Huhtikuun hurmurit 2015 -Joulukuu-

Heippa,

Pakko välillä tulla kirjoittamaan tänne, että koko ketju ei aivan hyydy...vasta toinen sivu menossa ja on pian jo kuun puoliväli! Ei tunnu meillä mammoilla hirveästi olevan asiaa juuri nyt.

Lisa L. mikä teillä on nyt tilanne? Toivottavasti olet päässyt pois sairaalasta ja lääkket ovat alkaneet tehota. Hurjasti voimia sinulle ja perheellesi vaikeaan tilanteeseen! :heart:

Lumi, mäkin taidan olla yhtä 'hullu'. Itse leikin myös ajatuksella neljännestä lapsesta, vaikka tästäkin suoritukseta pitäisi ensin selvitä.:LOL: Mieskin tuntuu olevan samassa hormonihäiriöissä, kun ei ole mitenkään kriittisesti suhtautunut näihin ajatuksiini.

Raskaus on (onneksi) edelleen ollut helppo. Masu on edelleen pieni, eikä sitä itsekään oikeastaan huomaa kuin istuessa ja maatessa kun pikkuinen alkaa melskaamaan. Tiukoissa vaatteissa toki huomaa, että maha on vähän pyöristynyt, mutta eipä oikein normaaleissa villatakeissa näy kummemmin. Nukkuminenkaan ei vielä tuota ongelmia. Toivottavasti meno jatkuu yhtä mukavana ainakin seuraavat 10 viikkoa. :)

T:pikku-Katti 21+6!
 
Heips kaikille, uusille ja vanhoille! :)

Kiireitten vuoksi en itse ole täällä ehtinyt kirjoittelemaan. Onneksi nyt kuitenkin helpottaa ja voin keskittyä enemmän masun kasvatteluun. :)

Pikkuinen potkuttelee joka päivä useita kertoja. Liikkuessanikin tunnen jo vauvan jumpat. Öisin olen taas saanut alkaa rampata pisulle ja usein pikkuinen potkuttelee yöllä herätessäni. <3

Viimeksi neuvolassa n. vk takaperin kaikki oli ok, paitsi virtsan proteiini oli yhdellä plussalla. RR oli maltillinen verrattuna aiempiin neuvolamittauksiin ja kotona mitattuna se on todella ihanteellisella tasolla. Hb oli noussut ekan neuvolakäynnin mittauksesta 149:ään muutamilla yksiköillä. Ilmankos olen hyvin jaksanut! Painoakin oli viimeksi tullut maltilliset 174g/vk. Mulla taitaa nuo lukemat heitellä mitä sattuu, vaikka liikun ja syön samalla tapaa kuin aiemmin (edellinen painonmuutos oli n. 1,2kg/vk ja sitä ennen miinusmerkkistä).

Nyt painoa on tullut yht jo 8kg! :O Edellisessä raskaudessa painonlisäys oli ruhtinaalliset 22kg! Jospa ei tällä kertaa ihan samaa kuitenkaan! Toivon myös, että vältyn siltä hurjalta turvotukselta, joka viime raskaudessa vaivasi.

Pikku hiljaa olo alkaa tuntua pallolta. Huomaa kun alas kurkottaminen tekee vaikeaa, muutenkin kun olen todella pitkä. Masu näkyy nyt jo todella hyvin. Viimeksi sf-mitta oli muistaakseni 20,5cm.

Lähes kaikki on vauvaa varten hankittu! Hyvissä ajoin ollaan liikkeellä, kun käytettynä ollaan paljon tavaraa metsästetty. Paljon ollaan siinä säästetty ja silti uudenveroista tavaraa saatu. :)

Pikku hiljaa alkaa synnytysasiat tulla mieleen.. Kohta niitä täällä yhdessä pohdiskellaan. Äkkiä se aika rientää! :)

Nyt lepoa raskaan päivän päälle! Ihanaa viikonloppua jokaiselle! :)

Bebe ja pikkuinen tyty 23+6
 
Näyttää tulleen paljon poikalupauksia meidän huhtikuulle :) Täälläkin saatiin eilen rakenneultrassa poikalupaus. Meillä on ennestään tyttö, joten tuntui mukavalta kuulla, että päästään pojankin kasvua seuraamaan. Ultrassa kaikki oli hyvin ja vastasi viikkoja 20+0, kun ultrapäivänä oli 20+2. Painoa oli pojalla 310g. Ihanaa oli kyllä nähdä pieni ja kuulla kaiken olevan kunnossa.

