Huhtikuun Helmet 2011 *** tammikuussa***

Kävin sit tokassa lääkärineuvolassa ja oli eka kerta ku tuola uuessa paikassa kävin. Ihan kiva oli se oma neuvolantäti, mut lääkäristä jäi vähä kiireinen kuva. Nopsasti vaa kokeili mahan päältä kohtua ja mittas ja sit sydäntä kuunteli ja ultras, mut tosi nopeesti ja meinas unohtaa tehä sisätutkimukse :D Seki oli vaa sillai sormet sisää ja kohta ulos, mut ilmeisesti kaikki oli normaalia..
Painoa ei oo tullu ku 4,4kg koko raskauden aikana vaikka tuntuu et ois hirveestiki enempi. On tätä läskiä valmiina muutenki nii ihan hyvä et sitä kuluttais pois :D
Mut kaikki hyvin meillä molemmilla 28+0 :)
 
Hei vaan kaikki!
Santtu hyvä, että seuraavat tilannetta, mutta älä huoli turhaan. Vauva voi saada asua masussa pitkäänkin, kunhan lääkärit selvittävät pienikokoisuuden syyn. Vaikka uskon kyllä että huolestuttaa. Kun tyttöä odotin jouduin myös käymään ylimääräisissä ultrissa pienen koon vuoksi, mutta vauva kasvoi sitten loppua kohden, otti oikein kirin.
Sinnlos onnea rouviintumisesta :D
Liinukka ja muut supistelevat Mulla tulee harjoitussupistuksia päivittäin. Kun kävelee ripeämmin, nousee portaita, imuroi jne. Mutta ei tosiaan kipeitä supistuksia, jotka aukaisis kohdunsuuta. Ja lääkärinneuvolassakin lääkäri totesi kohdunsuun olevan niin korkealla ( ei meinannut ylettää, oli vissiin lyhyt sorminen :D ) ettei supistukset ole tehneet mitään. Eikä alavatsaa paina.
Tärinä jonkin teorian mukaan tärinä johtuu siitä, kun vauva pissaa. Varsinkin pojat tärisee, syntymän jälkeenkin. Näin myös meillä poitun kohdalla. Vauva saa niin kuin sellaisia vilunväristyksiä ja tärisyttää kohtua. Hikka kyllä tuntuu ihan rytmikkäänä naputteluna, ihan niin kuin aikuisellakin. Meilläkin otus on alkanut kovasti nikottelemaan.
Orion- mulla kans on paras asento nukkua oikealla kyljellä, mutta sitten kipeytyy lonkat kun pitkään on samassa asennossa. Yölevottomuus vaan lisääntyy. Jokaiseen asennon vaihtoon herää. Pätkäistä on uni. Ja välillä herään yöllä ihan pirteenä ja alkaa se vessassa ja juomassa ravaaminen. sit väsyttää kyllä kun kello soi.
Eilen kävin verikokeissa neuvolassa. Ottivat nyt sen toisen vasta-ainekontrollinäytteen.
Muuten ei mitään uutta. Vointi hyvä kokonaisuudessaan. Mutta nyt pitää alkaa syömään kun maha kurnii jo.
 
Hmph.Nyt mietityttää...

Ajattelin yön pimeydessä että josko aloittas äippäloman varhennettuna, milloin mä saisin sen aloittaa?
"Oikea" äippis alkais 29.3 siihen vielä kaks viikkoa lisää, niinkö?Eli alkaskoi se sitten 14.3, tai jossain siinä paikkeilla?Ennen sitä ois pidettävä vielä 11 päivää lomia pois eli menis helmikuun viimeseen päivään?

Mites sitten se 6kk, aloitin työt 19.8, kerkeääkö se 6kk tulla täyteen tohon (helmikuun loppu) mennessä?
Siis lasketaanko se puolikas kuukausi (19.8) kokonaiseksi vai puolikkaaksi?

Mä inhoan paperihommia enkä osaa niitten kanssa toimia, osaako kukaan auttaa näissä vai onko ruvettava soittamaan kelaan ja kysyä sieltä?

Toisaaltahan sitä vaan vois makoilla saikulla siihen loman alkuun maaliskuun lopulla mutta rahat tipahtaa siltikin kun tuskin työnantaja(kunta) maksaa jatkuvasti palkkaa kotona olemisesta?
Vai kirjottaako sairaalan lääkärit siksi aina vaan sen 2vkoa kerralla ettei tipahda siltä välistä kelan tuloille vaan että se 9+1 alkaa aina alusta?

Argh, auttakee tietovammaista, kiitos...:LOL:
 
Tikkipää iloinen yllätys sulle et meidän ä-loma alkaa 23.3. Se ei katsos ole suoraan kuukaus ennen laskettua kun siihen ei lasketa ku arkipäivät ja tossahan on pääsiäinenki välissä. Kelan laskurilla kannattaa laskee niin tulee oikein! Noista saikuista en tiiä. Ite oon menossa kans tänään lääkäriin kun ei tää hääräily töissä onnistu. Saa nähä mitä antaa... Sitä kans mietin et voiko se antaa sen 10 viikkoo kerralla :whistle: kerron ku oon käyny.

NeliApina ja palli-petteri 24+5
 
Moiks!

Kiitos Milas vastauksesta tuossa taannoin! :)

Maha se vaan kasvaa ja välillä tuntuu ett helpoiten pääsisi eteenpäin kun laittais jalat taskuun ja pyöris. :D
Painoa on tullut melki 12kg :ashamed: ja kunto on myös ihan pohjissa. Kevyttä pakkaslunta tossa kolailin ja kyllä oli voimien koetus! Miten mä ikinä selviän synnytyksestä jos on näin rapakunto?! :O Nyt täytyy ottaa itteä niskasta kiinni ja kovasti!
Välillä vihloo pakaroihin niin että itku meinaa tulla, varsinkin kun nousee/kävelee ja sitten alapää alkaa kans oikutella. heh.
Vauva kyllä on aktiivinen, välillä tuntuu ihnottavalta kun se oikein pistää tuulemaan. Sitten se tärinä! Täriseekö muiden vauvat? Outoa.. Mutta kuulemma ihan normaalia.

Vaunuja ja kaukaloita käytiin kattelees ja tekees hintavertailuja. Gracon kaukalo sillä logico s telakalla (menikähän nyt oikein..) on se meidän valinta, ja F7 merkkiset vaunut. Ihan outo tuo vaunumerkki, mut vaikutti pirun hyvältä ja ulkonäkökin oli vertailukohteista miellyttävin ja toki se hinta kohdillaan! :) Palkkapäivää odotellessa nyt niin saa mennä noutamaan. :)

Tällästä tälläkertaa. Taidan käydä vielä ulkona tytön kanssa, lumiukko keli olis täysin. Huomenna sitten taas paluu arkeen. hohh. Alkaa motivaatio kadota kun tietää ettei enää kovin kauaa ole.. :rolleyes:

Voikaa hyvin! =)

-unea & Möntti 26+4-
Ulkopuolisena tuppaan tänne teijän ketjuun mut pitää tähän vaunukeskusteluun sanoa omani...
Meillä esikoisella oli just nuo firkon7:t ja en suosittele : /

Saatiin just onneks myytyä ne pois ennen ku hajoavat käsiin...
Mä tiedän monta muutaki jolla ongelmia noitten vaunujen kanssa ja olis pitäny ite uskoo niitä mut ihastuin niin niiden ulkonäköön. Kivan näkösethän ne on kyllä.
Mut tosiaan meillä jarrut jumittu kuin myös heittoaisa. Kuomun tukikaaret tursus ulos. Sitten alle vuoden käytössä ratasosan alapuolella oleva kangas kulu kauttaaltaan niin ohueks et se levy tursotti sieltä täältä kankaasta läpi : / Lisäks ajan myötä nuo vaunut jotenki löysty, oli semmoset hötkylät...

Niin ja meidän 1v3kk ikänen poika ei edes sopinu niissä vaunuissa enää istumaan... Se tukikaari oli niin alhaalla.
Ja makaamaankaan ei enää sopinu niihin vaunuihin...

Toisekseen vaunulan sivuilta saa kuvan et ne vaunut menis jotenki tosi pieneen kasaan mut musta ne vei kyllä aika paljon tilaa esim. autossa vaikka meillä onki ihan tilava farkku.... :whistle:

Ennemmin ostasin samalla summalla vaikka käytettynä jotkut emmaljungan kuomurattaat ja niihin kopan vauvalle...
 
Viimeksi muokattu:
Tikkipää Jos haluat aloittaa sen ä-loman varhennettuna 50 päivää aikaisemmin, se olisi kelan laskurin mukaan 28.2.2011. Jos nyt oikein katsoin sinun la:n (29.4.). Mutta... sinun olisi pitänyt ilmoittaa siitä 2kk aikaisemmin työnantajalle, eli joulukuun 28. päivään mennessä.

Jos aloitat ä-loman 30 päivää aikaisemmin, se on 23.3. Joten sen alkamisesta sinun pitää ilmoittaa ta:lle tämän kuun 23. päivään mennessä.

Jos sinun työnantaja on kunta, teillä noudatetaan kvtesiä, jossa on 60 päivää palkallista sairaslomaa kalenterivuodessa. Ne sairauspäiväthän on nyt nollautuneet vuoden alusta, ja alat käyttää uutta 60 päivän satsia.

Puolen vuoden palkasta. Sinun päivärahahakemuksesi pitää olla kelassa viim. helmikuun loppuun mennessä. Jos olet aloittanut työt 19.8 niin se puoli vuotta tulee täyteen 19.2., joten mun ymmärryksen mukaan voit hakea sitä ä-rahaa puolen vuoden tulojen mukaan. Eli palkanlaskenta laittaa puolen vuoden tulot ajalta 19.8.2010 -19.2.2011


Maha vaan kasvaa, mutta pää ei sitä tajua. Eilen poltin mahaan kivan punaisen viivan paistinpannusta, kun en tajunnut uusia ulottuvuuksiani.

Scala ja Taimi Itunen 27+6
 
Voi suuri kiitos Scala!

Tuota juuri itsekkin mietin että on varmaan myöhäistä anoa sitä aikasempaan äippälomaa kun se pitää kuitenkin ilmoittaa 2kk ennen, no, sitä on turha murehtia enää, se ei enää ole mahdollista.
Tuon normialkamisen olen jo ilmoittanut, eli siitä ei tarvitse enää huolta kantaa.
Ainut mutta siinä on se että että mun työsoppari on tehty kestämään siihen 29.3 saakka jolloin luultiin molemmat, minä että pomo, että se alkaa suoraan siitä lasketusta ajasta takaperin eli 29 pvä, joten mitä sen kanssa nyt pitää tehdä?

Äippärahaa haenkin sitten helmikuun pulesta välistä, siitä puhuttiinkin jo jonkin verran neuvolassa.
Onneksi ne kerkeää täyttymään ettei tipahda pienille rahoille.

Maha ottaa tosissaan jokapaikkaa kiinni, enää ei voi oikeen tiskatakkaan kunnolla kun kädet käy lyhyeksi ja mahan kanssa ei pääse eteenpäin :LOL:

Ja entiset pienet raot mistä on tottunut tunkemaan itseäänsä, ottaavat kiinni.

Olemus on suuri, mutta silti nautin siitä vaikka välillä tuskaa onkin, omaa pientä rakasta saa kantaa niin mikä sen parempaa :heart:
 
Täälläkin käyty neuvolassa ja lääkärissä. Kaikki oli ok. Runsaasta vatsan kovettumisesta huolimatta kanava oli ennallaan ja kohdunsuu kiinteä. Ei olla siis ainakaan vielä synnyttämämään lähdössä ja hyvä niin. Pyysin lääkäriä kirjoittamaan närästyslääkettä, koska Renniet eivät enää auta (ja ovat muutenkin niin pahanmakuisia). Ihanaa, nyt ei ole närästänyt yhtään, vaikka vain yhden tabletin otin, ja senkin jo silloin toissapäivänä. Lääkkeen nimi on Somac (vahvuus minulla 20 mg), ja se oli vielä aivan uskomattoman halpakin. 56 tabletin pakkaus maksoi 4 euroa. Suosittelen kaikille närästyksestä kärsiville!

Vaunuista ja rattaista ollut puhetta. me ostetaan varmasti nuo Carenan tuplarattaat, Double Swingit. Ovat nyt alennuksessa täällä Turun OzBabyssa, ja olen käynyt työntelemässäkin niitä jo. Laitan vauvalle pehmeän kopan olemassa olevista Brion vaunuistani, en viitsi sitä kovaa koppaa ostaa erikseen. Jotkut ovat haukkuneet Carena-vaunumerkkiä (en muista missä ketjussa), mutta myös todella moni on pitänyt merkkiä hyvänä ja edullisena vaihtoehtona.

Sellaista olen tässä mietiskellyt, että mikäli vauva syntyy lasketusti huhtikuun alussa, niin tarvitaanko silloin vielä vastasyntyneelle vanuhaalaria? Millaisia ulkovaatteita te olette vauvoillenne kaavailleet esimerkiksi sairaalasta tullessa? Viimeksi syntyi kesävauva, ja oli niin heppoa, kun vauvan sai viedä kotiin vaunuissa sisävaatteissa. En nyt yhtään muista, miltä kevät näyttää huhtikuussa.

Alan toden teolla olla monen muun tapaan huolissani Heituskan tilanteesta. Hän on kuulunut aktiivisempiin kirjoittajiin, eikä hänestä nyt ole kuulunut pitkiin aikoihin mitään. Kunpa kaikki kuitenkin olisi hyvin.

Nyt kuopus heräsi, pakko lopetella.

Allie81 & Tipu 27+2
 
Heips,

Ja suurkiitos kaikille, jotka kommentoivat huolenaihettani vauvamme pienuudesta. Nyt kun on saanut nukkua asian päälle pari yötä ja vähän selvitellyt tilannetta, alkaa omakin mieli rauhoittua. Ehkä tässä tosiaan käy niin, että ollaan vaan tarkassa seurannassa ja lopulta syntyy sirpakan kokoinen poika. Se kai on todennäköisintä kuitenkin. Lisätutkimukset tulevat nyt sitten ajallaan, kun pääsen niihin ja sitten tiedetään muusta enemmän. On vain luotettava siihen, että 4D-ultra oli oikeassa ja istukassa ei ole vikaa.

Pojan pienuus tuskin minusta tai miehestäni johtuu... Olemme molemmat hyvin normaalikokoisia. Itse olin keskimittainen ja normaalipainoinen. Olin syntyessänikin normaali. Tai no, lyhyt ja paksu, mutta kuitenkin reilusti yli 3 kg. Mieheni on keskimittainen ja normaalipainoinen hänkin. Mutta kun tiedän enemmän, tulen kertomaan tänne kyllä.

Meille on tilattu Teutonian Spirit S3 yhdistelmävaunut (erillisellä vaunukopalla, turvaistuimella ja ilmakumipyörillä). Olen niistä enemmän kuin iloinen, sillä ne täyttivät kaikki vaatimukseni mitä mulla oli. Olihan ne hinnakkaat (900 euroa), mutta ajatus on kuitenkin säästää ne mahdollisesti toiselle lapselle myös. Ja yhdistelminä tulevat joka tapauksessa olemaan käytössä useamman vuoden.

Vaivoilta olen edelleen isolta osin säästynyt. Selkä (joka on jo valmiiksi hyvin notko) alkaa pikku hiljaa vähän vihoittelemaan, mutta koitan jumpata. Pystyn nukkumaan kohtuu hyvin (joitakin poikkeusöitä lukuun ottamatta) eikä lapsi tai pissihätä herätä öisin. Unet on lyhentyneet, koska aamulla on kyllä päästävä pian vessaan, mutta en ole onneksi joutunut monen kertomaan "keskiyön vessarumbaan" lainkaan.

Närästys kiusaa edelleen, mutta pysyy hallinnassa lääkkeillä. Vatsa on kasvanut mukavasti ja epämukvasti siten, että alkaa jo painaa keuhkoja: toisin sanoen tietyissä asennoissa on vaikeaa hengittää toisinaan. Sitten ei auta kuin vaihdella asentoja.

Jumppaa pitäs tehdä, mutta olen aika laiska tekemään mitään puuhia, jota vauvalehdissä ja -kirjoissa neuvotaan. En ole hoitanut lantionpohjanlihasjumppaa enkä hieronut öljyjä välilihaan. En ole varma uskonko niiden merkitykseen ylipäänsä tai sitten käy vain niin, että kadun laiskuuttani synnytyksen jälkeen vielä monesti ja kiroan saamattoman luonteeni. :D Onko kellään näihin juttuihin kommentteja?

Lääkärinkäynti on ensi viikolla vasta, mutta tällä viikolla olin sokerirasituksessa. Se oli mun mielestä järjettömän tylsää puuhaa, enemmän kuin kuvottavaa. Vaikka se olikin helpompaa kuin olin kuvitellut, niin olihan se ällöä. Onneksi on nyt takana. Veikkaan tosin, että iltapalaksi syömäni pihvi pelasti sen, ettei se 12 h paasto tuntunut niin pahalta... Saa nähdä vaikuttiko miten sitten niihin sokeriarvoihin.

Huhtikuu onkin jännä kuu syntyä meidän palleroiden, siis säiden puolesta. Ainakin Helsingissä huhtikuu on juuri ratkaiseva kevätkuukausi siinä mielessä, että ilmat riippuvat pitkälti siitä millainen talvi ylipäänsä on. Ja toisaalta, huhtikuun alussa voi olla vielä luntakin maassa (tuskin kaduilla kuitenkaan täällä Helsingissä), mutta kuun loppua kohti mennessä, vapun tienoossa, voi hyvänä vuonna olla jo lähemmäs kesälämpötilat. Viime vuonna muistan, että otin kevättakin käyttöön huhtikuun ekalla viikolla ja kävelin jo silloin pikkukorkkareilla eli kadut olivat kuivat. Lunta oli kuitenkin paikka paikoin ja vauvoilla ois ollut syytä olla vanuhaalarit. Vappu oli myös aika viileä, vaikka lunta ei ollutkaan.

Mulla on silleen jännää, että laskettuaika on melko lailla keskellä kuuta. Vauva voi siis tulla suvulleen uskollisesti joko viikon-pari etukäteen heti kuun alussa tai sitten itsepintaisesti muhia masussa yli aikaa, jopa vappuun saakka. Jännää siis nähdä kuinka käy. Toivon tuota ensimmäistä itse kyllä.
 
Moikka kaikki!

Halusin vielä tuosta vauvan koosta kommentoida...
Meillä on suurin vauva (kolmonen) ollut syntyessään 4660g. Kaksi ekaa myös kummatkin n.3800... Kun odotin neljättä vauvan koosta oltiin huolissaa, koska vertasivat sitä kolmanteen... Sitä tutkittiin ja peloteltiin että vauvalla voi olla joku syndrooma:mad:
Eivät sitten ottaneet huomioon, että minä olen pieni (162) ja mieheni iso (192). Neljäs syntyi terveenä ja painoi 3225g eli tullut minuun=). Myös viides peri mun geenini ja oli myös 3220g.

Eli sama nainen voi synnyttää aivan erikokoisia lapsia... Onhan vauvaa tekemässä kaksi eri ihmistä;)

Toivottavasti Santun ja Sinnlosin kohdalla kyse on myös pelkästä lääkäreiden varmistelusta ja kaikki on kumminkin ihan normaalisti vauvan syntyessä. Hyvähän se on että teitä seurataan:hug:

anna79 ja PikkuKuu 27+1:heart:
 
Tikkipää tuli muuten mieleen että olisko sun työsuhde jatkunut jos et olis ollu raskaana? Raskaus ei ole peruste olla jatkamatta määräikaista työsuhdetta. Mut useat työnantajat kai noin tekee ettei tartte sit maksaa sitä ä-loma ajan palkkaa niinku sun tapauksessa. mun pomo tota kerran ihmetteli kun ulkokohteessa jossa oon töissä oli lopetettu yhen tytön määräaikainen soppari vaikka samalla otettiin töihin lisää väkeä. Mikä on sun määräaikaisuuden peruste?

Heituskan tilanteesta...ainakin fb:n puolella on kertonu sen suuntaista et asiat olosuhteisiin nähden ok.
 
Viimeksi muokattu:
Hip ja hei loskaisesta Tukholmasta!

Taas mulla hävisi teksti, vaikka nyt en edes yrittänyt sitä lähettä :kieh:

Kotiuduttiin viime viikolla ja tällä viikolla kävi ilmi, että muutetaan ennen vauvan syntymää takaisin Suomeen miehen työn perässä. Nyt on sitten kaksi iltaa etsitty taas omistusasuntoa neljälle pääkaupunkiseudulta. En tiedä itkeäkö vai nauraa. Vajaa 3kk jäljellä ja pitäisi löytää koti, saada se kuntoon ja pysyttyä yhdessä kasassa. Kääk.

Neuvolassa kävin maanantaina. Kaikki oli ok. Raudan voisi kuulemma aloitella vaikka en ihan vielä täkäläisen raja alla ole.

v 28 (24)
paino +8kg (6kg)
:heart: 140 (142)
sf-mitta 28 (23)
hg 114 (128)
verensokeri 5,6 (4,7)

Supistelusta, täälläkin supistaa kun urheilee tai tekee jotain vähänkin raskaampaa. Maha menee ihan kivikovaksi. Joku mainitsi että maha on kosketusarka, mulla on ihan sama siitä missä vauvan peppu tällähetkellä on.
Yörallista on ainakin vielä vältytty. Toisaalta jos herään keskellä yötä unen saaminen on tosi vaikeaa, esikoisesta oli ihan sama.
Vaunuista me taidetaan päätyä britaxin b-dualeihin. Hinta on kohdallaan enkä halua vierekkäinistuttavia. Neidillä on paljon kalliimmat ja tosi näppärät vaunut ja niillä tämäkin saa mennä kunhan sisko vaan jaksaa seisomalaudalla seistä.

Nyt aivot raksuttaa tyhjää, joten taidampa painella nukkumaan!

Pikkis ja Salamatkustaja 28+4
 
NeliApina

Mun työsuhde ois ois jatkunut ainakin toukokuun loppuun saakka, ellei pidemmälle, kuka noista kunnan päättäjistä ikinä tietää.
(meidän osaston nykyinen lto ois pitänyt tärkeänä että olisin ollut osan kesää myös töissä ja yritti puhua mulle hommia jo edellisenä kesänä, siinä onnistumatta)

Olen ollut kunnalla nyt töissä liki 4 vuotta elokuun puolesta välistä toukokuun loppuun, kesällä lapset vähenee hurjasti niin mut on helppo aina pudottaa siitä välistä pariksi kuukaudeksi pois.
En kylläkään ikinä siitä valittanut, sain pitkän kesäloman ja syksyllä oli kiva aina aloittaa työt.

Mulle lupailtiin useasti että saan sen paikan vakituiseksi mutta ikinä ei mitään tapahtunut ja nyt usea ihmettelee että kun tulin raskaaksi että miten uskallat riskeerata työpaikan lapsenteolla kun sä olet niin hilkulla pääsemässä vakkariksi.
Voi jeesus että mä ihmettelen välillä ihmisten tyhmyyttä; jokainen joka mut tuntee tietää että jos raskaaksi tulisin niin lapsi ois mulle taivaanlahja!

Niin ja todellakin, mähän kerroin pomolle jo joulukuun alussa tästä raskaudesta vaikka työkaverit sanoi ettei kannata kertoa mutta itselleni tyypilliseen tapaan halusin olla rehellinen.
Pomo lupasi ensin ettei hän näe mitään estettä miksei mulle jatkettas suhdetta ainakin siihen toukokuun loppuun saakka(vaikka itsestä se kuullosti todella tyhmälle kun tietää kuitenkin että olen jäämässä pois) mutta viikon päästä se sitten soitti ja sanoi että kunnan puolelta päättäjiltä tuli päätös että kerta ei olla töissäkään niin ei sitä jatketa kuin siihen saakka kunnes jään äitiyslomalle.
Itse olin tyytyväinen tuohonkin päätökseen, tärkeintä että saa sen 6kk täyteen ja sanoinkin se pomolle.

Huh mikä sepustus...
 
Kävin eilen sokrutesteissä ja jes minä olen niin onnellinen, arvot olivat oikein hyvät!!! ei tartte alkaa seurailemaan tai saatikka vauvaa pistelee synnytyksen jälkeen. maksa-arvot myös ok, joten kutinat ei johdu niistä.. ens keskiviikkona äippäpolille meno ja jännityksellä odotan mitä kohdunsuulla tapahtunut.
ja niin ihanaa pääsee ultraan, ja saa nähä joko vauva ois kinttusa levittäny et näkis kumpiko siellä mahassa asustaa :)
eilen supisteli tosi kipeesti ja aika pitkiä supistuksia tuli kestoltaan mut onneksi kun vaan malttoi olla vaaka asennossa pitempään kun vartin niin rauhoittuivat pois.

vaunuja ollaan kateltu ja emmaljungan käytetyt ois tarkotuksena hankkia- muutamia vaihtoehtoja on jo kateltu mut ei vielä ole sopivaa löytynä.

niin sitä toppapuku asiaa olen minäkin miettinyt...varmaan yritän kirppikseltä tai huutiksesta katella jotain pientä ja halpaa kun tämä kuitenkin syntyy maalis-huhtikuun vaihteessa niin ei tarviis kerroksia pukea sitten ihan hirveesti jos ois jonkin asteinen toppapuku.

nyt lähen kokkeilee siivoomista jos kärsis ees laittaa konneet pyörimään :LOL:

mar-i ja masuasukki 27+4
 
Tikkipää niin kai siinä usein käy vaikka onkin laitonta.Useimmat kun ei nosta meteliä niin sama se mitä ne päättää siellä toimistoissaan.

Mä sain eilen 16.2 asti saikkua ja sit luultavasti loppuun asti kun tää loppuu.Ihanaa kun voi kotonaki tehä jotain.

NeliApina ja palli-petteri 24+6
 
Tikkipää Siis mihin asti sulla oli työsopimus tehtynä alunperin? Raskauden takiahan ei tosiaan saa muuttaa/päättää työsopimusta, vai solmittiinko sulle silloin joulukuussa uusi sopimus? (jos oli luvattu toukokuun loppuun niin sittenhän menetät kahden kuukauden lomapäivät- ja rahat ja kaikki :( )
 
Viimeksi muokattu:
Haalariasiasta meillä kakkonen on syntynyt huhtikuun alussa ja silloin kelit olivat sellaiset, että semmosen ohuemman haalarin pojalle laitoin kun sairaalasta kotiin lähdettiin. Meillä tosin sen verran pitkä matka sairaalaan, että autolla se kuljetaan, joten vauvan ei tullut oltua ulkona kuin matka sairaalan ovelta autolle. Tämä siis kolme vuotta sitten huhtikuussa, muistaakseni silloin ei ollut enää lunta, mutta ilma ei kyllä vielä mikään ihan mahdottoman lämmin ollut. Nyt olen ajatellut vauvalle vähän samanlaista varustusta, paitsi että sen sinisen haalarin saa laittaa kaappiin ja katsoa jonkun tyttömäisemmän tilalle. :heart: Meillä kakkonen syntyi kolme vuotta sitten 10.4. ja nyt mulla la 9.4. niin katsotaan josko tyttö saman syntymäpäivän vielä ottaisi kuin veljensä. :)

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli oikein hyvin. Painoa oli tullut 320g/viikko yhteensä koko aikana 5kg, RR 123/77, pissa puhdas, sf-mitta 24 ja pää alaspäin neiti siellä oleskeli.
Maanantaina sitten katotaan ultralla. Mulla siis ei mitään ihmeellistä oo ollu, mutta täällä kuuluu ihan normikäynteihin raskauden aikana 4 ultraa.

Adrianna ja kirpputyttö 27+5 :heart:
 
Pikkis no jopas tuli teillä puuhaa ennen vauvan syntymää. Jospa asunto löytyisi pian ja ehtisitte saada paikat kuntoon ajoissa.
haalareista Täällä Oulun seudulla huhtikuun alussa on vielä vauvalle kylmä, eli ehdottomasti vanuhaalari käytössä. Siitä sitten ilmojen mukaan vaatettaa ohuemmaksi. Mutta usein on toukokuussakin vielä kylmä. Viimeiset lumetkin kun sulaa vasta vapun jälkeen.
vaunuista olen kuumeisesti etsinyt käytettyjä emmaljungan tai oran vaunuja, mutta mallit on joko tosi vanhoja tai hinnat hirveitä. Muutenkin vähän täällä päin tarjolla. Eli voi olla että joutuu uutena sitten ostamaan. Sinänsä vaan mietityttää uusia laittaa, kun meille ei kovin suurella todennäköisyydellä enempää lapsia tule. Mutta onhan ne vaunut ratasosana käytössä yli kolme vuotta niin kunnolliset pitää kuitenkin olla.
Santtu82 joo, en minäkään ole noita jumppia ja muita noudattanut. Enkä edellisistä raskauksistakaan. Lantionpohjanlihaksia olen treenannut sitten synnytysten jälkeen. Mutta sitä välilihan öljyämistä vois kyllä kokeilla kun ei siitä haittakaan olis. Esikolta piti tehdä eppari, Kakkoselta tuli sekä repeämiä että tehtiin eppari. Nyt jos vaikka välttyis niiltä öljyn avulla.
suonenveto kellä muulla vaivaa? Mulla on nyt viikon verran öisin ja aamuisin tullut kauheita kramppeja pohkeisiin. Eilen aamullakin meinas itku päästä, kun ei meinannut hellittää lainkaan. Vettä juon tarpeeksi ja suolaakin on ruuassa riittävästi. Mikähän auttais?
 
Mulle tehtiin aina soppari elo-joulukuu ja sitten joulukuusta-toukokuuhun.

Monihan sanoi mulle että olist nostanut äläkän siitä että pomo lupailee sulle töitä toukokuuhun mutta sitten sitä ei saakkaan, koska suullinen soppari ajaa saman asian kuin kirjallinen.
Mutta jos täällä pelattas tätä peliä, niin mä olisin ollu jo kohta vuoden vakituisessa suhteessa, koska pomo lupaili mulle sitä vakkaripaikkaakin jo joulukkuussa-09.

Mutta tyytyväinen tosissaan olen ihan tähän että sain sopimuksen siihen maaliskuun loppuun että pääsee paremmille äippärahoille.

neuvolassahan neukkatäti mulle sanoi jo silloin syksyllä että laitonta on olla työllistämättä uudestaan, varsinkaan kun tietää että tarvetta on työntekijälle, jotta raskaus ei ole este sopparin uudeistamiselle.

Huh, tänään vaihtuu taas viikot, tasan 26.
 
Onko teillä muilla semmosta, että ei voi kovalla alustalla maata selällään kun tulee alaselkä kipeäksi?
Jumpatessakaan ei voi jäädä siihe jumppamatolle makoilemaan, ku alkaa niin painamaan. Ihan tuolta tosi alhaalta, lähes lantiolta.
 
Heips!

Tänään poksahti 27 + 0 :heart:

Parina päivänä on ollut iltapäivästä aika kovat "alavatsakivut" sellaista vihlontaa... Mut menee ohi ku makaan vaikka hetken sängyllä... Onko kellään vastaavaa? Liikkeet onneksi normaalit!

Milas... siun tekstistä lainattuna.... "suonenveto kellä muulla vaivaa? Mulla on nyt viikon verran öisin ja aamuisin tullut kauheita kramppeja pohkeisiin. Eilen aamullakin meinas itku päästä, kun ei meinannut hellittää lainkaan. Vettä juon tarpeeksi ja suolaakin on ruuassa riittävästi. Mikähän auttais?"

Tiedän tunteen, mä etsin apua tähän ku kyyneleet silmissä aamuyöstä jouduin tähän samaan kipuun. Mut meillä on miehellä Magnesium puruvalmiste tabletteja, ja kokeilin. AUTTOI!!! Suosittelen lämpimästi, saa ihan Prismastakin! Nim. ei enää suonenvetoja sen jälkeen!

Täytyy mennä, palaan myöhemmin!

nanna80 + viuhti
 
Viimeksi muokattu:
Orion- mulla on myös. Mutta minä ihan haluan välillä olla kovalla alustalla selällään ja venyttää sitä notkolle mennyttä alaselkää.
Nyt olis jo 28+1 menossa. Hurja, miten vähän viikkoja laskettuun aikaan. Eihän tän ajan näin nopeesti tarviis mennä. On niin ihanaa olla raskaana :) ja varsinkin kun tietää että tää on ehkä viimeinen kerta kun tuntee potkut mahassa ja saa odottaa vauvan syntymää.
Vieläkään ei ole tullut äitiysavustuspäätöstä. Mihinköhän se on jäänyt pyörimään. Olis jo niin kiva saada äitiyspakkaus.
Muoks. Nyt näkyi kelan sivuilla, että äippäpakkaus on tänään tilattu ja tulee kahden viikon päästä :)
 
Viimeksi muokattu:
Nanna80; mulla vetänyt pohkeita nyt parin viikon ajan aina aamuisin sängyssä ennen ylösnousua. Tähän asti ollut pientä, mut tänä aamuna ei meinannu milläään helpottaa. Tulee aina, kun puoliunessa venyttää/oikaisee jalkoja. Ärsyttävä vaiva, kun unet katkeaa siihen. Pitää varmaan kokeilla noita tabletteja!

Tänään alkoi uutena jumppana paikkakunnallani mammajumppa odottajille. Harmikseni mä olin ainoa osallistuja eikä mitään privatjumppaa sitten ollut;) Josko ensi viikolla olisi useampi.

Mukavaa viikonloppua!

Nippiäinen
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä