**HUHTIHIPUT 2008 toukokuu***

Joannalle minäkin neuvoisin laittamaan niitä keittosuolatippoja nenään, avaa nenää ja on helpompi sitten syödä. Jos ei oo kuumetta niin ei oo mitään hätää, ainakaan jos vauva pystyy syömään. Höyryä kannattaa myös kokeilla.

Dooris: Mulle se täti siellä kaupassa sanoi että 3 helmeä päivässä. Mulla ne auttoi kyllä heti ekasta annostuksesta. Nytkin otan niitä aina kun tuntuu ettei maitoa ole tarpeeksi. Ja monesti otan yötä vasten, kun yöllä maitoa alkaa muutenkin erittyä. Onkohan tuo erittyä sana nyt ihan oikein tohon kohtaan...? :whistle:
Ja ehkä kannattaa muutenkin ottaa vaikka puoli tuntia tai tunti ennen imetystä, ainakin sillon mulla tuntuu vaikutus.
Minkälaisia ohjeita sä sait?

Mulla on hermo niiiiiiiiiiiiiin tiukilla tuon esikoisen kanssa. Kun en millään jaksaisi kuunnella sen kitinää. Melkein heitin sen aamulla ikkunasta ulos kun paloi käämit ihan totaalisesti :headwall:
Sitten aina jälkeenpäin harmittaa kun on huutanut sille ihan pää punaisena ja sitten halitaan ja sovitaan. Vaikka eniten sovitettavaa taitaa olla äidillä :ashamed:

Mä alotin vasta tänään d-vitamiinit pojalle. Kokeilin silloin pienempänä ja ne teki niin kamalat masunväänteet että jätin heti pois. Jospa nyt onnistuisi paremmin. hyvä kun edes muistin että nekin voisi aloitttaa. Jotenkin sitä tämän toisen kohdalla on vähän semmonen suuripiirteisempi. Enpä sitten tiedä onko se hyvä vai huono...
 
Joanna, tsempit nukanokan hoitajalle. Mä oon nyt täällä ihan hermona omani kanssa, siis antibiootit määräs lääkäri eilen mut en oo niitä vielä aloittanut, kun ajattelin, että paras kai sitten kokeilla ensin noita höyryjä. Ja kaameet itsesyytökset, kun en ole oikein osannut höyrytellä aiemmin... tänään ja eilisiltana kyllä tullut kokeiltua. Suolatippojakin vain silloin tällöin. Mutta pojalla siis rohisi putkissakin, että sen puoleen... Mutta eilisaamuna oli 37,8, tänään vain 36,8, joten kuumeen puolesta ei tarttis - äh kun en nyt osaa päättää, antaako pienelle antibiootit vai kokeilla vielä muita juttuja. :/ Ja kun sais neuvolan terkan kiinni nyt puhelintunnilla.
 
Zeena mä olen välillä kanssa ihan kypsänä tuon meidän uhmiksen kanssa :headwall: varsinkin nukkumaanmeno on hemmetin hankalaa ja tällaiset päivät kun ei sateen takia pääse ulos, saa tytön hyppimään pitkin seiniä |O

Kalenterille jaksamisia ja pikkuiselle parantumista! toivottavasti pian pieni paranee. :hug:
 
Meille tuli kirje taysista, että pojalla on perinnöllinen alttius sairastua diabetekseen. Sillon synnytyksen yhteyVoi kökködessä otettiin verinäyte, jonka perusteella nyt sitten tuli tämä. Voi kökkö kun harmittaa :(
Meillä ei oo suvuissa diabetesta, että senkin puolesta iski vähän niinkun puuntakaa tämä juttu. Riski on kuulemma 4% eli yksi lapsi 25:sta sairastuu. Päästään nyt johonkin jatkotutkimuksiin jos halutaan. Se tarkoittaa säännöllisiä verikokeita jne. Pitää harkita.

