***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Parturi varattu ensi viikolle, mä otan kiharat, kääääk.... :saint: No en ajatellut mitään kiharapehkoa vaan jotkut nätit luonnolliset jos saisi, kiitos :) Olenkin miettinyt tuota aihtoehtoa viimeisen kuukauden ja nyt sain soitettua sinne..

Voi apua, mua on alkanut jännittää nyt tuo ensi viikon lääkäri : / Siis kun vauva ollu poikki/perätilassa vko:lta 28 asti ja nyt pari päivää koittanut tunnustella mitenhän päin tuo on tuolla, niin vois hyvinkin vielä potkutella kohdunsuulle päin, auts :x Mut potkut on kyllä laimeampia kuin aiemmin, siks en nyt oo ihan sata varma.. Sit kun vauva on ollut mittauksissa aina rakenneultrasta asti lähes viikon isompi, ja vielä istukka etuseinässä, niin tuo käännöskin nyt mietityttää, että voikohan sitä edes tehdä jos vauva on liian iso ja jos se istukka on tiellä.. Nämä on nyt näitä jos- jos- ja jos- juttuja, mutta kun ahdistaa... :( Voi kun olisi äkkiä ensi maanantai niin saisi selvyyttä tähän..
 
Poks 35+0 :D

Esikoinen lähti kouluun ja kuopus meni hoitoon (meillä hoitopaikka siihen asti että vauva syntyy 6pv/kk, jotta saadaan hoito järjestyyn synnäriajan jo mies reissussa). Mie ihan yksinään täällä palloilen. OUTOA!

Kivunlievityksestä: munkin mielestä jokainen päättäköön itse miten tekee. Mulla esikoiselta laitettiin illalla Petidiniä kankkuun et pääsin nukkuun, tabletti-käynnistys supisteli, mut ei kipeesti, eikä saanu mitään aikaan, mut en saanu nukuttua. Mulla ei tullu silloin sitten aamuyöstä ollenkaan sellaista pakko työntää oloa, ja jälkeenpäin luin et tuo Petidin ois voinu olla siihen syynä. Tiedä häntä. Kuopuksesta sain kohdunkaulanpuudutteen liian myöhään, se ei ehtiny vaikuttaa. Selkäpuudutetta en anna laittaa, pelkään liikaa piikkejä ja toimenpiteitä jne. Toivottavasti nyt sais olla kotona mahd. pitkään eikä tarttis vauhdittaa synnytystä mitenkään.

Annamariaplus Onnea tuhannesti myös tätä kautta :heart:

Kultakurkku ja Eemi 35+0
 
Josefia, mulla oli edellisessä raskaudessa vauva perä- ja poikkitilassa, istukka etuseinässä ja vauva vastasi kans suunnalleen viikkoa isompaa mittauksissa. Menin muistaakseni 39 viikolla sairaalalle kännökseen ja saivat hyvin käännettyä, toki asiaa helpotti ja teki mahdolliseksi sen ettei vauva ollut vielä kiinnittynyt. Hyvin pysyi siinä asennossa 40+3 viikolle jolloin näki päivänvalon :)
 
Parturi varattu ensi viikolle, mä otan kiharat, kääääk.... :saint: No en ajatellut mitään kiharapehkoa vaan jotkut nätit luonnolliset jos saisi, kiitos :) Olenkin miettinyt tuota aihtoehtoa viimeisen kuukauden ja nyt sain soitettua sinne..
.
Hei, muista kertoa kampaajalle raskaudestasi! Joskus kihara/värikäsittelyt eivät tule aivan toivotunlaisiksi raskausaikana, koska hius on jotenkin hormoneista johtuen erilainen. Esimerkiksi hius saattaa kihartua voimakkaammin, tai paljon oletettua huonommin, tai sama väri mitä ollaan laitettu jo useamman kerran, onkin hiukan erisävyinen kuin ennen raskautta.
Kiharat on ihanat, varmasti ihana ja nopea laittaa kun kevät tulee ja helppo vaan pestä ja puristella kivasti :)
 
Hyvää huomenta kaikille! Viimeinen työpäivä ennen hiihtolomaa ja äitiyslomaa :)

Annamariaplus2: Ihania uutisia, onnea koko perheelle :flower:

Täällä hieman "kateellisena" lueskelen synnytykseen ja kivunlievitykseen liittyviä juttuja kun tämä oma maha-asukki on edelleen tukevasti ja sitkeästi perätilassa. Viime päivinä on miettinyt paljon sitä, että vauva ei käännykään vaan on yksi niistä 3-4% joilla tullaan peppu edellän maailmaan joko alakautta tai oikeastaan vielä todennäköisemmin sektiolla. Vaikka jokapaikassa jaksetaan muistuttaa siitä, että synnytystä ei voi suunnitella niin silti tuli shokkina se, että en voisikaan välttämättä synnyttää alakautta. Tuota suunnittelemattomuutta kun on kuitenkin ajatellut tuon alatiesynnytyksen näkökulmasta. Varsinkin näin esikoista odottaessa kaikki odotukset ja ajatukset ovat olleet ns. tavallisessa synnytyksessä, on valmennuksia yms. Leikkaus on omassa mielessä ollut aina se viimeinen "hätä"vaihtoehto ja tiedän, että on ihan hassua olla näin pettynyt ja aika surullinenkin, jos alatiesynnytykseen ei ole mahdollisuutta.. :ashamed:

Hormoonit varmasti vaikuttavat, kun asian takia on pitänyt itkeä tirauttaakin muutaman kerran ;) Leikkaus myös pelottaa paljon enenmmän kuin alatiesynnytys. Mutta ehkä nyt kun tämän asian mielessään miettii niin on tyytyväinen lopulta siihen, että tulee vauva ulos millä tavalla vaan niin sillä ei ole merkitystä, vaan sillä että saamme vauvan syliimme. Ja tietysti toivon viimeiseen asti, että tuolla mahassa vielä muljahdetaan oikein päin. Äitiyslomalla on ainakin aikaa konttailla lattioilla peppu pystyssä, käydä akupunktiossa ja kokeilla muita niksejä, jotka voisivat innostaa häntä kääntymään :)

Tämmöisiä mietteitä tänäään, olen samaa mieltä kuin Jouskari-80, että on hienoa, että täällä voi jakaa ajatuksia ja purkaa tuntojaan. Nyt on ainakin tämän perätilan kanssa sellainen olo, että on jäänyt vähän yksin. Eli kiitos teille ja tälle palstalle!

Vappuvaavi ja tulokas 33+4
 
Annamariaplus2 Onnea täältäkin!!:kiss::heart:

Joo, noi jenkkisarjat on joskus ihan outoja. Itekkää en tajua sitä et pitää puolisukua olla siellä oottamassa :O Ja miten ne siel saa olla, tuskin suomessa katottas hyvällä ku ois aula täynnä ihmisiä.
Ja sen oon kans noissa jenkkilöissä huomannu et aika helposti menevät sektioon, jos yks sektio takana. Ainaki faktalta tulee synnytyssairaala, ja siinä harvemmin aleta ees yrittää alatiesynnytystä jos on yks sektio takana:|

Joku kyseli vauvannäkemisestä sektion jälkee, et ainakaa mää en saanu nähä ku sekunnin poikaa (näytettii vaan sermintakaa) ku tehtii kiireellinen sektio. Sit mies oli pojan kanssa parituntia, ku joutu oleen siinä kaapissa. Mut kärrättii heräämöön, ja oli siellä varmaan jonku 4 tuntia. Sit pääsin osastolle aamulla joskus 8-9 aikaa (poika synty klo 3.37).

Sivuvaikutuksista en oo miettiny asiaa, enkä halua miettiä. Ekasta sain epiduraalin ja siinä ei ollu mitää. kuopuksesta spinaalin, ja sit sitä viel lisää ku jouduin leikkuriin. Mitään ei niistä ainakaa tullu.

vauvis 36+6 Huomena poksuu täysaikaisuus :)
 
poksahtelen taas 35+0

eipä tässä ihmeempiä vielä ainakaan tälle päivälle=)

maitoa tai siis jotain tippoja tuli pari sillon muutama viikko sitten mutta en sen koommin ole ainakaan huomannut mitään tulevan... kai sieltä aikanaan alkaa tulemaan tavaraa, toivottavasti:confused:

täällä kans kovasti odottelen kampaajalle pääsyä kun on aika torstaina:D ihan jännittää että mitä sitä keksitään tällä kertaa... viimeksi kävin joulun alla ja seuraavan kerran meen sit ennen ristiäisiä...

keväistä ja auringontäyteistä päivää kaikille!!!
 
Vappuvaavi: Yhdyn täysin kirjoitukseesi, aivan samat mietteet perätilan vuoksi, paitsi että kolmatta odotan ja 2 "normaalia" alatiesynnytystä takana..

Miranna: Joo kävin tuolla samalla parturilla n. 2-3 viikkoa sitten leikkuuttaa hiuksia ja silloin oli jo puhe noista kiharoista, että mietin vielä ja hän huomioi raskauteni ja sanoi, että palataan asiaan kun olet miettinyt :) Sen mainitsi myös että jos haluaa sitä kiharaa niin ennen imetystä (eli ennen synnytystä tai sit joskus imetyksen jälkeen) hyvä ottaa, kun imetyshormoonit varsinkin voi muuttaa aikalailla lopputulosta..
 
Jaiks, nyt alko muakin oikeesti jänskättään. Tuli soitto, että ensi ma ois synnytystapa-arvio. Sillon sit pitäisi tehdä päätös. Kovin avoin olen vielä molemmille vaihtoehdoille, kumpikaan sektio tai alatiesynnytys ei pelota itsessään, eniten mietityttää vauvan vointi. Vähän jännittää tietty se, että jos sektion haluan, niin se päätös tehdään sit maanantaina ja sit päätetään jo päiväkin, hui. Tietysti tyyppi voi tulla ennen sitä ja sekin ihan ok, kunhan sairaala tietää, että mimmoinen hermoheikkomamma ovesta sisään astuu ja ens ma jälkeen voin luvata että tietävät:LOL: Jänskätään siis Josefian kanssa samaa päivää!

Oi täällä on ihana tuoksu. Kokeilin tehä lasangea nyt siitä uudesta valion mustaleima juustokeitosta, katotaan mikä on tulos, mut tuoksu uunista ainakin hyvä.

Herkuttelun jälkeen kaupungille vähän shoppaan ja kaverin kanssa kaffeelle. Mukava päiväohjelma ja huomenna jatkuu jalkahoidolla:) Otan nyt kaiken irti näistä äippälomapäivistä, täähän on vaan vauvan hyvinvoinnin varmistamista:)

Pomppuli ja muru 35+4
 
Mä kävin just lauantaina kanssa kampaajalla. Mulla raskausaikana hiukset taipuu enemmän ja suoristusraudalla koitan saada niitä järkevästi. Hassuja nämä hormonit:)

Ja tosiaan Annamarialle onnittelut vielä tätäkin kautta :heart:

Liivinsuojuksia en ole vielä joutunut käyttämään, hyvin niukasti tulee välillä maitoa.

Pomppuli, ihanaa jalkahoito! Mun pitäis kans varaa :) Nautihan!

Hitsi, mulle tulee nykyään nälkä öisin! Tuleeko muille? Kun herää vessaan niin huomaa samalla, että maha kurisee vaikka illalla olisi syönyt. Yösyömiseen en kuitenkaan aio ryhtyä...

Kivunlievityksien sivuvaikutuksia en minäkään ole miettinyt, enkä aio sen enempää miettiäkään. Luotan suomalaiseen lääketieteen osaamiseen näissä asioissa, niitä kuitenkin niiiiiin paljon käytetään. Toki aina voi tapahtua jotain tai tulla jonkinlaisia sivuvaikutuksia, mutta jos kaikkea alkais liikaa miettimään niin hulluksihan sitä tulisi!

(.) Se ois täysiaikanen tämä vaavinen tänään :heart: Tosin mitään merkkejä, että haluaisi masun lämmöstä siirtyä ulkomaailmaan, ei ole :popcorn:

Ceali & Lilleri 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Ei oo kerennyt täälläkään käymään, kun ollaan koko perhe oltu mahataudissa/ripulissa. Esikoista käytettiin päivystyksessäkin toissayönä. Nyt alkaa olla mun ja esikoisen kohdalta paremmin, mut mies sairastu viime yönä.

Neuvolakuulumiset tältä päivältä:

Viikot 36+6
Paino -1283g/vko johtuen ripulista
Turvotus (+)
RR 121/76
Pissassa nitriitit koholla, huomenna soittavat mitä viljelystä selviää
Sf 30,5, pienentynyt siis
Tarjonta RT
Vauvan syke 135-152
Vauvan liikkeet ++

Ja nyt täytyy mennä jatkamaan askareita.. Kiirettä pukkaa :wave:
 
Ceali mulla on kans välillä tooosi nälkä öisin... yleensä juon paljon vettä kun on vesipullokin vieressä, mut pari kertaa oon kyllä joutunu syömään jonku hedelmän keskellä yötä kun muuten ei kestäis sitä nälän tunnetta... se ei oo kiva tunne...
 
Pomppuli: Oliko sullakin perätila vauva vai mikä tilanne? En nyt kuollaksenikaan muista sun tilannetta...?? Tsemppiä kuitenkin ensi viikolle meille molemmille :) Mulla tosin on maanantaina lääkäri neuvolanpuolella, että siellä nyt tarkistetaan mm. tuo vauvan tarjonta ja siitä sit vielä lähete äitiyspolille erikseen jos tarvetta..

Onnittelut KAIKILLE täysiaikaisuuden saavuttaneille :kiss:

Ja mulla painaa taas oikean rinnan alla "joku kova möykky", pääkö siellä taas on.. Istuminen vaikeaa kun pitää olla niin suorassa, saati pöntöllä istuminen oli taas aika vaikeaa..
 
Öinen nälkä vaivaa täälläkin. Ihan kauhee yrittää nukkua, ku maha kurisee ja ihan huonoo oloo pukkaa. Kuitenkin haluan pitää yöt happohyökkäyksettömiä, joten vesi saa riittää :)

Kivunlievtys ja niiden haittavaikutukset ei oo mietinnän alla. Turha alkaa kehittelee stressiä (siis minun, joka osaa stressata kyllä asiasta kuin asiasta ;)). Oon toivonu, että jos päädyn selkään pistettävään puudutteeseen, niin haluaisin tällä kertaa spinaalin. Epiduraali ei viime kerralla vastannut odotuskia ja "lukitsi" sänkyyn turhan aikaisin. Vaikeepa näitä on kuitenkaan etukäteen suunnitella. Sen uskon, että jos taas joudutaan käynnistää ja supistukset ja kypsyminen lähtee nollista täydellä teholla, niin huh!!!
Mutta näinhän se menee, etti nämä luomut/"kokovartalopuudtetut" ole se asia, jolla määritellään paremmuutta (nimim.kiusattu lapsena, koska oon syntynyt sectiolla :LOL: eli "en mukamas syntynyt ollenkaa").

Mulla poltteli eilen illalla ihna mahdottomasti mahaa. Oli sellasta aaltomaista, mutta en tiiä onko mahatautia vai johtuuko rautatabuista vai mitä. Tänään myös kivistelly mahaa. Ku nyt ens viikkoon ainaki pysyis masussa, ku vkl on messut ja ens viikolla tapaaminen Kastellin edustajan kanssa. Niin ja sitä seuraavana vkl pitäis viel piipahtaa anoppilassa vkl-vierailulla reilun km päässä. Vaikka nämä kaikki voi pahimmassa tapauksessa jäädä väliin, jos käynnistys tulee.

Huomaa muuten (niin ku Vappuvaaviki huomannu), ett hormonit kyl vaikuttaa. Mullaki nimittäin tää käynnistys ennen 42+ viikkoa on jonku sortin epäonnistuminen. Ihan kiva saada oman kehon lisäks oma pää takasi ;)

Reipasta viikkoa kaikille taasen!

