Hoi mammat!
Tosiaan, täälläkin on pahoinvointia ollut jo pari viikkoa. Tähän asti se on ollut enemmänkin sellaista lievää kuvotuksen tunnetta tietyissa asennoissa ja on sitten lähtenyt pois, kun on kääntänyt kylkyä tai syönyt jotain. Jostain luin, että sille on ihan oma nimensä ja se liittyy siihen, että makuuasennossa verenkierto sydämeen hidastuu ison mahan vuoksi, joka painaa verisuonia. Ja tästä syntyy pahoinvointia.
Mutta tänään sitten iski kauppaan lähtiessä sen sortin yrjötyskohtaus, että pelkäsin (ekaa kertaa sitten sen oksenteluvaiheeni jälkeen), että laattaan ihan just hyllyjen väliin. Hoputin miehen kauapsta ulos ja äkkiä. Vellova öklötys jatkui vielä kotona noin tunnin ajan, mutta nyt se on mennyt pois. Kummaa. Eikä mua siis supistellut silloin, että ei se ainakaan kivusta voinut johtua. Enkä ollut ollut makuuasennossakaan tai muutoinkaan jököttänyt paikallani, toisaalta en ollut riehunutkaan ja revitellyt mitenkään fyysisesti liikaa.
On kuitenkin ollut erikoista, että pahoinvointi on (vaikkakin lievänä) palannut oirekarttaan nyt viime metreillä. Ja suoraan sanoen, tänään kun piti hakea sohvan viereen hetkeksi ämpäri alkoi ottaa päähän. Mä kun en haluaisi ihan heti nähdä tuota ämpäriä taas, sen pohjaa kun yli 10 kertaa päivässä tuijotti sinne raskausviikolla 18 asti...
Olenkin nyt ihmetellyt sitä kovasti, että mistä tää voi johtua? Selkeästi mulla tää pahoinvointi ei nyt lupaa ainakaan synnytystä, kun sitä on jo jonkun viikon jatkunut ilman edes yhtäkään supistusta. Taitaa siis olla vaan jotain, joka liittyy tähän isoon mahaan.
(Tässä vaiheessa tietysti jos oikein tahtoo, kaiken voi "pitkällä aikavälillä" nähdä ennakoivan synnytystä, kun joka tapauksessa lapsi tulee ulos kuukauden sisään. Itse kuitenkin katson asiaa siten, että asiat jotka tapahtuu joitakin päiviä ja tunteja ennen synnytyksen käynnistymistä, ovat niitä varsinaisia ennakoivia merkkejä.)
Joku on joskus sanonut, että voisi liittyä raskausmyrkytykseen. Mutta sitten kun perehdyin asiaan, niin pelkkä pahoinvointi ei itsessään loppuraskaudessa ole mikään raskausmyrkytysoire. Myrkytysoireista yleisempiä kuin pahoinvointi ovat verenpaineen nousu, päänsärky ja ylävatsakivut. Näistä mitään mulla ei ole. Useassa lähteessä itseasiassa tuota pahoinvointia ei ylipäänsä nimetty raskausmyrkytyksen oireeksi laisinkiin.
Täällä on muuten niin masentava sää, kun vaan sataa vettä ja on sumua, että entisestään pitkäksi käyvä aika tuntuu matelevan vieläkin hitaammin. Uloskaan ei huvita mennä. Mitä siellä sateessa tekisi? Se hyvä puoli siinä on, että vesi ja plussasää yhdessä sulattavat kaikkien tutkimusten mukaan vanhaa lunta pois nopeammin kuin auringonpaiste. Siis kesä tulee, vääjäämättä! Jee sille!
Santtu ja katkarapupoika 37+6