Huhtikuun hurmurit 2015 -Joulukuu-

Eilen poksahti käyntiin rv 24! ;)

Maanantaina oli Kela-neuvola ja eilen sitten heti täyttelinkin netin kautta noi hakemukset. Pakkausta ei tosiaan oteta. Ei oikein sytyttänyt nuo kuosit, mitä tarjolla, ja kun kuitenkin esikon syntymästä on vaan se pari vuotta, niin mennään niillä samoilla.
Vanhempainpäivärahaa varten soittelin tuonne Kelaan, kun netissä oli vain vaihtoehdot vuoden 2013 verotuksen mukaan tai viimeisimmän 6 kk:n. Kelasta kerrottiin (oli muuten mukavan kuuloinen, rauhallisen oloinen mieshenkilö), että kannattaa laittaa sen viimeisimmän 6 kk:n tulojen mukaan, vaikka he kyllä siellä tarkistavat, että tulee kuitenkin sen minulle edullisemman vaihtoehdon mukaan. Sovittiin, että laitan kuitenkin kommenttikenttää maininnan tuosta, että perheeseen kuuluu alle 3 vuotias ja että olen ollut vanhempainvapaalla tuolloin 2013. Toivottavasti tästä oli apua. ;)

Neuvolassa kaikki oli ok. Sokerirasitukseen "pääsen" uudelleen heti tammikuussa. Verenpaineet matalammat kuin esikon kanssa. Esikkokin oli mukana neuvola käynnillä, ja kyllä oli ihmettelemistä vauvan sydänäänistä. :heart: Itsellä on muutenkin niin huipputilanne, että mies pystyy - pienillä järjestelyillä - osallistumaan lähes kaikkiin neuvola tapaamisiin. Tykkään kyllä kovasti! Ja vielä enemmän tykkään uudesta neuvolamallista, jossa äitiys- ja lastenneuvolan palvelut saa samasta paikasta, ja mikä tärkeintä, sama ihminen on hoitamassa molempia. Vielä kun kohdalle on sattunut ihan huippu neuvolatäti. :D

Jaahans, sitten takaisin töiden pariin Nökön potkujen saattelemana ja palaveeraamaan...

:xmas: Mikäli ei tule enää ennen joulua tänne kirjoiteltua,
OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE KANSSA VATSANKASVATTELIJOILLE!!!

Minnuli ja Nökö 23+1
 
Täälläkin täytelty kelan lappusia, vanhempainpäivärahaa varten jonka anoin alkamaan 1.3. nyt sitten :) Itse haen esikoisen mukaan kun on alle 3 v, mutta se tieto on kelalla kuulemma automaattisesti joten sitä ei tarvinnut erikseen mainita. Samaten kela saa tietääkseni tiedon niistä vuoden 2013 tuloista ihan verotuksesta, mutta ne viimisen 6 kk;n tulot pitää sitten itse lähettää kelaan jos niiden mukaan haluaa laskea, sen tarvittavan palkkalaskelman voi pyytää palkanlaskijalta.

Pakkausta en vielä hakenut, vaikka olin jo päättänyt ettei sitä oteta. Mutta jos se nyt sattuis vaihtumaan ennen helmikuun puolenvälin ja olis supermieluinen niin ehtii sitten vielä muuttaa mieltään :D Turhamaisuutta sen ottaminen kyllä olisi, kun ei siitä mitään varsinaisesti tarvita.

Itsekkin tykkään uudesta neuvolajärjestelmästä että on äidillä ja lapsilla sama hoitaja. Saa pojankin asiat kätevästi hoidettua samalla reissulla. Mutta pojan ja miehen jätän kyllä muuten mieluummin kotiin kuin otan mukaan :D Esikkoa odottaessa mies oli joka reissulla mukana, nyt ollaan tehty niin että tulee vain ultriin ja lääkärikäynneille.

