Huhtikuu 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Athene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyomenta everybody!

Miten mäkin olen kuullu että sydänäänet kuuluu jo viikolla 7? Mä menen ke neuvolaan, saankohan pyytää kuuntelemaan? Tai saan varmaan pyytää mut ...

Onko teillä kellään ennensynnyttäneillä kuunneltu ekalla kerralla?

Sydänäänistä: lueskelin Helistimen sivuilta www.helistin.fi raskauskalenteria, ja siellä todettiin raskausviikon 7 kohdalla: ""Sydämen toiminta on varmasti todettavissa ultraäänellä"" ja ""Huomioitavaa on, että neuvolan Doppler-ultraääneen perustuvalla kuuntelulaitteella sydämen syke voi kuulua vasta 11–12 raskausviikolla normaalissa raskaudessa"".

Varasinkin tuossa äsken ajan yksityiselle varhaisultraan torstaiksi. Silloin mulla on kasassa rv 6+6, ja niinhän nuo lekurin ajanvarauksesta olivat sitä mieltä, että sydänäänet pitäisi olla jo silloin havaittavissa.

Hienoa, että Oireettomalla on kaikki hyvin! Enpähän nyt itsekään ota heti paniikkia, jos oireet katoavat. Tänä aamuna oli tosin ensimmäisen kerran havaittavissa pientä etovaa oloa, joten taitaa olla oireet paremminkin lisääntymään päin. Ei helpottanut aamupalalla, joten aamulenkki koiran kanssa tuntui vähän vastenmieliseltä. Mutta kovinhan tämä on pientä, kun vertaa esim. Sasan olotilaan! Mutta tällaista kuuluu mulle näin viikon aluksi :)

moi!
Tulin just töistä, joten on taas aikaa ajatella hölmöjä..Niin oon miettiny että onko se normaalia jos raskausoireet hävii välillä? Ei kai nyt niin voi käydä et yhtäkkiä raskaushormonin toiminta vaan loppuu tai jotai? ja niin, jos on keskenmeno niin eikö sen aina huomaa? ettei se vaan jää tonne jonnekki? Tyhmiä kysymyksiä mutta ku ei oikeesti tiiä ku ekaa kertaa tässä tilassa oon..
Miettii vaa et onhan se nyt siellä masussa kuitenki..

Heip!

Kyllä kai se on ihan normaalia, että raskausoireet häviää välillä. :) Eihän koko aikaa voi esim. oksentaa ym. :)
Ei mulla ainakaa koko aikaa näitä oireita ole, johan mä varmaan tulisin hulluksi! :)

iih...huomen olis se neuvola! Jännittää jo melko paljon! Onneks se on aamulla heti klo 8, ettei tarvi koko päivää olla tulisilla hiilillä :)
Oon kauheesti miettiny, et kuunteleekohan ne siellä sydänääniä..se on ilmeisesti vähän paikkakunnasta kiinni..Eikä oikein voi keltään kysyä, että mitenkäs se täällä meillä menee :) Heh...ihan mielenkiinnosta vaan kyselen......

Onkos muuten muita tupakoitsijoita? Tai siis mie oon kyl lopettanu, ku plussa tuli.. Ei tehny ees tiukkaa, ku tupakoiminen ja sen haju kuvottaa niin pahasti!onneks näin päin, ettei vois ees kuvitella polttavasa :D
Tosin kahvikin oli pakko lopettaa, ku sen jälkee tekee herkemmin mieli tupakkaa (nyt ei vois enää kuvitellakkaa juovansa kahvia..sekin ällöttää)

joo, tuntuu et kaikki ällöttää..parhaiten menee alas ruisleipä, päällä vaa margariinia ja hedelmäsalaatti. :)
Ja kaikki hajut tuntuu tosi vahvoilta..yks mun kaveri täst on jo huomauttanu, ku joka paikas haisee mun mielest joku ja milloin mikäki haisee pahalle ;) tosin lantun haju sai melkein oksentamaa... :(

On tää tällasta...ehkä tää helpottaa..jospa aluks pitää oirehtia voimakkaasti, koska ei oo mahaa..helpompi uskoa raskauteen. Ja sit ku on mahaa, ei tarvis olla oireita, koska sit sen uskoo muutenki :)
Joo..nää on nyt mun ihan omia pohdintoja..ei kannata ottaa kauhean tosissaa :)

hmm...eipä mul mitää ihmeempiä ollu taaskaan asiaa..huomen viisaampi, ku olen käyny moikkaamassa neuvolan tätiä, joka muuten kuulosti puhelimessa ihan ylipirteältä tätsyltä...

