¤¤¤ Huhtikuun Helmet 2012 * TAMMIKUUSSA* ¤¤¤

Pomppuli oot aika hyvä katsomaan mahan muotoa koska meillä vauva tosiaan majailee alavatsalle millon mitenkin päin. Ja jos menee kuten edellinen raskaus niin lopussa vasta kipeetä tekeekin :stick:

Mulla ei juurikaan ole kokemusta noista rautalääkkeistä mut onko teillä muilla kakka värjääntynyt ihan pikimustaks niistä? Alkaa vaan huolettaan kun on useamman viikon jo ollut niin mustaa ja on noita ilkeitä alavatsakipuja et onko mulla jotain häikkää suolistossa.. Mulle tehtiin laparoskopia noiden kipujen vuoks eikä sieltä löytynyt mitään ja meinasivat et suoliston tutkintaa seuraavaks, joten siks mietityttää et pitääkö sitä soitella lääkärille. Onneks mulla on neuvola kuitenkin 30. päivä niin voi siellä viimestään kysellä asiasta.
 
icy
Mäkin voisin tämmösenä mattimyöhäsenä ilmottautua tähän ketjuun mukaan, jos yks maha vielä sopii joukkoon :D

icy, 21v, LA 7.4., SatKs, ensimmäinen ja tyttöolo

Näyttäis olevan syysmyrskyllä sama aika ja paikka varattuna, ehkä törmätään siellä! Mun kaverilla on vielä työharjottelu synnytysosastolla noihin aikoihin, jännää :)
 
Champion: Kaikilla rautalääkkeillä sivuvaikutuksena on yleensä tuo ulosteen värjääntyminen eli pikimustaväri on normaalia rautalääkityksellä olevalle. Ja useimmille ihmisille rautalääkkeet voi aiheuttaa jotain vatsavaivoja - toisilla ne on ihan kunnon vatsakipuja, toisilla pahaa ummetusta ja toisilla taas ripulia. Jos on herkkämahainen, niin rautalääkkeet voi olla tosiaan vähän pahasta. Niissäkin on ilmeisesti jotain eroja eli toiset on "ärtsympiä" kuin toiset, mut mulla ei oo niistä juurikaan kokemusta, et en osaa sanoa mikä olis vatsaystävällisin.
Muutama vuosi sitten jouduin syömään rautakuurin ja tuolloin söin retaferia. Mun ainoat haittaoireet siitä oli se pikimusta uloste, mut muuten en yleensäkään oirehdi vatsan suhteen lääkkeistä kovin herkästi.

Niin ja Vauvis: mulle vois päivittää etusivulle iäksi 27v., kun tässä alkukuusta vanhenin vuodella:)
 
Viimeksi muokattu:
icy Täällä ootellaanki jättifanttia että taitaa hurvahtaa jonkun tovin tuohon maaliskuun puolelle :) Ja muutenki kiinalainen kalenteri kokis kovan kolauksen jos meen poika syntyiskin vasta huhtikuussa munat paikallaan ja kaikkea.. :D
 
neiti80 ja nykeröt: tosi kiva kuulla, että sullakin tuplat tulossa :) Mikä sun kokemus massun kasvusta? Musta tuntuu, että mun maha on valtava (!) verrattuna yksöstä odottaviin, heh :)

Minäkin olen jo saikulla, tosi aikaisessa vaiheessa alkoivat supistukset ja kohdunkaula on jonkun verran lyhentynyt.

Influenssapiikistä: otin sen just ennen joulua. Olen astmaatikko ja toisaalta kevään influenssakaudesta on luvattu niin rajua, etten halua ottaa riskiä…
 
Hellurei! Tänään käytiin ultrassa moikkaamassa pojua ja kaikki oli kunnossa, vatsalaukku oli palautunut normaali mittoihin ja istukkakin enään n 30mm kohdunsuun päällä. Ei enään kontrolliin sen takia. Jee! Painoarvioksi saatiin 1357g ja poju makoilee poikittain mun mahassa ja siltä se vähän tuntuukin välillä, kun meinaa nahka revetä :D mittasin mahan ympäryksenkin navan kohdalta ja hurjat 117cm sain lukemaksi :D kauhee ryhävalas :LOL:

Sale ja pupu 28+4
 
Neuvola/lääkärillä käyty:)
Painoa +367g/vko (6kg yht) ja enemmänkin saisi tulla kun se Bmi oli alussa 16
RR 116/70 kun jännititn sisätutkimusta:D
pissa puhdas
Hb 107 ja aloittelen rautaa..floradixilla kokeilen josko saisi hemppaa nousemaan.
Sf 23cm eli päässyt keskikäyrille
Ja kaikki muutkin oli normaalisti,muksu perätilassa tai poikittain mutta elän toivossa että kääntyy:p
Lääkärillä käynti ei ollut mikään mukavin, tiputtaa vähän verta kun meni paikkoja ronkkimaan ja supistelee pikkuisen:( Eikä muutenkaan vaikuttanut kovin miellyttävältä..Lääkitystä ei mielellään antaisi jatkaa synnytykseen asti mutta imettää saa tuon käytön aikana kuulemman:) jotain hyvää sentään:D
Anteeksi kirjoitusvirheet kun muksu on sylissä häiriköimässä:kieh:
Avantasia 25+5
 
Annamariaplus2: Tsemppiä sairaalaan vuodelepoon :hug:

Voimahalit niille, jotka sitä tarvii mm.Josefia ja Pomppuli! Itku ja puhuminen helpottaa vaikkei aina heti siltä tunnu..

Isyysloma: mies aikoo pitää kaikki isyysjuttunsa heti huhtikuun puolesta välistä eteenpäin ja jatkaa perään kesälomalla eli ois kotona 2,5kk :heart: olis kyl enemmän kuin 100 jänistä :)

Peräpukamat ja ummetus: pukamat valitettavasti löysi tiensä tänne muutama päivä sitte!! :( ummetusta ei onneksi ole..

Liitoskivut: on ollu jo pidemmän aikaa. Ei ole mitään asiaa reippaille kävelyreissuille ja etanan vauhdillakaan ei kykene montaa km kävelemään. Sit menee kyl häpyluu toooosi kipeeks ja alkaa pistämään alavatsaan. Kävely loppuu kyl sit siihen tai saa itkun kans jatkaa..

Ei mitään hajua miten päin tuo neiti tuolla pyörii, välillä meno päällä ja välillä niin hiljasta että ihan huolettaa -joku taisi mainita samasta asiasta. Haluttais käyä ultrassa varmistamas et kaikki on hyvin, kasvaa kuten kuuluuki ja istukka toimii..

Lomaa vielä jäljellä, lauantaina lento takas kotiin :)

Ai ja uusille tervetuloa!! :) :wawe:

L ja Nti S 27+3
 
Lääkärineuvolassa käyty, ja tässä tarkennusta

Viikot 29+0
Paino +900g/vko (yhteensä tullut 10kg)
RR 128/81
Pissa puhdas
Hb 122
Sf 27
Lapsivesi N
Tarjonta PT
Syke 145
Liikkeet ++

Eli jätkä olis perätilassa, mutta se ei ressaa mua tässä vaiheessa raskautta yhtään. Välillä liikkuu niin kipeän oloisesti, että taitaa pyöriä ihan miten sattuu vielä. Kunhan pari viikkoa ennen syntymää kääntyis niin mulle riittää!

Mies viettää koko isyysloman heti kerralla, kun on esikoinenkin kotona niin on vähän helpotusta mulle. Kohta on kuitenkin taas kesä ja silloin miehellä kesäloma, + sillä on paaaljon pekkasia käyttämättä, niin voi käyttää vaikka niitä sitten kesällä jos haluaa enemmän kesälomaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Annamariaplus2 jaksamista sairaalaan! Toivottavasti vauva pysyy vielä kauan masussa :heart:

Minä sain vaunut ostettua! Emmaljunga Duo Combit käytettyinä. Ihastuin niihin kovasti! Ovat tuommoiset mustat joissa harmaata vähän tehosteena. Ovat ostettu vuonna 2007, eli ikää on, mutta näyttävät minusta aivan uusilta. Entinen käyttäjä kun ei ole ollut kovin innokas lenkkeilijä. :) Toivottavasti ajavat asiansa hyvin myös lapsen synnyttyä <3 Kovasti jo ootellaan, että tulis jo huhtikuu ja sitten toukokuu..

Vaatteita oon myös ostellut aina ohimennen kirppareilta. Paljon löytynyt kivoja vaatteita <3 Nyt tahtoisin vielä löytää sitterin ja kantoliinan. Sitten sitä ei varmaan kauheasti enään mitään suurempaa tarvi, ainakaan hetkeen. Paitsi pitäis se pinnasänkykin löytyä!

Mun pitäis kirjottaa ylioppilaaksi vielä keväällä, ja tällä hetkellä ei koulu kiinnosta yhtään! Lukiolla käyn kertauskursseja ja tuntuu, että kun on neljä tuntia koulussa niin kotona ei enään oikeasti kiinnosta lukea yhtään, enkä ole sitten lukenut. Vieläkun viikonloppu- ja iltatyöt rasittavat päälle, niin ei huvita! Huomenna pitäis taas koulun jälkeen mennä illaksi töihin ja viikonloppu töitä. Ens vkl näillä näkymin vapaa ja silloin myös kaverin pojan ristiäiset! <3 Ihanaa.
Mutta hyvähän se on töissä käydä, kun kerta pystyy ja rahaa ei varmasti koskaan ole liikaa.

Mulla on ollut ylävatsa tosi kipeä. Eilen oli lähes koko iltapäivän ja illan. Onko muilla ollut samanlaista? Tuntuu, että siihen ei oikeen mikään auta, ei edes lepo..

Papaya ja Hilma 25+5 <3
 
Heips!

Tänään vauva on liikkunut mukavasti. On selvästi paljon rauhallisempi, kuin isoveljensä olivat. Mulla on etuseinäistukka, mutta ei se estänyt esikoisenkaan riehumista :p Masu on aika iso, vanhojen raskausarpien peittämä ja nyt on tullut pari uuttakin : / Mä en kyllä ymmärrä, mihin tonne enää uusia mahtuu...

Mä en myöskään tykkää yhtään raskausajasta.. :wave: Esikoisen odotus oli ihanaa, meni helposti ja nautin siitä. Olin onnessa, kun aloin odottamaan junioria! No, raskaus oli kaikkea muuta, kuin ihana ja helppo! Ei oo tää odottaminen yhtään mun juttu. Kroppa on niin vaivainen koko ajan. Supistelee, on raskausdiabetes, henkeä ahdistaa, pukeminen on HANURISTA, liitoskivut JA KAIKKI!!! Mä inhoan tätä, kun kroppa on toisen käytössä eikä ollenkaan kunnossa. Kaikki on niin vaikeaa ja yhtä ähinää ja puhinaa.. Pupuillessakin alkaa vähintään vetämään suonta, yritä sitten siinä olla seksikäs kissanainen.. :kieh: Synnyttäminen on ollut kivaa.. No niin kivaa, kuin kipeänä olo voi vain olla :LOL: Mutta tarkoitan tällä sitä, etten pelkää synnyttämistä ja mun synnytykset ovat olleet hyviä kokemuksia vaikkakin avautumisvaiheet on kestäneet aika kauan. Voisin mielummin synnyttää 5 kertaa putkeen, kuin olla 40 viikkoa ja risat vaivainen akka... Joo, raskaus ei ole sairaus, mutta ei se kivaakaan ole! Kaks positiivista puolta: potkut (siihen asti, kunnes ne alkaa ottamaan kipeää) ja pyöreä makkaraton vauvamaha.

Influenssapiikkiä en ota nyt, enkä luultavasti koskaan, en itelle enkä lapsille (ellei tule vakavaa perussairautta). Meillä esikko on sitä vuotta, ettei ollut ihmeempiä rokotuksia ja juniorille en halunnut rotaa enkä pneumokokkia. Olen henkilökohtaisesti rokotteita hieman vastaan. Hyväksyn kaikki ne, jotka mä oon itekkin pieneä saanut, mutta noi "uudet" pistää mietityttämään..

Nyt laittamaan esikko nukkumaan. Niin raivostuttavaa vinkumista kuuluu sen huoneesta.. Se on oikein herra uusavuton :headwall: jos joku ei onnistu, niin hirvee kitinä ja vinkuminen, vaikka oon yrittänyt että tulee reippaasti kertomaan mikä mättää, eikä ala heti vinkumaan ja voivottelemaan..
No joo. se siitä..

GCS15 rv 29+2
 
  • Tykkää
Reactions: Löllöttelijä
Huomenna vihdoin neuvolalääkäri. Jännä kuulla mitä se tuumii töissä olosta ja näistä liitoskivuista. Pää kun tahtois olla töissä mutta kroppa haraa pahastikkin vastaan.

Tänään muuten poksuu 26+0!
 
Mä oon miettinyt kans tota influenssarokotetta. En kyllä edes tiedä, onko jo liian myöhästä sitä ottaa, kun töissä oli puhetta siitä jo marraskuussa. Mulla on astma, joka on ollu tähän asti aika hyvin kurissa, joten mietin pitäiskö perussairauden takia ottaa piikki... Oon tainnu sen kyllä aiemmin aina ottaa, mut en oo ihan varma, onko se jees vai ei mukelon kannalta. Netistä löytyy aiheesta asiaa ja vähemmän asiallista tekstiä:)
Liitoskivut on muuten yllättävän "vammauttavia". Kävelin tänään 3km lenkin, kesti 45 minsaa!:) Ennen kävellen 25 ja kesällä vielä juosten 15min.. Niin se vauhti hidastuu:)
 
Rokotuksesta piti sanomani että en ole koskaan mitään ylimääräsiä ottanu enkä ottanu nytkään. Toki vähän mietityttää jos siihen sairastuu, miten vaikuttaa vauvaan, mut mitä sitä turhaa ressaamaan. Sitte sen ainaki saa jos valmiiks jo ressaa ittensä sairaaksi.. :)
 
Pipsa76: toistaiseksi kaikki on sanonu, ettei mun mahasta uskoisi, että siellä 2 on :LOL:Mulla on tuollainen pieni pallo, nyt se tuntuu alkaneen kasvaa ihan silmissä ja nahka on kipeä, rasvaa, rasvaa ja rasvaa.. ei kyllä tunnu auttavan mitään. :) Pojan tuntee, kun makaa selällään ja painaa kevyesti pari senttiä rintalastasta alaspäin, kevyt painallus riittää ja sieltä se pieni muru löytyy, ja yrittää poistua, äiti.. älä lääpi :heart:
 
Pakko kommentoida tohon rokoteasiaan. Itse oon hoitanut useamman vuoden ajan hyvin sairaita lapsia ja useita kertoja törmännyt esim. influenssan aiheuttamiin todella vakaviin (joskus kuolemaankin johtaneisiin) jälkitauteihin. Influenssa on pahimmillaan tosi kova tauti, mutta erityisesti sen jälkitaudit on niitä, mitä kannattaa pelätä. Etenki jos on jokin perussairaus, niin jälkitaudit ovat yleensä entistä vakavampia.
Myös nykyisin rokoteohjelmassa oleva pneumokokki on erittäin vaarallisia ja hankalia sairauksia aiheuttava bakteeri ja sen aiheuttamat sairaudet ovat oikeasti tosi pahoja pahimmillaan. Pneumokokki aiheuttaa monenlaisia sairauksia joista osa toki on lievempiä, mut yks pahimmista on aivokalvontulehdus, joka voi hyvin nopeasti johtaa kuolemaan ja pienillä lapsilla kehitysvammaisuuteen. Ymmärrän tavallaan sen epäluuloisuuden eri rokotteita kohtaan sen narkolepsia-kohun jälkeen. Mut kaikkien rokotteiden suhteen kannattaa aina selvittää erittäin tarkasti (ja siis luotettavista lähteistä), millaisia tauteja vastaan rokote antaa suojan. Voi sanoa, että nykyisin Suomen rokotusohjelmassa olevien rokotteiden hyödyt on tuhatkertaisesti suuremmat kuin niiden haitat. Lisäksi lähes kaikki taudit, joita vastaan rokotetaan, ovat pahimillaan (ja jotku toki aina) niin vaarallisia ettei rokotteiden haitoista voi edes puhua saman vuoden aikana verrattuna niihin tautien aiheuttamiin haittoihin.

Itse aion rokottaa meidän pojun myös vesirokkoa vastaan, kun siitäkin on tullut nähtyä ihan liikaa tosi kurjia jälkitauteja (ja muutenki atoopikkona/astmaatikkona oon ihan varma, et meidänki poitsu sen sairastais vaikeemman kautta kuten äitinsä aikoinaan). Mut älkää pliis kukaan loukkaantuko tästä mun "saarnasta":) Sitä kun on nähnyt liikaa ja törmännyt niin paljon tilanteisiin, jotka olis voitu välttää (tilanteisiin, joissa perhe ja etenki lapsi on kärsinyt), niin otan nää rokoteasiat ehkä vähän liianki vakavasti. Jokainenhan lopulta itse päättää, mitä tekee. Toivon vaan, että muistetaan kans sit selvittää ne faktat, millaisia tauteja vastaan rokotukset ovat:)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Tiijona " saarnasta":) Asiallista tietoahan tuo oli. Enköhän sen rokotuksen vielä hommaa, jos sen vaan jostain vielä saa. Mies sanoi, että kysytään vielä neuvolan kanta asiaan, mut eiköhän sielläkin olla niin montaa mieltä asiasta kuin on "tätejäkin":)
 
Rokotteista ensinnäkin kiitos Tiijonalle siitä et kerrankin tulee kunnollista tekstiä. Itse henkilökohtaisesti mua raivostuttaa nää fiktiosivujen lukijat jotka ei lapsiaan rokota ja vaarantaa omiensa ja muiden lasten henget sen vuoksi. Omani kyllä rokotan ja calmeten luultavasti saa synnärillä tämä kolmaskin kun meillä on isöntä Afganistanissa niin on riski kantaa sieltä pöpöjä Suomeen pienelle vauvalle. Vesirokkorokotteet on isommat lapset saaneet ja sairaus meni molemmilla tyyliin kahdella näppylällä ohi eli on kyl sanan mukanen tuplasuoja :) Itse ottaisin ton influenssarokotteen mut kaksi keskenmenoa kokeneena ja anfylaktisia shokkeja saaneea en uskaltanut :ashamed: Mulla on astma ja sikarokotteesta ei ainakaan tullut mitään oireita mutta kun kukaan ei voinut taata mulle 100% sitä ettei keskenmeno toistuisi rokotteen vuoksi ja kun en ole saanut aiemmin niin en tuon allergian vuoksi uskaltanut ottaa. Mulla noille anafylaktisille shokeille ei ole löytynyt kunnollista syytä ja yksi lapsi niiden vuoksi on menetetty jo ja tätä en halunnut riskeerata. Toki mulla on iso setiriziiniannostus päällä koko ajan mut oman mielenterveyden vuoksi ei riskejä kantsi ottaa. Muuten kyl suosittelen influenssarokotetta koska itse sen kerran sairastin ja kaaduin kolmeks viikoks sängyn pohjalle ja keuhkot oli solmussa puoli vuotta taudin jälkeen ja oli kyl ihan kaamee sairaus :(

Niin ja kiitos Tiijona tosta rautalääkesepostuksesta :) Syön juurikin retaferia myös ja nyt voi ottaa rennommin. Tuntuu vaan hullulta et uloste värjätyy mustaks kun nappi on itsellään punanen..

(.) Ptäs alkaa siivota kun meillä on tupperikutsut tänää ja hirvee hinku mennä ajeleen kun haettiin eilen meidän uusi auto kotiin ja se on niin hieno!

Champion ja Martti 29+1
 
mymosa
Meillä kyllä rokotetaan lapset ihan rokotusohjelman mukaan, mutta en ota näitä influenssa ym rokotteita, kun muuten perusterveitä ollaan. Enkä ota vesirokkorokotettakaan, luulen niin, kaksikko on luultavasti vesirokon pitänyt.. varmuutta asiaan ei ole, kun samaan aikaan pyöri se toinen vesikelloja tuova pöpö ja kukaan ei oikein osannut sanoa kumpaa oli.
 
Heh, mulla loppui yölliset suonenvedot kuin seinään heti, kun kävin magnesium-pillerit ostamassa. Yhtäkään en oo vielä syönyt, ja silti krampit on jo loppunut :LOL:

Mä en enää yhtään malttais odottaa kevättä!! Raskaus kestää niin kauan että huhhuijaa.. Ei mulla edes ole mitään ihmeempiä vaivoja, mutta haluaisin jo pienen pojan syliin :heart: Viime raskaus oli paljonkin tätä vaikeampi, nyt oon käynyt ihan normaalisti lenkillä ja ei tuu mitään vaivoja :)
 
Heissulivei!
Tervetuloa uusille huhtikuisille!!

Influessa rokotetta en ota eikä lapsikaan sitä saa. Perusteita ei sen kummemmin oo ja saattaisin ottaa jos ois jokin perussairaus jommallakummalla meistä. En ottanut ekassa raskaudessakaan joten näillä mennään. Rokotevastainen en oo, ja lapset saa rokotusohjelman mukaiset rokotteet, vesirokkorokotetta ei oteta ainakaan ennenkuin tulee rokotusohjelmaan tai ehkä kouluikään mennessä jos ei oo sairastettu pois.

Mulla nää raskausajat on ollu ihan mukavaa aikaa. Oon voinut hyvin, ei juurikaan pahoinvointia, supisteluja, tukka paremmassa kunnossa, tuntuu et haavatkin paranee paremmin, ummetus ei vaivaa kun joskus muuten vaivana. Tottakai loppua kohti enemmän tulee niitä vaivoja, lonkkia särkee ja alaselkä kipeytyy.

Tänään jos sais sokerirasituksen tulokset, eilen söin suklaata sillä verukkeella et jos narahtaa sokruista ni voi vielä tietämättömänä herkutella :)

Päivänjatkot!
 
Rokotteista Itelle en ota mitää ylimääräistä, enkä myös lapsillekkaa. Rokotusohjelmaan kuuluvat kyllä otetaan, mutta siihenpä jää :)
Meillä sairastetaan muutenki tosi, tosi harvoin, että luotan meidän rautaiseen vastustuskykyyn :D

Tervetuloa icy:wave:

Maanantaina neuvolaan ja samalla pojan 1,5v neuvola samalla :)
Poliaika mulle annettu 21.3. missä katotaa painoarviota ja synnytystapaa...Olisin oottanu et raskausdiabeetikolle ois aikasemmin ollu aika arvioon ...Voihan se sieltä vielä tulla.

vauvis 29+1
 
Jes, sokerirasitusarvot oli kuulemma erinomaiset! :) paasto 4.4, 1h 7.1, 2h 4.9 :) yks murhe vähemmän ja hyvillä mielin karkkia suuhun ;) Kolesteroli oli koholla (edelleen) mut sen jo tiesinki, tosin ei kertonu paljonko oli hyviä ja huonoja, viimeks kokonaisarvo oli suht sama ku nyt ja sillon huonoja oli kokonaisluvusta 1 verran, loput hyviä.. No täytyy kysyä kun käyn neuvolassa kuun lopussa..

Onnea hyvistä neuvolakuulumisista! :)

Tää mamma jatkaa pötköttelyä kun mies lähtee 3-4 tunniksi hiihtämään :)
 
Aiemmin kirjoitin pitkät pätkät ja tyttö vahingossa vetäs johdon seinästä, joten se siitä sitten, rokotteesta lähinnä kirjoitin, mut lyhykäisyydessään, en ole ottanut eikä lapsiakaan ole rokotettu, en muistanut neuvolassa siitä kysellä eikä nekään ole sanallakaan maininnut rokotteesta, en tiiä eikö ne sit pidä sitä tarkeänä vai mikä lie?!? Täällä muutenkin tuntuu olevan neuvolan käytäntö mitä on...:kieh:

rv 27+5 (kohta pääsen jo viimeiselle kolmannekselle, ja siirryn jo kahdeksannelle kuulle, jeij :cool: Ehkä tämä joskus loppuu :) )
 
Icy tervetuloa!

Kiva muutenkin kun meillä aktiivinen pino täälläkin puolella, varsinkin tämmöselle saikkulaiselle, kun ei oo niin tota tekemistä.

Suska84 joku tapaaminen vois kyllä olla kiva, ainakin päiväsaikaan, kun ei ole perhe kotona, eli ei juuri tekemistä. Mulla tietysti vähän rajoittaa nää supparit, mutta hyvänä päivänä voin kyllä kahville lähteä ja myöhemmin kirppiksellekkin, kun noita viikkoja kertyy, uskaltaa liikkua vähän enemmän. Oisko muita Tampereelta/läheltä? Mä pääsen helposti liikkumaan, kun on vielä auto käytössä.

Rokotteista: rokoteohjelmaan olen tyytyväinen, kuopuksella siihen tuli rota lisäksi ja nyt ilmeisesti pneumokokki, mutta molempia kannatan. Vesirokkorokotetta en ole pojille ottanut ja molemmat ovat sairastaneet sen 1-2vuotiana lievästi, selkeet näpyt tuli siihen aikaan kun päikyssä tauti riehu, mutta ei vakavampaa. Jos ei ois esim. eskariin mennessä siarastanut, niin oisin varmaan rokottanut. Influenssarokotteen oon ottanut pojille, kun ovat olleet alle 3, nytkin siis kuopus sai. Kuopuksella on ollut yksi keuhkokuume 1 vuotiaana ja se oli niin pelottavaa, että jos tämmösiltä vakavammilta voi suojautua, niin mieliisti olemme rokottaneet. itse en nyt ottanut, kun olen kotona, mutta vieläkin asiaa pohdin. Voisin tästä asiasta kirjoittaa pari sivua, johon liittyy pohdintoja kuopuksen kehitysvammaan ja hänen odotusaikanaan sairastamaani pahaan virukseen, toisaalta mitä ajattelisin jos olisin hänen aikanaan saanut jonkun rokotteen, uskoisinko sen johtuvan siitä? Itseähän tässä kuitenkin osaksi syyttää, tai hakee jotain mitä teki raskausaikana väärin, koska syytähän ei ole löydetty, mikä kuopuksne ongelmat aiheuttaa. No mutta säästän teidät siltä, eri palstan aihe=)

Onnea hyvistä sokerirasitustulokssista
. En kyllä itsekään vieläkään ymmärrä tuota minun rajalle nossutta arvoa 5,3, kun kotona kaikki alle 5, olen sitten syönyt illalla mitä vaan mättöä. Päiväarvot myös hyviä. Mutta varsinaista diagnoosiahan minulle ei annettukkaan, nyt vaan silloin tällöin otan paastoarvoja aamuisin.

Nyt mun supisteluihin on alkanut tulla mukaan kovaa paineen tunnetta, jos olen silloin pystyssä. Levossa olevissa ei ole. Tämä ei varmaan oikein hyvä, mutta jospa olisi väliaikaista ja vauva vaan siinä asennossa. Lisäksi mulla meinaa tulla pissat housuun, kun supistaa seisaallaan, onko muilla?

Pomppuli ja muru 27+6
 

Yhteistyössä