Hyvää joulua minunkin puolesta kaikille, varmaan ketju hiljenee joulun ajaksi :xmas:
 
Kela-neuvola takana ja meni yhtä vauhdikkaati kuin viimeksikin! Viimeksihän menin neuvolaan suoraan ensiavusta puoli päätä paketissa, kun olin onnistunut saamaan haavan silmääni. Tänään kun olin lähdössä neuvolaan auto ei jostain käsittämättömästä syystä käynnistynyt, vaikka auto on suht uusi ja akkukin on viikko sitten vaihdettu :confused: Ei muuta kuin taksilla tyylikkäästi sekuntiaikataululla neuvolan ovelle :wave: Terkka sanoikin, että selvästi tuo neuvola on mulle joku kirottu paikka, kun aina menee näin putkeen :D

Mutta kaikki siis ok, verenpaineet yhä tosi matalat, minkä kyllä pyörrytyksen määrästä osasin arvatakin. Jälkikäteen vasta huomasin, että hemoglobiinia ei näköjään mitattu, en tiedä unohtuiko vai eikö sitä aina mitata. Paino oli vihdoinkin noussut yli lähtöpainon, eli 300g/viikko vauhtia. Tosin ei taida olla ihan koko totuus, koska olin painavissa vaatteissa ja join hulluna vettä ennen lähtöä, jotta saisin kerrankin annettua sen pissanäytteen. Mutta joka tapauksessa ei ainakaan ole laskenut enää, jej! Tosi vähän tuo terkka mitään utelee tai paasaa, en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan, että olen itse terveydenhuoltoalalla. Muuten kyllä supermukava, mutta aika paljon tuntuu luottavan mun omaan tietotaitoon. Pitäisi sitten vaan itse muistaa kysyä kaikki tarpeellinen, mutta se on vähän hankalaa, jos joka kerta menee neuvolan hirveän kaaoksen saattelemana :D Influenssarokotteen sentään muistin pyytää, sitä ei kuulemma anneta täällä raskaana oleville, jos ei itse tajua kysyä. Kela-laput sain tietenkin mukaan ja sitten pitäisikin alkaa niitä täytellä.

Karo & Tytteli 22+0 :heart:
 
Jaiks! Tilasin eilen sitte vaunut :heart: britaxin affinityt siis meille tulossa. Sain aika hyvään tarjoukseen, meinaan rungon+ratasosan ostaessa sai kaupanpäälle vaunukopan ja hoitolaukun ilmaseks. Ostin sitten samaan syssyyn vielä turvakaukalon. Autoon telakan ostan myöhemmin. Tuli siis maksamaan tuo paketti 743€. Paikalliselta firmalta olis tullut maksamaan 1000€. Heh! Oon niin onnellinen :heart: nyt sitte odotellaan paketteja saapuvaksiparin päivän sisään! :)

Olotila on muutenkin mitä mahtavin. Vatsa on pyöristynyt viimisen viikon aikana hurjasti ja nyt oikeesti voi sanoa jo raskausvatsaksi ja ihmiset tulee kyselemään asiasta. Hassua!
Liikkeet tuntuu myös selvästi. Mutta vielä itse liikkeellä ollessa en niitä tunne juurikaan.

Raskaus on vaan niin mun juttu :) ainakin vielä hahah!

Eipä mulla muuta! Toivotan kaikille aivan IHANAA JOULUA :heart:

ttaisku ja pikkunen 21+3
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Kaikille fb-ryhmään pyynnön laittaneille pitäisi nyt olla kutsu ja muutama uusi ryhmään jo ilmestyikin :)

Täällä vaan vilisee päivät ja viikot ohitse. Jäätävät liitos/kasvukivut/mitkälie vähän helpottanut niin on elämä ollut huomattavasti helpompaa. Tukivyö jeesaa paljon. Kävellessä kyllä nivusiin edelleen sattuu aikalailla, varsinkin jos rakossa on yhtään nestettä niin edes vessaan asti kömpiminen on kovin tuskaista.

Sokerirasituksessa kävin myös tänään. Yllättävän hyvin meni litku alas, tuloksia saa huomenna.

Ihanaa ja rentouttavaa joulua kaikille <3 voidaan hyvin!!

Jenniella & typy 24+4
 
Minäkin sain keskiviikon pikaneuvolasta mukaan kelan paperit. Ajattelin jättää täyttämisen tuonne tammikuuhun kun palaan töihin loppiaisen jälkeen. Palkanlaskija toimittaa palkkatodistuksen kelaan kunhan saan hakemuksen lähetettyä.

Karo meillä terkka sanoi suoraan ekalla käynnillä, että hemoglobiinia ei automaattisesti mitata joka kerralla. Erikseen pyytämällä katsotaan, jos tulevasta äidistä yhtään tuntuu, että voisi olla laskusuunnassa.

Tunneherkkyys: musta on tullut ihan hirmuinen pillittäjä. Hiemankaan herkempi joululaulu saa hanat auki. Lapset olleet ihmeissään kun äiti vollaa joka toisen joululaulun kohdalla. Saapa nähdä kuinka tulee herkisteltyä jouluaattona, haudoilla käydessä, jne. :whistle:
 
Amaya Voi, miten ihana joululahja! Aina helpottaa, kun jokin asia varmistuu, eikä tarvi mielikuvituksen käydä ylikierroksilla.

Täällä viimeinen kitutunti töissä alkamassa, jonka jälkeen kohti Pohjanmaata. Toivonpa vaan, että takamus - ja maha - niin ja pää - jaksavat seuraavien parin päivän aikana ajetut kilometrit. Ensi viikolla sitten uudestaan!

Mahaa kommentoitu tänäänkin pariin otteeseen, että "mitenköhän iso tuosta vielä oikein tulee". Vähän hampaita on tullut narskuteltua, mutta meneväthän noi kommentit vielä, kun ne tulevat työkavereilta.

Mutta... Oikein mukavaa viikonloppua kaikille! Me lähdetään pian juhlahumuun...

Minnuli ja Nökö 23+3
 
Ihana kuulla Amayan hyvät uutiset! Paras joululahja tosiaan! :)

Täällä aletaan viikonloppuna valmistella joulupöydän herkkuja! Liekkö raskaus tämän jouluhöyryämisen takana, kun aiemmin en ole ollut tällaista inspiraatiota tehdä lähes kaikkea itse pipareista laatikoihin alustapitäen?! ;)

Nukkuminen ja uni maistuvat vielä erittäin hyvin, vaikka öisin pitää herätä useasti pisulle. Illalla ysin aikaan oon valmis simahtamaan ja nukun n. 9h yössä. Hyvin saan masunkin kanssa aseteltua itseni hyvään asentoon sänkyyn ilman tyynyjä tms. Nautin nyt kun tämä vielä on näin helppoa. Varmasti tulee nukkuminen vaikeutumaan lasketun ajan lähestyessä.

Tällä viikolla tuli käytyä viisureiden poistossa. Jännitti jonkin verran ennen operaatiota, mutta onneksi hampit lähtivät yhtä helposti kuin toiselta puolelta aiemmin. Toiset on ihmetelleet, miten uskalsin jne, mutta oon oottanut operaatioon pääsyä tosi kauan ja ikenissä on ollut jatkuvasti tulehdus säännöllisestä putsaamisesta huolimatta ja hengitys sitä myöten lemunnut karsealle. Ja oli toisessa viisurissa reikäkin, mitä osasin epäillä kun harjatessa sitä aristi. Hampilääkäri puhui sitä, että puudute jota käytti on täysin turvallinen raskausaikana, jopa aivan alussa. Tosi kipeänä oli suu ja koko pää puudutuksen hävittyä illalla. Onneksi Panadol 1g auttoi pahimpaan ja sain nukuttua kunnon unet. :)

Vauva potkuttelee päivittäin tosi paljon! Nytkin on masussa jumppatuokio menossa ruoan ja parin konvehdin päälle ! <3 Huomaan, että yöllä herätessäni pisulle ja muuten havahtuessani unesta, vauva on ollut hissukseen. Aamulla herättyäni menee yleensä 15-30min ennen kuin vauva aloittaa aamujumppansa. :) Toivottavasti tämä pienokainen olisi parempi uninen kuin esikko.

Seuraava neuvola on loppiaisen jälkeen. Miehen kanssa osallistutaan tammikuussa perhevalmennukseen. Neuvolan tiloihin tulee tuore perhe kertomaan synnytyksestä ja vauva-arjestaan. Miehelle oikein hyvä kuulla vertaisten kertomana asioita kuin lukea jostain oppaista pelkästään, kun masuasukki on hänen esikoisensa. :)

Huh! Jopas väsyttää! Tuntuu, että kirjoittelenkin lauseita miten sattuu ajatusten karkaillessa sinne tänne.

Ihanaa ja Rauhallista Joulua meille kaikille! Nautitaan ja rentoudutaan mahdollisuuksien mukaan! :) <3

Bebe ja tyty 24+6

Huomenna näkyy poksuvan jo rv 25!! :D
 
Paljon onnea hyvistä uutisista Amaya :)

Ihanaa, nyt on viimeinen työpäivä takana. Eikä edes ketuta vaikka meni tunnilla ylitöiksi! Tämän päivän löysäilen elokuvan parissa ja huomenna aloitan joulupuuhat. Siivouskin tuntuu mukavalta ajatukselta, kun tietää olevansa lomalla :D
Lunta on tullut tänään meille päin oikein urakalla, joten senkin puolesta on jouluinen tunnelma. Ja tärkein asia: ah, en laita kelloa herättämään minään päivänä :)
 
Huomasitteko, tuolla on jo syyskuistenkin ketjun aloitus! Syyskuun alussa oli vielä niin epävarmaa ja jännää (jännää on toki edelleenkin), ei ollut vielä muuta merkkiä pienestä, kuin paha olo ja palelu ja rintojen aristus, ja heinäkuussa tehdyt raskaustestit, pieni mahan pömpötys ja jännä salaisuus yhdessä miehen kanssa. Nyt mahassa tekee kuperkeikkoja vilkas kaveri, eikä maha enää jää piiloon.

Onnea Amaya! Ihanaa kuulla että saitte hyviä uutisia.

Boomkaa mainitsi tunneherkkyydestä, mulla meinasi lipsahtaa kyynelehtimiseksi, kun töissä tänään laulettiin joululauluja. Ja en oo mikään jouluihminen, saati laulaja. Syytän hormoneja! Saas nähdä miten huomenna joulujuhlissa käy, pitää varata nenäliina mukaan. (Nyt ei voi syyttää punaisista silmistä siitepölyä tai katupölyä, kuten keväällä, mutta jospa ihmisten hajusteita...?)

Jouluvitsailua: on mahtanut Maria-paralla olla tukalaa viimeisillään aasin selässä, ja kuinkahan usein Joosef on saanut kuulla: "nyt pitää pysähtyä pissatauolle!" :LOL:

Kevis + poikanen 25 + 2
 
  • Tykkää
Reactions: Amaya
Täällä alkoi myös kaivattu viikon hengähdystauko töistä. Viime viikolla alkanut sadella onnitteluja työkavereilta, maha siis alkanut nyt erottua kunnolla. Tänään oli neuvola ja SF-mitta oli 20cm se mitattiin ekan kerran. Vauvan liikkeitä olen tuntenut vasta pari päivää. Ihan siinä aina hätkähtää kun masussa muljahtaa, ihanaa.

Voi ttaisku voi kun itsekin osaisi kärryt valita... Olisiko kenelläkään kokemusta vaunuista joissa on vaihdettavat renkaat, eli pienet kääntyvät pyörät sekä,isot talvirenkaat? Esim gessleinillä ja hartanilla on tarjolla tälläisia.

Minisport 22+0
 
Minisport: myös Britaxilla on tässä malliss minkä ostin. Ne tarvii kylläkin ostaa lisävarusteena ja aion sen itsekin tehdä. Aion harrastaa paljon vaunulenkkejä kesällä, joten helpompo maastossa liikkua isoilla renkailla. Tässä vielä kuva vaunuista :heart:



Nukkumisasennoista, hitto että voi olla vaikeeta! Tiettekö onko haittaa mulle tai vauvall nukkua selällään? Jostakn luin, että se saattaa painaa johenki verisuoniin? Tuntuu, että ainoa asento jossa voi rentoutua on selällään.... Ärh!

No nyt tarvii valmistautua töihin.. Vielä tämä + 3 päivää töitä !

Ihanaa viikonloppua :heart:

ttaisku ja pikkunen 21+6
huomenna poksutaan!
 
Ttaisku, minä nukun selälläni niin pitkälle kuin mukavalta tuntuu. Kyllä sen sitten ihan varmasti huomaa jos selällään alkaa huimata tms. Edellisessä odotuksessa nukuin selälläni muistaakseni ihan loppupäiviin asti. Uskon ihan vakaasti, että kyllä sen sitten huomaa, jos jokin asento ei sovi...luonto on varmasti hoitanut asian niin, ettei vahingossa voi itseään tai vauvaa vahingoittaa nukkumalla. :heart:

Täällä on oltu kirjoittamisen osalta hiljaa taas päiväkausia. Ei jotenkin ole ollut mitään uutta asiaa.
Töissä kerroin toimitusjohtajalle mammalomasta, ja sain ison halin ja onnittelut. Hänellä itsellän on neljä lasta, joten ymmärrystä perhe-elämälle löytyy hyvin. Työkaverit saivat samalla tietää ja monet ällistelivät miten jään jo parin kuukauden päästä mammalomalle kun mahakin on vielä niin pieni. :D

Täällä tänään 23+0 , jestas miten aika kuluu!

Mukavaa joulun odotusta kaikille!

Pikku-Katti
 
Nukkumisasennosta : nukun myös osan yötä selällään ja kyllä ne vaivat pistää kääntymään, jos ei hyvältä tunnu itsestä tai vauvoista. Sf-mitta mulla jo luokkaa rv 38 ja muistaakseni olen joka raskaudessa osan yötä selällään nukkunut. Enempi tuo karmea närästys ajaa nukkumaan kyljellään. En ole koskaan mistään kielloista nukkua selällään kuullut...

).( tässä lähinnä iloinen jokaisesta päivästä minkä saa osin jalkeilla ja kotona viettää. Enää ei pitkää aikaa h-hetkeen ja ekaa kertaa raskaana ollessa on alkanut synnytys pelottaa/mietityttää. Olin niin alatiesynnytyksen kannalla, mutta en enää...jos A tuleekin hyvin alakautta niin entäs B? En haluaisi kokea sekä alatiesynnytystä että kiireellistä sektiota. Istukkakin niin alhaalla ellei nyt ole noussut...se on sitten sektio ellei nouse.
Mietittekö muut jo synnytystä ?

T. Paulanna ja pavut 25+3
 
Kieltämättä synnytys pyörii välillä mielessä, mutta sinulla Paulanna se taitaakin olla aika paljon lähempänä kuin minulla, vaikka meillä sama la onkin :) En voi sanoa olevani asiantuntija kaksossynnytyksissä, vaikka olenkin sellaisen kokenut itse syntyessäni :D Ilmeisesti B syntyy usein varsin helposti, kun A on raivannut tilan.
Että vaikka raskaus on raskaampi kuin yhden, niin synnytys on selkeästi helpompi kuin kahden erikseen.

Synnytyskertomuksia lueskelen aina välillä, mutta en ole kyllä ihan vielä todella ymmärtänyt, että sellainen tulee itsellekin eteen. Reilun kolmen kk päästä. Ei sitä ehkä kannatakaan liikoja ajatella, jos nyt suunnilleen on käsitys siitä, mitä mikäkin toimenpide tai kivunlievityskeino tarkoittaa. Ja en kyllä takuulla leiki urheaa "luomusynnyttäjää", vaan haluan lääketieteen tarjoamat kivunlievityskeinot käyttöön, ilokaasut ja muut! Ja joku amme tai suihku kuulostaa hyvältä, mutta mitkään synnytyslaulut tms ei oo mun juttu.

Olen jostain lukenut, olisko siitä neuvolasta saadusta vau-kirjasesta, että selällään ei pitäisi olla loppuraskaudesta pitkiä aikoja, kohtu painaa helposti isoja verisuonia ja heikentää omaa ja vauvan hapensaantia, mutta että huono olo on siitä varoitusmerkkinä ja saa kääntymään. Yritän nukkua kyljellä, mutta kyllä mä aika usein päädyn selälleni, ja pahus miten etenkin oikean käden sormet puutuvat sillä kyljellä nukkuessa, kauhea herätä siihen. Sormet ei oo tunnottomat suinkaan, vaan tosi kipeet, kun hieron niitä että veri kulkis taas kunnolla. Pitäis saada aikaiseksi etsittyä ne rannetuet jostain, jos auttais. Niin ja jos jois vettä vielä useemmin. Onneksi joululoma alkaa kohta, niin pystyy.

Närästykseltä olen vielä säästynyt, mutta oksennusrefleksi on vieläkin herkässä, esim. jos sitä seesamöljy-nenäsuihketta valuu yhtään nieluun, niin...

Voikaahan hyvin!

Kevis + poikanen 25+3
 
"Puppe78"
Kaksossynnytyksessä tosiaan A-vauva raivaa B:lle kyllä tilaa ja B:n synnytys on yleensä iisi. Itsehän synnytin pikkiriikkiset vauvat (800g ja 1000g) joten en ole paras ihminen sanomaan mutta meidän B ainakin syntyi yhdellä ponnistuksella. Siinä salissahan on sitten porukkaa kuin pipoa ja pari tyyppiä piti B:tä paikoillaan ettei käänny väärään asentoon A:n synnyttyä. Meillä molemmat oli RT mutta riittäisi että vain A olisi, B saa olla myös PT. Kaksossynnytys on niin monen asiantuntijan valvoma että voi ainakin luottaa olevansa hyvissä käsissä.
 
  • Tykkää
Reactions: paulanna
Nukkuminen: Iltaisin tekee mieli pyörähtää mahalleen, mutta pakko tyytyä puoliksi vatsallaan olevaan asentoon. Joskus laitan nukkumaan puoli-istuvassa asennossa, kun on kaksi muhkeaa tyynyä selän ja pään alla. En pysty olemaan selälläni kauaa. Muutaman minuutin ajan pötköttelen, jos mies haluaa kuunnella vauvaa, mutta sitten on pakko kääntyä hieman kyljelleen.
 
Onko muilla unentarve kasvanut? Täällä tuntuu, että on pakko nukkua reilun tunnin päiväunet, ja silti yöunta riittää. Voi tää toki olla lomanaloitusnukkumistakin. (lisäksi kuulemma kuorsaan kauheasti)

Oikein hyvää ja rauhallista joulunaikaa kaikille! Joulureissussa anoppilaan en varmaan montaa kertaa koneelle mene.

Kevis + poikanen 25+5
 
Usein luen, mutta harvoin kirjoittelen... Nyt oli kuitenkin pakko ottaa vähän kantaa ja kertoa samalla muita kuulumisia. Eli älkää hyvät kanssasisaret ottako paineita mahan kasvusta ja "lihomisesta" ;) Raskaana kuuluukin kasvaa, vaikka kasvaisikin vähän yli tarpeen! Painosta voi huolehtia sitten synnytyksen/imetyksen jälkeen. Kunhan nyt ei pelkkää roskaa syö.

Itse olen ihan innoissani kaikesta kasvusta mahan seudulla. Maha posahti pienesti esiin vasta n. rv 16, mutta vasta nyt rv 26 alkavat ihmiset huomata, että olen raskaana. Onnitteluja tulee sieltä täältä, ja kaikki pidempään tienneet päivittelevät, että "oletpa sä taas kasvanut viikossa!" Naureskelen sitten itsekseni, että tästähän tää vasta alkaa! Alakäyrillä mennään, mutta ollaan miehen kanssa pitkiä ja isoina synnytty, eli epäilen mahan kasvavan vielä aivan valtavaksi. Vauva on viikkojaan isompi, mutta maha selkeästi pienempi, joten luulen, että minulla on taaksepäin kallistuva kohtu eikä kasvu siksi näy niin paljon ulospäin. Olo on kyllä uskomattoman tukala, ruokaa ei mahdu kerralla paljon, vaikka nälkä olisi... eli tilaa se vie, vaikkei näykään!

