huastettaskos sitte savvoo - nyt oon korjannu paenovirheennii

pulukka
no minnäe tiällä jo outtelinnii teitä, kummasti saen öylön virnettä nuamalle ku tätä luk.. hyvvee huomenta vuan! Kyllä on kertakaekkiaanj uppee kelj, passoo lähtee kohta pellolle.

Se taetaa tuo Rytkönennii tykätä että eese oo niin tarkkoo nuihin sannoen kansa, piäasia että on jonniilaesta murretta ja haaskoo =)
Mutta nyt myö lähetään sinne pellolle pulukkamäkkeen, huaskoo päevee!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pulukka:
no minnäe tiällä jo outtelinnii teitä, kummasti saen öylön virnettä nuamalle ku tätä luk.. hyvvee huomenta vuan! Kyllä on kertakaekkiaanj uppee kelj, passoo lähtee kohta pellolle.

Se taetaa tuo Rytkönennii tykätä että eese oo niin tarkkoo nuihin sannoen kansa, piäasia että on jonniilaesta murretta ja haaskoo =)
Mutta nyt myö lähetään sinne pellolle pulukkamäkkeen, huaskoo päevee!
Teilläpäe taetaa olla melekosia peltoja, ku mäkkee pystyy laskemmaa? Vua toellaa - savommuanpuolella kaekki o mutkasta ja viäree.

Ee onnistu pohojammuanpellolla mäellasku. Ee kesällä eekä talavella.
 
pulukka
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja pulukka:
no minnäe tiällä jo outtelinnii teitä, kummasti saen öylön virnettä nuamalle ku tätä luk.. hyvvee huomenta vuan! Kyllä on kertakaekkiaanj uppee kelj, passoo lähtee kohta pellolle.

Se taetaa tuo Rytkönennii tykätä että eese oo niin tarkkoo nuihin sannoen kansa, piäasia että on jonniilaesta murretta ja haaskoo =)
Mutta nyt myö lähetään sinne pellolle pulukkamäkkeen, huaskoo päevee!
Teilläpäe taetaa olla melekosia peltoja, ku mäkkee pystyy laskemmaa? Vua toellaa - savommuanpuolella kaekki o mutkasta ja viäree.

Ee onnistu pohojammuanpellolla mäellasku. Ee kesällä eekä talavella.
no tuommosiaha nuo on, myhkyrätä on iha yhtäe paljo ku minuj jossae selluliittikintujssanj.
Mutta toenperrää, tiälläpäen kul lähetää ulos niim männään pellolle ja jos jottae jäe kottii nii se jäe pihhaa..

Se onniij se pohjammua meleko hyvä potkurjseotu ku onnii laakeeta!





 
haaskan näkönen naenen
Ka tässä tul nukuttuu yön yli ja käöttyy töessä välillä, ja ee ku takas kielevviäntämisem parrii. Tiällä tunttuu nuo pohjossavolaeset halluuvan ommii koko tittelin, mutta tässä olis ihan kirjatiettoo tästä Savon muan ylenpalttisesta luajjuuvvesta. Ihan se on tuo vikipetia samalla kannalla kun nuo kieltietteilijät ylleesäkkii, niin laetan tuon ensmäesen linkin joka vasttaan tul.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet

Eepä siinnä mittää, taettaa nuo muijjen aluveitten immeiset ihan mielellään luovuttoo kunnian kuopijolaesille, jotta eepä tästä vahinkova tule kellennii. (Ite oon pohjoskarjalaesen äitin ja kuopijolesen isän tuotosta, jotta kumppoohi kieltä on tulluna kuultuva).
 
haaskan näkönen naenen
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Mutta iha oekeesti se on erlaesta mitä ne huastaa siellä pohjosjkarjalassa. ne sannoo sie ja mie ja oekee aeto (tae nii äet minulle opetti) savolaene sannoo minä ja sinä. Mitenkäs työ sanotta myö siellä ja työ ja hyö?
Kyllä Pohjos-Karjalassa on levinnä tuo mie ihan miun elinaekana tuolta Kitteeltä Liekssaan asti, elikkäs ite sanon lapsena viellä Lieksassa minä ja sinä, mutta kun lähin opiskelemmaan Jovensuuhun nii sieltä sittä tarttu miet ja siet. Veljpojat minnuu sittä niistä pilikkas ja isäukko kolomantena. Vuan jo tunttuu nykyvvään Lieksassahhii aennae nuorempi väki huastavan jotta mie ja sie. (Varokkee vaen kuopijolaeset, kohta se 'mie' vallottaa teijännii aluvveet...)

Myö on myö ja työ on työ ja hyö on hyö tae ne. Näessä ee oo mittää epäselevvee. Sanoppas muuten ap missä kohin miun kielj muuvvalla poekkevvaa oekkeesta savosta paetsi tuossa 'miessä' ja 'siessä'? Ihan ihtteenikkii kiinnosttaa, kun isältä oon pohjossavvoo oppinna, mutta ikinnää en oo siellä asunna.



 
pulukka
no minä oun tätä pohjossavolaesta klaania ja se ero minkä minä niän on tuo tuplakonsonantti "omituisissa" ( ;) ) paekoessa, siis " poekkevvaa" on tiällä poekkevaa tae poekkee, ihtteenikkii on ihteenikkii jne..
minusta kun kaekki savolaeseen päen olevat murteet on niitä "oekeeta", tiälläkii on ihan pienellä alueella eroja siinä kielessä, suati sitte että jos on vanahemmilta tullu kotona opittua heiän murrettaan, onhan se sillonnii jo erlaesta. ja kovasti se tuntuu tuo mie ja sie tännepäen valuvan, eeku vuan =)
 
haaskan näkönen naenen
Jo vaen on meillä tiällä konsonanttia enemmän kun muuvvalla. Taettaa sillä olla ihan he****tin hieno nimikkii (itäisten savolaismurteiden erikoisgeminaatio). Ite en tiijjä missä se on sitä tavallista savolaesta ja missä tätä pohjoskarjalaesta erikoesta konsonattien venyttämistä, kun kumppookkii oon riittävästi kuullunna. Männööt sekasin. (Mutta tuo diftongien avartuminen on minulle itelleni vieras tapa. Isältä sitä kuulen niin ossoon jotenkkii matkkii, vuan en välttämättä ihan oikkein. Elikkäs savommaks santtas varmmaan 'oekkein'.) Ai (ae) mahoton kun onkkii vinkkeetä yrittee pittee erillään tätä pohjoskarjalaista (karjalaesta) ja oikkeeta (oekkeeta) savolaista (savolaesta) puhetappoo. Männöö kiel solommun vaikken (vaekken) ees (ies) mittään sano. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Voi kun se murre onkin nyt niin ihqua, mutta annappa helevetti olla jos mä kehtaan kirjoottaa murteella. :headwall:
No vua kato sillohhaa ee mittää ongelmata ou, ku ketju o eriksee murteelle kokonaasa kiännettyä - jos ee ymmärrä, voe männä toeseen ketjuun.

Vua sittä jos "toisten ketjuihi", missä koettoovat suomee huastoo, ee monikaa tykkee jos koettaa savvoo tae muutakaa murretta viäntee.
mittee se tuo skartetti tuolla tarkottaa? Ee kehtoo murteella kirjottoo, mutta uskokee vuan niin on niítä immeesiä mitkä ee noeta ihkuja ja muita sanoja taeja ymmärtee. Onko se muka tuommone kielj, mikskä sitä pitäs sannookaa, tuommone uus sana ja niihen käättö hienompoo kun vanaha kunnon kielj. Mutta tok se on totta ettee kannata yrittöö huastoo kieltä mittee ee ossoo, en minäkää ossoo kirjottoo vaekka jotakin mitä ne tuolla piäkaapungissa huastaa, mutta pittää sitä yrittee ymmärtee kuitennii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Voi kun se murre onkin nyt niin ihqua, mutta annappa helevetti olla jos mä kehtaan kirjoottaa murteella. :headwall:
No vua kato sillohhaa ee mittää ongelmata ou, ku ketju o eriksee murteelle kokonaasa kiännettyä - jos ee ymmärrä, voe männä toeseen ketjuun.

Vua sittä jos "toisten ketjuihi", missä koettoovat suomee huastoo, ee monikaa tykkee jos koettaa savvoo tae muutakaa murretta viäntee.
mittee se tuo skartetti tuolla tarkottaa? Ee kehtoo murteella kirjottoo, mutta uskokee vuan niin on niítä immeesiä mitkä ee noeta ihkuja ja muita sanoja taeja ymmärtee. Onko se muka tuommone kielj, mikskä sitä pitäs sannookaa, tuommone uus sana ja niihen käättö hienompoo kun vanaha kunnon kielj. Mutta tok se on totta ettee kannata yrittöö huastoo kieltä mittee ee ossoo, en minäkää ossoo kirjottoo vaekka jotakin mitä ne tuolla piäkaapungissa huastaa, mutta pittää sitä yrittee ymmärtee kuitennii.
Joo pohojanmaan murre onkin aivan tuoretta, keksitty 90-luvulla. Ihqu-sanaa käytetään nykyään niin paljon, että aika hyvin on jos on siltä säästynyt. Googlella voi kattoa mitä se tarkoottaa.

Mikä palstasääntö muuten määrää, että vain murreketjuussa saa kirjoottaa murteella? Viittaan siis tuohon vippiksen vastaukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mikä palstasääntö muuten määrää, että vain murreketjuussa saa kirjoottaa murteella? Viittaan siis tuohon vippiksen vastaukseen.
Ka enhä minä nii tarkottanna väettee, vua sitä vua sanoen, jotta jos koko ketju o samammuamurteella kirjotettua, ja se o koko kettingin vunktijo, voe "helepommin" sannoo, jotta tämähä o ketjun tarkotus, jotta jos ee ymmärrä voe lukkee muita ketjuja.

Kun tuas jos kaekki kirjottaa mihi tahasa ketjuu omalla murteellasa, männöö se heleposti semmoseks sallaatiks, jottei siitä oekee kukkaa välttämättä mittää ymmärrä.

Vua jos se ee haettoo, jotta kukkaa ee tiijä mistä kukkaa kirjottaa, ni eepähä siinä mittää - jatketaa sammoo rattoo jokkaene kaekissa ketjuloessa ;)

Vua emminä toellaa pahalla tarkottanna.. kuha vua koetin järkeillä. Joskaa se nyt ee iha vahvimpia puolija taejja olla.
 

Yhteistyössä