Marimi ja poika 37+2
 
Sektion jälkeisestä ajasta: Mulle tehty kiireellinen sektio. Kun vauva otettu pois masusta ja kun hengitystiet oli imetty ja vauva kapaloitu niin sitten sain nähdä pienen nyytin. Pienen hetken sain ihastella suurta ihmettä, kunnes vauva kiikutettiin pois. Isä oli sitten mukana vauvan mittauksissa ja kylpemisessä. Minut siirrettiin sitten heräämöön ja tuore isä sai olla tämän ajan vauvan kanssa. Onnekas olin siinä mielessä kun sektio tehtiin hiljaiseen aikaa yöllä ja isä tuli sitten hetkeksi käymään vauvan kanssa heräämössä. Heräämössä tapahtui sitten ensi-imetys. Heräämössä jouduin olemaan sen pakollisen kaksi tuntia, jonka jälkeen siirto osastolle. Isällä oli ollut mielenkiintoiset hetket sillä aikaa vauvan kanssa kun itse olin heräämössä. Eihän isällä ollut minkäänlaista kokemusta vauvan käsittelystä :D

Liivinsuojuksia en ole joutunut käyttämään. Todennäköisesti tulevat sitten hyvinkin tutuiksi synnytyksen jälkeen.. Esikoisen kohdalla kärsin ns. suihkutissiongelmasta.

Ja tsemppiä teille joilla vauva asustelee vielä perätilassa, jospa ne vauvat vielä tässä vaiheessa tajuaisivat kääntyä oikein päin :)

-minde- rv35+5
 
Ja mulla painaa taas oikean rinnan alla "joku kova möykky", pääkö siellä taas on.. Istuminen vaikeaa kun pitää olla niin suorassa, saati pöntöllä istuminen oli taas aika vaikeaa..
Mullakin tuntuu välillä oikean rinnan alla todella epämiellyttävän tuntuinen "möykky". Joskus oon vähän kädellä painanut sitä kohtaa alaspäin, että saan paremmin henkeä. :O
 
Vappuvaavi: Esikoisen kohdalla oli minulla ihan sama tilanne. Tenava oli muistaakseni tuonne viikolle 36+ perätilassa ja alkoivat tietysti kääntämisestä ja mahdollisesta sektiostakin jo puhumaan neuvolassa. Myöntää täytyy, että tuli todella paha mieli siitä. :'( Tunsi itsensä jotenkin huonoksi synnyttäjäksi, jos perätilan takia sektioon joutuisi. Niin kuin se asia näin olisi!! :rolleyes: Mutta siltä se silloin tuntui. Leikkaus jonkun "hätätilan" takia olisi ollut ihan ok, mutta ei sellai ennalta suunniteltuna. Tiedä häntä miksi. Ne hormoonit kai. ;) Joka tapauksessa tuo meitin pieni ymmärsi lopulta kääntyä oikein päin ja tuli aikanaan ihan perinteisesti alateitse uloskin. Peukkuja teille perätilalaiset, että kävisi samalla lailla!! :wave: Eikä se maata kaada, jos mennäänkin toisella tavoin. :hug: Pääasiahan se on saada se pikkunen sieltä ulos ja syliin.

Öisin tosiaankin on välistä nälkä, ei sentään joka yö kuitenkaan. Kyllä itsekin olen, hampaista välittämättä, ottanut banaanin pahimpaan nälkään ihan vaan nukkumista helpottamaan. Ei nimittäin oikein saa unen päästä kiinni, kun muuta ei pysty ajattelemaan kuin ruokaa. :headwall: Sinänsä hassua, että iltapalalla ei ole mitään merkitystä sille tuleeko yöllä nälkä vai ei...

(.) Se on sitten kurakausi taas alkanut!! :mad: Tuossa koiralenkin ohessa löysivät rakkaat lapsoset tieltä jo paljon mukavia mutapaikkoja ja mitä niillä voi tehdä, kun äitin silmä välttää: alkaa muta sotaa! :kieh: Siinä on sitten pesukone taas kovilla, kun nuo vaatteet joutuu pyykkäyslistalle (eli ehkä sitten, kun ne pitää laittaa kesäksi varastoon. Aiemmin ei kannata!)
 
Täälläkin tuntuu "möykky" rintalastan alla, alimpien kylkiluitten jemmassa joka on pieni ja siro luiseva pylly!:LOL:
Joka menee alaspäin hetkellisesti jos sitä painaa mutta punkee takaisin melkein samantein! Ei siis mitään merkkejä laskeutumisesta tai kiinnittymisestä:kieh:

38+0
 
paljonko vauvan pitäisi päivässä liikkua niin ettei tarvitse huolestua? hikkaa pojalla on joka päivä monta kertaa ja joinakin päivinä tosi paljon liikettä, mutta esim tänään liikettä oli aamuyöllä/aamulla ja nyt sit oikeestaan vaan hikkaa... itsellä on tosi voimaton olo ollu koko päivän ja koiralenkki jäi alkumeetreihin kun iski päänsärky ja tosi huono olo pienellä huimauksella... pitääkö alkaa miettiin jotain istukan toimintaa vai meneekö vauvan lepopäivänä? on ennenkin ollu vähäliikeisempiä päiviä mut mitä lähempänä LA on sen enemmän mietin kaikkea...:ashamed:
 
paljonko vauvan pitäisi päivässä liikkua niin ettei tarvitse huolestua? hikkaa pojalla on joka päivä monta kertaa ja joinakin päivinä tosi paljon liikettä, mutta esim tänään liikettä oli aamuyöllä/aamulla ja nyt sit oikeestaan vaan hikkaa... itsellä on tosi voimaton olo ollu koko päivän ja koiralenkki jäi alkumeetreihin kun iski päänsärky ja tosi huono olo pienellä huimauksella... pitääkö alkaa miettiin jotain istukan toimintaa vai meneekö vauvan lepopäivänä? on ennenkin ollu vähäliikeisempiä päiviä mut mitä lähempänä LA on sen enemmän mietin kaikkea...:ashamed:
Itse tekisin liikelaskun nyt ja arvioisin sen perusteella soittaisinko synnytysvastaanottoon. Hikkaahan ei lasketa liikkeeksi.
 
Kivunlievityksestä esikoinen syntyi ilman epiduraalia ja synnytys oli helppo, toivoisin nytkin menevän niin koska itse pelkään selkäydinpiikkejä, mitään muuta syytä mulla ei ole niistä kieltäytyä kuin pelko.
Esikoista synnyttäessä sain kipulääkettä kankkuun ja se rentoutti niin että 2tunissa paikat aukes 1cm-10cm ja pääsi ponnistamaan. Eli uskon kyllä että lääkkeet voivat jopa jouduttaa synnytystä jos ne rentouttaa äidin sopivasti. En usko että mitään saisi synnytettyä jos vain haraisi kaikilla voimillaan kipua vastaan.
Jokaisella on erilainen synnytys joten sen mukaan mennään mitä eteen tulee.

Liikelaskentaa olen tehnyt silloin tällöin. Vauva on yleensä päivittäin hyvin liikkeellä, mutta liikkeet on melko keveyitä. Sitten tämä vauva pitää aina 1-2päivää tooosi rauhallista ja silloin mä olen paniikissa, varsinkin jos sattuu oleen ja yleensä sattuu oleen sellainen päivä että itselläkään ei ole olo hääppöinen.
Neuvolassa sanottiin, että riittää kun kerran päivässä saa sen 10liikettä/tunti. Jos ekan tunnin aikana ei tule pidetään väliä ja lasketaan toinen tunti. Jos sittenkin liikkeet jää alle 10 niin sitten yhteyttä synnärille.
Jos vauva tuntuu liikkuvan omaan normaaliin tapaansa ei liikelaskentaa tarvitse edes tehdä.

Vinkkejä kaipaisin! Millä saada totaalisesti tukossa oleva nenä auki? Kun tuntuu, että mitkään valmisteet ei sovi raskaana oleville. En meinaan saa nukuttua kun röörit on ihan tukossa.
Vanhan ajan turvallista sipulisilppuakin kokeilin ilman mitään vaikutusta :)

Ja ainiin 36+0
 
Viimeksi muokattu:
Poks 36+0!

Tuli käytyä tänään synnytystapa-arviossa ja hyvin näytti kaikki olevan eikä mitään jättiläistä ole tulossa. Tai ainakaan pitäisi. Antoivat painoarvioksi 2912g. Kuulemma keskikokoinen. Ihan kiva saada painoarviota, viime kertainen on rakenneultrasta marraskuun lopulta ;) silloin se 396g.. Hieman kasvanut muru.. :) Päädyin tuonne arvioon tämän sokerimittailujen takia mutta siitä nyt ei oo mitään lisätoimenpiteitä muita tullut. Oli kuitenkin mukavaa kuulla pidemmän aikaa käyrillä toisen sydänääntä, tosin meinasin nukahtaa siihen pedille kun eiliset yöunet melko vähäiset. Vatsaa kovasti kivisteli ja unta ei saanut. Ajattelin että jaahas, supistuksiakö nämä ovat mutta taisi jokin pieni vatsapöpö hetkellisesti iskeä. Veto vaan kovin pois.

Viimeiset viikot menossa ja ehkä oma stressikin laskeutuu ja kerkiää nauttimaan viime hetkistä ennen vauvaa kun asiat pikkuhiljaa lutviutuvat paikalleen. Torstaina menen katsomaan yhtä kämppää josta sain soiton tänään ja paperilla ainakin vaikuttaa hyvältä :) Jos sitä kerkiäisi sitten kaikki laittamaan sinne aloilleen ennen vauvan tuloa. Tosin nyt kiusana on issias-hermo, sitä se lonkan särky olikin, en vain tiennyt tästä hienosta vaivasta.. Kävely tekee tukalaa ja hyvä kun bussiin saa itsensä nostettua. Mutta no, olotila muuttunee piakkoin. :)

Onnea kaikille jo nyyttinsä saaneille! :flower:

Jotain piti kommentoida keskusteluihin mutta ei vaan nyt ajatus kulje. sorry.
Tsemppiä kaikille mammoille!


saraneito & bertta 36+0
 
Vappuvaavi sama tilanne täälläkin.. Ensimmäinen tulossa ja neuvolassa käskettiin jo miettiä vaihtoehtona sektiota, kun ei ole kääntynyt ja omalta äitiltänikin on kaikki kolme sektiolla leikattu. Musta kans tuntu että ei ikinä, kyllähän minun lantio ainakin on niin leviä, että synnyttähän pystyn. Mutta ei se enään tunnu niin hirveältä ajatukselta, kun sitäkin on miettinyt.. Mieluiten tietysti haluaisin synnyttää alakautta, mutta jos ei onnistu niin sitten sektio. Saas nähdä mitä tulevan pitää. Ehkä kuitenkin parempi, että jo tässä vaiheessa miettii sitäkin mahdollisuutta niin ei sitten tule täytenä yllätyksenä..

Heijut semmonen sarvikuono ainakin autto täällä tosi hyvin! Apteekista niitä saa ja sinne sitten suolavettä, millä saa nenän auki. Eihän se pahimmassa flunssassa toki kauaa auki pysy, mutta sitten voi aina huuhdella uudestaan, ja on turvallista! :)
 
Oi, onnea Annamarialle! :)

Rintojen valumisesta... Mitään suojia en oo pitäny kylläkään, mutta omissa liiveissä on tahroja, samoin niitä löytyy sängystä ja paidoista, jos käyttää ilman rintsikoita. Nyt on alkanu olee enemmän kyllä vuotelua, voi olla keskellä päivää useamman kerran rinnat ja nännit märkänä. Ja kiva herätä siihen, että sänky on tissin alta märkänä.

Jenkkisarjat
, tullu välillä seurattua just tota nelosen Vauvan tarinaa. Monesti saa muistuttaa itteä, että me ei sitte olla jenkkilässä. Suurin osa jaksoista, mitä on ite eksyny kattomaan, on tuntunu olevan suunniteltuja sektioita. Ja toki sektioille on paikkansa. Mutta noissa vaan monessa synnytyksessä tuntuu sen sektion olevan vaihtoehto 1.

Kiitos Jouskari kirjoituksesta, tosi hyviä pointteja sulla! Ja herätti kyllä ajatuksia. Ensisynnyttäjänä mä tietysti kuvittelen, että joo, kyllä mä kaiken kivun kestän. Mutta sitte taas välillä tulee mieleen, että hei, mulla on niin alhanen kipuaisti, että mitä jos en kestäkään, kannattaa ne vaihtoehdot jättää kuitenkin auki. Useimmissa vaihtoehdoissa on kuitenki hyviä ja huonoja puolia.

Mua ei siis itteäni kiinnosta niinkään, kuka on sankari ja kuka on vähemmän sankari tms. Mä vaan pelkään kaikkia negatiivisia vaikutuksia, lukenu niistä liikaa. Siis on kyseessä kivunlievityksien negatiiviset vaikutukset tai sitte ns. luomun negatiiviset vaikutukset. Ja sitte pitäis luottaa siinä tilanteessa jonkun toisen arvioon, jaiks! Joo, tiedän kyllä olevani paranoidinen. :saint:

Itse asiassa enemmän pelkään, että mies menee paniikkiin synnytyksessä. Miten mä sen rauhotan, jos mulla on menossa helvetilliset kivut? Otan sille viskipullon mukaan? Se myös synnytysvalmennuksen jälkeen pelkää imukuppia, ja on vakuuttunu, että hyökkää henkilökunnan päälle, jos ne sellasen uskaltaa tuoda huoneeseen ja käyttää hänen lapseensa. :D

Potilaslähtöisyydestä... Jenkkilässä noi sairaalat on todennäköisesti yksityissairaaloita, niillä resursseilla saa vaikka mitä lähtöisyyttä. ;)

Viikkoja oon laskenu jo kauhuissani. Tuntuu, että vielä pitäis ehtiä tekemään vaikka mitä, mutta kohta mulla voiki olla käsissäni vauva! :O Ja se vauva on jotain muuta ku lapsuuden vauvanukkeleikit.

Imetysliivejä kävin kattelemassa shoppailureissulla. Tuntuu vaan kovin vähissä olevan vaihtoehdot. Lindexin, KappAhlin ja H&M:n kiersin, H&M:ltä löytyi yhdet suht mukavat. Ottaa vaan päähän, kun noissa on hirveen huonosti kokoja, tukevia liivejä tosi vähän. Netistä en oikeen uskalla tilata, kun normaalistikin joutuu sen 5 kokoa sovittamaan, että löytää oikean koon. Mutta on ainakin yhdet nyt sairaalaa varten. Kellään vinkkejä, mistä liivejä kannattais katella, jos haluais sovittaa kuitenkin? Tai ehkä se vaan pitää hyväksyä tappionsa...

Supistuksista... Pitäiskö niitä tuntua jo? Kaikki puhuu niistä, mutta mä en oo vielä mitään tuntenu. :ashamed:


felina + pikkupulla 36+
 
Pomppuli, mulle tehtiin suunniteltu sektio esikoisesta perätilan vuoksi. Nyytti tuotiin mulle näytille syntymän jälkeen, kun oli kapaloitu. Sen jälkeen isä, vaavi ja kätilö lähti osastolle ja mä jäin saliin ommeltavaksi. Isä ja vauva tuli hetkeksi heräämöön, jossa vauva sai olla ihokontaktissa mun paidan alla. Sitten mä jäin heräämöön vielä toipumaan ennen osastolle kärräämistä. Ilta osastolla on vaan hataria muistikuvia, sen verran kipulääketokkurassa olin. Seuraavasta päivästä lähtien alkoi vauvaan tutustuminen sitten paremmin. Kävin kyllä itse iltapesulla sektiopäivän iltana, mutta ei musta vauvanhoutopuuhiin vielä silloin ollut..

Mutta mä tykkäsin sektiosta, enkä koe että olisin menettänyt jotain vaikken heti niin päässytkään vauvan kanssa kontaktiin. Muistan, kuinka heräämössä itsekseni toipuessa tuli tosi onnellinen fiilis kun ties että tytöllä oli kaikki hyvin ja neiti oli isän hyvässä hoidossa.

Kummeista
Hei ootteko jo kysyneet toivotuilta kummeilta, ottavatko he tehtävän vastaan? Mä en yhtään muista, koska otettiin asia puheeksi esikon kummien kanssa...

Lääkärissä kaikki oli ok, ja kuulemma on lantiossa sen verran tilaa että alatiesynnytys on mahdollista. Paikat oli kiinni, joten uimassakin voi vielä käydä. Painoarvio on nyt n. 3200g, ja syntymäpainoarvio lasketun ajan tienoilla olis n.3800-3900g. Oli muuten karmivan tuntusta kun lääkäri tutki lantion tilavuutta... Yritä siinä sitten olla rentona!!!

Mutta nyt ruokapuuhiin...

Annapellu ja masu 37 + 2
 

Yhteistyössä