Huhtikuun hurmurit 2016 *maaliskuussa*

Mulla harkkarisupistukset aiheuttaa vatsan kovettumisen ja välillä sellaisen tukalan tunteen. Itse synnytyssupistukset on mulla ihan samalaisina. Eli aina se ei ole niin, että oikeat supistukset eroaa selvästi harkkareista! Varmasti harvinaista kuitenkin?

Kipeät supistukset mulla tuntuu vasta siinä vaiheessa kun olen jotain 6-8 cm auki ja lapsen syntymään on n. 30-60 min. Jos odottelen todella kipeitä suppareita kotona, en ehkä ehdi sairaalaan asti synnyttämään. Ja se pelottaa ihan hel. ...sti. .

Mutta katellaan miten menee tällä kertaa! Voihan olla että ihan eri kaavalla kuin aiemmat

Ihana Lily kun jaoit sun synnytyskertomuksen! Ja Katjuska, lypsätkö käsin vai pumpulla? Aikamoisia määriä :cool: mä kokeilin eilen illalla vähän lypsää vaikkei oo ihan vielä 37 viikkoa täynnä. Samoja numeroita mut pilkku eri paikassa, sain 0,5ml talteen :D

Irith: Mulla on tollainen ainu medela käsikäyttöinen pumppu. Pari minuuttia menee ennen kun rupeaa herumaan, mut sit kun heruminen alkaa niin muutama minuutti/tissi menee lypsiessä. Jännä miten voikin tulla noin paljon, kun ei muuten tunnu että näissä vielä ois maitoa,eikä oo tarvinnu liivinsuojia käyttää tms.. Mulla kyllä herui esikoisen aikaan tosi hyvin kans pumpulle, kun reilu 10 päivää synnytyksestä tuli jo 1200ml/vrk :D silloin tosin oli sähköpumppu lainassa sairaalalta kun vauva oli sairaalassa teholla pissatulehduksen takia..

Ajattelin kans nyt keittää pumpun ja ihan vaan testata kerran tulisko sieltä maitoa, mielenkiinnosta. :p

Tosiaan vaikea sanoa noista supistuksista. Aiemmin tunnistin nuo harkkasupistukset mahan kovettumisena, mutta nyt ne on ollut erilaisia kun on tullut tuo paineentunne. Ollaan myös kävelty paljon tänä vklp mäkisessäkin maastossa, ja tänään loppumatkasta alkoi niin sattumaan, että oli pakko istua lähimmille portaille keskustassa, mikä sitten helpottikin. Mutta joka tapauksessa, jospa ne vähän edes pehmittäis paikkoja. Seksikin maistunut tässä yllättäen kolme päivää putkeen. :D Niin kyllä tuntuu, että jotain toimintaa tuolla kohdussa nyt vilkkaammin tapahtuu. Kunhan ei ihan vielä synny kuitenkaan. Tuskin!

Tuosta seksistä muuten... niin täällä mies vielä vannoi jokin aikaa sitten,että hällä ei varmasti tää raskaus vaikuta mitenkään haluihin yms.. mutta kylläpäs vaan nyt kun vauva on lasekutunut,ja vauvan pää tuntuu kohoumana tuolla mun sisällä niin selvästi niin mieskin alkoi empimään että viittiikö tässä enää touhuilla mitään..vaikka kuinka hyvin tietääkin ettei siitä mitään haittaa ole, niin kyllä se varmaan vähän fiiliksiä vie, jos vehe osuu kohoumaan mikä johtuu vauvan takaraivosta... :D :D

Mä toivoin jo esikoisen aikaan et miehellä ois noi halut hiipunut raskausajaksi,mutta pyh ja pah. Sama hormonihiiri se on silti :D Tietysti pitäis kai ottaa kehuna että vaikka on iso maha ja muutenkin ei-niin-edustava niin haluaa silti... :cautious: Itellä ois nyt haluja kyllä mut kun tiedän ettei se tunnu niin hyvältä ja sit jää vähän vaisu olo... :unsure:

Ken kyselikään rintakumeista niin suosittelen ostamaan useammat. Itellä taisi olla 3 vai 4 kun niitten kans joutu koko imetysajan pelleilemään :unsure: Jospa nyt pärjäisi ilman, mut samanlaiset nuo rinnanpäät on nyt kun ekalla kierroksella et saa nähdä..

