Hormonikierukka ja vatsan turvotus

• Viestiketjun aloittaja xxxxx
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Mä jouduin poistattamaan sen vehkeen. Otin hoidoksi runsaisiin kuukautisiin, mutta kun sitten vuotoa tuli joka ainut päivä, tippuivat rauta-arvoni vielä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Mulla on ajoittain hormonikierukan kanssa vatsan turvotusta. Kuin olisi raskaana näyttää.--Tuntuu kuin se olisi menkat ilman menkkoja- olotila. Joskus voi tulla himppu verta paperiin wc:ssä käydessä.
Näin minullakin!
Noin suunilleen kerran kuussa maha turpoo jalkapalloksi ja näytän siltä kuin oisin oikein kunnolla raskaana =)
Ja on menkat ilman menkkoja, suolen toiminnasta tietää aina milloin on menkka-aika vaikka ei vuodakkaan ja silloin turvottaa!!

Mulla ollu mirena nyt 8kk. Menkat muuttuivat tiputteluksi mikä on hyvä, mutta, ne menkat tulee 1-2 kk välein ja kestää kerrallaan 10-15 päivää Todella rasittavaa! Oon jo harkinnu poistattamista, mutta mietin vielä kun monesti sanotaan että vuoden jälkee vasta voi tietää miten asettuu..

Turvotusta on ollut enempi kuin ennen mutta olen ajatellut että johtuu vanhenemisesta.. Tosin alle 30 olen. Ei käyny mielesä että kierukka sitä vois aiheuttaa ennenkuin nyt. Tuntuu että yhdestä suolakeksistäkin tulee sama turvotusmäärä kuin ennen pussillisesta sipsiä!

3äiti
Mulla on kanssa maha turvoksissa kun pallo. Selkää polttaa ihan tajuttomasti pari viikkoa ennen vuotoa alkaa polttelu ja kun vuoto alkaa niin loppuu. Ja vuodot tulee ihan koska sattuu ja kestävät n.5-14pv. Kävin jo tk:ssa että poistatan sen, mutta eivät ne saaneet sitä pois, liian lyhkäset langat tai muuten vaan piilossa. Sain lähetteen naistenpolille, että saadaan se nypättyä pois. Lokakuussa on aika. :( Ikinä en enää laita, kyllä olen niin kypsynyt koko kierukkaan.

vierailija
On varmasti kierukan syytä tuo turvotus,minulla ollut noin vuoden ja vatsa on kuin olisi ilmapallo sisällä.Kova ja pingottunut,ilmeisesti neste kertyy vatsanseudulle ja kumartaminenkin hankalaa,lihominen eri asia kuin turvotus,tuntuu todella kovalta tuo vatsan seutu,eikä syöminen tai syömättömyys vaikuta.Olotila on epämiellyttävä ja vaatekokoa isontaminen ei auta,kun tuon kokoisia vatsanseudun vaatteita ei myydä kuin raskaus vaatteena.Otan tuon kierukan pois aivan varmasti,ei kukaan varoittanut minuakaan näistä oireista,miksi,voi vain ihmetellä,mikä on lääkäreiden motiivi?

vierailija
Oon ollut tyytyväinen muuten mirena kierukkaan, mutta itsellä kans tuota turvotusta alavatsassa (navan alta lähtee kumpu). Lihonut en ole, painoa lähtenyt pari kiloa pikemminkin. Raskaustestinkin tein joskus. Alavatsa pingottunut ja kova... huomaan kyllä, että ruoka vaikuttaa sillä iltaisin kun on päivän safkat mahas + mirena-turvotus niin näytän, että olis vauva masussa...

vierailija
Mirena on valitetuin lääke syöpälääkkeiden rinnalla. Eivät tarinat ole höpötystä!!! Itsekin ajattelin kuolevani Mirenan haittaoireisiin! Oireita oli niin kamalasti, että jokaisen oireen tutkiminen olisi varmasti vienyt hautaan, jollei elimistö olisi itse puhdistanut itseään. Minä selvisin hengissä jostain syystä! Ystävät epäilivät jaloissa kuoliota kun ne olivat siniset ja turvonneet, selkä romahti nesteen kertymisestä ja liikuntakyky meni. Nyt opettelen kävelemään ja pysymään pystyssä. Neurologiset oireet ovat hieman helpottaneet ja "tekokuukautiset" jääneet pois Kuitenkin vatsa turpoilee "systeemisesti" kuukautiskierron mukaan yhä ja paisuu...PMDD-oireet tulevat siinä ohessa ja teen silloin henkistä kuolemaa...

