Hölmöyksissäni menin kysymään kummilapsen äidiltä joululahjatoiveita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ikinä kehtaisi pyytää noin kallista lahjaa keneltäkään! Vaikka kuinka näyttäisi että joku on varakas niin voihan olla että ei olekaan tai että muistettavia on tosiaan paljon tai ihan vain ettei halua käyttää niin paljon rahaa lahjoihin.

Meiltä kysellään usein että mitä lapset haluaa lahjaksi ja sanon aina sieltä pienimmästä päästä toiveet, maksimissaan 20€ ja yleensä vielä siihenkin sanon että lapsi ilahtuu vaikka sukista tai yöpuvusta ettei tosiaan tarvitse välttämättä olla lelua. Aina ovat olleet iloisia siitä mitä ovat saaneet ja kuitenkin vanhimmat jo koululaisia hyvän matkaa.

Mun lasten kummisetä ostaa aina liki satasen joululahjan & synttärilahjan lapsille. Hänelle kehtaisin hyvinkin sanoa, että tuollainen Lego olisi toiveena.

Yleensä, kun lahjatoivetta kysytään, sanon eri hintaisia vaihtoehtoja. Tyyliin "Lego Harry Potter-sarjaa on toivottu". Ostaja saa itse sitten päättää, minkä hintaisen jutun ko. sarjasta hankkii.

Mun mielestä on hyvä kysyä toiveita. En mä ainakaan halua ostaa lahjaa, josta lapsi ei pidä, tai jollainen hänellä jo on. Mutta jos joku sanoo että "tuollainen satasen Lego, kiitos" niin totean että budjettini on kyllä pienempi, esim. 25 euroa, että jotain siihen hintahaarukkaan sopivaa...

• Tykkää
Reactions: newbie
Menin sitten minäkin kysymään. 11v kummityttöni äiti ilmoitti, että toiveessa olis miniläppäri ja jopo fillari. Ja kun olen ostanut niin ilmoitan sitten kumman ostin, jotta tietävät. Ilmotin heti, että en osta kumpaakaan. Hän ostaa lapselleni joka on hänen kummilapsensa yleensä sukat ja namipussin. Siihen verrattuna hänen pyyntönsä ovat kohtuuttomia.

Mun pitäisi kiikuttaa kummityttöni lahja joka hiivatin joulu 80km päähän 23.12, muina päivinä he eivät ota vastaan. Kahtena jouluna olen sen postittanut ja saanut hirveät raivarit kun en ajanut heille. He ovat laspsemme kummeja puolestaan mutta he eivät vaivaudu ajamaan meille.

mulla on kans 7 kummilasta ja kyselen lasten toiveita näin joulun alla, budjetti jokaiselle on 15euron paikkeilla, koska en åpienituloisena pysty kovin isoa rahaa laittamaan lahjoihin, kun lisänä vielä 2 omaa lasta. omien lasten kummien kysellessä sanon ihan yleisesti että koruja,legoja yms. eli saavat itse valita summan minkä laittavat. itse on ollut tapana ostaa lasten suurimmat toiveet ja sitten sukulaisille vinkkailla niistä pienemmistä ja halvemmista toiveista. tänä vuonnam tyttö toivoo lumia-puhelinta ja pojalla pelikonsoli toiveissa ja ne aion toteuttaa, lapsille on selitetty, että koska toiveet ovat niin arvokkaita, on pakettimäärä sitten hiukan pienempi, ja se on heille ollut ihan ok.

Meillä vaihdettiin kaverin kanssa kummilasten lahjatoivomuksia - toiselle sukkia ja toiselle jotain vaikkapa jotain muovailumassaa tai muuta taaperon "taidejuttua".

Nyt melkein toivon, että joku muukin kysyisi lahjatoiveita, kun tiedän, että lapsi tulee saamaan lahjoja viideltä tädiltä/sedältä ja kaksilta isovanhemmilta, ja kun olis sellaisia oikeasti tarpeellisia ja/tai mieluisia juttuja mitä voisi toivoa (hintahaarukka 8-20e). Itsellä on sellaisia hölmöjä ajatuksia mitä lapsella "kuuluu" olla (mm. duplot, palapeli, leluauto, vauvanukke) ja sit jotain mitä hän tosiaan tarvitsee (ohuet villasukat, mielellään villainen kypärämyssy, yövaatteita), ja jos lapsi saa jouluna tziljoona muuta lelua tai prinsessamekkoa tms. ja sitten kuitenkin ostan nuo tarvittavat vaatteet ja varmaan monta mieluisaa leluakin itse (eikä tietenkään olekaan kummien, mummien tai muidenkaan velvollisuus varustaa meidän lasta!), niin lopputuloksena on PALJON tavaraa. Joista osa on minun mielestäni turhaa. Mutta lahjan antaja päättää, ja kaikkea muistamista toki arvostan, ihan yhtä lailla myös täysin "tavaratonta" muistamista (puhelua, halausta, kuulumisten kysymistä).

Yhden kerran olen tehnyt sen virheen, että kysynyt kummilapsen äidiltä toiveita ja esitettiin 100euron toive (en ostanut) ja vein muuta lahjaksi (ei kiitetty ja näytettiin "pitkää naamaa"), niin sen jälkeen olen osannut olla kysymättä. Olen sitten aina vienyt jotain, mistä olen arvellut lapsen pitävän. Kummilapsen äiti kyllä aina kertoo ennen merkkipäiviä ihan oma aloitteisesti lapsen toiveita (liian kalliita minusta muiden kuin vanhempien ostettavaksi) ja en ole niihin sen kummemmin kommentoinut mitään.

Mä soitin eilen kummilapsen äidille. Kysyin, voinko antaa kirpputorilta löytyneen puisen keittiön, kun oli niin hyväkuntoinen, ja maksoi vaan 4 e. Että loukkaannutteko jos annan kirpparitavaraa. Vastaus oli että ei tietenkään loukkaannuta, tietysti voi antaa, lapsi innostuu minikeittiöstä varmasti.
Ihme sakkia teillä on kummilapsien vanhempina :) En loukkaantuisi, jos omat lapseni saisivat käytettyä/halpaa tavaraa. Parempi vaan jos ei koko maailmaa hukuteta kiinalaiseen rojuun.

Minä olisin tuossa tilanteessa sanonut, että valitettavasti minulla ei ole käytettävissä kuin 20-25 e/lahja, keksisikö hän mitään siihen hintaluokkaan sopivaa lahjaa? Ei kai tuollaisesta nyt kukaan voisi loukkaantua? Jos loukkaantuisi, niin on kyllä empatiakyvyssä pahasti jotain vialla, tai sitten pyytäjällä ei itsellään koskaan ole ollut rahat tiukilla.

Millainen ihminen ottaa itselleen enemmän kuin enintään KAKSI kummilasta???? Vain idiootti. Millainen ihminen ei uskalla sanoa järjettömiin lahjatoiveisiin vastaan että sori hei, toi on liian kallis mun budjetille???? Typeryydestä kärsii. Oma on mokas.

Ei ymmärrä ei, miten joku viittii toivoo noin kalliita ja toisekseen SUUTTUA siitä mitä lapsi saa!!siis jos lapsi kaikenlisäks tykkää siitä lahjasta ni mikä siinä on sillon menny vikaan (ei sillä ettäkö siitä lahjasta sais edes sillon suuttua vaikkei se lapsi siitä tykkäiskään). Onneks meillä ei oo tollasia ongelmia kummilapsen vanhempien kans eikä meijän lasten kummeillakaan kun mietitään kyllä aina jotain halpaa tai sit just et tykkää muumeista ym. ni voi ite miettiä sen summan mitä on valmis laittamaan (vaikka olis sitten vaan se muumikortti, ei sillä oo väliä)

[QUOTE="vieras";27573497]Kuka kehtaa pyytää noin kallista? Tuollaista uskaltaisin pyytää korkeintaan isovanhemmilta ja vain jos tietäisin että heillä olisi siihen varaa ja että haluaisivat niin kalliin ostaa. Omien lasteni kummeille olen antanut lähinnä vaan suuntaviivoja tyyliin "ehkä vaatteita", "palapelit kiinnostaa", "joku kirja vois olla kiva". Tai jos olen osannut sanoa jonkun tietyn niin se on varmasti ollut max 20 euron arvoinen.[/QUOTE]

Tälleen määkin oon vastannu kyselyihin. Että mistä lapsi tykkää ja mikä ois ajankohtasta. Hinnan jne saa antaja itse miettiä. Ikina kehtais pyytää kallista/ylipäätään nipottaa.

[QUOTE="vieras";27575535]Menin sitten minäkin kysymään. 11v kummityttöni äiti ilmoitti, että toiveessa olis miniläppäri ja jopo fillari. Ja kun olen ostanut niin ilmoitan sitten kumman ostin, jotta tietävät. Ilmotin heti, että en osta kumpaakaan. Hän ostaa lapselleni joka on hänen kummilapsensa yleensä sukat ja namipussin. Siihen verrattuna hänen pyyntönsä ovat kohtuuttomia.[/QUOTE]
Törkeetä, hitto miten ihmiset kehtaa???:O

Millainen ihminen ottaa itselleen enemmän kuin enintään KAKSI kummilasta???? Vain idiootti. Millainen ihminen ei uskalla sanoa järjettömiin lahjatoiveisiin vastaan että sori hei, toi on liian kallis mun budjetille???? Typeryydestä kärsii. Oma on mokas.

Kyse on kuitenkin aika lievästä asiasta. Onko sinusta aiheellista nimitellä ap:ta idiootiksi ja typeräksi? Käyttäydytkö noin IRL myös, vaiko vain netissä, koska se on niin helppoa? :(

Ja meilki muksu ilahtuu mistä vaan paketista. Ei tarvi olla kallista ja välttämättä leluakaan. Viimeksi sai kummeilta tyynyliinan ja kangastusseja. Innoissaan koristeli liinan itelleen. Hinnaltaan hyvin edullinen lahja mutta saajalleen tosi kiva.

Ihmiset eivät välttämättä aina ymmärrä toisen varoja. Mä ostan ystävän lapselle n. 20 euron arvoisen joululahjan nyt ollessani köyhä opiskelija. Valmistuttuani 60e on varmaan ihan sopiva lahja. Olen kotoisin hyvätuloisesta perheestä, jossa esim. kavereiden häälahjat maksavat pari sataa euroa. Kaikki ei vain yksinkertaisesti ymmärrä, että toisten tulot on eritasoa. En mä tuosta loukkaantuisi, ihan vain ajattelemattomuuttaan varmaan sanoi tuon. Sä ostat sen arvoisen lahjan mihin sulla on varaa ja mitä haluat lahjaan sijoittaa.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mulla vuosien takaa samantyyppinen kokemus, että pyydetään hurjan hintaista joululahjaa ja joulun jälkeen arvostellaan muiden antamia liian halpoja lahjoja. Minäkään en tuota kallista ostanut... Itselläni on monen monta kummilasta ja varaa olisi ostaa aika kallittakin juttuja samoin kuin omillekin tenaville. Koen turhan tuhlaamisen turhaksi, joten kaikki kummilapsukaiset saavat 5-20 euron arvoiset lahjat. En koe varallisuuttai perusteeksi siihen, että pitäisi ostaa kallista. Kannustan kyllä ihmisiä himmaammaan lahjaostoksissa varsinkin jos on tiukkaa. Säästäkää hyvät ihmiset lahjojen ostamisessa ja laittakaa rahat vaikka sivuun itseänne varten : )

Itsellä on hiukan päinvastainen ongelma. Eli kummit/sukulaiset ostavat mielestäni ihan liian kalliita joululahjoja. Olen esittänyt toiveita, tyyliin joku lego sarja tai muu hahmo mikä mieleinen. Aina sillein että lahjan saa 15-20€ halutessaan. No eikä mitään, sieltä tulee välistä yli kymmenenkertaa kalliimpia lahjoja. Vaikka yritän sanoa että ei näin kalliita, niin sormille tulee minulle. Joten olen nyt lopettanut sanomisen ja annan ostaa mitä haluavat, ja kuten aina sanovat, älä sinä tähän puutu, ei nämä sinulle ole :)

Mun lasten kummisetä ostaa aina liki satasen joululahjan & synttärilahjan lapsille. Hänelle kehtaisin hyvinkin sanoa, että tuollainen Lego olisi toiveena.

Mulla on vain yksi kummilapsi eikä omia, joten voin siihen lahjaan panostaa enkä suutu vaikka ehdotettaiskin jotain kallista. Kuitenkin pitää tajuta muiden tilanteet eikä pyydetä nuorelta opiskelijakummilta tai muulta vähävaraiselta mitään linnoja, pyöriä tai läppäreitä ainoana vaihtoehtona.

(Mä oon vielä niin hirveä kummi että saatan antaa rahaa ala-asteikäiselle...)

Mulle sano kummilapsen äiti toiveesta, että jos on liian kallis, kysy haluaisiko joku muu myös osallistua samaan lahjaan :) Elikäs, toiveen ilmoitettuaan totes mun olevan niin rahaton, etten sitä kuitenkaan yksinäni osta... Ostinpa kuitenkin, ihan kettuuttani ja sen jälkeen en olekaan kysellyt haluamisia! Ei oo vielä kummityttö itse osannut mitään pyytää, saan ostaa mitä siis itse haluan!

Minä laitoin tytön kummitädille (ja parhaalle ystävälleni) ukaasin viikko sitten tekstarilla, että jos ostaa lahjan niin mielellään vain yksi ja sekin mahdollisimman pieni.. tai muuten kosto elää. Ystävälläni on samanikäinen tyttölapsi kuin omani ja osaan kyllä pistää samanlaista (ja hankalampaa) lahjaa menemään heille päin :D Samanlaiset toiveet oli kyllä kaverillanikin kun meidän molempien suvut valitettavasti panostavat enemmän määrään kuin laatuun.. Hukutaan joulun jälkeen tavaroihin ihan oikeasti ja tytöt ovat alle 2-vuotiaita!

Sen takia itse kysynkin aina, että mistä lapsi tykkää. Ja ainahan voi suoraan sanoa, että en voi panostaa noin suurta summaa, olisiko jotain edullisempaa josta lapsi pitäisi tai asiaa jota tarvitsisi.

Kyse on kuitenkin aika lievästä asiasta. Onko sinusta aiheellista nimitellä ap:ta idiootiksi ja typeräksi? Käyttäydytkö noin IRL myös, vaiko vain netissä, koska se on niin helppoa? :(

En ole ennen tavannut moista idioottia irl, mutta voisin kyllä ääneen jopa ihmetellä että kuinka jollakulla on noin monta kummia. Tyhmiä ihmisiä on maailma täynnä ja ap on yksi heistä. Sitä saa mitä tilaa.

Yhteistyössä