»»» Huhtihiput 2008 - Osa 1 «««

Heippa pitkästä aikaa!

Tutti ja tuttipullo meillä edelleen käytössä :snotty: . Ja meillä on ongelmana vielä yömaito :ashamed: Oon 6kk ikäisestä alkaen säännöllisesti yrittäny unikoululla päästä yömaidosta eroon, mutta joka kerta on huutanut 4 tuntia putkeen ja mä oon aina antanu sit periksi |O Hermostuu silmittömästi tassuttelusta..

Dooris kuulostaa tutulta, onneksi ei käynyt pahemmin! Meillä kävi torstaina vähän samanlainen tilanne, poika ajeli lelumoponsa kanssa ympäri ja naamalleen lattiaan.. :| Verta tuli hirveesti ja huuto oli karmea.. Olin yksin kotona pojan kanssa enkä saanu oikeen selvää, että tuliko veri suusta, huulesta vai nenästä, vaikka yritin huuhdella.. Käytin sit päivystyksessä ja siellä selvis, että haava on suussa eikä sille näin ollen tehty mitään..
Meillä opittiin pari päivää sitten kävelemään :heart: Ikää on pari päivää reilu 1v2kk :) Sanotaanko muilla paljon sanoja? Roope sanoo ainoastaan äiti, joka tarkoittaa kaikkia ihmisiä :whistle: ja kissa, joka tarkoittaa kaikkia eläimiä, kärpäsestä hevoseen :LOL:
 
Zeena kiitos vastauksesta :hug: jotenkin tuosta tuli hyvä mieli... en tiedä miksi :D mutta siis olen tuota usein miettinyt ja lukenut, että hyvät unet päivällä-->hyvät unet yöllä. Mä en tiedä noista pikku-unista illalla...pitää miettiä ja pähkäillä, tosin usein nukahtaa hoidosta haettaessa autoon, mutta se 20min matka ei vielä ole riittävästi... Mun mies on ollut anopin kertoman mukaan tosi huono nukkuja 5-vuotiaaksi asti, että jos on mitään mahdollisuutta, että asia on periytyvä niin :headwall: Tänään me taas herättiin puoli viisi, pojalla oli kakkahätä. Siis tästä unohdinkin kirjottaa, useimmiten vääntää sen aamukakan tuohon aikaa :eek: :eek: Eikö se suoli voisi toimia vähän myöhemmin??? Mutta on kova poika kakkimaan muutenkin, 3-4 kakat tulee kevyeen päivässä :D Tänään sain onneksi pojan vähän myöhempään sitten nukkumaan, kun otin mun viereen vaipanvaihdon jälkeen, niin siinä sitten mölysi varmaan ensin tunnin, mutta ihme kyllä ei yrittänyt pystyyn. Tutki vaan herätyskelloa ja puhua pälpätti omia juttuja ja sitten simahti :LOL: mut työ aamuisin ei oo mahdollisuutta tuollaiseen, kun mun on ite noustava kuudelta viimeistään ylös, samoin miehen :'( No, en halua kuulostaa valittajalta, kukaan ei ole väittänyt mulle että lasten kanssa kuuluisikaan olla mitään ruusuilla tanssimista, enkä sitä edes odota.

MB joo luonnetta tuntuu olevan...ei ihan noin paljon tarvis olla. Kiitos tsempityksistä sullekin :hug:

Annalea kyseli sanoja. Meillä ei vielä sanota mitään. Mutta osaa sanoa mitä koira sanoo eli siis vuh, vuh...mutta kaikki eläimet sanovat sitten samalla tavalla kysyipä mitä tahansa :LOL: tänään kysyin pojalta että "mites sanot hienosti että AUTO" niin poika vaan päristi, ymmärsi kait kysymyksen niin, että mitä auto sanoo :LOL:

Meillä opittiin tänään kiipeilemään. Poika keksi että keittiöjakkaraa voi siirrellä ja sen kautta kiivetä mihin tahansa. Laitoinkin sitten koko jakkaran pois... :whistle:

Mut nyt nautin hetken tästä omasta rauhasta...ulkona sataa ja on hiton kylmä. Mä olin jäässä kun aamulla oltiin pihalla, olis kait pitänyt laittaa itsellekin hanskat käteen.... :whistle:
 
Huomenta täältäkin jälleen;-)

Meillä eka tutiton yö takana, yllättävän hyvin meni. Illalla kyseli vähän "uttia" nukkumaan mennessä, yöllä heräsi kerran, huusi vartin ja nukahti, heräsi toisen kerran, huusi 10 minuuttia ja nukahti, ja vielä kerran heräsi, huusi about 2min ja nukahti. Äsken vein päikkäreille, ja pyysi "uttia", laitoin nallen kainaloon ja nukahti samoin tein.. Ans kahtoo miten ensi yö sitten menee ;)

Sanoja kyseltiin. Meillä tulee selvästi äiti, utti (=tutti), aippa (=vaippa), joo, ei, maito, anna, lamppu ja oska (=meidän kissa oskari). Muut ovat sitten vähän arvailusanoja vielä, mutta joka päivä oppii jotain uutta. Meillä on niitä sanakuvakirjoja, niitä raahaa monta kertaa päivässä ja harjoitellaan :LOL:

Olihan taas aamu tänään! Itselläni oli kampaajalle permikseen aika 8.45 ja mies lähti Väinön kanssa vauvauintiin kahdestaan väinön kanssa.. Siinä aamulla kun aamupalaa hätäisesti vedettiin nassuun, pakastin alkoi savuamaan.. Ei muuta kun johto äkkiä pois seinästä.. Soitin naapurintädille hätäisesti ja herätin hänet, heidän pakastimessaan oli tilaa, joten vein kalliimmat ruoat sinne odottamaan uuden pakastimen ostoa, ja sitten vain kiireesti matkaan.. Kohta täytynee tyhjentää loput eväät, ja miettiä, mitä niille tekee.. Onneksi alkoi käryämään, kun oltiin kotosalla, olisi ollut ehkä vielä ikävämpi päivä, jos olisi saanut palata nuotion reunalle ihmettelemään :D

Mutta nyt ompelemaan, täytyy Väinölle tehdä pari lakanaa vielä veneen sänkyyn, ja vähän katsella venekamoja muutenkin valmiiksi, jos viikon päästä pääsisi lastaamaan tavaroita jo kyytiin, hope so :p

Mukavaa päivää kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö
 
Anu-78
Monella tuntuu tota kitinää olevan, niin on muuten täälläkin, että ette ole ainoita. Ihan jonninjoutavaa kitinää välillä, et mitenkään päin ei ole poitsulla hyvä. Sit se on semmonen et se heittäytyy tonne lattialla selälleen ja tottakait se pää osuu lattiaan niin eikös huuto ala kuulua kahta kauheemmin. Ja yks kans mikä on tullut niin sormet menee suuhun ja yrittää suutaan sitten repiä tai jokin lelu menee suuhun ja sitä sitten puree vimmalla jos oikein kiukuttaa. Tää ikä varmaan nyt semmonen et kaikilla kitisee kun ei osaa vielä kaikki kunnolla puhua ja sanoa et mikä on hullusti.
Meillä sanoja ei tuu oikeestaan kun tyttö ja anna, äitiä jos sanoo niin tulee tä tai ti, en edes tiedä tarkoittaako se sit sitä äitiä sillä, mut jos poitsulle sanoo äiti niin se sanoo just noi. Mut ymmärtää kyllä mitä sille puhuu :)

Nyt alkais jo verhojakin olemaan paikoillaan :) vielä ois kaks ikkunaa jotka pitäs pestä ja laittaa verhot :) maanantaina haetaan se uus sohva, tuli jo viesti että se on tullut mutta nyt vklopun aikana varasto kiinni et ei voi hakea jo nyt sitä, ootetaan sit sinne maanantaille.

Tänään on meillä miehen kanssa teräshääpäivä :heart: :) eli 11-vuotta :heart: pitänee illalla jotenkin sitä juhlistaa ;) isommat muksut ei ole kotona mut toi juniori on, mut kuhan se saadaan nukkumaan niin jotain pientä sit kehitellään ;)

Anu ja Saku
 
Hysteerinen :hug: se on kyllä tosi raskasta kun ei saa nukkua. Meillä kaikki olleet huonoja nukkujia ja toiseksi vanhimmalla oli myös koliikki, joten tiedän tunteen. Otson kanssa ei vieläkään ole ollut yhtään täyttä yötä, mutta nyt en jotenkin tunne sitä raskaana. Olen vissiin jo niin vanha, että alkaa unet muutenkin vähentyä. :LOL: Ei mut oikeesti Otso nukkuu jatkettavassa mun sängyn vieressä ja muutaman kerran yössä kömpii mun viereen, nukkuu vähän aikaa kainalossa ja sitten kierähtää takaisin omaan sänkyyn. Eli vähän vaan havahdun aina välillä, eikä mun tartte mennä töihin. Ja nukutaan kuitenkin jonnekin seiskaan asti, eli paljon enemmän kuin teillä.

Dooris :hug: teillekin, teillähän on elämä täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. :eek:

Anu-78 hyvää hääpäivää teille! :flower:

Me käytiin tänään hoplopissa. Jannalla oli kaveri mukana ja minä olin Otson kanssa pienten puolella. Oli kivaa, porukkaa vaan aivan hirveesti. Ei tietenkään mikään ihme, kun on näin kylmä.

Ja jätin sitten tänään päivätissinkin antamatta, eli nyt mentäis sitten enää kahdesti päivässä. Aamu varmaan jää myös ihan suosiolla pois, tähänkin asti olen antanut vasta puuron jälkeen, kun jää muuten puuro syömättä. Mutta tuo iltatissi voi olla tiukassa. Onneksi ei vielä ole kiirettä. Juhannuksen jälkeen ollaan menossa viikonlopuksi turnaukseen Rovaniemelle, pitää yrittää siihen mennessä vierottaa.

Tulipas romaani! :ashamed:
 
Dooris ehditkö sä ollenkaan kesällä tulla palstailemaan, jos olette veneellä? No toivotan jokatapauksessa hyvää veneilyä kesää teille, jos et ehdi sitten täällä paljon käydä. Ja olipahan muuten hyvä, että satuitte olemaan kotona, kun pakastin alkoi kärytä :eek:

Anu-78 Onnea hääpäivänä!! sä oot huippu tehokas, meillä ei oo vieläkään verhoja olohuoneessa eikä keittiössä, ja kohta alan tottua tähän, enkä ehkä jaksa edes laittaa. Mä oon tosi huono sisustaja...siks en oo jaksanut edes verhotankoa miettiä, saatikka sitten verhoja :whistle:
Ja kyllä tää palsta on taas hetkittäin ollut ihana "pelastus". On helpottavaa kuulla, etten ole ainut kiukkuavan taaperon äiti, kun tuntuu että kaveripiirissä kaikilla on vaan niitä helppoja lapsia, tai sitten eivät vaan yksinkertaisesti halua myöntää, että heillä on ongelmia
:kieh: siis ihan todella monelta kaverilta kuulen, että "meidän poika/tyttö on tosi kiltti" ahaa...no meidän poika EI ole kiltti. Nyt ollaan opeteltu taas mitä EI sana tarkoittaa...hirveät itkupotku raivarit saa joka asiasta mitä ei saa tehdä :D Äsken ei saanut isän kahvikupista lusikkaa, niin siitähän piti oikein krokotiilin kyyneleet taas vuodattaa :LOL:

Puella :hug: kiitos sinullekin. Mäkin ilmeisesti jään henkiin, en ole enää aikoihin ihan hirmuisesti stressannut noista öistä...vaikka 2-3 kertaa saakin nousta. Tosin töissä se vähän kostautuu, välillä meinaan nukahtaa koneen ääreen ihan täysin. Toivonkin, että saisin tuurata yhden tulevan isyysloman työnjohdossa, niin saisi vähän äksöniä päivään. Ei sillä, kyllä mulla töitä riittää, mutta koneella istuminen vaan alkaa nukuttaa ruuan jälkeen varsinkin aikalailla. Onneksi vastaan töissä myös ympäristöasioista, joten niiden varjolla voin aina välillä käydä seikkailemassa ulkona :LOL:

Hei, oisko kellään antaa vinkkejä sellaiseen pehmeään laskuun tuon tuttipullon pois ottamisen kanssa ?? Mä jotenkin voin kuvitella, että tuon pojan tempperamentilla sitä pulloa huudetaan ja kauan...että jos vaan illalla kippaan pojan ykskaks sänkyyn ilman pulloa, niin siitä tulee sota...jos sitä vois jotenkin pehmentää. Auttaisko jos sylissä juotais maitoa.....ja sit siitä sänkyyn huutamaan...ja sitten joskus pullo vaan pois kokonaan ???? Sellaisia "vahinko" kokeilua on ollut jo muutamia ja huutoa kyllä riittää...1,5h huuti viimeviikonloppuna autossa, kun reissussa pullo ihan oikeasti hävis ja sai pullon vasta kotona, Kyllä jaksoi huutaa autossa ihan kokomatkan kotiin asti. Eikä nukahtanut, vaikka oli uniaika.... :whistle: Me meinattiin nyt lomalla jättää pullo pois...apua...pelottaa ihan valmiiksi jo. Mietin että jos ne yöt siitä sitten paranis,ja lomien jälkeen meillä olis koko yön nukkuva taapero :heart: vai onkohan liian suuret haaveet mulla :LOL: :flower:

No nyt meen maalaamaan naaman, olis tarkotus käydä vähän kaupoilla kun pikku-jamppa herää unilta....

