Tsemppiä Irith ripulin kanssa elämiseen! Toivottavasti loppuu pian, kuulostaa tosi hurjalle moinen.
Meillä arki soljuu eteenpäin omalla painollaan. Niilo on taas räkätaudissa, mutta ei isommin ole elämää haitannut. En tiedä onko tuolla tavallista huonompi vastustuskyky vai onko vaan siitä, kun kuljetaan niin paljon kaikkialla. Mutta kolmas flunssa siis jo menossa. Lähinnä räkä valuu ja ääni on välillä painuksissa.
Niilo syö tosiaan 5 kiinteää ateriaa päivässä ja meillä on sellainen joustava, mutta kuitenkin säännöllinen päivärytmi. Kolmilla päiväunilla mennään.
Niilo
nukahtaa päiväunille useimmiten niin, että juo sylissä maidon ja kannan meidän sängylle, jossa makaan pari minuuttia vieressä. Jää siihen yleensä nukkumaan tai nostan varovasti pinnikseen. Yhdet unet nukkuu vaunuissa, nukahtaa yleensä samantien ja uni jatkuu tasan niin kauan, kun vaunut liikkuu
Yöunille mennään aina saman rutiinin kautta eli klo 20 iltapuuro, klo 20.30 kylpy ja klo 21 aikoihin maitopullo sylissä makuuhuoneen sängyllä. Siitä siirrän nukahtamispisteessä olevan pikkumiehen pinnasänkyyn, jossa hän hakee mieluisan asennon ja nukahtaa siihen unirätti (=harso) kainalossa tutti suussa.
Yöt menee pääsääntöisesti niin, että 1-3 x yön aikana käyn laittamassa tutin suuhun, jos enemmälti ähisee sängyssä. Klo 4-6 välillä herää, vetäisee maitoa desin verran ja nyt siitä on unet jatkuneet aina 7.30-8 asti. Hyvin siis nukkuu, ei ole valittamista. Mutta itse en nuku lähimainkaan tuota, vaan sellaisen 4-6 tuntia yössä ja yleensä kahdessa pätkässä. Mulla on ollut jo yli 7v ajan uniongelmia. Välillä on kausia, että nukun hyvin, mutta enemmän on niitä huonoja jaksoja. Nukahdan kyllä heti, kun illalla laitan pään tyynyyn, mutta herään 2-4t unien jälkeen enkä meinaa saada unta enää. Hyvin usein olen valveilla 2-3t yöllä ja jatkan sitten aamuyöllä unia toisen 2-4t pätkän verran, joka välillä katkeaa Niilon heräämiseen. Olen kyllä tottunut tulemaan toimeen melko vähällä unella ja aamuvirkkuna en taida koskaan nukkua yli 7 asti. Hyvien unien kausinakin herään itsestään 6 maissa, jolloin nousen aamupalalle. Mutta kuluishan ne yöt paljon nopeammin, jos sais nukuttua ilman tuntien hereillä oloa
Meillä parisuhde voi kaikin puolin mainiosti. Kevättalvella tulee 20v yhteiseloa täyteen ja sitten olisi tarkoitus ehkä jättää Niilo ekan kerran hoitoon kummille tai mummille, että päästäis yhden yön reissuun kahdestaan
Minulla töihin lähtö lähestyy. Enää 1,5kk ja sitten on tämä vanhempainvapaa ohi. Minusta on ihanaa, että m ieskin saa viettää sitten Niilon kanssa paljon aikaa ja saa ansaitun katkon työelämään.
Kävin Niilon kanssa viimeviikolla lentäen mummolassa. 1,5t lennot suuntaansa jännitti minua aika paljon. Menomatka sujui kuin unelma, mutta tulomatkalla kyllä pikkumiestä itketti hetken aikaa kovasti. Epäilen, että sattui korviin, kun tuli mummolassa räkäiseksi. Mummolassa pääsi kokeilemaan pikkuserkun kävelytuolia hetken aikaa ja kyllä oli poika tohkeissaan! Mutta meille ei kyllä tuollaista hankita, saa opetella kulkemaan ihan itsekseen
Tällä hetkellä Niilo pyörähtää vatsalleen ja takaisin selälleen sekä lykkii itseään tehokkaasti taaksepäin. Pylly nousee ketterästi lattiasta ylös, mutta käsillä ei tosiaan vielä osaa itseään eteenpäin vetää.
T. Huhtihapsukkainen ja Niilo 5,5kk