***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Täällä ei sitten säästytty mahataudilta! Nyt ollaan voiton puolella ja syötiin äsken jo leipää ihan uhkarohkeina miehen kanssa :D Eilen meinas kyllä usko loppua,nyt on kaikki siis kaikki koettu ja eletty tämän lehmän ruhon kanssa ja mahatautia näillä viikoilla NEVER AGAIN! On se muutenki aina niin jäätävää,mut ei riittäny kerta tai kaks eilen kun oksennus tuli ennenku ehdin vessaas tai joku märkäpieru housuissa :( Makasin sitten kylppärin lattialla lattialämmitys täysillä ja join ja oksensin vuorotellen. Äiti tuli illasta auttamaan kun soitin sille että kuolen. Ihmetteli et miten sitä oksennusta voi tulla niin paljon. Kaikki mitä kerkes juomaan tuli kolminkertasena määränä ulos. Aina tuli puolen ämpärillistä tavaraa!
Eilisessä rytäkässä lorahti myös limatulppa tai lapsivettä. Poriin kun soitin asiasta tottakai kun esikoista odotan niin kätilö huusi mulle puhelimessa että "ÄLÄ VAAN HERRANJUMALA TÄNNE TULE!!". Jos mulle olis käyny jotain kotona niin olisinko sit vaan synnyttänyt tänne? Ja kuka olis ottanut vastuun jos jotain olis tapahtunut??
 
icy
Meille syntyi viime yönä rv 38+3 27.3. klo:2.21 ihana poika 4005g ja 51,5cm. Synnytys kesti koko päivän, alkoi vesien menolla mut päättyi sitten lopulta sektioon. Vauva kääntyi kasvot väärin päin ja avautuminen loppui 8cm. Viimiset tunnit oli yhtä helvettiä, ja muutenkin jäi vähän huono maku koko touhusta. Onneksi vauva voi kuitenkin hyvin ja on aivan ihana!
 
Onnea vauvautuneille! <3 Paljon on vauvoja jo ehtinytkin syntymään, kait se oma vuorokin sieltä kohta tulee.. :)
Närästyksestä, mulla alko yhteen väliin kauhea närästys, mutta nyt ei ole ollut enään ollenkaan kun aloin syömään Chia-siemeniä! Suosittelen. Niitä muutenkin suositellaan raskauden aikana. Samalla oon alkanut syömään neitsytkookosöljyä, jos vaikka siitäkin olis apua, sitäkin kun suositellaan, en tosin tiä miks. :)

Tänään leivoin litran taikinan pullia ja huh huh kun oli raskasta! Taijan ostaa tästä lähin pullat kaupasta.. Leivoin tosin vielä pari pellillistä sämpylöitä <3 Kyllä olivatkin tuoreiltaan hyviä!
 
Täysiaikaisuudesta... Mä oon ite luullu, että se on vasta 38+0. Jostain joskus lukenu, että laskettu aika plus miinus pari viikkoa, eli 38+0 - 42+0. Mutta hyvä oppia uutta. Ja tosin mulla menee aina sekaisin, kun esim. nyt kun itellä on 38+6 puhutaan 39.:stä viikosta. :D

Flunssa vois pikku hiljaa lähteä. Haluaisin levätä ihan kunnolla ennen ku rytäkkä ja rätinä alkaa.
 
Mulla on hirveitä polttoja!! RUOKATORVESSA NIMITTÄIN! :stick: ihan niinku nää yöt ei ois jo valmiiksi kamalia niin kauhee närästys eikä mikään meinaa auttaa.. Mä en kestä tätä paskaa, argh!!! Illalla otin muka panacodin et saisin nukuttua paremmin mut paskanmarjat siitä ollu kyl mitään tehoa, alan epäillä et mun panacodit on joku maanantai erä joista puuttuu se kodeiini... Pitäkää tunkkinne, minä mitään helpotusta tähän kurjuuteen ois halunnukaan..!! Miksi ihmeessä ihmisen pitää kärsiä tämmösiä kipuja ja kaikkee vuorokaudet läpeensä, sitte olla ku perseelle ammuttu karhu, pillittää pienestäki asiasta ku on niin kypsä ja väsy.. Ja muut sanoo, että koita levätä; Ai miten muka?!? Seisaalteen niinkö?! Ku mikään asento ei ole hyvä!! Mutta eihän ne tajuu semmosia, raskaana olo on vaan tilapäistä ja kyllä se ohi menee ym.. :stick: :stick: !!!!!!!!

Icy onnea babysta!! :) :flower:

Tällainen yöllinen purkaus tällä kertaa, olen puhunut.

Ja muita ihania lauseita on "jaksaa, jaksaa, ei ole enää kauaa", "ei sinne kukaan ole jääny","ohimenevä tila tuo raskaus..","sitte se vasta alkaaki ku vauva syntyy"..... Mistä kohtaa yhdenkään näistä pitäs helpottaa oloa, kysynpä vain. Tai kannustaa. Tai ihan mitä vaan muuta ku alkaa nostaa verenpainetta ja kasvattaa otsaan ylimäärästä uloketta.

Ukkoki pyöri niin pirusti ja kissa pesi itteensä et mulla palo käpy lopullisesti ja muutin sohvalle, koira uskollisesti tuli perässä :) Joku ihana sanaton tukija sentään :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Rauha maassa sukulaisten kanssa, saatiin eilen juteltua ja mulle ainakin jäi hyvä fiilis :) Samalla pääsin sylitteleen veljen vauvaa joka on niin ihana :heart:

Eilen just valitin siskolle et miks ihmisen pitää olla näin tyhmä ja kärsimätön et joka ihmeen särystä pitää kytätä koko ajan synnärille lähtöö, et miks mä edes haluan sinne mennä koko ajan. Pitäs nauttia siitä et SAAN olla kasassa ainakin viikon vielä ja nautiskella tästä vapaudesta mitä on kun se on fakta et vauvan syntymän jälkeen tää kaikki on mennyttä eli ei ihania päikkyjä kun haluaa, ei enää rauahllisia öitä jotka mä nyt nukun edes joten kuten. Kyllä ihminen on tyhmä ja kun vielä tietää et ainakaan viikkoon tää ei tule niin helpottas omaa pääkoppaakin kun lakkais kyttäämästä merkkejä :stick: Niin et mä lopetan nyt synnyttämisen :D

Champpis ja Mara 39+0 POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Kuudes Ihme :)
Täysiaikainen raskaus: Synnytys – Wikipedia Mut kai se on tuo 37+0, koska silloinhan on menossa se 38 raskaus viikko :) Minäkin olen lukenut tuon, että lapsi syntyy yleensä rv 38-42, mut ennenaikaisuudesta kai ei enää puhuta jos syntyy aikaisintaan 37+0..

Polttoja täälläkin aika ajoin RUOKATORVESSA :$ Ei kiva..

rv 37+4
 
Löllöttelijän kommenteista vielä: Joo tuo lepääminen on kuultu, mulla yks kaveri sanoi joku aika sitten että sun pitää levätä ja nukkua päivällä välillä, mut mitenhän se onnistuu kun kotona on 3 muuta lasta?? Mies on töissä arkena 8½ tuntia!! Joka toinen viikonloppu lepään, mut ei se muuten onnistu ja sit olin silloin kauheassa flunssassa, niin tämä kaveri sanoi että sulla pitäis käydä varmaan lääkärissä, siis täh, ai sairaslomaa hakemassa lastenhoidosta?? Kuka ne lapset sitten hoitaa?? Joo ja kun se flunssa oli sellainen ettei siihen rohdot olis auttanut niin arvelin, että kuvitteli et hakisin sitä sairaslomaa KOTOA!! Äitini vouhkaa lapsen nimestä, aika varmasti on se päätetty, mut ei kerrottu kenellekään, äiti on nyt keksinyt et se tilaa lapselle ristiäisiin nimellä varustetut nahkatossut, sanoin, että no katsotaan jos paljastan sen nimen sitten kun syntyy, nähdään nyt ensin se vauva ja onhan varmasti poika jota on lupailtu meille.. Mut toisaalta voinhan tilata ne itse ja äiti maksaa, heh, eihän sen tarvii tietää siltikään nimeä etukäteen ;) Mut toisaalta jos se on mummolle noin tärkeä niin en tiedä miksi pihdata, mut muille ei kyllä paljasteta..
 
poksista vaan:wave:

39+0

Täällä ainakaa mitää lepäillä :LOL: Mä luulen, että toi ohje on annettu esikoista odottaville:stick:
Ja sit jossaki imetysjutussa oli, " vauvan kans alasti sängyssä rauhassa makoilette yms, yms, yms" Joo, not gonna happend!!:D Ei ihan isommassa perheessä tommonen käy.
 
Löllöttelijä ja muut mahahapoista kärsijät ym.. :

Jos oikeasti poltot tulee pahaksi ja tuntuu että ei pysty nukkumaan, niin saanko suositella että soittaisit
itsellesi reseptin Zantac:sia 150mg, olen vetänyt sitä koko raskauden koska mulla luonnostaan nostaa mahahappoja ylös ilman raskauttakin, eikä mitkään renniet tai muut ole auttaneet. Toi auttaa välittömästi koska on veteen liuotettava. Samantien pystyy nukkumaan eikä enää aamullakaan närästä tai polta ruokatorvea eli pitkä vaikutteinen. Saa käyttää koko raskauden ajan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Löllöttelijä
Tsädääm tänään alko se viimenen etappi POKS 39+0
Masussa herättiin just ja kova möyryäminen alkoi. Huomattiin myös et kamera rikki, pakko käydä hobbarista ostamassa uus, sieltä kun saa osamaksulla, mikä on pennittömälle ihmiselle se paras vaihtoehto. Ens viikolla tulis jo se eka äippäraha, tosi hyvä kun huomasin just Nordean taas pöllineen multa rahaa, oon check in -asiakas eli visa ja nettipankkitunnarit pitäis olla ilmaset. Silti maksuttavat niistä.. Alle 2 euroa enää tilillä.. Onneks oli säästössä jonkinverran, niin ens tiistaihin asti saa haettua kaupasta sit ruokaa. Harmittaa vaan, kun olin just vauvaa varten säästellyt.. No laitan takas heti saman summan mitä otin ens viikolla. :)
Eilen poltti alavatsaa ihan tajuttomasti, makoilin sit suihkun lattialla ja annoin veden virrata masulle, jo helpotti siihen asti et lämmöntunne katos. Otin sit yöks kuumavesipullon, niin sai sit hyvin unen päästä kiinni.. Jos keltään univaikeuksiselta löytyy, niin kannattaa kokeilla! Myös tuntu kävellessä tosi pahalta, kun pikkusen pää taitaa olla jo tosi alhaalla! No onneks nyt jotain kipuja on alkanut tuntumaan, tosin ei vieläkään sietämättömiä, kun kerta laskettu ainakin ois jo viikon päästä! :) Tossa ykspäivä kaupassa joku mummeli kyseli odotanko kaksosia.. Jäin haavi vähän auki, koska en itse koe mun mahan olevan normaalia isompi, vaikka se sf-mitta lähenteleekin neljääkymppiä. Oon kuitenkin niin lyhyt, että varmaan siks työntyy ihan eteen toi rantapallo. :D
Nyt syömään ja pukemaan, en kestä olla yökkäri päällä enää hetkeäkään.

ekulainen & pallero 39+0

PS. Kirjotan taas puhelimella, niin saattaa vähän automaattikorjausta heittää tohon tekstiin.. Varotan vaan jos löytyy sekaan kuulumattomia sanoja ;)
 
Onnea Icylle pienestä pojasta!! :flower: Tai eihän se niin kovin pieni ollut.. :D

Kiva masu jassåålla! =) Olet vähän etupainoisen näköinen. :p Vaan eiköhän me kaikki aleta sitä olla tässä vaiheessa paitsi pikku prinssien ja prinsessojen kamaripalvelijat. :D

Kyllä se vähän niin on, että se esikoinen saattaa saada tuollaista "vauvoille suositeltua kohtelua" kuten alasti köllöttelyä ym. mutta kaikki hänen jälkeensä perheeseen syntyvät, joutuvat raukat tottumaan siihen lapsiperheen arkeen heti. Ja on se äitikin kovemmilla muiden kuin esikon kanssa, kun eipä siinä paljon päikkäreitä oteta samaan aikaan vauvan kanssa, kun isommat sisarukset kaipaavat huomiota. : / Tuota varastoon nukkumisen -neuvoa olen aina ihmetellyt. Toki sitä kannattaa nyt vielä nukkua, kun se pieni on masussa, jos se vaan mahollista on, mutta ihan yhtä väsynyt sitä on yöimetyksistä tuossa parin kuukauden kuluttua nukku sitä nyt tai ei. Varastoonhan uni ei kerry kuitenkaan.

Pari tuntia jo juoksutettu kuopusta ja koiria tuolla pihalla. Helppo homma, kun ettii metästä sopivan paikan, mihin parkkeeraa ruhonsa ja antaa koirien melskata keskenään hangessa ja tenavan kiipeillä kivillä ja puissa siinä näköetäisyyden päässä. :popcorn: Ehottomasti ainoa keino saada noista kaikista enää purettua energiaa.

Iltapäivällä viimeinen neuvolalääkäri. Saas nähä, mikä on tilanne alakerrassa ja muutenkin. :)
 
Äitipolilta kuulumisia:
kaikki oli hyvin, painoarvio oli 2,7kg olen helpottunut kun luulin vauvan olevan isompi :D kuulemma ihan keskikäyrällä menee. Sisätutkimusta ei tehty :O Toisaalta ymmärrän että ei tehty ku ei ole kuulemma tarvetta,saa syntyä vaikka heti. Kävin onneksi kokeneen erikoislääkärin luona. sain myös varmistuksen tytöstä otti muistoksi kuvan häpyhuulista ja sanoi että ei tästä poikaa saa tekemälläkään :D Nyt sitten vaan odotellaan,että jotain tapahtuu!!

Onnea taas kaikille jotka ovat saaneet vauvan! :)

Ja tsemppiä niille jotka vielä odottaa!

Bluebaby ja vauveli 35+3
 
mymosa
Saa nähä miten arki muuttuu vauvan myötä, kun kuopus on aika äitinpoika.. Sillon ku kuopus syntyi, niin meni esikoisen kanssa todella hyvin. Nyt esikoinen jo kohta 8v, joten osaa jo auttaa ja tehdä hommia, katsoa pienemmän peräänkin vähän.
Tosin alasti en ois muutenkaan vauvan kanssa köllimässä :LOL:

Kaikenmaailman kliseet saa täältäkin kyllä naurutuomion.
 
icylle onnea vauvasta:flower:

täältä neuvolakuulumisia

viikot 37+1
pissa puhdas
rr 125/76
paino viikossa lisää750g
turvitusta on se normi mitä tässä vaiheessa vähä on... ollu jo pitempään
sf 32,5cm (viimeks 31cm, edellinen 31,5cm...) soutaa ja huopaa :D
vauvan syke 140 molemmin puolin
liikkeet++
tarjonta rt1 edelleen, ja niin syvään on ittensä punkenu että lääkäri sanoi pään tuntevansa, ei oo kiinnttyny mutta paikat on hyvin auki ja pehmenneet, saattaa tulla kuulemma hetkenä mnä hyvänsä... sopii meille :D viime viikon supistukset teki siis tehtävänsä, lisää vaan tänne :wave: kyllä mä kestän:kieh:

sain luvan alkaa vauvaa häätämään ulos. kaikki siis hyvin.
samalla reissulla hain lindexiltä imetystopin, imetysliivejä en löytäny sieltä kivoja/sopivia...

viime yö meni valvoessa, yhden aikaan vaan loppui uni kesken... ja sit ku alkoi väsyttään ja nukahdin puoli neljän jälkeen niin alkoi särkeen lantio/lonkka-akselia|O en sit nukkunu kauaa siis. mies sanoi että mun pitäis alkaa nukkuun päiväunia, mut ei se oo niin helppoo, näin hienot ilmat ja lumetki on sulanu teiltä, menee pian päivät hukkaan jos nukkuu päivällä :O

eilen oli niin ihana käydä koiran kans lenkillä, kunnolla siis, pitkästä aikaa, tunnin lenkki siitä tuli mut kyllä molemmat nautittiinki. vauhti ei tosin ollu mikään järin reipas, mut lenkin kesto oli:) selkää kyllä vihloi niin pirusti lenkillä, ja yöllä sai tehdä töitä sen eteen et pysyi pystyssä ku meni vessaan ku selkään otti niin kovasti... mutta meinaan jatkaa samaa linjaa, niin hyvää se pääkopalle kuitenki teki.

mutta nyt on jatkettava neulomista jos vaikka sais ton makuupussin vauvalle tehtyä ennen ku saan sen häädettyä maailmaan=)
 
Neuvolasta tuli soitto, että ensi viikon tiistain neuvola on muuttunut neuvolalääkäri käynniksi keskiviikolle 4.4 eli ultrataan vauvan koko siellä lääkärillä sitten.. Äippäpolille ei sitten toistaiseksi olla menossa vaan hoidetaan se nyt tuolla.. Pitääpä pyytää sisätutkimusta, onko minulla nuista supistuksista ollut hyötyä alakertaan :) En kyllä oo oo varma kuuluuko siihen joka tapauksessa. Viikon kun vielä jaksaa, niin pääsee näkemään ainakin kerran vielä pienen ultralla :)
 
Meille syntyi sunnuntai aamuna tyttö. Rv 37+5, paino 3330g ja 51cm.
Imetys lähti sujumaan hyvin jo salissa ja eilen päästiin jo kotiin.

Pe-la yöllä alkoi supistukset joita oli la päivänkin säännöllisen epäsäännöllisesti, kesto 30sek, välillä 5-8min välein parikin tuntia ja sitten saattoi olla väli 25min. Illalla soitin synnärille, että mitä tehdään ja sain luvan mennä näytille.
Vasta 2cm auki ja kaulaa jäljellä, mutta sain jäädä tarkkailuhuoneesen miehen kanssa.
Illalla alkoi väsyttää mutta supistukset oli sen verran kovia ettei niillä nukuttu joten sain kipupiikin lihakseen ja siinä meni loraus lapsivettä. Pari tuntia horroksessa/unessa ja sitten supistuksia 1min välein hetken aikaa, laitettiin käyrille ja auki vasta 4cm. Puolen tunnin päästä meni vedet tulvimalla ja supistukset koveni, saliin ja auki 8cm. Viimeinen 2cm aukeni tunnin verran ja annettii lupa ponnistaa kun siltä tuntuu. Vauva vaan oli vielä niin ylhäällä, että supistusten kanssa ilokaasua hengitellen odoteltiin vielä puolisen tuntia, sitten tuli ponnistustarve ja tytteli syntyi yhdellä ponnistuksella, tai oikeastaan vajaalla, koska en saanut ponnistaa ja kätilö painoi vastaan ettei tulisi repeämiä itselle. Pieni repämä tuli 5tikkiä, mutta välilahan leikkaukseen verrattuna ei siis yhtään mitään.
Kivut oli kovat mutta pärjäsin ilman kovia puudutteita. Kätilö kehui kuinka rauhallinen olin.
Tärkeimmäksi kivun hallinnassa sanoisin hengittämisen, muistakaa hyvät naiset hengittää supistusten aikana, älkää keskittykö mihinkään muuhun kuin hengittämiseen :)

Ilokaasusta tuli tosi höntti olo, mutta kätilö sanoi että anna sen vaikuttaa ja viedä mukanaan, sitten se auttoikin, pitää vaan muistaa aloittaa ajoissa hengittämään sitä, koska sen vaikutus tulee vähän viiveellä. Mulla se oli pienimmällä mahdollisella koko ajan ja silti oli sellaine olo että oli jossain ihan omassa maailmassa yksin välittämättä mistään ympärillä olevasta.

Esikoisen synnytys oli kivuttomampi, mutta etenikin nopeammin koska käynnistyi vesien menolla.
Hyvät fiilikset jäi kuitenkin molemmista.

Tsemppiä odottaville!
 

Yhteistyössä