¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Vielä noista kelan hommista... Kaunko teillä meni äitiysrahapäätöksen jälkeen kun tuli tieto että pakkaus on myönnetty?? Mulla näky nyt äippärahat mutta pakkausjuttuja ja lapsilisää ei ollut vielä päätetty. Tosin tuon äippärahahomman hoiti oma työpaikan sairaskassa.
 
mulla taas on tullu avustuspäätös, pitäis ens viikolla tulla äitiyspakkaus, odotan niin että pääsen tutkimaan ja hypistelemään... mut siis mitään muita päätöksiä ei oo tullu, koskahan se äippärahapäätös tulee...

pitää muutenki alkaa kohta puoliin kelan kans taisteleen ku en tiiä yhtään miten kaikki asiat ja paperit menee ku tipahdan kohta kelan rahoille ku oon saikulla ollu niin pitkään... jippijaijee...

maistelen tässä eiliseltä jäänyttä fazerin sinistä, on hyvää :p mut oon kyllä ansaninnukki ku oon siivoskellu koko aamun ku vointi ollu ihan hyvä.

oli mulla jotain oikeen asiaaki mut tää dementia on kyllä paha... palailen asiaan jos se ajatus löytyy tuolta jostain:headwall:
 
Ite en tällä kertaa ottanu pakkausta, mut niissä tuppaa menemään aikaa...ja jos ei ala päätöskiä kuulumaan nii viestiä vaan kelaan. Itekki laitoin netinkautta viestin, et onko jo päätöksiä tehty, ja menikö päivä tai kaks, ku näky päätökset :D Hiillostaminen kannattaa :D
 
no nii, nyt tuli heti mieleen, eikä tää oikeen kunnon asiaa kai oo mut oon niin kauan saalistanu keinutuola, sellasta vanhemman mallista, ja nyt huomenna mennään kattoon ja hakemaan sellanen kotiin, JEE!!! oon niin haaveillu et siinä olis hyvä öisin imettää vauvaa=) en tiedä ennen kun kokeilen mut toivon et se olis hyvä...

jotenki silti tuntuu et oli jotain muutaki vielä... tiedä siitä sitte...
 
mymosa
Anteeks, mutta mua nauratti toissa kerralla kun olin äitipolilla odottamassa niin sinne tuli perhe, jossa äiti paasas lapselle, ettet saa lukea sairaalan kirjoja samalla kun syöt. Voi saada sitä ja sitä bakteeria ja pöpöä..
Kuuntelin kyllä hetken ja mietin mielessäni, että laita se lapses nyt ihmeessä sellaseen kuplaan tai jätä vaikka seuraavan kerran kotiin :D
 
Tulin Poksumaan 26+0 :heart:
Hengästyttääkö teitä jos lenkkeilette?Mä oon joko rapakunnossa tai sit alkaa painaa kohtu keuhkoja:( Tän meidän sankarin pää taitaa olla alimpien kylkiluiden alla kun liikkeet tuntuu alhaalla suurimmaks osaks.
Yöt alkaa olla turhan katkonaisia kun ei löydä sopivaa asentoa..Selälteen nukkuminen tuntuu parhaimmalta mutta vasemman puolen jalka alkaa puutumaan kuten myös kävellessä:O Viime yönäkin katsoin kelloa vielä klo 2 kun piti lähteä vessaan ja sit taas klo5 herätys kun kissa kolisteli|O
Mukavaa viikonloppua mammoille,tänään olikin hyvä ulkoilu kelikin=)
 
avantasia mulla kans on sama juttu, koiran kans on tehtävä lenkkejä päivittäin ja hengästyn tosi helposti, tosin se tekee kuulemma hyvää pieni hengästyminen vauvan hapen saannin kannalta, mulle sanottiin neuvolassa jossai vaiheessa että pitäisikin vähän hengästyä. mulla on silti ollu tää hengästyminen ihan alkuraskudesta saakka vaikka kunto muuten ollu tosi hyvä aina...
 