Oon ehkä keksinyt ärsyttävimmän raskausvaivan; pohjaton väsymys muttet saa unta. Nytkin väsyttää ihan kauheasti mut jos menen pötköttämään niin ei tuu uni ja sit on noustava ylös kun alkaa särkeä. Jee, eikä ois enää ku se 5viikkoa (ainakin).

Mua jännittää se synnytystapa-arvio... Se on torstaina. Oon niin kahen vaiheilla itse.. Jos sanovat et käynnistys on vasta kun 42vko on täynnä ni tekis mieli sit suoraan ottaa sectio. Mulla ei pää kestä enää siinä vaiheessa 2 ylimääräistä viikkoa näiden kipujen ja tuskien kanssa. Kokemusta löytyy asiasta... :eek::eek:

Kapusha: Mulla on ollut tota unettomuutta jo monta viikkoa.. Ihan tosi ärsyttävää. Väsyttää,muttei saa unenpäästä kiinni.
Minähän taas oon pahoittanut mieleni tuosta pariin otteeseen,että johtuuko se minusta ettei mies halua enää.. :D hormoonit! :D

Ostn tänään sellaisen lämmitettävän jyväpussin, ja ai että miten ihanalle tuntuu alaselässä tai alavatsalla tää.. Varmaan vielä ihanampi siinä vaiheessa kun alkaa tulla tosi kipeitä supistuksia! (y)

Mullakin on jyväpussi ja myös sellainen lämmitettävä nalle jossa on sisällä jotain turvetta tms., ne on kyllä ihania!

Mulla tuli maitoa pumpulle! Oon ihan onnessaan, se oli ihanaa. :love: En uskaltanut näillä viikoilla alkaa enempää pumppailee, mutta oli kiva nähdä että sitä alkoi herumaan. Ehkä torstaina uskaltais sitten kunnolla. Elämäni ekat tissimaidot. :love:

Kevätkukkanen, minulla on sama homma, että synnytyssupistukset muuttuu kipeiksi tosi myöhään. Itse lähden sairaalaan siinä vaiheessa, kun supistukset muuttuu säännölliseksi, vaikka eivät ois kipeitä. Samasta syystä mulle varattiinki kontrolliaika vajaan parin viikon päähän ja silloin meinataan käynnistää. Että ehtisin sairaalaan ja ehkä jotain kivunlievitystäkin saada.

Alakulosta tuli mieleen, että onko teidän miehillä ollut mielialamuutoksia? Kun minun mielestä meillä on ollut miehelläkin alavireisyyttä. Ehtinyt jo miettiä parisuhteen tilaa mutta on onneksi saatu puhuttua asioista ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

Rakentelin miehelle isyyspakkausta. Löytyi tosi huonosti mitään. Yks body ja yks lasten t-paita. Vauvalle ja isukille huovat. Purkkapussi ja sisuaski josko saisi lopetettua tupakoinnin. Oisko teillä jotain ideaa siihen?

Niittys 36+4

Niittys, mä tein miehelleni kans isyyspakkauksen :) Ideoina voin sanoo, että mä ainakin tilasin netistä sellasesta kuin tikkunekku kaikkee kivaa siihen, esim koratulpat (ettei tarvi aina herätä kun vauva itkee :D), isin kulta bodyn ja pipon jne., sit ostin marketista värikkäitä pikkuisia kylpyankkoja isin ja vauvan yhteisiin kylpyhetkiin (jos isä ois vaikka pesuvastuussa, kun äidillä on muuten niin symbioottinen suhde vauvaan jo imetyksenkin osalta :) ), sikarin ja pikku viskipullon, energiajuomatölkin, salmiakkia, kaikki oki koottuna sellaseen pesukoriin, johon laitetaan sit vain vauvan likapyykkiä.