Oma vointi on edelleen hyvä. Nyt alkaa hiljalleen vatsa näkymään, mutta vielä näytän siltä, että olisin vain aloittanut jouluherkuttelut ajoissa ;)

Huomenna ajattelin lähteä kaupoille fiilistelemään ja katsomaan josko mukaan tarttuisi jotain suloista vaatetta pienelle :heart:
 
Heippa!


Yöllä oli satanut lunta maahan, ihanaa, kun tuntuu heti valoisammalta, vaikka nyt onkin plussan puolella ja vettä satelee.

Eilen näin kaupungilla kuvajaiseni ikkunan heijastuksesta ja olin ihan että oho, mikä masu! Piti koettaa, että takkiko sen aiheuttaa, mutta ihan masua se oli. Ja on.

Onkos joku oikein perehtynyt noihin äitiyspäiväraha-asioihin? Mietin, että laitanko hakemukseen edellisen vahvistetun verotuksen (2013) mukaan vai olisko se 6 kk tulot parempi, niin korjaako ne kelassa ne sen mukaan, miten mulle on parasta (siis että saisi enemmän rahaa) vai voiko tuossa omalla töppäilyllä menettää "ansaittuja" rahoja? Onko se 6 kk laskettuna viimeisestä palkasta ennen äitiysloman alkua vai hakuajankohdasta vai mistä se lasketaan? (en löytänyt selkoa kelan sivuilta)

Synnytysasiat on alkaneet käydä mielessä, lueskelen välillä noita kuluvan kuun syynnytystarinoita, mutta kyllä se vielä tuntuu aika epätodelliselta, että ihanko tosiaan mun sisällä kasvaa elävä ihmisenalku ja se syntyy ulos tuolta keväällä! :O =)

Kivaa, jos jaksatte kirjoitella kuulumisianne, ei tarvitse olla mitään suurta ja ihmeellistä kerrottavaa, eikä pitkiä tarinointeja, ihan matalalla kynnyksellä vaan pikkupohdintoja ja kuulumisia, tai huolia, murheita, pohdituttavia asioita.

Kevis + poikanen 24+3
 
Kelaneuvola takana, kaikki hyvin. Ensi viikolla antamaan verinäyte (hemoglobiini) jonka jälkeen saan aloittaa rautakuurin, oli tulos mikä vaan. Huimaus on ollut välillä melkoista, kaupassa käynneistäkään ei meinaa tulla mitään kun jatkuvasti on pysähdyttävä lepäämään ettei lähde taju. Muuten kaikki hyvin. sf mitta otettiin ekaa kertaa, 18 cm ja keskikäyrällä menee. Verenpaineet oli vähän alhaiset taas, pissa ok, painoa tullut maltillisesti. Seuraava neuvolakäynti on sitten lääkärikäynti tammikuun loppupuolella. Aika pitkä tauko taas mutta eipä se kai haittaa jos kaikki menee hyvin muuten.

Kelan papruista; muistaakseni se piti ihan itse raksia kumman mukaan lasketaan. Esikoisesta hain 6 kk;n tulojen mukaan koska ne oli paremmat, ja hakemuksen lähetin kelaan hyvissä ajoin mutta palkkatiedot toimitin perästä vasta äitiysloman alettua, koska ne tulot katsottiin 6 kuukautta äippäloman alusta taaksepäin. Tästä toki 2,5 vuotta aikaa, eli voi olla vanhentunut tieto.

Synnytystä en paljon ole vielä miettinyt, vaikka kyllä sitä jo vähän neuvolassa kyseltiin ja esitiedot synnärille pitäisi täyttää pikkuhiljaa. Ekaan synnytykseen menin ajatuksella "katsotaan mitä tulee ja toimitaan sen mukaan", ja niin varmaan teen nytkin. En aio esittää mitään sen kummallisempia toiveita esitietolomakkeella. Jos tarvitsen kivunlievitystä tms niin sanon sitten synnytyksen edetessä. Eka synnytys meni hyvin, näin tokalla kertaa ei pelota niinkään kivut vaan esim se jos joku menee täysin pieleen, vauva juuttuu kiinni tms. Mutta kun sitä ei voi etukäteen tietää eikä asiaan vaikuttaa niin en halua murehtia sellaisia.

mini 22+1
 
Tänään lähti 24.viikko käyntiin :)

Mun ensi viikon neuvola peruuntui. Käyn vain verikokeessa, että saadaan otettua se ajallaan, mutta itse neuvola on vasta parin viikon päästä. Eiköhän tuolla mahan puolella ole kaikki kunnossa, kun papunen ilmoittelee itsestään useampaan otteeseen joka päivä :)

Synnytys on käynyt mielessä; lähinnä istukan sijainnin vuoksi. Toivottavasti se on noussut reippaasti ylemmäs, ettei tarvitsisi leikkaukseen valmistautua. Suunnitellaan asiaa enemmän sitten kuukauden päästä kun pääsee kuulemaan/näkemään ultran tuloksen.

Töissä tuli vastaan ekan kerran tuo vatsan kasvu kun oli lasten liikuntatuokio menossa. Piti mennä kyykkyyn ja ylös eikä ollutkaan ihan niin helppoa kun maha otti vastaan :D Samoin ulkokenkien sitominen toppahousut jalassa tekee hieman tiukkaa.

Jahas, lapsilla on kiire ulkoilemaan. Lähdetään laittamaan linnuille joulua, niin saadaan seurata keittiön ikkunasta lintulaudan elämää..

Enää kymmenen päivää jouluun, ihanaa :)

Boomkaa ja papunen 23+0
 
Onko teillä muilla supistellu miten paljon?

Tää viikonloppu on tullut puuhasteltua kaikenlaista (siivottua, ulkoiltua jne). Tänään iltapäivästä lähtien kohtu on ollut erityisen supisteluherkkä. Supistukset eivät onneks ole olleet kipeitä, mutta epämukava olo on ollut. Tää ilta on ollut pakko ottaa rauhallisemmin ja se on onneks auttanut. Jotenkin vaan hämmästyin, että näinkö varhaisessa vaiheessa tää alkaa. Ja töissäkin pitäis jaksaa olla lähes 3 kk. Huhheijaa! Ensi viikolla onneks neuvola.

Lumi-15 poksuu rv 22
 
Lumi-15 Täällä supisteli kipeästikkin siinä rv 18-20 vähästäkin rasituksesta. Otin pari viikkoa rauhallisemmin ja ongelma hävisi. *kop kop* Nyt ei ole supistellut, paitsi jos oikeasti teen jotain raskasta ( esim. puolentoista tunnin reipas lenkki maastossa rattaiden kanssa ei ole hyvä idea)... toivottavasti sullakin menee levolla ohi niin jaksat loppuun :)
 
"Puppe78"
Lumi-15: Mulla ihan sama homma. Tänään supistellut ihan jatkuvalla syötöllä ja itse en edes ole mitään ihmeempää rehkinyt. Ei auttanut edes sohvalla makoilu. Vasta kun otin panadolin niin rauhoittui. Inhottava fiilis joka tapauksessa. Mulla vielä taustalla ennenaikainen kaksosten synnytys rv 28+1 niin kyllä pelottaa... Keskiviikkona neuvola onneksi. Oletteko löytäneet mitään konsteja supistelun hillitsemiseksi?

T: Puppe78 rv 21+5
 
Supisteluista: toisilla tulee aiemmin ja enemmän kuin toisilla. Sekin, että vaikuttaa mitenkään raskauden etenemiseen on yksilöllistä. Joillakin voi vaikuttaa niin, että joutuu jo tässä vaiheessa vuodelepoon tai välttämään kaikkea rasitusta.