Kun aina meillä on jotain. Esikoinen sairastaa astmaa, refluksia ja niitä allergioita. Kun toivois, että poika olis terveempi. Ja kun esikoisen kanssa joutuu ramppaamaan vaikka missä kontrolleissa, kasvua seurataan erityisen tarkasti ja taas tällä viikolla on käynti sairaalassa sen takia. Meinaa mennä kaikki aika ja energia siihen, että saa pidettyä lapsen jotenkuten hyvinvoivana.
Olipas valitusta :$
 
Moikka!
Täällä kans yksi jonka kaksivuotias hyppii seinille, siitäkin huolimatta että seisoin puistossa sateessa 2-tuntia sen kanssa aamulla. Täällä meillä on kyllä aktiivista puistoporukkaa, nyt oli taas vakioporukka kasassa eli sama ketä käy perhekerhossakin ja oli meitä ainaki kymmenkunta mammaa lapsineen siellä. ....jos meidän esikoinen ei nukkuis pinnasängyssä niin en mä sitä nukkuun sais pakosti ollenkaa enää päivällä. Nytkin se puoli tuntia juoksutti mua, milloin oli unilelut heitelty sängystä, milloin petivaatteet sekasin.. nyt hiljeni vasta.

Jaksamisia Zeenalle ja muillekin tietenkin tasapuolisesti! Se on kyllä raskasta ku sairastetaan. Meillä ei (kop kop) ole sairastettu sitten tammikuun, ja silloinki esikoisella oli vain ja ainoastaan parin päivän kuume, ei räkää ollenkaan. Ja siitä rotarokotteesta piti sanoa että meillä ei ole otettu, eikä siltikään esikoinen ole sairastanut vieläkään ainuttakaa mahatautia, että ei se rokotteesta johdu jos ei sairasta. Eihän se suojaa ku vaan siltä rotalta. Ja mulle on joskus sanottu ettei rintaruokittu saa rotaa niin herkästi.. Tiedä sit pitääkö paikkansa mutten ota vauvallekaan rokotetta, koen sen turhaksi. (ehkä ottaisin jos oli ilmainen, mut en nyt ku vielä maksaa)

Jaa-a. Molemmat pojat nukkuu. Ihanan hiljaista! Tuli postissa uusi kaksplussa, jos sitä käpertyis sohvalle lukemaan.

Anu
 
Kiitos kaikille neuvoista =) Kuumetta ei ole, mittasin äsken ja oli 37,4 eli normaali. Mummi lupasi tuoda apteekista sitä keittosuolaa. Onkin varmaan aika homma saada sitä tonne nenään!! Vinkkejä?
Kalenterille :hug: Toivottavasti siellä parannutaan pian. Äläkä nyt itseäsi syyttele :hug: Saitko neuvolasta ketään kiinni?
Zeena no voihan kurjuus että tollainenkin sitten tuli :hug:

Me ei kanssa ilmeistesti sitä rota rokotetta oteta. Pitää nyt huomenna kuitenkin neuvolassa siitä vielä jutella.

Mulle tuli kanssa kaksplus lehti tänään ja arvatkaa vaan olinko jo ehtinyt sen ostaa?? No täytyy antaa kaverille jos sille ei olis tullut.

Nyt syömään

Joanna ja Pinja...hmm... voi kamala... 9vk????????
 
Joanna: mä oon saanu tipat nenään ihan vaan niin, että pidän pojan pään niin, että nenä on ylöspäin, eli ei saa katsoa sivulle. Toisella kädellä pidän päätä ja toisella tiputan nenään. Joskus mä kyllä työnnän sen pullon kärjen vaan nenään ja puristan sinne sitä vettä, taitaa mennä vähän yli sen suositellun 3 tipan sillon :snotty:
Varsinkin yöllä mä harrastan tätä "sinnepäin" laittamista, kun en jaksa alkaa valoja laittamaan ja tiiraamaan montako tippaa on menny.

