Huhtikuiset 2021

Kaikki on varmaan hävinnyt FB-ryhmään. :) No mä vuodatan täällä itsekseni!
Hirveää mielialojen vuoristorataa tämä alku kun ei tiedä onko mahassa kukaan hengissä. Nyt pitäisi olla vasta 7+1 ehkä, ja oireet aaltoilee niin että usein koen olevani ihan oireeton. Aamulla kaikki turvotukset tiessään, ainoa mikä on jäljellä niin jano ja vessahätä. En tiedä mitkä oireet on kuviteltuja ja mitkä ei :D Ihan kamalaa. Menispä aika nopeammin! Onneksi on paljon tekemistä, on muutakin ajateltavaa kuin nämä raskausasiat. :)
 
Varhaisultrassa käyty ja löytyi pieni matkustaja, jonka sydän löi vimmatusti <3 rv:t oli melkein mitä arvelin eli tänään myöskin 7+1

Milloin muuten olette ajatelleet kertoa läheisille?

Täällä ei olla vielä kadottu tai liityttykään fb-ryhmään. Oon vielä niin epävarma tässä alussa ja ryhmään liittyminen tuntuu vähän hassulta ennenkuin ollaan lähipiirille kerrottu. Esikoisen ryhmä oli kyllä kultaakin kalliimpi mutta eiköhän myöhemminkin ehdi liittyä tai sitten johonkin toiseen ryhmään jos tuo ensimmäinen jo täynnä :)
 
Mä pyörin täällä myös vielä. 8 + 5 taitaa olla meneillään, ja nyt tiskikonetta täyttäessä tuli sellaista melko voimakasta kipua lantion seudulle. Verenvuotoa tms ei, epäilisin liitoskivuiksi, kun levossa lähti pois aika pian. Sepä ois sit ihan uusi oire, mitä ei ole vielä kokenutkaan, vähän erilaista kun ne kohdun kasvusta johtuvat pienet pistosmaiset juilinnat. Syöminen yhä onnetonta huonon olon vuoksi, mutta elättelen toiveita siitä että helpottaisi sen ekan kolmanneksen jälkeen. Sitten vedän kyllä rekkalastillisen lihaa!
 
Mäkin edelleen täällä käyn kaikki lukemassa, vaikka pääosin facessa kirjoittelen! :) Täällä oireet on aikalailla sitä samaa, mitä ollut vikan kuukauden. Eilen ja tänään ollut olo parempi kun viimeiseen kolmeen viikkoon, saanut syötyä eikä olo ihan niin heikko. Tietty heti herää huolikin, että onko varmasti kaikki hyvin edelleen.. Mutta eiköhän❤ Kai se on ihan normaalia, että se pahoinvointi alkaa helpottaa jossain kohtaa! Nyt menossa rv9+3. Alaselkä kipuilee samanlailla kun alusta asti, se oli itellä heti ekoja oireita ja alavatsassa tuntuu ajoittain juilintaa etenkin istuessa, varmaan kohdun kasvua. Nyt välillä on alkanut huimaamaan ja hormoneista johtuvia itkukohtauksia muutama koettu.. :D

Viikon päästä maanantaina seulontaverikokeet ja ei ens vaan sitä seuraavalla viikolla nt-ultra :love: Se jännittää kovasti, mutta ihan älyttömästi sitä jo oottaa❤
 
