***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

angel ootko kokeillut imetyksen tehostuskeinoja? kuten maidonnostatusta (kotikalja, imetystee jne), pesimistä, kantoliinailua...? näillä kieppeillähän vauvoilla ON se tiheänimunkausi, meilläkin poika roikkuu tississä koko ajan.nyt sillä on selkeästi se, että jätkää ottaa välillä päähän se ettei saa rauhassa pitää tissiä tuttina kun sieltä tulee maitoa imutellessa. ja kun mua ei huvittaisi ottaa tuttia perhepetiin, siinähän on tissi joka tapauksessa aina lähellä ja se tutti ois aina jossakin hukassa tuossa lähes 2m leveässä pedissä B)

Anteeksi että näin ryntään teidän pinoon, en ees tiä kui tätä aloin lukemaan, mutta, ANGEL oli tossa miettinyt eri pari tissejä. Täällä ihan sama juttu. Mulla on oikea tissi aina ollut enemmän tuottava, mutta silti oon aina tehnyt niin että vaan yks tissi/ syöttö ja aina oon vaihtanut tissiä. Eli on tosta vasemmasta sitten saanut aina yhtä usein kun oikeastakin. Oikea on välillä ollut niin pinkee et oikein kipeetä on tehnyt, mutta jos oisin sellai tehnyt et oisin jättänyt välillä vasemman välistä niin oikea rintahan vaan nostaa sitä maidon määrää entisestään. Olikohan toi nyt selitetty niin et kaikkia tajus? :LOL:

Ja vasta nyt on alkanut tasaantumaan ja meidän pienellä ikää on 5kk. :heart: :heart:

Sorry tää teidän pinoon hyppääminen! :D

Mulla on kans eriparitissit. Imetän kyllä lähes aina vuorotellen molemmista, mutta myös "tilanteen mukaan". Eli kun vauva on oikein nälkäinen, esim. pidempien unien jälkeen, annan oikeasta, joka erittää maitoa enemmän ja helpommin. Ja silloin kun on enemmänkin vain "tutin" tarpeessa (ei syö tuttia), annan tuota vasenta, josta maitoa tulee vähän vähemmän ja on tiukemmassa. Ihan kätevää! Olen huomannut että vähentää raivareita.

Huomenna lähden lasten kans mummolaan lomailemaan ja jätetään mies tänne paiskimaan töitä. Parin tunnin ajomatka tiedossa, mutta eiköhän se hyvin mene. Otso yleensä hyvin nukkuu autossa. Mutta jään nettipimentoon muutamaksi päiväksi. Hyviä vointeja kaikille!

Puella ja Otso 2kk

Känkkäränkkä, kiitos vinkeistä, käytetyistä kylläkin. Oon juonu ihan alkoholitonta olutta, tai kolmosta yksi pullo illassa, ei ihan joka ilta kuitenkaan. onko sama asia ku kotikalja? kantorepussa tyttö oleilee harva se päivä ja tissii tarjoan yleensä heti ku vähäkään on sellainen olo. imetysteetä en ole kokeillut, mistä sitä sais? täytys käydä vieraileen tuolla imetystuki ry:n sivuilla josko sieltä sais jotain vinkkii...
Tänäänkin oltu koko päivä kotosalla ja söi syöny tissii ihan normaalisti. puol viis ku imetin, huomasin ettei taaskaan oikeen tuu maitoo niin siitä puolentunnin päästä meni korviketta 120ml. minusta tuo korvike määrä on määrällisesti jo aika paljon ja siksi huolestuttavaa, et eikö tisseistä tule yhtään.!? No imettelen tässä illan ja katotaan sit yötä vasten kui käy. Joku kertoi myös hyvänä vinkkinä et tarjota aina ensin tissii ja sit lopuksi korviketta perään, näin imetyskerrat eivät vähene ja maidon tulo jatkuu normaalina. mut sepä se, ku mun tarvis saada maidon tuotantoo huikeesti nostettuu!!! vinkkejä siis vielä kaivattais

Moikka!

Angel, nyt tunnustan, etten ihan ole seurannut, mitä kaikkia vinkkejä oletkin jo saanut... mutta se vielä, että maidon ei pitäisi kyllä itsestään loppua, jos sitä on pari kk riittänyt. Tulisi mieleen, että jos sen lisäksi, että korviketta antaa aina vain rinnan jälkeen, yrittäisi myös pitää määrän pienenä. Maidon määrää kun lisää se, että antaa imeä vaan, vaikka ei mitään tulisikaan. Känkkis taisi mainita tuosta rinnalta toiselle vaihtelemisesta, sitä suosittelen, kun maito tuntuu olevan vähissä. Ja sitten sitä, että antaa toisen lutkuttaa vaan, vaikka ei näyttäisi mitään saavan. Ymmärrän kyllä, että on aika kinkkistä, jos lapsi on nälkäinen eikä mitään saa... :/ Sitten tuli mieleen se imetysapulaite, josta oon kuullut: rintaan kiinnitetään letku, jonka kautta tulee korviketta. Silloin rinta saa stimulaatiota samalla kun lapsi maitoa sekä rinnasta että letkusta. Tuon voi kuulemma itsekin jotenkin väsätä, mutta en oikein osaa siinä enempää auttaa... :| Jos ohuesta mehupillistä tekis?! :LOL:

Eipä sen kummempaa, pitäis Aaronin kanssa ruveta seurustelemaan näemmä =)

Rentoa viikonloppua,
t. Kalenteri ja pojat

imetysteetä saa esim luontaistuotekaupoista ja netistä. varmastikin kotikalja ja ykköskalja jne on samantehoisia, mä vaan en niin kauheasti välitä kaljan mausta ja ite tehty kotikalja on hyvää janojuomaa :p ja tuosta tissien vaihtelusta ja lutkutuksesta niin meillä ainakin molemmat muksut on lussutelleet tissiä hyvinkin pitkiä aikoja ilman että kuuluu yhtään nielaisuun viittaavaa ääntä. ja tovin "tyhjän" tissin imuttelun jälkeen sitä maitoa alkaakin tulla.

ja mulle neuvottiin kun maitomäärää piti lisätä JA antaa korviketta että ensin vähän korviketta ja sitten loput tissistä. silleen vauva tottuu siihen että rintamaidolla täytetään maha, ei pullomaidolla. meillä tosiaan se pesiminen auttoi maidonnousuun tosi hyvin, samoin homeopaattisesta kaupasta ostetut helmet (en kyllä muista mitä ne sisälsi, mutta toimivat!).

Mullakin tulee helpommin/enemmän maitoa vasemmasta rinnasta (ja olen vasenkätinen). Imetän molemmista vuoronperään. Ero ei kai ole iso, koska neiti riitelee kummankin tissin kanssa. Tosin viime aikoina onneksi vähemmän. Nyt on alkanut tekemään sitä, että tissittelyn lopussa irrottaa otteen nännistä ja hymyilee ja alkaa juttelemaan, sitten taas vähän imee ja taas kälättää =)

Ja nyt on alkanut katselemaan käsiään ihmetyksen vallassa ja tarttuu esineisiin. Tosin vähän vielä haparoiden ;) Mutta kiva seurata miten nopeasti oppii. Osaa jo vähän paremmin matkia meidän päristelyitäkin, sylkeä lähinnä pärskäyttää ja päästelee ääniä, ei osaa vielä huulia pärisyttää.

MB ja neiti päristelijä 2,5kk+

Kiitokset teille jotka jaksatte neuvoo imetys ongelmissa. Kyllähän minä antaisin imeä lutkuttaa tyhjääkin tissii, koska sehän on vaan hyvästä mut tyttö alkaa samantien sen kanssa pelleilemään -venyttää nänniä huulilla,päästää irti, tarttuu uudestaan kiinni, venytttää jne... ja tekee tuota muutamia kertoja jonka jälkeen alkaa huuto ku maitoo ei tuu =( yöllä ja etenkin aamusta hän saattaa jäädä lutkuttelemaan ihan huvikseen, mutta silloin maitoo tuleekin ja tuntuu että hän osaa hienosti säännöstellä sitäkin, elikkä imee sillee ettei kauheesti enää tule! Taitolaji sekin!
Tänään ilta onkin mennyt nyt sillai, et loikoiltiin sängys 1,5h vierihoidos et vaihtelin tissejä ja hän sai imeskellä ja mä torkuin.. homma meni ihan kivasti ku maitoo tuli sillai riittävästi ettei tullu kiukkuu. sen jälkeen käytiin tunnin kävely ja ilta tisut hoidettii niin että söi molemmat tissit tyhjiksi (kesto reilu puol tuntii yhteensä) ja sen perään reilun puolen tunnin päästä annoin korviketta niin 100ml sitäkin uppos. sit olikin jo niin täynnä, etten tuttia ennättäny käydä huuhtelemas ku oli jo sammunut omaan sänkyyn =)

täytyy nyt vaan taas muutama päivä olla tässä kotosalla ja imetellä kovasti. välillä ku meki ollaan menossa päivät pitkät niin tissii tulee annettua miten sattuu, niin jos nyt keskittyis vaan imettämiseen niin eiköhän sitä kuitenkin lähde siitä herumaan.
totta kyllä, ettei korvike määrä saisi lähteä kasvuun ja nyt se on valitettavasti sen tehnyt =( pitemmän aikaa, ainaki kk pärjättiin max 1purkki per vuorokausi ja nyt muutaman päivän menny 2 purkkia.
no ens viikolla on neuvolakin niin jospa sieltä sais vielä lisää kultaisia ohjeita!

nyt nukkumaan!
öitä!

Kiitos kaikille onnitteluista!! =)
Oli kyllä kivaa pitkästä aikaa päästä tuulettumaan ja viettämään aikaa kavereiden kanssa. Pieni krapulan poikanen on tän päivän ollut kun meni tuo eilinen juhliminen aika myöhään tai pitäisikö sanoa aikaseen kun aamulla vasta tulin kotiin =)
Täällä kotona mies oli pärjännyt hyvin neidin kanssa ja oli saanut sen aika helposti nukkumaankin.
Neiti on ollut tänään tosi kiltisti, ei ole mittän ylimääräisiä kitinöitä ollut. Laitoin hänet juuri nukkumaan, eikä tuo nukutuskaan kestänyt onneksi kuin puoli tuntia. Mahtaako ymmärtää äidin heikon olotilan :LOL:

Tuima ja Tyllerö kohta 3kk

Heip,
Täällä sain neidin äsken nukkumaan.. Onko täällä muitakin kenen rytmi on tällanen "nukkumaan klo 24, ylös klo 11"? Ollaan ens viikon lopussa lähdössä Orivedelle sukulaisiin ja pitäis herätä jo klo 8 maissa! Apua! Vauvahan saa nukkua sit autossa, mutta mä ajan.. En kuitenkaan saa neitiä nukkumaan ainakaan ennen yhtätoista.. Tätä se teettää, kun "opetti" vauvalle jo raskausaikana, että nukkumaan käydään aikaisintaan puolen yön maissa :ashamed:

Mut nyt hyvää yötä, ehkä saan nukkua jopa 3 tuntia... tosin puoli tuntia meni jo... Niin, meillä edelleen herätään syömään 2-3 tunnin välein |O

angel älä nyt huoli siitä korvikkeen määrästä vaan nauti vauva-ajasta :hug: jospa se maitokin alkaisi nousemaan paremmin kun et enää siitä stressaa :) mä muistan miten Minean imetyksen alkutaipaleilla itkua väänsin kun iltaimetyksen saattoi kestää kolmekin tuntia ja muutenkin oli kaikki hankalaa mutta sitten myöhemmin oli tosi kätevää kun sai "lennossa" ruokittua kodin ulkopuolellakin. mä kun olen niin laiska etten jaksa pulloja pestä jne jos ei ole pakko... ja jos teillä imetys sujuu osaimetyksenä niin sehän on vallan loistojuttu! sä voit jättää lapsen hyvillä mielin vaikka miehelle hetkeksi ja karata kaverin kanssa leffaan tai kaupungille shoppailemaan :) useat tekee niin että lapsi saa korviketta jonkun verran päivässä ja sitten kun aloitetaan kiinteät, pärjätään äidinmaidolla. eli kiinteät korvaa korvikkeen siinä vaiheessa.

niin tai näin, ei vauvan elämää pilaa se ettei saa pelkästään rintamaitoa tai saa korviketta ainoastaan. vauva on tyytyväinen siihen että on masu täynnä ja lämmin syli :heart:

MB meillä esikoisella oli myöhäinen rytmi, eli myöhään nukkumaan ja myöhään ylös. mutta tänään esikoinen päätti herättää äidin pissalle kello viisi ja sen jälkeen on hereillä kukuttu |O Miska taasen menee nukkumaan 19-20 ja herää sitten yleensä kasin pintaan. vauvat on niin erilaisia...

Ansa ja Miska tasan 3kk

Huomenta!

Hoitovapaasta ollut puhetta. Mulla tän hetkinen fiilis olis, että menen aikaisintaan takaisin töihin syksyllä 2009. Sitä ennen vaan pitäis löytää uus työpaikka, sillä entiseen en oikein haluais mennä. Oon ollut siellä 10 vuotta ja on ollut joo muutaman vuoden sellanen tunne, että tarvis uusia haasteita. Toki äitiydessä on tällä hetkellä haastetta kerrakseen...

Essi, olit kyselly vakuutuksista. Me otettiin tytölle hoitokuluvakuutus mutta se piti ottaa jo 2 tai 3kk ennen lapsen syntymää. Tietääkseni sen voi vieläkin ottaa, mutta se on kalliimpi, jos nyt oikein olen ymmärtänyt.

Mulle laitettiin pari viikkoa sitten hormonikierukka, joka todennäköisesti on aiheuttanut nyt tiputtelua. Se on vissiin himpun vaikuttanut mielialoihinkin, sillä on ollu vähän alavireinen fiilis. En halunnut ottaa pillereitä ja kondomeja ei meillä kumpikaan oikein halua käyttää, joten kierukka oli paras vaihtoehto. Meillä ei myöskään ole suunnitteilla kokeilla toista lasta, joten saattaa olla että tyttö jää ainokaiseksi.

Imetyksestä oli myös ollut puhetta. Meillä lapsi kasvaa pääsääntöisesti rintamaidolla. Onneksi tyttö syö myös pullosta, niin rintamaitoa kuin korvikettakin, joten mulla on mahdollisuus poistua omiin menoihin, jos niin haluan. Muutaman kerran olen käynyt ulkona, ystävän häissä ja kavereiden kanssa syömässä mutta kaikkina kertoina olen ollut jo enne puoltayötä kotona. Miehenkin kanssa päästiin yhdessä syömään, kun mumma oli typykkää vahtimassa.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

T: KMaria ja Tyttö 2,5kk +, jotka vähän jännittävät miten pärjäävät yli viikon ilman isää...

Meillä otettiin myös vakuutus silloin ennen neidin syntymää ja sain ekan vuoden laskunkin äsken, hinta tais olla joku 75 euroa, jos en väärin muista. Ja ekan vuoden saa äiti ja isä ilmaisen henkivakuutuksen kaupan päälle. Ei mekään kyselty eri yhtiöistä, otettiin suoraan samasta missä on muutkin vakuutukset.

Täällä kans yksi eriparitissi. Mulla oli sama jo esikoisen aikaan ja nyt kun vauva pian 3kk on tilanne jo tosi paha - mulla esikoisestakin loppui huonommasta (vasemmasta) maidontulo lopulta kokonaan ja nyt vaikka kuin yritän imettää siitä huonommasta enemmän niin se hiipuu siitä se maidontulo uhkaavasti. Paremmasta tissistä sit taas tulee lujempaa maitoa ku ainun tuttipullon tuttipäästä jote sitä tulee liikaa ja meidän vauva saa raivareita aina aluksi ja pitääkin valuttaa aluksi harsoon maitoa (niin paljon et puoli harsoa kastuu) ennen kuin virta tasaantuu ja se alkaa kelpaamaan. (ja toki se joskus hermoilee myös hitaammalla tissillä jos on nälkäinen.) Mua niin v*tuttaa se että tää menee taas tähän tää eriparitissisyys. :headwall: kiva ku viimeksikin mä 8kk:sta noin 4 imetin yhdellä ja tissit oli tyyliin A ja D kuppia. Ottaa vähä itsetunnolle. Sitä ei mikään paitakaan peitä sitä kokoeroa.