Ja tosta miehen alakuloisuudesta, niin kyllä omassanikin miehessä oon jonkinlaista aellasta nyt huomannu. Stressaa vähän, miten jaikki menee, muttei kyllä myönnä. Pääkipuna hne sen sitten näkee ja vähä sellanen levottoman/jännirtyneen oloinen. Puhuminen varmasti vois auttaa, mutta varmaan myös se auttaa kun beibi sit syntyy (kun ny varmaan jännittää sitä sairaalaan lähtöäkin, että kerkiää hne). No, on niin uus tulanne meille kummallwkin, ettei ihmekään :D

Kiitos todella paljon vinkistä! :) Pistin saman tien tilaukseen isin kulta -bodyn, kumiankan ja vaipanvaihdon mestari -sukat+vauvansukat. Eiköhän noista jo saa kehitettyä semmoisen hyvän kokonaisuuden. Pitää vielä kehitellä se "laatikko", kun ei sopivaa pahvilaatikkoa mistään oikein löytynyt. Tuo vauvapyykkikori vois olla hyvä, kun tykkään meillä muilla käyttää pesuaineessa vähän tuoksua mutta vauvalle hajusteetonta.

• Tykkää
Reactions: anscu
Isyyspakkaukseen minäkin tilasin netistä tutteja joissa lukee isin kulta ja toisessa äänenvaimennin, sit isin kulta -pipon ja bodyn, i love dad sukkia, isin kaffepaussitermarimukin, pari helistintä vauvan viihdytykseen, super isi -pipon tulevalle iskälle, omistajan opas -kirjan, tähtää ylemmäks isi -ruokalapun ja superisi tiskirätin jne... :D

• Tykkää
Reactions: anscu
Kiitos synnytyskertomuksesta lily:love:

Mulla ois tuo rintapumppu keitetty, mutta en vaan oo uskaltanu kokeilla sitä:eek: Vaikka ei siitä ilmeisesti mitään haittaa oo:LOL: Mulla ei oo kyllä tullu ollenkaan maitoo raskausaikana, nii en tiiä onko se hyvä vai huono juttu:confused:

Mua vähän harmittaa, kun en tehny omalle miehelle tuota isyyspakkausta :confused: No vielähän tässä äkkiä jonkun isyyspakkauksen kerkee tehdä :LOL:

Mä en oo huomannu miehessä mitään alakuloisuutta.

Muistin just, että mullaki ois tuo jyväpussi! Pitää varmaan kokeilla sitä ens yönä.
Mulla on tänään koko päivän tullu välillä noita menkka jomoja. Tietenkin toivon, että se enteilis synnytystä, mutta en halua toivoo liikoja:p

Pippuri ei sillä ole väliä tuleeko raskausaikana maitoa vai ei, yhtä lailla voi herua sitten synnytyksen jälkeen! Näin olen lukenut. Mutta kokeile ihmeessä jos kiinnostaa. :) Ainakin se voi aktivoida maidontuotantoa myöhemminkin, vaikkei nyt tuliskaan. Mäkään en ollut huomannut että ois tihkunut mitään (paitsi joskus kyllä havaitsin että oli jotenkin rasvaset nänninpäät niin ehkä jotain olikin tullut), mutta silti pumpulla lähti heti tulemaan sitä keltaista ternimaitoa ja värittömämpää, sitten lopetin ettei aktivois supistuksia nyt vielä. :)

Pippuri: Tuo lammin jyväpussi tuntuu taivaalliselle myös kun sen päälle istuu jos on ihan menkkajomotusta tossa alapäässä..juuri hyväksi havaittu siihenkin. :D
Ja netistä luin että auttas tuo lämpö maidon herumiseenkin kun painas rintoja vasten sitä..täytyy kokeilla huomenna ennen lypsyhetkeä.

38+0 Saa syntyä (mieluiten tällä viikolla hehheh...)

Mulla kertyy koko ajan pahemmin ja pahemmin nestettä käsiin ja jalkoihin, kävin lauantaina synnärilläkin näytillä ja suosittelivat siellä, että nyt seurattais neuvolassa mieluiten kaksi kertaa viikossa tätä mun vointia.
Mulla ne supistukset näköjään herkästi tekee jotain, kun kaksi viikkoa sitten oli tilanne se, että paikat on tiukasti kiinni ja kolme senttiä kanavaa jäljellä ja lauantaina tilanne oli se, että kaksi senttiä auki ja suunnilleen sentti kanavaa. Totesi se vielä, että paljon ei tarvitsis tehdä, että lähtee syntymään, että nyt pitää varmaan vaan alkaa kotona ahkerasti hääräämään.
Mulla edellisen kerran supistukset alkoi tehdä kipeää viiden sentin kohdalla, ei ne nytkään kipeitä oo ollu, vähän vaan ahdistanut henkeä, onneks miehellä on lyhyt työmatka ja meiltä synnärille on myös lyhyt välimatka ja esikoisen hoitopaikka sattuu myös matkan varrelle.
Viimeksi mies tuli synnärille perässä, kun olin varma, että pääsen vielä kotiin niin menin mun isän kyydillä ja puolessa tunnissa oli mies paikalla, kun soitin sille, että lähtee hakemaan mun sairaalakassin, että saadaan vauvasta kuvia kun se syntyy :D
Oon ruvennut empimään osaako lähteä ajoissa, viimeksi lähdin kun vedet meni eikä ollu vauva laskeutunut tai tullu supistuksia, kuitenkin siinä tunnissa aukesi melkein sen neljä senttiä, mutta onneksi on nuo lyhyet etäisyydet :)

Haa, ä-loma alkoi, vihdoin, jee :) Tietäis vain, mistä aloittaa, tekemistä olis hirveesti. Taidan ihan ekana vetää kunnon punttitreenin, ettei pääse veltostumaan :)

Rintapumpun voi kans etsiä ja keittää ja harkita sitä lypsämistä, vaikka ei se hirveesti kyllä inspiroi. No ehkä rinnanpäät sit kestää paremmin imetystä, ne kun muuten aukeaa joka kerta, ja se tuska, kun nälkäinen imuttelija aina nappaa ekat huikat, on aika messevä :eek:

Synnytys on alkanut pyöriä mielessä aina iltaisin. Voi vitsi, kun nyt tällä viimeisellä kerralla sais kunnon kivunlievityksen. Mä en ymmärrä sitä hölinää, et synnytyskipu on ns luonnollista kipua, ja että sillä on merkityksensä. Eiköhän kaikella kivulla ole merkitystä, muutenhan sitä könkkäisi eteenpäin katkenneella kintullakin, jos se ei olis niin kipee -ja synnytys kyllä ottaa kipeenpää kuin poikki mennyt jalka.

Kangaskauppaan pitäis jossain välissä marssia. Löysin kaupasta ihanat vauvan haaremihousut, joista voi ottaa kaavat ja tehdä parit lisää. Harmi, ettei mulla ole saumuria, mut ehkä perus ompelukoneellakin saa jotain aikaan -ainakin sotkua :D

Mä en ole vieläkään saanut päätöstä ä-rahasta, tosin työnantaja maksaa mulle ekalta 3 kk:lta täyden palkan eli jotain hyötyä joskus siitäkin, et on julkishallinnon virkamies (vaikka meidän lomarahat ja lomat onkin hirvee ongelma kansantaloudelle :D)

Huomenta :)

Kerrankin hyvin nukuttu yö takana! Vaikka oli vähän kipuja ja vessa ravaamiset, mutta kerrankin nukahdin jo 11 aikaan! Tosi kiva, kun on nyt öisin ollu kauheesti noita menkka jomoja niin viime yönä oli taas niitä ja samaan aikaan vauva sitten päätti alkaa riehumaan ei ollu kyllä yhtään kivaa :mad::confused::ROFLMAO:

Mullakin on ruvennu iltaisin pyörimään synnytys mielessä. Oon myös ruvennu näkemään synnytyksestä unia ja vauvoista :D

Nyt minä taidan lähteä salilla käymään vielä, kun pystyy :)

Hyvää ja aurinkoista maanantaita kaikille! :)

Mulla se synnytys pyörii kans mielessä ja varmaan torstain jälkeen vielä enemmän kun tiedän mikä on suunnitelma asian suhteen!
Ois ihan mukava myös tietää toi kohdunsuun tilanne, et onko täysin kiinni vai oisko jotain ihan pikkusta edistystä tapahtunut. Nää supistukset on ollu kyllä aika kesyjä et oisko vaan vähän kipeitä harkkasuppareita..?

Mä oon kanssa miettinyt kun sanotaan et synnytyskipu on luonnollista ja sille on syynsä. Ainakin viimeksi se kipu oli saatanallista (anteeks..) et ilman lääkkeitä oisin varmaan menny tajuttomaksi.. eikä hakenu kaukaa kyllä sekään :( Synnytyksiä on niin erilaisia kun toisilla tekee kipeetä vasta lopussa, toisilla koko vuorokauden kestävän synnytyksen ja toisilla ei ehkä juuri ollenkaan. Mä oon ite päättänyt sen et otan kaikki mahdolliset puudutteet (toimi viimeksi loistavasti) koska sen kirkkaampaa kruunua siitä ei saa otti lääkkeitä tai ei.
Tällä kertaa tosin toivon et mun kroppa tekisi yhteistyötä eikä menisi kipushokkiin. Oon harjotellut rentoutumistekniikoita yms kun viimeksi olin kun ois ollu soutuveneessä myrskyssä ilman airoja :(

Täällä nyt kaksi hyvin nukuttua yötä takana. Oon molempina iltoina käynyt saunassa, oiskohan sillä jotain vaikutusta?:) Se jyvätyyny on kyllä ihan paras <3 Käytän sitä muutenkin hartiajumeihin jne. Ihan paras keksintö <3

Mä näin ekan vauvaunen Näen aina ennen vauvojen syntymää unia missä unohdan syöttää ne tai muuten vaan unohdan, että vauva on syntynyt. . Ne on hirveitä unia ja olen aina ihan paniikissa kun herään :LOL: kai sekin on jotain alitajuista valmistautumista tulevaan tms.

Synnytys myös mietityttää entistä enemmän. Suppareita tulee jo suht paljon ja ne on jo aika napakoita. Pelkään ihan hirveästi sitä etten ehdi synnärille ja vauva onkin perätilassa tai sokerivauva tms. ja syntyy kotiin :(

Viikon päästä seuraava kokoultra ja aion siellä kyllä pyytää tarkistamaan kohdunkaulan tilanteen (viimeksi ei tarkistettu ) ja puhua siitä käynnistyksestä.

Multa on mennyt rikkipoikki jalka ja ranne ja ei se kipu kyllä ole mitään verrattuna synnytyksen viime hetkiin. Synnytyskipu on ihan omaa luokkaansa :confused: Silti mä koen, että synnytyskipu on jollain tapaa positiivista kipua ja sillä on tarkoitus ja selkeä tavoite. Vaikea selittää (n)

Esikoisen synnytyksen ponnistusvaiheessa koin hetkellisesti voimaakkaan "hengellisen" hetken. Tuntui kuin olisin katsellut itseäni ulkopuolelta ja tuli tunne, että tätä varten täällä maailmassa ollaan; synnyttämässä uutta elämää ❤ Ja jotenkin koin takanani sukupolvien ketjun naisia ponnistamassa aina seuraavaa sukupolvea elämään. Se oli hieno tunne kaiken sen kivun keskellä ja siitä sain voimaa ponnistaa esikkon ulos sen kuuluisan "kivun läpi".

Synnytys on musta pelottavaa, tuskallista, niin kipeätä lopussa ettei sitä voi kuvailla tai edes kuvitella. Silti aivan ihanaa ja voimaannuttavaa ja kummatkin synnytyksen ovat olleet ehdottomasti mun elämäni tärkeimpiä yksittäisiä hetkiä :)

Tsemppiä meille kaikille tulevaan koitokseen!

Yhteistyössä