***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Joanna kyllä se niin on että saa antaa niin paljo ku syö, kyllä sitä maitoa silti menee, usko pois. Ja ne kaupan soseet on niin vetisiä että ei niissä järjettömän paljo sitä itse ruokaa ole. Itsetehdyssä pilttipurkillisessa helposti kahden kaupansoseen verran ruokaa.
 
Tuo nuby tutti on ostettu prismasta ja on sellainen joustava tutti. Siinä on silikoninen pehmeä osa myös mikä tulee ihoa vasten. Vaikeasti selitettynä.

Esikoiselle kelpasi aikoinaan luonnonkuminen tutti, mutta tämä pikkuveli on huonompi tuttia syömään. Onneksi on pärjätty ilmankin. Muuten olisi kyllä pitänyt opettaa syömään edes jonkinlaista paremmin.
 
ootus eilen viimeksi kysyin neuvolassa, että millon toi oikein alkaa nukkua pidempään yöllä ku 2-3 tunnin välein, ni ehkä(!) sit ku alottaa kiinteät. Toivottavasti!! Kuulemma on harvinaista, jos vauva tässä iässä nukkuu pidempiä pätkiä ku 4 tuntia. Olin että aijaa, kun musta tuntuu, että täällä keskustelupalstalla on sit kaikki muut vauvat sitä harvinaista lajia paitsi meidän.. Ja Dooriksenkin terkka sanonu, että Väinö ei tartteis enää ruokaa yöllä. Meillä näköjään tarttee aina vaan :(

Niin ja siihen sun toiseen kyssäriin ootus, mä aloitan työt lokakuun 20. päivä. Odotan kyllä toisaalta innolla, toisaalta haikeana. Mies laskee jo aamuja ;) Sovittiin miehen kanssa näin jo ennen kuin vauva syntyi. Mutta jään sitten helmikuussa taas hoitovapaalle ainakin siksi aikaa, kun neiti täyttää vuoden :)

Kattelin muuten tänään kaupassa noita hedelmäsoseita, kun neuvolassa sanottiin, että niihin on moniin lisätty sokeria. Hassua, mutta Piltin soseissa oli lähes kaikissa lisättyä hedelmäsokeria, mutta Semperin ja Bonan soseissa oli täysmehua lisätyn sokerin sijasta. Ei kai sillä nyt niin väliä ole...vai onko?

Nukuttiin muuten tänään kahteentoista asti!! Ilmeisesti viikonlopun kyläilyrumba vaati veronsa vieläkin :heart: Ei haittais 2-3 tunnin syöttövälitkään yöllä, jos sais aina nukkua näin pitkään..

Illalla olis sit eka vauvauintikerta......

MB ja nukkumaija 4kk ja risat
 
Miska on nyt ekaa kertaa hyppykiikussa ja tykkää ihan älyttömästi :heart: kikatus vaan kuuluu kun jätkä pomppii. se kun pomppii sylissäkin ihan älyttömästi...

ja huomenna lähetään mummilaan, palaillaan viikonloppuna :wave:

Känkkis ja Miska 4,5kk
 
MB: Meillä esikoisen vauva-aikana neuvolassa oikein kehoitti laittamaan sokeria kiisseliin, jotta lapselle maistuu. Toisaalta mikä pakko opettaa lasta imelään heti alkuun. Meillä suositteli aluksi kaupan hedelmä ja marjasoseita ja vasta kun tottunut niin raaputella sosetta tuoreista hedelmistä. Ja marjoista suositteli kiisseliä tai marjapuuroa. Annettiin kyllä ihan sellaisenakin.
 
MB: Musta kanssa tuntuu että kyllä ne muiden lapset nukkuu pitkiä pätkiä mutta ei vain tuo meidän... :LOL: no jos se siitä alkaisi nukkumaan pikkuhiljaa...olen siirtynyt kokonaan antamaan illalla joko hedelmää tai puuroa tai sekotettuna molempia, koska nuo vellit ei mene sitten ei millään. pidempien yöunien toivossa, ja olisihan se kiva jos tuo poitsu saisi hieman lihaa luiden ympärille. Meillä siis on menty rintamaidolla, mutta lääkäri määräsi jo soseiden aloituksen, koska on niin hoikka poika. ja kyllä se mulle passaa, mä niin kaipaan pientä happihyppelyä vauva-arjesta, ja tällämenoa se mulle suodaan ehkä parin kuukauden sisällä- olen aika optimistinen...
Meidän poika on mitä ilmeisemmin allerginen tapaus. Tähän mennessä on selvinnyt, että ainakin on allerginen kananmunalle ja luultavasti porkkanalle. maitoa epäillään ja monia muita...aika rankkaa olla itse syömättä sitä sun tätä ja selvittää että mille kaikelle poitsu reagoi, mutta pääasia että pojan iho paranee.
Onko muilla allergisia lapsia?

Mä en osaa tuosta sokerista mitään sanoa, mutta meidän neuvolalääkäri kehotti lisäämään rypsiöljyä soseiden sekaan. kaupasta ostettuihin en ole lisännyt, koska useimmiten niissä on sitä valmiina.

Meilläkin on jo tuo hyppykiikku, mutta ei olla sitä vielä asennettu...luultavasti poika tykkää siitä kun on välistä aikamoinen energiapakkaus.

nyt syömään...
 
iltaa..
sokerista - eihän (hedelmä )sokerissa sinällään mitään vikaa ole, kunhan se on vain tommosen terveellisen ruuan mukana eikä opeteta sokerille liikaa (tyyliin marjakiisselissä ok mutta ei kannata alkaa puuron päälle sirotteleen ku se luultavasti uppoaa sellaisenaan)

hyppykiikku meillä kans, mut odottaa varastossa enkä tiedä kaivetaanko edes esiin ku ei esikoistakaan tullut siinä pidettyä (lattialla viihtyvää sorttia nää meidän pojat)..
toki nää 4kuiset on sen verran jänteviä et lyhyitä aikoja varmaan vois jo pitää jos on oikein asennettu eikä rasita vauvan selkää liikaa. ja no, toisaalta, jos ohjeissa 6kk+ niin odottaisin sinne asti.

känkkis ku tossa toisessa ketjussa kyselit niistä nokkamukeista niin just aamusella tähän pinoonki manasin et jo 2 erilaista nokkistakin testattu eikä juo. mä oon joka päivä nyt tarjonnut pullosta ku tulee avattua korvikepurkki soseiden löysäämiseen enkä viitsi heittää hukkaan joten nyt treenataan oikein urakalla. itkun kanssa meni tänään 40 milliä, ei voi sanoa siis vieläkään että suostuis juomaan.. no, toivottavasti tässäkin asiassa sitkeys palkitaan.
 
kato känkkis olikin jo kommentoinut kiikkuasiaa.. joo toi varvistaminen oliki se minkä unohdin kokonaan, eli jos varvistaa vähääkään niin ei saisi hyppyyttää, ei kiikussa eikä sylissä. ja näköjään on erimallisia kiikkuja ku eri ikäsuositus.
 
Meillä oli tänään 4 kk neuvola. Pituus nyt 62 cm ja paino 6440 kg. Hyvin siis oli Iida kasvanut.. Mahtava juttu, että tuota painoakin oli nyt tullut kunnolla.. Eli voidaan jatkaa täysimetystä hyvin mielin.

Iida sitten sai raivokohtauksen neuvolassa ja neuvolatäti sitten ihmetteli, että mites se nyt noin.. Ja ainako Iidan "kohtaukset" on näin intessiivisia ja kovia.. Ja onhan ne. Naama punasena, ääni käheänä, kyyneleet poskilla täyttä huutoa.. Mutta onneks noita ei nyt niin useasti tule pari kohtausta päivässä, 5-30 minuuttia saattaa kestää ja siinä ne itkut sitten on.. Mutta onhan se kauheaa kun toinen vain huutaa eikä mikään auta.. Kyllä se onneksi tästä, nyt kun niihin on ns. tottunut eli osaa käsitellä Iidaa ja sitä kautta ne yleensä saa loppumaankin nopeammin.. Harmittaa vaan kun ei niiden tulemiseen ole mitään kaavaa vaan ne saattaa tulla milloin mistäkin.. Helpompi olisi jos ne vois jotenkin välttää..

Mutta sellaista.. Viime yönä Iida päätti siinä kahden pintaan ettei väsytä enää yhtään.. Vaihdoin sitten vaipankin että jos vaikka pissat vaivais, niin n. 5 minuutin päästä Iida päästi niin isot kakat että läpi tuli, joten ei muuta kuin uudestaan vaihtamaan.. Sen jälkeen suostu syömään ja vartti siitä niin tuli uni, siinä vaiheessa kello olikin jo viis aamulla.. Toivottavasti jää viimeiseksi kerraksi kun tuollee heräilee.. Ties vaikka mahassa kiersi eikä saanu nukuttua..

Turva istuinta en ole vielä miettinyt, kun kyllä Iida tuohon kaukaloon mahtuu vielä..

Sitten pitikin kysyä : Mitä talvivaatteita ootte hankkinu ? Riittääkö äitiyspakkauksessa tullut haalari, tumput ja lakki sekä se vanupuku vai ? Yks kaks tänään jotenkin tajusin, että tarviikohan sitä hankkia jotain talvea varten.. Onko kellään sellaista lämpöpussia tai vastaavaa käytössä ? Saako niitä edes niin isoja, että mahtuis vielä talven ?

Siinäpä sitten tulikin muutama kysymys.. Piti vielä jotain kommentoida, mutten nyt muista..
Palailen, jos tulee mieleen..

Sofku ja Iida viisi päivää vajaa 4kk
 
Niin joo, siihen työhön palaamiseen.. Eli palaan töihin heti äippäloman jälkeen.. Tai siis jos vaan työpaikan jostain sitten löydän.. :D Nyt jo ollut muutamaan otteeseen ikävä töihin.. Jotenkin vaan kaipaan sitä työntekoa ja siitä tulevaa fiilistä.. Ja varsinkin sitä, että kuinka vaihtelevia päivät oli silloin kun kävi töissä.. Joka päivä oli täysin erilainen, kun nyt.. Noh, kyllähän te tiedätte.. ;)

Mutta.. Tulihan tuo mieleen kun hiukan selas taakse päin..
 
Sofku mulla talveksi Travallen toppahaalari, mummin tekemä paksu villahaalari (kovilla pakkasilla ehdoton, kannattaa ostaa jos ei ole ketää joka tekis), sit meillä on lämpöpussi (jääkarhu saksaksi oli merkki, en nyt yhtäkkiä muista miten se kirjoitettiin, mm prismat myy), niin iso et siihen menis vielä toi 2-vuotiaskin. Lämpöpussi on kyllä siitä kätevä ettei tarvi alle pukea niin paljon, esim leudolla kelillä menee hyvin jos laittaa villatakin+kypärämyssyn ja jonku toppalakin. Ei pakosti tarvi haalaria ollenkaan.

Harmillisia muuten ne teidän Iidan itkukohtaukset, mitä se neuvolantäti sanoi niistä? Onko niitä ollut aina? Vai onko nyt vasta isompana tullut? Olisko mahakipua? Hampaita? Väsymystä?

...me mennään tänään Avoimeen päiväkerhoon tohon viereiseen kaupunginosaan. Puistossa sovittiin et mennään oikein joukolla. Saas nähdä mitä pojat tykkää. Mä ainaki tykkään et on kiva tehä välillä jotain muutaki ku puistoilla aamupäivät.

Anu ja Arttu 4kk+viikko
 
Moikka, pikainen kommentti vaan töihin palaamisesta: mä olen päättänyt olla kotona ainakin vuoden 2009 loppuun asti. Elinikäiset säästöt pitää käyttää hoitovapaalla kitkutteluun, mutta en vaan kestä ajatusta töihin palaamisesta aikaisemmin... kaiken kaikkiaan tuntuu, että voisin olla ikuisesti kotona jos vaan olisi varaa =) Mutta täällä on seurankipeä aamu nyt, pitää mennä...

Viljaliina ja A-V 3kk+9pv
 
sofku pakko kysyö kun minun kaverini vauva ( on maaliskuinen) vierasti jo selvästi 4kk ikäisenä ( kyllä vaan!!) eli voisko teil jo vierastaa. Nyt se kaverini vauva on aikas kova vierastamaan kun ikää tullut vielä lisää. Mutta selvästi aina kun joku tuli tai itse sinne meni vauva alko hervottomasti itkemään raukka pikkuinen. Voisko teil olla tota?
 
Niin ja meillä mennään kyllä äippäpakkauksen haalareilla. kovilla pakkasilla villa-asu tai vanupuku+ toppapuku. Ja mamis pakkauksen makuupussi. Niillä mentiin esikonkin kans. Jos kovempi pakkanen vaunuihin lisäsin sit jotain fleesepeittoa lisäksi.
 
Huomenta

Olipa aika show eilinen vauvauinti. Meinasin kääntyä jo ovelta takas ku edellinen ryhmä oli käytävässä lähdössä pois huutojen kera. Meillä alko alahuuli väpättää siinä vaiheessa, kun yritin tunkea tiukkaa uikkaria neidin päälle ja vieressä vauva huutaa ku syötävä. Muakin alko ahdistamaan koko homma siinä vaiheessa. Miten sitä ei kestä yhtään muiden vauvojen itkua, vaikka omaan on niin tottunut. No, altaalla onneks oli ilmeisesti ihan kivaa, vaikkakin jännitti aivan älyttömästi. Nyrkki ja sormet oli koko ajan suussa. Mutta itkuitta selvittiin. Ja vesikin oli suorastaan ylilämmintä. Ei puhettakaan, että siellä olis ketään voinu palella. Me pestään pyllykin välillä viileämmällä vedellä. Mut kaiken kaikkiaan hyvin meni ja kai se tuosta, kun siihen tulee vähän rutiinia. Nyt se oli sellasta sähläystä. Niin ja siellä kyllä vierasti yksi sun toinen 4-5kk. Suihkuunkin yksi äiti yritti vauvaansa tuoda niin kun näki muut suihkussa olijat parahti kamalaan itkuun..

Meillä ei oo mitään vaatteita hankittuna talveksi vielä. Rattaiden mukana tuli sellanen footmuff, joka on kyl ihana. Varmasti todella lämmin. Sit kai pitää hommata se lampaantalja vaimikäsenyton..?Meidän rattaat on aika avonaiset, joten tarttee varmasti kaiken mahdollisen lämmikkeen. Tosin ei täällä E-Suomessa tota pakkasta oo viime vuosina liiemmälti ollu..

MB ja uimarineiti 4kk+
 
Anu-78
Huomenta!
Sakun kanssa käyty 4kk lääkärineuvolassa ja mitat oli seuraavat: paino 6560g pituus 61cm py 40cm hyvin kasvaa:) ja lääkärille Saku näytti et miten on kehittynyt ja lääkäri sanoi että on kehittynyt ikäisekseen edelle muista:) et voi olla kuulema että lähtee aikaseen jo kävelemään:) mutta sen näkee sitten joskus:)

Anu ja Saku
 
Huomenta täältäkin!

Vierastamisesta: Meillä Otso on kyllä ihan selvästi alkanut vierastamaan. Mummu kävi viime viikolla ja itkuhan siitä tuli kun heti yritti syliin ottaa. Sama juttu kun tuttavamies otti syliin vaikka edellisellä viikolla ei vielä mitään tuumannut. Ja eilen käväisin töissä kavereita moikkamassa niin itkuhan sielläkin työkaverin sylissä tuli. Äitin sylistä kyllä kelpaa vieraillekin naureskella, mutta syliin ei saa ottaa. Meillä muut lapset ei ole juurikaan vierastaneet, siksikin tämä tuntuu kummalliselta.

MB meilläkin syödään vähintään kolmen tunnin välein, on meitä muitakin. Kyllä se tästä vielä helpottaa meilläkin! :hug:

Äippäpakkauksen haalareilla meinaan minäkin pärjätä. Lisäksi meillä on vielä joku aiemmilta lapsilta jäänyt 80cm puku, jos vaikka tuo uusi jää pieneksi, kun on tuolla meidän miehellä tuota kokoa aika lailla. :) Meillä on myös se lampaantalja alle lämmittämään.

Mutta nyt pyykkihommiin!

Puella ja Otso 3,5kk
 
Anu : Eipä noita silloin pienempänä ollut.. Oikeastaan ovat nyt tässä parin kuukauden sisällä voimistuneet.. Tai nyt on sillä lailla, että eipä todellakaan itke muuten oikeastaan ollenkaan, kuin noiden kohtauksien aikana.. Välillä tuntuu etten jaksa pidellä koko tyttöä kun se oikein kovasti riuhtoo ja potkii samalla.. Väsymyksen pikkiin miekin oon noita aika pitkälle pistänyt.. Nukkuu tosiaan niin huonosti päivisin.. Ja hampaitakin oon miettiny, ku se noita sormiaan ja nyrkkiäään syö niin kovasti, välillä oikein huomaa, kuinka toinen hermostuu kun ei kutina lähde pois, vaikka kuinka yrittäis.. Mutta taas en voi takuulla sanoa mitään mikä vois aiheuttaa.. Inhottavaa..

mimmuli : oon pari kertaa huomannut vierastamistakin Iidan kohdalla, mutta se on sitten oma juttunsa. eli selvästi huomaa kuinka huulet menee alaspäin ja ne alkaa vapista jne.. Ja sitten jos en mie tai mun mies reagoi niin alkaa itku ja se itku on erillaista, kuin nuo huudot..

Ja eilen jäi hehkuttamatta eli Iida on nyt pari päivää jo täysin kääntynyt kyljelleen ja ei ole kovinkaan kaukana, että menis siitä sitten mahalleen.. Tosi hienosti ottaa jaloilla vauhtia ja kääntyy kyljelle.. Ei meinaa enää tuo lelukaaren matto piisata..

Jassoo.. Eipä tällä kertaa taas muuta..

Ai niin, kiva kuulla, että MBn ja neidin uimareissu oli mennyt hyvin..

Nyt lähden laittaan pyykkiä koneeseen..

Sofku ja Iida
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hysteerinen:


Tässä siis pino kaikille joiden kanssa jaoimme odotusajan tunnelmat. Toki mukaan saa tulla vielä uusiakin. Ilmoitelkaa jos haluatte "listalle"

19.3
anri82 ja poika (38+3) 3290g ja 51cm 4.lapsi

23.3
Adalmiina77 ja Akseli (37+2) 3335g ja 49cm

24.3
mavi ja poika(37+5), 3740g ja 49 cm

26.3
Delfiini ja poika (39+1) 3890 g ja 50 cm

27.3
Heili Karjalasta ja Irvin Olavi (38+0) 3780g ja 49cm 3.lapsi


30.3
mussu81 ja Vertti Johannes (40+0) 3120g ja 49cm 2.lapsi

3.4
Hysteerinen ja poika (39+3) 3690g ja 53cm, 1.lapsi
veera80 ja Pihla (39+3) 3330g ja 47.5 cm
Joanna ja tyttö (39+6) 3650g ja 50cm
Minerva81 ja Emma Miranda (39+4) 3304kg ja 50cm 2.lapsi,

4.4
vilijonka08 ja Kasandra (37) 2786g ja 48cm

5.4
Faerie ja Veeti (39+6) 5110g ja 54cm 3. lapsi

6.4.
känkkäränkkä ja Miska Sinuhe (38+6) 3720g ja 51cm 2.lapsi

7.4
Tilsu ja Poika (39+3) 3755g ja 50cm
Marika75 ja poika (???) 3836g ja 50,5cm

8.4
Tuima ja Tyttö (38+3) 3000g ja 50cm
bambi-80 tyttö ,(38+2), 3945g ja 52cm 3.lapsi
rakastava äiti ja poika (40+6) 3910g 52cm

9.4
Lilja-76 ja poika (41+0) 3660g ja 51cm
Huvikummun vääpeli ja Vilma Rebekka (40+6)3500g ja 48cm 2.lapsi
juu ja tyttö (37+6) 2970g ja 45 cm 2.lapsi.
Sanmar ja poika (41+0) 2680g ja 49cm 2.lapsi
vinku-iita ja tyttö(38+4) 2420g ja 45cm


10.4
Liinos ja tyttö (39) 3300g ja 50cm
anviisu ja poika (???)3790g ja 51cm

11.4
Piitsi ja Vilma (41+6) 4488g 53cm

12.4
anuuu ja poika (40+0) 3605g ja 50cm 2.lapsi
Mariaana ja Jimi Jesperi (39+3) 2830g ja 47cm
angel08 ja Nella Saretta (41+6) 4010g ja 52cm
Hjördis ja poika (41+1) ??? ja ???
Tanja72 + Tyttö (40+1) 3530g ja 51cm 7. lapsi
Zeena ja poika (40+6) 4080 g ja 53 cm 2.lapsi

13.4
Dooris-71 ja poika (41+1) 3535g ja 52cm 1. lapsi
Kmaria ja tyttö (41+2) 3065g ja 48cm
Katariina-81 ja tyttö (??) 3295g ja 49cm

14.4
Kalenteri ja Aaron Eelis (41+3) 4110g ja 53 cm 2.lapsi
pian6 ja poika (39+1) 3760g ja 52cm

16.4
MasterBlaster ja tyttö (40+4) 3080g ja 49cm
PulttiBois ja tyttö (38+4) 3665g ja 52cm 3.lapsi
Laylah ja poika (38+6) 3980g ja 52cm

17.4
Tantuu ja tyttö (39+6) 3320g ja 51cm

18.4
Baby dream ja Topi (39+2) 4040g ja 52cm 3.lapsi
Anu-78 ja Saku (38+5) 2925g ja 47.5cm 3.lapsi

19.4

difreen ja tyttö (38+2) 3860g ja 50cm 6.lapsi

25.4
Sofku ja Iida Sofia (40+2) 4120 g ja 52 cm
HJL ja Lauri Markus (38+0)


26.4
aippa3 ja poika (41+6) 4380g ja 56,5cm 4. lapsi

27.4
RouvaPannunen ja poika (41+4) 4330g ja 54cm

30.4
taika-79 ja poika (41+2) 4310g ja55cm
juuri ja tyttö (40+2) 3465g ja 52cm
Essi ja poika (41+2) 52cm ja 4000g
Lyy ja Jonne Jaakko Tapani (41+0) 4070g ja 53 cm

3.5
sh07 ja tyttö (41+2) 3455g ja 51cm

5.5
puella ja poika (41+6) 3720g ja 52 cm.

7.5
elzibelzi ja poika (42+1) 3520g ja 50cm

8.5
Hippoliina ja tyttö (41+5) 3675g ja 51cm 2. lapsi

9.5
safariina ja tyttö (41+2) 3950g ja 53cm

11.5
Viljaliina ja poika (42+3) 3912g ja 52cm



Ja täältä löytyy ensimmäinen ketju

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1035935
 
:wave: kaikille

Pitkästä aikaa taas lueskelin ja vähän nyt kirjoittelen meidän kuulumisia :D

Imettämisestä sen verran et meillä kasandra syö tissiä vaihtelevasti edelleen, mut syö kuitekin :D vaikka välillä tuntui et lopetan just kun oli niin kaameeta tappeluu, mut nyt taas sujuu ja mä olen tehnyt niin et tarjoon ekaks tissii ja typy syö sen mitä syö (joskus hyvin joskus huonosti ja joskus hyvin huonosti) ja jos näyttää nälkäiseltä annan loput pullosta korviketta, päivällä annan bataattia ja maissia ja nyt maisteltiin porkkanaa, kaikki kelpaa ja korviketta pullosta päälle vähän. Päärynää ollaan maisteltu ja illalla neiti juo maissivelliä ja korviketta sekoitettuna =)

MB, mulla on kaikilla lapsilla ollut regaro ja olen ollut tyytyväinen tohon istuimeen, kahdella isommalla on nyt tuo recaro young sport ja kasandralla recaron kaukalo profil plus :D
Kasandralla varmaan menee vielä pitkään tuo kaukalo kun on niin hentoinen neiti ja siinähän saa tuota selkänojaa nostaa muutaman pykälän ylöspäin kun pituutta tulee lisää :p

Jaahas neiti taitaa heräillä aamu uniltaan kun ähinää kuuluu :p

Vilijonka ja kasandra

(ai niin kun tuota asuinpaikkaa tuossa on joltain kyselty niin mä asustelen kirkkonummella jos joku sattuu asumaan lähellä niin ulkoilu seura kelpaa mullekkin, nyt kun isommat lapset on eskarissa ja tarhassa päivisin.)
 
Meillä on talveksi esikoisen entiset toppapukuja villa-asut. Meillä on kantokoppana sellainen pehmeä kantokoppa josta saa lämpäpussin. Meillä on myös kaukalon lämpöpussi, lumikids, joka käy myös rattaisiin. Lisänä löytyy villaista vaunupeittoa ja lampaan taljaa, joten valinnan varaa riittää. Mitään uutta ei tarvitse hankkia.

Meille tuli tänään uudet rattaat, saa nähdä milloin saadaan koottua kun mies tulee vasta illalla.
 

Yhteistyössä