nojoo nyt pitää mennä nukutuspuuhiin, jatkan myöhemmin

Luin muuten paikallisen lehden liitteestä että joku kuskaili 2,5 kk ikäistä lasta sellaisessa pyörän perään laitettavassa vaunussa. Siinä oli vauvalle oma istuin, ei tullut tarkemmin juttua luettua.

Meillä on molemmilla lapsilla vakuutus. Kertaakaan ei olla vielä tarvittu käyttää niitä, mutta eihän sitä voi etukäteen tietää. Esikoista ollaan käytetty muutaman kerran lääkärissä ja aina on päässyt hyvin omalle lääkärille tk:hon, joten on tullut mentyä sitten sinne.

Mutta nyt mentävä antamaan esikoiselle välipalaa.

Moro :p

Tuosta eripari tisseistä kun ootte puhuneet, niin mulla kans on toinen isompi ja tulee enemmän maitoo välillä oikeen suihkuaa ja neiti kyl hermostuu kun maitoo suorastaan lentää suuhun :$ ja välillä taitaa olla sekin syynä kun saa raivareita tissillä, toisesta sit tulee huonommin ja selkeesti vähemmän ja sitä sitten neiti riitelee :| et näin tämän kanssa.
Josta voisin siirtyä siihen et kasandra on ruennu kamalasti puklaamaan :x saattaa täräyttää ison läjän kun on syönyt ja nostaa pystyyn ja vielä tuntikin syönnin jälkeen saattaa pulauttaa sellaset puurot et ei paremmasta väliä ja pahalle haisevaa puklua viel, ehkä osittain puklailee kun syö niin vaudilla tuosta toisesta tissistä mut kun sitä tulee viel pitkän ajan päästä syönnistä ja röyhtäilee kun miehet konsanaan :LOL:
Yritin pumpata maitoa vähän pois kun ajattelin et ei sit tule vauhdilla maitoo ettei tyttö tulehdu vallan, mut enpä sit saanu pumpulla irti mitään :'( puristamallakin tuli enemmän, en tiä mikä vika mun tissessä on kun en saa pumpulla tuleen mitään vaiks maitoo kyl on ja ostin viel tyhmyyksissä sen aventin pumpun kun on kuulemma tosi hyvä, mut en kai sit osaa vaan käyttää sitä, täytyy viel harjotella :p
Yääh neiti puklas mun ja omat vaatteet täytyypi mennä vaatteiden vaihdolle :LOL:

vilijonka ja kasandra 3kk

Meillä kanssa on alkanut ihan tässä n. pari viikkoa sitten niin puklailemaan todella paljon, ihan kuten Vilijonkakin kirjoitti.. Ja välillä tosiaan tulee todella "miehekkäitä" röyhtäisyjä.. Ainoa mikä sinänsä eniten huolestuttaa on se, että välillä tulee todella liman sekaista puklua ja sitä saattaa tulla siis todella paljon.. ONKO KELLÄÄN MUULLA TÄLLÄISTÄ ? Siis se puklu on todella limaista ja venyvää.. :eek:

Ollaan tänään sitten lähdössä Kokkolaan junalla.. Pari tuntia niin pitäisi olla asemalla. Hiukkasen jännittää että miten matka menee kun neiti on niin kiukkuinen kun alkaa väsyttään ja sitten ei ikinä suostu nukahtamaan ilman kunnon itkuja.. Noh, eipähän tuolle mitään voi.. Itkee jos itkee.. Toivottavasti vaan syötöt menis ilman temppuiluja junamatkan ajan..

Mulla kanssa oli ihan imetyksen alussa niin vasen rinta paljon isompi ja siitä tuli enempi maitoa mutta mulle tuli ns. alustavaa rintatulehdusta oikeaan rintaan ja sitten yhden päivän ajan syötin vain siitä ja pumppasin ainoastaan pari kertaa vasenta niin se vaan jotenkin tasaantu tuon päivän aikana.. Nytten sitten saattaa olla päivän ajan aina vuorotellen jompi kumpi tissi niin että toisesta vaan tulee enempi..

Jaaha.. Ei kai tässä auta.. Pitää vielä viimeisiä tavaroita laittaa kasaan jotta päästään matkaan..

OIKEIN MUKAVIA PÄIVÄNJATKOJA KAIKILLE..

Sofku, jota jänskättää ja Iida n. 2,5 kk, joka pääsee ensimmäiselle junareissulle..

Heipsan!

Heräsin yöllä siihen kun Pinja ähelsi sängyssään ja nousin sitten katsomaan et mitä siellä tapahtuu :eek: Neiti oli sitten saanut itsensä poikittain aivan sängyn ylälaitaan ja paini siellä pupun kanssa... pikkasen pisti naurattamaan :LOL:

Meillä on kaks päivää huudettu tissille. Ja syöttövälit on pidentynyt ihan kamalasti. Viikko sitten saattoi syödä kahden tunnin aikana kolme kertaa ja nyt syö päivällä 3tunnin välein. Olen nyt tulkinnut noi huudot niin että tytöllä menee hermo kun äiti yrittää tyrkyttää tissiä yhtä usein kuin ennen ja toisella ei vaan ole nälkä.

Vakuutus otettiin jo raskausaikana... ja se on kyllä jo maksanut itsensä takaisin. Toivottavasti se vaan jatkossa olis turha. Tosin ajatuksena olis että käydään yksityisellä lastenlääkärillä jos tarve vaatii. Tässä kylässä on toi terveyspalvelut niin persiillään ettei täällä ole edes joka päivä lääkäriä vaikka tarvetta olis kait 3lääkärille. Nytkin terveyskeskus meni kuukaudeksi kokonaan kiinni :eek:

Mä ostin eilen niitä lidlin vaippoja ja vaikuttavat ihan hyviltä =)

Joanna ja Pinja 3kk ja risat =)

:wave:
Sofku samanlaista se on meilläkin välillä oikein limaista ja venyvää ja haisee kyl enempi okselle :x Tyttö kyl ihan tyytyväinen muuten, mut irvistelee raukka aina kun suuhun tulee sitä mönjää yäk. Yritin kysyä neuvolas siitä mut se terkka tai sijainen vaa sano et ahmii ja syö liika et ylimääräset tulee ulos, ai tunninki päästä, mut siihen ei sit sanonu mitää, on vähä omituinen terkka muutenki meil.
Sofku ja nii mä olen kans lähössä kokklolaan tai himangalle ens torstaina ja junalla aion mennä. Hyvin meni meidän matka neitin kans ku tultiin sieltä junalla, et kyl se hyvin menee teilläkin =)

Vilijonka ja kasandra

sofku, mukavaa reissua kokkolaan! oi, ku ite malttais vielä 3viikkoo odottaa niin pääsee sinne kans käymään. mökille vanhempien uimaan, oikein rentoutumaan. Kokkola on ihana paikka, näin vanhempana sitä kotikontuaan osaa jo arvostaa =)

Meillä nellan kans meni 7vkon ikäisenä junamatka ainakin tosi hyvin. oli vielä älyttömän kuuma päivä. Nella oli invapaikallaan vaunuissa ja minä istuin penkissä vieressä. tyttö nukku lähes tulkoon koko matkan, junan täristessä etipäin. Tampereen vaihtokin sujui mutkattomasti, ku siellä oli ratatyypit auttamassa vaunujen kans =) meille ei ainakaan jäänyt traumoja. tän kuun lopussa otetaan uusiksi. eikä sitä vauvan itkuu kannata jännätä, siellä on vaunullinen muitakin äitejä lapsineen ja varmasti ymmärtävät! =)

nyt tissityshommiin, sellainen käskevä sävy jo kuuluu ;)

Onkos toi vakuutus jonka ootte ottanu ennen syntymää et se korvaa sit hoitokulutkin ?

Meillä tuntuu nukahtamistaistelut vaan pahenevan, tänään oli päikkäreille käyntikin yhtä kiljuntaa, silmät luppaa mut unelle vaan ei anneta periks.. saapa nähä et kuin nyt illal käy :|

Essi- ja Eero 2 kk ja 6 pvä

Moiks, meillä on pojille vaan tapaturma ja henkivakuutukset. Meillä ei ole taipumusta allergioihin ja katsottiin että sillä sairaskuluvakuutuksen vuosihinnalla (olikohan tapiolalla jopa yli 300e vuodessa) ehditään käymään monesti yksityisellä muutenkin. Ja itseasiassa esikoisen kans ei oltais sairasvakuutusta vielä kertaakaan tarvittukaan. Tapaturmapuolelle ollaan kuitenki jo yksi ilmoitus tehty kun poika kaatui ja hammas lohkesi. Vakuutus korvaa kaikki kulut jos hampaalle joskus joudutaan tekeen jotain. Ja sit mulla on itellä jatkuva matkavakuutus jonka piiriin alle 18-vuotiaat lapset kuuluu eli jos vaikka mummalassa pitää päästä lääkäriin korvaa mun matkavakuutus lapsen yksityisellä käynnit jos vaikka pitää korvia käydä näyttämässä.
...ja meillä kyllä lapset pääsee omalääkärille samana päivänä vaikka ajat olis varattuja. Ne tekee sen täs meidän terveyskeskukses niin että kun menee aikaa varaamatta pääsee sairaanhoitajalle ja lääkäri käy sit siinä hoitajan huonees nopeeta jos pitää korvat tarkastaa tms. Luulis et joka paikassa lapset pääsee aina hoitoon heti.

Päivää, onpa täällä ollut hiljainen aamupäivä! Meillä rauha maassa, esikoinen sanoi jo ruokapöydässä että haluaa päiväunille joten se meni jo 12 aikaan nukkumaan vaik normaalisti menee yhdeltä. Arttu istuu isänsä kans olohuoneessa ja mulla on ah, sitä niin ihanaa "omaa aikaa", tosin ihan näin keittiössä kahvikupin ja tietokoneen kans vaan.. Mutta sekin on luksusta jos saa päiväkahvinsa rauhassa nauttia.

Meil olis torstaina 3kk neuvola. Saa nähä mitkä on mitat ku alkaa noi 68 senttiset olla just sopivia tai jopa lähes pieniä. 70 senttiset menee kans mut 74 on vielä iso. Muistan et meillä toi 74 koko oli esikoisella tosi pitkään sopiva, tyyliin 4-11kk iässä meni samat vaatteet!! Se on ku ne lähtee liikkeelle niin ei tietty enää ole niin pullukoita. Nythän tuo koko menee lähinnä siihen mahanympärykseen..

Arttu on ihan viittä vaille valmis kääntymään selältä mahalleen, se punkee jo tosi kovaa lattialla kyljellään mut hermostuu ku ei vielä pääse. Ja mahallaan tykkää kans olla, on vaan alkanut "ryömimään" tai siis jaloillaan potkii ja ku ei se osaa tietty ton ikäinen vielä käsiään samaan aikaan käyttää nii pääsee korkeintaa 15 senttiä eteenpäin, mut onpa tuokin jotain! Saa nähä käykö niin ku usein kuulee sanottavan että toinen lapsi lähtee liikkeelle ajoissa kun pitää päästä esikoisen perässä kulkemaan. Esikoinen ei ryöminyt ollenkaan, 4kk:n iässä se kieri paikasta a paikkaan b ja 7kk:n iässä se lähti suoraa konttaamaan. Hassu poika..

Anu ja Arttu lauantaina 3kk, sekä isoveli 2,3v.

Yhteistyössä