Tuosta keskenmenosta minulla on iahn tuoreita omakohtaisia kokemuksia.
Kesäkuussa menin raskausviikolla 9 neuvolaan ja ultraan tarkistuttamaan viikot... Siellä ei sitten sikiön sykettä löytynytkään, masuasukki oli menehtynyt jo viikolla 7, ihan tietämättäni. Mitään oireita keskenmenosta minulla ei ollut, ja menehtynyt sikiö otettiin pois kaavinnalla.
Jos asia sinua vaivaa, niin ota ihmeessä neuvolaasi yhteyttä, tekevät varmasti ylimääräisen tarkistuksen

Hei..
Juuri tuossa yritin perustella huhtivauvoille ketjua kun en tätä jo valmista huomannut... pitäsi kai ottaa silmät kouraan ja katsella tarkemmin...

Ilmoittaudun mukaan! Ikä 28-v, mies 32-v., PK-seutu, toinen tulossa viikolla 7+5 eli laskettu aika on 5.4.2006. Etoo ja yökittää, väsyttää mutta muuten kaikki on hyvin. Esikoinen on 1,5-v. tyttö.

Heippa taas!

Mulla on vähän samanlaisia tuntemuksia kuin Hipsulla. Mä olen ollut ihan paniikissa tässä viimeiset pari päivää ja pelännyt kaikenlaista, keskenmenoa, kohdun ulkopuolista raskautta ja itkenyt kuin hullu.. Ja lukenut liikaa kaikkia juttuja netistä. Ja olin tekemässä hulluksi myös mieheni. Kun yksi päivä tuli hieman ruskeata vuotoa (kuuluu kuulemma asiaan, kun kohtu kiinniittyy juuri tällä vkolla). Onneksi se loppui. Vähän kun myös nipistely vatsassa väheni..Tänä aamuna sitten heräsin hieman huonovointisena kuitenkin. Oksentanut en kuitenkaan.
Tää alkuraskaus ja pelko on niin valtava ja aikaa tässä lomalla hieman liikaa..
Kait tää kaikki kuuluu tähän alkuun ja epävarmuuteen. Kunhan vaan pääsisi sinne neuvolatädin luokse. Taitaa tulla pitkät 4 vkoa.Mulla siis menossa rv 6+1.
Mieheni on kyllä niin kultainen ja on rinnallani ja onneksi hänen läsnäolonsa saa minut rauhoittumaan.
Olin varaamassa kyllä jo aikaa yksityiselle, mutta olisin päässyt vasta melkein kahden vkon kuluttua..
Mutta koitetaan olla rauhallisesti sisko-hyvät ja nauttia olostamme. Pienokaisemme kyllä aistii, kun me äidit ei voida hyvin. Ja panikoimalla tekee ainoastaa hulluksi itsensä ja lähimmäisensä.Täytyy vain rauhassa odottaa sitä neuvolakäyntiä. Yritän siis itseäni rauhoitella.Lähden tästä hieman ulkoilemaan virkistäytymään.
Hauskaa päivää kaikille!
Ja Katalle kiitokset ihanista terveisistä!

Mulla viikkoja 6+1 ja ollu kauheat kivut niin vatsassa kuin ristselässäkin. Mitään vuotoja ei ollu. Pelkäsin niin kohdunulkopuolista raskautta. Eilen sitten päätin käydä yksityisellä kun neuvola olis ollu vasta 4vkon päästä.
Alapääultrassa todettiin että toistaiseksi kaikki ok. Mistäänhän ei tiedä vielä jos kesken menee mutta ainakin voin olla levollisin mielin kun kohdunulkopuolinen raskaus on nyt suljettu pois.

Heissan kaikille,

Mulla alkoi oksentelu juuri vähän aikaa sitten ja olo on aika toivoton. Mikään ruoka ei maistuisi yhtään ja nyt vielä kaikki mitä on tänään saanut näykittyä alas, tuli todella vauhdikkaasti myös ylös.
Plussan jälkeinen yltiöpositiivinen huuma on vaihtunut oksennuspelon ahdistukseksi ja epävarmaksi oloksi omista taidoista tulevana äitinä. Kai tämä on tätä hormonien tuomaa tunnevuoristorataa, joka vain täytyy kärsiä.
Kaikki neuvot hyvän olon saamiseksi otetaan vastaan. Sen verran sanon kuitenkin, että olen jo kokeillut syödä sängyssä hyvissä ajoin ennen nousua kuituja, pitänyt salmiakkia suussa (kuulin jostain tällaisestakin..) sekä mehujäätä (joka nostaa liian nopeasti verensokerin ylös -> oksennus).
Nyt on mieltä ylentävä olo. =) Toivottavasti mahdollisimman moni välttyy tältä 24h yököltä ja saa oikeasti nauttia jo alkuraskaudestaan.

Huhtikuussa olisi aika, 19.4.
Neuvolaan vasta ens kuun puolessa välissä. Kuun alussa mennään ulltraan... kun piti vähän avittaa alkuun lähtöä, eka inseminaatio onnistui!
Kolmas lapsi... mutta siitä on vähän aikaa, tästä edellisestä odotusajasta, 15 vuotta!!
Olo ollut ihan jees. Ei vielä pahoinvointia. Unettaa paljon. Alavatsa pikkasen ""kireänä"".
Ei vielä osata oikeen iloita tästä, ehkä sitten kun on ultrassa käyty. Ilosta syksyä vaan kaikille.

Onneksi ei tuo pahoinvointi ole päässyt ottamaan niskalenkkiä kun muistaa pistää jotain suuhunsa parin tunnin välein. Meillä ollaan vikolla 8 +3 ja parhaillaan vielä kaupan päälle flunssan kourissa. Mä en tavallisesti sairastele, enkä ole pitänyt töistäkään saikkua yli vuoteen mutta nyt flunssan ja alkuraskauden uuvuttamana menin työterveyslääkärille ja lepäilen nyt kotona 3 päivää.
Jännää kun kerroin lekurilla raskausoireista, niin itkuhan siellä pillahti. Olen kyllä ihan yliherkässä mielentilassa ja miehellekin itkenyt pari kertaa ihan käsittämättömistä asioista. No, ehkä tämä tästä tasoittuu...
Tuo varhaisultra kyllä houkuttelee kun on vielä 2 viikkoa ekaan neuvolaan. Voisikohan siellä pyytää ultraamista? Jos vaikka maksais ylimääräistä?

Hei

Mitä jos laitetaan nimimerkin jälkeen viikot aina näkyviin niin näkee heti missä kukakin menee?

Minä ilmoittaudun myös hysteeristen joukkoon ;) Kaikki asiat itkettää, eilen iski kunnolla pelko pikkuisen hyvinvoinnista, että jos se onkin kohdunulkoinen.

Kyllä sitä on omat aikaisemmat mielipiteet välillä naurattanut. Muutama vuosi sitten pohdin ihan tosissani, että mitä jos syntynyt lapsi onkin ihan ruma, mitä jos siitä ei tykkääkään yhtään sen takia. Voi hyvä luoja kuinka lapsellista! Millään muulla ei nyt ole mitään väliä kuin että lapsella olisi kaikki hyvin ja kaikki kunnossa.

Mun tekisi mieli huutaa tätä raskautta koko maailmalle, siten sitä olisi niikuin oikeasti raskaana kun kaikki sen tietää. Täytyy nyt yrittää olla hissuksiin vielä.

Mitään raskausoireita mulla ei ole tällä hetkellä, no okei, viluttaa ja väsyttää kyllä. Kunpa nyt vain kaikki olisi kunnossa. Mies on sitä mieltä että pääasia että ylipäänsä tulen raskaaksi, että vaikka tämä menisi kesken niin ainakin tiedän että voin tulla uudestaan raskaaksi. Ennen ei siitäkään ollut mitään takeita ja toivoin että olisin edes hetken raskaana että tietäisin että se on mahdollista. Mutta kyllä minä niin mielelläni tämän kirpun ottaisin lapsekseni.

Hei kaikille!

Ilmoittautuisin minäkin alati kasvavaan joukkoon (pikku hiljaa ihan sanan mukaista kasvua kaikilla tiedossa :)
Mulla on siis ihan alkuvaiheessa raskaus ja laskettu aika 29.4 eli vappuvauva olisi tiedossa jos kaikki menee niin kuin pitäisi.

Meillä tärppäsi toka yrittämällä mieheni kanssa. Heti kun ei eka kerralla onnistunut, niin olin jo ihan varma, ettei onnistu sitten ikinä, että just niin mun tuuria. No, tässä sitä ollaan ja ihmetellään. Ensimmäinen lapsonen siis tulossa. Oireita on toistaiseksi ollut järjetön väsymys (nukkuisin varmaan vuorokauden ympäri jos olisi mahdollista), alavatsan nipistely ja vihlonta sekä jatkuva nälkä. Vatsa murisee vaikka tunti sitten söi :) Makea ei poikkeukselliseti maistu enää ollenkaan eikä myöskään kahvi.

Olen itse 28, mies 25 ja asumme Helsingissä.

Onnea vaan kaikille vielä kerran ja toivotaan, että kaikilla sujuu raskaus hyvin ja turvallisesti.
-Miuku

Pöh, flunssaa täälläkin. Lauantaina pitäis lähteä Kreikkaan kuhertelulomalle ukon kanssa, mitähän lentämisestä tulee näin tukkoisella ololla..

Fetaa tekis mieli, Kreikkaan kun mennään, mutta onkohan niitten fetajuusto tehty pastöroidusta maidosta? Pastöroimatontahan ei kai sais käyttää? Tietääkö joku? Tai edes kuinka tätä asiaa vois Lontoon kielellä tiedustella...

Neuvolaan päästään vasta kahden viikon kuluttua. Kertokaahan kaikki sitten aikanaan kokemuksenne ja kuulumisenne sieltä. Mua aina kiinnostaa syketaajuus, pitääkö paikkansa että tyttövauvoilla on nopea 140-160 ja pojilla hiukan hitaampi 120-140... meidän tytöllä piti paikkansa.

Moi!
Eikös kuitenkin sellaset pikku vihlonnat tai nipistelyt oo ihan normaaleja alussa? Mulla ei oo onneksi ollut mitään vuotoa. luulen et nää mun panikoinnit on kyllä lähinnä mun omassa päässä. Sitä ku alkaa kaikkee miettii.. Toi oli kyllä pelottavaa et voi tolleen tullakeskenmeno ees ite siitä tietämättä. Jotenki miettii et kova kipu ja vuoto on ainaki merkki siitä.
Täytyy varmaa vaan keskittyy oottelee neuvolaa ja ottaa rauhassa.
Onko muute teil kaikilla rinnat aristanu ja kipeet? mulla ei oikeestaan yhtään. Ehkä nännit on vähä herkät mut muute ei niissäkään oo mitää oireita.. Kai ne alkaa sitte jossai vaiheessa kipeytyy tai jotai. Lueskelin helistimestä et pitäis 8 viikolla mutta eipä mitää juuri tunnu.
Kai se on kaikilla niin erilaista tää oireilu. ei kai sitä nyt oo mitenkää ""vähemmän"" raskaana jos on vähemmän oireita. Varmaan jossai vaiheessa alkaa oireilu oikee kunnolla tai sitte ei.

neuvolaan kaheksaksi...ei huvita jos tää onki turhaa..pakko kait son käydä..pitää sanoa sille neuvola tätille että pelkään ihan tajuttomasti...:(..että mun pieni kuolee tai on kuollu tai jotain...

Akiram, uskon ja toivon puolestasi, että kaikki on vauvallasi kunnossa! Olihan kaikki kuitenkin ok kahdessa varhaisultrassa oireettomuudestasi huolimatta. Kerro meille sitten neuvolakuulumisia, jos suinkin jaksat. Samoin muilta kuulisin mieluusti, että mitä se ensimmäinen neuvola piti sisällään. Liljallahan taisi ainakin olla jo neuvola?

Pakko kai tässä on periksi sille antaa, että minulle on nyt tullut aamupahoinvointia. Heti herättyä on melkoisen etova olo, joka helpottaa hiukan aamupalalla. Olo tuntuu kuitenkin ""normalisoituvan"" pikku hiljaa koiran kanssa aamulenkillä, kun saa raikasta ilmaa. Joten ei tämä vielä mitään pahaa ole... eilen piti myös töitten jälkeen vetäistä tunnin päiväunet, vaikka yleensä en ikinä nuku päikkäreitä.

Hipsu kyseli rintojen arkuudesta. Mulla on nännit kosketusarat ja rinnat jotenkin painavan tuntuiset. Ja mieli on melko herkkä, joten itkut on tullut tirautettua ihan olemattomista syistä. Joten kyllähän näitä tuntemuksia on laidasta laitaan :)

Mulla lykkäsi hirmuisen hiivatulehduksen tähän alkuun - on kuulemma tosi tyypillistä kun hormonitaso nousee ja muuttuu. Apteekissa ei poika uskaltanut myydä mulle mitään kun ei ollut varma voiko niiden lääkkeitä käyttää raskaana.
Kävin sitten gynellä ja sehän oli ihan innoissaan kun kuuli, että olen raskaana. (tietoa tarvitseville: apteekin ulkoisesti käytettäviä hiivalääkkeitä saa käyttää, kunhan ei käytä niiden asettimia vaan työstää puikot paikoilleen sormin).
Tosiaan lääkäri oli niin innoissaan, etten kovin montaa sanaa saanut väliin. Teki sisätutkimuksen ja otti jopa ultrankin ilmaiseksi. Tosin siinä ei näkynyt kuin yhdeltä kantilta pieni riisinjyvä, mutta ainakin siellä on jotain ja se jokin on kohdussa. Helpottavaa.

Sanoi muuten oireista, että ei kannata olla huolissaan, jos ei mitään tunnut tai välillä häviää. Oireet voi olla sellaisiakin, mitä ei itse osaa yhdistää raskauteen. Esim kuivempi iho, helpommin föönattavan tuntuinen tukka, kutisevia laikkuja iholla jne.

Akiram, olet ajatuksissani ja toivon, että kaikki on sulla kunnossa ja voit jatkaa odotustasi rauhallisin mielin! Kerrothan heti miten kävi!!

Moikka!

Joo taalla kans ilmottautuu yksi äiti,meilla on tuo esikoinen kaks vuotta ja nyt on pikkukakkonen tulossa.

Ekassa ulrassa kävin viikolla 4+5,ja ei siinä vielä paljoa näkynyt.
Ootankin seuraava ultraa 31pvä josko näkys sikiökin,pitäkää peukut pystyssa!.

Laskettu aika olisi 22.4-2006

Tänä aamuna nettiliittymä auki ja heti eksyin tänne sivuille ja jäin koukkuun.
Yhdeksäs viikko menossa ja pahaolo vaivaa aamusta iltaan. Kolmas lapsi tulossa ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa, helpottaa vasta n.16.viikon paikkeilla. Mutta sen jälkeen se onkin sitten ihanaa. Herkistääkin kaikki, itku silmässä lukenut näitä teidän juttujakin.
Vivi, minäkin olen jo vanhempi muita,onko sinua hirvittänyt onko vauvalla kaikki hyvin? Halusin kaikki mahdolliset testit istukkanäytteestä lähtien.

Maikille:
Kyllähän sitä joka ikisessä raskaudessa miettii onko vauvalla kaikki hyvin.
En kyllä ajattele niin ikäni kannalta. Fyysisesti olen kuitenkin hyvässä kunnossa.
Lapseni ovat 9, 2.5 ja 1 vuotta.
Pitää vaan toivoa että kaikki menee hyvin kuin ennenkin.

Väsymys on melkoinen.Täällä kun ei ole oikein mahdollisuutta mennä nukkumaan silloin kuin huvittaa.
Olenkin illasta mennyt yhtäaikaa lasten kanssa eli heti klo 21 jälkeen.
Yöllä joutuu kyllä kerran käymään vessassa.

Mulla on ensimmäinen neuvola aika 21.9.

Hyviä vointeja kaikille : )

Yhteistyössä