Mulla kans ensimmäinen lääkärineuvola vasta ens viikolla. Suppareiden takia kävin kyllä jo kerran aiemmin ja sieltä meninkin sitten ä-polille lisätarkastukseen... Meillä on tosi vanhanaikaset laitteet neuvolassa, eli ei mahollisuutta ultraan. Tosin me ollaan käyty yht. kait 8x ultrassa kun yritettiin ottaa punktioita yms. Kivahan toi pikkuinen olis nähdä taas, varsinkin kun muistuttaa vauvaa, eikä katkarapua :D

hengästyn jo kun puhun:whistle:, no lenkillä käydessä saa mukelo sitten oikein kunnolla happea, kun puuskutan menemään... :)

Suska84, mä jäin kans s-päivärahoille. Jippii. Ei niillä kovin juhlita, mut onneks ei taida tulla kuin yks kk, ja sitten saankin jo kait maaliskuussa liksan kun jään äippälomalle. Vaikeeta vaan olla, kun koko ajan löytää jotain aivan ihanaa vauvalle, mut rahaa ei järin oo...

Mä lähen jatkamaan vauvan huoneen remontointia:) Tänään valmistuu!
Ihanaa ja lumista viikonloppua kaikille!
 
Issoin muksuista mulla on ollut 3900g ja kevein 3195g. Kattelin vanhoja äippäkortteja niin ei tän painoarvio kovin heittänyt noitten isompien arviosta.
En mää usko et nyt kovin kaameen iso tullee, kun maaliskuulla käynnistävät kuitenkin.
Muahan seurataan äitipolilla muutenkin 3 viikon välein ja kohta jo 2 viikon välein ja sit lopussa joka viikko. Eli pääsen tojella monta kertaa ultraan. ;)

Meillä jäänyt seksi vähän vähemmälle. Me ollaankin jo ikäloppu pari ollaan oltu vuojesta -95 yhdessä.
 
Hitsi ku mäki haluaisin käyä vielä ultrassa.. Varmistelemas ettei neitille ole kasvanu kulkuset ja muutenki tsekata miten sielä voidaan.. Raaskiskohan yksityisellä käyä, ihan vaan siinä 2D ultrassa.. Onko kukaan käyny, missä? Mitä maksoi? :)

L & Nti S 27+5
 
Hellurei! Tänään kävin äippäpolilla diabeteshoitajan juttusilla ja lääkärillä. Kaikki kotiseuranta-arvot oli kunnossa ja nyt jatketaan kotona mittailua, ja 5 vkon päästä seuraava käynti ja silloin laittavat jo käyrälle tarkkailuun. Ultrasivat nyt myös, kaikki oli kunnossa ja mukelo oli sen kokonen kun pitääkin tässä vaiheessa. Painoarviota oli nyt 1149 g, ja oli raivotarjonnassa. Paikat oli vielä ihan kunnossa. Oli tosi mukava lääkäri, ja oli vielä nuori mies mikä oli aika yllätys, jotenkin alkuun vähän jännitti mutta tuntu kyselevän ja tutkivan paljon enemmään kun aikasemmat lääkärit. Oli ihan kiva käydä.
Lonkka ja alaselkä kivut vaan pahentuneet, ja lääkäri sanoikin että kohta voisit jäädä jo kotiin jos ei tuosta helpota. Jos nyt vielä sinnittelen muutaman vkon töissä..
Niin ja sen myös sanoi että kun on tämä raskausdiabetes niin vauva menee sitten automaattisesti 2 vuorokaudeksi tarkkailuun synnytyksen jälkeen. Vähän ahistaa mutta hyvähän se on että seuraavat.
Äitiyspaketista tuli päätös ja netissä luki että tilattu 13.1. Josko se ens vkolla jo saapuis niin pääsis hipelöimään.
Vaatteita olen kyllä saanut ihan mahottomasti veljeltä ja kaverilta, tuntuu että kohta ei kaappeihin mahdu. Mutta eiköhän noita menekin.
Hankinnoista; hoitopöytä on, vaunut on, sänky saadaan parin vkon sisällä ja sitteri myös. Ja turvakaukalo vai mikä lie nimeltään niin se on autoon hankittuna.
Ja seksistä: mitä se on?? Itellä kyllä olis kiinnostusta vaikka muille jakaa mutta mies on sitä mieltä että häntä pelottaa se että vauvalle sattuu jotain niin en oikein ole saanut innostumaan. Ja aikataulullisesti välillä myös hankalaa kun mies on töissä silloin kun itse kotona, ja tekee paljon yövuoroja. No, ehkä sitä sitten joskun ehti...
Eipä tässä muuta.
Killiäinen ja "hemuli" ( vihdoin ja viimein työnimi!) 27+5. Apua onko jo oikeesti näin paljon!
 
Hengästyn ihan normikävelystä, kauppareissu on suorastaan maratoni kassien raahamisineen.

Lääkärineuvoloita on ollu kaks tähän mennessä, ja kyllä molemmissa on tehty jonkinnäkönen pienimuotonen sisätutkimus.

Rokotukset
otan kyllä kaikki tavalliset ja varmaan vesirokkorokotuksen, lähinnä niitten jälkitautien takia. Itellä menny kyllä helposti, mutta pelkään pikkusen puolesta.

Seksi, mikä seksi
? Jääny aika jalkoihin yleisen stressaamisen ja raskauden takia. Haluja jossain syvällä ois, mutta enimmäkseen on liian väsyny ja liian huonolla tuulella, että jaksais ajatella mitään semmosta. Miestä käy surku. Ja itekin kaipaa. Mutta kun on jatkuvasti väsy ja niin hemmetin kömpelö, ei kauheesti tee mieli. Ei malttais odottaa, että raskaus ois ohi, niin vois seksielämäkin taas piristyä. Ahdistavaa tämmönen.

Heh, kaverilla on parhaillaan menossa naistentautien kurssi, lääkäriksi siis opiskelee. Kuulemma seksilelut ja suuseksi on vaarallisia raskauden aikana. Naurettiin tolle kyllä, miltäköhän vuossadalta niitten suositukset on? :LOL:

felina 29+2
 
Voihan näätä|O poika poisti mun viestin jonka vaivalla kirjoitin:kieh:
Kerroinkos jo että sain lääkäriltä luvan imettää vaikka käyttäisin lääkitystä:D On tämä raskausdementia niin paha ettei voi parin päivän takaisia asioita:ashamed:
Nyt täytyy vaan ostaa se rintapumppu valmiiksi kun se viimeksikin tuli alussa heti tarpeeseen:p
Lääkäri oli vaan sitä mieltä että ennen synnytystä pitää lopetella lääkkeet hetkeksi ja mua ahdistaa se jo valmiiks:( Neuvolatäti sano että voi syödä synnytyksen yli mutta kai lääkäri tietää sitten paremmin..
Mäkin haluaisin vielä ultraan mutta on sille rahalle tietysti muutakin käyttöä varsinkin kun oon hoitovapaalla niin ei turhan suuret tulot ole;)
 
Tuli mieleen, et kai ne tekee painoarvion sitte lähempänä h-hetkeä? Tehäänkö se ultralla? Minäki tahtoisin tietää mitä tuo painaa ja miten päin majailee.. hööööh..

Hengästymistä ollu heti alkuraskaudesta, kunto ei ole paras mutta selkeesti lisääntyny ja nykysin pieni ylämäki ja puhuminen on aika haastava yhtälö :p ja alkaa vatsaa olla sen verran että tuskin heti helpottaa :D
 
Tässäpä tämä äitiyspakkausraha käytettynä :D



Jonathan vk-haalari 24e
Lassie talvihaalari 30e
Name it vk takki 10e
Lassie talvikinttaat 6e
Lassie pipo 11e (ainoa normaalihintainen vaate)
Kestovaipat (uudet ostettu fb:n kautta) 7e
kertisvaipat 5e
pullotutit 5e
tutit 5e
3 sukkahousun paketti 6e
3 sukat 1e/pari
3 veluurihousut (samanlaiset 3 eri kokoa) 2,40/kpl
body 1e
body 1e
body 2,70
body 4,50
body 5e
housut 5e
monitoimirenkaat 5kpl yht. 3e (vaunuihin harson/ lelun kiinnittämiseen)

Yht. aika tasan 140e kun sentteineen laskee :) Mielestäni rahalla sai aika paljon ja mun makuun sopivaa ja meille tarpeellista tavaraa. Nämä kaikki on hankittu 1 viikon aikana, yhtenä shoppailupäivänä ja parilla tavallisella kauppareissulla. Sattui sopivasti ale-aika ;)
 