Mulla supistuksia on tullut kolmessa raskaudessa alusta asti, välillä kipeitä ja välillä selviä harjoitussuppareita. Tulevat joko ihan levossa tai sitten rehkiessä. Eivät ole vaikuttaneet kohdun tilanteeseen kuin vasta tuolla +30 viikoilla, joten lääkäri on ollut sitä mieltä, että normi elämää voi jatkaa ja tilanteen mukaan sitten harkitaan esim. sairaslomaa. Ovat vannottaneet olemaan yhteydessä, jos vähänkään tulee sellainen olo, että tarvitsee oikeasti lepoa, joten aika paljon on mun omien tuntemusten varassa tämä asia :)

*muoks* Olen tosiaan lastenhoitoalalla, mutta kotona on myös pari lasta ja paljon puuhaa, joten mielelläni en saikulle jää. Työmäärä kun on melkein sama kuin työpäivän aikana, jossa voin kuitenkin jakaa hommia työkavereiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Supisteluista : aiemmissa raskauksissa tullut pitkin matkaa, ei kipeitä ja eivät ole sairaslomalle minua ajaneet. Edellisessä raskaudessa jäin äitiyslomalle 50 pv ennen ja se oli hyvä valinta silloin, siihen asti olin ilman sairaslomia töissä.

Nyt ei ole juurikaan suppareita ollut moneen viikkoon, mutta olenkin paljon levossa enkä töissä. Lähinnä pitkään paikallaan seistessä tulee painontunne alapäähän ja sitä myöten väsymys ja pakko päästä pitkäkseen.
En enää esim. imuroi, huomasin, että tulee heti ns. vaikea olo. Olen delegoinut miehelle ja lapsille.
Mitään liitoskipuja ei ole tässä raskaudessa ollut, vaikka vatsa alkaakin olla sf-mitaltaankin jo kokoa "just synnyttämään lähdössä". Pidän kyllä paljon tukivyötä.
Painoa tullut se plus 7 kg ja se ei ole paljon se kaksosraskaudessa, mitään turvotuksia ei ole. Lähinnä ongelmana on se, kun ruoka ei maistu, pakko on syödä. Ei maistu myöskään herkut.
Hb on matala ja se pistää puuskuttamaan ja väsyttää, nyt tehostettu rautalääkitys menossa. Stixaan myös kotona proteiinia virtsasta päivittäin, kun polilla oli 1+: lla , ei saa nousta siitä. Verenpaine seuranta myös, ne lähinnä matalat, vaikka lääkitys onkin, sitä vähennetty nyt toistamiseen. Mutta täytyy seurata, kun vasta viikon 20 jälkeenhän se alkaa nousemaan ja voi nousta äkkiäkin.
Hyvin täällä kuitenkin jaksellaan ja erittäin onnellinen olen joka päivä näistä babyistä :heart:

KELAN päivärahapäätös tullut ja pakkauskin käsittelyssä, saa nähdä tuleeko jouluksi.

Hyvää vointia kaikille =)

T. Paulanna ja pavut 24+5
 
Viimeksi muokattu:
Anteeks pakollinen avautuminen! Selasin noita odotusajan muita foorumeita ja siellä tuli vastaan tämä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1974692-tytto-vai-poikamasu-kuvaketju/sivu12.html

Alimmat kommentit pisti mun veren niin kiehumaan! En tiedä johtuuko hormooneista vai mistä, mutta helvekko! Harvoin kommentoin yhtään mihinkään epäasiallisuuksiin, mutta mun mielestä kenelläkään ei ole oikeutta mennä arvostelemaan ketään. Vielä tuollaselle palstalle, mihin ihmiset julkaisee itsestään kuvia ja sinne kaksi älykääpiötä menee latelemaan omia mielipiteitä "mätisäkeistä" !! Joo, en tarkota, ettäkö se mättöruuan mättääminen olisi hyväksi, mutta "yhdeksän purkkia rasvaa 27.viikkoon mennessä" kuulostaa mun mielestä ihan samalta!

Miten te muut reagoitte tälläsiin?? Varsinkin nyt raskausaikana!

Haha! Purkaaaaus :D
 
On tainnut mitäsnyttiläiset eksyä tälle puolelle, siellä se touhu on juuri tuota. Minusta olisi hyvä jos tälle puolelle kirjautuminen olisi pakollista, karsii huomattavasti noita mätiä munia jotka oikein tarkoituksellisesti kommentoi mahdollisimman ilkeästi toisille. OMAA pahaa oloahan ne toisiin koittaa purkaa, ei muuta. Näin ajattelen.
 
