Huhtikuun hurmurit 2014 ~Toukokuussa 2014~




Poikia : 8
Tyttöjä : 17

SYNTYNEET: :heart: Nimimerkki / päivämäärä / sukupuoli / paino / pituus / Rv / La

Yönenkeli / 17.3.2014 / Poika / 2675g / 48cm/ Rv 37+2 / La 5.4.2014
Miwwi / 22.3.2014 / Tyttö / 2700g / 45cm / 36+5 / La 14.4.2014
melin / 23.3.2014 / Tyttö / 3800g / 51cm / 38+3 / La 3.4.2014
Karviaismarja / 28.3.2014 / Tyttö / 3530g / 50cm / 39+3 / La 1.4.2014
Wilmiss / 1.4.2014 / tyttö / 3650g / 51cm / 39+3 / LA 5.4.2014
Daniella- / 1.4.2014 / Tyttö / 3750g / 49,5cm / 39+3 / LA 5.4.2014
vilmuski / 4.4.2014 / Tyttö / 3175g / 48cm / 38+2 / LA 16.4.2014
Sini-Tuulia / 4.4.2014 / poika / 4338g / 54cm / 40+2 / LA 2.4.2014
Bluediamond / 6.4.2014 / Tyttö / 3210g / 49cm / 40+5 / LA 1.4.2014
ralliruutu / 7.4.2014 / Poika / 3655g / 51cm/ 40+4 / LA 3.4.2014
eeku / 9.4.2014 / Tyttö / 3020g / 50cm / 39+2 / LA 14.4.2014
Äippyli_81 / 10.4.2014 / tyttö /2634g / 48cm/ 39+0 / la 17.4.2014
tiitii88 / 11.4.2014 / Tyttö / 2820g / 48cm / 40+5 / LA 6.4.2014
Nanija / 13.4.2014 / Poika / 4350g / ? / 40+5 / LA 8.4.2014
Eirann / 13.4.2014 / Poika / 3805g / 51cm / 41+2 / LA 8.4.2014
ässä+pikkuinen / 16.4.2014 / Tyttö / 3670g / 52cm / 41+5 / LA 8.4.2014
Hildur / 20.4.2014 / tyttö / 2880g / 48cm/ 39+6 / LA 21.4.2014
Jonna_84 / 20.4.2014 / Tyttö / 3190g / 48cm / 41+5 / LA 8.4.2014
Makru / 23.4.2014 / tyttö / 3705g / 50cm / 39+4 / LA 26.4.2014
Fujin / 23.4.2014 / Poika / 4150g / 53cm / 41+3 / LA 13.4.2014
LiLeHe / 24.4.2014 / Poika / 3724g / 51cm / 41+2 / LA 15.4.2014
Meryl / 25.4.2014 / tyttö / 3930g / 53cm / 41+5 / LA 13.4.2014
Nuve / 29.4.2014 / Tyttö / 4210g / ? / 39+2 / LA 3.5.2014
Mirenna / 30.4.2014 / Poika / 3400g / 50cm / 40+0 / LA 30.4.2014
Vemia / 30.4.2014 / poika / 4202g / 53cm / 40+5 / LA 25.4.2014
Kultapupu / 1.5.2014 / tyttö / 2980g / 48cm / 40+2 / LA 29.4.2014
Kriztina / 04.05.2014 /poika / 3670g / 52cm / 41+1 / LA 26.4.2014




PÄIVITYSPYYNNÖT SELKEÄSTI EROTTUVALLA TEKSTILLÄ!


Blogeja

St. Brigitten HttP://arkirallia.blogspot.fi

Fujin Pian minäkin tiedän kaiken - Vuodatus.net

nend Nicole tahtoo taivaan

Yönenkeli Arjen askareita - Vuodatus.net

Edelliset kuukaudet :

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285899-huhtikuun-hurmurit-2014-heina-ja-elokuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2293844-huhtikuun-hurmurit-2014-syyskuussa/
Huhtikuun hurmurit 2014 ~Lokakuun lorut~
Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Marraskuussa~
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2314192-huhtikuun-hurmurit-2014-joulukuussa/
Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Tammikuussa 2014~
Huhtikuun Hurmurit 2014 ~ Helmi- ja Maaliskuussa ~
Huhtikuun Hurmurit ~Huhtikuussa meidän kuu <3 <3 ~
 
Viimeksi muokattu:
Laittaas tänne tämä tuolta huhtikuu ketjusta Me käytiin tiistaina neuvolalääkärissä kaikki oli kunnossa ja lääkäri jaksoi kehua kuinka upea iho vauvalla on. Sanoi että jaksaa tosi hyvin seurata kasvojakin katseellaan. Samalla oli sitten tuon meidän 4v herran lääkäri hänelläkin kaikki hyvin.**

SYntymä mitat 2675g, 48cm, 35cm
4pv 2560g (paino kontrolli)
1vko 2820g , 49cm, 34.3cm
3vko 3680g, 50cm, 35 cm*
6vko 4440g, 52,3cm, 37,7cm
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Me ollaan jo poitsun kans kotona. Ensimmäinen yö meni ihmetellessä, ja heräiltiin itkemään ja syömään monesti. Imetys tuottaa mulle päänvaivaa, joten tässä muutamia ensikertalaisen kysymyksiä, jos joku osaisi vastata.

Poitsun ote tuntuu ja näyttää oikealta, mutta silti nänneihin sattuu. Jokapaikassa lukee, että imetyksen ei kuulu sattua, vaan ote on aina silloin väärä. Kätilö sairaalassa sanoi, että kipu voi johtua siitä kun ote on niin napakka. Eniten sattuu pari ekaa imua, en jälkeen ei juurikaan. Olen rasvaillut nännejä, siitä kai voi jotain apua olla. Kokeilin myös rintakumia, muttei se poista kipua, ehkä vähän lieventää. Mutta mistä ihmeestä nyt onko ote oikea vai väärä?

Toinen kysymys koskee imetyksen kestoa, kauan teillä vauvat viihtyy rinnalla? Välilä poitsu ei imisi kun 10min ja hetken päästö saa nostaa uudelleen rinnalle. Joskus ruokailu kestää sen puoli tuntia tai melkein tunnin. Viime yönä poitsu nukahti muutaman imun jälkeem ja hetken päästä kitisi lisää. Lopulta pumppasin pulloon, että sain menemään maitoa enemmän ja sitten nukuttiinkin paremmin.
 
Mirenna
mulla alkuun sattu nänneihin paljonkin sitten se alko pikkuhiljaa helpottamaan kun alko tottumaan. Mahdollisimman paljon rasvailuita ja esim. Yöt minä nukuin ilman liivejä ja tatvittaessa harsoa vaan tissien päälle. Täällä aika paljon vaihtelee imetys aika siitä 5 min pitempiin aikoihin, mutta vauvan tahdilla mennään. Oikein paljon tsemppiä imetykseen.
 
Kiitti yönenkeli uudesta ketjusta :)

Mirenna mä tuskailen saman asian kanssa täällä. Eilen illalla huomasin että molemmissa nänninpäissä on ruvet eli se vissiin meinais että poitsulla ois väärä ote. Sairaalassa kuitenkin sanoivat, että ote näyttää hyvälle. Mutta ei todellakaan tunnu. En tiedä, että miten sitä oikein saisi korjattua. Ja toinen nänni on ihan kolmion muotoinen aina imemisen jälkeen, mutta toinen taas ihan normaalin näköinen, että en tiiä onko se sitten nännin muodosta vaan kiinni? Nlatäti tulee maanantaina kotikäynnille, niin täytyy hältä sit kysyä neuvoa. Viime yönä otin rintakumin käyttöön, kun viihtyi rinnalla monta tuntia putkeen ja itkin tuskissani kun sattui niin :/ kumi auttoikin ja tämän päivän olen imettänyt sen avulla, mutta äsken taas kokeilin ilman ja kyllähän se sattui, mutta ei niin paljoa kuin eilen. Poika viihtyy rinnalla aika vaihtelevia aikoja 20-60 min. n. 1-2 h välein. Ja tänään on ollut tosiaan aika tiuhaa imemistä, mutta olihan hänellä kokoakin syntyessään(4202g), joten iso poika tarvitsee paljon ravintoa :)

muoks. olen oikeastaan koko ajan yläosa paljaana ja rasvailen joka imetyksen jälkeen, niin se on auttanut. Kunhan muistaa pitää oven lukossa ja muistaa pistää paidan päälle ennenku vieraita tulee :D
 
Viimeksi muokattu:
Kopioin tänne tuonne edelliseen ketjuun kirjoittamani tekstin.