Meillä kans molemmat nukkuu, joten taidan kans mennä sohvalle lepuuttamaan.
 
meillä on molemmat muksut saaneet geenin joka altistaa lapsuusiän diabetekseen. eli molempien kanssa käydään DIPPin tutkimuksissa, joista voi vähän etukäteen nähdä jos sairaus on tulossa. ja Zeena, mietipä sitä että geeninkantajista vain 4% sairastuu eli se on 96% mahdollisuus välttyä ko. taudilta :) mä ainakin koen että vaikka ekana vuotena niitä tutkimuksia on vähän enemmän ja sitten harvemmin, on se kannattavampaa tutkia kuin odotella ilman verinäytteiden säännöllistä analysointia että tuleeko vai eikö.
eikä meilläkään suvussa ole lapsuusiän diabetesta kellään. mulla on ollut raskausajan diabetes (tämä toinen oli insuliinihoitoinenkin vielä) ja mun tädillä on aikuisiän diabetes. eli se geeni voi hyvinkin olla piilevänä, onneksi nykyään tutkitaan napaverinäytteet.

ja meillä Miska ei tappele yhtään keittosuolaliuosta vastaan, Minealle piti pistää väkipakolla eli toisella kädellä vauvan ylävartalosta ja päästä kiinni, toisella rutsautetaan tipat nenään. jotkut lapset ottaa mieluummin sen äidinmaitona, eli pieneen neulattomaan lääkeruiskuun vähän maitoa ja sitä nenään - toimii yhtä hyvin ja meillä auttoi alkavaan silmätulehdukseenkin!
 
Heippa!

Zeena :hug: Mutta oikein muistutti Känkkis, tosiaan se 96 prosentin mahis olla sairastumatta =) Siis todennäköisesti ei tautia tule. Voi kun itsekin jaksaisin ajatella positiivisen kautta kaikkia niitä asioita, joista stressaan!

Känkkis, kiitokset parantelutoivotuksista! Joannalle myös ja parantukoon Pinja myös pikaisesti. Niin, soitin sinne terkkarille ja sanoi hän: kokeilkaa huomisiltaan asti ahkeraa höyryttelyä, sitten vasta kuuri päälle, ellei olo ole helpottamaan päin. Myös siinä tapauksessa kuuria saman tien, että olo alkaa huonontua aikaisemmin. Kehotti leiriytymään kylppäriin, minkä teimmekin: tuossa on isompaa odottamassa vauvanamme, jossa polskia ajankuluksi, kunhan taas herää, pienemmälle on sitteri tungettuna suihkukaappiin, jossa myös kattilallinen kuumaa vettä, ja tarkoitus on välillä suihkutella kaapin lattiaa kuumalla vedellä. Kuuma vesihöyry saattaa kuulemma joskus tuntua pahaltakin hengittää, joten yritän nyt olla liioittelematta kuitenkaan tuon kanssa. Täällä siis kirjoittelen kylppärissä ja toivon, ettei kosteahko ilma haittaa tietokonetta... :whistle: Keittosuolaan ja äidinmaitoon saitkin Joanna vinkkiä jo, meillä myös käytössä neulaton rokotin. Keittosuolan olen tehnyt itse, joten sitä nimenomaan olen siinä rokottimessa pitänyt. 1 rkl hienoa merisuolaa liuotetaan 1 litraan kuumaa vettä. Olen kyllä tehnyt pienemmän satsin kerralla, vaikka ei kalliiksi tule noinkaan. ;)

No niin, pyykkiä sitten vaan kuivausrumpuun -> lisää kosteutta kylppäriin!

T. Kalenteri ja päiväunille simahtaneet palleroiset Antto ja Aaron

Ps. Ai niin, Rela-tipat piti vielä aloittaa koko perheellä. Sekä esikoisen mahataudin että toisen lapsen mahdollisesti edessä olevan antibiootin takia. Ei muuta kuin toivotaan, että mies ehtii apteekkiin tänään.
 
Känkkis nyt mun on kysyttävä tosi tyhmä kysymys!!! Laitoitko sä sitä maitoa silmiin???

Neiti vetelee tuolla nyt unia mut kun herää niin pitää yrittää laittaa niitä tippoja. Vähäks hauska kun pakkausselosteessa lukee eittei vaikuta kykyyn ajaa autoa tai käyttää koneita :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja 1 rkl hienoa merisuolaa liuotetaan 1 litraan kuumaa vettä. [/quote:
No tän kun olis tiennyt niin en olis apteekista ostanut. No ei noi kylä kalliit ollu, alle 5?. Ja meiltä noita ruiskujakin löytyis kun sillä annetaan Pinjan lääke aina iltaisin. Meillä on muuten viikonpäästä neuro kontrolli ja sen jälkeen saadaan alkaa vähentään lääkitystä ja lopettaa se kokonaan. Ei enään ruiskujen ja lääkekippojen pesemistä ja desinfiointia. Ja ennenkaikkea ei Pinjan tarvitse enään syödä sitä pahanmakuista lääkettä. Vaikka nykyään sen ihan kiltisti jo veteleekin.

muoks. en sitten osannut lainata..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Neiti vetelee tuolla nyt unia mut kun herää niin pitää yrittää laittaa niitä tippoja. Vähäks hauska kun pakkausselosteessa lukee eittei vaikuta kykyyn ajaa autoa tai käyttää koneita :LOL: :LOL:

:LOL: Eipä tarvii seuraavan kerran sun miettiä, voitko päästää tytön rattiin! Niin muuten siitä nokkaan laittamisesta, en tiedä, minkälainen pullo sulla on, mutta joskus kun on apteekista ostettu keittosuolaa, oli valmiiksi näppärä pipettipullo. On niitä toki sellaisia isompia tavallisiakin.
 
Joanna, mehän ristiin kirjoitellaan :D Joo mut ainakin tuo valmis litku on helpompi annostella kuin pakasterasiassa odottava... Mietin, että ei niin hygienistä sinne uittaa sitä rokotinta aina, ja siksi keittelenkin tiuhaan uusia liuoksia, joista suurin osa menee viemäriin. Ihanaa kun teidän Pinjan lääkitys loppuu pian. =)

Juuri, kiva nimi P.e'n-n=i*llä (huomaa luova vaihtelu nimen kirjoittamisessa!) Suloinen tyttö ja ihana mekko lisäksi. :)
 
No nythän mä kunnostaudun... mutta ei oikein jaksa muutakaan tehdä kuin pyöriä netissä, kun täytyy tää kylppärin ovi pitää kiinni ja oon mielelläni samassa huoneessa kuin Aaron :whistle:

Piti vielä sanoa Juurelle, että hankalaa tosiaan tuo imetyksen huomioonottaminen juhlavaatteissa, mutta aika hyvin selviää ainakin paremman puutteessa edestä napitettavalla paidalla tai mekolla. Ehkä se paljastaa kyllä vähän liikaa, kun imettää, mutta jos vaikka alle on jokin arkisempi imetystoppi laittaa, niin sitä voi hyödyntää. Saapahan enemmän sitä lämpöäkin sitten kerrospukeutumalla...
 
Öö Joanna, viikon ajan taisin oikeastaan unohtaa tippojen olemassaolon :ashamed: No kun ei päiväsaikaan juuri rohissut ja yöllä imaisin aina nopeasti nenäfriidalla. Nyt pari päivää oon sitten antanut aina silloin tällöin, en ole tarkemmin aikaväliä katsonut. Päivällä pari kertaa ja illalla sitten vielä ennen nukkumaan käymistä, vähän myös jossain vaiheessa yöllä... Paljonpa tästä ottaa selkoa, mutta siis milloin sattuu. Tuntuu miellyttävän Aaronia enemmän, kun laitan yhteen sieraimeen kerrallaan aina kun mahdollista, ei sitten koko nokka ole vetinen. ;)
 
Juuri, en mäkään tiedä, miten niitä D-tippoja voisi muistaa antaa... Meillä saattaa hyvin jäädä viikko väliin sen takia, etten muista tai muistan vain kun toinen nukkuu. Nyt luulisi olevan helpompaa, kun meillä on sitä pahanmakuista mutta huoneenlämmössä säilytettävää Jekovitia: voisi laittaa vaikka vaipanvaihtopisteen tietämille (jos meillä olisi vakituinen sellainen).
 
Mä aloitin kanssa d-tipat eilen uudestaan, kun lopetin silloin melkein heti kun oli niitä vatsa vaivoja. Josta tuli muuten mieleen et neidin vatsavaivat on taas mennyttä aikaa, mut kakka on ja pysyy vihreänä. Kyllähän toi kovasti piereskelee mut ei ne taida sitä vaivaa just tällä hetkellä. Huomenna voikin taas olla eri juttu :/ Ja tosiaankin pierut ja kakka haisee tooooosiiiii pahalle :x
Täytyis ihan kirjoittaa paperille mitä kaikkea tarvitsee huomenna muistaa kysyä neuvolassa.
 
Zeena mekin aloitettiin tänään D-tipat, Jekovit. Mä en edes kokeillu aikaisemmin, kun meillä oli sen verran ilmavaivoja. Parhaillaankin unissaan tuossa ähistää.. aloitin yhdellä tipalla. Saas nähdä. Nyt on kuitenkin ollut niin paljon parempi vatsa jo viikon verran, hymyilee paljon, nukahtelee itsekseen ilman liikettä(!) jne. Alan vasta nyt nauttimaan tästä äitiydestä kunnolla.

Känkkis, pitääkin kokeilla tuota höyryhengitystä suihkussa. Se onkin helppoa, kun tulee aina muutenkin käytyä "100-asteisessa" suihkussa. :)

Mullekin tuli KaksPlus.. ja joku kirjakerhon mainos.. nyt tota spämmiä alkaa sit ilmeisesti tulla.. Eilen saatiin Kela-korttikin, kun toissaviikolla postitin nimen maistraattiin.
 
Heti pitää tulla kysymään Doorikselta tosta Manducasta, onko sillä hyvä kantaa? Väsyykö hartiat helposti? Oon noiden liinojen kans tussaroinu mut ne ei kyl mun kärsimättömälle luonteelle sovi ja nyt(kin) poika on baby björnin repussa joka aiheuttaa mun toisen käden puutumisen... Tarvisin kohtuu nopean systeemin joka on ergonominen vauvalle ja mulle ja toi Manduca vaikuttais sopivalta. Saa kertoa muistaki vaihtoehdoista jos joku tietää! :)

D-tipoista vielä pikaseen, ei ainakaan näyttäis tällekkään sopivan nuo Jekovitit. Naama on rutussa jo yhden tipan jälkeen ja pulauttelu lisääntyy ihan hurjasti. :( Koitan aina silloin tällöin antaa mut aika toivottamalta tuntuu... Meillä poika myös rohisee, keskimmäisellä on korvatulehdus x2 ja kehkokuvissa käytiin eilen. Toivotaan et poika ei sairastu pahemmin.

Jälkitarkastus oli tänään, kaikki ok. Kovasti vaan ehkäisystä puhuivat, tuli aivan sellainen olo et älkää nyt vaan enempää hankkiko! :LOL: En kyl usko et enempää tuleekaan mut silti!

RouvaPannunen ja Poika 6vko
 
Minä annan d-vitamiinit molemmille pojille aamusta. Siitä on tullut jo tapa että esikoinen saa tipat aamupalalla ja jätän ne sitten esille jotta muistan antaa Timolle.

Juhlavaatteista: Jokin hame ja siihen juhlava toppi. Sitten kun imettää niin nostaa vain topin helmoja ylös. Itse tykkään enempi imettää juuri tavallinen toppi tai paita yllä, imetyspaita ei ollut niin mukava.

Täällä on myös yksi taapero joka koettelee välillä äitinsä hermoja. Ei voi sanoa että nauttisi imetyksestä kun toinen hyppii päällä ja kimpussa yms.
 
Mä suosittelen noista d-vitamiineista Dee-tippoja. Annostus on isompi kuin muilla tipoilla, mutta eipä se ollut ongelma meillä esikoisen kanssa. Noita tippoja meille suositteli silloin aikoinaan allergologi, kun tytöllä oli masu kipeä muutenkin. Ne on kai aika hyvin siedettyjä. Ja niitä alotin nyt pojallekin.

Känkkis: miten usein niitä käyntejä on alussa sen tutkimuksen osalta?
 

Yhteistyössä