Töistä juuri tulin. Jalat ovat hieman väsyneet raskaasta työpäivästä. On ihana nostaa ne ylös kun pääsee vihdoin kunnolla istumaan/makaamaan. Eilenkin lähdin kotoa n. seitsemäksi töihin ja oli pitkä ja raskas työpäivä. Aamulla päätin mennä kuntosalille ja niin menin, vaikka jalat olivatkin väsyneet. Poikkesin vielä kaupungilla syömässä ja ruokakaupan kautta kotiin. Kyllä tiesi 12h reissussa olon jälkeen tehneensä jotakin.
Mitään "vartalo
vaivoja" ei kovasti ole vieläkään, mutta jalat väsyvät seisomisesta ja jatkuvasta liikkeellä olosta. Tukisukkia olen töissä alkanut useimpina päivinä varmuuden vuoksi pitämään, vaikkei turvotustakaan paljon ole. Vähän kuitenkin. Selkäsärkyjä ei juuri ole. Joskus yläselkä, lapaluiden kohdealta väsyy, mutta ei usein. Supistusten takia yritän juoda runsaasti, joten vessassa saa juosta aika usein. Yöllä tosin yleensä vain kerran. Liitoskipuja minulla ei ole ollut.
Rokotukset aion otattaa lapselle rokotusohjelman mukaisesti ja vapaaehtoisista mietin kunkin rokotuksen erikseen. Yleensä olen sitä mieltä, että mielelläni otan niitä kuin jätän ottamatta. Mitä tulee rokotuksiin yleensäkin, niin samanlaista tarttumista siinä usein tapahtuu kuin itse sairaudessakin vaikkakin paljon pienemmässä ja turvallisemmassa muodossa. Rokotteet kuitenkin sisältävät tautia aiheuttavia mikrobeja tai sen osia.
Influenssarokotteen otin n. rv 15 tienoilla. Siitä nyt tuskin on hyötyä vauvalle enää syntymän jälkeen, koska sain sen niin aikaisin, mutta se hyöty siitä on, että pienentää mahdollisuuttani sairastua kyesiseen tautiin nyt raskauden aikana. Olen kerran aikaisemmin saanut kyseisen rokotteen kun töissä sen sai ilmaiseksi ensimmäistä sikarokotetta ottaessani. Toista sikarokotetta en käynyt hakemassa.
Neuvolalääkärikäyntejä minulla ei ole myöskään ollut vielä yhtään. Alkuraskaudessa käydessäni yksityisellä gynellä varhaisultrassa korvasi jonkun neuvolalääkärin. Nyt ei olla neuvolassa vielä edes puhuttu, milloin olisi seuraavan aikakaan. Ymärsin, että tässä n. rv 30 tienoilla olisi joku lääkäri. Ensi viikolla on neuvola, joten kai sen kuulee siellä. Neuvolatäti tosin oletti heti, että haluan käydeä ennemmin yksityisellä, koska olin siellä käynyt jo alkuraskaudesta. En tosin ole itse sanonut asiaan mitään kommenttia. Muutaman kerran on tullut paikkoja äitipolilla tsekattua noiden supisteluiden takia, joten sen takia en tuosta neuvolalääkärikäynnin puuttesta ole niin jaksanut stressata.
Alkuraskaudesta tuntui, että aloin heti
hengästyä enemmän esim. liikuntaa harrastaessa kuin ennen raskautta. Juoksusta tuli heti kovin raskaan oloista. Ihan kuin kunto olisi lopahtanut ihan seinään. Siksi raskauden aikainen juoksu jäi oikeastaan heti pois kuvioista. Nyt hengästyn vähän, varsinkin jos joudun kumartelemaan ja kyykistelemään. Liikunnassakin puuskuttelen välillä mutta esim. syke ei jostakin syystä kovasti nouse, vaikka olisin voinut kuvitella asian olevan toisin. Vaikka huhkisin niin, että omasta mielestä luulisi sykeenkin nousevan, niin ei se vaan nouse. Tosin nyt pitää tasapainoilla noiden supisteluiden kanssa, joten ehkä sitä vaan ei liiku niin "tehokkaasti". Mene ja tiedä.
Hygienia-asiat on kai ihan normit. Eläimiä ei talossa ole (lapsuuden kodissa oli), mutta yleistä ja normaalia siisteyttä tietenkin pidän yllä. Kyllä siisti koti kiva on
Mutta se ei tietenkään tarkoita ylihygieniaa. Normaalit käsienpesut ym. ovat arkipäivää tietenkin. Töiden puolestä käytän hirveät määrät käsidesiä, mutta en sitä vielä kotona ole käyttänyt
Lasten kanssa nyt ei tietenkään voi välttyäkään siltä tilanteelta, etteikö lapsen kädet suuhun menisi oltuaan ties missä, mutta kyllä tietenkin normaalit käsipesuasiat tulen opettamaankin. Itse en lähmi likaisin käsi naamaani tai imeskele sormiani esim. julkisillä paikoilla oltuani ym. En silti katso sen olevan mitään ylihygieniaa, vaan ihan tervettä järkeä. Kovin terveenä olen myös pysynyt ihan lapsesta asti.
Nyt olisi vuorossa muffinien tekoa tai kai ne lähinnä on cupcakeja, koska kuorrutan ne kermavaahdolla (makeannälkään) ja ehkä myöhemmin kävelylenkki ja sauna. Huomenna taas iltavuoroon töihin.
Babylonialainen 26+4
p.s. Nyt on sellaista aikaa taas, ettei raskausviikot ja päivät kulu sitten yhtään. Muuten voi aika rientää, mutta tuntuu kuin raskaus olisi jämähtänyt paikoilleen. Haluaisin edes sen viikon 28 tai lähemmäs 30