Hpv - Kondylooma

  • Viestiketjun aloittaja Aina tautinen?
  • Ensimmäinen viesti
jokuvain..
itselläni todettiin kondylooma jo yli vuosi sitten, lääkäri kertoi siitä minulle viikko sitten kautta rantain! papa luokkaa ensin seurattiin kun muuttui luokaksi kaksi, lopulta oli luokkaa kolme.. jouduin kolposkopiaan, siinä sitten todettiin että minulla on kohdunkaulan syövän esiasteita. CIN2, eli muuttuneita soluja jotka todennäköisesti aiheuttaa syöpää.. lisäksi munasarjoihin levinnyt agressiivinen tulehdus.. nuo papa-kokeet kannattaa oikeasti ottaa ihan tosissaan. nyt miesystävällä alkanut tulla oireita.. ihan hirvittää kun kytenyt kyseinen 'tauti' niin kauan, ja ite en oo ollut ollenkaan tietoinen asiasta!
 
Neuvot tarpeen
Noin kolme vuotta sitten sairastin kondylooman. Visvasyylät olivat melko oireettomat, mutta penslaushoito oli äärettömän kivulias ja epämiellyttävä. Jouduin menemään viikonloppuna päivystykseen, kun miltei koko genitaalialue oli muuttunut tuskalliseksi haavaumaksi, enkä voinut enää millään jatkaa lääkevoiteen käyttöä. Kun tilanne hieman rauhottui, niin penslaamalla lähtivät loputkin ja mahdollisesti elimistössä oleva virus ei ole oireillut. Papa on näyttänyt normaalia tämän jälkeen. Olen ollut todella vainoharhainen tämän jälkeen kaikista silminnäkyvistä muutoksista ja hermostunut jopa sheivaamisen aiheuttamista karvatupen tulehduksista. Nyt peräaukon lähelle on ilmaantunut kirveleviä koholla olevia näppylöitä, joiden epäilen olevan visvasyyliä. Tuntuu, että tulen hulluksi, sillä en pääse lääkäriin kuin vasta ensi viikolla. Miten esim herpesrakkulat eroavat visvasyylistä? Pieni mahdollisuus genitaaliherpekseenkin on olemassa, mutta tämä on lähinnä omaa arvailuani. Pelottaa tilanne myös nykyisen parisuhteeni kannalta. Onko kenelläkään mitään tietoa, mikä laukaisee visvasyylien kehittymisen uudelleen vai tulevatko ne vain sattumanvaraisesti, mikäli ovat tullakseen? Voiko esim rajumpi seksi, jossa enemmän mekaanista rasitusta tai stressi edesauttaa taudin uusiutumista?
 
helpottunut
Alkuperäinen kirjoittaja todella kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja badapinsku:
Osaisiko joku kertoa, kun mulla tuon papaan yhteydessä on ruksittu joka kerta hpv-positiivinen. Mulla on ollut usein papa2 ja väleissä aina papa1. Nyt menen tokaa kertaa kolposkopiaan, ekalla kerralla ei tehty mitään koska ei ollut tarvetta.

Voiko kondylooma = hpv olla tosiaan näin pitkään kehossa...mulla kohta viisi vuotta? Tai siis näköjään voi, kun mulla on olllut, mutta onko epätavallista?
Mulla on kondylooma viihtynyt elimistössä sen 20 vuotta.
Papa-luokka 2 osoittaa tulehdusta. Kun se esiintyy tarpeeksi usein, tarkistetaan välillä kolposkopialla eli emättimen tähystyksellä tilannetta tarkemmin. Papa-näyte otetaan kohdun suulta. Kolposkopian yhteydessä etikkavärjäyksen (joskus harvoin jodi) avulla nähdään, onko muutosta muualla emättimessä tai häpyhuulten alueella. Tarvittaessa voidaan näytteitä (papa tai koepala) ottaa kolposkopiassa muualtakin.

Jos kolposkopian yhteydessä otetut näytteet osoittavat, että jossain on epäilyttäviä solumuutoksia, kutsutaan potilas hoidettavaksi.

Noita 2-luokan juttuja on ihan turha yrittää hoitaa. Se hoito olisi vain suurempi rasitus elimistölle kuin se tulehdus. Tässä asiassa hoitokäytäntö on muuttunut 20-vuoden aikana järkevämpään suuntaan.

