Hölmöyksissäni menin kysymään kummilapsen äidiltä joululahjatoiveita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulipa tässä mieleen exäni, joka oli (ja on edelleen) lapseton ja hyvätuloinen mies. Hänen erään kummipoikansa isä kohdisti aina kaikki kalleimmat lahjatoiveet rikkaalle kummisedälle. Eräänä vuonna lahjatoive oli esim. 80€ arvoinen lelu. Vaikka tällaiset lahjat eivät heilauttaneet exäni taloutta suuntaan tai toiseen, niin silti häntäkin hieman ärsytti tällainen "hyväksikäyttö". Tai oikeammin sanoen epäilys siitä, että häntä oli alunperinkin pyydetty kummiksi vain kalliiden lahjojen takia.

[QUOTE="vieras";27576039]Ihmiset eivät välttämättä aina ymmärrä toisen varoja. Mä ostan ystävän lapselle n. 20 euron arvoisen joululahjan nyt ollessani köyhä opiskelija. Valmistuttuani 60e on varmaan ihan sopiva lahja. Olen kotoisin hyvätuloisesta perheestä, jossa esim. kavereiden häälahjat maksavat pari sataa euroa. Kaikki ei vain yksinkertaisesti ymmärrä, että toisten tulot on eritasoa. En mä tuosta loukkaantuisi, ihan vain ajattelemattomuuttaan varmaan sanoi tuon. Sä ostat sen arvoisen lahjan mihin sulla on varaa ja mitä haluat lahjaan sijoittaa.[/QUOTE]

Moi
Olemme tunteneet kummiperheen kanssa toisemme 15 vuotta. Ja vaikka olen nykyisin sinkkuäiti, luulenpa että varallisuustasomme on sama.
Ehkä hän sitten ajattelikin että kun tulen ihan kivasti toimeen, sain juuri uuden työn..Mulla olis nyt millä mällätä eli jopa 60 yhden kummilapsen lahjaan.
Mutta kuten kerroin, muistettavia on monia joten periaatteessa en maksa kenenkään kummilapsen lahjasta 25 euroa enempää. Joululahjat on mulle ihan riesa. Jatkossa tulen panostamaan kummilasten synttäreihin enkä enää anna heille joululahjoja. Sota tulee siis syttymään, heh !

En ole ennen tavannut moista idioottia irl, mutta voisin kyllä ääneen jopa ihmetellä että kuinka jollakulla on noin monta kummia. Tyhmiä ihmisiä on maailma täynnä ja ap on yksi heistä. Sitä saa mitä tilaa.

Moi

Olin pitkään lapseton ( pariskunta ) joten mielelläni suostuin kummiksi.
Olen hellämielinen ja kiltti, ei mulla ole sydäntä kieltäytyä jos arvokkaaseen tehtävään joku kauniisti pyytää. Olen luottamuksen arvoinen.
Jos hyväsydämisyys on tyhmyyttä niin olkoon sitten niin. Haluan olla hyvä ja vaikka sitten tyhmäkin.

Mun mielestä jos kysyy mitä vois ostaa lahjaksi niin ois syytä myös heti sanoa mitä se lahja saa maksimissaan maksaa. Sitä on nolo kysyä ja ilman hintarajaa voi olla vaikea esittää toiveita. Tosin toki sitten vois esittää just sellasen toiveen ku esim. "legoja". Mutta ilmoittamalla hintarajan heti toiveen kysymisen perään välttyis tälläiseltä tilanteelta.

Meillä on 6 kummilasta. Kyselen toiveita, yleensä ne on sellaista 20 euron luokkaa. 30 euroa pn oma joululahjabudjetti per lapsi, synttärilahjaan saa mennä reippaasti enemmänkin. Itse esitän kummeille toiveita tyyliin " tykkää kovasti lautapeleistä" tai " paidoista alkaa olla lyhyet hihat". Jokainen ostaa sen hintaisen lahjan, minkä haluaa. Lahjahan ei ole kummiuden tarkoitus.

[QUOTE="Vieras";27576608]Sen takia itse kysynkin aina, että mistä lapsi tykkää. Ja ainahan voi suoraan sanoa, että en voi panostaa noin suurta summaa, olisiko jotain edullisempaa josta lapsi pitäisi tai asiaa jota tarvitsisi.[/QUOTE]

Entäs jos sanotaan että noku ei oo : /

• Tykkää
Reactions: Adii
Pojan kummitäti kyseli juuri lahjatoivetta. Onko ok jos sanon että ihan mikä tahansa mikä liittyy angry birdsiin? Valintaahan riittää avainperästä kalliimpaan. Poika on kuitenkin vasta leikki-ikäinen, ei todellakaan tarvitse mitään isoa. Ja ne isot jutut me vanhemmaat ollaan jo hommattu.