Itsellä imetys sattui ensimmäiset päivät ja molemmat nännit oli ruvella. Imuotteessa ei kätilöiden mukaan ollut mitään vikaa, mutta nyt muutaman viikon kokemuksella voin todeta, että ei se alkuun ollut kunnollinen. Oikean imuotteen vauva kuitenkin oppi viikon aikana ja kipu loppui. Kokeilin nännikumiakin, mutta sen kanssa meni ihme ärhäämiseksi, enkä saanut sitä pysymään kunnolla paikoillaan.

Meillä on imetyksen kanssa edelleen jonkin verran vääntöä, mutta vähitellen se alkaa sujua paremmin ja maitoakin alkaa tulla. Jonkin verran tarvitaan vielä vastiketta, mutta vähenevissä määrin. Jostain syystä vauva ei edelleenkään tunnu rauhoittuvan oikealle rinnalle, vaan aloittaa kamalan huudon. Nyt olenkin tehnyt niin, että olen pumpannut oiken rinnan ennen imetystä, jos vaan olen ehtinyt ja tarjonnut pullosta ensin ja vasta sitten imettänyt. Se tuntuu rauhoittavan, sillä todella nälkäisenä vauvan on hyvin vaikea rauhoittua imemään, vaan se menee herkästi huudoksija käsien huitomiseksi. Minkälainen kokemus muilla on sairaalassa lisämaidon tarjoamisesta? Juteltiin edellisellä neuvolakäynnillä terkkarin kanssa asiasta ja hänen mukaansa ainakin Tyksissä todella monelle tarjotaan lisämaitoa, vaikka varsinaista tarvetta ei olisikaan. Vastaavasti imetysneuvoja saa todella vähän. Aiemmin Tyksissä on kuulemma panostettu imetyksen tukemiseen, mutta muutaman vuoden aikana linja on jostain syystä muuttunut päinvastaiseksi.
 
Lisämaitoa meillä sai sairaalassa ensimmäisenä yönä kun seurattiin verensokereita. Sen jälkeen taisi saada kerran, kun tuntui että ei tullut kylläiseksi rinnalta. Musta siis annettiin juuri sopivasti, mutta ihmettelin, miksi en saanut itse syöttää lasta. Etenkin ensimmäisenä yönä olisin halunnut itse ruokkia vauvan, enkä katsella sängystä kun hoitaja ruokkii.

Olen käyttänyt rintakumia välillä ja välillä en. Mietin, voiko vauva saada sen kautta jotenkin enemmän ilmaa? Yritän vuorotella niin, että aluksi käytän kumia ja sitten otan jossain vaiheessa pois.

Viime yönä tarjosin tuttia ensimmäisen kerran, kun poika oli syönyt ja nukkunut rinnalla pari tuntia. Yritin tehdä niin, että en anna nukkua rinnalla, mutta itse torkuin siinä samalla joten oli vaikea yrittää pitää pientä hereillä :) Tämän jälkeen alkoi parkuminen, tissi ei kelvannut, muttei rauhoittunut nukkumaan joten annoin tutin. Olen ollut siinä käsityksessä, että tuttia ei kannattaisi käyttää, onko siitä jotain haittaa? Jokatapauksessa poika hiljeni ja nukahti heti. SItten sylkäisi tutin pois ja en enää sitä antanut. Loppuyö nukuttiin tosi hyvin.
 
Sairaalassa vauva sai kahdesti lisämaitoa, ei meinannut tulla rinnalla kylläiseksi kun nukahti aina lyhyen imemisen jälkeen.

Kotona ollaan pärjäilty ilman korviketta. Vuorokaudessa on enintään yksi kolmen tunnin syöttöväli, muuten kaksi tuntia tai alle. Iltaisin vauva on itkuinen, rauhoittuu hetkeksi rinnalle ja sitten alkaakin kahta kauheampi huuto. Ajattelin, että tutti voisi auttaa, kun selvästi on tarve imeä jotain mutta masuun ei mahdu enää maitoa?

Mietityttää kyllä huonontaako tutin syönti vauvan otetta rinnalla... Imetysohjaus oli mielestäni melko puutteellista, ekan kertan kun imetin osastolla hoitaja vain totesi sängyn jalkopäästä, että hyvin näyttää sujuvan ja poistui. Ei mitään havaintoa miten huonoa otetta saisi korjattua paremmaksi, onneksi toistaiseksi nännit säilyneet ehjänä.