-Hysteerinen ja poitsu-

*muoks* niin siis ja meillä juodaan yölläkin maitoa :ashamed: eli pitäiskö ensin ottaa pois se yömaito...ja sit vasta muita keinoja. Tosin saas nähdä miten tästä selvitään. Tuntuu ihan hirveeltä urakalta. Seuraavan kanssa yritän olla järkevämpi.... :$
 
Anu-78
Puella ja Hysteerinen kiitos onnitteluista! :)

Hysteerinen ajattelin nyt olla tehokas kun mieskin on lomalla :) niin saa rauhassa noita juttuja laitella taloon :) kun mies katsoo sitten tota junioria eikä se oo sit mun jaloissa koko aikaa pyörimässä :) muuten kyllä on välillä niin laiska olo että ei jaksais yhtään mitään :ashamed: esim. tänään ei olla saatu mitään aikaseks, mut aateltiinkin että onko se pakko koko aikaa olla rehkimässä että kerkeehän tota :) kaikki aikanaan...

Mut nyt saunaan, illan jatkeet hipuille!

Anu
 
Annalea anna yöllä maidon sijasta vettä, niin mulle esikoisesta neuvottiin neuvolassa.

Meillä Anni sanoo todella paljon sanoja perässä, mutta itsenäisesti niitä ei juuri tule.
Kävelykin on aika vähäistä ilman tukea, kun kontaten pääsee kovemaa. ;)

Mä sain nyt tytöille hoitopaikan pph:lle 1.8. alkaen. Nyt vaan puuttuu itseltä se työpaikka. Mitähän tukia mä saan ja kuinka paljon jos opiskelen. Vissiin sen vähän reilu 500?, jonka laskin kelan sivulla...se on vähän ehkä ongelmallista sillä päästä kouluun. Lasten hoito maksut pitäis kattaa ja mun matkakulut...

Hippoliina+ Nella 2½v ja Anni 1v
 
Puella minäkin oon lähössä kultavaskooliin pelaamaan :wave: Missä sarjassa sinä pelaat?

Minä en oo pitkään aikaan mitään kirjoitellu...oon kyllä lukenu lähes päivittäin, mut ei saa aikaiseksi kirjoittaa mitään :ashamed:

Meillä ollaan opittu käveleen jo pari viikkoo ennen synttäreitä!Ja nyt jo juostaan välillä kun ei kävellen ehdi :D
Neuvola mitat oli 11.4kg painoa ja pituutta 83cm pään ympärystä en nyt muista!

Sanoja ei meilläkään juurikaan tule...gaga sanoo koko ajan ja se tarkoittaa kalaa, kanaa kvakkvak, kakka, ja mitähän vielä se tarkoittaakaan. Äiti on joskus sanonu mut ei kyllä tarkoita sitä oikeesti! Mummun sanoessa poju puhuu sujuvasti norjaa jota kukaan ei ymmärrä :LOL:

Pullo on meillä vielä kolmesti päivässä eli unille mentäessä! Oon kyllä ajatellu vaihtaa nokkikseen et päästäis pullosta eroon.Mut ei kai tässä niin kiirettä oo kun herra niin autuaasti vetää siitä pullosta ettei sitä nyt ihan vielä raski luopua! Tuttiahan meillä ei ole ollut kuin ihan vauvana pari kertaa oli suussa joten siitä ei vieroitusta tarvi tehä!

Pottailtu ollaan aika usein unien jälkeen jolloin sinne myös pisut saadaan mut nyt on kyllä jääny vähän omaa laiskuuttani kai!Eipä silläkään niin kiire vielä ole!

Sitä oon miettiny et missä vaiheessa noi fluori-tabletit pitikään aloittaa?
Viime viikolla kyllä käytiin suuhygienistillä mut ei hän tiennyt millon aloitetaan :whistle:
Oli joku uus nuori nainen...

Mut tässäpä näitä meidän kuulumisia!

Mukavaa kesää kaikille!

Aippa3 ja poju 1v reilu kk päälle :heart:
 
Nyt äkkiä pari riviä niin ei jää pelkäksi lukemiseksi! Poika on nyt alkanut kävelemään oikein kunnolla, kyllä kontatenkin menee jos on kiire! :D Ja tuota natinaa meillä riittää kans, Hysteeriselle vaan :wave: ! Aina ei oo siitä kiinni et olis väsyny, niinku nytkin huutaa vaan siitä ilosta et oon täs koneella. :/ Ymmärtäisin jos olisin täs koko ajan... Nyt on taas alkanut huutamaan miehelle vaikka hetken oli jo parempi. Autossa raivotaan välillä myös huolella, hyvä et saan istuimeen kun toinen kirkuu, rimpuilee ja huutaa "eieiei". Joskus ei oo mitään, kaikki menee ku tanssi. Ei aina ymmärrä. :(

Aippa3, meillä ei ainakaan tarvi antaa fluoritabletteja, en oo yhdellekkään noista antanu eikä kertaakaan oo hammaslääkärissä sanottu et tarvis antaa. Onkohan noissa jotain veteen liittyviä alueellisia eroja? En oo varma.

Jaahas, huuto yltyy vaan, täytyy mennä!

RouvaP ja Poika 1v1kk
 
aippa3 Kultavaskooliin hyvinkin ja C sarjaa pelataan. Tosi innoissaan olen lähdössä, viime kerta kun jäi väliin. Mitä sarjaa te pelaatte, jos vaikka vastakkain oltais? Meillä Otso lähtee mukaan ja Janna myös. Mies pelaa myös, eli joudutaan vähän vuorottelemaan.

Otso vetäisi viime yönä, meni illalla 21.30 nukkumaan, eli noin tunnin normaalia myöhemmin. Ja nukkui aamuun asti omassa sängyssään inahtamattakaan! Kuuden jälkeen kun miehen kello soi tuli hetkeksi viekkuun ja sitten takaisin omaan sänkyyn, josta herättelin kahdeksan jälkeen kun piti ehtiä lääkäriin. Aivan olen ihmeissäni täällä. Heräilin itse aivan pirteänä jo viiden jälkeen, kun olin niin paljon jo nukkunut.

:LOL:

Muuten lääkäri oli aivan turha reissu. Korvakontrollikäynti, mutta korvat niin täynnä vaikkua ettei mitään nähnyt. :(

Mutta ulos! Hyvää viikkoa kaikille!
 
Käytitkö Puella terveyskeskuksessa? Nehän ei vaikkuja puhdista vaikka niidenkin kyllä kuuluis ja niillä on vehkeet sitä varten |O
Se on vähän raivostuttavaa kun menee korvia näyttään ja sanotaan ettei nää kun vaikkua. So, kannattasko lääkärin ottaa ja puhdistaa :kieh:
Vaikka mä en kyllä tk lääkärin anna kaivella lapsen korvia yhtään enempää kun sen, että sillä lampullaan saa katsoa sinne.

Meillä on A:lla aina korvat vaikussa kun ollaan käyty korvalääkärissä (eli vähintään se kerran kuussa) ja ekanase joutuu putsaan ne että näkee tärykalvon. Olishan se kivaa jos korvalääkärikin sanos että ei tänne nää kun vaikkua, mee kotiis :whistle:

Fluoritabletteja ei tarvi käyttää jos käyttää fluorihammastahnaa. Siitä menee lapsilla sen verran mahaan kuitenkin, että riittää täyttämään tarpeet.
 
Anu-78
Fluoritabletteja ei meilläkään ole annettu, kyllä ne saa sen tarvittavan fluorin hammastahnasta. Ja hampaita meidän Sakulla on nyt yhdeksän ja lisää näyttää tulevan kun ikinet turvoksissa.

Huomen aamuna tää mamma lähtee työhaastatteluun. Tuli työhönosoitus kirje kotiin ja tänään soitin ja aamulla siis yhdeksältä haastatteluun. Mut luulen et voi olla mennyt jo se paikka tai sit antavat toiselle koska oma auto on välttämätön ja kun meillä ei ole kuin yksi auto enää ja mies tarttee sitä. No mut katotaan kuis käy...

Sohvakin saatiin tänään ja nyt pitäs sit sisustaa seiniä kun on niin tyhjät.

Anu, joka tekee kauppaan lähtöä...
 
Puella me ollaan vissiin ilmottauduttu D-sarjaan..pari viime vuotta ollaan oltu C-sarjassa laihoin tuloksin niin palattiin takas alimpaan sarjaan :p
Minä oon kans ihan täpinöissäni kun mullakin jäi viime vuos väliin tosin olin pojan kans turistina kun mies pelas työporukassaan. Nyt mies jää pojan kans kotiin kun eivät saaneet porukkaa kasaan kun sen verran on laitettu porukkaa pois työpaikalta!
Me ollaan sellanen harrastekijaporukka nykyään.Kaikki on vissiin jossain vaiheessa pelannu 3- tai 4-sarjaa jonkun verran, mut enää ei mun tietääkseni kukaan pelaa!Minäkin oon niin aktiivinen harrastelija et yhen kerran oon pelaamassa käyny et olis vähän tuntumaa. Pitäis tässä pari kertaa ehtiä vielä käymään."treenit" on vaan kerran viikossa ja matkaa tollanen reipas 60 km niin tiukkaa tekee et ehtii sen pari kertaa käymään.No mut eipähän mee ylikunnon puolelle :whistle: :LOL: Ja joka paikka on kipee sit turnauksen jälkeen viikon ainakin kun ei oo viittiny reenata |O

Noita fluoritabletteja on meillä ainakin noi isommat syöneet ja myös senkin jälkeen kun on hammastahnat aloitettu.Tosin nyt ollaan eri paikkakunnalla mut naapurikunnassa vaan.

Meillä on pojulla kaikki 8 etuhammasta ja ainakin kolme taka ja kolme kulmahammasta on tulollaan yhtäaikaa :snotty: Mut ihmeen vähällä kiukuttelulla on noitten kans päästy ja yötkin nukutaan putkeen pääsääntöisesti!

Tämmöisiä taas tälläkertaa!
Minähän alan oikein luuhaamaan täällä kun vauhtiin pääsee!!

Aippa3 ja poju
 
Moikka moi!
Se on kaiketi paikkakuntakohtaista miten sitä fluoria annetaan, nyrkkisääntö kuitenki on että mielummin ei ettei saa liikaa sillä jos sitä saa jo vedestäkin niin voi jäädä hampaisiin pysyviä haittojakin.. Semmosia valkoisia länttejä, kuulemma liiasta fluorista. Mulla on pari niitä toisessa etuhampaassa ja olen sen ajan lapsia että sitä fluoria aina annettiin hammaslääkäristä mukaan. Varmaan vasta myöhemmin selvinnyt alan ammattilaisillekin että liika on liikaa... Mut joo meilläki pojat saa vaan fluoritahnaa ja se riittää.

Ja lisää hammasjuttuja. Artulla on 10 hammasta eikä hetkeen ole tullut lisää joten odotan et varmaan kesällä tulee taas. Edes on 8 ja 2 poskihammasta lisäksi.. Meillä on nyt nukuttu niin hienosti että jotenki jo odottaa et koska taas itketään hampaita. Esikoisella kulmahampaat oli kaikkein kivuliammat muistaakseni.. Itki monta viikkoa ja päivisin kiukutteli.

Anu ja pojat
 
Pikana vaan onnea Anu-78 työhaastatteluun, mulla myös aamulla yhdeksältä haastattelu edessä =) Toivottavasti molemmat saadaan hakemamme paikka!

Meillä pojalla 6 hammasta vasta ja niiden peseminen on aika tuskaisaa - poika haluaa itse pitää hammasharjaa ja kastelee sitä kovasti vesimukiin, mutta harjan suuhun laittaminen ei juurikaan kiinnosta...
 
Moikka kaikille !

Taas pitkästä aikaa, ku ei kerkiä niin ei kerkiä =)

täällä olikin ollut puhetta fluoritableteista, meillä ei ole ollut vielä sitä 1v tarkastusta mut oon iteki saanut sellaisen käsityksen että fluoritabletteja ei tarvi antaa jos hampaat pestään iltaisin hammastahnalla. Ja meillä neiti pesee kyllä niin innoissaan, ongelmaksi onkin koitunut se ku yleensä hän on saanut pestä hampaat iltapottailun yhteydes (et malttaa siinä poltalla istua) mut nyt onkin ruvenut haluamaan hammasharjaa joka pottailun yhteydessä =/
No me ollaanki nyt sit pottailtu kylppäris, sen huonees taikka olkkaris ettei tuu hammasharja itkuja! =)

Kuis toi D-vitamiini, onko kukaan aloittanu antaan sitä jo purutabletteina? Mä aattelin nyt noiden tippojen loputtua hakee kyllä seuraavaksi noi purutabletit.. Nella rakastaa yli kaiken pastilleja, mynthon jne kaikki menee.. ja hän niitä mun laukusta taikka yöpöydältä varastelee tuon tuosta =( Malttaa imeskellä, ei pure ! Toinen mitä oon kans miettiny on ihan xylitol pastillit aina ruokailun jälkeen.. En ole ikinä ollu mikään hammasfriikki, mut jotenkin sitä tahtoo lapsensa hampaista pitää parempaa huolta !!

Joku kamppaili täällä tuttipullon pois jättämisen ja yömaidon perään...
Voin ihan hyvän ystävän puolesta kertoa, että heillä oli aivan äärettömän vaikea pullo vierotus, pelkästään sen takia että he vanhempina eivät jaksaneet kuunnella muutama yötä sitä huutoo ja loppuviimein lapsi alkoi nukkumaan yöt ilman maitoa ja tuttipulloa vasta 1v10kk ikäisenä --ja huudatettava se oli silloinkin!!
Eli ne jotka tän asian kanssa kamppailee, niin äkkiä vaan tuttipullo vekeen.. Lapsi ei enää yli 1v sitä tarvitse, huono hampaille jne... Vieroittaa se sun täytyy joka tapauksessa ellet halua että se huutaa maitopulloa vielä 4vuotiaanakin ;)
Meillä tuttipullosta vieraannuttiin n. 10kk ikäisenä, ihan vaan sillee että yksi ilta en enää maitoa antanut. Maito on annettu aina sylissä, hänen oman sänkynsä vieressä ja maidon juomisen jälkeen laitettu omaan sänkyyn. Neiti ei pullon pois jääntiä kapinoida ollenkaan..
Ja eikä tuo pullo ole tietty ikinä niin tärkeäksi päässykään, kun mähän lopetin imettämisenkin vasta noihin aikoihin, pullo siis ollu satunnaisesti rinnalla.

Toinen juttu onkin sitte toi tutti, meillä 1v neuvolassa sanottiin että ennen 1½v ikää ei saisi/kannata vierottaa mistään, kun lapsen "mielelle" ja kehitykselle tapahtuu tässä ajanjaksossa muutenkin todella paljon.. Vierottaa voi aloittaa, kun lapsi itse jo tajuaa, ettei tuttia kannata syödä jne..
Meillähän neiti syö Etusormeaan ja Unirätti on kans maailman tärkein juttu! Nämä asiat kun yhdistää tule uni =) Me ei olla annettu rättiä sille koskaan päivisin, muutako tosi surullisissa/väsyneissä tilanteissa.
Mutta mihinkäs sitten sen sormen heität, ku vierottaa tarvis??? Se on aivan sitten eri juttu...
Neuvolan kanssa täytyy sitte 1½veenä kysellä neuvoja, että kumpi vieroittaa ensin rätti vaiko sormi??!??! Syökö kenenkään muun lapset sormea?

Meillä Nella ottanut vihdoin ja viimein ensiaskeleet ja nyt viikon ajan sitä ollaan sitten kovin harjoiteltu. Hoksasi myös lattialta ilman tukea seisomaan nousemisen. Kovin on hataraa askellusta, mutta hiljaa hyvää tulee! Neidillä ei ole selkeästi näiden juttujen kans ollu kiirettä, ku konttaamaanhan hän lähti vasta vajaa 11 kk ikäisenä ja nyt siis 1v2kk vasta kävely, enkä mä kyllä sitä vielä edes siksi nimittäis ;)
Kuinkas moni täällä on vielä jotka EI kävele? =) :heart:

Muutenkin sitä ite jo kovin odottaa että toinen kävelis, ei oo kaikki housujen puntit likasena, ryövettyneenä... =/

Jokos täällä on ilmassa kovinkin vauvakuumetta? Meillä on ja yritystä hulluna :heart: toivotaan toivotaan =)

Laitan tähän loppuun vielä muutaman kivan kuvan neidistä =)

Voikaa hyvin !!

Tässä neiti "muikeana" 1v lahjastaan



Korvatulehdus potilas matkaa kohti mummulaa, niin reppana =/



Kesällä on mukavaa.. =)




Mukavaa päivää kaikille, me lähdetään pian kaverin pojan 2v synttäreitä juhlimaan !!
 
Meillä ei poika kävele kuin tukea vasten ja taaperokärryllä. Ja tosiaan esikko lähti kävelemään 1½ vuotiaana, joten myöhäsiä liikkujia nämä meidän.

Meillä A saa välillä ruuan jälkeen xylitolipastilleja, on ihan himona niiden perään. Jatkuvasti pyytää niitä.
Ja meillä käytössä pureskeltava vitamiini, ollut jo aika kauan. Se on illan kohokohta kun siskon kanssa saa "lääkkeen", istuvat vierekkän ja pureskelevat vitamiinia =)
 
Anu-78
Pikaseen vaan tulin kertomaan työpaikka haastattelusta...

Ei tärpännyt tällä mammalla työpaikan saanti, autosta se kiinni jäi, oli niin paljon muita hakijoita kellä se oma auto on, nooh ei se mitään, seuraavalla kerralla sitten...
 
Heippa täältäkin jälleen;-)

Meilläkin oltiin sitten kaksi yötä ilman tuttia, ja eilen.. sitten annoin sen illalla takaisin :D Herraa ei meinannut saada nukkumaan ei sitten millään, venkosi ja venkosi vain.. Joten miten sattuikin, hän löysi sitten ihan itse kadonneen tutin sohvalta... :whistle: Taidan odottaa tuon tutista vierottamisen kanssa vielä hetken, nyt tosin sai vain yöksi ja päikkäreille, muuten tutit ovat piilossa....

Mie en ole vielä edes uskaltanut töitä katsella, kun päätin, että syksyllä sitten vasta, että kesän pidän lomaa joka tapauksessa.. Toivottavasti jotain löytyy sitten, kun siltä alkaa tuntumaan. Onnea kaikille työhaastatteluissa käyville :flower:

Ihania kuvia Angel :hug:

Muuten meille ei ihmeitä kuulu. Pihalla oltiin eilenkin taas aamusta alkaen, kun tuo himskatin sade viimeinkin tajusi lopettaa :LOL:

Ihanaa päivää kaikille hipuille täältäkin

Dooris ja Väinö
 
Anu-78
Vielä tosta töihin menosta, niin minähän olen työtön työnhakija ja liitonrahoilla ja mulle tuli postissa työhönosoitus kirje kotiin niin sillä mun piti siellä haastattelussa käydä. Mut jos suoraan sanon niin ei vielä oikein edes kiinnosta lähteä töihin koska poitsu on niin pieni :whistle: ja äitin perään koko ajan, voishan sitä töitä sitten ottaa kunhan poika ois sen pari vuotias, et hyvä vaan että en vielä saanutkaan sitä paikkaa :snotty: kerkee sitä töitä vielä tekemään :p

Kivoja kuvia Angelilla :)

Meillä Saku kävelee jo täysin :) ulkona vielä hankalaa mut kaikki ajallaan :)

Mut nyt mukavaa iltaa! :)

Anu ja Saku
 
En edes muista, mitä äsken kommentoin, mut yritetään...

Tutti/tuttipullo mun mielestä niiden kanssa ei tarvitsis niin hätäillä. Kunhan nyt 2-vuotiaaksi mennessä saa pois. Toisille lapsille ne on kovin tärkeitä ja toisilta saa taas pois melkein huudotta. Meidän pojallehan ei tutti kelvannut ja pullokin oli vain vesikäytössä alle puolivuotiaana. Keskimäinenkään ei syönyt tuttia, mutta vellipullo oli 1-vuotiaaksi asti. Helposti sai vieroitettua, ei ollut mitenkään tärkeä. Esikoisella oli tutti ja maidon sai pullosta reilu 1-vuotiaaksi asti. Hänenkään kohdalla ei ollut ongelmia vieroittamisessa, eivät olleet vissiin kovin tärkeät hänellekään. Mutta ei noista tosiaan mun mielestä mitään stressiä vielä tässä vaiheessa kannata ottaa, hiljaa hyvä tulee :hug:

Hippoliina meillä hampaita on 7. Pieneen ikuisuuteen ei ole uusia tullutkaan. Tosin nyt ruvennut taas kuolaamaan, joten oiskohan uusia tulossa.

Xylitol ja fluori meillä poika saa ruoan päälle aina puolikkaan Xylisuu-nimisen xylitolpastillin. Sulavat helposti suuhun ja poika tykkää niitä pureksi. Meillä on noille isommille muksuille aina montaa eri xylitolpurkkaa tarjolla ruoan päälle, eikä heillä ole ollut reikiä vielä ikinä. Mun mielestä toi xylitol on tosi tärkeä hampaiden hoidossa! Ja tosiaan näille pienille voi jo aloittaa.
*Muoks. Fluoria ei käytetä. Riittää, kun sitä on vedessä ja tahnaa käytetään. Mullakin on noita anuuun mainitsemia valkoisia länttejä hampaissa liiasta fluorin käytöstä lapsena.

Vedenjuonnista taisi olla puhetta. Meillä pojalle maistuu vesi todella hyvin. Aloitin n. 2-3 kk iässä antamaan maidon päälle pienen vesihörpyn (ei nyt ihan joka kerta, mutta muutaman kerran päivässä), joten on sillä tavalla tottunut makuun. Hammaslääkäritkin suosittelevat aloittamaan veden antamisen aikaisin, jotta lapsi tottuisi makuun. Vesi on kuitenkin se paras janojuoma, varsinkin hampaiden kannalta. En nyt mitään neuvoa osaa tähän antaa, mutta eiköhän lapset jossain vaiheessa ala vettä juomaan, jos aina välillä yrittää tarjota.

Angel meillä ei vielä poika kävele (paitsi tukea vasten), eikä varmaan ihan heti vielä opikaan, mutta ehtiihän tuo elämänsä aikana vielä kävellä :D . Meillähän poika söi peukkua pienempänä, mutta sain sen kitkettyä pois pitämällä sukkia pojan kädessä öisin ja päivällä sitkeästi ottamalla peukun pois suusta. En kyllä tiedä, miten tässä vaiheessa sais vieroitettua... laittamalla jotain pahanmakuista sormiin :whistle: , en tiiä. Kivoja kuvia laitoit :) .

Mites Viljaliinan haastattelu meni?

Nyt ei muistu mieleen, mitä muuta piti kommentoida...

Palaillaan taas :wave:

Lilja + poju (1v2kk tänään) :heart:
 

Yhteistyössä