Tässä on tosin se kääntöpuoli että myös tämä kummitäti laittaa meille lahjalistan, yleensä hänen lahjaan menee sellainen 40-60 euroa. Tässä jännätään mitenkä kauan hän tälläistä peliä pitää, kyse kuitenkin 30-40 vuotiaasta naisesta.. toki saman lahjalistan saa myös hänen muutkin ysätävnsä, äitinsä ja sisaruksensa. Ei se ole tyhmä joka pyytää!!!

[QUOTE="Hmm";27578922]

tämä kummitäti laittaa meille lahjalistan, yleensä hänen lahjaan menee sellainen 40-60 euroa. Tässä jännätään mitenkä kauan hän tälläistä peliä pitää, kyse kuitenkin 30-40 vuotiaasta naisesta.. toki saman lahjalistan saa myös hänen muutkin ysätävnsä, äitinsä ja sisaruksensa. Ei se ole tyhmä joka pyytää!!![/QUOTE]

Ohho :D

En ole missään enkä koskaan kuullut tuollaisesta.

et osta 60e lahjaa?
Mulla on 6 kummilasta ja omia 5.Kaikille kummilapsille ostan n 200e lahjan tai sit lahjan ja loput rahana.
Omille lapsille etelänmatkan ja käyttörahaa 500e
Näin pääsen tosi helpolla.

En ymmärrä,miksi VANHEMMAT loukkaantuu ja kiukuttelee jostain kummin valitsemasta lahjasta joka ei ole HEIDÄN toiveidensa mukainen,jos LAHJAN SAAJA on lahjasta mielissään...

No tämä ei ole myös mun kaaliin ikinä mahtunut! Ainoan kummilapseni äiti osasi kyllä esikoisensa ollessa pieni kasata paineita lahjanostajille. Tenava oli reilu puolivuotias ekana joulunaan ja joulun jälkeen alkoi hirveä marina, miten hänen isänsä oli ostanut lapselle VAIN 500 markan arvosta lahjoja. Puolivuotiaalle vauvalle.

En kentaa vieraammille mitään lasten isoja toiveita esittää, ne pyritään täyttämään ihan itse vanhempien toimesta. Ainoa poikkeus on isäni, joka kertoo budjetin, jonka aikoo käyttää. Silloin voin antaa noita vähän kalliimpiakin toiveita.

Omani ovat olleet ilahtuneita pienistäkin lahjoista, jos ne vain vähänkään ovat sitä, mistä lapsi on kiinnostunut. Silti mua hämmästyttää mieheni veljen perhe, jotka hankkivat meidän lapsille juuri 2-10 euron lahjoja, kun he esittävät meille kolmen lapsensa lahjatoiveita, jotka ovat hintahaarukassa 60-150 e per tenava... Juu, ei osteta kyllä mutta hämmästyttää silti :D.

Melkosta. :s Eipä tulis kyllä itellä mieleenkään.. Aika käsittämätöntä kyllä, että jotkut noin tarkkaan sanovat, että mitä pitäisi lapselle tuoda. HUHHHUH. Itselläni on kummityttö ja mielelläni aina kysyn hänen äidiltään vähän vinkkiä, mutta silti käytän omaa harkintaani. :)) Koskaan ei oo ainakaan sanonut, että lahjat olisi ollut huonoja. Kummitytön äiti kyllä tietää, ettei meillä paljon rahaa ole, joten ostan mitä pystyn... Tän vuoden joulupaketit on jo hankittuina ja arvoa taitaa olla n. 35€ ja se on musta just hyvä.

kummitytön äiti on myös mun pojan kummi. Saattaa aina kysäistä hänkin, että onko toiveita, mutta mun vastaukset on aina aika ympäripyöreitä. :) Hinnoista ei koskaan puhuta, eli paketista tulee mitä tulee.

Poika saa varmasti jouluna taas monen monta pakettia, kun sukulaisia on monta ! Itse en voi panostaa pojan lahjaan kuin ehkä 20-30€, mutta poika on varmasti siitäkin iloinen. ? Isovanhemmat tai muut kun kyselevät toiveita, niin heillekin aika ympäripyöreitä vastauksia.. Harvoin on mitään isompia juttuja edes mielessä ja sanotaankin vaan, että "autojutut on kivoja". :) Itte henk. kohtaisesti tykkäisin, että lahjoista osa olisi "elämyslahjoja", eli vaikka lahjakortti HopLopiin tai Korkeasaari-reisssu mummin kanssa. Meillä tota roinaa on ihan riittämiin. :D

[QUOTE="Hmm";27578922]Pojan kummitäti kyseli juuri lahjatoivetta. Onko ok jos sanon että ihan mikä tahansa mikä liittyy angry birdsiin? Valintaahan riittää avainperästä kalliimpaan. Poika on kuitenkin vasta leikki-ikäinen, ei todellakaan tarvitse mitään isoa. Ja ne isot jutut me vanhemmaat ollaan jo hommattu.

Tässä on tosin se kääntöpuoli että myös tämä kummitäti laittaa meille lahjalistan, yleensä hänen lahjaan menee sellainen 40-60 euroa. Tässä jännätään mitenkä kauan hän tälläistä peliä pitää, kyse kuitenkin 30-40 vuotiaasta naisesta.. toki saman lahjalistan saa myös hänen muutkin ysätävnsä, äitinsä ja sisaruksensa. Ei se ole tyhmä joka pyytää!!![/QUOTE]

Tuo just on hyvä tapa että angrybirdsiin liittyvä. Saa antaja aatella loput. Tohon malliin mäkin sanon.

Millainen ihminen ottaa itselleen enemmän kuin enintään KAKSI kummilasta???? Vain idiootti. Millainen ihminen ei uskalla sanoa järjettömiin lahjatoiveisiin vastaan että sori hei, toi on liian kallis mun budjetille???? Typeryydestä kärsii. Oma on mokas.

Kysyn vaan että millanen ihminen kehtaa toiselle puhua tolleen. Sekään muuten ei takaa kallista budjettia että on yks tai kaks kummilasta. SIltikään ei voi ostaa kalliita lahjoja.

[QUOTE="vieras";27578319]Entäs jos sanotaan että noku ei oo : /[/QUOTE]

Sitte otetaa mielikuvitus peliin ja laitetaa ylläripaketti. Eikais se toive silti ehdottomasti sulje pois muita vaihtoehtoja.

Kummitädit- antakaa lapselle lahja aikana.
Menkää yhdessä johonkin. Lasten teatteriin ja syömään.
Luisteleen ja heselle. Olkaa hetki läsnä.
Kertokaa samalla mikä on kummin tehtävä.

Mä en ikinä kehtaisi kertoa noin kallista lahjatoivetta!
Tänä vuonna meidänkin lapsella on yksi tietty lego-juttu, minkä haluaa. Hinta on jotain 35,-, mutta siitäkin sanoin kummin kysyessä lahjatoivetta, että on vähän kallis, mutta jos kuitenkin haluaa ostaa sen, niin pyytää toisen kummin kimppaan. Yleensä kerron lahjatoiveet jotenkin ympäripyöreästi tyyliin "XX tykkää pikkulegoista, työkoneista ja palapeleistä. Askarteluvälineillekin on aina käyttöä."

Alkuperäinen kirjoittaja Vierastäti;27579880:
Kummitädit- antakaa lapselle lahja aikana.
Menkää yhdessä johonkin. Lasten teatteriin ja syömään.
Luisteleen ja heselle. Olkaa hetki läsnä.
Kertokaa samalla mikä on kummin tehtävä.
kannatan

Jos multa pyydettäisiin / vaadittaisiin kummin ominaisuudessa jotan kallista / järjetöntä lahjaa tai pidettäisiin lahja-automaattina, eikä muuten oltaisi tekemisissä. Saattaisin ihan piruuttani ostaa lahjaksi jonkun lasten hengellisen kirjan.

Ja niille muutamille arvostelijoille jotka arvostelevat kaummilasten määrää. Kummius on kunniatehtävä, ei siitä ole tapana kieltäytyä. Kummin tehtävänä on olla lapsen tukena nimen omaan uskonnollisessa kasvatuksessa Tämä taitaa aika monelta olla tänä päivänä unohtunut.

Te ketkä ootte saaneet ihan älyttömiä toiveita niin ootteko aivan varmoja että ne on nimenomaan teille suunnattu? Eikä ihan sellasta yleistä lätinää lapsen toiveista? Esim tuo missä toivottiin jopoa ja mitä olikaan niin ne varmaan nyt vaan on ne lapsen toiveet muttei tietenkään ole tarkoitus että kummi ne hankkisi.

Mun ex-ystävä/lasteni täti antoi lahjalistan mulle, jossa oli hänen kuudelle pojalleen lahjat, jotka oli PAKKO ostaa. Muut eivät olisi kelvanneet, rahaa olis mennyt yhteensä 250e. Omia lapsia neljä ja oma suku ja rahat kotihoidontuki.
En sitten ostanut mitään, kun mikään muu ei kelvannut. Ei sitten antanut minun lapsilleni mitään, vaikka täti (lasten isän sisko) olikin ja lahjat oli ostanut aikoja sitten. Eikä ikinä multa kysele mitä minun lapset haluaisi, ostaa 20e lahjakortin tai halpahallista t-paidan....
Pisti välit poikki ja jälkikäteen on kyllä ruinannut takaisin kaveriksi, mutta ei ole vaan napannut.

Yhteistyössä