  • Tykkää
Reactions: Napsunen
Minä myös täällä vielä! Minä oon kans hirmu äkäinen koko ajan. Eilen mieski huokaili että kauankohan tätä kiukkuamista kestää :D Välillä iskee myös järkyttävä väsymys, muttei ehkä niin paha oo kun viikko- kaksi sitten. Kuvotus on päällä 24/7, oksentanut en oo ja toivottavasti ei tarvikaan. Alavatsaa jomottelee vähän väliä. Mulla tosiaan useampi keskenmeno takana niin jännittää noin jomotukset sen takia. Jospa kuitenkin tää pysyis matkassa, viikot ainakin pidemmällä kun viime kerroilla.
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Napsunen ja nieve30
Täällä kanssa seurailen vähäistä keskustelua, enkä kanssa oo vielä liittynyt faceryhmään. Eilen oli eka neuvola 8+1 ja lasketuksi ajaksi merkattiin 11.4. Sydänääniä pääsen kuuntelemaan neuvolaan rv 10+4 ja ultra on vasta 13+4. Toivon tosiaan että sydänäänet kuuluu reilu kahden viikon päästä, ettei tarvisi elää epätiedossa niin pitkään. Mutta selkeitä raskausoireita on ja ilman vuotoja ja kipuja menty tähän asti niin jaksan uskoa että kaikki on hyvin. Mulla takana kolme heti alkanutta ja loppuun asti mennyttä raskautta, niin en osaa onneksi pelätä raskauksissa.
Kiukkua, ärsytystä, vihaa, huutoa, vittuilua.. Sitä on mies saanut kuulla koko armaan alkuraskauden.. Miten sitä niin onkaan pahalla tuulella suurimman osan ajasta? Lauantaina jo erosinkin miehestä raivopäissäni!! Joka kuitenkin onneksi saatiin sovittua ja pistettyä hormoonien piikkiin. Kyllä tulee pitkät ajat (mies raukka) jos koko raskauden olen tällänen raivohullu. Eikä oikeen enää kehtaa aina pyytää edes anteeksi kun tietää että kilahtaa taas heti uudelleen. Tänään tapasin lääkäriä muissa merkeissä ja puhuin tästä tilanteesta ja hän oli heti valmis kirjottamaan mulle rauhottavia. En niitä ottanut vastaan kuitenkaan. Sitten hän vaan totesi että, noh, yrität vaan rauhottua. Okei. :D
 
Täällä pahoinvointi alkaa nostaa päätä varsinkin puolen päivän jälkeen. Koko ajan saa olla jotain kevyttä ja helppoa napostelemassa ettei iske huono olo. Toivottavasti pysyy tässä ällötyksessä eikä tarttis alkaa oksentelee. Lisäksi tää huonovointisuus lisää vielä pahantuulisuutta, niin tälleen esikoista odottaessa tulee sellanen fiilis et eikö vois olla helpompaa keinoa saada lasta maailmaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutti24 ja Santso
Mua vieläkin stressaa nämä syömisasiat. Paino tippunut ekasta neuvolakäynnistä reilu 5 kg, onneks oli tullut syötyä hyvin ennen kun ruokahalu katosi niin oli mistä lähteäkin. Kivasti ohjeistetaan monessa paikassa, että täytyy korvata se liha muilla proteiineilla, mutta kun ne ihan kaikki ällöttää :D ja sitten taistelen omatuntoni kanssa siitä, että voinko nyt syödä sipsiä ja juoda appelsiinimehua, kun ne ainoastaan menee alas. No, olen syönyt vaikka tiedän ettei ole optimaalisinta ravintoa. Sitten taas masokistipuoli minussa nauttii tästä pahanolontunteesta, kun tiedän, että se vaan nyt kuuluu raskauteen. Kohta jo helpottaa!
 
Mua vieläkin stressaa nämä syömisasiat. Paino tippunut ekasta neuvolakäynnistä reilu 5 kg, onneks oli tullut syötyä hyvin ennen kun ruokahalu katosi niin oli mistä lähteäkin. Kivasti ohjeistetaan monessa paikassa, että täytyy korvata se liha muilla proteiineilla, mutta kun ne ihan kaikki ällöttää ja sitten taistelen omatuntoni kanssa siitä, että voinko nyt syödä sipsiä ja juoda appelsiinimehua, kun ne ainoastaan menee alas. No, olen syönyt vaikka tiedän ettei ole optimaalisinta ravintoa. Sitten taas masokistipuoli minussa nauttii tästä pahanolontunteesta, kun tiedän, että se vaan nyt kuuluu raskauteen. Kohta jo helpottaa!
Ei menny täälläkään useampaan viikkoon mikään proteiini.. Nyt pystynyt vähän alkaa maistelee, esim. eilen kanasubii :D Ja oon kyl just syönyt sitä mitä mieli tekee, vaikka välillä epäterveellistä onkin. Neuvolahoitajakin sanoi, että kun on paha olo niin syö mitä pystyy, et saa sitä energiaa jostain (y)
 
Moikka! Minä liityn tänne mukaan ensimmäistä kertaa. Rv nyt 7+3 ja laskettuaika 17.4. Esikoinen tulossa, joten aivan uuteen maailmaan olen sukeltamassa. Senpä takia sitä tuntee tarvetta hakeutua näihin ryhmiin kuulemaan muiden samassa tilassa olevien menoa. Mikäs fb-ryhmä täällä on pystyssä?
 
  • Tykkää
Reactions: Juustokumina
Moikka! Minä liityn tänne mukaan ensimmäistä kertaa. Rv nyt 7+3 ja laskettuaika 17.4. Esikoinen tulossa, joten aivan uuteen maailmaan olen sukeltamassa. Senpä takia sitä tuntee tarvetta hakeutua näihin ryhmiin kuulemaan muiden samassa tilassa olevien menoa. Mikäs fb-ryhmä täällä on pystyssä?
Tervetuloa mukaan❤ On yksityinen ja salainen facebook-ryhmä, ei siis löydä haulla eikä kukaan nää, että liityt siihen. Laita viestiä @saasoo :lle, jos haluat mukaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jokuhyvätähän
Moikka! Minä liityn tänne mukaan ensimmäistä kertaa. Rv nyt 7+3 ja laskettuaika 17.4. Esikoinen tulossa, joten aivan uuteen maailmaan olen sukeltamassa. Senpä takia sitä tuntee tarvetta hakeutua näihin ryhmiin kuulemaan muiden samassa tilassa olevien menoa. Mikäs fb-ryhmä täällä on pystyssä?
Eikö se ole sellainen vertaistuki fb-ryhmä? Minä olen ymmärtänyt että näillä keskustelupalstoilla ei montaa kuukautta keskustelut jatku, kun ryhmä siirtyy sinne fb:n puolelle. Siellä se saattaa olla hengissä vuosia. Olen myöskin siinä uskossa että muualta ei vastaavia tukiryhmiä löydy. Kertokaa jos olen väärässä. Itse en ole ikinä sellaisessa ollut, että voi olla vääräkin kuva. Olen myös ollut fb-kieltäytyjä, mutta nyt olen päättänyt liittyä ensimmäistä kertaa ultran jälkeen jotta pääsen ryhmään.
Minulla on -05 syntynyt poika, jota odottaessa kaksi ystävääni myös olivat raskaana. Silloin sai heidän kanssa jutella kakkavaipoista riittämiin. Tyttö syntyi -16, enkä silloin hakeutunut mihinkään. Onneksi löysin mammajoogasta kaverin. Nyt en ajatellut jättää asiaa sattuman varaan. Minun kokemuksen mukaan ei kukaan jolla ei juuri sillä hetkellä ole samaa tilannetta jaksa kahta tuntia analysoida niitä kakkavaippoja. Ihanaa kun olette olemassa!
 
Täällä 9+1 ja edelleen hyvinkin oireeton raskaus ollut tämä. Väsymys Isoimpana, mutta etovaa oloa ei ole ollut. Hullua ja todella onnekasta, että oon saanut molemmat raskaudet nauttia ilman pahoinvointia!

Face-ryhmään kyllä mahtuu vielä hyvin ekojen ultrien jälkeen, jotka vielä odotatte sitä
 
  • Tykkää
Reactions: Napsunen
Heipähei!
Ehkäpä hyppään mukaan, sillä niin paljon luin jo kuumeilijoita ja nyt tätä huhtikuisten ryhmää olen kyttäillyt. Lasketusta ajasta ei täyttä varmuutta, jotain 2-7.4 välillä. Tarkentuu sitten ultrassa varmaan.

Eilen oli eka neuvola. Mulla edellisistäkin sattunut vähän sellaisia tätejä että paljon on ollut vaihdoksia eikä ole kemiat kohdanneet ja nyt taisi käydä niin tälläkin kertaa. Se harmittaa nyt eniten. (Vaikka voihan se olla minustakin kiinni, ehken siellä vaan osaa olla itseni tjs
Ihaninta olisi jos voisi siellä neuvolassa vapaasti jutella, mutta koska ei, niin siksikin vaikkapa täältä netistä luettuna teidän vertaiskokemukset tuntuu tärkeältä. Kiitos kun olette
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: saasoo ja 3milia
Mulle on sattunut tosi kivoja neuvolan työntekijöitä, on tuntunut luontevalta avautua jo ensimmäisellä kerralla suolentoiminnasta ja ihan kaikesta muustakin raskauteen liittyvistä luonnollisista, mutta ei ehkä niin hienovaraisista puheenaiheista. Äitipolin kanssa on vaan ollut ongelmia. Siellä diagnosoitiin mulle jo keskenmeno (jota ei ollut tapahtunut), ja np-ultran olisin kuulemma joutunut maksamaan itse syystä että sairaalalta oli annettu väärä aika ultraan (jos sairaalan moka, niin mielestäni tässä ei olisi tarvinnut itse alkaa mitään makselemaan). Kyseisestä sairaalasta ja henkilökunnasta olen kuullut paljon hyvää ja tämä olisi kaikkein lähin sairaala mennä synnyttämään, mutta epäilyttää nyt tosi paljon, kun tähän saakka siellä sössitty kaikki mahdolliset asiat. Pelottaa esim. hoitovirheiden mahdollisuus.
 
  • Vihainen
Reactions: 3milia
Mulle on sattunut tosi kivoja neuvolan työntekijöitä, on tuntunut luontevalta avautua jo ensimmäisellä kerralla suolentoiminnasta ja ihan kaikesta muustakin raskauteen liittyvistä luonnollisista, mutta ei ehkä niin hienovaraisista puheenaiheista. Äitipolin kanssa on vaan ollut ongelmia. Siellä diagnosoitiin mulle jo keskenmeno (jota ei ollut tapahtunut), ja np-ultran olisin kuulemma joutunut maksamaan itse syystä että sairaalalta oli annettu väärä aika ultraan (jos sairaalan moka, niin mielestäni tässä ei olisi tarvinnut itse alkaa mitään makselemaan). Kyseisestä sairaalasta ja henkilökunnasta olen kuullut paljon hyvää ja tämä olisi kaikkein lähin sairaala mennä synnyttämään, mutta epäilyttää nyt tosi paljon, kun tähän saakka siellä sössitty kaikki mahdolliset asiat. Pelottaa esim. hoitovirheiden mahdollisuus.
Mitä ihmettä, et joutuisit maksaan ite, jos sairaalan moka:eek::mad: Varmasti joo vähän epäilyttää..:rolleyes: Onneks neuvolassa kuitenkin sujuu hyvin ja kivoja työntekijöitä:giggle:
 
Täällä myös yksi pari viikkoa sitten plussannut. Laskujeni mukaan nyt olisi menossa 6+1 ja la 29.4.Odotan toista lastani. Esikoinen syntyi heinäkuussa 2019.Raskaus ollut vähä oireinen tähän mennessä. Väsymys ja jatkuva vessassa ravaaminen ainoat oireet. Pahoinvointia tai etovaa olo ei ole ollenkaan. Ensimmäinen raskauteni oli lähes täysin oireeton alusta loppuun asti joten en osaa huolestua oireiden vähäisyyttä. Ensimmäinen neuvola varattu parin viikon päähän ja varasin myös alkuraskauden uä samalle viikolle. Jännittäviä aikoja elellään.
 
Millä rv:llä muuten olette käyneet yhdistelmäseulan verikokeessa? Mä kävin 9 + 0, kun näin ohjeistettiin, mutta nyt luin toisaalta, että olisi ollut parempi odottaa 10.viikko loppuun eli käydä vasta 10 + 0. Meniköhän nyt turhan aikaisin ja voikohan se nyt vääristää seulan tuloksia?
 
Viimeksi muokattu:
Heips, täällä myös yksi plussannut, jonka laskettu aika olisi laskujen mukaan 18.4.21. Toukokuussa koettu keskenmeno viikoilla 7+, joten tähän asti menty päivä kerrallaan. Tänään kuitenkin käyty varhaisultrassa, jossa löytyi syke, eli uskaltaudun liittyä tänne! Ensimmäinen lapsi siis kyseessä. Oireina tähän mennessä ollut etovaa oloa ja väsymystä. Laitan viestiä myös fb-ryhmään liittymisestä!
 
Millä rv:llä muuten olette käyneet yhdistelmäseulan verikokeessa? Mä kävin 9 + 0, kun näin ohjeistettiin, mutta nyt luin toisaalta, että olisi ollut parempi odottaa 10.viikko loppuun eli käydä vasta 10 + 0. Meniköhän nyt turhan aikaisin ja voikohan se nyt vääristää seulan tuloksia?
Mä oon menossa 11+0. Mun oma gyne, jolla kävin varhaisultrassa suositteli, ettei kannattaisi mennä ihan alku- eikä loppuvaiheessa sitä suositusta, koska se voi jotenkin vaikuttaa siihen tulokseen (sano se että miten, mutta enhän mä enää muista). Mutta jos oot saanut sellaisen ohjeen niin ole huoleti, mun mielestä tuntuu että ku näitä raskaus- ja neuvola-asioita googlettelee, niin joka paikasta löytyy erilaista tietoa :)
 
Heippa! Täällä yksi uusi jäsen, odotan esikoista. Varhaisultrassa kävin vajaa pari viikkoa sitten, pikkuinen oli onneksi oikeassa paikassa ja sykekin löytyi. Laskettu aika olisi ultran mukaan sitten 5.4.

Pari päivää ennen plussaa olin kiinnittänyt huomiota siihen, että nukuin todella huonosti, hikoilin ja heräilin yöllä vessaan ja syketaso oli normaalia korkeampi. Plussan jälkeen hallitsevin oire mulla on ollut ollut kova väsymys/uupumus. Lisäksi ollut huonovointisuutta ja närästystä. Vatsassa on usein lieviä menkkatyyppisiä kipuja, mutta ne ovat menneet nopeasti ohi.

Kiva, että löysin tämän foorumin, sitä kaipaa kyllä vertaistukea ja keskustelua, onhan tää ihan uusi ja jännittävä tilanne kaikin puolin :) Tuo fb-ryhmä kiinnostaisi myös :)
 
Millä rv:llä muuten olette käyneet yhdistelmäseulan verikokeessa? Mä kävin 9 + 0, kun näin ohjeistettiin, mutta nyt luin toisaalta, että olisi ollut parempi odottaa 10.viikko loppuun eli käydä vasta 10 + 0. Meniköhän nyt turhan aikaisin ja voikohan se nyt vääristää seulan tuloksia?
Mä oon menossa rv10+3 :) Muistelin kans, että sanottiin meillä, että mielellään 10+ -viikoilla, mutta en muista varmaksi. Ja jos sulle on toi aika sanottu, niin eiköhän se ihan ok oo! (y)

Tervetuloa @Lani ja @Eliima ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Lani
Millä rv:llä muuten olette käyneet yhdistelmäseulan verikokeessa? Mä kävin 9 + 0, kun näin ohjeistettiin, mutta nyt luin toisaalta, että olisi ollut parempi odottaa 10.viikko loppuun eli käydä vasta 10 + 0. Meniköhän nyt turhan aikaisin ja voikohan se nyt vääristää seulan tuloksia?
Mulla on nyt omien laskujen sekä varhaisultran perusteella rv 9+5, mutta neuvolan laskujen mukaan vasta 9+0. Luulen, että neuvola on laskenut sen 28 pv kierron mukaan, vaikka olin sanonut että mulla on lyhyt 24 pv kierto. Ton eron vuoksi oli haasteellista varata yhdistelmäseulan verikokeen aikaa, kun mulle sanottiin että verikoe tulisi ottaa rv 10+0-10+6. Varasin sen nyt sitten niin, että ultran+omien laskujen perusteella on silloin 10+4 ja neuvolan mukaan on 9+6. Parille seuraavalle päivälle oli vaikea saada aikoja, koska se on viikonloppu. Toivottavasti toi mun varaama ajankohta olisi ok.
 

Yhteistyössä