Meidän perhe kasvoi eilen aamuyöstä pienellä tytöntylleröllä :heart: :heart: :heart: Sunnuntaina tunsin ekan kipeän supistuksen klo 16.30, meille oli tulossa vieraita ja sanoin miehelle, että hyvä vaan, että tuleepahan keskityttyä muuhun. Vähän kipeitä supistuksia tuntui epäsäännöllisesti, vieraat lähti 19.30 maissa ja supistukset alkoi tihenemään, klo 22 alkaen säännöllisesti. Olin lämpimässä suihkussa. Vähän ennen puolta yötä lähdettiin synnärille (jos mahdollista odottaa, niin aina kannattaa mennä mieluummin puolen yön jälkeen kuin ennen, koska sairaalan vrk-maksu katkeaa puolen yön aikaan... mutta siis JOS mahdollista odottaa =) ), mies jätti mut synnärin ovelle 00.10. Kätilö laittoi ctg-käyrän päälle ja teki tulohaastattelua. Päiv. lääkäri kävi juttelemassa edellisistä synnytyksistä ja todettiin, että katsotaan tilanteen mukaan. Kohdunsuu oli 4cm auki, paksu reuna kanavaa ja kalvorakko. Halusin aquarakkulat selkäkipuun ja sitten olin lämpimässä suihkussa, kunnes kylpyvesi oli valunut. Kylpyyn menin 1.15. Supistukset alkoi kovenemaan klo 1.30, olin vielä muutaman kipeän supistuksen kylvyssä ja 1.45 nousin pois. K-suu oli auki 7cm. Kätilö laittoi tipan, koska tiedossa oli, että supistuksiin tarvitaan lisäpotkua viimeistään ponnistusvaiheessa. Lääkäri teki discision klo 1.56 ja laittoi pcb:n vähän sen jälkeen, samantien pyydettiin spinaalipuudutus, koska supistukset tuntui pahimmalta alaselässä. 2.15 anest.lääkäri tuli laittamaan spinaalin. Painontunne selkään ja takapuoleen lisääntyi ja kätilö tutki 2.20; k-suu täysin auki. Odoteltiin muutaman supistuksen ajan, koska en suostunut selkäkivun takia työntämään. Tällä välin laitettiin vielä aquarakkulat kohtiin, missä selkäkipu tuntui. 2.35 kokeilin ponnistamista ja tarjoutuva osa lähti liikkeelle, mitä en uskonut ennen kuin olin itse kokeillut, että vauvan tukkaa tuntui. 2.45 syntyi säännöllisesti ihana pieni prinsessa, jolla oli kova ääni :heart: Sain vauvan heti vatsan päälle, mihin hän pihkasi. Pisteitä sai 9-9-9 ja ph oli 7.30. Jälkeiset syntyi täydellisinä ja yhden ompeleen kätilö laittoi labiaan. Vauva alkoi reippaasti imeä rintaa ja imikin pitkään ja hartaasti, välillä punnittiin ja mitattiin, strategiset mitat 2980g/48cm, py 32.5cm. Jatkoi imemistä samalla kun mä join synttärikahveja. Osastolla pääsin yhden hengen huoneeseen neidin kanssa. En meinannut todeksi uskoa tätä säännöllistä synnytystä kahden hankalan imuvetosynnytyksen jälkeen, ihanaa, että sain sen kokea. Synn.lääkäri oli discision jälkeen koko ajan paikalla prinsessan syntymään asti. Varmaan pienempi syntymäpaino (raskausviikkojakin oli vähemmän kuin vanhemmista lapsista, siis 37+3) vaikutti tähän, että mahtui nyt oikeassa tarjonnassa laskeutumaan ja syntymään. Mies ja lapset tulivat sitten heti herättyään katsomaan tulokasta ja minua sairaalaan, sisarukset ovat olleet oikein innoissaan pikkusiskosta, erityisesti isosisko on ollut seitsemännessä taivaassa, ei olisi sairaalasta halunnut lähteä lainkaan pois. Vauva on ollut oikein reipas, heräillyt itse syömään ja maitoa alkoikin tulla jo salissa. Painoa oli tänään 2805g ja lastenlääkäri tarkasti hänet iltapäivällä vajaan puolentoista vrk:n iässä kotiin, päästiin sairaalasta lähtemään 14.30 jälkeen.
Onnea myös muille vauvan saaneille :heart: :heart: :heart:
siru ja prinsessa :heart: