Huhtikuun mammat 2013

Angelinaa: Ihanaa, että ei ole sisaruksilla paljoa ikäeroa:) Opiskeletko jotain vielä vai oletko jo mukana työelämässä (siis ennen raskautta)? Miten on raskaus muuten edennyt ja sujunut? Onko erilainen odotus kuin viimeksi?
 
Heips... Turkulainen nuori nainen kirjoittaa....

Kirjoittelen tänne vaikka en olekkaan ikähaarukkaan 20-30v kohdistuva. Olen tällähetkellä 18 vuotias Turkulainen, joka odottaa esikoistaan. Laskettu aika on 21.4 2013. Neuvolassa laskettiin se että olis ekaks ollu 7.4, mutta ultrassa sitten, varmistettiin että laskettu aika on 21.4 2013. Onnea kaikille odottajille.
 
No iotseasiassa käyn tällä hetkellä hää- ja juhlasuunnittelu koulutusta viikonloppuisin.

En ole töihin palannut, äitiysloma loppuu helmikuussa ja sitten pidän viimekesän kesäloman siihen väliin ja toinen äippäloma alkaakin sitten maaliskuussa. :)

Raskaus on edennyt itsestään siinä sivussa, tosin väymys verottaa todella paljon ja välillä tuntuukin etten jaksa yhtään...Mieskin tällähetkellä yötöissä ollut jo 2 viikkoa putkee, mukaan lukien vkl. Aika lailla kahestaan sitten ollaan neidin kanssa, mut onneks ne yötyöt loppuu viimeistään perjantaina! :)

Miten itselläsi raskaus edennyt? :) Oletko itse töissä vai opiskeletko?
 
Juhlasuunnittelu kuulostaa mielenkiintoiselta. Missä sellasta voi opiskella? Meillä raskaus edennyt tosi hyvin. Ei pahoinvointia, ei kipuja eikä vuotoja. Ei oikeastaan yhtään mitään. Paitsi tietenkin väsymystä ja vessassa ravailua. Opiskelen Turun AMK:ssa sosionomiksi ja saan varmaan muuten kurssit käytyä, mutta opinnäytetyö jää nyt vähän roikkumaan, mutta eiköhän sen sitten kerkeä tehdä myöhemminkin. Miltäs kotona olo on tuntunut ja nyt kun se jatkuu vaan? Itseä vähän jännittää miten pärjään neljän seinän sisällä päivittäin, mutta kai siitäkin osaa sitten nauttia monen vuoden opiskelun ja työnteon jälkeen:D
 
Tapahtumaketju järjestää opiskelun Tampereella :)

Se on kiva kuulla, ettei ole ollut suurempia "oireita":)

Tähän kotona oleiluun tottuu, mutta kannattaa liikkua ulkona paljon ja suosittelen perhekahviloissa ja seurakunnan tapaamisissa käymistä, niin ei pääse seinät kaatumaan päälle :)

Minä ainakin mielelläni olen kotona lapsen kanssa ja tulevaisuudessa kahden kanssa :)
 
Joo ajattelin kyllä alottaa jos jonkinmoista toimintaa ettei ihan tarvi kotiin erakoitua, mutta kyllä silti varmaan tulee olemaan hetkiä ku tuntuu et nyt täytyy päästä ulos:) Ajattelin alottaa vauvauinnin sitten ku se on mahdollista eli seuraavana syksynä. Missä perhekahvilassa itse käyt? Olisi kiva tietää etukäteen jo vinkkejä hyvistä paikoista:)
 
Nyt täytyy kyl tunnustaa että huijasin aikasemmin asuinkuntani, asun siis raisiossa, en turussa, mutta ehkä sen nyt voi tässä tapauksessa laskea turkuun :D

Anyway...

Itselläki oli ajatuksena vauvauintiin mennä, mutta jostain luin, että viiden kerran uinnit ois maksanu joku 50€, no joo, se on n.10€/krt, mutta se vaan kuulosti niin huimalta, että päädyttiin siihen tulokseen, että mennään perheen kaa joskus uimahalliin. Kovin suosittukin kyllä tuntuu olevan se vauva uinti, vissiin kannattaa olla ajoissa liikkeellä, jos haluaa mukaan niihin ryhmiin:)

En ole vielä itse ehtinyt käydä yhdessäkään kahvilassa, koska aluksi en paljon uskaltanut lähteä vauvan kanssa ihan kahdestaan muualle kuin neuvolaan ja pakollisiin menoihin, koska olin sen verran epävarma vielä uutena äitinä. Mutta nyt olen ajatellut alkaa käydä seurakunnan järjestämässä perhekahvilassa tytön kanssa, ettei ne seinät tosiaan kaadu päälle :D

Raisiossa on ainakin Pappilan päiväkerho tiistaisin klo.13-15, johon kokoontuu "kullannuppujen" ryhmä :) Sitten on myös DNA-talolla raisiossa perhekahvila.

Mut noita tietoja saa neuvolasta, siellä on ilmotustaulut täynnä kaiken maailman ryhmiä joihin saa mennä :)

Nii ja sitten käydään Lavatanssikerho SekaHaku:n järjestämässä VaaviTanssissa maanantaisin, se on mukavaa lapselle ja saa itsekin liikuntaa samalla! :)
 
Joo itse oon kanssa katsellut noita vauvauinnin hintoja ja kyllä ne taitaa 10e/kerta olla vähän joka paikassa, mutta jos vaan rahatilanne sallii niin sinne on päästävä! Joo no Raisio on aika lähellä Turkua ja itsekin asutaan vielä maalla Pöytyällä (olen tosin aikaisemmin asunut Turussa pariinkin otteeseen), mutta joulun jälkeen olis tarkoitus muuttaa taas Turkuun kaverien, parempien palveluiden, miehen työn ja oman opiskelupaikan perässä :)
 
Hei kaikille! Palsta tuntuu hieman hiljentyneen, mutta uskaltaudun silti yrittämään, josko aktiivisuus tästä vielä lisääntyisi :)

Olen 27v. Turengissa asusteleva nuori opettajanainen ja miehen kanssa odotetaan esikoista. Rv 14 menossa ja LA 18.4.2013. Raskaus tuli yllätyksenä, ja jotenkin hauskaan saumaan: olimme juuri kaksi viikkoa ennen kihlautuneet, ja sitten tajusimme tilanteen. Alkushokin jälkeen ollaan oltu todella innoissamme ja onnellisia, elämäntilanne meillä kuitenkin hyvä vauvantulon kannalta. Häät siirtyvät nyt sitten ensi syksyyn, että pikkuinen ehtii vähän kasvaa ensin.

Tällä hetkellä odottelen kovasti, milloin raskaus alkaa näkyä ulospäin. Paino ei ole vielä noussut, oikeastaan se laski kolmisen kiloa ekan kolmanneksen aikana, varmaankin seurausta pahoinvoinnista ja sen myötä vähentyneestä ruokahalusta. Vieläkin on ajoittaista pahoinvointia, mutta kuitenkin ilmeisesti vähenemään päin. Ruokahalu on tosin edelleen niukkaa, mutta yritän syödä trveellisesti ja monipuolisesti. Väsymys on hellittänyt, ja on ollut kiva kun on taas energiaa urheilla ja ulkoilla. Ilmat saisi vaan olla vähän paremmat.

Olisi kiva kuulla miten muilla on toinen kolmannes lähtenyt käyntiin, vieläkö pahoinvointi on vaivannut, väsyttäkö ja alkaako masu kasvaa?
 
Viimeksi muokattu:
Pahoinvoinnista vielä; olen huomannut nyt, että tämänhetkinen pahoinvointi liittyy nukkumisasentoon. Olen nyt viimeisen viikon ajan herännyt aamuyöstä pissahätään ja huonoon oloon. Ja olen ollut aina selälläni. Joskus pahoinvointi on hellittänyt, kun olen kääntynyt nukkumaan kyljelleni, mutta muutaman kerran olen pari tuntia valvottuani antanut periksi ja päätynyt kykkimään pöntönreunalle. Voiko selällään nukkuinen aiheuttaa hunoa oloa jo tässä vaiheessa? Nyt siis rv14.
 
jodelarosa: Blogisi vaikutti tosi mielenkiintoiselta:) Itse olen aina vihannut salilla käyntiä, mutta lenkkeilystä tykännyt, mutta viime keväänä aloitin treenaamisen salilla ja koukkuunhan siihen jäi:D Nyt kuitenkin on tullut höllättyä raskauden myötä liikunnan ja treenin määrää ja ruokavaliokin koostuu siitä mitä mieli tekee. Mutta haluaisin nyt jo kunnon saliohjelman raskausajalle ja raskausajan jälkeen haluan kyllä treenata kroppani taas kuosiin:) Olisikohan sinulla jakaa vinkkejä/apuja/ohjeita minulle?:) Ai niin ja hurjasti onnea raskaudesta! Kuinkas paljon viikkoja sulla nyt on kasassa?
 
Kiiiiitos kiiitos! Itse asiassa mie oon just postailemassa miun tämän hetkisestä saliohjelmasta (ja yleisestikin raskausajan kuntosalitreeneistä) tässä viikon sisällä!;) Nyt oon siis 17. viikolla menossa, puoliväli lähestyy! Ootkos sie millä vkolla? Veikkaan, että saattaa siullekin olla paaaaljon vinkkejä kuhan kerkiin aina kirjuutella ja kysyyhän saapi aina.:)
 
Mulla on viikko 15 (14+4) menossa että aika samoissa mennään:) Juu liityinkin lukijaksi kun tuntui aiheet olevan blogissa kohdillaan;) Kohta pitäisi taas salille lähteä (vanhan saliohjelman kanssa). Mistäs päin Suomea kirjottelet? Ootko opiskellut liikunnallista alaa vai ihan itse oppinut treenailija?
 
Aika samoilla siis oot!:) Joensuussa asustelen. Kai mie tällä hetkellä oon itseoppinut (eli treenailin fitnessiä oman personal trainerin opastuksella) ja nyt käyn ite pt/ravintoneuvoja koulua (tosin jää vähän tauolle ja jatkan synnytyksen jälkeen).:D Onko ollu erityisii tuntemuksia masussa? Miulla on vähän nyt vaakalaudalla jatkanko sittenkään latinotuntien ja zumban vetämistä jouluun asti, muutama päivänä on ollu huonoa oloa.:/ Lääkäriä ootellessa..
 
No mitään kipuja ei ole ollut mutta semmosia kummallisia tuntemuksia hiukan joo, et en oikein usko et ne vielä liikkeitä olis mut kuka tietää:) Ens viikolla olis ultra ja neuvola! Ihana kuulla ja nähdä miten masussa voidaan:)
 
Heipsan. Täällä mennään 17+2 ja LA 14.4.
Huomenna pitäs muuttaa isompaan asuntoon Tampereelta Kangasalalle.
Mulla alkuraskaus meni ihan huomaamatta, pientä pahoinvointia autossa.
Mut nyt on ollu jo pari viikkoa kamalia vatsakipuja ja supistuksia. Käytiin lääkärissä niin lääkäri totes et lapsella kaikki hyvin ja erittäin vilkas pikkunen tulossa.
 
Moikka! Vieläkö sinuu vihloo ja supistelee? Kertoiko lääkäri mitään syytä? Itselläni on myös pe lääkäri, koska jumppia/zumbia vetäessä välillä vihlaisee/pistelee sekä aika usein tuntien jälkeen supistelee.:/ Tarkoitus olisi vielä vetää näitä jumppia 7vkoa. Nyt siis rv 17+6.
 

Yhteistyössä