Huhtikuun vauvat 2010

  • Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti
-JoJo
Ja paljon tsemppiä uusien pienten nyyttien kanssa!

Pitkästä aikaa itse kirjoittelen, paljon olen kyllä käynyt lukemassa mutta jotenkin ei ole ollut mitään kerrottavaa. Mulla irtos limatulppa myös tossa pari päivää sitten, ainakin luulen niin.. Esikoistaan kun odottaa niin ei oikein tiedä mitä odottaa, millainen on limatulppa, lapsiveden meno jne.. Ja millaisia muita oireita kannattaa kuulostella ennen syntymää. No, tässä nyt sitä odotellaan ihan rauhallisin mielin kuitenkin tulevaa, nimittäin vasta reilun viikon päästä on vauva täysiaikainen. Eikä sairaalalaukkuakaan ole vielä pakattu. Tai vaunuja haettu. Paniikin aineksia alkaa olla ilmassa noiden hoitamatta jääneiden asioiden suhteen.. Onneksi muut asiat alkaa olemaan oikeilla paikoillaan. No, tiistaina ostetaan vaunut, nyt ollaan jopa päästy kiertelemään vähän vaunuliikkeitä, eli tietää jo pikkasen millaisia vaunuja sitä lähtee hakemaan. Sairaalalaukunkin pakkaan tässä kuhan keksin mitä kaikkea sinne kannattaa nyt sitten oikeasti laittaa. Onko jo synnyttäneillä jotain vinkkejä, mitä ei aina muuten tule mieleen pakata mukaan? Perus vaatteet vauvalle sun muuthan tulee aika automaattisesti, mutta jotain mitä ei välttämättä neuvota muuten ottamaan mukaan?
Jotkut on puhunut siitä, kuinka harvoin neuvolakäyntejä on. Mulla kun oli äitipolikäynnit neuvoloiden päälle, niin viikottain olen jo kuukauden verran ravannut tarkistamassa että kaikki on kunnossa. Nyt äitipolikäynnit loppuivat, olivat siellä sitä mieltä että tavalliset neuvolakäynnit riittää hyvin, onneksi. :) Jokatapauksessa nyt on viikottain ollut neuvola ja viikolta 38 tulee 2 x viikossa käyntejä. Eli pian.. En tiedä osaisinko ollenkaan olla rauhassa jossei noita käyntejä olisi noin usein..
Viime neuvola oli viime ke ja siellä oli proteiinit plussalla ja verenpaine koholla. Nyt sitten tarkkaillaan sitäkin, eli onko raskausmyrkytystä. Muutenkin hbg on laskenut tosi alas, alkuraskaudessa oli 133 ja nyt on ollut 95-101 vaikka yritänkin rautaa syödä. Painoa koko raskauden aikana on tullut n.16kg tähän mennessä, toivottavasti pysyykin suunnilleen noissa lukemissa. :) Vauvan painoarvio oli samaisessa tarkistuksessa (viikolla 36) 2,8kg, eli aika keskikäyrällä mennään.
Juttelin parin kaverin kanssa synnytyksestä (toinen synnytti viime elokuussa ja toinen joulukuussa) ja puhuttiin aiheista, joita ei kerrota/joista ei tiennyt ennen synnytykseen lähtöä. Hirveen paljon tuli juttua mitä ei edes ite osaisi ajatellakaan.. Esim. epiduraalipuudutuksesta ja siitä että se poistaa kivun supistuksesta, eikä esim. ponnistuksesta. (En tiedä muista, mutta mulla ainakin on ollut tosi rajalliset tiedot synnytyksestä kun oon lähes koko raskauden ajan kieltäytynt puhumasta tai ajattelemasta koko asiaa.)
Synnytys jännittää ihan hirveästi, mutta kai siitä selvitään.
Nyt vasta viikko-pari sitten on alkanut selkä temppuilemaan todella pahasti. Aikaisemmin kun sitä valitteli niin ei todellakaan tiennyt edes mistä valittaa. Nyt vasta sen tajuaa.
Vauvan asennosta kanssa oli puhetta, kun mulla on ollut vauva raivotarjonnassa jo viikolta 26 ja kiinnittynytkin jo, mutta näköjään mahtuu vielä sen verran liikkumaan että oli onnistunut vaihtamaan kylkeä. Eli nykyään peppu on oikealla ja jalat potkii vasempaan kylkeen. Ja se kääntyminen ei tuntunt hirveen ihanalta. :D
On muuten tullut myös harjoteltua jo sitä pari tuntia nukkumista kerrallaan kun joutuu nousemaan vessaan monta kertaa yössä enkä ainakaan mä saa nukuttua heti sen jälkeen enää kun pitää löytää hyvä asento missä nukkua. Mutta otetaan se positiivisena harjoitteluna näin ennen vauvan tuloa ja yösyöttöjä. :)

