Ihania synnytyskertomuksia täällä, lisäänpä vielä yhden
Meidän ihana pieni tyttö syntyi 3.4 iltapäivällä pitkällisen rupeaman päätteeksi. Aiemmat synnytykset ovat olleet muutamassa tunnissa ohitse, joten kun lapsivedet puolen yön aikoihin menivät (tietysti sänkyyn, argh) niin kuitenkin pyysivät tulemaan kättärille, vaikkei vielä ollut supistuksiakaan. päästiin suoraan saliin, mutta mitään ei oikein tapahtunut, supistuksia kyllä oli, mutta olivat niin pieniä ettei tarvinnut edes kipulääkkeitä, käytiin siis vähän reippailemassa kättärin portailla ja odoteltiin josko jotain tapahtuisi.
Lopulta aamulla puoli kuudelta alkoi varsinainen synnytys, tässä vaiheessa oltiin jo kaikki väsyneitä ja nälkäisiä valvotun yön jäljiltä. Toisin kuin aiemmilla kerroilla, synnytys eteni rauhallisesti sentti sentiltä ja pelkällä ilokaasulla mentiin. Puolen päivän aikoihin pyysin epiduraalia, mutta kuultuani että olin jo 8 cm auki niin ajattelin että what the heck kyllä me vielä jaksetaan. Kaasua vaan isommalle.
Saatiin olla rauhassa miehen kanssa kahdestaan, olo oli rauhallinen ja samaten synnytys. Supistukset eivät olleet yhtä repiviä kuin aiemmissa nopeammissa synnytyksissä, vaikka tietysti nukuttu yö alla olisi ollut ihan kiva
Yhtäkkiä keinutuolissa kaasua hönkiessä alkoi valtava ponnistuksen tarve, kätilö oli juuri vähän aiemmin kieltänyt ponnistamisen koska reunaa oli vielä hieman jäljellä. Siirryin synnytysjakkaralle miehen tuella ja huomasin että olin pukertanut keinutuolin reunalle pökäleen. Siitä tajusin että nyt on tosi kyseessä ja sanoin miehelle että kutsu kätilö nyt se on tulossa. Mies paineli jokaisen kutsunappulan, mutta systeemi oli kaatunut eikä toiminut. Mies siis huusi käytävään että nyt se syntyy. Kätilöt ryntäsivät paikalle ja 7 minuutin ponnistuksella tyttö oli ulkona.
Istukkaa odoteltiin tunti ja sanoin jo kätilöillekin että olen niin väsynyt että ei haittaa vaikka nukuttaisivatkin ja veisivät leikkaussaliin, saisin ainakin nukkua
istukan irrotusta yritettiin katetroimalla sekä kolmella peräpuikolla. Ei ollut kauhean kivaa mutta lääkärin tultua paikalle, sai painamalla istukan irti. Miehen mukaan se suorastaan lensi ulos ja todettiin ehjäksi. Vuotoa tuli vähän, joten jouduin ottamaan vähän hemohessiä ennen kuin siirsivät salista.
Tyttö oli lähes 3800 g ja 51 cm ja sai 9 pistettä. Mitään ompeleita tai repeämiä ei ollut joten niiltä osin homma meni oikein mukavasti. Koko pukerrus istukoineen kesti 10 tuntia, mikä oli synnytyksen kesto. Lisäksi oli vielä se kuusi tuntia joka odoteltiin unetta ja ruuatta synnytyksen käynnistymistä portaita ravaten
Kaikki meni tyllerön kanssa hienosti, syö ja nukkuu hyvin ja on oikein kiltti ja ihana lapsi.
synnytys oli pitkä ja väsyttävä, mutta ei sitä tarvinnut taaskaan pelätä, kivutkaan eivät olleet yhtään niin kovat kuin aiemmilla kerroilla, vaikka hintana ehkä olikin hitaampi eteneminen.
Olin oikein tyytyväinen ja voin suositella kätilöopistoa niille pk seutulaisille jotka vielä eivät ole synnytyspaikkaa päättäneet
PS. viikossa ovat pudonneet myös kaikki raskauskilot, mikä on kyllä aivan uskomatonta!