***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

neiti80: Onneksi kaikki on kuitenkin hyvin! Nyt vaan lepoa. :)

Täällä poksutaan tänään, poks poks 33+. :heart: Eilen kävin pikkusiskon kanssa ostamassa viimeiset vauvantarvikkeet ja tänään tilataan miehen kanssa vielä yhdistelmävaunut - ihanaa, kun kaikki alkaa olla valmista vauvan tuloon! :) Ensi viikolla neuvolaan ja loppukuusta sitten kolmannelle neuvolalääkärin vastaanotolle, eli synnytystapa-arviointiin. ;)
 
Käyn täällä kurkkimassa jos sopii!
Kysyisin että millaisia painoarvioita on loppukuun huhtikuiset saaneet?

Itse eilen polilla tuli vastaan tilanne että vauva todettiin isoksi,ihan kaikilta mitoiltaan,pää,reisiluu ja masunympärys viestitti vauvan olevan noin 34 viikkoinen.Painoarvio oli 2400g joka näihin nt-ultrassa tarkistettuihin viikkoihin 31+5 on todella suuri(tältä pohjalta 4,5kg laskettuna aikana)Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että aiemmat ultrat tehty väärin->mittavirhe ja vauva on todellisuudessa isompi/vanhempi kuin nyt nla kortissa lukeva la.Ja tämä kun vahvistaa mun omaa ajatusta,sillä en ollut muistanut laittaa ylös viim menkkoja ja itse arvioin että la osuis johonkin huhtikuun 20-25 päivälle ja yllätyksekseni siirsivät nt-ultrassa la:n 5.5.Ja tuolla lasketulla ajalla olisin tehnyt positiivisen raskaustestin muutamana päivä hedelmöittymisen jälkeen :)
Näillä näkymin meillä voi hyvin olla jo huhtikuussa vauva!

Neiti80,ihan kamalan hurja tilanne ollut!Onneksi loppu hyvin ja vauvat vielä masussa:hug:
Mun ei tarvitse pelätä lehmän potkuja,mutta välillä pelkään omia lapsia kun heillä hurjat vauhdikkaat leikit ja joku pomppaa syliin tai päin yht`äkkiä,että osuu kovin tuohon vatsaan...

Lily ja jättivauva rv 31+6(34+0 ultran mukaan)
 
Syysmyrsky kylkiluut poikki, kääk, kuulostaa melko heville, jospa niin ei kuitenkaan kävisi!

neiti80 aika hurjasti teille käyny, onneksi kaikki ollut hyvin, varmasti todella pelottava kokemus. :hug:

Suska84 meni mainitsemaan kismetin, hitsiläinen :) käskytin ukon kauppaan suklaanhaku reissulle, eilinen ilta mussutettu kismettiä ja fazeria :x hyvältähän se sillä hetkellä maistuu, mut oisin muutaman palan voinu jättää väliin :whistle:
 
neiti80 :hug: onneksi kaikki hyvin ja olette yhtenä kappaleena vielä=)

syysmyrsky toivotaan että sun kylkiluut pysyy ehjänä, en halua edes kuvitella miltä se tuntuis jos menis poikki, kun jo se että vauva "leikkii ja runnoo" kylkiluita tuntuu ilkeeltä ja kipeeltä : / pidän peukkuja=)

joo, kismetin menin myös syömään ja toisenki, olis tosiaan voinu jättää pari palaa vaikka välistä... miten voi olla mahdollista että heti ku haistanki suklaata niin naamaan tulee heti ainaki yks finni |O eihän sulkaasata pitäis tulla oikeesti enää finnejä... vai pitäiskö... :confused: mut meinaan silti nauttia samoista antimista myös tänään, niin hyvää se oli:saint: kyllä ne näpyt lähtee aikanaan :kieh:

mutta semmonen vielä että mistä te saatte noita painoarvioita? meille annettiin painoarvio rakenneultrassa viikolla 20+6 ja oli sillon 412g... ja tehdäänkö kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio vai luotetaanko vaan siihen et kyllä vauva mahtuu tuleen...? vai pitääkö olla epäilyksiä isosta vauvasta ennen ku se tehdään... tosin vaikeeta kenenkään epäillä kun ei kukaan ota kantaa vauvan kokoon...: /
 
Viimeksi muokattu:
mutta semmonen vielä että mistä te saatte noita painoarvioita? meille annettiin painoarvio rakenneultrassa viikolla 20+6 ja oli sillon 412g... ja tehdäänkö kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio vai luotetaanko vaan siihen et kyllä vauva mahtuu tuleen...? vai pitääkö olla epäilyksiä isosta vauvasta ennen ku se tehdään... tosin vaikeeta kenenkään epäillä kun ei kukaan ota kantaa vauvan kokoon...: /
Täällä Lahdessa tehdään ainakin synnytystapa-arvio viimeisellä (eli kolmannella) neuvolalääkärin vastaanotolla - mulla se vasta edessä tämän kuun lopussa. Neuvolassa ei ultralla katsotakaan vaan tunnustellaan vaan käsin mahan päältä. =)
 
Huomentapäivää kaikille ja minunkin puolestani hyvää myöhästynyttä naistenpäivää :flower:

Sain pienen yllätyksen mieheltä illalla :heart: ja omatunto soimaa kun tuli samana aamuna töihinlähtökiireessä oltua juurikin tuollainen takapuoleen ammuttu karhu.. Olen maailman huonoin riitelijä kun kamala katumus iskee heti kun sanoo jotain poikkipuoleista :D

Ja neiti80 hui! Onneksi kaikki on hyvin kuitenkin!

Ja vaivoista ynnä muusta, antaa kaikkien valittaa vaan, minua ei haittaa yhtään jos mieltään täällä purkaa ja helpottuu olo :) Itse olen jotenkin niin varautunut tuohon yli menemiseen ja 42+ viikkoon, että yllätys on suuri jos ennen sitä jotain tapahtuu meillä :D Ehkä siksi ajattelen, että yli menee kun itse olen ollut yliaikainen ja supisteluja ym. ennakoivia oireita ei ole juuri ollut niin ainakin nyt tuntuu siltä, että mun kropan biologia taitaa olla kallellaan vähän pidempään raskausaikaan, kai tässäkin on geeneillä vaikutusta.. Mutta saa siis nähdä miten menee, mun mielestä on vaan hyvä ettei tiedä yhtään koska se vauva syntyy niin ei tarvitse jännittää etukäteen :p

Je neuvolassa oltiin aamulla:

RV 33+0
Paino +74g (Jihuu! Nyt yhteensä tullut vajaa 7kg)
Paineet 99/68 (ei vieläkään nousua..)
Pissat ok
SF 33,5 (tai 34..)
Tarjonta: Tukeva istuma-asento :whistle:
Sykkeet 140
Liikkeet ++

Eli summauksena, SF-mitta huitelee yläkayrän yläpuolella vaikka painoa ei ole tullut juurikaan ja sokerit ihanteelliset. Ja kävästiin neuvolalääkärin huoneessa, missä neuvolantäti kurkkasi masuun ultralla, ja kuten arvasinkin niin pää on tuossa pallean kohdilla ja peppu alhaalla. Nyt olisi sitten tulokkaalla aikaa kääntyillä seuraavaan neuvolalääkäriin asti, joka on 2 viikon päästä. Terkkari sanoi, että lääkäri sitten arvio tilanteen tuon koon suhteen, että antaako lähetteen polille kokoarvioon ja tietysti jos ei ole kääntynyt siihen mennessä niin lääkäri sitten katsoo tuon tarjontatilanteenkin ja jatkotoimenpiteet siihen. Iso vauva ja peppu edellä, mitäköhän tästä vielä tulee! =)

Onko kellään hyviä vinkkejä, miten vauvaa voisi kannustaa kääntymään oikein päin? Olen välillä kokeillut muun venyttelyn ohella olla kontillaan peppu ylhäällä ja hartiat alhaalla, tuota ainakin jossain suositellaan.. Mutta jos tuo vauva on vielä ajatellut olla pari kuukautta sisätiloissa niin ei näytä kääntymisenkään kanssa olevan kiire ;)

Suska84 meillä ainakin neuvolan terkkari arvioi vauvan kokoa matkan varrella juuri tuon sf-mitan, painonnousun ja muiden seikkojen perusteella ja jos hänelle herää epäilys, että vauva olisi liian suuri tai pieni tai väärässä asennossa niin antaa sitten lähetteen eteenpäin äitiyspolille seurantaan.

Ihanaa perjantaita ja viikonloppua! Nyt se kevät alkaa kun on lämpöasteita tiedossa :heart:

Vappuvaavi ja tulokas 33+0 eli POKS!
 
painoarvio oli 32+5 viikolla 1960g, pikkasen keksikäyrän alapuolella mentii mikä ihan ok, ku on tuo raskausdiabetes :)
Nyt rv 38 (21.3.) on sitte synnytystapa-arvio missä katotaa uudestaa painoa, ja sitä et onko edellisestä sektiosta haittaa alatiesynnytykselle yms. Mullehan ei tehty ollenkaa kotiinlähtötarkastusta edellisestä, oli koko talossa yks päivystävä lääkäri :|
 
mulla oli rv 32 painoarvio 1700g, meillä ei oikein mitään painoarvioita tehdä neuvolassa, eikä myöskään synnytystapa-arvioita(ei ollut esikoisesta, eikä tässäkään raskaudessa). Esikoisesta tehtiin kyllä rv 42 painoarvio ennen synnytyksen käynnistystä(mutta sekin meni aika mäkeen, kun arvio oli 3,5kg ja syntyikin sellainen2,8kg keijukainen).

Neiti80 onneksi selvisit säikähdyksellä! :)

Onko muilla tiheentynyt tuo vessassa juokseminen? Tänään ennen lenkkiä kävin pissalla ja eiköhän kamala pissahätä iskenyt kun olin 15min kerennyt kävelemään :kieh: no ei siinä auttanut kuin kävellä 1h30min lenkki loppuun kamala pissahätä riesana. Öisinkin herään n. 4-5 kertaa vessaan :O Tosin, vauvakin painaa tuonne alas jo sen verran että :D Miehen kanssa pitäisi viikonloppuna mennä leffaan, mutta enhän mä siellä pysty istumaan ilman että tarveis vessassa käydä...

jotain muutakin piti kirjoittaa- mut iski taas jonkinsortin dementia :D

jassåå+pyöriäinen 36+2
 
Kokoarviosta
esikoisen aikana kokoarvio tehtiin vasta synnärillä. Neuvolassa seurattiin mun painoa ja sf-mittaa ja kun ei vaikuttanut tulevan jättiä niin mitään sen tarkempaa ei tehty.
Silloin oli eri lääkärikin joka kerta.
Nyt tänne on saatu neuvolalääkäri, joka on sama joka kerta ja nyt tehdään kaikille vähän kokoarviota. Eli viimeisessä lääkärineuvolassa.

Mulla esikoisen sanottiin ultrassa olevan 4kg, mutta olikin 3,4kg. Loppuviikoilla tehdyt ultramittaukset kuulemma heittää herkemmin.
Toinen kätilö joka kosketteli vain vatsan päältä ja ei tiennyt mitä ultrassa oli sanottu sanoi, että korkeintaan 3,5kg. Että ei se pelkkä vatsan tunnustelukaan huono ole jos on vain kokenut kätilö.

Itse olen laiha, mutta pitkä. Neuvolassa sanoikin, että pitkillä monesti lantiosta mahtuu hyvin vaikka vaikuttais kapoiselta. Lyhyillä enempi ongelmia, koska vauvalla ei ole niin hyvin tilaa asettua oikeaan asentoon.
Mutta on mun 150cm kaveri saanut puskettua yli 4kg vauvan alakautta, että hyvin yksilöllisiähän nämä jutut on.
 
Mulla ei oo painoarvioo kun jostain 20 viikolta(?), oli mitoiltaan viikkoa isompi (eli ensimmäisen lasketuanajan kokoinen) seuraava lääkäri 36+ sit seuraavaa arvioo, katsotaan mitä sanovat, samoin vauvan asento nähdään, perä/poikkitilassa ollut ainakin viikolta 28 asti, eilen selkeesti poikittain vielä makoili ja potkut kohdunsuulla : /

rv 34+6
 
Painoarviota ei täällä tehtäis normaalisti. Neuvolassa ei siis ole ultralaitteita. Vauvan kokoa arvioidaan välillisesti kohdunpohjan korkeudella ja äidin painonnousulla. Synnytystapa-arviohan on sitä käsikopelointia (?), joka tehdään tavallisesti viimeisen lääkärineuvolan yhteydessä. Jos tulee epäilys suuresta koosta tai ahtaista paikoista, niin sitten tarkempiin tutkimuksiin, ultraan tai äitipolille.

Ite sain painoarvion, kun raskausdiabeteksen takia kävin ultrassa. Mutta täysin terveet ja riskittömät ei tonne pääse.

Oma painoarvio (siis vauvan, ei mun :D) 36+0 oli 2700g, arvioitu syntymäpaino 3450g jos jatkaa tätä vauhtia. Eli siihen RaDi-diagnoosin nähden oikein hyvin mennään keskikäyrällä tai hitusen alle. Lantio on normi, pitäis mahtua. (Oisin kyllä ihmetellyki, jos tällä perseellä ois todettu paikat liian ahtaiks. :D ) Ja koska kyseinen lääkäri on kuitenki erikoistunu tähän ja oli vanhemman puoleinen rouva, uskallan pitää tietoja kohtuuluotettavana.
 
:wave: täällä on sitä vessassa juoksemista myös. öisin juurikin se 4-5 kertaa, parin tunnin välein saa käydä aika tarkasti. päivällä ei tuu samanlainen tarve kun yöllä vaikka ravata saa toki päivälläki, mut johtusko siitä että makoillessa vauva olis enemmän rakon päällä tai jotain... oikeella kyljellä maatessa tulee helpommin hätä oon huomannu...

kun kyselin siitä synnytystapa-arviosta niin mietin juurikin sitä että mahtuuko poika mun lantiosta tulemaan, en sitä sinänsä epäile mutta kaikenlaisia ajatuksia nykyään pyörii päässä kun synnytys lähestyy ja jännittää kyllä koko ajan enemmän... haluis olla varma että kaikki menee hyvin mutta eihän sitä koskaan voi olla, vaikka onkin hyvä fiilis kaikesta=) olis niin kätevää tietäää miten kaikki menee niin ei tarvis sen kummemmin jännittää.

meinaatteko muuten ilmottaa kaikille tai jollekki kun lähtö synnyttämään tulee? me ollaan ajateltu et lähetetään viestit sit ku poika on maailmassa ja tiedetään et kaikilla meillä on kaikki hyvin. kun jos ilmotetaan että joo nyt lähetään, niin sit saatetaan joutua ilmottaan että väärä hälytys, ja taas ilmottaa ku mennään jne jne. ku veikkaan et siinä tilanteessa on varmasti paljon muutaki mielessä kun että kelle kaikille nyt ilmotetaan ja mitä ja koska, ja kun ei tiiä et tuleeko rauhallinen lähtö vai kiireinen yms. en oo siis luvannu kenellekään ilmottaa, oon vaan sanonu että katotaan, riippuu tilanteesta, ja herneitä on vedetty sit siitäki... kyllä mä sen tavallaan ymmärrän, onhan tää ensimmäinen lapsenlapsi mun vanhemmille ja muutenki ensimmäinen pieni meidän pienessä suvussa... mut tääki on semmonen asia mitä en todellakaan haluis ressata... vedelkööt sit niitä hereneitä nenän kautta ku ei suun kautta pystytä...
 
Heippis!

Neiti80:llä ollut aika jännät paikat :eek: Onneksi oot kuitenkin edelleen yhtenä osana :)

Voivotteluja en oo ite silleen ottanu ihan todesta. Tulee joskus itekin tokastua, että voishan se jo kohta syntyä, mut totta kai haluan, että mahdollisimman pitkään vauva on vatsassa. Se syntyy sitten kun se on siihen valmis. Esikoinen syntyi 41+6 ja kyllähän se vika viikko oli aika tuskaa. Joka aamu heräsi pettyneenä, että ei vieläkään ja sitten kun synnytys käynnistyi niin tuli paniikki että ei kai nyt vielä :D Toivoisin, että tää ei ihan niin pitkään viihtyis mahassa, mutta tulee sit kun tulee, eipä sille ite mitään mahda. Mulla ei ainakaan esikoista odottaessa nää mitkään ässät sun muut tehonneet. Sain vaan selän kipeeksi ja kämpän tosi puhtaaksi :p.

Painoarviota ei mulle ilmeisesti tulla antamaan missään vaiheessa. Synnytystä odotellessa siis :).

(.) Eilen kävin taas neuvolassa ja sieltä jäi vähän hölmö olo käteen. Pissassa oli proteiinit plussalla ja seassa oli myös verta. Yläpaine oli koholla (20 yksikköä) ja sf-mitta oli laskenut. Tuo mitan lasku on varmasti selitettävissä ihan sillä, että vatsa on tosi alhaalla jo. Vauvan pää oli kiinnittynyt alas, joka sekin kyllä lisää jännitystä aika hurjasti. Esikoinen kun ei ollut kiinnittynyt siinä vaiheessa kun lähdettiin synnyttämään. Aika jännä fiilis kyllä on ollu eilisestä lähtien, että josko tää syntyykin jo maaliskuussa :eek: Lähikaupan tädit sanoi miehelle tänään, että viikon sisällä syntyy :D Toivottavasti pysyis ainaki ens torstaihin niin sit ois virallisesti täysiaikainen :)

Nyt pitäis nostaa pylly ylös sohvalta ja alottaa kämpän raivaus. Esikoinen on mummilassa hoidossa ja mun pitäis ahkeroida kämppä sihen kuosiin, että tänne mahtuu ihmisiä kyläilemään sunnuntaina.

Adalmis (joka viime vuonna näihin aikoihin oli aika kipeänä supistuksista) ja kerttujooseppi 36+1
 
Painoarviota ei mullekaan tehty esikoisesta kun mahan päältä jonka mukaan laskettuna aikana olisi max 3,2kg vauva ja 3080g oli 39+ ja sanottiin että niin pieni vauva että kyllä se sieltä mahtuu:D
Tästä Sf-mitta on isompi mutta painoa tullut vähemmän niin mietityttää onko sieltä mitä kokoluokkaa tulossa..Kai arvion voi pyytää??
voivottelua on täälläkin vähän,lähinnä kun ei henki kulje ja yläpakara on niin kipeä ettei tiedä miten istuisi mutta nyt on viikkoja kuitenkin niin vähän että en toivo tän vielä loppuvan siltikään..Iso masu on toisaalta niin ihana :heart:
Mieliala vaan heittelee:p Kiukuttaa usein ja mieskään ei huomioi tarpeeksi niin on välillä paha mieli..En vaan itsekään tiedä mitä olisin vailla:kieh: Olishan se mukava saada rakkauden osoituksia kukkien,korujen yms. muodossa mutta tuskinpa:| Tai jos ostaisi itse itsellensä..
Lisäks on jotenkin haikeaa kun esikoinen on vain hetken vielä ainut lapsi..
Ai,niin ja POKS 33+0 :heart:
 
Uimisesta miulle neuvolantätsy sano, että saa mennä. En vaan ole saanut aikaiseksi... :ashamed:

Painoarvio oli meillä 32 + 2 viikoilla 1975g ja ultralla tehty. Mennään kuulemma nätisti käyrillä sen suhteen. :) Esikko meillä synty viikoilla 41 + 3 ja paino mukavat 4270g ja toinen tulokas oli viikoilla 40 + 3 3740g. Näyttäs vanhojen mukaan, että LA ylitetään ja kauniisti. :p Vaan onhan tuo tenavakin sitten tullessaan valmiimpi ja jaksavampi esimerkiksi syömisen suhteen, niin ehkä niitä öitä pääsisi sitten nukkumaan aikasemmassa vaiheessa melkein kokonaan. Kaikkea saa ainakin unelmoida!! :LOL:

Kauhistus Syysmyrsky, mitä noista kylkiluista sanoit!! :eek: Olen autuaasti vaan luullu, että tuo mönkiminen ja potkiminen saa nuo kyljet enintään kipeiksi ja mustelmille. En todella osannut arvata, että ne luut voivat murtuakin tuon tenavan aikaansaamana. Kaipa tuo aika harvinasita kuitenkin on. :whistle:
 
Terveiset äitipolilta, kävin siellä siis liian pienen SF-mitan takia näytillä. Tehtiin pelkkä ultra ja kaikki oli kunnossa. Vauveli liikkuu kovasti ja istukan virtaukset ym. pelittää. Siltikin vauva on pieni (normikäyrien alatasolla) näille vkoille, tämänhetkinen arvio 2750g. Eli laskettuna päivänä olisi n.3300g. Tosin ultran heittohan on sen 400-500g. Aikaisemmat lapset ovat olleet 4200g ja 3800g joten pieneltähän tämä vaikuttaa heihin verrattuna. Toisaalta ovat syntyneet 41+5 ja 41+3 joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Ja ompahan sitten vähemmän pungerrettavaa ulos :LOL: Ístukan alkavaa kalkkeutumista oli mullakin joka toisaalta alkaa yleensä joka tapauksessa näillä vkoilla joten eivät olleet siitä huolissaan. Lapsivettä oli reilunlaisesti joka selittää osaaltaan sitä että vauvalla on helpompi liikkua vatsassa ja myllertää. Vaikka oli jo raivotarjonnassa niin sikiöllä on kaikki mahdollisuudet mahtua vielä kääntymään perätilaankin joten uusi käynti tasan 2 vkon päästä jolloin tsekataan tajonta vielä ja toivotaan että vauveli on saanut lisää painoa ja on yli 3 kg siinä vaiheessa.
Mukavaa viikonloppua massuille ja otetaan iisisti!

37+3
 
Ja vielä tuosta vauvan kääntymisestä piti kommentoida että siellä synnärillä suosittelivat akupunktiota ja vyöhyketerapiaa vauvan luontaiseen kääntymiseen jos istuu vielä sitkeästi perätilassa viimeisillä viikoilla!
 

Yhteistyössä