Huhtikuun vauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti
Alessia*
Onneksi olkoon, Kyltsi. Ceci, hauska kuulla miten asiat hoidetaan teilläpäin :)

Meillä oli eka neuvola, kun vauva on 11 pv vanha. Paino oli 3350 g ja nousua syntymäpainoon 300 g, joten aika hyvin ilmeisesti. Vauva sai kyllä elämänsä ekat raivarit kun se heräsi neuvolassa eikä saanut heti ruokaa... Se meni ihan paniikkiin. Olen noudattanut periaatetta, että vastasyntyneelle pitää antaa ruokaa HETI kun se herää, ja tässä sitten nähtiin mitä käy kun en heti pystynyt syöttämään... Onneksi se rauhoittui syömään ja nukahti heti kun koppa lähti liikkeelle.
 
Leeloo
Heippa.

Täältä kirjoittelee onnellinen tosi tosi pienen tyttövauvan äiti :) 9.4.2010 saatiin maailmaan maailman suloisin "äikän maikka" (viittaus Mikael Agricolan päivään). Pituutta oli 48 cm ja painoa 2800 g. Vauva päättikin tulla 2,5 viikkoa etuajassa, mistä myös johtuu pieni koko. Mutta kokoa voi korvata hyvin imuteholla ja näin tämä meidän pieni nyytti onkin päättänyt tehdä.

Pientä keltaisuutta oli aluksi (tyypillistä ennenaikaisille lapsille ja myös periytyvää vanhemmilta) joten oltiin sairaalassa pari ylimääräistä yötä. Nyt sitten onnellisesti kotona ja päivät nukutaan ja yöt kukutaan :) Vauva imeskelee tissiä öisin noin 4 h putkeen aina jostain klo 01:stä aamu viiteen... HUH! Ja aina syöttöjen välissä "perästä kuuluu" :)

Mutta kyllä tämä äitiys vaan on ihanaa ja ihan kummallista, että tunteet ovat näin suuria. Äidin rakkaus ei tosiaan ole verrattavissa mihinkään muuhun suureen tunteeseen. Esim puolisoa kohtaan. Suuriahan nekin tunteet ovat, mutta eritavoin tietenkin.

Täällä nyt köllötellään peiton alla molemmat ja kohta pitää herätellä taas syömään. Pikkuisen syöttöväliksi suositeltiin 3 h ja olemme noudattaneet pikkuisen toivetta syöttövälistä, eli noin 2 h :) Syntymäpaino varmasti saavutetaan nopeasti näillä imemisillä. Ainakin toivotaan niin!

Onnea myös kaikille muille uusille tulokkaille ja heidän perheilleen!!

Onnesta jo ihan pyöreänä:
Leeloo perheineen

(synt. rv: 37 + 4)

Alla vielä päivitetty lista:

Zarja*
TNL 27.3.2010 rv 38+6 tyttö 3650g, 49 cm. (LA 4.4.)
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika ? , ? , (LA 20.4.), toinen (esikoinen 10/06)
tytönäippä 8.4.2010 rv 41+1 tyttö 3535g, 52cm (LA 31.3.) (esikoinen 6/08)
Leeloo 9.4.2010 rv 37+4 tyttö (LA 26.4.2010)

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
 
TNL
Moikka täältäkin!

Ja onnittelut vauvojen johdosta!
Näyttää olevan kovin tyttöpainoitteista nämä huhtikuun ketjun vauvat :)
Meidän tyttö lähenee pian kolmea viikkoa ja hieman aletaan jo päästä tutuiksi keskenämme. Neuvolassa on käyty muutaman kerran ja kahden viikon aikana on saavutettu syntymäpaino ja vähän ylikin. Toistaiseksi vauva syö öisin 3-4 h välein, mutta päivisin 1-3 tunnin välein. Meillä ainakin päivät vaihtelevat kovastikin, välillä vauva nukkuu rauhallisesti pitkiäkin jaksoja ja välillä on hereillä. Tänään on vasta ollut ensimmäisiä pieniä itkukohtauksia, luultavasti d-vitamiinitippojen aloituksesta johtuen. Kuulin muuten kaveriltani, että nyt on saatavilla vauvoille d-tippoja, joihin on lisätty gefilus-maitohappobakteereja ja neuvolassa kun niistä kysyin niin totesivat niiden olevan hyviä, joten ostin niitä. Jos se ehkäisisi vatsavaivojakin.

Mamu-82 on ainakin kirjoittanut kantoliinasta. Olisiko sinulla tai muilla kantoliinaa käyttäneillä antaa vinkkiä sopivista sidonnoista? Minulla on sekä rengasliina että hieman joustava pitkä liina. Mieheni on löytänyt rengasliinalle ihan hyviä sidontatapoja, mutta mä haluaisin käyttää toista liinaa, mutta jotenkin olen sen kanssa epävarma. Liinan mukana tuli kyllä sidontaohjeita, ilmeisesti kehtoasento sekä pystyasento sopivat jo pari-kolmeviikkoiselle. Tuntuu vaan niin hankalalta löytää sopivaa. Olisiko neuvoja kenelläkään?

Tsemppiä kaikille ja kyllä ne hormoniheilahtelut siitä tasoittuvat!