Seksistäaika hiljasta...ollaan ihan eri aikaa kotosalla ja ei tälle parisuhde ajlle juuri aikaa jää muutenkaan...
Rokotuksistaperusjutut, mut ei mitään ylimääräisiä missään nimessä.
Sairastettiin sikalnetsukin koko perhe ja oli ihan perussettii. Ja varmasti tuli hyvää vastustuskykyä tulevaisuutta ajatellen. Mä en muutenkaan lapsia liiemmin lääkitse vaan antaa kuumeen hoitaa tehtävänsä. Esikoinenkin kävi eka kertaa lääkärissä viime syksynä ollessaan lähes 7-vuotias. Mäkin olen tämmöinen vanhan kansan ihminen ja maalaisjärjellä ajatteleva.
Liikkeettekee välillä aika ilkeetä kun tuntuu olevan poikittain ja venyttelee jäseniään ja nipistelee(!?) alavatsasta:O
Alapääon tummunut ja turvonnut joo-kunnon lerpakkeet:x Puolet enmmän lääniä ajeltavaa:LOL: jos yltäis...:whistle:
Hengästyttää ja puuskututtaa joo huomaa että on viimeinen kolmannes. Yöllä saa herätä vessaan ja vaihtaa asentoa.
Supistuksia on satunnaisia kivuttomia.
Saas nähdä joudunko siihen sokeritestiin, ens vkolla nla aika. En oo ikinä käyny ja tuntuu olevan muoti-ilmiö tänä pvänä että kaikki passitetaan sinne..
Painoarviostamulla on vikassa lääkärineuvolassa arvioinut vatsan päältä ja neukkari vain pyydettäessä myös vatsan päältä. Ja ne on kyllä molemmat aina pitäneet aika hyvin paikkansa. Jos on kokenut neukka tai lääkäri niin osaavat aika hyvin kertoa ihan tunnustelemalla. Kerran on ultrattu yliaikaiskontrollin yhteydessä ja meni kyllä melkein kilon pieleen (alakanttiin). Eipä taida toi ultra olla mikään kovin tarkka enää vkoilla viikoilla.
Demetia on iskenyt Ei muista mitään enää, ihan hanurista. Ja väsymystä havaittavissa.

Ai niin sain paperitkin koulusta viime lauantaina ja valmistuin vihdoin!! Huomenna valmistujaisristeilylle luokkakavereitten kanssa, varsinainen "bile-ilta" varmaan tiedossa:D
30+3
 
paino/ synnytystapa-arviota ei mulle tehty esikoisesta minkäänmoista. Sitten kun vedet meni niin laitoksella ultrattiin ja arvioitiin että olis 4kg, toinen kätilö tunnustelemalla sanoi että 3400-3500 ja poika painoi 3410g.
Koko ajan poika kasvoi yläkäyrillä/ keskikäyrän yläpuolella, mutta ilmeisesti ei neuvolassa nähty tarpeelliseksi sen kummemmin mittailla.
Itse olen pitkä mutta tosi pieni luinen.

Nytkin mennään yläkäyrillä ja turvotusta ja kiloja tuppaa, mutta sokerirasitukseen tuskin joudun, en ainakaan iän enkä bmi:n perusteella. Itse en kyllä laittais vastaan vaikka sitä ehdotettais.

Hengästyttää täälläkin melko herkästi ja kävellä ei pysty kovin vauhdikkaasti kun alapää pistää vastaan.

Hyvät vko-loput kaikille! Palailen maanantaina neuvolalääkärin jälkeen kertomaan kuulumiset.
 
Painoarvio oli rv 25+ jotain 1kg :) Mut synnytyspainoarvioo ei ole vielä annettu.. Esikoisesta muistan, että rv 36 painoarvio oli ultran mukaan silloin rv 36 3,4-3,6kg eli lähemmäs 4kiloista odotettiin syntymäpainoksi, poika syntyi rv 40+6 ja oli 3320g pituus 50cm, kuopus oli syntyessään 3620g ja pituus 52cm, syntyi rv 41+5.. Kuopuksesta en muista mitä veikattiin..

Me lähedetään lauantain kunniaksi käyttää apset luistelemassa, mun kohta 5 vee on luistellut elämänsä aikana 3 kertaa eli tälle talvelle aloitettiin ja hienosti jo osaa, on se taitava :)

Josefia ja poika rv 28+0 PoKs (Ja nyt se viimeinen kolmannes, jaksaa jaksaa ;) )
 
Moro!

Viimenen päivä 2-alkusella viikolla :O, mutta kuitenkin ihanaa :).

Meillä on yks lääkärikäynti ja just viikolla 28 (luulis, ett olis tärkeempää loppuajasta?) eikä kyl saatu mitään painoarvioo. Muutenkaa enää ei ultraa tms.oo. Painon saa tietää sit synnytyksen jälkeen ;). No ei se mua haittaa, pian ressaisin, jos selviäis ett olis tosi tosi tosi iso vauva. Ihme että neuvolaan ttavan tiheemmin ees, ku kaikesta muusta kuitenkin nipistetään..

Ite en oo pistäny hengästymistä merkille, mut toisaalta ei hirveesti tuu tehtyä mitään kovin aktiivista :ashamed:

Täällä myös edessä on luistelemaan lähtö. Yritin kyl houkutella laskettelemaan pulkkamaahan, mutta luistelu vei voiton. Haluaa kuulemma jääprinsessaks :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Marimi ja poikanene 29+6
 
Mä kans hengästyn ihan kaameesti tällä hetkellä. Mulla se on aina ollut ekoja raskausoireita kun alkaa lenkillä henki kulkemaan huonommin kun normaalisti. Ja muutenkin hikoilen koko ajan vaikka yleensä palelen kesät ja talvet eli sit kun ulkona mittari näyttää +25astetta niin sit mulla on hyvä olla vaikka muut läkähtyy. Sen vuoks mä varmaan rakastan etelän matkoja kun siellä on niin hyvä olla lämmössä :D

Hygienia ei meilläkään ole ykkösasia eli meillä on kyl imetty kengät ja kaiken maailman hiekat ja kissoja on ollut kylässä ja koiriakin löytyy kaksi kappaletta. Mut toisaalta eipä meillä ole lapset kipeinäkään juuri koskaan (koputan puuta). Lapsilla on sairaskuluvakuutukset joita ei oo kertaakaan tarttenut käyttää.

Vauvan painosta en osaa tällä hetkellä sanoa mut rv 24 oli 760g ultran mukainen arvio. Esikko syntyi 36+5 ja painoi 2880g ja kakkonen syntyi 40+5 ja painoi 3960g. Saapi tääkin olla vaiks yli nelikilonen, ei mua sitä hirvitä synnyttää, mut mieluummin otan hiukan yliaikaisen vauvan kun tuollai etuajassa syntyneen kun se ero oli ihan huikee mikä vauvoilla oli. Esikko oli tosi väsynyt ja pieni vauva ja kakkonen taas terhakka ja pirteä. Esikko ei oppinut imemään ja kakonen taas imutteli rintaa miltei vuoden ikään asti.

(.) Siivoilen tässä ja odottelen et mies heräis kun menee yövuoroon. Yökkärikin on vielä päällä kun ei ole puhtaita alushousuja joten pitää odottaa et kuivuri pörrää loppuun, hauskaa :D

Mun mies lähtee sinne rauhanturvaajien koulutukseen sunnuntaina ja mä jään sit aluks viideks viikoks tähän yksin lasten kanssa. Mä en toivo mitään muuta kun et toi lumen tulo loppuis kun sattuu tehdä noita lumitöitä :| Muuten ei ole säällä väliä.

Champion ja Martti 29+3
 
Moikka!
Tosta seksistä sen verran, että ei vois vähempää kiinnostaa, se on todellakin jäänyt tässä raskaudessa siihen 2 kertaa kuukaudessa ja se siitä :D
Hengästyn jo ku puhun ja kun nousee esim rappusia, niin tuntuu et happi loppuu...ääääärsyttävää : /
Paino arviot Esikoisesta 35+1 eka arvio 2,5kg ja synty 36+6 2,7kg. Tokasta 29+4 1,7kg ja vielä 2 tuntia ennen syntymää 41+3 arvioitiin 3,8 ja syntymäpaino olikin 4,2kg, tästä kolmosesta 28+4 1,357kg ja lääkäri sanoi että lähempänä neljää kiloa syntyessään, kuin kolmea :D

Täällä vietetään viikonloppua ja poksumista kuumeessa....ei kivaa.

Sale ja pupu 29+0
 
Hygieniasta. Meillä ei olla mitenkään ns. turhan tarkkoja. Käsidesejä ei juuri ollenkaan harrasteta. Ja eläimiä löytyy kotoa,joten niiden karvoja kyllä tulee löytymään nyt ja aina.

Seksistä. Ihan normaalisti rutiinilla mennään nyt taas. Eli ehkä kerran-pari viikkoon. Viikolla meidän työt menee niin ristiin ettei ehdi kunnolla kuin kuulumiset kotona vaihtamaan. Tuossa jossain vaiheessa meidän seksielämä unohdettiin lähes kokonaan.Sillä aina kun vain haistoinkin sperman hajun, pisti se mut oksentamaan. Oli siitä sitten romantiikka kaukana ku heti miehen tultua sai jo juosta vessaan oksentamaan. :D Silloin mä sitä sanoinkin että tän vaavin pitää olla 100% heteropoika, kun tuolleen pistää sperman hajut etomaan. :D

(.) Mulla selkäsäryt töissä vain lisääntyy lisääntymistään. Samoin ku on selkeesti alkanut väsyttämään normaalia enemmän, mikä ei tietenkää oo kovinkaan hyvä juttu ottaen huomioon työnkuvan ja työajat... Tässä oon alkanu miettii et joko on oikeesti se hetki kun pitäis mennä hakemaan saikkea? Toisaalta kun taas ei ole sinäänsä mitenkään sairas... Ja sen tietää että töissä saikkeen ei suhtauduta mitenkään riemuiten.. päinvastoin. Töissä kun yli 98% on miehiä, niin ei ne osaa suhtautua tähän mitenkään ymmärtävästi. Osa on kyllä aivan ihania ja huolehtivaisia ja auttavaisia, mutta se toinen puoli on sitten sitä tyyppiä jotka tulee selittelemään että "Kyllä meidänkin muija silloin joskus teki työnsä loppuun asti ja oli niin ja niin raskaassa työssä" jne jne...
Mutta äippäloman alkuunkin on vielä se pari kuukautta, pitkät pari kuukautta.

:heart:26+3:heart:
 
Kultakurkulla kasassa kiva paketti!

Meijän kunnassa ei tehdä minkäänlaista painoarviota, muutenkuin terveydenhoitajan tai lääkärin tunnustelemana. Sithän ois varmaan seurattu jos ois raskausdiabetes ni ne kontrollit polilla. Ekassa raskaudessa kysyin lopussa th:n arvion ja sanoi että n. 3,5 kiloinen tulossa hänen mielestään, ettei isommalta vaikuta ja 3100g syntyi. Vaikka tota makkaraa vatsassa on ni aika hyvin osui arvio kohdalleen. Aika paljon saattaa nuo ultrallakin tehdyt arviot heittää ni eipä mua oikeestaan haittaakaan ettei tarkempaa arviota tehdä. Synnytystapaarviotakaan ei mun mielestä mitenkään erikseen tehty.

Lisääntynyttä hengästymistä en oo huomannu olevan mut enpä mä mitään aerobikkii harrastakkaan :D et ei ainakaan arkiliikunnasta oo lisääntynyt.
 
Töistä juuri tulin. Jalat ovat hieman väsyneet raskaasta työpäivästä. On ihana nostaa ne ylös kun pääsee vihdoin kunnolla istumaan/makaamaan. Eilenkin lähdin kotoa n. seitsemäksi töihin ja oli pitkä ja raskas työpäivä. Aamulla päätin mennä kuntosalille ja niin menin, vaikka jalat olivatkin väsyneet. Poikkesin vielä kaupungilla syömässä ja ruokakaupan kautta kotiin. Kyllä tiesi 12h reissussa olon jälkeen tehneensä jotakin.

Mitään "vartalovaivoja" ei kovasti ole vieläkään, mutta jalat väsyvät seisomisesta ja jatkuvasta liikkeellä olosta. Tukisukkia olen töissä alkanut useimpina päivinä varmuuden vuoksi pitämään, vaikkei turvotustakaan paljon ole. Vähän kuitenkin. Selkäsärkyjä ei juuri ole. Joskus yläselkä, lapaluiden kohdealta väsyy, mutta ei usein. Supistusten takia yritän juoda runsaasti, joten vessassa saa juosta aika usein. Yöllä tosin yleensä vain kerran. Liitoskipuja minulla ei ole ollut.

Rokotukset aion otattaa lapselle rokotusohjelman mukaisesti ja vapaaehtoisista mietin kunkin rokotuksen erikseen. Yleensä olen sitä mieltä, että mielelläni otan niitä kuin jätän ottamatta. Mitä tulee rokotuksiin yleensäkin, niin samanlaista tarttumista siinä usein tapahtuu kuin itse sairaudessakin vaikkakin paljon pienemmässä ja turvallisemmassa muodossa. Rokotteet kuitenkin sisältävät tautia aiheuttavia mikrobeja tai sen osia.

Influenssarokotteen otin n. rv 15 tienoilla. Siitä nyt tuskin on hyötyä vauvalle enää syntymän jälkeen, koska sain sen niin aikaisin, mutta se hyöty siitä on, että pienentää mahdollisuuttani sairastua kyesiseen tautiin nyt raskauden aikana. Olen kerran aikaisemmin saanut kyseisen rokotteen kun töissä sen sai ilmaiseksi ensimmäistä sikarokotetta ottaessani. Toista sikarokotetta en käynyt hakemassa.

Neuvolalääkärikäyntejä minulla ei ole myöskään ollut vielä yhtään. Alkuraskaudessa käydessäni yksityisellä gynellä varhaisultrassa korvasi jonkun neuvolalääkärin. Nyt ei olla neuvolassa vielä edes puhuttu, milloin olisi seuraavan aikakaan. Ymärsin, että tässä n. rv 30 tienoilla olisi joku lääkäri. Ensi viikolla on neuvola, joten kai sen kuulee siellä. Neuvolatäti tosin oletti heti, että haluan käydeä ennemmin yksityisellä, koska olin siellä käynyt jo alkuraskaudesta. En tosin ole itse sanonut asiaan mitään kommenttia. Muutaman kerran on tullut paikkoja äitipolilla tsekattua noiden supisteluiden takia, joten sen takia en tuosta neuvolalääkärikäynnin puuttesta ole niin jaksanut stressata.

Alkuraskaudesta tuntui, että aloin heti hengästyä enemmän esim. liikuntaa harrastaessa kuin ennen raskautta. Juoksusta tuli heti kovin raskaan oloista. Ihan kuin kunto olisi lopahtanut ihan seinään. Siksi raskauden aikainen juoksu jäi oikeastaan heti pois kuvioista. Nyt hengästyn vähän, varsinkin jos joudun kumartelemaan ja kyykistelemään. Liikunnassakin puuskuttelen välillä mutta esim. syke ei jostakin syystä kovasti nouse, vaikka olisin voinut kuvitella asian olevan toisin. Vaikka huhkisin niin, että omasta mielestä luulisi sykeenkin nousevan, niin ei se vaan nouse. Tosin nyt pitää tasapainoilla noiden supisteluiden kanssa, joten ehkä sitä vaan ei liiku niin "tehokkaasti". Mene ja tiedä.

Hygienia-asiat on kai ihan normit. Eläimiä ei talossa ole (lapsuuden kodissa oli), mutta yleistä ja normaalia siisteyttä tietenkin pidän yllä. Kyllä siisti koti kiva on :) Mutta se ei tietenkään tarkoita ylihygieniaa. Normaalit käsienpesut ym. ovat arkipäivää tietenkin. Töiden puolestä käytän hirveät määrät käsidesiä, mutta en sitä vielä kotona ole käyttänyt :) Lasten kanssa nyt ei tietenkään voi välttyäkään siltä tilanteelta, etteikö lapsen kädet suuhun menisi oltuaan ties missä, mutta kyllä tietenkin normaalit käsipesuasiat tulen opettamaankin. Itse en lähmi likaisin käsi naamaani tai imeskele sormiani esim. julkisillä paikoilla oltuani ym. En silti katso sen olevan mitään ylihygieniaa, vaan ihan tervettä järkeä. Kovin terveenä olen myös pysynyt ihan lapsesta asti.

Nyt olisi vuorossa muffinien tekoa tai kai ne lähinnä on cupcakeja, koska kuorrutan ne kermavaahdolla (makeannälkään) ja ehkä myöhemmin kävelylenkki ja sauna. Huomenna taas iltavuoroon töihin.

Babylonialainen 26+4

p.s. Nyt on sellaista aikaa taas, ettei raskausviikot ja päivät kulu sitten yhtään. Muuten voi aika rientää, mutta tuntuu kuin raskaus olisi jämähtänyt paikoilleen. Haluaisin edes sen viikon 28 tai lähemmäs 30 :)
 

Yhteistyössä