TNL:lle, Zarja*lle ja Alessia*lle vielä paljon paljon onnea uusista tulokkaista! :)

Ps. tähän mennessä kaikilla tyttö :)
 
Pella**
Juttelin parin kaverin kanssa synnytyksestä (toinen synnytti viime elokuussa ja toinen joulukuussa) ja puhuttiin aiheista, joita ei kerrota/joista ei tiennyt ennen synnytykseen lähtöä. Hirveen paljon tuli juttua mitä ei edes ite osaisi ajatellakaan.. Esim. epiduraalipuudutuksesta ja siitä että se poistaa kivun supistuksesta, eikä esim. ponnistuksesta. (En tiedä muista, mutta mulla ainakin on ollut tosi rajalliset tiedot synnytyksestä kun oon lähes koko raskauden ajan kieltäytynt puhumasta tai ajattelemasta koko asiaa.)
Synnytys jännittää ihan hirveästi, mutta kai siitä selvitään.

Tuo epiduraali taitaa olla aika yksilöllinen juttu. Sain sen n. klo 20.30 ja auttoi taivaallisen hyvin supistuskipuihin. Vauva syntyi hei yhdentoista jälkeen ja ponnistusvaiheessa epiduraali auttoi edelleen, eikä ponnistaminen sattunut yhtään. Sellainen ikävä painon tunne vain.
 
lydia*
Täälläkin ollaan vielä yhtenä kappaleena, ei tarvinnut lähteä synnyttämään omille synnyinseuduille. Supistukset ovat olleet vielä harjoitussupistuksia, mutta jotenkin ehkä astetta kivuliaampia. Mutta eivät selvästikään "niitä oikeita". Väsymys on kova, joka välissä tekisi mieli nukkua. Kai Hb on alhainen. Ja tuo esikoinen tuntuu vievän kaikki voimat. Hän on saanut jonkinlaisen vähän möhäisen uhman (en muista valitinko tätä jo täällä aiemmin, mutta koittakaa kestää...), ja kaikki tuntuu jotenkin niin vaikealta. Itse on väsynyt, ja vaikea on liikkua, saatika nostella esikoista. Ja pelkästä väsymyksestä menee hermon helpommin... Ja olen aika varma, että vaikka meillä kovasti odotetaan pikkuveljeä, niin mustasukkaisuus taitaa tulla esikoiselle aika vahvana... Hirvittää jo vähän etukäteen.

Itse haluaisin myös sen spinaalipuudutuksen, mutta se vähän jännittää, että ehtiikö se varmasti riittämään synnytyksen loppuun asti kun sitä ei voi uusia. Päätän varmaan epiduraalin ja spinaalin väliltä vasta sairaalassa, kun selviää minkä verran sitten olen auki kun sinne menen.

sairaalakassin olen pakannut vauvalle, mutta en vielä itselleni. Ei kai sinne mitään ihmeellistä tarvi laittaa: puhtaat vaatteet, hygieniavälineitä, terveyssiteitä, liivinsuojia, imetysliivit. Nopeastihan nuo sitten nappaa mukaan, kai.


Onnea uusille äideille, tietenkin. Perässä tullaan!

lydia rv 38 tasan (muistaakseni)
 
Ilona -79
Lydia, kuulostaa niiin tutulta tuo uhmaikäisen esikoisen kanssa väsyminen ja hermostuminen! Meillä myös tyttö tuntuu jo etukteen ottavan aika "raskaasti" pikkusisaruksen tulon ja koettelee nyt äitiä oikein toden teolla. Ja oma jaksaminen alkaa olla mitä sattuu... Häpuluu on niin kipeä, että 2,5-vuotiaan vauhdissa pysyminen on todella tuskaa. Ja kieltämättä hirvittää aika lailla, millaista arki on sitten, kun vauva on syntynyt...

Synnytys jännittää täälläkin aivan hirvittävästi, vaikka olenkin yrittänyt olla etukäteen murehtimatta...
 
tytönäippä
Täällä vielä tuskaillaan... Väsymys on tuttua täälläkin, samoin hermojen menetys esikoisen kanssa kun väsyttää ja koskee. Tänään päätin vaan huilata sohvalla kun olin tytön kanssa kahden kotona ja satuinkin nukahtamaan vahingossa. Tyttö oli touhunnut yksin yli tunnin, onneksi ei sattunut mitään alle 2v kun voi saada vaikka mitä aikaan ilman valvontaa, hui. Kipuja ja särkyjä on riittämiin, samoin supistuksia, mutta ei vielä säännöllisesti vaan lähinnä iltaisin supistelee. Huomenna olis sitten neuvola taas..
Esikoinen ei varmaan vielä täysin ymmärrä vauvan tuloa, mutta jollakin tasolla varmaan vaistoaa tulevan muutoksen. On hoitanut paljon vauva-nukkeaan ja ollut lähipäivinä erityisen kiinni äidin puntissa. Varmaan hän on aluksi innoissaan pikkusisaruksesta, mutta varmasti myös mustasukkainen kun vauva saa paljon huomiota. Mieskin palasi takaisin työelämään joten jään heti alkuun yksin kahden lapsen kanssa, mutta eiköhän siitä selvitä.

tytönäippä rv40+5
 
*taffel*
Onnea tuoreille äideille :)

Itselläni olisi sitten viimeinen päivä mahan kanssa menossa kun huomenna olis sitten aika sinne suunniteltuun sektioon. Miehen kanssa ollaan päiviä laskettu ja tänä aamuna sitä sitten oltiin ihan paniikissa tuolla että APUA se päivä on huomenna!!! toivottavasti vauva ei nyt sitten saa päähänsä enää kääntyä, koska on jo niin valmistautunut tuohon synnytykseen henkisesti, että viikkojen odotus vielä tähän ei olisi mukavaa. Mutta teidän muiden oireita kuunnellessa olen huomannut sen, että itse olen päässyt siinä helpolla että saan nukkua yöt rauhassa (max kerran vessassa) ja kun ei se pikkuinen paina samalla tavalla tuonne alas niin ei ole kipuja esim häpyluussa. Ja kun muilla pikkuinen työntää kylkiluita niin meillä väännetään lonkkaluita mukavan kipeästi :)

Iloisella ja jännittyneellä mielellä mennään huomenna ja uutta arkea odotellaan innolla, tänään ajattelin vielä leipoa hiukan ja kun mies on töissä niin oma äitini tulee hiukan siivoilemaan paikkoja kanssani, mutta muuten otetaan tämä päivä rennosti ja ensi yönä ei sitten varmaan nukuta ollenkaan kun jännitys on niin kova. Täytyy olla osastolla jo huomen aamuna ennen puolta seitsemää, joten herätys on sitten jo viiden aikaan :)

Toivottavasti tytönäippä teidän pikkuinen alkaisi jo tulemaan, voin vain kuvitella millaista on yli aikaisen mahan kanssa kun tämä omakin jo tuskastuttaa ja viikot ei edes vielä täynnä!!! Onko ollut puhetta käynnistämisestä ja milloin se tulee ajankohtaiseksi?

Mutta nyt onnea kaikille loppuodotukseen ja tulen sitten kirjoittelemaan kunhan kotiudun että miten meidän sairaala reissu meni.
Voimia kaikille!!!!

*taffel* rv 39+1
 
Zarja*
Paljon paljon ONNEA ÄIDEILLE:))) !! Listamme senkun kasvaa..Tyttöjä on tehty tähän asti siis:).

Taffel: Tsempit huomiseen sektioon. Itse sen kokeneena sanoisin että yritä vain mennä rennolla asenteella, luota ammattilaisiin. Anna aikaa itsesi toipua ja nauti täysillä vauvasta. Pyydä aina hoitajia nostamaan vauvaa rinnalle ja lähellesi ekana päivänä kun olet täysin vuoteenomana. Saat nauttia omasta tuhisijasta ja vaikkapa jo opettaa imetystä vaikkei maitoa herukkaan vielä. Niin minä tein ja se oli ihanaa.

Seuraavana päivän kun nouset sängystä ylös. Katse ylöspäin, hengitä rauhallisesti ja pidä silmät auki vaikka aluksi onkin tosi kurja tunne nousussa liikkeelle. Helpottaa pian!! Kipujen kanssa pärjää, ja saat hyvät kipulääkkeet. Kaikki menee hyvin usko pois:)! Olen hengessä mukana. Kysy minulta jotain jos haluat tietää..palaan illalla katsomaan vielä tämän postin uskoisin.

Nyt vauvan tuhinaa kuuntelemaan..nukkuu tuolla sikeitä. Jouduttu ravaamaan neulatyynynä sairaalassa melkein joka päivä..pieni poloinen:(. Ei mennyt täysin putkeen sairaalassa vauvanhoito..

Mutta me voidaan nyt hyvin ja vauva on tosi "vahva" ja taitaa olla hieman tempperamenttinenkin:D!
 
Iita*
Paljon Onnea Alessialle ja koko perhelle pienestä prinsessasta!

Ja tsemppiä sekä jaksamista kovasti kaikille niille, joilla on jo lapsukaisia kotona.
Mä olen ollut aivan rättiväsynyt koko pääsiäisen, enkä tosiaan ymmärrä, kuinka jaksatte touhuta niiden pienten energialatausten kanssa! :)
Olen koettanut käydä päivittäin kävelyllä, mutta nyt alkaa olla ongelma, kun ei enää jalat mahdu kenkiin. Turvotusta on vaikka muille jakaa. Olen syönyt mansikoita, ananasta, juonut ym. mutta mikään ei auta. Ainoastaan makaillessa jalat pysyy vähemmän hobittia muistuttavina. Pah.

Täällä ei edelleenkään juuri mitään tuntemuksia, mitä nyt muksu päätti vaihtaa kylkeä.
Eli toissayönä tunki peppunsa vasemmalle puolelle. :)
On kokeiltu kaikkia mahdollisia "ässiä", mutta aiheuttaa vain hetkellisen paineen masuun.
Eli kyllä, tulee kun on tullakseen... :)

*taffel*, tsemppiä viimeisiin odotteluhetkiin ja onnea tulevaan! Ihanaa, huomenna teillä on vauva kainalossa :)!
Mukavaa viikkoa ja supistuksia kaikille niitä odotteleville, voikaa naiset edelleen hyvin!!!

Iita* (rv. 38+6)
 
tytönäippä
Nyt on sitten käyty neuvolassa, sieltä oli tarkoitus soittaa aikaa yliaikaiskontrolliin neljän päivän päähän kun vauva olisi 10 päivää yliaikainen ja siellä sitten puhua käynnistyksestä, mutta eipäs soitettukaan kun kerroin terveydenhoitajalle että olen ollut vähän huolissani eilisillasta asti että tihkuuko multa lapsivettä kun on jatkuvasti pikkuhousut märkänä ja aamun aikana joutunut vaihtamaan pikkuhousun suojaa pariin kertaan, niin terkka käski mennä synnärille näytille! Nyt sitten mennään käymään siellä että saadaan varmuus onko se lapsivettä mittä tuolta vuotaa vai ei ja sen mukaan sitten toimitaan. Jos ei ole lapsivettä niin laittavat vielä kotiin ja antavat ajan sinne yliaikaiskontrolliin, mutta jos on niin ottavat varmaan tarkkailuun tai käynnistävät ettei mitään tulehdusta pääsisi syntymään jos kalvoissa on kerran reikä :/ iik miten jännittää kun ei voi olla varma miten tästä nyt asiat etenee, mutta jokatapauksessa alkaa olla synnytys lähellä ja toi oli nyt sitten viimeinen neuvola!
Nyt olikin pelkkää omaa napaa, mutta minkäs mahtaa kun jännittää! :D
 
Johnu
Valtavasti onnea kasvaneille perheille ja iloa vauva-arkeen. Ja Taffelille tsempit huomiseen!

Itse vastailen kysymyksiin joko, eikö vieläkään jne. jatkuvasti. Laskettu aika oli siis lauantaina (muuttui aikanaan rakenneultrassa) ja nyt mennään siis yliajalla. Kipeitä supistuksia on tuntunut nyt kolmen päivän aikana, mutta olen esimerkiksi nukkunut yöni sikeämmin kuin aikoihin ja tehnyt pitkiä kävelylenkkejä. Ensi viikolla pääsen yliaikaiskontrolliin, jos siihen on tarvetta. Miten kauan teillä, jo synnyttäneet supisteli epäsäännöllisesti ennen h-hetkeä? Neuvolassa kaikki oli kohdallaan, painokin on laskemaan päin. Sitä on kertynyt noin 12 kg.

Johnu 40+3
 
Alessia*
Jaahas, vauva heräs heti kun aloin kirjoittaa, mutta onnistuu se näköjään imettäessäkin...

Sairaalakassiin pari vinkkiä: Kättärillä ainakin oli vaan erilaisia jättikokoisia siteitä, joten kotimatkaa varten voi olla kiva ottaa normaali tai yöside. Tuntui hassulta tunkea housut jalkaan sellaisen jättisiteen kanssa. Toinen, mitä edelleen mainostan, on kotikalja. Join synnärillä 1,5 litran pullon, ja tissit oli täynnä maitoa jo 31 h synnytyksestä. Esikoisen kanssa kesti paljon kauemmin ja se oli tosi piinallista. Nyt ei edes rinnat ole kovin kipeät kun niin nopeasti päästiin asiaan.

Olin unohtanut ottaa vauvalle hatun! Lainattiin kättäriltä, palautan huomenna kun käydään kontrollissa (aikaiset kotiutujat joutuu sellaiseen).

Voin tosiaan kuvitella, miten raskasta on viimeiset päivät esikoisen kanssa. Olen tosi iloinen että mulla synnytys osui pääsiäiseen, joten viimeiset päivät mies oli myös kotona. Se myös aloitti heti isyysloman, tosin käy välissä tekemässä yksittäisiä työpäiviä. Silloin saa kyllä mummot ja papat tulla apuun, en osaa kuvitella miten pärjäisin kahden kanssa kun vauva on vielä täysin rytmitön!

Tytönäippä, saatko sä sukulaisilta apua? Saapa nähdä pääsitkö jo tositoimiin! Mä olin luullut että mulla tuli lapsivettä jo kotona, mutta kalvot olikin ehjät ja ne puhkaistiin vasta sairaalassa.

Puudutuksesta: spinaalipuudutusta ei tosiaan voi lisätä, mutta mulle laitettiin varmuuden vuoksi katedri, että olis voitu antaa epiduraalia jos puudutus lakkaa liian aikaisin. Joten rusinat pullasta, kun voi saada molemmat! Ekassa synnytyksessä epiduraalilla kesti puoli tuntia alka vaikuttaa, ja se oli helvettiä. Spinaalipuudutus vaikutti heti. Ja vaikka epiduraali ei auta ponnistusvaiheessa, niin musta se ei ollut läheskään niin kivulias kuin supistukset. Mutta tästäkin asiasta on erilaisia mielipiteitä... Nyt kun mulla ponnistuvaihe oli niin lyhyt, niin inhottavin tunne oli se kun pää alkoi syntyä...

Tsemppiä täältäkin Taffelille huomiseen koitokseen!

Meillä esikoinen (1 v 9 kk) on suhtautunut tosi hyvin, ollut lähinnä kiinnostunut vauvasta. Vielä ei mustasukkaisuutta. Ei viety sitä ollenkaan sairaalaan, jotta sille ei tulisi käsitystä, että vauva haettiin sieltä ja voidaan tarvittaessa palauttaa sinne :) Sanoin ennen lähtöä, että nyt vauva haluaa tulla pois äidin masusta ja äiti menee sellaiseen paikkaan, jossa sitä autetaan tulemaan pois.

Johnu, mullahan oli supistuksia yli viikon ajan, mutta ei joka päivä.

Jälkisupistuksiin olen nyt ottanut buranaa, mutta tämä on ilmeisesti lähinnä uudelleensynnyttäjien riesa. Muuten voin hyvin, pystyin jopa istumaan alusta asti :D
 
tytönäippä
Kotona ollaan taas, onneksi oli väärä hälyytys eikä lapsivettä vuotanut vielä, eli kalvot ehjät eikä tulehdusriskiä ole. Mieluummin olen kotona tietäen että kaikki on hyvin ja odottelen että synnytys alkaa luonnollisesti. Nyt kun kotiuduttiin niin on ollut supisteluja jonkin verran, että varmaan lähipäivinä mennään. Sain kuitenkin ajan yliaikaiskontrolliin lauantaille, jos en sitä ennen ole jo synnyttänyt, toivottavasti olen!
 
tytönäippä
ja avun saamisesta piti laittaa vielä, että onneksi asuu anoppi melkein naapurissa ja on tällä hetkellä pois työelämästä, joten siltä suunnalta saan apua aina tarvittaessa ja olen jo nyt saanut. Anoppi ottanut esikoisen aina kun mun on pitänyt päästä neuvolaan ja välillä muutenkin että olen saanut levättyä. Samoin mun sisko ja mummo asuvat melko lähellä joten varmasti apua saan jos osaan pyytää, eli eiköhän tästä selvitä :)
 
Mamu82
Kiva ollut taas lukea teidän kuulumisia! Täälläkin olotila sitä samaa: ei supistele oikeastaan, ja kova meno jatkuu vauvalla kohdussa. Välillä reisiä vihlaisee, kun vauva päällä (tai jollain) osuu jonnekin hermoon... Yöllä olen alkanut valvoskella muutaman tunnin pätkiä aamuyöllä klo 4-6, kun en meinaa saada millään unta uudelleen. Tuossa vaiheessa on pohkeet (ja pakarat sekä oikea kylki) yleensä niin jumissa, että pitäisi melkein nousta venyttelemään...mutta en yleensä jaksa vaan pyörin sängyssä hyvää asentoa etsien ja odotan josko uni tulisi. No, onneksi ei enää kovin kauaa tarvitse itsekseen valvoskella; hyvää harjoitusta yöimetyksiin.

Zarja*: Nukkumisesta tuli mieleen, että onko sulla yöunet "tulleet takaisin" nyt kun raskaus on ohi? T.s. saatko öisin nukuttua, vai jatkuuko vielä unettomuus? Miten muuten imetys ym. on lähtenyt sujumaan? Oletteko jo jaksaneet kestovaippoja kokeilla käytännössä? ...Saiko teidän tyttönne "terveen paperit", vai onko tullut ilmi jotain mikä voisi johtua sun unettomuudesta tms.? Eikös raskausaikana ollut teillä joku muukin terveysriski, jota seurattiin vauvalla/sinulla? Minkä takia joudutte käymään "piikitettävänä"?

*taffel*: Tsemppiä ja kaikkea hyvää huomiseen!

tytönäippä ja Johnu: Jaksamista näihin lasketun ajan jälkeisiin päiviin! Muistan miten rankalta tuntui henkisesti, kun kuopus syntyi "vasta" rv:lla 40+5. Tuntui nuo "ylimenevät" päivät tuskallisen pitkiltä. Ehkä siksikin toivon, että tämä syntyisi ennen laskettua aikaa. Vaikka toisaalta pelkään, että liikaa olen elätellyt siitä toiveita, ja joudun tuskailemaan vielä paljon lasketun ajan jälkeenkin sitä, että "syntyisi jo"... No, aika näyttää.

tytönäippä: Mä muuten olen nukkunut monestikin päiväunia sohvalla, kun lapset leikkivät vieressä. O nhan siinä tietysti vähän eroa, kun kahdestaan leikkivät. Herään kyllä aika helposti, jos mekkala kasvaa tms. - ja tietysti olen todennut, että eivät tee vakavia tuhmuuksia keskenään ollessaan yleensäkään, joten uskallan hetkeksi laittaa silmät kiinni. Ihanan rentouttavaa levähtää hetki, ja olla kuitenkin samalla "läsnä" (vaikkei ihan niin melkein ;)).
Kiva, että teillä on apujoukot noin lähellä! Mullakin on omat vanhemmat (ja pari nuorinta sisarustani) samassa kaupungissa. Helpottaa huomattavasti, kun tietää, että saa melko nopeasti jonkun tänne, kun synnytys alkaa...

Alessia*: Täytyy harkita varmaan tuota kotikaljaa...kuulostaa mielenkiintoiselta, että voi noin nopeuttaa maidonnousua. Vaikka nouseehan se maito ilman sitäkin (vaikea kyllä tietää menisikö paljon pidempään ilman kotikaljaa, kun ei voi verrata... ;)). Täytyy kirjoittaa ostoslistaan. :)
Mä olen viettänyt myöskin paljon aikaa tietokoneen ääressä imettämässä... Melko hyvin sujuu jo kirjoittaminen yhdellä kädellä - sekä oikealla että vasemmalla - näin kahden lapsen imetys-surffauskokemuksella ;).
En ollut muuten ennen ajatellut, että pienelle lapselle voisi tulla tuollainen mielikuva vauvan hakemisesta...että voi sitten palauttaa samaan paikkaan mistä on hakenutkin. :) Meillä toisaalta esikoinen olikin jonkun verran pienempi, joten ei niin paljon vielä tajunnut. Nyt ollaan selitetty jo hyvissä ajoin lapsille, että vauva syntyy sairaalassa synnytysosastolla, että äiti menee sitten sinne synnyttämään vauvan, kun vauva on valmis syntymään. ...Jotenkin olen tässä viime aikoina miettinyt enemmän juuri tuota "vauvan valmiutta" syntyä - saa olla tosi kiitollinen, että vauva on saanut tähän asti kasvaa kohdussa ilman vastoinkäymisiä, ja että se todella on valmis ihminen, kun syntyy. Ihmeellistä!!!
Miten pitkään olit muuten vauvan kanssa sairaalassa? Ilmeisesti kotiuduitte aika nopeasti?

Johnu: Mulla muistaakseni n. viikkoa ennen molempia synnytyksiä supisteli yhtenä yönä kipeästi tunnin-pari. Esikoisen odotusajalta muistiinpanoissani muistaakseni lukee (en pääse nyt tarkistamaan), että edellisenä yönä ennen kuin synnytys oikeasti alkoi, supisteli taas. Muistaakseni limatulppa tuli siinä samalla kans... Päivisin ei kai juurikaan supistellut kipeästi noissa väleissä.
Täytyisikin kaivaa noita muistiinpanoja esiin kertauksen vuoksi, että voisi tutkailla niiden pohjalta omiakin tämän hetken tuntemuksia... Kuopuksen odotusajasta mulla ei kyllä ole kovin kummoisia muistiinpanoja - kirjoittelin jotain satunnaisesti vain kalenteriini, kun elämä oli pienen esikoisen kanssa niin hektistä. Esikoista odottaessa - ja nyt tässä raskaudessa - olen kirjoittanut säännöllisesti "päiväkirjaa" Vauvan Odotus-kirjaan.

Iita*: Jaksamista turvotuksen kanssa! Ja muutenkin! Kyllä se sieltä tulee ajallaan! :)
lydia*, Ilona-79 ja muutkin: Tsemppiä edelleen! Jaksamista esikoisten kanssa niille, joilla on jo lapsia! Mulla on mahan kanssa ollut sen verran tukala olo, että suutahdan helposti lapsille, jos tulevat syliin/mahaa vasten tunkemaan... Ahdistaa mahan koskettelu, ja varsinkin kovempi töniminen. Onneksi ovat vähän oppineet varomaan, ja silittelevätkin masua välillä, ja tunnustelevat vauvan liikkeitä.

Jaahas, tulipa taas pitkä viesti, vaikka yritin lyhyesti ja ytimekkäästi kommentoida. En vaan osaa ;D.

Hyvää yötä ja huomenta!

-Mamu82, rv 37+2
 
lydia*
No minä kävin pykäisemässä sen pojan tähän ketjuun!

Eilen klo 20.51 meille syntyi siis pieni terve poika rv:llä 38+1. Supistukset alkoivat aika mietoina aamulla klo 9, ja olin ihan varma että pian loppuvatkin. Veristä limaa alkoi tulla klo 16, ja silloin vasta uskoin että nyt se on menoa Supistukset alkoivat tulemaan 5 min välein klo 17 alkaen, ja mies heitti minut sairaalaan edeltä ja meni kotiin vielä odottamaan isovanhempia. Sairaalaan mennessä oli 3 cm auki, ja tuntia myöhemmin jo 8 cm. Ehdin saamaan autuaallisen spinaalipuudutuksen, jonka teho riitti loppuun asti! Synnytys oli melkeinpä helppo (ei nyt ihan, mutta melkein).

nyt menen pojan viereen lepäämään, palataan asiaan!


t. lydia
 
Mamu82
Onnittelut, lydia*!!! :) Mukavan nopeasti eteni sun synnytys. Ehditkö pakata sairaalakassin ennen lähtöä?

...Mulle sopisi kans synnyttäminen rv:lla 38+1, ei olisi enää pitkä aika ;).

-Mamu82, rv37+3
 
Mamu82
Muokkasin vähän tätä syntyneiden listaa, mutta lisäilkäähän vielä omia tietojanne :).

Zarja*
TNL 27.3.2010
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika ? , ? , (LA 20.4.), toinen (esikoinen 10/06)


tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
 
Ilona -79
Onnea Lydia!

Kunpa täälläkin alkaisi vähitellen tapahtua... Huomenna on taas aika äitiyspolille, mutta veikkaan, että lähettävät taas takaisin kotiin odottelemaan. Jos vaan eilisen verikokeen tulokset sen sallivat. En mä kyllä itsekään käynnistystä haluaisi, mutta alkaa kyllä jo tuskastuttaa... Kuitenkin on koko ajan pieni huoli vauvan hyvinvoinnista...


Ilona 39+3
 
Alessia*
Onneksi olkoon, lydia! Kiva kuulla, että synnytys meni hyvin. Päivitähän listaan eka poika!

Mamu, me oltiin sairaalassa vähän yli vuorokausi. Tai kun vauva syntyi keskipäivällä niin joskus viiden jälkeen seuraavana päivänä päästiin lähtemään. Oltais päästy aikaisemminkin, mutta jostain syystä lastenlääkärille ei mennyt tieto, että ollaan kotiutumassa, ja jouduttiin sitten odottamaan sitä iltapäivään asti.

Tänään kävin näyttämässä vauvaa siellä uudestaan ja terveen paperit se sai :) Painokin oli jo lähellä syntymäpainoa. Tuota kaljan tehoa voi kyllä testata ihan sillä, että jos pullollisen jälkeen rinnat posahtaa täyteen, niin on siitä ollut hyötyä! Esikoisen kohdalla epätoivon hetkellä kokeilin olutta ekaa kertaa, kun jonain päivänä tuntui että maitoa ei vaan tule, ja mulle sen vaikutus oli ihan uskomaton. (Olen kyllä kuullut, että kaikille siitä ei ole apua)

Viime yönä tuntui ettei vauva nukkunut ollenkaan, makoili tissi suussa vaikka ei edes syönyt. Sille tuli nuhakin, mutta nenätipoilla se helpotti. Muistakaa pyytää vierailijoita pesemään kädet!! Tänään päivällä se on sitten vaan nukkunut, joten taitaa olla taas pirteä yö edessä, jee jee. Viime yönä se myös kakkasi kolme kertaa, vaikka oli kakannut illalla ja kakkasi myös heti aamulla... Esikoinen on koko elämänsä aikana kakannut vain yhden kerran yöllä, ja silloinkin kun sillä oli vatsatauti!
 
TNL
Zarja*
TNL 27.3.2010 rv 38+6 tyttö 3650g, 49 cm. (LA 4.4.)
Alessia 4.4.2010 rv 39+5 tyttö 3 055 g, 48 cm
lydia* 6.4.2010 rv 38+1 poika ? , ? , (LA 20.4.), toinen (esikoinen 10/06)


tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
 
Iita*
Onnea lydia*lle ja koko perheelle pienestä pojasta!

Ja minusta on ihanaa lukea jo vauvautuneiden arjesta, Alessian juttu sai hymyn huulille.. :)!
Täällä ei mitään tuntemuksia vieläkään, vaikka asuntoa olen siivonnut ja lenkkeillyt sen minkä jalat kantaa. Nyt alkaa ollakin jo erittäin siistiä, kaappeja myöten :)!
Huomenna neuvolakäynti, paino on varmasti taas noussut. Mutten jaksa enää välittää tai stressata siitä, tulkoon mitä tulee. Toivottavasti vauvalla vaan kaikki hyvin.

Ilonalle edelleen tsemppiä, että verikokeiden tuloksissa olisi kaikki hyvin.
Ja muillekin voimia odotteluun tai yövalvomisiin!

Nyt painun pehkuun, onneksi saan yöt nukuttua toistaiseksi hyvin.
Edes jotain positiivista tässä "supistelemattomuudessa" :D!

Iita* (rv 39+0)
 

Yhteistyössä