Hometaloista tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asukas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Asumme 50- luvun asunnossa, ja kellariin pääsi viime kesänä kunnolla vettä. Ilmeisesti se ei ole kastunut ennen kunnolla, mutta kosteuttahan siellä on voinut olla...

Kyllä yleensä jos on talo homeessa niin usein oireet tulee kyllä selkeemmin esille. Ainakin meidän tapauksessa. En usko että kukaan alkaa kosteusmittauksia tekemään sen takia että on päänsärkyä ja väsyttää, nuo oireet voi laittaa melkein minkä piikkiin tahansa, raskauden, migreenin, stressin yms..

Oli äsken vauva sylissä niin tuli vähän lyhyesti, mutta koitetaan nyt uudestaan :)

Olen ollut joskus töissä paikassa, joka oli menossa homeen takia remonttiin, ja siellä mulla oli ihan tajuton päänsärky koko ajan, ääni lähti, kurkku tuntui pahalta jne. Kotona ei ole läheskään yhtä paha olo, mutta jatkuvasti väsynyt ja vetämätön olo ja päässä tuntuu usein ihan pientä kipua tai jotenkin painostavaa oloa...

Voi ihan hyvin olla, ettei huoneilmassa ole mitään vikaa vaan minussa (meillä on puolivuotias lapsi, mutta viimeaikoina olen saanut kyllä riittävästi unta), mutta hirvittää silti, että jos tässä talossa jotain on, lapsikin voi sairastua.

Talo on rakennettu siis 50-luvulla, ja tähän on tehty toinen siipi 80-luvulla, ja kaikenlaista pientä remppaa on kai tehty vähän joka vuosikymmenellä. 80-luvulla rakennettu puoli ei ole meidän käytössä. Mua hirvittää lähinnä sen kellarin takia, joka kastui kunnolla, ja vessan, jossa on joskus ennenvanhaan ollut myös tosi askeettinen suihku, ja mitään vesieristeitä siinä ei varmastikaan ole koskaan ollutkaan. Tapetit ja halkeillut muovimatto betonin päällä...

Harmi kun en tunne ketään homeallergista, pitäsikö laittaa lehteen ilmoitus "onko sinulla homeallergia? tervetuloa meille kahvittelemaan!" :D

Sellaista vielä mietin, että talo ei haise makelta, pistävältä tai muutenkaan homeiselta, mutta kun olen poissa kotoa ja tulen takaisin, tai otan reissussa kassista omia vaatteita, haistan usein sellaisen "vanhan" hajun, jonka olen haistanut usein vanhassa puutalossa tai mökissä. Toiset sanovat, että haju voi olla ihan harmiton ja johtua huonosta ilmanvaihdosta ja on muutenkin tyypillinen tällä tavalla rakennetulle talolle (eristeenä purua), ja toisaalta olen kuullut, että mitään hajua ei saisi olla.

Alkaisko sun hormoonit tasoittumaan? Mulla ainakin oli niin kun vauva 6kk niin tajuton väsymys. Yö heräilyt alkoi yhtäkkiä tuntua aivan tuskaselta ja koko ajan olin väsynyt. 2kk kesti ja onneksi vauva alkoi nukkumaan yöt vain yhdellä heräilyllä, niin itsekkin oli pirteämpi.

Haju ei ole maakellarimainen. Vintillä on vanhaa vaatetta ja huonekaluja ja siellä on sellainen vanhat ullakon haju, sellainen hieman ummehtunut puun ja kankaan haju. Alakerrassa se haju on lähinnä vanhoissa puisissa kaapeissa ja niissä säilytetyissä vaatteissa. En osaa kuvailla sitä muuten kuin kuivan puun hajuksi. Haju on ehkä hieman hapan, mutta ei mitenkään multainen tai kostea.

Koitin käydä äsken haistelemassa niitä alkuperäisisä puukaappeja, että voisin kuvailla paremmin, mutta nyt en haistanut kuin huuhteluaineen, jota olen pari kertaa käyttänyt ja pitänyt kaappien ovia auki, että saisi sen hajun pois. Ja yleensäkin huomaan sen hajun vasta kun olen jossain muualla. Tänne on laitettu uusia kaappeja, tapettia ja maalia, joten olen viimeaikoina myös haistanut joskus kotiin tullessa "uuden talon tuoksun", sellaisen kuin jossain vastarakennetuissa tai -remontoiduissa on, mutta välilä taas tulee se vanha haju jo ovella vastaan.

Vauva ei ole heräillyt yöllä yli kahteen kuukauteen, ja arki on helpottunut muutenkin ihan hirveästi. Toisaalta alkutaival vauvan kanssa oli todella raskas, mutta jaksoin sen ihan hyvin hormonihuuruissani. Mulla on ollut väsymystä ja päänsärkyä myös ennen raskautta, mutta pistin sen unettomuuden ja pienen stressin piikkiin.

Mies ja vauva tuntuvat terveiltä mutta toisaalta mies on kanssa aika väsynyt ja tuntuu muistavan asioita tosi huonosti.

Ensimmäisen kerran kun meillä oli kylpyhuone homeessa, lukemat oli aika hurjia niin meillä ei ollut mitään oireita. Olin juuri synnyttänyt esikoisemme.

Nyt taas alkanut tulla homeläiskiä, mulla ja miehellä pää kipeä jatkuvasti, nenä tukossa. Nuorimmalla kovaa yskää ja nenän tukkoisuutta.

[QUOTE="Vieras";24038215]Ensimmäisen kerran kun meillä oli kylpyhuone homeessa, lukemat oli aika hurjia niin meillä ei ollut mitään oireita. Olin juuri synnyttänyt esikoisemme.

Nyt taas alkanut tulla homeläiskiä, mulla ja miehellä pää kipeä jatkuvasti, nenä tukossa. Nuorimmalla kovaa yskää ja nenän tukkoisuutta.[/QUOTE]

Millaisia läiskiä, kylpyhuoneessa siis?

Juu voi homeesta oireilla vaan väsymyksellä ja lievällä päänsärylläkin aluksi.

Itsellä on homeita, joista jokasesta tuntuu pahenevan joku perussairauksista. Yks lätkii migreenejä, toinen saa sairaalloisen uupumuksen päälle, kolmannesta räjähtää ylivilkkaus hallitsemattomaksi (juu oon adhd, mutta tässä kohta vuosi ilman homealtisteita ja ilman lääkitystä menty, eli ei siitä tai tilanteista kiinni), joku home alkaa samantien kutista iholla jos kosken altistuneeseen tekstiiliin jne. Ja jokainen voi lätkiä uusia allergioita päälle. Ja kaikkia homeita ei edes haista. Huomannut enintään vähän heikommasta sisäilman tasosta.

Mistä päin ap on? Tai laita vaikka yv:nä mustana. Mulla on tiedossa yks homealtistuneiden verkosto mitä kautta ehkä vois löytyä joku joka tietää ja osaa auttaa. Julkisesti en tosta ryhmästä kailota täällä.