Kiloja tullut vasta varmaan n. 4, mutta vanhempia sukupolvia kuunnelleena luulen lopullisen painonnousun olevan 15kg luokkaa, saa sitten nähdä :D Toivon vähän vähempää, mutten varsinaisesti koon kasvamisen pelosta vaan siksi, ettei iho venyisi liiaksi ja jos laihdun sitten nopeasti imetyksen myötä, ei jäisi roikkuvaa ihoa. Nämä vanhemmat polvet ovat nimittäin myös menettäneet imetyksen myötä aika paljon massaa. Itse en kuitenkaan pyri laihtumaan "imettämällä" vaan haluan päästä liikkumaan ja kasvattamaan lihakset takaisin kuntoon.

En ole kipujen, supistelujen ja anemian vuoksi päässyt liikkumaan paljon yhtään raskauden aikana. Ja alussa tietty oli vielä pahoinvointi joka esti. Pienikin joogailu hengästyttää, mutta pienen pieni joogailu on se ainoa, mihin pystyn muiden vaivojen suhteen. Raskausfysioterapiasta en saanut yhtään mitään apuja, eikä lääkäreistä ja neuvolatädeistäkään ole ollut muuhun kuin voivottelemaan, että "onpa sulla nyt rankka raskaus, koita edes vähän käydä kävelyllä ja venytellä"...

Nukkuminen kyljellä ei ole ollut ongelma, mutta selällä olo on mukavin edelleen. Kyljellä joskus puutuu satunnainen raaja, mutta mitään ekstratyynyjä en ole toistaiseksi varsinaisesti tarvinnut. Rautaa otan joka toinen ilta, ja aina "rautaöinä" olo on huono jos herään, enkä pysty silloin ollenkaan nukkumaan selälläni, olo huononee heti. Yleisesti ottaen olo on kuitenkin parempi niinä päivinä kun rauta on tullut otettua edellisenä iltana. Olo on ihan mahtava jos saan otettua rautaa joka ilta, mutta siihen liittyy sitten järkyttävä ummetus, eli en pysty ihan joka päivä ottamaan, muuten menen täysin tukkoon. Ummetuksen seurauksena peräpukamiin on tullut tutustuttua. Raskausvaivoja ihanimmasta päästä siis.

Energinen/auvoisa keskiraskaus täällä periaatteessa on meneillään, energisyys alkoi ehkä viikko sitten :D Vanhemmat ja viisaammat, eli äititutut, ovat tienneet kertoa seksihalujen lisääntyvän keskiraskaudessa, mutta tuota... alkuraskaus oli pelkkää pahoinvointia, eikä siksi tehnyt mieli/pystynyt, ja nyt taas tosiaan kaikki liikunta sattuu, eli hellät hetket ovat pikemminkin tylsän helliä, maha alkaa olla vähän tiellä ja nämä ummetus- ja peräpukamavaivat eivät tosiaan tee olosta kovin seksikästä! Mieli tekisi ihan yhtä lailla kuin ennen raskautta, eli paljon, mutten halua olla mikään kylmä lahna sängyssä... tai en minä oikein lahnakaan enää ole, hylje ehkä :D

Miehelläkin tietty vatsani kanssa omat ongelmansa seksin suhteen, enkä tosiaan haluaisi niihin lisätä, eli en ole kauheasti puhunut seksin aiheuttamista kivuista sunmuista, kun haluan hänen nauttivan. Toistaiseksi mennään pitkälti suuseksillä, joka on kyllä toki kivaa, mutta pidemmän päälle olisi kiva tehdä jotain muutakin ja nauttia tästä kondomittomasta ajasta ;)

Joululomaa ei itselläni oikeastaan ole. 3 päivää putkeen vapaata, ja seuraava vapaa vasta 1.1. Nappasinpa itselleni kuitenkin sairasloman noiden supistusten sunmuiden takia, eli kaipa tätäkin joululomaksi voisi sanoa...

Hyvää joulua ja rentoa mahankasvatusta kaikille!

Richi 25+2
 

Yhteistyössä