Tänään oli lääkärineuvola ja eipä siellä oikein mitään ihmeellistä ollut. Nuori lääkäri oli, mukava mutta kovin pidättyväinen. Perusjutut katsottiin, sisätutkimus ja sydänäänet. Vauvan syke oli 140.
Mä luulin että sieltä saisi kaikenmaailman lappusia Kelaa varten yms. mut ei kai sitten. Niistä seulonnan todennäköisyysluvuista kysyin ja lukemat oli jotain 1:9000 ja 1:100 000. Joo.
Seuraava neuvola-aika on marraskuun lopussa ja silloin käydään läpi noita Kelan juttuja. Mies on tällä kertaa mukana ja kun tuota aikaa katsottiin niin yllättäen ilmoitti haluavansa tulla myös
Alkoi raha-asiat kiinnostamaan. Heh.
En ole tällä viikolla muistanut käydä vielä puntarilla, mutta arvioisin kokonaisuudessaan raskauden aikana tulleen 2-3 kg lisää. Mua kanssa ärsyttää, kun neuvolassa paino katsotaan vaatteet ja kengät päällä mitään vähentämättä ja useimmiten olen vetänyt kunnon ruuat juuri ennen neuvolaa. Sen takia käyn kotona useamman kerran viikossa samalla puntarilla joka aamu heti aamupissan jälkeen.
Mä en tunne (tai osaa tunnistaa) kohdun sijaintia, lääkäri sanoi että sijainti on nyt pari senttiä navan alapuolella (ja koko on noin greippi). Mutta turvotusta on vatsassa ja iltaa kohden tietysti paljon enemmän kuin aamulla. Töissä yksi työkaveri kysyi, että olenko raskaana.
"Ai minäkö? Miten niin? Tää takki on vähän huonosti, jotenkin nousee aina ylöspäin lörpöttämään". Eli sivusta katsottuna huomaa mutta edestä päin ei niinkään.. Kiellän kaiken, alusta loppuun. Vaikka tänään annoin miehelle luvan kertoa kavereille, kun näkee, jos siltä tuntuu.
Huomenna ainoa vapaapäivä, niin pakko mennä ostamaan mammahousut (ja varmaan tulee ostettua kaikkea muutakin sitten siinä samalla).
Niin joo, me ollaan miehen kanssa hirveän paljon puhuttu siitä, miten me lasta sitten kasvatettaisiin. Siitä on tullut molemmille sellainen tärkeä juttu. Eli ei ole väliä onko sillä vaaleanpunaiset housut tai onko sillä tietynmerkkiset vaunut. Vaan sillä, että siitä saataisiin fiksu ja kohtelias sekä sosiaalinen ihminen. Mä olen tutkinut jo noita kaikkia masu-vauva-lapsikahvila, muskari, vauvauinti ym. tarjontaa, mihin voisi sitten mennä aina käymään.
Muistin viime viikolla, että mullahan on joku vanha valinnaisaineen kurssikirja jossain laatikossa varastossa ja pitihän se sieltä kaivaa esiin. Nimittäin "Lapsen aika" -niminen oppikirja vuodelta 2003. Hirveän mielenkiintoinen, olen lueskellut jo pintapuolisesti sen läpi. Eniten kiinnostaa tuo kehityspsykologia, miten vauva kehittyy ja milloin on noita tärkeitä herkkyyskausia oppia tiettyjä taitoja.
@Shona Mä en ole ihan varma noista muljahteluista, kun joskus tuntuu monenmoista muljahdusta ja hipsutusta ja vähän niinkuin pienenpientä lihaskramppiakin ihan hetkellisesti. Että mikä noista nyt sitten tulee suolistosta/kohdusta/vauvasta.
Kumartaminen on sellainen juttu, mitä olen nyt alkanut välttelemään. Ei oikein tunnu hyvältä kumartua tai olla kyykyssä / sykkyrällä.
Toivottavasti alkaisi pahoinvointi jo hellittämään otettaan
@Jullapulla ja
@paperikirahvi90.
No niin, ehkä mä lopetan nyt ja jatkan sitten vaikka huomenna.