En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta voisit kysyä lääkäriltäsi paikallista estrogeenia. Itselläni se on auttanut taistelussa virusta vastaan, koska limakalvot ovat voineet paremmin. Kovin nuorille naisille sitä ei yleensä ehdoteta.
Itselläni kondylooma oli selvinä syylinä kahdeksan vuotta. Penslaus-, laser- ja jäädytyshoitoja ensimmäiset neljä vuotta, joista ei kuitenkaan apua, joten en jaksanut juosta hoidettavana. Tänä vuonna pääsin syylistä eroon lopulta hetkessä, kiitos homeopatian. Oikean homeopaattisen lääkkeen löytämisessä kesti muutama kuukausi, mutta kun oikea löytyi, ne lähtivät parissa päivässä. Nyt on upea olo! Suosittelen.
 
..-..
Itselläni kondylooma oli selvinä syylinä kahdeksan vuotta. Penslaus-, laser- ja jäädytyshoitoja ensimmäiset neljä vuotta, joista ei kuitenkaan apua, joten en jaksanut juosta hoidettavana. Tänä vuonna pääsin syylistä eroon lopulta hetkessä, kiitos homeopatian. Oikean homeopaattisen lääkkeen löytämisessä kesti muutama kuukausi, mutta kun oikea löytyi, ne lähtivät parissa päivässä. Nyt on upea olo! Suosittelen.

Minkälaiset homeopaattiset auttoivat??
 
Viimeksi muokattu:
TaoTao
Minkälaiset homeopaattiset auttoivat??
Minuakin kiinnostaisi kovasti tietää???

Kahdella ensimmäisellä kerralla yritetty hoitaa voiteella, ilman tulosta. Voide vaan pahensi asiaa, kun sitä on mahdoton laittaa vaan sille kipeälle iholle. Kummallakin kerralla onnistuin sähläämään sitä terveelle iholle. Silloin oli alakerta todella kipeänä ja vessassa käyminen oli täyttä tuskaa. Kummallakin kerralla sit lopetin omin päin rasvaamisen, ja näpyt jäi, koska en pyynnöistä huolimatta saanut lähetettä sen pidemmälle jotta ne oltaisiin voitu esim jäädyttää. Nyt se sitten taas alkoi vaivata. Menin lääkäriin, ja sain tällä kertaa liuosta. Lääkäri meinas et kokeillaan sitä, ja jos ei auta ni sit saan lähetteen polille. Tiedän ettei siitä ole hyötyä niiku ei edellisistäkään. On se vaan vaikee laittaa se lähete, että pääsisin niistä näpyistä EROON. Ja toinen todella ärsyttävä asia. Tämän taudin myötä, sinne on myös ilmestynyt sellainen ylimääräinen lirputin, polyyppi. Joka kerralla ku oon lääkärissä käyny tän kans, oon maininnu et haluan pois sen. Mut ainut mitä ne tekee, ni tutkivat sisäpuolelta. Ihanku ne ei kuulis koko asiaa ku yritän kertoa, että haluan eroon siitä. Ei meinaan oo mikään pieni, eikä kaunis näky. Todella masentavaa.
 
Viimeksi muokattu:
mncmxnmds
Minulla kondylooma todettiin puolisen vuotta sitten ja oireina olivat yhdyntäkivut. Lääkäriin kun menin niin lääkäri sanoi heti, että kondyloomalta näyttää ja niinhän se sitten kondylooma olikin. Syylät hoidettiin wartec liuoksella penslaamalla pois. Kipu kuitenkin jatkui... Nykyään seksi kumppanin kanssa lähes mahdotonta ja vähintääkin kivuliasta ja paikat välillä jopa haavaumilla?! Mulla muutenkin ennestään jo kuiva ja atooppinen iho mutta ei mitään tällasta ole ennen ollut. Onko kellään samankaltaisia ongelmia?
 
Poika 84
Miten olette kertoneet hpv:stä miehelle? Miten mies on ottanut asian? Onko hän suuttunut ja lähtenyt ovet kolisten pois vai onko asia otettu ihan rauhallisesti?

Mä en ainakaan suuttunut kun silloinen tyttöystäväni kertoi mulle asiasta....erottiin ihan muista syistä.....jos ton takia lähtee menemään ni voi kyllä kattoa peiliin.
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija
Olen mies, mutta ihan pakkko heittää vierailijan kommentti Elleille.

Sain kondylooman tyttöystältäni 8,5v sitten. Tästä seurasi 1,5v kestänyt pensalausten ja pahan olon täyteinent rumba. Tänä aikana kondyloomat hävisivit ja ilmestyivät uudelleen useita kertoja. Lopulta sain linkissä ("kondylooma ohje") YTHS
mainittua paikallista immuunivastetta aktivoivaa voidetta ja muutaman kuukauden hoidon jälkeen kondyloomat hävisivit. Urologin mukaan tällä hoitokeinolla hävitetyt kondyloomat ovat lopullisesti poissa --> elimistö kukistaa viruksen.

En nyt muista valmisteen nimeä, enkä toki tiedä sen soveltuvuudesta naisille (ainakaan jos ei "ulkoisia merkkejä" --> voidetta hankala levittää). Kyseisen tuotteen avulla olen kuitenkin ollut ikävästä taudista vapaa yli 7v ja pidän itseäni parantuneena. Voimia kaikille jotka kamppailevat kondylooman kanssa - tiedän ettei ole helppo pala purtavaksi!
 
_m
Kun näitä palstoja lukee tulee tosiaan sellainen mielikuva, että elämä on loppu tai jotain vastaavaa jos kondylooma löytyy.

Olen tässä muutaman kuukauden ihmetellyt limakalvojen kirvelyä, kutiamista ja muuta epämääräistä oiretta. Hoidin emätintulehduksena syöden flagyl kuurin (antibiootti) josta tuli seurauksena hiiva. Kuukautisten jälkeen outo tunne ja lisääntynyt valkovuoto outoine hajuineen tuli takas.

Kun kävin gynellä sanoi uuden ihmissuhteen aiheuttavan herkästi tulehdustilaa (siis tulehdustila aina kun tulee uusia bakteereja, eli siis aina kun harrastat seksiä uuden ihmisen kanssa niin saat bakteereja jotka aiheuttavat eriasteisia tulehdustiloja). Tämä on siis täysin normaalia ja kestää noin vuoden verran saman katon alla asumista ennen kuin bakteerit ovat samiksia:) No multa löytyi myös kondylooma näppylöitä emättimen aukon reunoilta. Olin ihan shokissa hetken. Limakalvoni ovat kuulemma todella huonossa kunnossa, mikä siis voi jo yksistään olla syy kondylooman näyttäytymiseen. Kun ihon puolustusmekanismit (mm. limakalvot) voivat huonosti, virukset tarttuu tai äityy (näkyviksi). Yksinkertaista. Ja niin tämän viiruksen olen voinut saada vaikka jo ihan omalta äiteeltä kohdussa tai ekojen elinvuosien aikana. Joten ei mitään hävettävää. Ja vaikka olisi saanutkin kumppanilta, niin ei silti, koska tää on niin yleinen virus, että ei voi koskaan tietää mistä saa. NÄKYVÄ KONDYLOOMA EI SIIS OLE SE VAARALLINEN HPV JOTA SEULOTAAN! se on vähän kuin känsä sormessa. Onko joku niistä huolissaan?

Syy siihen miksi limakalvoni ovat huonona on taas todennäköisesti antibioottikuurit vuoden aikana (3 kpl) ja kaksi niistä ulkomailla (hevoskuureja!!). Antibiot siis yksinkertaisesti tappaa kaikki omat puolustusmekanismit ja hyvät bakteerit. Olen tämän tiennyt mutta en arvannut siitä koituvan mulle mitään haittoja. elämäni ensimmäinen hiivakin tuli viime keväällä varmaan samasta syystä.

Siispä hoitoni: limakalvot kuntoon vagifem puikoilla (estrogeenia ja limakalvoja vahvistavia aineita) ja maitohappojen syömistä (saa myös banaanista, hapankaalista ja sipulista jos ei maitotuotteita halua syödä, näin siis sanoi tänään gyne!) Lisäksi rasvailen värkkiä aqualan L ja ceralan öljyliuoksella kuivuuden ja ärsytyksen estömiseksi. Sitten kun olen saanut limakalvot paranemaan aloitan wartec (-kohan se lääkkeen nimi oli) rasvan käytön kondylooma näppyihin. mutta gyne sanoi että tod.näk. häviää ihan itsestään kun limakalvo paranee.

Haluan vain siis sanoa kaikille jotka häpeävät ja menettävät yöunensa että ei tässä mitään! Virus toki jää minuun, mutta ehkä se on siellä jo lymyillyt sen 23 vuotta, who knows?
 
harmi
Tänään todettiin etikkaliuoksella kondylooma. Olen kärsinyt 4 vuotta yhdyntäkivuista ja terveyskeskuksessa asia on lakaistu maton alle. Otin itseäni niskasta kiinni ja menin yksityiselle, ja hän tiesi heti mikä on vikana. Alapää näyttää terveeltä mutta etikka paljasti sitten kuitenkin.. Papat ovat olleet puhtaat kaiken tämän ajan. Ja nyt mietityttää tulevaisuus. Lääkäri sanoi että jos miehellä ei ole oireita ollut niin ei hänellä sitä ole, mulla on jäänyt koulusta ihan sellaiset käsitykset että se tarttuu heti yhdynnässä. Pitääkö meidän nyt sitten alkaa käyttämään kondomia vai mitä ihmettä? Terveydenhoitaja sanoi että ensi vuonna papa-näytteille jos on tullut jotain solumuutoksia.
 
Turha hössöttää
Tänään todettiin etikkaliuoksella kondylooma. Olen kärsinyt 4 vuotta yhdyntäkivuista ja terveyskeskuksessa asia on lakaistu maton alle. Otin itseäni niskasta kiinni ja menin yksityiselle, ja hän tiesi heti mikä on vikana. Alapää näyttää terveeltä mutta etikka paljasti sitten kuitenkin.. Papat ovat olleet puhtaat kaiken tämän ajan. Ja nyt mietityttää tulevaisuus. Lääkäri sanoi että jos miehellä ei ole oireita ollut niin ei hänellä sitä ole, mulla on jäänyt koulusta ihan sellaiset käsitykset että se tarttuu heti yhdynnässä. Pitääkö meidän nyt sitten alkaa käyttämään kondomia vai mitä ihmettä? Terveydenhoitaja sanoi että ensi vuonna papa-näytteille jos on tullut jotain solumuutoksia.

Ei se joka yhdynnässä tartu. Ihan sama kuin flunssan kanssa. Toisiin tarttuu herkemmin kuin toisiin.

Koska miehesi kanssa olet ollut tähänkin asti ilman kondomia, niin jatkatte samaan tapaan. Turha nyt on enää mitään alkaa varjella. Hänellä on se tauti oireettomana tai ei ole.

Jos te eroatte, niin kondomia on syytä käyttää siinä uudessa suhteessa ainakin noin aluksi ennen vakiintumista.

Papassa on syytä käydä vuosittain, niin tietää ajoissa, jos alkaa tulla solumuutoksia.
 
Viimeksi muokattu:
papanen
Apua! Mulla on ollu papanäyte II luokkaa. En vain ole tiennyt mitä se tarkoittaa, koska en niitä lyhenteitä ymmärrä eikä ole ketään suomentamassa. Eikä kyllä lääkärikään ole mitään sanonut, kun siellä on käynyt.

Mikä helvetin järki on noissa papakokeissa, jos ei potilaalle voida edes suomeksi sanoa, että sulla on nyt sukupuolitaudin riski, kun näytteet epäpuhtaat?!
 
Pelottaa
Alkuperäinen kirjoittaja Turha hössöttää;10354833:
Koska miehesi kanssa olet ollut tähänkin asti ilman kondomia, niin jatkatte samaan tapaan. Turha nyt on enää mitään alkaa varjella. Hänellä on se tauti oireettomana tai ei ole.

Itselläni todettiin tänään näkyvistä näpyistä kondylooma, ja lääkärini sanoi, että kondomia tulee käyttää, sillä kun saa tartunnan, elimistö aloittaa puolustusmekanismin, ja jos altistuu uudelleen tälle virukselle, niin paranemisprosessi alkaa alusta. En sitten tiedä, mutta näin hän sanoi.

Jotenkin tuntuu hirveältä, että joutuu nyt elämään tämän kanssa monta vuotta, taikka sitten loppuelämän. Eikä edes suuseksiä saisi kuulemma harrastaa kun voi tulla suun limakalvoillekin...eihän tässä enää uskalla harrastaa minkäänlaista seksuaalista kontaktia. Tuntuu kuin olisi joku likainen ja yleinen nainen, vaikka kyseinen mies oli ensimmäiseni.
 
ahdistunut
Huomasin tuossa vajaa viikko sitte kuukautisten aikana 3 pientä röpelöistä näppyä peräaukon tietämillä. Ensin luulin niitä finneiksi, mutta googletettuani sain paniikin ja eilen sitten soitin gynegologin vastaanotolle ja sain ajan tutkimuksiin. Toissa päivänä alkoi myös alapään kirvely. Aivan kuin olisi hiiva ja varmuudeksi levitin hiivalääkettö. Sanoivat vastaanotolla kuitenkin, ettei ole mitään akuuttia ja aika on vasta kahden viikon päästä. Helvetin akuutilta tämä itsestä kuitenkin tuntuu. En ole pystynyt oikein nukkumaan öisin ja koko ajan ahdistaa. Itkettääkin. Pelottaa, että jos syylät eivät penslaamalla tai jäädyttämällä lähde pois. voiko tämän kanssa elää?
Olen aina ollut hyvin tarkka kondoomin käytöstä ja vasta nykyisessä parisuhteessani sen käytöstä luovuimme, koska ehkäisykeinoksi otimme e-pillerit. Poikaystäväni ei ole ikinä oireillut, siksi en ajatellu, että voisin itsekään mitään tartuntaa saada. Luin kyllä myöskin, että tartunnan voi saada kondoomista huolimatta ja sekös vasta ahdistaa.
Eniten tässä nyt kuitenkin ahdistavat ne syylät. Miten jos niistä ei pääsekään eroon tai jos ne nyt yhtäkkiä kahden viikon aikan moninkertaistuvat. Miten tämän kanssa voi elää? Tuntuu, että elämä on pilalla ja olen vasta 20-vuotias.
 
Erehtynyt
Tässä ohjeita, joita jokaisen tulisi noudattaa:

Internet pursuaa väärää tietoa ja luuloja HPV:stä ja kondyloomasta. Niinpä ylivarovaisuus on parempi kuin hypätä kielekkeeltä, sulkea silmänsä, ja toivoa parasta. Jos olet/olet ollut jonkun HPV-papilloomaviruksen tai kondylooman (OLIPA AKTIIVINEN ELI NÄKYVÄ/OIREILEVA TAI EI) kantaja (tai vaikket olisikaan, lue seuraavat) tai fyysisessä kontaktissa kantjaan,

1. KERRO siitä SELKEÄSTI ja KATTAVASTI partnerillesi ENNEN minkäänlaista SUKUPUOLIYHTEYTTÄ!

2. On "puhtaan" osapuolen päätettävissä haluaako hän kaikesta huolimatta tartuttaa taudin itseensä vai ei. Hänen tulisi tietää taudista, joten anna hänen tutustua ensin faktoihin ennen kuin latelet itse omat MIELIPITEESI tai harhaluulosi taudista, sen tarttumisesta ja oireista sekä parantumisesta. Kumppanin päätöstä on kunnioitettava, ja jos hän ei halua jatkaa aktia tai tapailua, niin so be it - tough break! Elämä on.

3. Tiedä, että papilloomavirukset (jotka aiheuttavat kondyloomia eli visvasyyliä) voivat TARTTUA ihan yhtä hyvin PENIKSESTÄ tai VAGINASTA SUUHUN kuin normaaliyhdynnän välitykselläkin. Jopa harvinaisissa tapauksissa syvät kielisuudelmat saattavat saada taudin tarttumaan. KÄYTTÄKÄÄ SIIS KUMIA MYÖS SUUSEKSIN AIKANA, jos sitä haluatte harrastaa!

4. Jos partneri haluaa jatkaa tapailua seksin merkeissä kanssasi jatkossa, muttei haluaisi tartuntaa, KERRO tälle että vaikkakin se pienentää riskiä, VOI se TARTTUA KONDOMIN KÄYTÖSTÄ HUOLIMATTAKIN. Ja harvinaista kyllä, mutta kondylooma voi tarttua myös molempien sukuelimillä/limakalvoilla käyneiden sormien tms välityksellä, joten TARTUNTARISKI ON AINA OLEMASSA.

5. Tiedä, että VAIKKA OLISITKIN ollut vuosia tai vaikkapa pari vuosikymmentä OIREETON, et voi nykymenetelmillä olla varma onko elimistösi voittanut taudin kokonaan vai onko se vain piilevänä ja OLET SILTI SEN KANTAJA. Niinpä sinun tulee KERTOA seksikumppaneillesi kondyloomastasi ENNEN ENSIMMÄISTÄ SEKSIKERTAANNE (käsipelistä ja suuseksistä aina melaa mekkoon -meininkiin sekä anaaliseksiin) AINA TARTUNTASI SAAMISESTA ETEENPÄIN. Tee siitä tapa!

6. Et voi tietää miten virus reagoi kenenkin elimistössä. Et voi siis päättää tämän puolesta, haluaako hän viruksen vai ei. Valinnan on oltava partnerisi vapaaehtoinen manipuloimaton valinta.



Vaikka kyseessä ei olisikaan osaltasi niinkään tahallinen ja pahanilkinen sekä itsekäs taudin pimittäminen vaan ennemminkin taudin osittainen tai kokonainen "unohtaminen"/vähättely, älä silti unohda kertoa selkästi siitä. Papilloomaviruksilla tahi kondyloomalla ei ole selkeää parasta ennen -päivämäärää, joten elä sen mukaisesti. Paljoa vaivaa ei vaadi sanoa "Mulla on kondylooma. Jos et tiedä mikä se tarkalleen on, kysy gynekologilta tai sukupuolitautilääkäriltä." Jos toinen ei halua ottaa riskiä ja jatkaa suhdetta kanssasi, niin aika heppoisella pohjalla on suhteenne ollut, eikä välttämättä olisi tullut kestämään muutenkaan. Ja teille irtonumeroiden harrastajille, kertokaa tekin! Mikään ei levitä tautia tehokkaammin kuin paljon eri ihmisten kanssa irtoseksiä harrastavat henkilöt, jotka pimittävät tautinsa tai eivät "näe tarpeelliseksi kertoa siitä".

Tällä tekstillä koitan ainakin vähentää tätä toista taudinlevittäjäryhmän lukumäärää, nimittäin taudista tarpeeksi tietämättömät / harhaluuloja tai -neuvoja kuulleet. Koska kyseessä on mahdollisesti loppuelämäsi ajan mukanasi kulkeva tarttuva virustauti, joka voi olla vaarallinen niin naisille kuin miehillekin (vaikkakin naisilla kohdunkaulansyöpäriski onkin paljon suurempi kuin miehillä penissyöpä), älä laiminlyö siitä tiedottamista, vaan pidä se tuoreena mielessäsi aivan kuin esimerkiksi henkilötunnuksesi tai silmiesi väri tms. Ja kerro siitä! Olitpa sitten mies tai nainen, jos ei sinulla ole käsitteellistä munaa kertoa taudistasi eli vältät sitä koska koet sen häpeälliseksi tai vähäpätöiseksi asiaksi, ei sinun kuuluisi harrastaa myöskään seksiä muiden kuin itsesi kanssa. Nuff said.


t: Erehtynyt.

THIS HAS TO STOP!

P.S. Tässä virallisia linkkejä taudista (29.1.2010):

YTHS

Kondylooma :: Terveyskirjasto

Kondylooma ? Wikipedia

Suojaudu.fi - tietoa kohdunkaulan syövästä ja papilloomaviruksesta

Suojaudu.fi - tietoa kohdunkaulan syövästä ja papilloomaviruksesta

Kondylooma :: Terveyskirjasto

Ihotautilääkäri - Tohtori.fi
 
vieras
täällä tuntuu menevän nyt lähestulkoon kaikilla taudit ja sanat sekaisin... siksi tiedoksi niille, jotka tästä keskustelusta hakevat apua: kysy mieluummin omalääkäriltäsi, sillä 90 % tämän keskustelun viesteistä sisältävät virheellistä tietoa.
 
Apua kaipaava
Minulla on ollut noin 6-7 vuotta sitten papassa luokka 2, (kondylooma) mitään ulkoisia kondyloomia ei silloin todettu. No sen jälkeen papa oli jälleen normaali, luokka 1, mutta parin vuoden päästä jälleen luokka 2, jolloin otettiin myös tarkempia tutkimuksia (kolposkopia tehtiin kai, etikkavärjäys) missä ei mitään löydetty. Sen jälkeen papa on ollut jälleen ihan normaali, luokka 1. Jossain vaiheessa tuon 6-7 vuoden aikana aika ylös toiseen häpyhuuleeni (ulompaan) ilmestyi näppylä (tummanpunainen, jossa toinen reuna vähän ruskehtava, muutaman millin levyinen), jota kerran myös gynelle näytin, joka totesi sen luomeksi, joten unohdin "luomen" olemassaolon. Nyt kuitenkin asia on alkanut vaivata, kun sattumalta muistin taas näpyn olemassaolon, että entä jos se onkin kondyloomanäppy, ja sitä tarkemmin tutkien se ei näytä perusluomelle, ja tottakai olen nyt selannut kaikki mahd. kondyloomakuvat netistä. Toisaalta mietin sitä, että miksi kukaan gyne ei olisi reagoinut siihen, koska olen papakontrollissa ravannut vuosittain ja pakko heidän on ollut se nähdä...Nyt siis kaipailen apuja/kokemuksia kondynäpyistä, voiko ne esiintyä yksittäin, minkä värisiä ne ovat, minkä kokoisia, kuinka hoidot ovat tehonneet ym. Aikanaan tämä asia on minua masentanut aivan valtavasti ja olen sitä surrut aika paljonkin, nyt kun papa on ollut jo pidemmän aikaa normaali, on asiat näyttäneet taas valoisammalta. Joten, jos nyt onkin niin, että minulla on ollut jo usean vuoden ajan kondyloomanäppylä, niin meneekö seuraavat vuodet sitten sitä murehtiessa...en jaksaisi enää taistella tämän ongelman kanssa, tai oikeastaan aloittaa uutta taistelua, nyt näkyvän kondylooman parissa. :/
 
Miettiliäs
Heips.

Olen seurustellut samaisen miehen kanssa jo monta vuotta ja hänellä todettiin noin 2v sitten kondylooma. Minulla ei ole mitään oireita sen suhteen aikaisemmin ollut, mutta nyt tämän viikon aikana on joka kerta pyyhkiessä kirvellyt. Tuntuu kuin olisi haava, mutta en ole haavaumaa nähnyt. Enkä myöskään silmä määräsesti ole huomannut syyliä. Olen tämän vuoden puolella syönyt jo monta antibiotti kuuria virtsatieinfektioon, edelliset kyllä sain vain verivirtsaisuuden takia. Voisiko joku minua fiksumpi ihminen nyt kertoa että voiko tämä olla "näkymätöntä" kondyloomaa vaikka miehelläni onkin näkyvänä kyseinen tauti? Ja jos kyseessä on näkymätön niin voiko papa kokeella senkin todeta vai täytyykö saada etikkaliuoskoe, jotta taudin voi todeta. Kuinka helposti kyseinen etikkakoe tehdään?


Olen syönyt e-pillereitä jo monta vuotta ja seurustelumme alku vaiheessa ei taudista ollut tietoa, joten kondomin käyttö on ollut todella harvinaista suhteessamme. Edellisen antibiottikuurin aikana alkoi myös kuukautiset vaikka pillereitä oli vielä viikko jäljellä. Vuoto ei kyllä kestänyt kuin yhden päivän, mutta säikähdys oli kauhea kuin yks kaks jääkin paperiin verta vaikka ei pitäisi.
 
Osoite, josta apua
Sukupuolitautien poliklinikka
Iho- ja allergiasairaala, 1. kerros
Meilahdentie 2, Helsinki
PL 160, 00029 HUS

Kanslia: (09) 471 86202
Telekopio: (09) 471 86477
Avoinna: ma-ti, to-pe klo 8.00-14.00, ke klo 8.00-13.00

Sukupuolitautien poliklinikalla tutkitaan ja hoidetaan sukupuolitauteja sairastavia potilaita sekä annetaan ennaltaehkäisevää neuvontaa. Poliklinikalle voi hakeutua ilman ajanvarausta arkipäivisin klo 8.00-12.00. Ajanvaraukseen ei ole mahdollisuutta. LÄHETETTÄ EI TARVITA.

Edellisen antibiottikuurin aikana alkoi myös kuukautiset vaikka pillereitä oli vielä viikko jäljellä. Vuoto ei kyllä kestänyt kuin yhden päivän, mutta säikähdys oli kauhea kuin yks kaks jääkin paperiin verta vaikka ei pitäisi.
Ei ole epänormaalia.
 
pelottaa.
tänään kävin gynellä ja todettiin näppyjen olevan kondynäppyjä. papanäyte otettiin ja sen tulokset tulee sitten parin viikon sisällä. kuulemma näppyjä on niin paljon että oli näyte tulokseltaan mikä tahansa niin tähystykseen mennään ja tutkitaan asia. kuulemma toisaalta hyvä, että niitä oli niin paljon, sillä se useimmiten on se vaarattomampi muoto. varmuuden vuoksi kumminkin tutkitaan ja hyvä niin. jos papa näyttää kakkosta tai ykköstä niin kontrolliin puolen vuoden välein, jos kolmosta tai siitä ylöspäin niin koepalat ja sitten katotaan mitä tehdään.

tuli ihan puun takaa, edellisestä seksikerrastakin on kohta 5 kuukautta ja mitään oireita tms näppyjä ei ole ollut ja nyt yhtäkkiä niitä on koko hemmetin alapää täynnä. ällöttää. pelottaakin.
 
Uusintaa odotellessa...
Minulla todettiin kondylooma 8 vuotta sitten, se oli näppyinen versio. Pieniä parin millin levyisiä vähän kohollaan olevia ihonvärisiä kyhmyjä välilihassa. Hoidettiin Aldara-voiteella pari kuukautta, meni ohi. Aviomies sai saman hoito-ohjeen, eli voidetta.

Nyt löysin alapesulla samanlaisia pieniä kyhmyjä, tällä kertaa juuri emättimen aukon sisäpuolelta, ja kun tietysti aloin kaivella syvenpääkin, yksi isohko patti emättimen seinässä noin neljän sentin syvyydessä. Tämän tarkempaan en omatoimisesti pystynyt toki tonkimaan, mutta riitti. Minulla on varattuna lääkäriaika viikon päähän.

Harmillista, mutta ei maailmanloppu. Ainakaan ei tarvitse miettiä, miten kertoa uusille kumppaneille tartunnasta, kun sama ukko on ollut kelkassa jo vuosikymmenen. Hänellä ei ole ollut mitään oireita, ja harvemmin miehille kai tuleekaan, mutta onhan hänellä minulta tartunta oltava. Se voi tietysti olla oireeton, tai hyvällä onnella on immuuni eikä saakaan tartuntaa.

Papa-koe otettiin edellisen kerran marraskuussa 2009, ja se oli täysin puhdas. Nyt keväällä sain kutsun ikäkausipapaan (35 vuotta tuli täyteen), ja katsotaan nyt, mitä se näyttää. Tulosta ei vielä ole tullut. En osaa pelätä kohdunkaulan syöpää, lähinnä pännii tämä uusiutunut näppylätauti. Lähinnä kuitenkin hyvä asia, jos kondylooma aiheuttaa oireet, koska sitä osaa sitten seurata. Jos tulee syöpämuutoksia, nekin löydetään nopeammin kuin jos ei tarkkailtaisi säännöllisesti.
 
nainen
Kondylooma viihtyy paremmin naisen elimistössä kuin miehen elimistössä. Miehellä se tykkää pesiytyä esinahan alle. Jos se pesiytyy oikein kunnolla, voi vuosien kuluessa tulla penikseen syöpä. Tämä on kuitenkin harvinaista.

Litteä kondylooma on miehelläkin litteä, eikä näy paljain silmin.

Miehethän tämän taudin levittävät naisesta toiseen pörrätessään.

Onko minkäänlaisia mahiksia ettei kondylooma tarttuisi jokaisella yhdyntä kerralla varsinkin jos ne ovat olleet nopeita tapauksia?? eli tarttuuko kondylooma siis aina varmasti..
 
Viimeksi muokattu:
kävin papassa
ja otettiin näytepala ja se sanoi, et näyttää kondyloomalta, sitä on siellä mistä se otti koepalan, semmosta rypyliäistä. Häpyhuulissa mulla ei ole mitään, eikä mun miehelläkään oo mitään. Mistä minä muka visvasyylän olisin saanut, on sama mies ollu jo 10 v? Ei ole mitään oireita ollut, ei kutinaa ei kirvelyä, joskus oli vuosia sitten virtsatulehdus ja papa 2. Tuloksessa ei lukenut mitään kondyloomasta, vaan että jotain tulehdusta. 3 v. sitten oli papa 1. Mulla on endometrioosia myös.
 
Näppylä
Mulla ilmaantui muutama vuosi sitten ensin huomattavan kokoinen syylä pakaraan ja noin kuukautta myöhemmin paljon pikkusyyliä välilihaan. Kyllä sen jo lääkärille mennessä tiesi tuomion. Kaikki näppylät jäädytettiin ja penslailin niitä vielä muutamaan ottesseen Wartec- liuoksella kotona. Ei ole sen koomin näkynyt. Muutama kuukausi löydökseni jälkeen miehelleni ilmaantui näppylöitä ja tämä taistelee niitä vastaan tänäkin päivänä.
Aiemmin kysyttiin että kuinka puoliso on asiaan suhtautunut. Juttumme oli oireideni alkaessa hyvin tuore. Keskustelimme asiasta kainostelematta ja yhdessä ollaan vieläkin.
 

Yhteistyössä