Järkyttävää, miten Suomessa naisia kohdellaan! Nyt on vuosi 2024 ja sama meno jatkuu! Gynekologit lähes pakottavat käyttämään Mirenaa terveystuotteen tavoin! Hormonikorvaushoito on niin trendikästä että oikein pitää perustaa Suomen terveyskeskuksiin vaihdevuosiosaamiskeskuksia ja levittää juttua etteivät vaihdevuodet lopu koskaan! Kierukoita vaan mummojenkin kohtuun...niin Suomessa eletään viimeiset päivät!
Kuka tietäisi onko 1980-luvulla opiskellessani saamani tieto paikkansapitävä, että kierukka innovaatio olisi lähtenyt itämään kasvin omasta kasvuhormonista ja muista aineista, joilla torjuttiin rikkakasveina pidettyä kasvillisuutta?

vierailija
Hyviä kysymyksiä
Mirena on valitetuin lääke syöpälääkkeiden rinnalla. Eivät tarinat ole höpötystä!!! Itsekin ajattelin kuolevani Mirenan haittaoireisiin! Oireita oli niin kamalasti, että jokaisen oireen tutkiminen olisi varmasti vienyt hautaan, jollei elimistö olisi itse puhdistanut itseään. Minä selvisin hengissä jostain syystä! Ystävät epäilivät jaloissa kuoliota kun ne olivat siniset ja turvonneet, selkä romahti nesteen kertymisestä ja liikuntakyky meni. Nyt opettelen kävelemään ja pysymään pystyssä. Neurologiset oireet ovat hieman helpottaneet ja "tekokuukautiset" jääneet pois Kuitenkin vatsa turpoilee "systeemisesti" kuukautiskierron mukaan yhä ja paisuu...PMDD-oireet tulevat siinä ohessa ja teen silloin henkistä kuolemaa...

Järkyttävää, miten Suomessa naisia kohdellaan! Nyt on vuosi 2024 ja sama meno jatkuu! Gynekologit lähes pakottavat käyttämään Mirenaa terveystuotteen tavoin! Hormonikorvaushoito on niin trendikästä että oikein pitää perustaa Suomen terveyskeskuksiin vaihdevuosiosaamiskeskuksia ja levittää juttua etteivät vaihdevuodet lopu koskaan! Kierukoita vaan mummojenkin kohtuun...niin Suomessa eletään viimeiset päivät!
Kuka tietäisi onko 1980-luvulla opiskellessani saamani tieto paikkansapitävä, että kierukka innovaatio olisi lähtenyt itämään kasvin omasta kasvuhormonista ja muista aineista, joilla torjuttiin rikkakasveina pidettyä kasvillisuutta?

vierailija
Olen kärsinyt Mirena-allergiasta jo 4 vuotta. Se asennettiin minuun gynekologien pakonomaisesta halusta aloittaa 58-vuotiaalle hormonihoidot, ensin pillereillä, niiden jälkeen vaadittiin kierukan asentaminen. Kierukan laiton kielsin kolme kertaa gynekologin lavitsalla jalat levällään maatessani. Perustelin kieltoni yliherkkyydellä, josta esitin hänelle todisteeni, nuoruuden aikaisen turpoamisen.
Gynekologi ei kuunnellut/ uskonut minua. "Mirenan vaikutus on paikallinen, vaikuttavan aineen määrä vähäinen, Mirena on hyvin siedetty eikä hän(gynekologi) 30- vuotisen uransa aikana ole koskaan kuullut Mirenan aiheuttavan naisille haittaoireita". Näin hän möi Mirenaa jalkovälistäni käsin, kielloistani välittämättä minua nöyryyttävässä tilanteessa alapääni äärellä.
Hävisin kaupanteon! Ajattelin kuitenkin toiveikkaana, että saahan sen sieltä onneksi pois!!!
Toisin kävi.

Kierukan aplikoimisen jälkeen pelkoni osoittautui karuakin karummaksi totuudeksi.
Kyseiseen toimenpiteeseen, Mirenoimiseen gynekologi huijasi minut vaatimalla tulemista pelkästään näytteidenottoa varten. Näytteidenotto osoittautuikin Mirenan myymissessioksi.
Täysin terveen, hyvä kuntoisen naisen elämä mureni kierukoinnista vain viikoissa.
Liikuntakyvyn menetin 6 kuukautta tuosta Mirena-kaupankäynnistä paisumisesta johtuvaan selän romahtamiseen.

Turpoaminen oli niin nopeaa, että kolme kuukautta asentamisesta sain pakata kaikki vaatteet rintaliivejä myöten pois. Jopa jalkojen koko kasvoi vähitellen 42;sta 46;een.
Kaupasta ei löytynyt vaatteita, joten ompelin paitoja ja isonsin niitä turvotuksen vain jatkuessa. Turpoaminen ja liikuntakyvyn menettäminen oli sokki. Nätti ulkonäkö romuttui paisuvassa kehossa pikkuhiljaa.
Liikuntakyky ei ole vieläkään vuonna 2024 palannut. Entä nyt 2025, pääsenkö jo tänä vuonna vaeltamaan metsiin ja toteuttamaan uutta Luonto-ja ympäristöohjaajan ammattia, johon olin juuri ennen Mirenaa valmistunut? Saisinko entisen hyvän liikuntakykyni edes osittain takaisin?
Ulkonäkö on menetetty ja entinen hyväuskoinen maailmakuva murskattu.
Luonnossa voisin hoitaa Mirenan repimiä haavoja niin mielestä kuin kehostakin.

Oireilu alkoi paisumisella ja päättyi 3 vuoden kuluttua järkyttäviin allergiakohtauksiin, joista kärsin yhä. Turpoamisen oheen tuli ensin vuoden mittainen kuumeilu.
(Säästyikö henkeni, kun eräs ystävällinen lääkäri ymmärsi määrätä antibiootit?)
Seuraavaksi alkoivat päivittäiset yskänkohtaukset, jotka kestivät kerrallaan puoli tuntia. Oireet vaivasivat kuukausikaupalla. Yskänkohtauksista selvittyäni romahti vasen jalka noin vain.
Näkö ja tasapainokyky heikkenivät myös, kotiin piti rakentaa kaiteita.
Virtsaa ja verta valui kuin itsestään istuimille ja lattialle.
Keväällä 2023 "kuukautisvuodot" säännöllistyivät ennakoitaviksi ja ilmaantuivat PMDD-oireiden kera. Alkoi henkinen helvetti. Uudenlainen helvetti oli kuitenkin jo odottamassa vuoroaan.

Pahimmat kehon romahtelut tapahtuivat aina vuoden välein kierukan asentamisen ajankohtana. Viimeisin romahdus ja helvetti oli allergiakohtausten alkaminen.
Kaikki allergiamuodot hyökkäsivät "päälle" yhtä aikaa 14.12.2023.
Nivuset aukesivat vereslihalle, nahkaa kuoriutui sääristä ja jalkateristä ja tilalle tulivat kutiavat nokkosihottumat ja jalkaterien syklinen kuumottelu, sinistyminen, turpoaminen ja jalkaterien muodon muuntelu. Hiuksia lähti nyytteinä, aistinelinten herkistyminen ja tinnitus, mieletön kutina häpykarvoituksessa ja vasemmassa lapaluussa. Suoliston toiminta meni sekaisin ja alkoi päivittäiset vatsakouristelut ja oksentelu. Pmdd- oireet pahenivat järkyttäviksi, niinä päivinä haluaisin vain kuolla.

Kierukka sai aikaan mummoikäiselle "kuukautiset" ja niiden yhteyteen nuo pahat PMDD-oireet, jotka ovat kuin suoraan helvetistä. Kauhupainajaiset, pelkotilat tulivat täsmällisesti kalenterinkuukausittain. Kuukauden tiettyä ajankohtana, jota oppi etukäteen pelkäämään.

Kierukkaa yritettiin jo alkuvaiheessa poistaa, mutta poistoyritys epäonnistui ja kierukka lienee yhä kehoni uumenissa. Paranen vasta kun sen vaikutus hiipuu, yritti yksi gynekologi lohduttaa. Muut gynekologit kiihkeästi kiistävät kierukan aiheuttavan minkäänlaisia haittaoireita.
"En ole 30- vuoden mittaisen urani aikana koskaan kuullut naisten valittavan Mirenan haittaoireista", kuuluu tuo monelle naiselle tuttu gynekologien lempifraasi ja sepitys.

Sanonnan gynekologit ovat kai varastaneet "Uuno Turhapuro armeijan leivissä" -elokuvasta;
"En ole koko 30-vuotisen urani aikana nähnyt kenenkään...", sanoo elokuvan hovimestari.
"Tuntemattomassa" sotilas esiintyi "Tikkakosken mannekiinina".
Gynekologit lienevät "Bayerin mannekiineja". He käyttävät aseenaan agressiivista painostus-väkivaltaa naisten kehon oman hormonitoiminnan korvaamiseksi Mirena- hormoneilla.

Melkoiseen keho-sotaan gynekologit ovat uskaltautuneetkin!
Erään vanhan gynekologin sota-asu/ työasu oli uuman paljastava napapaita ja tuon uumakomeuden ympärillä liehuva lääkäritakki.
Elämän Eliksiirin, noiden synteettisten hormonien vaikutusta kehon kriittisille alueille oli gynekologin luonnollisestikin saatava esitellä paljastamalla kaunis napa ja uuma!

Mietin kuitenkin eniten sitä, alkaako allergiakierre/ kehon oma puhdistus yritys uudelleen. Jatkuuko se niin kauan kunnes keho on saanut "vierasaineet", synteettiset hormonit poistettua niiden reseptoreista eli rasvasoluista?
Saanko lääkäreitä uskomaan, että kierukka on löydettävä ja poistettava kehostani pelkästään jo sen vuoksi, että kielsin sen asentamisen?
Oireeni gynekologien/ lääkäreiden mukaan ovat johtuneet mm uniapneasta, sydämen vajaatoiminnasta, lihavuudesta, masennuksesta...
(..Niinkö? uudelleen alkaneet kuukautisetkin?? Kovaksi muuttunut kohdun limakalvo??)

Allergiaoireisiin ei saa mitään muuta apua kuin uuden synteettisen hormonivalmisteen reseptin. Viimeisin hormoniresepti minulle kirjoitettiin 2024.
Jälleen gynekologi ääneen toisti fraasin; "En ole koko 30-vuotisen urani aikana koskaan kohdannut naista, joka olisi kärsinyt Mirenan tuomista haittaoireista.

Hormoniallergiaan ei saa lääkäreiltä apua, koska heille hormoniallergiaa ei ole olemassakaan!
Gynekologilta kysyin, ettekö te lue omia kirjoittamianne artikkeleita, "Hormoni herkistää", Duodecim. Vastaus häneltä jäi saamatta. Artikkelissa kuitenkin selkeästi kerrotaan hormoniallergiasta ja kehotetaan gynekologeja ja dermatologeja tekemään tiivistä yhteistyötä.

Mirenan aiheuttamat haittaoireet ovat TABU, asia, josta lääkärit vaikenevat tiukasti.
Onko rikosilmoitus ainut tapa saada gynekologit hereille tahallisesti ja painostamisen kautta naisille luoduista kärsimyksistä?
Kysymykset jäävät vielä arvoituksiksi ja vaille vastausta.

Siitä olen kiitollinen, etten enää saa lapsia, kohdun limakalvo kovettui Mirenan takia.
Tuskin limakalvoa saataisiin enää elvytettyä henkiin. Tiukasti umpeutunut emätin aukesi allergisten kohtausten aikana, mutta mitä minä enää silläkään värkillä teen?
Seksuaalisuus kuoli Mirenan myötä.

Mietin vielä voisiko kierukka olla sinistyneessä napatyrässä? Tähänkään kysymykseen en ole saanut lääkäriltä selvää vastausta.
Entä miten myrkky vaikuttaisi vatsan ja suoliston limakalvoihin, jos kierukka olisi jumiutunut vatsaan? Jähmettyykö vatsan limakalvokin?
Kohdun limakalvonhan Mirena kovetti.
Vatsakouristukset ovat todella ankaria ja oksennus niiden aikana on ollut katkeamatonta sitkeää limaa. Tulehtuneesta napatyrästä on myös vuotanut myös valkeaa sitkeää limaa.

Lääkäreitä asia ei näytä kiinnostavan. Mirena on kai niin pyhä asia ja suuri talouden tukijalka, että sen aiheuttamista toksisista oireista halutaan vaieta. Suomessakin naisten pitäisi vaatia myrkyn käyttökieltoa ennen kuin hormonivaikutukset alkavat näkyä jälkikasvun pahempana huonovointisuutena ja sairasteluna.
Miehet voisivat itse kokeilla luomaansa myrkkyä omassa kehossaan!
Ehkä sitten naiset saisivat muutakin apua kuin vain vertaistukea Korennosta.
----------------------------------------------------

Estrogeenivaikutukset tutkimusten mukaan muuntelevat kalatutkimuksissa niiden perimää ja käyttäytymistä.
Eivätkö ne vaikuttaisi sanoin naisten kehossa ja perimän kautta tyttö- ja myös poikalasten ominaisuuksiin?
(tutkimus Oulun yliopisto; "Synteettisten estrogeenivalmisteiden vaikutus vesieliöiden käyttäytymiseen". Muitakin tutkimuksia on olemassa. Progesteroni- valmisteiden vaikutus on samankaltainen.
Miestenkin olisi herättävä hormonikorvailujen tuomiin ongelmiin, jos /kun ne vaikuttavat perimään.
Lääkäreiden "kirjastosta" löytyy myös artikkeli, jossa synteettistä hormoni-keksintöä verrataan elämän eliksiirin keksimiseen! Artikkeli avaa mielenkiintoisen näkemyksen hormonikorvailuun!

Jos fyysiset ja neurologiset vaikutukset heijastuvat perimään, olisi nuorilla tuskallinen elämätaival edessä.
Minä en jaa perimääni enää maailmaan, kohtuni on "hoidon" seurauksena surkastunut elin!
Luen kyllä järkyttyneenä juttuja nuorten naisten kärsimyksistä, endometrioosikivuista ja muista "hyvänlaatuisista" kasvannaisista, jotka leviävät ympäri kehoa(Korento-yhdistys).
Tiedän vain yhden gynekologin, joka on sanonut ettei antaisi vaimonsa koskaan käyttää synteettisisä ehkäisy/ hormonivalmisteita missään muodossa!
Suurin osa gynekologeista kauppaa valmisteita intohimoisesti!

Verenohennuslääkettä, Marevania on sanottu rotanmyrkyksi. Mikä olisi sopiva nimi Mirenalle? Laborantti -tuttu kysyi 1980-luvulla; "Arvatkaa mistä myrkystä nyt aletaan kehittämään ehkäisyvälinettä?"
Mirena on syöpälääkkeiden ohella Fimean valitetuin "lääke".
Syöpälääkkeistä eräs lääkäri uskalsi sanoa, "Ne ovat kovia myrkkyjä". Mirenasta hän vaikeni. Milloin lääkärit/ gynekologit uskaltavat kertoa Mirenan "sen vähäisen vaikuttavan aineen", lähtöaineen tai koko koostumuksen? Onko synteettisten hormonien vasta-aine tuo sama "lääke", mikä käsittelee/ tuhoaa eliöiden ja ihmisenkin limakalvon? Olisi mielenkiintoista saada varmistus laborantin arvoitusleikille, vaikka hän itse antoikin siihen vastauksensa.
Miten me muut olisimme mitenkään voineet arvata ehkäisyvalmisteen lähtöainetta!

vierailija
Gynekologeille, jotka vaativat hormonikorvaushoitoja terveille naisille ja samalla väittävät etteivät tiedä Fimean valitetuimman "lääkeaineen", Mirenan haittaoireista mitään, toivoisi uudelle vuodelle 2025 rehellisyyttä; "Ihmisen, gynekologinkin on oltava niin rehellinen, että myöntää epärehellisyytensä". Valheiden jakamisen on loputtava!

vierailija
Ainoastaan Korento-yhdistys antaa naisille synnytyselinkasvain ongelmissa vertaistukea, mutta vain vertaistukea! Gynekologiset kasvannaiset ovat luokiteltu kroonisiksi eli elinikäisiksi.

Eräs ystäväni antoi minulle kuitenkin lohtua tuovan tiedon; jos ei käytä synteettisiä hormonivalmisteita kolmeen vuoteen eli antaa kehon puhdistua niistä, kivut voisivat loppua.
Itse olen kärsinyt jo neljä vuotta hormoniallergiasta, mutta yhä uskon että pääsen oireista vielä eroon. Toivon, että te kärsivät jaksatte taistella!!!

Itseäni ovat auttaneet tässä puhdistumisessa aidosta sitruunasta puristettu tuoremehu. pellavasiemenien liotusjuoma(ab-piimään) yrttien kuten persiljan ym syöminen.
Oireiden sitkeä sietäminen on vain jaksettava!
Ennen Mirenaa olin terve kuin pukki! Mirena toi helvetin elämääni!

Kaikkea hyvää teille kärsiville naisille!

vierailija
Artikkeleita, jotka naisten ja myös naisten vaivoista kärsivien miesten kannattaa lukea; Duodecin lääkäriartikkeli; "Hormoni herkistää".
Lääkärilehti 18.12. 2024 Eija Hiltunen-Back; Ulkosynnyttimien kutinan syy on tärkeä selvittää". Artikkeliin kuvatut naisten ulkosynnyttimet ovat jo valokuvina järkyttäviä, mitä ovatkaan fyysiset oireet ja kivut?
Turun Lapsettomuusklinikan Leena Anttila sanoo; "PCOS- munasarjojen monirakkulaoireyhtymä on joka 10;llä naisella" Muita toimintahäiriöitä ovat kuukautiskierto häiriöt, metabolisia ongelmat; rasva-ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt, korkeat mieshormonipitoisuudet...
Anttila sanoo myös; "Ehkäisypillerit hiljentävät munasarjat eräänlaiseen lepotilaan. Koska monet syövät e-pillereitä nuoresta lähtien, heillä ei ole aavistustakaan siitä, miten luonnollinen kuukautiskierto toimii, kun kierto ei sitten toimi, eikä lasta kuulu, se tulee yllätyksenä".
Anttila jatkaa; "PCOS;ään liittyy munasarjojen toimintahäiriön lisäksi aivolisäkkeen toimintahäiriö ja mieshormonin erityksen kasvua. Osalla naisista mieshormonia erittyy niin paljon, että se vaikuttaa maksan toimintaan ja suosii sokerihäiriötä...voi vaikuttaa lihas- ja rasvasoluihin ja mahdollisesti suoraan munasarjaan".

MTV 14.2.2024 uutisoitiin kuukautiskipujen voivan sattua enemmän kuin sydänkohtaus.
MTV 11.9.2024 endometrioosi loppuu menopaussin myötä; Liisa Saavalainen.
MTV 9.12.2023 Maarit Niinimäki; menopaussi ei ole vanhojen ihmisten ongelma.."
Ongelmista on puhunut myös OYS naistentautien osastolääkäri Maarit Niinimäki ja
HUS, Varpu Ranta (PMDD-oireet kierukasta).

Artikkeleita ja tietoa löytyy, mutta kuka keräisi ja yhdistäisi aineistot sekä tekisi johtopäätökset? Duodecimin eräässä artikkelissa kirjoittaja vertasi synteettisiä naishormonivalmisteita "elämän eliksiiriin" keksimiseen joskus 1990- luvun puolivälissä.

Oulun biologian laitoksen kala-tutkimuksista löytyy artikkeli; "Synteettisten estrogeenivalmisteiden vaikutus vesieliöiden käyttäytymiseen" 2023.
Synteettisten hormonivalmistejäämien joutumisesta vesistöihin ja kalojen sukupuolen muuntelusta on tehty havaintoja luonto-ohjelmassa "Jokiemme helmet". Ongelman olemassaolosta kertoo Petteri Saario Kymijoen kohdalla (2006).

Löytyisikö "elämän eliksiirin" vaikutuksia ratkomaan henkilöä, jolla olisi "viisasten kivi" hallussaan?

Yhteistyössä