ässä+pikkuinen 18 pv
 
Viimeksi muokattu:
Tässä päivitystä viiveellä. Pikkuneiti syntyi sektiolla 23.4. Kaikki meni tosi hyvin, ja nyt nautiskellaan kotielämästä yhdessä pikkuisen kanssa. Tyttö syö tosi paljon, ja pumppailu näyttele siks isoa roolia imetyksen rinnalla. Leikkaushaava on kohta enää muisto vaan, ja täytyy olla tarkkana, ettei innostu liikaa touhuilemaan, kun nosto- ja liikuntarajotukset kuitenki vielä toistaseks voimassa.

Makru / 23.4.2014 / tyttö / 3705g / 50cm / 39+4 / LA 26.4.2014
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Monessa imetysohjeessa neuvotaan, että tuttia ei saisi antaa, koska se huonontaa imetysotetta. Meillä kyllä on ollut tutti satunnaisessa käytössä, koska se tuntuu rauhoittavan ennen nukahtamista, kun imemisen tarvetta tuntuu edelleen olevan, mutta nälkä ei enää ole. Meillä menee kädet hyvin herkästi suuhun, joten mielummin tutti kuin peukalo. En ole huomannut tutin vaikuttavan imetykseen, mutta toisaalta se on käytössä vain lyhyitä hetkiä muutaman kerran päivässä.
 
Me kotiuduttiin perjantaina ja hyvin mennyt, ollaan ihmetelty kaikki toisiamme täällä ja innokkaasti isosisko ja isoveli haluavat vauvaa pidellä ja hoitaa :heart: Vauva on ihana ja tyytyväinen ollut ainakin vielä. Eka yö meni valvoessa, muuten ollaan nukuttu hyvin, viime yönä jopa 4h pätkä nukuttiin ja sit n.10min rinnalla ja taas nukuttiin reilu 3h :) päivällä n.2h välein on rinnalla, kerran päivässä valvookin sen 2h välin kokonaan. :)

Mulla nousi maito vasta perjantaina niin ettei tarvinnut enää lisämaitoa antaa, mulla aina mennyt muutama pvä ennenkun tulee tarpeeksi, tuntui olevan isompi ongelma kätilöille sairaalassa kun mulle :|
Mulla myös sattuu nänneihin vielä ekat imut, en oo huolissani koska on kahden ensimmäisenkin kohdalla sama juttu ollut. En muista kuinka kauan tätä kesti, mutta pikku hiljaa se alkukipu häviää kun rinta tottuu imuttelijaan :) mutta jos koko imetyksen ajan sattuu, silloin saattaa kyllä olla väärä imuote.

Vielä on jonkinverran haavakipua sektiohaavassa, mutta muuten olo hyvä ja kovasti tekis mieli jo lähtee vaunulenkille, mut nytkin täällä sataa lunta, niin ei olla vielä käyty kärryjä testaamassa. Koiran kanssa oon uskaltanu pieniä happihyppelyitä itekseni heittää, onneks on tuollanen pieni 5kg koira :D

Meillä ristiäispäiväkin saatu ja nimi melko varmasti päätetty, pitäis esikoisen 7v synttärit vielä tässä välissä järjestää...

Nyt kuuluukin jo heräämisäänet tuolta makkarista, se on mentävä heti eikä hetkenpäästä! :D

NuVe ja typy 6vrk
 
Sektiohaava alkaa täällä parantua kans hyvää tahtia. Aivastaminen ja yskiminen on tuskallista, mutta nyt uskaltaa jo nauraa :) Alussa sekin oli kamalaa.

Imetys alkaa kans sujua pikkuhiljaa. Luulen, että rinnat alkaa tottua imemiseen ja kipu häviää pikkuhiljaa. Välillä poika itkee hurjasti tissillä eikä ala syömään, silloin meinaa epätoivo iskeä, että mitä teen väärin kun ei ala imeä. Silloin kun rinta on tosi täynnä maitoa, pojalla tuntuu olevan vaikea saada otetta.

Kestovaippoja olen alkanut pikkuhiljalleen käyttämään, muutamia päivässä. Imse Vimset toimii, olen laittanut sisävaipan ja kuoren. Pari kertaa on fuskannut, mutta luulen että kokeilemalla oppii oikean paketin. Yöksi olen laittanut kertiksen aina. Ajattelen, että parikin kestoa päivässä on säästöä :)

Meillä on nimi myös viittä vaille valmiina, nimiäiset pidetään kesäkuun lopulla vasta. Siihen asti kutsutaan lempinimellä.
 
Onnea Makrulle tytöstä! :flower: Ja onnea Lucalle ihanasta nimestä :)

Tytöllä olis nyt ikää reilut 4vrk. Nimi alkaa olla sovittuna täälläkin ja hyvin ollaan kotiuduttu. Yllättäen napatynkäkin irtosi jo 2,5vrk:n kohdalla :O Lääkärikin katsoi jo kotiutumistarkastuksessa että aika pienesti oli enää kiinni.

Täällä myös ekat imut tekee hieman kipeetä mutta sen jälkeen ei enää satu, luulen myös että ihan normaalia. Esikoisen kanssa oli mullakin alussa jopa vähän ruvella nännit ja silloin sattuikin enemmän mutta nyt oli varmaan apua siitä että imetysten välissä ei ollut kuin 10 viikkoa taukoa.

Esikoisen kanssa kaikki imetyksen ongelmat eli nännien arkuus/haavat/tiehyttukokset loppui viimeistään 2-3 kuukauden kohdalla kokonaan ja maidontulo myös tasaantui silloin, tosin ne ekat pari kuukautta jos lapsi ei ollut rinnalla niin pumppasin lisämaitoja eli aika kovilla varmaan oli rinnat. Tiehyttukokset loppui vasta kun tajusin sähköpumpun päälle tyhjentää vielä käsin hieman, ja käsin tulikin vielä helposti 10-20ml päälle vaikka sähköpumpulla ei enää olisi irronnutkaan.

Tälläkin kertaa maito nousi kyllä tosi nopeasti jo sairaalassa vaikka ei kyllä varmaan ollut kunnolla ehtynytkään. Ja on tuntunut kyllä melkein liiankin helpolta tämä touhu verrattuna reilu vuoden takaiseen kun kuviosta puuttuu kokonaan ne lisämaitojen pumppailut ja tuttipullorumba :D Neiti viihtyy kyllä tiiviisti tissillä, aikoja en ole katsellut mutta harvemmin on varmasti irti rinnasta kuin siinä kiinni. Eli aika paljon täytyy tehdä yhdellä kädellä :) Vaikka tiuhaan imetetäänkin niin muutaman kerran on ollut jo pakko pumpata kun rinnat on alkaneet tuntua kovilta palloilta. Vielä en ole sen säännöllisemmin jaksanut pumppailla mutta tosi hyvin heruu kyllä pumpullekin eli varmaan onnistuu se äidinmaidon luovutuskin josta haaveilin. Jospa sitä loppuviikosta soittelisi asiasta lisätietoa kun näkee miten rutiineihin uppoaa tuo pumppailu.

Tänään saatiin se kuulokontrolliaika kättärille parin viikon päähän ja keskiviikkona mennään ensimmäiselle neuvolakäynnille. Vaihtoehtona olis tälläkin kertaa ollut se kotikäynti mutta ajateltiin että mielellään hieman ulkoillaan siinä samalla sitten. Sairaalasta sanottiinkin tällä kertaa että voi säiden salliessa lyhyitä pätkiä olla ulkona ja siitä pikkuhiljaa pidentää, joten eilen jo käytiinkin hieman testailemassa noiden sisarusrattaiden kanssa ihan lyhyesti. Muuten onkin sitten tullut räntä- ja raekuuroja, mutta jospa tämä takatalvi olis sitten ohi kun pikkuinen on sen ikäinen että voidaan kunnolla alkaa ulkoilemaan :rolleyes:

Esikoinen on ollut aika ihmeissään uudesta tulokkaasta ja käy välillä tökkimässä, silmä kovana saa olla kun toinen ei oikein vielä ymmärrä voimankäytön päälle tai osaa varoa pienempää. Varsinaista mustasukkaisuutta en ole kyllä huomannut ja uteliaana katsoo imetystäkin vierestä, eli ei taida olla enää muistissakaan että vielä pari kuukautta sitten itse roikkui siinä tissillä :D
 
Paljon onnea Makru! :flower:

Ihanan näköiset ristiäiset Yönenkelillä!

Me päätettiin pitää nimiäiset kesäkuun toisena viikonloppuna. Ohjelma ja vieraat on vielä vähän auki, molempien vanhemmat ja ehkä vähän kavereita? Kaikki sukulaiset on niin kaukana, etten usko että päiväseltään viitsivät tänne tulla eikä toisaalta ole tilaa majoittaa ketään. Nimikin on päätetty, meidän tytöstä tulee Milja Aino. :heart: Isyyden tunnustaminen käytiin hoitamassa eilen, eli nimipaperit voi pian laittaa maistraattiin. :)

Hieman kateellisena luen noista teidän syöttö- ja nukkumisväleistä. Täällä on ruvettu syömään tunnin välein myös öisin. Päiväunet tyttö nukkuu lyhimmiillään 15 minuutin pätkissä, sitten herää ja on varsin itkuinen. Vauvassa on todellakin kiinni, onneksi mies on vielä viikon ajan kotona. Saa nähdä miten pärjäilen yksin kotona päivät.

ässä+pikkuinen 20 pv
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Ihania nimiä teidän pikkuisilla!!

Imetys on kyllä yhtä vuoristorataa. Yritän olla ottamatta paineita mutta ei ole oikein onnistunut. Ärsyttää kun kaikki sukulaisita puolituttuihin kyselee miten imetys sujuu. Neuvoja ei saa vaan naureskelua että kyllä siihen kipuin tottuu. Ja kaikki muutenkin tuntuu vaan puhuvan imettämisestä. Anoppikin soitti yksi päivä ja kysyi ensimmäisenä että olenko imettämässä!!

Luulen että pojan ote on välillä väärä. Silloin sattuu todella paljon. Välillä on parempi ote. Jokapaikassa neuvotaan että tarkista ote. Tiedän kyllä millainen otteen kuuluisi olla mutten osaa korjata sitä. Ärsyttää kun ryven tän asian kanssa itsesäälissä, tuntuu vaan niin paskalta tajuta etten osaa tätä hommaa. Stressaa kaikki kyläreissut ym. Minnekään en voi lähteä kylään kun imettää saa aina itkun kanssa. Ainoa hyvä asia on tässä että mies on tosi ymmärtäväinen ja on tukena. Muuten en tätä jaksaisi.

Muuten arki sujuu hyvin vauvan kanssa, ja toivon että tää ruokailupuolikin lähtisi sujumaan.
 
Mirenna, paljon tsemppiä. Mä pystyn hyvin samaistumaan noihin tunteisiin ja tää ensimmäinen kuukausi ollut aikamoista sopeutumista omien tunteiden heittelyyn ja riittämättömyyden tunteeseen. Itsellä on ollut kova tahto ja yritys onnistua imetyksessä, ei se ole täysin onnistunut ja turvaudun päivittäin vastikkeisiin. Koen vastikkeiden käytöstä edelleen häpeää, vaikka täysimetykseen en kykene ja tänäänkin arvoin pitkään, että lähdenkö vauvan kanssa ihmettelemään perhekerhoon, koska sinä aikana vauvalle tulee nälkä ja vastikepullon kaivaminen tuollaisessa paikassa ottaa koville. Onneksi lähdin, enkä takula ollut ainoa vastikkeilla siellä lastaan ruokkinut, mutta omille tunteilleen ei vaan voi mitään. Ajattelin mennä jossain vaiheessa paikalliseen imetystukiryhmään katsomaan, josko sieltä saisi tukea ja ohjausta.
 
Tänään olis pieni viikon ikäinen :heart:
Eilen käytiin neidin ensimmäisessä neuvolassa ja paino oli noussut hyvin:
Synt.2980g
1vrk 2830g
2vrk 2885g
6vrk 3120g

Eli 3kg rikki :) Esikoisella meni vasta 1kk-neuvolassa (tosin syntymäpainokin oli 1970g), jännä kyllä nähdä että ottaako tämä kiinni isosiskonsa kasvussa vai miten käy. Tosi virkeäksi kehuttiin tyttöä, esikoinen oli toisesta ääripäästä kun sitä sai tosiaan herätellä syömään :D Ulkoilla saadaan kuulemma niin paljon kuin sielu sietää ja ei tarvitse syöttövälejäkään vahdata kellosta kun paino on noussut niin kivasti, tosin enpä ole kauheasti vahdannutkaan kun tuo on varmasti rinnalla useammin kuin kerran 3 tunnissa.

Välillä saattaa sen pari tuntiakin nukkua mutta välillä tankkailee niin että nukahtelee välissä vaan hetkeksi. Yöheräilyistä en osaa sanoa muuta kuin että yksi tankkausjakso ajoittuu tuohon myöhäisiltaan/alkuyöhön ja sen jälkeen herää ehkä pariin kertaan yöllä? Toistaiseksi ollaan nukuttu perhepedissä, mutta jossain lähitulevaisuudessa siirretään vauva kehtoon nukkumaan. Aika kevyesti tulee kuitenkin nukuttua kun on pieni siinä vieressä. Esikoinen siirtyi omaan sänkyyn muistaakseni kuukauden ikäisenä kun alkoi käyttää mua tuttina :D

Me saatiin myös tänään maistraatista nimipaperit ja heti täyteltiin kun nimikin ollaan saatu päätettyä. Ja päätettiin olla salailematta nimeä sen kummemmin, eli neidistä tulee Suvi Tuulianna. Suvi on miehen ehdotus ja Tuulianna on muunneltu yhdistelmä äitini ja hänen äitinsä toisesta nimestä (Tuulikki) sekä sen mummini nimestä (Anna) joka menehtyi samana päivänä kun tämä syntyi. Nimiäiset järjestetään vasta heinäkuun alussa.

Mirennalle ja muillekin tsemppiä imetyksen kanssa! :hug: Ei ole mikään helppo homma, varsinkin esikoisen kanssa oli sellaista opettelua ja tuskailua alkuun. Varmaan se 2-3kk meni ennen kuin se alkoi sujua helposti ja ongelmitta, toivottavasti saatte hyviä neuvoja ja homma alkaa luonnistua vähän nopeammin kuin mulla :) Mä tosin opettelin sitä hommaa sitten itse kantapään kautta, mutta kuulostaa kyllä tosi hyvältä ajatukselta eeku tuo imetystukiryhmä. Ja ymmärrän tuon korvikejutunkin vaikka luulen että se on enemmän omien korvien välissä, varmaan aika harvassa on ne äidit jotka ei oikeasti tajua että ei se täysimetys ole mikään läpihuutojuttu. Munkin tuttavapiiriä kun mietin niin taitaa olla vaan murto-osa jotka ei olis jossain vaiheessa turvautuneet ainakin jollain asteella korvikkeisiin. Oon kyllä onnellinen että mulla on näinkin hyvin onnistunut tämä imetys mutta tuskinpa nuo lapset siitä kauheasti myöhemmin kiittelee :D Eli enemmänkin olen onnellinen siitä miten paljon ollaan säästetty rahaa :p Mutta paljon tsemppiä ja voimahaleja!
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Onko muilla d-vitamiini aiheuttanut vatsanväänteitä? Täällä alkoi viime viikonloppuna iltapainotteinen itku ja vauva oli selvästi kipuileva. Lopetettiin eilen d-vitamiinin antaminen ja ilmaa on kertynyt selvästi vähemmän. Manasin jo koliikkin tuloa, mutta nyt meno näyttää rauhoittuvan. Toivottavasti pysyykin tällaisena. Tosin moni on sanonut, että kuukauden iässä itkuisuus lisääntyy ylipäätään, joten voi olla ihan normaaliin kehitykseen kuuluvaa.

Meilläkin on nyt vihdoin ilmoitettu nimi maistraattiin. Tytöstä tulee Iiris Regina. Tuo Regina on äidinäitini toinen nimi ja varsinkin itselle sen antaminen tytshlle oli hyvin tärkeää.
 
eeku meillä d-vitamiini aiheuttaa esikoisella vatsanväänteitä vieläkin (kohta se 1v3kk), tosin nykyään vaan niin että jos on tullut taukoa sen antamisessa (esim viimeksi kun oli mahatauti) niin sen uudelleen aloittaessa 1-2 päivänä saattaa olla maha kipeänä. Nykyään voi antaa jo ihan pelkkää d-vitamiinia mutta alkuun annettiin sitä missä on maitohappobakteeria mukana, sillä väheni vatsanväänteet ihan selkeästi. Jännittääkin vähän kun tämä toinen on niin rauhallinen nyt että miten sitten viikon päästä kun alkaa d-tipat, toivottavasti olis vähän kestävämpi vatsa kuin isosiskollaan :) Kannattaa kyllä kokeilla sitä maitohappobakteeria, lisäksi meidän neuvolantäti neuvoi silloin että kun niitä tippoja on vesi- ja öljypohjaisia niin toiset voi aiheuttaa enemmän vatsanväänteitä jolloin kannattaa vaihtaa siihen toiseen.

Tuli nyt sitten ilmottauduttua äidinmaidon luovuttajaksi tänään, jännittävää :rolleyes: Saankin heti alkaa keräämään sitä maitoa pakkaseen ja ensimmäinen erä haetaan viikon päästä. Ekoista kahdesta erästä tehdään bakteeriviljelyt jotka on kuulemma tosi tiukkoja, ja tiukathan nuo hygieniaohjeetkin on ymmärrettävästi. Ja jopa panadolin ottamisen jälkeenkin pitää olla päivä luovuttamatta! Täytyy myös metsästää niitä lateksittomia kortsuja jossain vaiheessa (normaaleista tulee allergiaoireita), kun hormoniehkäisykin on tosiaan kielletty luovutuksen ajan. Toivottavasti kuitenkin päästään bakteeriviljelyistä läpi ja maitoa tulee jatkossakin hyvin :)

Eniten jännittää että saa ne vaadittavat määrät täyteen mutta alun perusteella pitäis onnistua kyllä hyvin. Viikossa pitäisi siis kerätä 1,5-2l eli 2-3dl/pv ja pelkästään eilen pumppasin hieman vajaa 5dl ylimääräistä. Nyt olen pumpannut 3-4krt päivässä kun tuntuu että tissit räjähtää jos ei pumppaa ja pakkasessa on jo vauvalle varamaitoa ihan riittävästi :) Oli kyllä tosi mukava täti jonka kanssa juttelin puhelimessa, oli varmaan yhtä innoissaan kun minä kun ilmoitin että haluan luovuttajaksi :D Ja mainosti että huomenna olis johonkin lehteen tulossa juttuakin äidinmaidon luovutuksesta, ilmeisesti maidosta on pulaa nyt?
 
Hienoa, kun joku jaksaa nähdä maidon luovuttamisen vaivan ja siihen pystyy. Ainakin Turussa on ollut koko kevään todella kova pula luovutetusta maidosta.

Jätin eilen ja tänään d-vitamiinin antamatta ja itkuisuus on vähentynyt todella paljon. Lisäksi aloitettiin Disflatylin antaminen, joten sekin varmaan helpottaa oloa. Tarvitsee varmaan kokeilla seuraavaksi jotain muuta vitamiinivalmistetta ja aloittaa vähitellen. Maitohappoja ollaan annettukin alusta asti, joten niiden seuraavakasi täytyy varmaan ostaa sellaista, missä on molempia.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Kiitos tsempeistä, ne tais auttaa :) nyt imetys on sujunut jo paremmin. Välillä kun rinta on oikein täynnä maitoa, käytän rintakumia koska muuten vauva ei saa otetta. Olen myös tajunnut lypsää rintaa vähän tyhjemmäksi niin se auttaa. Öisin käytän rintakumia kun makuulla mun on vaikea saada pojalle hyvää otetta. Tai se on mulla hätävarana vieressä, jos ei onnistu ilman niin otan sitten käyttöön että päästään jatkamaan unia :) huomaan, että jos käytän rintakumia/pulloa niin ote huonontuu heti, mutta olen oppinut sitä nyt vähän korjaamaankin. Nyt uskallan jopa röyhtäyttää välissä kun lopettaa imemisen, ennen en uskaltanut ottaa rintaa suusta pois koska uudelleen otteen saaminen oli vaikeaa.

Samaa mieltä eekun kanssa, hienoa tuo maidon luovutus! Itsestä ei kyllä moiseen olisi.

Missä vaiheessa d-vitamiinia aletaan syöttämään? Voiko äidin syömä d-vit käydä vauvan mahaan? Syön itse aika isoa annosta, mietin voisiko se käydä mahaan.

Me saatiin myös ensimmäinen räkätauti. Onneksi ei ole noussut kuume. Mutta räkää piisaa ja kamalalta kuulosti yöllä kuunnella vauvan hengitystä. Suolatipat ja nenäfrida auttaneet, nyt hengitys ei enää kuulosta tukkoiselta.

Meillä nukutaan 2-4 tuntia kerralla ja sitten herätään syömään. Välillä ollaan valveilla tuntikin. Yöt olleet helppoja tähän mennessä ja toivottavasti pysyisivät tällaisina jatkossakin.

Hyvää äitienpäivää!
Mirenna ja poika 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu

Yhteistyössä