Olinkohan minä näistä aktiivisemmin kirjoittajista viimeinen ultrassa kävijä vai onko joku vielä jännän äärellä? :)

Meille on tulossa selkeästi poika (tai meidän tyttö kasvattaa vehkeitä).
Huomenna on tosin lapsivesipunktio edessä kun hoitaja löysi kaksi soft markeria. Eli löydöksinä oli yksi plexus-kysta aivoissa ja vain kaksi napasuonta. Nämä on yksinään varmaan yleisimpiä löydöksiä rakenneultrassa, mutta koska meiltä löytyi nyt ne molemmat, olemme oikeutettuja saamaan lapsivesipunktion. Hoitaja sanoi, että näiden pohjalta mahdollisuus kromosomipoikkeamaan on naurettavan pieni kun ei aikaisemmin seula hälyttäny, eikä hänen uransa aikana ole kuullut yhdestäkään, joissa nämä olisivat loppujen lopuksi tarkoittaneet mitään.
Ilmeisesti loppuraskaudessa voin joutua tiheämpään serantaan, jos vauvan kasvu hidastuu tuon kaksisuonisuuden takia, mutta muuta konkreettista tuskin tästä seuraa. Hyvillä mielin edetään ja punktioon mennään ajatuksella, että todistetaanpas vauva sitten terveeksi. :p

Supisteluja on täälläkin havaittavissa. Ei ole kipeitä eikä säännöllisiä, eikä mitenkään rasitukseen liittyviä. Välillä herään yöllä kun supistaa, mutta sitten esim. spurtit koiran kanssa tai esikoisen nostelu ei aiheuta mitään. Sen olen pistänyt merkille, että enemmän ja aikaisemmin näitä on tullut kuin edellisessä raskaudessa.
 
ttaisku, ihmeellisiä pönttöpäitä pyörii näillä palstoilla, ei kannata välittää. Sinä laitoit asiallisen kommentin, etkä lähtenyt loanheittoon mukaan -hyvä! Raskausarvet saavat kyllä kenet tahansa itkemään eikä niistä erikseen tarvitse varmasti ketään muistuttaa. En ymmärrä miksi joku on kiinnostunut pilkkaamaan toisten arpia tai selluliittejä. Niihin ei todellakaan voi itse vaikuuttaa, nimimerkillä 'molempia löytyy vaikka olen hoikka ja urheilullinen'.

Amaya, tsemppiä lapsivesipunktioon. Hyvä, että kaksi napasuonta havaittiin ultrassa, että osaavat seurata tarkemmin vauvan kasvua. Varmasti olisi näkynyt np-ultrassa jotain hälyttävää, jos olisi syytä huoleen. :)

Huomenna neuvola. Hyvä niin, että saa hemoglobiinin mitauksi. Meinasin tänään pyörtyä kesken palaverin ja olin kuulemma kalpea kuin aave. Aluksi ajattelin sen johtuvan verensokerista, mutta jälkikäteen tuli mieleen, että varmaankin johtuu hemoglobiinista, kun en ole vielä aloittanut raudan ottamista...saa nähdä mikä on tuomio huomenna.

T:p-K
 
Lueskelen taustalla aina, mutta jotenkin jää kirjoittelematta..

Täälä puoliväli ylitety, 22+2 tänään ja pieni jumppailija mahassa möyrii.. Jänniä aikoja.. koko raskaus.. alan odottelemaan jo, että saa nähdä vauvan ja silti mua pelottaa synnytys ihan hirveesti..

Mulla saa päivittää tuonne etusivulle tiedot..

18.4/ Starangel / 33 / Esikoinen / Js / tyttölupaus

Starangel ja bebeliini 22+2
 
Täälläkin supistelee silloin tällöin varsinkin rankan työpäivän jälkeen. Eipä ole onneksi kovin kipeitä supistuksia. Ihanaa että kohta alkaa joululoma ja saa levätä ja ulkoilla paljon! =)

Oletteko kaikki muut FB ryhmässä mukana? Olen laittanut viestiä siitä molemmille jotka mainittiin alussa mutta en ole saanut kutsua.

Olen muuten ajatellut meneväni Jorviin synnyttämään, eli sen voi päivittää.

Hyvää työviikkoa kaikille!
 
Heippa!
Onpas taas juttua tullut kovasti viime käynnin.... ensin kiitokset joulukuun uudesta pinosta :)
Sitten uusille tervetuloa joukkoon!

Kirjoittelu on jäänyt hävittämään vähälle,kun ei yksinkertaisesti ole mitään kerrottavaa :D
Raskauden suhteen kaikki mennyt huvin. Ei supista,kolota,kiristä tai muutenkaan ahdista mikään :D Masu kasvaa ja vointi on hyvä :)

Ne migreeni ongelmat vaivaavat edelleen....kävin jo kertaalleen sairaalassa tutkimuksissa,jossa kuvattiin pää ja todettiin ettei mitään vakavaa ainakaan pitäisi olla. Hankala sairaus ja vielä siitä harvinaisempi mulla kun tosiaan mulla tuppaa tulemaan nuo pelottavat Puutumiset myös mukaan :/

PAINOA on tähän mennessä kertynyt reilut 4kg... ja tästä pääsemmekin tuohon inhottavaan kommentointiin muiden arvista ym. selluliiteista. Tuollaista kommentointia voi juurikin odottaa henkilöiltä,jotka ei itse omia kuvia esille edes laita ja sitten kehtaavat tarkoituksella huudella törkeyksiä pahoittaakseen jonkun mielen. Hyvä ttaisku! Kommenttisi oli oikein asiallinen ja aiheellinen!

Mun on itse todella vaikea suhtautua painon nousuun raskauden aikana. Olen aina ollut hoikka, oikeastaan alipainoinen ja todellakaan en pystyisi kuuntelemaan kommentointia nousevasta painosta tai esiin tulevista arvista. .... raskauksien aikana painoa on yleensä kertynyt sellaiset lähes 30kg jotka tosin kyllä on aina hävinnyt nopeasti poiskin mutta vaaka on näyttänyt yleensä sellaista 60kg loppu ajasta.

Nyt juomaan aamukahvia :)

Sitkeäsissi & muru rv 21+1 < 3
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on punktio takana. Näillä näkymin vastauksia saadaan jo perjantaina. Oli erikoislääkärikin sitä mieltä, että näitä pieniä markkeereita lukuunottamatta erittäin hyvin kehittynyt poikuloinen, joten tuskin hätää. Kiire tuntui polilla olevan ja oma aikakin myöhässä, mutta sitten kun toimenpide aloitettiin kiireentuntu katosi kokonaan. Saatiin muutama 4D-tulostekin pienen kasvoista. On kyllä ihan isoveljensä näköinen! :heart: Ja Gravidan henkilökunta saa sylillisen ruusuja mahtavasta asiakaspalvelusta. :)

Itse operaatio oli n. 20min, joista 18min valmisteluja, ultrausta ja mahan pesua. Pieni nipistys ja popsahdus kun neula lävisti vatsanpeitteet, mutta ei ollenkaan pahan tuntuinen toimenpide loppujen lopuksi. Nyt yritetään ottaa loppupäivä rennosti ja pappa tuli viihdyttämään esikkoa niin mamma saa huilia.
 
Kiva kuulla Amaya, että kaikki meni hyvin ja saatte tuloksetkin vielä tällä viikolla. Eiköhän kaikki ole kunnossa, pidetään peukut pystyssä :)

Sitkeäsissi, toivottavasti sun migreeni helpottaa. Kuulostaa todella inhottavalta vaivalta, mutta onneksi on pahimpia vaihtoehtoja suljettu pois :|

Painonnousu- sekä ulkomuotokommentit raskauden aikana eivät ole koskaan mukavia. Mulla on myös tullut painoa reilusti raskauksien aikana, mutta on sitten lähtenyt poiskin imetyksen ja ajan myötä.
"Muista sitten, ettei tartte syödä kahden edestä. Mitä, jos paino ei putoakaan?", "Joko kohta on laskettu aika? Ai, ei vielä...Kuinkahan iso oot sitten?" ja "Sä oot kyllä kasvanut ihan kauheasti, varmaan joudut ostaan vielä paljon isompia vaatteita" on kommentteja, joita oon kuullut. Vähän hankala olla hymyssä suin ja iloinen siitä, että on raskaana. Koita siinä sitten hehkua keskiraskauden huippuhetkissä, kun tuntuu, että vaakaa pitäisi kytätä koko ajan :stick:

