassa kauaa viihdy, kun ei osaa haalarissa kontata, mutta kyllä se tänään n. 5 min ihmetteli lumipalloa, laski kerran liukumäkeä ja keinui hihkuen keinussa. Kummasteltiin kun vesi lorisi kaivoon. Tästä tää meidän huhtimammojen pihaelämä käynnistyy, hiekkalaatikot on kohta vakipaikkoja:) Tuntuu tosiaan nyt ulkoilun myötä että elämä on taas ihan erilaista ja että ei meillä enää ookaan vauvaa vaan taapero. Kunhan oppisi kävelemään niin pystyisi ulkonakin enemmän tutkimaan ympäristöä. Hiekkaakin on tullut jo maisteltua mutta ei ulkoa vaan eteisen matolta:/ Pitäisköhän imuroida useammin?
 
miuku--
Mäkin olen pähkäillyt tuota haalariasiaa. Pojat osaa konttailla talvihaalareissa ulkonakin ihan kohtuullisesti, joten oletan, että keväthaalarin pitäisi olla vettä,likaa ja vaikka mitä sietävä. Meillä ei ole mitään kanavaa saada käytettyjä haalareita ja kahdet uudet maksaa ihan kivasti. Kukaan ei tietty kiellä menemästä kirppareille penkomaan, mutta oon vähän laiska.. Pukeminen on meillä sellainen breakdance spektaakkeli, että jo ajatus haalarit+kurahousut yhdistelmästä päivittäin päälle ujutettuina saa mulla (tuskan)hien nousemaan pintaan.
Meillä on talvihaalarit kokoa 74 ja ne on edelleen tosi isot. Hihat on kääritty ja lahkeita myös, leveyssuunnassa mahtuu koko poika toiseen lahkeeseen. Olen nyt ihan ymmälläni, minkä kokoiseen pitäisi panostaa. Jos ostan juuri sopivan, se ei mahdu enää syksyllä, mutta liian isossa ei taas pääse liikkumaan hyvin...

Pitäisi varmaan aktivoitua ja tehdä kierros kaupoilla joku päivä ilman laumaa.
 
Cosmic ja Tomi
Tuli tässä ihan mielenkiinnosta mieleen, että minkä kokoisia vaatteita teidän lapsosilla on käytössä nyt? Siis ihan normaalit sisävaatteet, eli bodyt, golleget, yms.? Meillä on aika lailla 80cm tällä hetkellä. Just tänään laitoin sivuun muutamaan Naperon 80cm bodyn, joissa ei pituus enää riitä. Ja itse asiassa muutama 86cm H&M bodya on myös käytössä. Eli meillä siirrytään aika pian jo 86cm vaatteisiin. Onneksi yleensä gollegepaidat, jne ovat vähän isompia tavallaan eli niissä riitää 80cm pidempään. Meillä on talvihaalareina ollut Tutan 80cm toppahaalari ja äippäpakkauksen haalari, joka kai myös on 80cm.

Mä en oo uskaltanut oikein ostaa ens talvea varten mitään aleista, ku en tiiä minkäkokoinen toi poitsu aikoo silloin olla. Tomi kun on aika rotevan oloinen, tulee isäänsä. Sellaset vahvat reidetkin sillä on, mutta vyötärö on tosi kapea ja ei tosiaan siis mikään lihava vauva. Niin siitä on vaikea tietää.
 
miuku ja pojat
Meillä on vaatekoossa nyt meneillään 74. Teolle menisi vielä 68, mutta hihojen ja lahkeiden pituus loppuu kesken. Meillä menee yhä äitiyspakkauksen 60cm puolipotkarit, siis ne v.siniset ja valko-kelta-punaraitaiset :)
Pojat on melko hoikkia ja hinteliä, joten vaatteiden pitää olla kapeita ja pitkiä. H&M on meillä paras vaihtoehto. Tutta mm. on leveyssuunnassa tosi väljä, joten kädet tuppaavat kaivautumaan hihoista pois ja kaula-aukoista ulos...
 
hipsu
moi!
meillä menee jotkut 74cm ja 80cm suurimmaksi osaksi. Meillä suosikki on lindexin bamse vaatteet, hyvän kokoisia ja mallisia ja kestää hyvin pesua.
Kesäksi ostelin hm:ltä vaatteita 80 ja 86 cm.
Ahistaa ku tajusin tossa, ettei oo mitää välikausi pukuja tai kenkiä tms ja kaikki on niin kallista! varsinki ku nyt kituutetaan hoitotuella. Pitää pyytää, jos mummot vois vaikka jotai ostella. Juhlavaatteetki pitäs ostaa pojulle. Mites on hesan jengi, nähdäänkö ennen 1-vee juhlia? eikös Onnilla ja kaksosilla oo samana päivänä synttärit? meilä ei ainakaan oo enskään viikolla mitää ihmeempiä, joten sopii ihan mikä vaan päivä.
 
Anne ja Tiukuli
Siivouspäivään tauko, kiitos :)
Meillä koko 74/80m nyt menossa, ja pähkäilen samoja asioita kuin sinä Hipsu! Kengät ja haalari pitäisi ostaa ja tänään käyn kattoo ihan tuon sittarin tarjonnan haalarin osalta. Ajattelin sellaista halvempaa pukua ja tapellaan sitten niiden kurahousujen kanssa... Muutenkin ihan kamalaa tappelua pukeminen aina!
Eilen kävin kenkäkaupassa ja hui hitsiiii, alle 40 euron ei taida saada ensi kenkiä :/ Eccot olis ollu 60,-
No, eipähän pääse rikastumaan! Varsinkin kun vielä löysin aivan ihanat verhot tytön huoneeseen, mutta en oo vielä tohtinut hakea...
Muuten kaikki rullaa normaalisti, yksiä päikkäreitä nyt muutamana päivänä nukuttu. Minun masu alkanut pullottaa ja housut puristaa.. Muuten vointi ollut oikein hyvä.
Lunta sattaa tuhatta ja sattaa, pääseeköhän vielä ladulle tänä talvena?
 
Molly&poju
Meilläkin nyt suurin osa käytössä olevista vaatteista on 80cm, tosin jotkut jopa 68cm paidat menee vielä. Meilläkin on poju niin laiha poika lappalainen että leveyssuunnassa vaatteet on isoja. Yks päivä kun pistin puettiin lyhythihainen body niin ruikulikädet näytti ihan hassun laihoilta;D 80 cm talvihaalari on reiluhko ja poju tosiaan mahtuis kokonaan toiseen lahkeeseen. Äippäpakkauksen haalari menee hyvin kun näpsä isoäiti pidensi lahkeita resoreilla.

Mä päädyin tohon haalari-kurahousuyhdistelmään koska en jaksa olla sitä haalaria jatkuvasti pesemässä, vaikka oliskin vedenpitävä. Kuraa tulee kuitenkin. Ja jos pitää mennä vaikka pihaleikkien jälkeen autoon niin saa kurahousut sit kuorittua pois.
 
miuku--
Kunhan nostelen.
Teo on ollut pari päivää ihan ihmeellinen. Kitisi ja itkeskeli eikä missään ollut hyvä. Ei kuitenkaan vaikuttanut kipeältä eikä ollut kuumettakaan.
Tänään on kakannut kahteen otteeseen puhelinluettelon keltaisia sivuja. *huokaus* Ei siis ihme jos vähän on ollut vatsassa outo olo.

Joku kyseli synttäreistä. Me pidetään juhlat lauantaina 7.4 eli poikien oikeana synttärinä. Vieraita on sen verran paljon, että pitää järjestää kaksi kattausta. Kummeja, mummeja ja kavereita on vaikka lampaat söisi, yhteensä porukkaa tulee varmaankin reilut 30. Tarjoiluja olen suunnitellut myös, synttärikakun lisäksi pientä suolaista, piirakkaa, lohirullaa, väinämöisen palttoonnappia ja kaikkea muuta nopeaa ja helposti vaikka seisten syötävää.
Vielä tässä vaiheessa pojat ei niin synttäreistä ymmärrä, että kävisin koko kämppää koristelemaan jonkin teeman mukaan. Pitäydymme jossain perinteisessä ja simppelissä.

M ja pojat
 
Nonne
Uupsista vaan täältäkin.

Meillekään ei ihmeitä, pakata pitäisi vaan kun ei jaksaisi kiinnostaa. Masentaa varmaan tuo hieno ilmakin ja se, ettei edes tiedä mitä kannattaisi sinne reissuun pakata. Siellä on nyt lämmintä n.20 ja loppuviikoksi on luvattu alle 15 astetta. Jippii, kaikille kaikki vaatteet mukaan...

Vaatekoko on tällä hetkellä 80 cm ja osa on jo vähän nafteja. Mies kyllä laittoi vahingossa yksi ilta 86 cm yöhaalarin ja se OLI ISO :), mutta kai sitä kohta vaihdetaan sitten taas isompaan kokoon.

Meillä on kans Miuku tuo Fonecta kohta paloiteltu, Eniroa odotellaan (vai menikö se toisin päin...). Vai onkohan mies heittänyt sen toisen satsin jo roskiin, eipä kai puhelinluettelolla enää niin mitään teekään...

Anne hei, Ideaparkissa on ne Tasauspäivät ylihuomisesta alkaen ja siellä oli Eccon ensiaskelkengät 40 € jossain, olisko Nicky&Nellyssä? Mainos oli joko siinä tänään tulleessa lehdessä tai sitten niiden sivuilla, en muista kummassa. Ja muutenkin tuolla Nicky&Nellyssä oli kaikki -20 % kanta-asiakkaille, ajattelin käväistä keskiviikkona illalla.

Mä en oikein tiedä ostaisinko vielä niitä ensiaskelkenkiä, onko liian aikaista? Kun nämä kelit on tällaiset. Ne adidakset ostin ihan sinne reissuun lähinnä vaunussa pidettäväksi. Ajattelin että vielä ehtii varmaan ennen kesää jalkakin kasvaa, mitenköhän sen kanssa mahtaa olla?

Huomenna meillä on jo 1 v. neuvolapäivä, palailen sitten kertoilemaan kuulumiset.
 
Anne ja T.
Kiitos Nonne vinkistä, täytyypä käydä siellä I-parkissa päin jos vain suinkin mahdollista.
Tiuku pääsi tänään testaamaan naapurin pojan taaperokärryä ja tykkäsikin kovasti huristella sillä :) Täytyy silti jättää pois hankintalistalta, joka onkin melko pitkä.. Kumpparit tosin sain käytettynä vitosella ja vaari lupasi lähteä mukaan reimatecin tehtaanmyymälään ;) hihii!
Kyllä noita kenkiä on ostettava pikkuhiljaa vaikka tyttö ei kävelekään vielä. Oli aika hauskan näköinen tapaus kun sovitettiin niitä kumppareita ja Tiuku lähtikin kävelemään (pidin käsistä kiinni) ne jalassa! Ja hymy oli mitä levein!
Mutta ei nyt tämän enempää täältä räntäsateen keslekltä siis keskeltä. Heipat vaan!
 
Mansnikka ;)
No, on tää taas.
Meillä herätään nykyisellään jo ennen kuutta + satunnaiset yövinkunat. Sama se, että moneltako käy nukkumaan, niin pystyssä on tikan poika jo ennen sitä kukon laulua. Poika menee n. yhdeksältä nukkumaan ja itse haluaisi sen pari tuntia siinä valvoa, niin väsymys on taattu aamulla, kun Lukas aloittaa aamumessunsa. Meidän päivärytmissä on perustavanlaatuinen vika, koska nyt on unia sitten nukuttu jo pari tuntia. En viitsisi uloskaan vielä lähteä siinä seitsemän jälkeen, niin kökin sitten täällä sisällä koko aamupäivän. Hitsi. Miten muilla, lähdettekö ulos keinumaan tai muuten kummastelemaan maailman ihmeitä, siis aamupäivällä?

Täällä kaikki hyvin (jopa se parisuhde on ihan mallillaan, tai ainakin hyvään suuntaan kallellaan.), mitä nyt tämä väsymys edelleen latistaa mieltä. Päivisin ei pysty enää nukkumaan, kun on niin valoisaa, enkä tosin muutenkaan välittäisi, ellei ole ihan pakko. Nukuin yhden yön nukahtamislääkkeen voimalla ja voi autuutta, olipa mieletöntä olla seuraavana päivänä virkeä. Ihan tunsi itsensä prinsessa ruususeksi ja kaikinpuolin huolettomaksi.

Hei, jos vain teille käy niin järkätään se tapaaminen pikimmiten, pk-seutulaiset! Olisi kiva nähdä miten lapset on kasvanut ja mitä äideille kuuluu! Tietty muutkin, toivottavasti saadaan sitten kemut kasaan.

Nyt Pontus heräsi. (Olen jälkeenpäin miettinyt että tuo olisi osuvampi nimi meidän pojalle.)
 
miuku--
Ja sen verranhan mä kerkeän nyt sitten jaarittelemaan kun noi mukulat nukahtivat, että meillä on kuolaaminen loppunut ihan huomaamatta. Ilmeisesti tämä on nyt sitten pysyvää? Toinen asia, joka huomattiin tänä aamuna, kun pojat otettiin meidän sänkyyn reuhaamaan, että eivät enää syöksy suin päin sängystä pää edellä alas, vaan kurkkivat reunan yli. Tajuavat siis, että tulee iso muksis, jos sinne losahtaa.

Topias seisoo jatkuvasti ilman tukea, mutta en ole varma tajuaako itse sitä. Yks päivä seisoi mun lähettyvillä, kääntyi ja mut nähdessän käveli mun luokse pari kolme askelta. Ja itse ei älynnyt mitä tapahtui :) Se painaa juosten taaperokärrynsä kanssa, mutta hätääntyy heti hirveästi, jos yrittää käsistä tai kainaloista tukea pitäen kävelyttää. Menköön omaa tahtiaan, siis. Teo menee reippaasti kärryineen myös, mutta ei osaa taivuttaa oikein polviaan kävellessään. Hassun näköistä ja usein kärry lähtee alta pakoon, kun meno on niin jäykkää.

Meillä on hommattuna jo ensikengät. Löytyy jopa sisä- ja ulkokengät. Sisäkengät on nahkaiset ja nauhalliset ja niissä on asiaankuuluva kantakovike, joka tukee nilkkaa. (tämän opin stockan kenkäsosastolla :). Sisäkengät on ehkä numeron verran isot vielä kummallekin, mikä saattaa olla ainoastaan hyvä asia, jos ne ovatkin sopivat sitten kun kävely tosiaan sujuu. Ulkokengät on nauhalliset tepsut, joita nyt on pidetty lämmike- ja harjoittelumielessä päällä. Niden pukeminen laukaisee useimmiten raivokohtauksen ja niitä on toisekseen älyttömän vaikea saada muutenkaan jalkaan, kun pojat eivät vielä osaa auttaa itse yhtään ja työntää kantaa alas. Siksipä ne useimmiten ovat päällä miten kuten..

Ketkä siellä ideaparkissa niitä lastenvaatteita kävivät ihmettelemässä, niin vinkatkaahan jos on hyviä tarjouksia. Suunniteltiin miehen kanssa alustavasti pientä road trippiä sinne päin perjantaina. Ja kuka puhui reiman tehtaanmyymälästä? Kerrohan siitäkin lisää :)
 
Susan
Huomenta! Väsyttää ja aamut senkuin aikaistuu, murrr:( Alissa heräilee ennen seiskaa ja mä olen silloin vielä ihan kuitti. Onneksi on edes valoisaa, niin saa jotenkin itsensä ylös. Yleensä pakko lähteä hieman koiran kanssa ulkoileen ennen puolta päivää, että sitten lopullisesti heräisi uuteen päivään.

Alissalle pukkaa ihan kauheasti uusia hampaita. Nyt läpi on 8, mutta lisää on tulossa ainakin 4. Ylhäältä ien on yhdestä kohtaa turvonnut ja aivan sininen. Kuulemma siellä on hammas tulossa, joka on puhkaissut verisuonen ja kerännyt verta ikenen sisään. Niin kauan ei tarvitse olla huolissaan, kunhan ei ala poskikin turpoamaan. Sit pitää jo mennä lääkäri-sedän luokse:)

Alissa on vihdoin alannut syömään myös mun itse tekemiä ruokia. Jauhelihakeitto meni hyvin alas ja samaten riisi ja kana. Yleensäkin samat ruuat on alannut kiinnostamaan, kuin mitä itsekin syödään. Hyvä niin! Muuten syöminen onkin sitten yhtä pelleilyä, mut niinpä taitaa kaikilla aina väliin olla;)

Oon yrittänyt nyt hieman päästä tuttipullosta eroon ja ns. erillisistä maitohetkistä. Ruuan kanssa juodaan nyt maitoa ja välipalan kanssa vettä. Illalla vielä saa iltamaidon. Nokkamukista juominen onnistuu kokoajan paremmin. Ehkä tämä tästä siis! Normaalia maitoa olen laittanut aamupuuron sekaan, mut muuten mennään vielä Nannilla. Jogurttiinkin sai totutella pikkuhiljaa, että maha alkoi kestämään joten nyt otan maidon kanssa iisisti.

Alissa on jo reilun kuukauden osannut tulla sohvalta ja sängyltä jalat edellä alas. Käänsin kuukauden verran aina neidin ennen reunaa jalat kohti lattiaa, niin aika nopeasti oppi idean ja nyt kääntyy ihan itse. Ei enää edes koita tulla pää edellä alas:) Ainakaan muksahduksia ei ole kuulunut...niitä tulee enemmänkin lattiatasolla, kun neiti touhuu ja kaatuu istumasta selälleen:) Nyt neiti on oppinut myös seisomaan ilman tukea ja kävelemään taaperokärryn kanssa. Ja hoksaa mitä tarkoittaa jos otan käsistä kiinni...heti osaa kävellä siten:) Eihän siihen kauan mennytkään, heh! Taaperokärrynkin tajus vasta kun siskon muksu näytti miten sillä mennään:D

Muuten tänne ei sen kummempia. Vaunut laitettiin myyntiin ja ostetaan sit tilalle rattaat. Vie tuo kova vaunukoppakin tilaa ja muutenkin Brion vaunut on aika leveät bussissa. Toista lasta ei suunnitteilla lähivuosina, joten sama tällä hetkellä myydä nuo pois. Saa sit hieman pienemmät tilalle.

Mutta viikon jatkoja itse kullekin!!
 
hipsu
moikkis!
olipas mukavaa, yhtäkkiä pojulle pärähti eilen aamulla 38 astetta kuumetta, ei siis flunssaa eikä mitää oireita. Sitte illalla se nousi tunnin sisällä yli 39 asteen ja Onni oli ihan reppana itki vaan hervottomana ja vikisi sylissä. Olin tietysti iha paniikissa kun ei Onnilla aikasmmin oo ollu kuumetta ja heti nousee noin korkeeksi.
Lähettii site illalla kauheella härdellillä lääkäriin.
Ei ollu missään mitää vialla, korvat oli ok samoin keuhkot ja kurkku. Veikkasi vauvarokkoa tai jotai virusperäistä kuumetta. Nyt pojuon taas aika normaali, yheti annoin yöllä panadolia kun tuntui kuume taas nousevan.
Toivottavasti tää tästä paranee.
meille käy kans ens viikolla oikeestaan mikä vaan paitsi 28.3.
 
miuku ja toipilas
Hipsu! Meillä alkoi eilen myös kova kuumeilu. Teolla oli 39 kuumetta ja itkeskeli kovasti. Meni kuitenkin ohi ja poika oli ihan iloinen nukkumaan mennessään. Yöllä tarkkailin ja vaikutti normaalilta. Aamulla ei suostunut enää syömään eikä juomaan ja oli taas kuumeinen, joten painelin lääkäriin.
Lääkäri sanoi, että voi olla vaan joku ohimenevä, mutta myös influenssa. Kuivunut oli jo jonkin verran kuitenkin. Tuloksia odotellaan ja tänään pitää vielä lähteä labraan kökkimään ja ottamaan pissanäytettä. (pippelin ympärille laitetaan pussi, johon pissa kerätään). Aamulla oltiin jo puolitoista tuntia, mutta ei saatu mitään kun poika on sen verran kuivunut.

Lääkäri antoi ohjeeksi juottaa 1 litra osmosalia. Olisi kiva tietää miten se tulee onnistumaan.. Muuten määrättiin lempijuomia ja lempiruokia. Lisäksi mehua ja ihan mitä vaan, kunhan jotain saadaan kurkusta alas. Lääkärin vinkkaamia ja suosittelemia ruokia nyt odottelee päiväunilta herääjää jääkaapissa: jacky vaniljavanukasta, mangojogurttia rutkasti sokeroituna sekä imelää mehua.
Mehua yritinkin jo juottaa, mutta ei kelvannut oikein. Pelottaa ettei vaan vielä jouduta lastenklinikalle, jos ei nesteet ala maistua.. Hui.
 
hipsu
voi kökkö miuku! meillä mittari näyttää nyt vähä päälle 37 astetta ja ruoka ei maistu..Aamupuuron kyllä söi mutta lounasta ei yhtää pari hassua lusikallista. Vesi kyllä onneksi menee ja maito. Tuolla leikkii ihan suht normaalisti tosin on kyllä kipeen näköinen.
ei maistunu marjasoseetkaan koitan nyt antaa uudelleen kohta.
 

Yhteistyössä