TNL ja pikkuneiti melkein 3 vkoa :)
 
tyttöjenäippä
Täältäkin vauvantuoksuinen tervehdys!
Vauva on ihana :) syö ja nukkuu, nyt muutamana päivänä jaksanut olla vähän hereilläkin ja tarkkailla maailmaa. Ja voi tätä kakkavaippojen määrää! Aina kun saa puhtaan vaipan vauvalle niin heti alkaa pöristä :) en muista että esikoinen olisi ollut näin kova kakkimaan :D
Meillä kävi neuvolan terveydenhoitaja keskiviikkona kotikäynnillä ja tyttö oli ylittänyt syntymäpainonsa yli 100grammalla jo nyt alle viikon ikäisenä :) Terveydenhoitaja oli äitiysneuvolan puolelta ja sanoi, että tarjoavat ensiviikolla kotikäyntiä vielä lastenneuvolan puoleltakin, miten ihanaa ettei tarvitse ihan pienen kanssa lähteä vielä kylille neuvolaan, pääsee vähän helpommalla ja voi keskittyä lastenhoitoon kotona. Äitiysneuvolan puolelta meillä oli kotikäynti esikoisenkin aikana, mutta ei lastenneuvolasta.

Hiukan murheitakin meille on mahtunut, sillä huomasin maanantaina että toinen rintani on tulehtumassa, se punoitti ja kuumetta oli kahtena päivänä 38 astetta. Nyt on alkanut näyttää vähän paremmalta ja kipu rinnassa vähentynyt kun olen yrittänyt tyhjentää rintaa mahdollisimman paljon. Toivottavasti ei nyt tulehdus kunnolla päälle tulisikaan. Esikoisen aikoihin jouduin viikon antibioottikuurin päätteeksi vielä sairaalaan kun tulehdusarvot vaan nousivat :/ Eilen ei onneksi kuumetta ole ollut, joten voisi luulla että paranemaan päin on, toivottavasti..

Onnea taas vauvansa saaneille, voimia vielä odottaville ja jaksamista arkeen kaikille!

Tyttöjenäippä, Sintti 1vko1pv ja esikoinen 1v10kk
 
Iita*
Suuret ja lämpöiset onnittelut jälleen kaikille vauvautuneille!
Ihanalta kuulostaa tuo vauva-arki... :)! Tosin toivottavasti tyttöjenäipän rintatulehdus laantuu heti alkuunsa.

Täällä on elelty tavallaan nettipimennossa, en vain ole jaksanut juuri koneella istua.
Tiukasti yhdessä kasassa edelleen, varmaan hamaan loppuun saakka, sillä mitään tuntemuksia ei edelleenkään ole.
Turvotukset on valtavat, joten liikkuminen alkaa olla todella ikävän tuntoista, kun jalat niin turpeat. Väkisin koetan kuitenkin käydä ulkoilemassa päivittäin.

Nyt tuli vaan omaa napaa, pahoittelen. Lueskelen silti mielelläni teidän muiden kuulumisia!
Hyviä vointeja kaikille!

Iita* (rv. 40+2)
 
Mamu82
Testaan nyt kännykällä miten tää toimii... Onnittelut uusille tuoreille äideille, joita en ole vielä onnitellut! Jaksamista ja iloa! :)

Kantoliinasta: Mulla on trikooliina, jolla paras sidonta on kietaisuristi 2.Siihen voi vastasyntyneen laittaa kehtoasentoon, tai sitten pystyasentoon niin että jalat on kippurassa 'massujen välissä'.
 
Mamu82
No niin... Nyt taas tietokoneen ääressä. Mun ei-niin-uudella kännykällä tuo keskustelupalstailu ei ole kovin kätevää.

Leeloo: Niin vain kiilastit mun ohi! :) Miten sujui synnytys? Mielelläni minäkin jo lähtisin synnyttämään...vaikka heti.

TNL: Niin tosiaan, noista kantoliinasidonnoista... Meillä on ainakin riittänyt ihan hyvin se yksi sidonta, jonka mainitsinkin - siihen voi vauvan laittaa eri asentoihin. Pitkällä trikooliinalla (meillä siis Hug-a-bub) ei siis ainakaan tarvitse opetella kuin se yksi sidonta. Mulla ei ole kokemusta kudotuista pitkistä kantoliinoista, mutta siskoni toi Afrikasta sellaisen lyhyehkön, joka sidotaan rengasliinan tapaan kainalon alta. Sitä aion kokeilla :). Se on tosiaan niin lyhyt, ettei sitä edes tämän mahan kanssa oikein yletä solmimaan. Onko sulla siis trikoinen vai kudottu tuo pitkä kantoliina?
Meillä meni jokunen kokeilukerta ennen kuin vauvat tottuivat olemaan liinassa. Pitkän liinan kanssa ainakin on hyvä kävellä tai hytkytellä samalla, kun asettelee liinaa kunnolla vauvan ympärille...siihen menee aina vähän aikaa :).
Mulla on nyt harkinnassa ostaa myös neliöliinatyylinen kantoliina, ehkä tällainen: http://www.lastenverkkopuoti.com/ellaroo-tai™-kantoreppu-p-593.html . Tuntuu, että se olisi kätevä välimuoto rengasliinalle ja pitkälle liinalle :). Vaikka rengasliina on kyllä todella kätevä kans...

lydia* ja muut kahden lapsen äidit: Tsemppiä esikoisen ja "kakkosen" kanssa sompailuun! Pikku hiljaa siihen löytyy sopiva "rytmi".
Itse muistan miten imetin kuopusta samalla, kun keitin hellan ääressä aamupuuroa esikoiselle. Jotenkin sitä vaan oppii huomioimaan molemmat yhtä aikaa. Meillä esikoiselle tuli pieni mustasukkaisuusvaihe vasta kuukausi-pari toisen lapsen syntymän jälkeen, mutta missään vaiheessa ei (pienestä ikäerosta johtuen varmaan...) ole ollut suurempaa mustasukkaisuutta. Eihän esikoinen nyt edes muista aikaa, jolloin oli vain hän. :)

...Mulla on nyt kivuttomia/pikkasen kipeitä supistuksia tullut vähän enemmän öisin ja päivisin, mutta ei vieläkään näy mitään konkreettisia merkkejä siitä, että synnytys lähestyisi. Kyllähän vauvan liikkeet tuntuu todella alhaalla haarovälissäkin, mutta limatulppaa tms. ei ole näkynyt. Oletan, että kaikki alkaa sitten aika rytinällä. Sitä odotellessa edelleen... :/ Tuntuu, että mulla on hormonimyrskyt alkaneet jo nyt, kun välillä itkettää jo se ettei synnytys alkanut edellisenäkään yönä, jne. Toisaalta nyt synnytyksen lähestyessä on alkanut jännittää vähän sekin miten kolmen lapsen kanssa onnistun täyttämään kaikkien tarpeet...ja omat pakkomielteet kodin järjestyksen ym. osalta siihen päälle.... Jostain täytyy varmaan luopua. (Ei meillä siis koskaan ole tip top järjestys täällä, mutta joistakin asioista olen vähän liiankin tarkka...)


Laitan vielä syntyneiden/synnyttäneiden listan tähän uudestaan, kun näyttää, että siitä on pudonnut muutama rivi. Muokkailin vähän muutenkin. Onhan, Zarja*, tuo syntymäpäivä nyt oikea?!? Jännä nähdä syntyykö huhtikuiset pojat sitten loppukuusta, vai onko tosiaan näin tyttövoittoista tässä ketjussa! Onko se niin, että miehiä saa "aina" odottaa?! :D

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zarja* 27.3.2010 rv39. tyttö 3460g, 49,5cm (LA 3.4)
TNL 27.3.2010 rv 38+6 tyttö 3650g, 49 cm. (LA 4.4.)
Ceci 1.4.2010 rv 37+3 tyttö 3910 g, 50 cm (LA 20.4) esikoinen
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm (LA 6.4.) toinen (esikoinen 7/08)
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika 3 120g, 48 cm, (LA 19.4.), toinen ( esikoinen 10/06)
*taffel* 7.4.2010 rv 39+2 tyttö 4090g, 55cm (LA 12.4.) esikoinen
tytönäippä 8.4.2010 rv 41+1 tyttö 3535g, 52cm (LA 31.3.) (esikoinen 6/08)
Kyltsi76 9.4.2010 rv 39+3 tyttö 3300g, 49 cm (LA 13.4.) (esikoinen 12/05)
Leeloo 9.4.2010 rv 37+4 tyttö 2800g, 48 cm (LA 26.4.2010) esikoinen


Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mukavaa viikonloppua!

Aurinkoisin terveisin,
Mamu82, rv 38+6
 
TNL
Heippa!

Kiitos Mamu liinailuvinkeistä. Mulla on tälläinen pitkä trikooliina, Pikkuruu. Just kiedoin vauvan siihen ja taitaa olla vielä melkoisessa solmussa. Olen laittanut vauvan melko makaavaan asentoon, ns. kehtoasentoon sillä kietaisuristi 2:lla, mutta jotenkin mietityttää pään asento tässä liinassa. Eikö se niin mene että vauva tulee kokonaisuudessaan sinne sisempään pussukkaan eli vyö-osaan ja hartioiden yli tulevat hännät kiedotaan vauvan pyllyn alta ja pään alta taakse solmuun? tämä kantoliinailu on silti varmaan sellainen juttu jota ei osaa kuin harjoittelemalla. Vauva ainakin nukahti liinaan just nyt. Kantoliina on kyllä siitä kätevä, että on kaksi kättä vapaana kotihommiin ja vauva kokee olonsa turvalliseksi lähellä.. :) Toivottavasti tämä onnistuu. Toivotaan Mamu, että pääset pian tositoimiin kun sitä jo kovasti odotat.

Musta on tosi hauska yhteensattuma, että meidän ketjussa on syntynyt tähän mennessä 8 tyttöä ja 1 poika. Mielenkiintoista seurata kumpaa sukupuolta tulee lopuille ketjulaisille :)

Mites teillä jo synnyttäneillä on imetys lähtenyt sujumaan? Musta tuntuu että toisina päivinä multa tulee enemmän maitoa kuin toisina, vaikka ehkä olenkin väärässä. Täytyisi varmaan yrittää lypsääkin enemmän, että maitoa tulisi paremmin. Mutta toisaalta neidin paino oli lisääntynyt sopivasti ja vauva on tyytyväinen, joten eiköhän se tästä lähde sujumaan. Mulla on ollut rintakumi käytössä ja eilen yritin imettää ilman sitä eikä siitä tullut mitään. Ehkä sitten kun vauva kasvaa isommaksi!

On tämä niin ihanaa tämä oman vauvan kanssa oleminen!

Terkuin TNL ja pikkuneiti 3 vkoa
 
Mamu82
TNL: Joo, kyllä se vauvan pään asento saattaa näyttää vähän hassulta, kun muistaakseni menee vähän niinkuin vinoon rintaa vasten. Mutta ei se taida vauvaa häiritä, kun kohdussakin asento on ollut aika mielenkiintoinen varmaan :). Kyllä vauva osaa tosiaan ilmoittaa, jos ei viihdy liinassa - olen pitänyt sitä merkkinä viihtymisestä, että ei valita ja nukahtaakin pian (tai ylipäätään...) liinaan.
Suullisesti on vähän vaikea neuvoa miten se sidonta menee, mutta oletko katsonut kantoliinakanavan sivulta kuvalliset ohjeet (kietaisuristi II-kehto: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/materiaalipankki/nayta_sidontaohje.tmpl?pager_current=1;luokka=2;ryhma_id=105;navi_id=246;sort=nimi;aktiivinen=true)? Kietaisuristikakkosen ohjen löytyy tuolta kans.

Kehtoasentoon vauva tulee toiseen ("sisempään" ainakin tuossa ohjeessa) niistä olan yli menevistä kaistaleista (sen kun laittaa kaksinkerroin niin siitä tulee semmonen pussimainen), ja se vyöosa ("smokkivyö") on päällimmäisenä ikään kuin tukemassa koko pakettia. Näin olen itse siis sitonut tuon n. 5-metrisen trikooliinan. Sidon siis liinan ensin suht tiiiviisti itseni päälle ja asettelen vauvan sitten liinaan. Koska ainakin meidän liinasta jää aika pitkä "häntä", laitan sen yleensä useamman kerran vyötäröni ympäri ja pujottelen jäljelle jäävät "hännät" sinne väliin.

On tosissaan kätevää, kun liinan avulla saa kädet vapaaksi kotihommia ym. varten, ja vauva saa kuitenkin olla lähellä... Maitokin heruu paljon paremmin, kun vauva on paljon lähellä :). Muistan hyvin sen pinkeän tunteen, joka tulee rintoihin vauvan nukkuessa liinassa ja ruoka-ajan lähestyessä :). Jossain vaiheessa sen tiesi tuosta tunteesta, että kohta se vauva herää syömään...

No niin, mulla on nyt viikko laskettuun aikaan. Olen vähän kateellinen teille, joilla synnytys käynnistyi useammankin viikon ennen laskettua aikaa :). Taidan olla nyt vähän liian kärsimätön tämän asian kanssa... Pitäisi vaan kerätä voimia ja odottaa rauhassa. Vähän kyllä on alkanut jännittää, että tää vauveli ehtii kasvaa kauheen isoksi ennen syntymäänsä, jos menee yli lasketun ajan. Niin hyvin oon herkutellut tässä raskausaikana - suklaata ym. uppoo vähän liikaa :/.

Palataan asiaan!

-Mamu82 39+0
 
Leeloo
Sunnuntaita kaikille :) Ihana aurinko paistaa, eikä taivaalla näy tuhkasta tietoakaan, vaikka se tuolla yläilmoissa leijaileekin.

Lentokentän lähellä kun asutaan, niin on kyllä yllättävän hiljaista, kun ei mikään kone lennä yli :)

Mamu taisi kysellä synnytyksestä. Itsellä se kesti vain neljä tuntia, joten sujui varsin sukkelaan. Ainoa pikku probleema oli, että kätilöt oli vähän myöhässä puudutuksineen, joten mikään puudute ei ehtinyt ja ilokaasulla vauva sitten pungettiin maailmaan. Väittäisin, että sen vaikutus on puhtaasti psykologinen ja se ei kyllä auttanut mihinkään. Olin pilvessä aina supistuksen jälkeen, enkä sen aikana :) Pikkaisen ajoitus pielessä, heheh. Mutta niinhän se oli koko synnytyskin ihan "väärään aikaan" ;) Pikkuisemme on kuin äitinsä ja tulee aina ajoissa paikalle ja vihaa myöhästymistä, niin omaa kuin muidenkin :) Jopa napatynkä lähti häneltä 5 päivän jälkeen, eikä pysynyt edes sitä normaalia viikoa :) Neiti Nopsa siis kyseessä.

Täällä on ollut puhetta kantoliinasta. Itse sain kaverilta hankittua kantorepun, jota saa alkaa käyttää kahden viikon iästä eteenpäin. Meidän vauva tuntuu olevan varsin sylissä viihtyvää sorttia, niin kantoreppu varmasti helpottaa siihen, että voi vauvan kanssa vähän tehdä vaikka ruokaa tms. On molemmat kädet vapaana. Kantoliinan kanssa olisin varmasti totaalisen solmussa, joten päädyin siihen, että reppu saa meillä riittää. Ainakin toistaiseksi. Mutta laittakaahan kokemuksia sitten myös repusta, jotta tiedän, että hommaisinko myös sen liinan. Ja että mitä eroja niillä oikein on?

Imetys on lähtenyt tosi mallikkaasti käyntiin, ainakin omasta mielestä. Vauva imee tosi hyvin ja usein, joten maitoa tulee reilusti (pursuilee suusta ja välillä myös molemmista rinnoista yhtäaikaa, vaikka imee vain toista...) Toiseen rintaan käytän rintakumia ja toisesta saa sitten ihan luomuna. Kumpikin rinta maistuu neidille hyvin, onneksi. Olen kuullut, että jotkut vauvat vierastavat rintakumia, jos saavat ns. luomuna toisesta, mutta ainakaan vielä sitä ongelmaa ei ole. Sain eilen rintapumpun ja nyt vielä pitäisi tutustua käyttöohjeisiin ja keittää osat, niin voisi pumpata pakkaseen maitoa, jotta isäkin voisi välillä syöttää ja äiti saisi vaikka nukkua. Tosin, viime yönä syöttelin vauvaa makuultaan ja nukahdin syöttämisiin itsekin :) Vauva ei kitissyt kertaakaan, oli vaan hirveän tyytyväinen nukkuessaan äidin kainalossa tissi suussa :)

Mutta kyllä tämä vauva-arki vaan on I H A N A A!!! Vaikka huomaankin, että jonkin sortin baby bluesista tässä kärsitään, kun uutisia katsoessa saattaa tulla tippa linssiin :D En todella ole noin herkkä normaalisti. Mies naureskeleekin mun kyyneleille ja niin teen kyllä itsekkin :)

Paljon on käynyt vieraita ja sekin on tosi mukavaa. Vauva on saanut tosi paljon ihania leluja ja vaatteita. Mukavinta tosin on ne vieraat, tottakai :) Kukapa ei haluaisi kuulla kehuja omasta vauvasta :) Kun itsekkin pystyisi vaan tuijottamaan vauvaa tuntitolkulla. Vaikka itse sanonkin, niin meidän vauva näyttää kaikessa siroudessaan ja sileydessään ihan pieneltä kauniilta nukelta :) Mutta, tottakai sanonta: "OMAT LAPSET, MUIDEN KAKARAT" pitää paikkansa :D Ja oma lapsi on kaikille se kaikkein kaunein ja paras ja ihanin ja rakkain.

Mukavaa vauva-arkea ja -odotusta teille kaikille. Tässä sitä vielä hämmästellään tuota pientä ihmettä, joka on tullut sekoittamaan meidän elämän ihan totaalisesti ja ihanasti :)

Terveisin
Leeloo
 
Alessia*
Täällä ollaan ekaa kertaa yksin lasten kanssa kotona, ja nyt molemmat nukkuu. Mahtavaa! Ei kyllä mennyt helpoimman kautta, molemmat kakkivat kun yritin saada esikoisen päikkäreille eikä vauvakaan tahtonut heti saada unta...

Miehellä olisi huomenna työmatka, ja mä tietysti rukoilen, ettei Helsinki-Vantaalta saa huomenna lentää ;) Valitettavasti tänä iltana kenttä on auki, joten tässä joutuu vielä jännittämään. Jos miehen matka peruuntuu niin se on tiistaista torstaihin kotona. Joten ymmärrätte varmaan, miksi tämä on mulle näin tärkeää :)

Leeloo, kiva kuulla että olen noin positiivisella mielellä, vaikka tavallista herkemmässä mielentilassa. Omasta esikoisesta muistan tunteen, että yhtäkkiä pieni vieras ihminen on tullut meidän kotiin ja meidän koko elämä pyörii sen ympärillä. Kuopuksen kohdalla tunne oli erilainen, tuntui, että viimein ollaan saatu rakas perheenjäsen kotiin :)

TNL, täällä imetys sujuu myös hyvin. Eka tiheän imun kausi piti olla 10 päivän kohdalla, mutta en kyllä huomannut mitään. Seuraava pitäisi olla 3 viikon kohdalla. Lisää kaljaa koneeseen! Kuulin muuten, että Naistenklinikalla on kotikaljaa tarjolla synnyttäneille, joten sinne ei tarvitse viedä omaa mäyräkoiraa.

Olen nyt ulkoillut varovasti vauvan kanssa, la puoli tuntia, su 45 min ja tänään tunti. Anoppi vei esikoisen muskariin ja leikkipuistoon, niin mä sain tehdä rauhassa lenkin vaunujen kanssa. Kiva päästä vähän kävelemään! Esikoisen kanssa tuli tehtyä lenkki päivässä, ja se alkoi jo kyllästyttää, mutta nyt tuntui taas pitkästä aikaa ihanalta.

Toivotaan supistuksia Mamulle!

Alessia ja rimpula 2 vko 1 pv
 
Mity kirjautumatta
Pikaisesti kännykällä sairaalasta... Huhtikuisissa on nyt uutena jäsenenä pikkuinen poika, joka syntyi käynnistettynä raskausmyrkytyksen takia pe-la yönä. Poika voi hyvin ja äitikin koko ajan paremmin. Synnytys meni vauhdilla, mutta reilun repeämän kera. Pysyviä vaurioita ei kuitenkaan onneksi pitäisi olla. Lisää kuulumisia sitten kun olemme kotiutuneet ja asettuneet. Onnea vauvan saaneille että tsemppiä synnyttäjille. Ensikertalaisena sanoisin että se oli yllättävän positiivinen kokemus vaikka kaikki ei mennytkään oppikirjan mukaisesti.
 
Ilona -79
Vauvautisia viimein täältäkin: pe 16.4.2010 syntyi meidän perheeseen suloinen tyttö! Synnytys sujui muuten suht kivasti, mutta täälläkin kärsitään aika ikävästä repeämästä :/ Sen lisäksi vauva ehti vilmeisesti vetäistä vihreää lapsivettä kauhkoihinsa, kun tulehdusarvot nousivat la. On nyt sitten vielä lastenosastolla lääkekuurilla. Huomenna aikaisintaan pääsee kotiin.

Onnittelut kaikille muillekin vauvautuneille! :)
 
Ilona -79
Zarja* 27.3.2010 rv39. tyttö 3460g, 49,5cm (LA 3.4)
TNL 27.3.2010 rv 38+6 tyttö 3650g, 49 cm. (LA 4.4.)
Ceci 1.4.2010 rv 37+3 tyttö 3910 g, 50 cm (LA 20.4) esikoinen
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm (LA 6.4.) toinen (esikoinen 7/08)
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika 3 120g, 48 cm, (LA 19.4.), toinen ( esikoinen 10/06)
*taffel* 7.4.2010 rv 39+2 tyttö 4090g, 55cm (LA 12.4.) esikoinen
tytönäippä 8.4.2010 rv 41+1 tyttö 3535g, 52cm (LA 31.3.) (esikoinen 6/08)
Kyltsi76 9.4.2010 rv 39+3 tyttö 3300g, 49 cm (LA 13.4.) (esikoinen 12/05)
Leeloo 9.4.2010 rv 37+4 tyttö 2800g, 48 cm (LA 26.4.2010) esikoinen
Ilona79 16.4.2010 rv 40+5 tyttö 3400 g, 51 cm (LA 11.4.2010) (esikoinen 10/07)

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
 
Johnu
Pieni poika teki minusta äidin keskiyöllä 15.4.2010 klo 00.11. Pikkumies syntyi raskausviikolla 41+5, joten meidän kohdalla sanonta siitä, että miehiä saa aina odottaa, piti tässä tapauksessa paikkansa. Mutta hyvää kannatti odottaa. Poika on niin hurmaava! Syntyessään hänellä oli kokoa 51 cm ja 3470 g.

Synnytyksestä jäi sellainen fiilis, että voisin tehdä sen uudelleenkin. Jokaisessa synnytyksessä lienee aina jotain mutkia. Meillä mainiosti sujunut synnytys päättyi lämmönnousuni ja vauvan sykkeen nousuun johdosta imukuppivetoon. Syyn imukupille sain tietää vasta, kun lapsi oli jo maailmassa. Hyvä vai huono asia, en ole jäänyt miettimään.

Opettelemme vauva-arkea. Maito nousee nihkeästi, mutta en ole vielä luovuttanut. Elämä on yllättänyt ihmeellisyydellään. Tsemppiä kaikille.
 
Johnu
Zarja* 27.3.2010 rv39. tyttö 3460g, 49,5cm (LA 3.4)
TNL 27.3.2010 rv 38+6 tyttö 3650g, 49 cm. (LA 4.4.)
Ceci 1.4.2010 rv 37+3 tyttö 3910 g, 50 cm (LA 20.4) esikoinen
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm (LA 6.4.) toinen (esikoinen 7/08)
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika 3 120g, 48 cm, (LA 19.4.), toinen ( esikoinen 10/06)
*taffel* 7.4.2010 rv 39+2 tyttö 4090g, 55cm (LA 12.4.) esikoinen
tytönäippä 8.4.2010 rv 41+1 tyttö 3535g, 52cm (LA 31.3.) (esikoinen 6/08)
Kyltsi76 9.4.2010 rv 39+3 tyttö 3300g, 49 cm (LA 13.4.) (esikoinen 12/05)
Leeloo 9.4.2010 rv 37+4 tyttö 2800g, 48 cm (LA 26.4.2010) esikoinen
Johnu 15.4.2010 rv 41+5 poika 3470g, 51 cm (LA 3.4.2010) esikoinen
Ilona79 16.4.2010 rv 40+5 tyttö 3400 g, 51 cm (LA 11.4.2010) (esikoinen 10/07)

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
 
Alessia*
Paljon onnea Mitylle, Johnulle ja Ilonalle! Kertokaahan synnytyksistä lisää kun ehditte! Saa nähdä meneekö kenelläkään toukokuun puolelle, kun Mityn vappuvauvakin syntyi jo ;)

Onneksi miehen lento on peruuntunut (niinkuin kaikki muutkin tänään) ja se on nyt taas kotona. Aion nyt joka päivä ulkoilla vauvan kanssa saman aikaan kuin esikoinen, niin vauva pääsee heti tottumaan että näin meillä homma hoidetaan jatkossakin. Aamupäivällä se tosin ei nuku kovin pitkään, runsaan tunnin vain. Mutta se riittää.

Muuten, sovitin nyt yhtä mekkoa, jonka ostin marraskuussa New Yorkista, jolloin vielä nipin napin sain sen päälle. Nyt kyllä vatsa mahtui sisään, mutta rinnat ei! Joten näköjään mekolle tulee käyttöä aikaisintaan vasta kun täysimetys loppuu...

Vauva syö edelleen öisin parin tunnin välein, mutta nyt olen jo ollut sen verran skarppi, että olen havahtunut torkultani että olen saanut sen imetyksen jälkeen takaisin omaan sänkyynsä. En halua totuttaa sitä nukkumaan meidän sängyssä. Unipussi on käytössä, ja se on kyllä hyvä, koska vauva ei huomaa lämpötilaeroa siirtyessään mun vierestä omaan sänkyynsä. Se myös osaa jo potkia peiton pois, joten siksikin tuo unipussi on ihan huippu.

Alessia ja rimpula 2 vko 2 pv
 
tyttöjenäippä
Tervehdys taas täältä. Rintatulhedus iski kuitenkin sen verran pahana, että lääkäriin oli lähdettävä lauantaina ja nyt olen antibioottikuurilla. Tänään kävin tarkistuttamassa tulehdusarvot terveyskeskuksessa, olivat laskeneet vähän, mutta perjantaina pitää mennä uudestaan. Antibiootit aihettavat vauvalle masuvaivoja joten meillä valvotaan nyt öitä :/ toivottavasti teistä muista kukaan ei joudu tätä tautia kokemaan, on aika rankkaa hoitaa yksin sairaana kahta lasta, onneksi olen saanut apua. Pitäkäähän rinnat lämpimässä ja vauva "hommissa" että tältä välttyisitte :D

Alessia*: Onko teillä ohut vai paksu unipussi käytössä ja pidätkö pussin lisäksi vauvan päällä peittoa, kun eihän pusseissa yleensä ole hihoja? Meillä on aika paksu unipussi, mutta jotenkin en osaa sitä käyttää, tuntuisi liian paksulta laittaa vielä täkki vauvan päälle pussin lisäksi, mutta sitten taas mietin onko pelkkä pussi liian vähän kuitenkin, kun meillä vauva nukkuu äitityspakkauslaatikossa lattialla ja tykkään pitää makuuhuoneen viileänä... Esikoinen viihtyi ihan hyvin peiton alla, joten uusi juttu mulle toi unipussi. Haluaisin vaan tottua sitä käyttämään kun voisi just helpottaa vauvan siirtämistä omaan sänkyyn. Nyt olen antanut nukkua vieressä kun meillä valvotaan ihan tarpeeksi muutenkin...

tyttöjenäippä ja Sintti 1,5 viikkoa
 
Mamu82
Onnittelut uusille vauvansa saaneille: Mitylle, Ilona-79:lle ja Johnulle!!! Kiva, että poikiakin nyt muutama ainakin tulee... ;)

Ilona-79: Saitteko vauvan jo kotiin?

Johnu: Sulla on nyt kokemusta "pitkästä" odotuksesta - kiitos muistutuksesta, että se on kaiken sen arvoista. Vaikka itsellä ei ole vielä laskettu aikakaan ylittynyt, niin pitää varmaan yrittää asennoitua siihen, että saattaa mennä vielä pari viikkoa ennen kuin synnytys käynnistyy.
Tsemppiä imetykseen - kyllä se siitä alkaa sujua!

tyttöjenäippä: Jaksamista sulle masuvaivojen ym. kanssa!

Mulla oli taas su-ma yönä kolmen tunnin supistussessio, jonka ajan mietin että onko tää nyt sitä... Ei ne sit kuitenkaan olleet tarpeeksi kovia, kun sain unen päästä kiinni ja nukuttua aamuun asti - taas olin aamulla iloinen, etten herättänyt miestä, kutsunut lapsenvahtia meille ja lähtenyt synnärille. Täytyy alkaa laskemaan noita supistuksia todellakin vasta sitten, kun ne ovat oikeasti kovia. Nytkin olisi niiden keston ja tiheyden perusteella täytynyt lähteä synnärille (tuli minuutin mittaisia supistusaaltoja parin 2-5 minuutin välein)... Jos lapsivesi menisi ensin niin olisi paljon helpompi kyllä tietää milloin supistuksetkin on "oikeita"... Nyt päivisin on onneksi muutenkin tullut noita mahan kovettumisia ja satunnaisia jomotuksia vähän enemmän. Joten elättelen taas toiveita, että josko ensi yönä... Joka päivä saa tosiaan miettiä seuraavan vuorokauden verran eteenpäin, että miten lasten ruuat ja hoito, ym. jos synnytys alkaa... Se tuntuu varmaankin rankimmalta tässä vaiheessa, kun voisi vain mielellään huolehtia itsestään, levätä ja valmistautua synnytykseen. Tajusin kyllä, että olen nyt saanut nukuttua enemmän päiväunia tässä loppuraskaudessa kuin mitä kakkosta odottaessa. Joten ehkä jaksan ihan hyvin tämänkin synnytyksen, kun olevinaan olen enemmän saanut kerättyä voimia...

No, nyt jatkan muuta nettisurffausta. Vähän hidasta kirjoittaa, kun odotan tässä pimeässä makuuhuoneessa lasten nukahtamista...enkä näe näppistä ;). Nytkin vähän jomottelee alavatsaa - saa nähdä heräänkö taas aamulla pettyneenä, kun ei tullutkaan lähtöä synnärille ;). Todennäköisesti niin käy...

Viestittelemisiin! Miten muuten Zarja* jakselet?

-Mamu82, rv39+2
 
Alessia*
Tyttöjenäippä, meillä on ohut pussi (1 tog). Nyt on sen verran lämmintä, ettei ole tarvinnut peittoa lisäksi, mutta esikoisella käytin kyllä talvella vielä peittoa päällä. Vauvalla on ollut nyt yöllä pitkähihainen body, paita ja puolipotkarit, joten kädetkin on pysyneet ihan lämpiminä kun on ollut kaksi kerrosta. Viime yönä vauva olikin sitten ihan hiessä, joten nyt laitoin sen pussiin pelkässä bodyssa.

Mä olen synnytyksen jälkeen hikoillut öisin ihan kamalasti, mutta se taitaa olla aika tavallista. Tuntuu vaan hassulta, kun ei ole yhtään kuuma, mutta silti on hiestä märkä. Onneksi käsien puutuminen loppui synnytykseen.
 
Ilona -79
Eilen saatiin sitten vauvakin kotiin :) Nyt on koko perhe koossa... ja esikoinen saanut ensimmäisen kunnon raivokohtauksen ;) Raukkaparka ottaa tosi raskaasti sen, että äiti ei pysty vielä normaalisti touhuamaan hänen kansaan.
 
Iita*
Lämpimät onnittelut jälleen kaikille uusille vauvautuneille ja paranemisia noihin repeämiin!
Lisäksi jaksamista ja auringonpaistetta muillekin, tasapuolisesti :)!

Täällä jokseenkin kateellisena odotellaan edelleen...
Vauva kyllä puskee kovasti tuonne alas, mutta ei edelleenkään supista. :(

Olo alkaa olla erittäin tukala ja liikkuminen hankalaa, turvotukset on turbo-luokkaa.
Neuvolan tätikin säälitteli, muttei se valitettavasti oloa helpota.
Ja vasta maanantaina aika äippäpolille tarkastukseen. Huoh.
Vauva on varmaan jo viisikiloinen, ja joudutaan tietty vielä sektioon sen vuoksi.
Masis alkaa siis jo iskeä päälle...

Omaa napaa taas, mutten osaa kommentoidaa noihin liinailuihin ym.
Mukava kuitenkin lukea kokemuksianne.

Mukavaa loppuviikkoa! Jospa nuo säätkin paranisi. (Räntäsade on kurjaa..)

Iita* (rv. 41+1)
 
Hertta1981
Meille syntyi suloinen tyttönen RV39+0, 18.4.2010 klo: 02.35. 3830g ja 50cm. Synnytys oli aika nopea (3h), jonka vuoksi panikoitiin, että ehditäänkö sairaalaan (mies ajoi töistä kotiin 65km:n päästä ja sitten vielä sairaalaan meiltä matkaa 35km). Kiire oli (ja vauhtia tien päällä sen mukaisesti, onneks oli yö ja ei muuta liikennettä), mutta juuri ja juuri ehdittiin perille. Saliin saavuttaessa (vahtimestari kärräsi minut juoksujalkaa synnytyssaliin, mies sillä välin siirsi autoa oven edestä pois) kohdunsuu oli auki varmaan sen 9-9,5cm (kätilö sanoi, että ihan vähän enää reunoja jäljellä!), joten kalvojen puhkasun jälkeen alkoi välittömästi seuraavasta supistuksesta ponnistusvaihe, joka kesti 2min! Salissa ehdittiin olla 20min, niin tyttö syntyi. Eli vauhtia riitti, mutta onneksi kaikki meni hyvin! Ehdin vähän ottaa ilokaasua, mutta siitä ei ollut mitään apua. En varmaan uskaltanut ihan täysillä sitä hengitellä, kun pelkäsin sitä pahaaoloa, että vielä siinä tilassa kun oksentelemaan joutus, niin huh huh... Noh, se ei tuntunut missään, joten täysin kyllä luomuna koko toimitus meni. Kolme tikkiä tuli pieneen repeämään. Istukan ulos tullessa tai siis sitä edeltävien supistusten aikana henkäsin taas kaasua pari kertaa ja varmaan jo sit uskalsin vetästä kunnolla siitä maskista, niin heti tuntui päässä ja olo semmoselta känniseltä, niin tokasin vaan, että "hyi hitto, nyt tää tuntuu päässä, en kyllä enää haluu ottaa tätä" ja viskasin sen maskin pois. Ei tullu varsinaisesti paha olo, mut semmonen inhottava päässähuippaus tuntu muutaman sekunnin ajan ja siinä oli miun kokemukset ilokaasusta.

Sairaalasta päästiin tiistaina eli nyt jo kotona oltu pari yötä. Hyvin on mennyt ja esikoinenkin ihan hyvin suhtautunut. Välillä käy kattomassa vauvaa, mut eipä se juuri muuta, kun vauva nyt nukkuu lähestulkoon koko ajan tuolla makkarissa. On varmaan poika vielä sen verran pieni, ettei oikein ymmärrä tilannetta, niin ei taida ainakaan vielä ymmärtää olla sen enempiä edes mustasukkainenkaan. Noh, vielähän se tässä kerkee... :)

Voisiko joku päivittää listan miun puolesta? Kiitos!

Nyt täytyy mennä itekkin maate, niin jaksaa taas huomenna!

Hertta ja tyttönen kohta 5vrk sekä O 1v4kk
 
kiukkumöykky
Pikainen ilmoitus täältäkin: meidän pieni poika syntyi 14.4. Synnytys sujui hyvin ja nopeasti, onneksi, viikko sitä nimittäin tuli osastolla odoteltua kun käynnistykselle ei saatu lupaa. Nyt täällä se vähän erilainen odotus onkin alkanut kun odotellaan leikkausta ja sitten siitä toipumista. Syliin asti on pojalla siis vielä matkaa, mutta tähän asti kaikki on sujunut ilman mitään odottamattomia ongelmia, täytyy vain toivoa että mitään ei tulekaan! Palailen jossain vaiheessa ehtiessä taas kertoilemaan kuulumisia.
 
Hertta1981
Ai niin, piti vielä mainita, että huomattavasti paremmin olen toipunut tästä synnytyksestä ja miulla on ihan huippuhyvä olo jo nyt! Ei jomota tikkeihin yhtään ja tuntuu, kun en ois mitään tehnytkään :) Ja voisin muuten lähteä samanlaisen synnytyksen tekemään vaikka heti uudestaan, niin hyvät fiilikset jäi tästä tapauksesta!
 

Yhteistyössä