Nyt alkaa olla joululahjat hankittuna. Kolme päivää vielä töitä ja sitten kotipuuhien pariin valmistelemaan joulua. Eli siivousta ja sen jälkeen laatikoiden yms. kokkailua. Ennemminkin koko perheen työleiri kuin joululoman alku... :D
 
25+0 POKS!

Poikanen on innokas möyrijä, ja välillä tulee tosi napakoitakin muksauksia. :heart:

Kävin sokerirasituksessa, ja tuloksetkin tuli jo: normaalit arvot, ei radia. Huh! Ei se tietysti anna lupaa kauheeseen joulusuklaamössytykseen, mutta olisi ollut tylsää, jos kaikki herkut olisi joutunut jättämään. Jouluruuat ei ole mitään mun suosikkeja, ja graavikalat ja herkuttelujuustot ja suklaat on ne parhaat jutut. Nyt joutuu jättämään kalat ja juustot aika minimaaliselle maistamiselle. Ensi vuonna sitten! Myös sushia on tehnyt kovasti mieli, mutta en uskalla ottaa riskiä, kun ei voi olla varma kalan tuoreudesta.

Onnea hyvistä uutisista, Tiide! Ja Amaya, toivottavasti tulokset ovat hyviä. On oikeastaan tosi hyvä, että pienissäkin "poikkeamisssa" pääsee lisätutkimuksiin, vaikka se siinä "tuomion saamishetkellä" varmasti tuntuukin tosi pahalta, että ei heti saada tuloksia. Mielestäni mieluummin saavatkin tarkistaa kunnolla, kuin antaa liian helposti "normaalituloksia", jotka sitten myöhemmin ilmenisivätkin vääriksi.

Kysyin aiemmin tuosta Kelan äitiyspäivärahasta: minua siis kiinnostaa, että miten se käytännössä menee, tuleeko se raha hakemukseen laitettujen rahasummien mukaan, vai korjataanko se maksuaikana (paremmaksi), jos tulot ovat olleet paremmat kuin 2013, vaikka olisi sen vuoden vahvistetun verotuksen mukaan laittanut hakemuksen? Korjaantuvatko ne sitten myöhemmin verotuksessa (joskus 2016?), vai ollaanko me sitten vain menetetty "meille kuuluvaa" rahaa?

Kelan sivuilla surffaillessa löytyi tieto: äitiysavustus ratkaistu, tilataan 19.12. "Äitiyspakkaus toimitetaan postitse kahden viikon kuluessa tilauspäivästä." Ehtiiköhän se ennen vuoden vaihdetta? Noh, laskettuun aikaan on kuitenkin siitäkin kolme kuukautta, että ei sinänsä kiirettä, mutta odotan innolla =) (hakemuksen jättämisestä reilu viikko ratkaisuun)


Kevis + poikanen 25+0
 
KELAn sivuilta löytyy palvelunumero muistaakseni Kelakerttu, mistä voi kysyä neuvoja :) Olen sinne soittanut muissa asioissa ja oikein hyvä palvelu oli. Eikä tarvii edes jonottaa, kun soittavat takaisin, jos sen vaihtoehdon valitsee.
En tiedä miten tuon äitiyspäivärahan kanssa menee, jos viim. puolelta vuodelta hakee...aikanaan hain niin nuorimmalta ja silloin piti toimittaa tulotiedot viim. puolelta vuodelta. Nyt kun hain viim. valmistuneen verotuksen mukaan, niin Kela saa verotiedot suoraan verottajalta.
Samoihin aikoihin on pakkaus tulossa minullekin kuin sinulle Kevätkaihonkukka :) Kelan sivuilta luin, että kaksi pakkausta maksetaan minulle 18.12 ja 1 pakkaus tulossa samoihin aikoihin.

T. Paulanna ja pavut 25+0
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä